Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Marsvin hvad laver den??
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 20:12

Og er det helt normal adfærd??

Jeg ved der sidder en del h-ænder, der har stor erfaring med marsvin, derfor jeg spørger herinde

Jeg har haft marsvin som lille og lige nu har mine piger en hver...Men jeg kan ikke mindes at jeg nogensinde før har set følgende adfærd

De to marsvin er begge hanner og går sammen. Igår da jeg gav dem grøntsager havde den mindste og yngste utrolig travlt med at holde den anden væk (Selv om der var nok til begge)Det gjorde den ved at holde numsen imod den store hele tiden og så tissede den simpelhent efter den anden Der kom simpelhent sådan et sprøjt efter den anden, hver gang den forsøgte at komme til, er det normal adfærd

Jeg tænkr på, hvis det er normal adfærd at det er mærkeligt, at den ikke gør det hver gang og at den ikke gør det, når den anden forsøger at parre den, for der løber den bare væk og væk i en uendelighed, men det med tisseriet igår havde god effekt for den anden skulle ikke nyde noget

Mvh

Charlotte

Mangler du reg.smed, så kontakt mig over pb.

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla....
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 21:25

Det med tisseriet er ren og skær dominans (: Så ja normalt til en vis grænse.

Den ene vil meget gerne have magten og det er én måde at gøre det på. Har set det på hunde.

Har dog ikke selv haft 2 marsvin kun et..

Men det er det samme.

Hilsen 007.DK
Team Tude Kiks, udleverer gratis tudekiks til alle, fåes nu også med chokolade smag.
Til dig som fortjener det! ;)
Kleenex medfølger, til de ekstra trængende.
RIP-Gillir <3

0
0
Svar på denne tråd

Hmm og bla bla
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 21:36

Har aldrig set hunde gøre det og dem har jeg da flere af Nu er det også de færreste hunde der kan tisse bagud Tisseri hos hunde bliver brugt til duftafmærkninger og territorium men har aldrig set at de direkte tisser på hianden, her bruger de jo parringen til at dominere

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 23:25

Nu har jeg ikke så meget forstand på to hanner sammen, men det er meget normalt at hunner giver hannen en ordentligt streg lige i hovedet hvis han bliver for nærgående. Men med hanner ved jeg ikke så meget.

Evt. kan du sprede maden i to eller tre bunker. Så skal den ikke forbi den dominerende for at få noget, og den dominerende kan ikke nå at beskytte det hele.

Kort laves til flere lejligheder. Bordkort, indbydelser, fødselsdagskort, bryllup og meget andet. Ring 75159206.

Jeg leder efter at skabsbur til mine marsvin. Maks 400kr. Vil gerne se billeder.

0
0
Svar på denne tråd

Marsvin hvad laver den??
Forfatter: 
Dato:  22-07-2009 23:33

Først, - er du 100% sikker på at det ER to hanner? :-)

Det ER før set at folk bare er sååå sikre på at det er fx to hanner de har, og så opdager man pludselig at den ene måske ikke lige helt var en han ;-D

Har også prøvet at få et marsvin som de sagde var en hun, - believe me, at de ikke har opdaget et vis vedhæng, det bare vildt ;-D

Nå men, det er meget normalt - som Torain er inde på, er primært set når hunnen synes hannen er for nærgående.

- Men har hørt om at hanner gør det.

Evt del guffet ud i tre bunker.

Eller overvej at få dem begge kasteret, og få en hun til hver - så blir de glade! :-)

- Men er kun hvis de er meget dominante imod hinanden, så den ene fx ikke får alt det den har behov for.

0
0
Svar på denne tråd

For fanden da også Rollo
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 08:10

Allerede da jeg læste Torains indlæg, slog det mig Gad vide om dyrlægen havde taget fejl, for det var jo dyrlægen der kønsbestemte den En dyrlæge der altså havde god forstand på marsvin (Håber og beder jeg til)

Jeg har ikke på noget tidspunkt egentligt betvivlet kønsbestemmelsen af den, før nu

Jeg har lige af flere omgange haft begge marsvin oppe og vende bunden i vejret og resultatet er, at jeg ikke kan se det Ikke fordi jeg ikke ved hvad jeg skal kigge efter, men jeg har passeret de 40 år og jeg kan simpelhent ikke fokucere mine øjne ind på den lilles kønsdele de er for små Jeg har også forsøgt mig med mine læsebriller, men nej det hjælper ikke

Det er rigtig lang tid siden, at jeg har vejet den lille men hvis jeg skal komme med et gæt vejer den mellem 250-300 gr. og den gamle vejer lidt over 700 og jeg er ikke i tvivl om den store det er en han

Øv øv jeg må pænt vente til en bamhjertelig sjæl kommer her forbi og hjælper mig at se En med gode øjne

(Og grunden til at den lille måske er så lille er her: www.heste-nettet.dk/forum/1/1857684/ 1857684/ og dyrlægen som også kønsbestemte den, sagde jeg ikke skulle bekymre mig om hans størrelse, men unger skal den ikke have)

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Har lige haft den lille på vægten
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 08:14

Den vejer 362 gr. og er fra 28.januar i år

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 08:23

den er da godt nok lille . min han fra feb. i år vejer næsten 900 g

Kom Nanna lige forbi og sagde

tidligere kendt som nannasarahamalie & nanna1979

Hittemissen søger nyt hjem se min annonce

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=22&i=7209&t=7209

0
0
Svar på denne tråd

Har lige
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 08:47

Bestilt tid hos dyrlægen til en ny gang kønsbestemmelse, for pigerne (Med de gode øjne) Kommer ikke hjem før mandag.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

betterøv
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 09:02

Haha, undskyld jeg ler, jeg håber ikke det er en lille strid madamme I har fået istedet. Nu har du vel forhåbentlig valgt en UNG dyrlæge, eller har de en lup parat?

Og jeg som troede de så ud nogenlunde som de fleste pattedyr i den retning. Men jeg har heller aldríg haft gnavere.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Marsvin
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 11:52

Hehe undskyld jeg sådan kommer og ødelægger det ;-D

Men har set mange eksempler på at folk tror grisen er et helt andet køn end den er.

- Fx var den sødeste begrundelse, at den jo havde brystvorter - så var det da en pige? Ja, men den havde altså også en lille diller! :-P Så var nu altså en dreng, og de har også brystvorter jo.

Men sikke en lille mand I da har, - og jeg som synes jeg havde en siddende der er lille i det!

- Måske du skal overveje at spæde foderet lidt op med guf? Fx tørret persillestænger, tørrede ærteflager og den slags? Er godt for vægten og de ELSKER det :-)

(Mine halvtykke pensionister får det også i ny og næ).

For kunne godt lyde som om den blir lidt presset og ikke får helt ro nok til at spise :-)

Du kan jo vende bunden i vejret på den lille, og "trykke" lidt dernede - hvis dine gamle øjne kan se om der popper "lidt ud" så den jo god nok ;-D

Desværre kan jeg ikke engang tilbyde at komme og checke efter, - der sgi lidt langt derover her fra Jydelandet af, hehe...

0
0
Svar på denne tråd

Ja grin bare, i har jo jeres på det
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 16:36

Tørre

Jeg arbejder nat denne uge, så jeg har først taget tid til imorgen, så indtil der må i vente med at se om i skal grine videre den ene dyrlæge er nok på min alder og de to andre yngre måske, jeg har altså ikke spurgt Men da jeg ringede og bestilte tid og fortalte de havde kønsbestemt den, så brød dyrlægen i grin og spurgte om de havde taget fejl

Den lille er mere temperamentsfuld end store og det var den, der holdt den store væk med strint Den lille er også mere aktiv

Jeg vil tilbyde den lille de forslag du er kommet med Rollo

Men den store er altså typen, den tager en ting og slæber det ind i huset og gnasker, den kan blive så lang, så den kan tage tingene fra husets tag uden at hoppe op Så den lille sidder faktisk alene på huset tag og guffer

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

strint..
Forfatter: 
Dato:  23-07-2009 18:10

marsvin kender jeg intet til men, hunde gør jeg da og det er meget normalt at udvise dominans ved at tæver pisser på hinanden når de vise dominans, det har vi set flere gange i vores have især når løbetiden nærmer sig.

hilsen kristina

godtlænder bl. gimmer lam byttes til andet gimmerlam (klar til byt aug-sept.)

2års ox hoppeplag sælges, MB Karatt tilbyder bedækning

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vores lille historie !
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 09:33

Købte et "brugt" marsvin....

Tidliger ejer havde købt to, af ens køn hos en dyrhandler... (Uddannet ????)

Det viste sig hurtigt, at det var ikke samme køn. Så efter kort tid, var de nu indehaver af to unger også. Som ansvarsfuld ejer, tager hun nu ungerne med til selvsamme dyrhandler, der kønsbestemmer ungerne. Én af hver.

Da de er gamle nok, skiller hun hanungen fra moren. Der går et år, barnet bliver træt af marsvinet, som vi så køber.

Da vi har haft ham en lille uges tid, vil jeg klippe neglene, og vaske ham lidt for neden, da han trænger til begge dele.

Får så vendt bunden i vejret på det lille kræ, og vupti miraklet er sket.........Det blev en hun !!!!

Det er vi egentlig glade for, det er nemmer med to hunner, så vi iler til dyrhandleren (en anden en) og køber et hun marsvin mere, for de skal jo ikke gå selv !

9 uger senere er vi så ejer af 4 marsvin. Se dem kønsbestemte jeg selv, så vores ene han blev på 11 uger til 4 hunner.

Jeg ved ikke, hvilken dyrhandler der er værst, den der ikke kan finde ud af at kønsbestemmer et marsvin (da det ikke er svært), eller dem som lod hanner og hunner rende rundt sammen.

Ingen af dem har levet op til det ansvar, de burde have, at handle med dyr !!!!! Så siger han "I kan bare komme med ungerne". Tænk jeg synes, han skulle skamme sig. Han burde have tilbudt at købe ungerne. eller have givet os en pose mad og en undskyldning.

Og hvad angår dine dyrlæger, hvis de har fejlet, bør de give dig evt konsultation gebyr tilbage.

Prøv at tage et par billeder af marsvinene underneden, det er da meget billiger end en "dårlig" dyrlæge.

Sælges ;

Oldenborgvallak født 12/5-06....

Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.

Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

0
0
Svar på denne tråd

Og moralen er
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 11:28

Og moralen af Oxalia's historie er: Køb hos en ordentlig opdrætter!

Der ved du hvad du får, - der er ingen dumme dyrehandlere der ikke kan kende forskel på han og hun, lader dem gå sammen og andet grumt.

Har fx taget et marsvin med hjem fra en dyrehandel, - dyret sad sygt i buret i lang tid, - det havde skab som er ret smitsomt og ydermere var det totalt skambidt!

- Da jeg påpegede det til ekspedienten var hans svar bare at trække på skuldrene og sige "Det ikke mit område!" - nej goddaw då! SPADE!

De fik en pæn regning fra dyrlægen, og jeg fik mine penge retur.

Men synes stadig det er noget svineri.

De har jo højst sandsynligvis solgt syge dyr, og hvor mange ved lige at når marsvinet begynder at tabe pelsen har den sellnick/skab og skal til dyrlæge og ha' medicin?

Nej, køb hos en opdrætter - prisen er oftest den samme, men så får du samtidig kyndig vejledning, du er sikker på at grisen nu også ER det køn der blir sagt og du ved dyret kommer fra gode forhold og har været i hænder osv.

Det er min morale med Oxalia's historie

0
0
Svar på denne tråd

Rollo ....
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 11:58

Og en rigtig god én !!!!

Sælges ;

0
0
Svar på denne tråd

Nu er vi vendt hjem fra dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 18:05

Og hvor meget klogere er vi så blevet Ja, ud fra temperament og manglende parringslyde fra den lille, er den nok en hun Dyrlægen kan ikke mærke testikler, men ligesom jeg kan fornemme (uden min fokusering) Kommer der et lille fremspring, når man forsigtig presser, så dyrlægen er ikke 100% sikker på kønnet Hun siger det er fifty fifty. Og det er vel og mærke en dyrlæge der selv har avlet marsvin og en dyrlæge der er blevet mig anbefalet som marsvineekspert af en avler, for de gængse dyrlæger jeg ellers bruger til dyreholdet kommer ikke i nærheden af marsvinene

Ja ja dyrlægen sagde, at jeg kunne komme igen om et måned eller to, så kunne den måske kønsbestemmes og ellers kunne vi komme igen løbende med en måneds mellemrum for det skulle nok lykkedes Problemet ligger nok også i dens størrelse

Nå Dyrlægen mener ikke der skulle være problemer med en evt. fødsel fra den lilles side, men vi skal jo så sørge for at den ikke får unger for sent (p.g.a. bækkenet)..

Status er nu, at der bliver bygget et udendørs voliere til dem med mulighed for at gå ind, den store bliver kastreret og kommer der unger indenfor de næste 2 måneder, er der plads til flere i voileren. (Og evt. hanner bliver kastreret eller bortgivet)

Dyrlægebesøget var gratis og grisen er alment undersøgt for tænder, fodringsstand og kløer...

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Ihh guder.
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 18:11

Hvor gammel er det marsvin da ?

Sælges ;

0
0
Svar på denne tråd

Jamen Oxalia
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 18:15

Det er jo den moderløse unge jeg har opfostret, så den er fra den 28.januar i år, men den er jo aldrig blevet rigtig stor, den har en kampvægt nu på 362 gram. Harmonisk bygning og ok foderstand siger dyrlægen.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej nej!
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 18:51

Undskyld mig meget, men hvad er dog det for en dyrlæge?!

- Jeg har unger på en uge som jeg kunne kønsbestemme da de var 2 dage gamle (Jeg var ikke hjemme ved dem før, naboen passede dem!).

Men HVIS det er en hun, skal den da bestemt IKKE ha' unger :S Skynd dig at skil dem ad!

- Det vil da slå den ihjel! Den er ALT for lille, - en unge skal veje ca. 300g når den tages fra moren som 4 ugers, - er helt vildt at din, tiltrods for den hårde start, ikke engang vejer det endnu.

Er ret skuffet over den dyrlæge.

Synes på ingen måde den lille gris skal bruges til avl, risikoen for at det slår dyret ihjel er da alt for stor!

Kan du prøve at ta' et billede af grisen "down there"? Lyder halv perverst ;-)

- Men en han har ligesom et i, og hunnen har et y - ved hunnen er der ligesom om der bare er "folder og folder", men ved hannen kan du se "bunden", og se en lille tissetrold.

Men må ærligt indrømme at jeg er noget skuffet over den dyrlæge :S

0
0
Svar på denne tråd

Rollo du skriver ca. 300
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 20:06

Min vejer da 362, det er da lidt over

Jeg har oprettet et indlæg på Buppi, hvor jeg efterlyser en dyrlæge med stor ekspertise i marsvin, så må vi se om jeg får nogen gode anbefalinger Jeg har ikke lyst til, at tage til Jylland for at benytte din

Jeg vender ikke bunden rundt på den lille mere idag, for at tage billeder hun får ro nu....Men du skal have tak for tilbudet

Rollo de to marsvin har gået sammen i flere måneder, så risikoen for at den er med unger er jo allerede til stede Hvis det altså er en hun Den store bliver kastereret.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Silotte (canmax)
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 22:59

Stadig, en unge fra januar på 362g er bare ikke meget :/

- Men synes det er vildt flot at I har fået flasket den op.

Men, ret skal være ret - jeg har en lille l*rt siddende, fra marts måned af.

- Han er virkelig ikke særlig stor af sin alder, af en eller anden underlig grund! Hans mor fik ham da hun var (alt) for ung, så kan være derfor.

Er sikker på at nogen fra Buppi kan give dig et godt tip om en god dyrlæge over på Sjælland.

Og ja, risikoen er der - så krydser fingre for at der ingenting er sket, eller at "DEN" er en dreng ;-)

- For er ikke sundt når de får unger for tidligt.

Man siger de skal være under 12mdr, og veje mindst 800g før de kommer til han.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm Rollo
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 07:54

Indtil nu har jeg kun fået anbefalet en dyrlæge gæt hvem:

Den dyrlæge jeg var hos i går

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

marsvin
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 08:11

Det er vist nemmere, som du også har konkluderet, at få kastreret den store...

Ellers må du lade den gå på omgang, så vi alle sammen kan give et bud. ;-)

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Ja på omgang
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 08:23

Kunne den da gå, så vil jeg besøge folk på skift med hele min familie omkring aftenmadstid Når jeg så havde fået en masse bud rundt omkring på Sjælland og sparet madpenge, så var der penge i overskud til at tage til Jylland og køre på omgang derovre

Når den lille fyr/pige stod af p.g.a. stress, kunne jeg nok finde en erstatning og fortsætte touren

Spøg til side. Jeg forventer, at få et bud på en dyrlæge god til marsvin Og nu vil jeg gå i seng, jeg er nok blevet overtræt

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Silotte (canmax)
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 13:06

LOL

Ellers så prøv at hør om der ikke er en af avlerne i nærheden som vil kønsbestemme den lille plut?

Synes ikke det er så svært! :-D

- Har haft én jeg har været i tvivl om, men med et enkelt billede smidt ind på mutterne.dk - så var dét bestemt ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Rollo, så
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 16:57

Har jeg sovet og er blevet sød igen

Jeg har fået 2 tilbud fra avlere om at de vil kigge på den, det tager jeg nok imod

Jeg har ikke modtaget flere anbefalinger om dyrlæger, men dyrlægen jeg har konsulteret bliver taget i forsvar, de er gode til marsvin Så det er nok min der er lidt anderledes end de fleste

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Silotte (canmax)
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 17:02

Er det dejlige, der er sgi altid en avler i nærheden som vil hjælpe ;-)

Sad og overvejede om jeg skal prøve at ta' billeder af de unger jeg har nu, af en han og en hun.

- Men det måske lidt halvperverst at sidde her på HN og vise frem

Men det er lidt tricky at finde ud af de små plutter!

- Har tit gjort det at når jeg har fået unger så har jeg kigget, og fx min lillesøster har kigget også, og så har vi checket om vi er enige, heheh...

0
0
Svar på denne tråd

Ja, Rollo
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 17:11

Det er dejligt, at folk er så hjælpsomme

Jeg har avlet kaniner og var god til at kønsbestemme, ligesom jeg før har kønsbestemt marsvin, men det var før jeg blev 40 og mistede min evne til at fokusere

At du sætter billederne ind hjælper ikke, jeg ved godt hvordan det skal se ud Det er selve kønsdelene på ungen der er for små, til at JEG kan se det lige præcis på den

Men jeg fik lige en ide måske jeg kan tage et billede af ungens kønsdele og så sætte ind på pc'eren, så kan jeg jo forstørre det op Tak Rollo

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider