Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tyreløb
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 10:16

Så lige at der var en mand der var blevet stanget ihjel i Pamplona. Ved det er skidt, men jeg kan sgu ikke lade være med at tænke fryd...

Synes at det er uacceptabelt, at bruge dyr som underholdning på den måde. Når de endelig er kommet igennem gaderne, fuldstændigt stressede, så bliver de GARANTERET brugt til tyrefægtning.

HVOR SJOVT KAN DET VÆRE! Og jeg er SÅ ligelad med, at det er en tradition, og "manden mod tyren" og alt deres ævl.

Fordi tingene altid har været sådan, behøver de jo ikke at fortsætte sådan.

Så skulle vi jo eksempelvis også slå katten af tønden stadigvæk. I meget bogstavelig betydning.

Hvofor skal vi mennsker opføre os sådan

"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry"

Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.

0
0
Svar på denne tråd

ja ja...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 10:22

... jeg tænker også hver gang man hører det "så er vi af med endnu en tåbe (dyremishandler)"

Jeg synes det er helt uaceptabelt at det er lovligt i EU...

Hvad fanden tænker folk på... Det kan godt være det er tradition, men der er mange raditioner der er lagt på hylden for at sikre dyrene...

STAKKELS DYR!!!!

Helle.

0
0
Svar på denne tråd

Tja.....
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 10:37

Min tanke var, at det sku var godt, at det for en gang skyld var dyret som vandt....

Kommer ALDRIG til at kunne forstå, hvordan man kan byde dyr den behandling

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Har du overvejet, om det er viden du fortæller om, eller noget du gætter på?

Der er meget meget stor forskel.....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Traditioner og min bare R..
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 10:41

Ja undskylder da lige min overskrift men det gør mig så gal at man i EU yder EU støtte til tyrefægtning fordi det er en kultur.

Ting som man i andre EU lande regner for dyremishandling - tænk hvad der ville ske hvis det foregik i lille DK - ramaskrig.

Så hvor meget ballade det gav da der skulle afholdes et rodeo der slår de trods alt ikke dyrene ihjel(ihvertfald ikke med vilje de skal jo bruges i næste show) man piner dem kun en lille smule = det er ok grrr ikke enig.

Gad nok vide hvor mange tyre der hvert år må lade livet på de hårde brosten pga brækkede ben osv.

Stop nu den primitive form for livsstil - vi er trods alt i 2009

Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!

Fuldblods hoppe 9 år kåret i DV sælges/udlånes til avl/ridning.

0
0
Svar på denne tråd

for det
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 12:40

første er jeg helt enig i at det er modbydeligt med tyreløbende, traditioner eller ej!

Problemet i at der nok ikke bliver gjort det store ved det, udover at flere dyreaktivister protesterer ved selve løbene, er den enorme mængde turister det tiltrækker. Her snakker vi titusindevis turister, hvilket jo er en enorm indtægtskilde for Pamplona!

Det er oftest også turisterne der kommer galt afsted, og manden der blev dræbt i morges var også britte.

Det var i øvrigt tyren nr. 106 der hedder Capuchino, der var den "skyldige" i drabet. Den betegnes nu som en af historiens farligste tyre der har været med ved tyreløbene. Den skulle have forladt sin flok og gået til angreb på de løbene folk.

MVH Trine

Un cruzado con genio y corazon

En krydsning med hjerte og karakter

www.bricksite.com/romero

Bosat i Mijas Costa fra den 21. juni 2009

0
0
Svar på denne tråd

tyreløb
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 12:44

det er dyrmishandlning. jeg synes det er synd. og ham manden der er død, kan bare lære det. det er hans ejen skyld. !!!

Fra Nord Til Vest Er Fjordhesten Bedst

-Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmålet....
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 12:45

Er jo så, hvis turisterne blev væk, om det så efterhånden ville aftage?

Noget MÆRKELIGT noget med de turister.

Det er IHH og ÅHH så forfærdeligt med alle de stakkels vilde hunde og katte i div. lande (er det jo selvfølgeligt)- Men lad os da tage til Spanien og se på tyreløb, for det er da sjov og spas

0
0
Svar på denne tråd

Mænd er altså programmeret
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 13:31

til at gå i krig og prøve kræfter med diverse ting, uanset hvor modbydeligt det så kan virke - både for mændene selv og alle andre indblandede. Så enten invaderer færingerne Island, eller også slagter de grindehvaler - og enten har spaniolerne tyreløb, eller borgerkrig, eller invaderer Portugal og England. For slet ikke at tale om hoben af tilskuere, turister og tv-kiggere.

Man kan selvfølgelig forsøge at løse problemet som man gør i USA med deres wrestling ud fra brød-og-skuespils-princippet, men det giver så andre problemer med manglende realitetssans, som vi også ser i mindre målestok her: Hvad tror I fodbold og håndbold er? Det er stiliseret krig hvor man afholder sig fra at slå hinanden ihjel og er blevet enige om at at have vundet "et point" når kuglen har ramt et tilstrækkeligt lille mål som fjenden skulle bevogte og beskytte (mod drab!) - og det er altså ikke øllenes skyld der opstår tumulter bagefter blandt tilskuere (af hvilket køn, forøvrigt?? Kvinder og små piger med dukkevogn og bamser?).

Lad nu mænd være mænd, forstå det I kan og lad resten være, eller modellér dem om til arketypiske metroseksuelle skandinaver med underlige fipskæg og et 3-dages parti uden politik ... som I bliver trætte af i længden.

Så kan det være vi I tilgift vil undlade at kommentere at kvinder altid hidser sig op over ting de ikke forstår fordi de føler alt kan forståes ud fra et enkeltsidet synspunkt som tilfældigvis er deres eget (noget der smuttede denne gang, men jeg skal nok lade være med at kommentere de 3 næste tråde om samme emne ).

Bemærk lige, inden I farer til tasterne, at jeg ikke har sagt jeg aktivt støtter tyrefægtning eller grindedrab. Derimod skal jeg gerne indrømme at jeg, efter at være begyndt at ride og færdes på HN, er blevet meget i tvivl om hvorvidt kvinder burde have stemmeret.

Og nu vil jeg så gå ud og slå en tyr ihjel ... eller i hvert fald drikke et glas komælk, på skamløs vis stjålet fra en uskyldig jersey-ko af et organiseret kriminelt (med statens billigelse) foretagende kaldet et "mejeri".

0
0
Svar på denne tråd

Buhl...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 13:50

Det er meget muligt, at mænd har de instinkter. Er faktisk slet ikke i tvivl.

- Men kan I for ..... da ikke arrangere nogle Gladiatorkampe istedet for, og lade de stakkels dyr være?

Jeg gider heller ikke at have en vat... af en mand, men han må dælme også gerne have hovedet med sig. Især i år 2009.

Jeg kommer dog aldrig til at forstå, hvorfor at I skal rende og pisse territorie af, i tide og utide.

En rigtig HAN hviler i sig selv, og skaber respekt bare ved at være sig selv.

Dyr render sgi da heller ikke og slås/kriges bare for sjov.

Enten er det pga. damerne (DER kunne I tilgængæld lære noget ) Eller territorie.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 14:45

Tyreløbet dér, er det ikke bare en flok unge tyre der bliver sluppet løs i smågader og bare render frem og stanger et fjols i ny og næ? Eller er der direkte mishandling indvolveret?

Tja, omtalte mand vidste vel at risiKOen var der så helt ondt af ham kan jeg ikke have, men fryd kan jeg da bestemt heller ikke tænke.

Mvh Bonnie

Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Søger: Pinto(BROGET) Jyde Belgier Shire Miniature Connemara Fjordhest Frederiksborger og andre racer, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skulle mene..
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 14:58

...At det må være en temmelig stressende oplevelse for dem.

Når de så endelig er færdige med at løbe på de dejlige brosten i 56 graders varme, bliver de nok brugt til videre "underholdning"

0
0
Svar på denne tråd

Jamen mænd så meld
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 15:01

Jer til krigen i Afganistan, så skal I nok for jeres sag for...Ikke noget I støtter...men at stresse dyr unødigt det kan I klare...

Mand mod dyr på denne eller anden vis er gyselig...

Næ vil I rigtig udfordres så gå i krig mod en der så nemt som ingenting kan tage livet af jer....

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

0
0
Svar på denne tråd

Aloysius (Helle C)
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 15:02

Jeg må bryde sammen og indrømme, at jeg tænker lige som dig. Det var lidt fryd

Tilgengæld syntes jeg det er mega fryd, at de 4 første der kom til skade, havde ikke engang været i direkte kontakt med tyrene.......... De var bare skvattet på brostenene, der de skulle vise hvor "maskuline" de var, og løbe sammen med tyrene.

VH Pernille

Livet er for kort til at undgå Pernille:-D

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 15:02

Helle - Ja vi kan godt blive enige om at det er stressende, kender bare ikke til løbet andet end at det skulle være noget at et adrenalin rush :o - derfor spørger jeg :)

Mvh Bonnie

Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Søger: Pinto(BROGET) Jyde Belgier Shire Miniature Connemara Fjordhest Frederiksborger og andre racer, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Tyreløb.....
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 15:12

Ja, jeg har set sådan et løb i Portugal(hvor vi har lejlighed+familie=vi er der ret tit), da vi var ved et kæmpe marked(kan selvf. ikke huske navnet) begyndte hundredvis at gå hen imod noget, og det gjorde vi også, fordi vi ville se hvad det var. Og så kom vi til en gade der var spærret med træhegn, hvori der var nogle køleskabe o.lign, hvor mænd gemte sig i, og dem der turde løb foran tyrene, det var sygt.

Og jo, Mor t ♥FranciskaOliver♥, det er unge tyre, der bliver sluppet løs. Jeg vil ikke sige der er dyremishandling involveret, men alligevel synes jeg stadig det skulle forbydes.

Aloysius (Helle C); Mange af dem(ikke dem der bevidst tager derned for at se løb) der har set tyreløb, har gjordt det ved et tilfælde, fx var vi ikke taget til Portugal for at se tyreløb, men det var noget vi kom til at se, da vi var på et marked for køretøjer og diverse, og vi gik med det samme, da vi fandt ud af hvad det var.

Mvh. Cecilia

- Med terroristerne og problembarnet

If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson

0
0
Svar på denne tråd

med hensyn
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 15:34

til tyrene, skulle det efter sigende, vist være ganske normalt at en del af dem glider på de glatte brosten og derved pådrager sig brækkede ben og andre skader.

Jeg har i dag skrevet en artikel på mit job, så har sat mig en smule ind i sagerne, om netop tyreløbene i Pamplona der startede i mandags og slutter den 14. juli.

Hver morgen lukkes en flok tyre løs i gaderne kl 08.00 hvor unge og dumdristige mænd kan prøve kræfter af. Løbet er 825m langt og varer ca 2½ minut. Løbet ender i tyrefægterringen hvor en matador venter på dem.

Sjældent kan en løber ikke stå hele distancen, og har oftest også festet hele natten, så promillen i blodet er nok heller ikke helt lille.

Faktisk kommer de fleste mennesker til skade pga de store menneskemasser der flygter fra tyrene, og altså ikke pga selve tyrene. Tilmed skvattede en (britte mener jeg det var, og kan ikke lige huske hvornår det var) ned fra en altan og blev dræbt da han skulle se tyreløbet.

MVH Trine

Un cruzado con genio y corazon

En krydsning med hjerte og karakter

www.bricksite.com/romero

Bosat i Mijas Costa fra den 21. juni 2009

0
0
Svar på denne tråd

Helle, det er jo
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 17:49

netop pointen: Gladiatorkampe er forbudt. Sikkert af mennesker der var træt af at få børn/mænd hjem i poser eller som lirekassemænd. Når nu tyreløbene bliver forbudt, går der ikke længe inden flamenco'en også bliver forbudt, da man har opdaget at det nedsætter livskvaliteten væsentligt for de kakerlakker der bor under gulvet og får forstyrret deres nattesøvn - og skidt være med at flamenco er en gammel tradition og en del af nogle andres kultur og historie. Det er en glidebane, og jeg synes godt man kan feje for egen dør først, og bruge krudtet på at tingene fungerer som de skal herhjemme inden man hidser sig op og vil til at lære andre at de lever deres liv forkert. Hvad med vanrøgt af børn herhjemme? Er det for tæt på? Ok, så lad os tage hestemarkederne? For kedeligt? Ok, babysæler så, de er langt væk så alle løsninger ser nemme ud, og vi kan ikke checke om det der påstås at foregå rent faktisk foregår som det gør, så vi kan nemt have en uforpligtende holdning til dem - perfekt! Hvad siger du, er der nogen der allerede har gjort det? Hvad så med økologiske fritgående høns, har de farve-tv med 20 kanaler og surround-sound? Ok, den var for langt ude ... jeg begynder at se hvorfor vi kan kaste os over tyreløb.

> Jeg kommer dog aldrig til at forstå, hvorfor at I skal rende og

> pisse territorie af, i tide og utide.

For at sikre evt. afkom de bedst mulige chancer for overlevelse og opvækst. Det hedder konkurrence, og jo flere hanner der er i området, desto mere kæmper de om at udnytte de andres ressourcer og holde dem væk fra deres egne. Det samme gælder hunnerne, de kalder det bare "mode" (og meget andet godt) hvis de har ressourcer, og bagvaskelse hvis de ikke har.

> En rigtig HAN hviler i sig selv, og skaber respekt bare ved at > være sig selv.

> Dyr render sgi da heller ikke og slås/kriges bare for sjov.

Orkja, det gør en rigtig han, men den rigtige han er der kun 1 af (og inden du begynder at drømme: han er optaget, typisk af den rigtige hun plus 4 i reserve) ... samtlige andre må pænt kæmpe med næb og klør om de resterende ressourcer og privilegier de vil opnå, eller i det hele taget for ikke at være nederst i hierarkiet.

Og forresten, hvordan er den rigtige han blevet den rigtige han? Er han vadet ind i flokken og sagt "nu tager jeg over og ejer det hele" ? Eller har han tævet sig hele vejen op gennem hierarkiet? Eller har han været snedig og ventet på han kunne nøjes med at snyde eller banke een på plads, nemlig den tidligere rigtige han, (som nu må kæmpe for at beholde 2.pladsen) ?

Gå ud og kig på folden, og se om du kan se nogen der gør noget for sjov derude, og se hvor mange rigtige hanner (eller hunner for den sags skyld) der er i flokken ... gå ned i børnehaven og se hvad børnenes leg afspejler, og om de gør noget for sjov ... kig på din arbejdsplads eller på strøget eller på de forbipasserende biler, eller de huse og haver du selv passerer .... og tag så til Spanien og se tyrefægtning, tyreløb (og kig forresten lidt på deres heste nu du alligevel er der).

> Enten er det pga. damerne (DER kunne I tilgængæld lære noget

> ) Eller territorie.

Wrong. Dels kan vi ikke lære noget, dels er det som nævnt ikke damer og territorier der er det primære.

Illum, din idé er taget - blandt dem der mener der er prestige i det, og vil ned og "opleve noget".

Selv synes jeg fint om at andre udspiller deres egne chancer, det må jo alt andet lige betyde bedre odds for mig? ;)

0
0
Svar på denne tråd

tyreløb er for tøsedrenge
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 20:21

Og så bilder de sig ind at de er mandlige....

Det vinder ikke indpas hos moderne kvinder at løbe rundt som idioter blandt forsvarsløse dyr...

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

0
0
Svar på denne tråd

Tyreløb
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 20:38

LANGT! Læs evt slutningen!

Sidste efterår var jeg på pilgrimsvandring i Nordspanien sammen med en god ven, og da vi passerede gennem Pamplona var tyreløbene netop overstået. Efter en del kilometer ankom vi til den lille(meget, meget, megetlille) by Los Archos.

Vi ankom på byfestens sidste fag, som blev fejret med marked, tivoli, tyreløb mm. Den aften lærte vi, at spaniolere (eller hvad de hedder i flertal) ikke har begreb skabt om tiden. Vi fik at vide, at tyreløbet ville foregå fra 18 til 1845.

Vi kiggede på, da tyrene løb forbi lige udenfor vores refugium (det sted man som pilgrim sover), det var 7 unge tyrer, der løb fra den ene ende af byen til den anden. Det var egentligt meget spøjst, fordi man som nordeuropæer aldrig selv kunne finde på det, og det man finder frastødende tit har en ret stor tiltrækningskraft på mennesker. Sådan er vi bare.

Klokken 1920 begyndte folk at gå ud i gaderne, der var sat store trægitre for alle de amå sidegyder. Vi fulgte efter, både var tiden jo gået plus mere og vi var ved at være sultne, og ville gerne have aftensmad. Vores forsyninger var tomme. Pludselig råber de længere henne ad gade: "De kommer nu, de kommer nu!" Det eneste vi nåede at tænke var "@!#$!" Og så løb vi. Efter et lille stykke blev vi gelejdet ind bag et plankeværk bygget til formålet af en venlig spansk mand. Han stod i åbningen med et stykke stof - og det var nok til at tyrene løb udenom. Havde vi strakt hænderne frem, havde vi kunnet nå dem. Da de var væk gik vi ud fra plankeværket, men en meget gammel mand vinkede os ind igen, mens han råbte noget, der inkluderede både ordene dum og pilgrim. Vi listede ind bag plankeværket og tyrene kom ganske rigtigt igen.

Så ufrivilligt kom vi til at deltage i tyreløb. Jeg forstår ikke, at folk synes, at det er vittigt sjovt. Jeg var rimelig skræmt - men dog også fascineret.

SLUTNING:

Senere på aftenen (nej, vi fik ikke aftensmad den dag - det var helligdag og alt lukket, medmindre kiks og kiwi er aftensmad), overværede vi tyrefægtning, men dog ikke i traditionel forstand. Mændene(!) i arenaen ophidsede tyrene til de angreb og udførte så de vildeste stunts. Salto over tyrene, hoppe op og lande i (næsten) håndstand på hornene før de hoppede videre over tyrene. Det var selvfølgelig synd at stresse dyrene sådan, men de passede faktisk meget på dem. En enkelt tyr valgte at stille sig midt i arenaen, lukke øjnene og ignorere publikum mf. Den blev trukket ud under latter og buhen.

Detvar en oplevelse af format, men vi oplevede ikke anden dyremishandling end atdyrene blev stressede. Det er ikkemeget værre end de nye gulve til kostalde i DK, hvor dyrene falde rog brækker ben og hofter! NEJ! jeg er ikke for hverken tyreløb eller -fægtning, men kast ikke med sten usw mm etc

Rikke Visby Wickberg

Den stolte ejer af en fejlfarvet palomino!

Kærgårdens Miró e. Kærgårdens Margaux, mf Bernstein til salg.

Seriøse henvendelser modtages gerne.

0
0
Svar på denne tråd

Fordi....
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 22:00

Man mener noget om ting i udlandet, BEHØVER det jo ikke at betyde, at man synes at alt er i den skønneste orden i DK!

Dyr der kommer til skade for VORES og underholdningens skyld, synes jeg stadigvæk er forkasteligt.

Der må da være muligt for mænd, at finde på noget de kan imponere hinanden med, hvor forsvarsløse dyr ikke er indblandet.

Jeg ved godt, at der er STOR forkel på mænd og kvinder (og heldigvis for det da) Men derfor kan man jo godt være uenig og diskutere det "I" gør.

For nej....Jeg bliver overhovedet heller ikke det fjerneste imponeret af jeres syn på, hvad styrke og mod er på det punkt.

Sådan noget som Tour de France kan man da tage og føle på. Der er da en smule fornuft i det foretagende.

0
0
Svar på denne tråd

Buhl...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 02:36

Det lyder som om du lægger op til en diskussion om evolution og sexuel selektion. Du siger bare til, jeg er frisk...og mener på ingen måde at fulde ungersvende i et tyreløb kan sidestilles med female choice eller male competition i nogen som helst henseende...

- velox

"An American Monkey after getting drunk on Brandy would never touch it again, and thus is much wiser than most men" (Charles Darwin)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider