|
|
| Jeg har gjort noget dumt. |
|
|
Sådan indledte min datter en samtale da jeg red lidt på Lucky. Jeg var oppe og sidde på Cæsar for et par dage siden, fortalte hun dog ikke alt for stolt... Jeg vidste ikke helt hvordan jeg skulle reagere på det, da hun jo ærligt kom og fortalte hvad hun havde gjort. Så ville jo ikke skælde hende ud. Fik dog fortalt at jeg var skuffet da jeg tit fortæller at han ikke skal i gang før tidligst næste år og at jeg ikke vil have de hopper på ryggen af ham... Men hun havde kusinen på besøg og hun springer gladeligt op på hestene uanset om de er gamle nok eller om de er tilredne. Så der har sikkert været et pres på min egen datter. Hun plejer ellers at være rigtig god til at sige fra, men må have haft et svagt øjeblik... Jeg er da glad for at hun fortalte det og hun lovede også at hun ikke gjorde det igen. Samtidig er jeg da lidt glad og stolt over at Cæsar tager det så pænt. Han er to og stadig hingst. Og han har ikke haft andet på ryggen end et tæppe. Hvordan ville I reagere?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
være stolt over at min datter fortalte det Og så ville jeg dælmedutten tage en snak med den kusine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanette. |
|
|
Jeg er skam også rigtig glad for at hun selv kom og fortalte det:) Mht kusinen er der nok ikke det store at gøre. Vil dog tage en snak med hende næste gang vi ses. Forældrene kan dog gentagne gange sige hun skal lade være, men når de så er på arbejde hopper hun alligevel op og rider rundt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville også være glad for at hun havde tillid nok til at tilstå... Og det ville jeg fortælle hende, og samtidig stille og roligt fortælle hende, hvorfor det er der er regler - at de jo er til af en grund.. For at passe på hende, fordi du/i elsker hende... og hun skal lære at passe på sig selv. Og så vil hun da ikke tage skade af at få afvide ( på en pæn måde ) at hesten jo kun er en baby og ikke har godt af at man gør sådan noget... Flot af din datter at komme og fortælle - vidner om et godt forhold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dagen før |
|
|
Annes konfirmation , var john og jeg kørt i forsamlingshuset med de sidste ting til festen. vi var ikke mere end lige kommet der op så ringede Anne at Niels havde skåret sig og det blødte helt vildt. vi skyndte os at tømme bilen og køre hjem og Niels sad med en rigtig grim finger, med et meget urent snit , jeg spurgte hvad han havde skåret sig på , et stykke glas svarede han , jeg trode ham ikke , men sagde ikke noget, jeg kunne se på ham det ikke var rigtig, vi kom på skadestuen og han blev syet. der gik 14 dage , han var lagt i seng og sov , pludselig vågnede han og kom grædende ind til mig " mor der er noget jeg ikke kan bære mere , det var ikke et glas, det var fars rundsav jeg legede med " jeg tog om ham og sagde at det var godt at han kom og sagde det og det ville jeg hellere ha end at han kom med historier, men at det var meget farligt hvilket han godt ved og at han aldrig mere må lege med fars rundsav " Jeg vil ikke skælde ud , men under strege vigtigheden i at det kan få konsekvenser at gøre sådanne ting. Og så må jeg hellere understrege at fars rundsav ikke kan startes uden videre og at Niels havde sat fingeren der ind imens en anden trak i driv remmen.
Vh Berit
De dagda står til rådighed for hopper www.jlt-tinkere.dk
Sælges Nessa 4 års smuk Tinker hoppe 155 i stg Hingst Mckale årg 09 Hingst Yestin Gypsy Caraf årg 09 se præs. eller hjemmeside for mere inf ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tak for |
|
|
svar og kommentarer. Camilla og jeg har et fint forhold, men det er jo ofte i sådanne situationer at man rigtig kan få prøvet tilliden af:) Berit: Det var da godt Niels kom selv til sidst. Det lyder som om han gik og tænkte en del på det... Jeanette: Ja desværre. Men forældrene er heller ikke gode til at give nogle konsekvenser hvis sådanne regler bliver brudt. Men måske hvis jeg finder en snedig måde at forklare tingene på, at hun så bedre forstår hvorfor...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Godt, at din datter stoler så meget på dig, at hun tør komme frem 
Men alligevel en alvorlig snak med begge om alvorligheden i at sætte sig op på en 2 års.
Sagde Kristina med Starlight´s Sidney...
´Maddie` du er den klareste stjerne på himlen i mit univers...
3/6-01 - 17/3-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øøøhhhhhh...... |
|
|
jeg ville spøger hende om hun havde udstyr på....og ellers være glad for, at dyret er så tamt, at man bare ka hoppe op på den....personligt har jeg selv været oppe på min 2års og den har absolut ingen skade taget...det er i min verden STOR forskel på at vende dem til at vi er der og hoppe lidt op og ned og modsat at ride dem( hvad jeg ikke er tilhænger af)....jeg tror på at vores 2års har godt af at vi kravler rundt på dem....hvorfor udsætte denne proces til de er 3år og har en masse at lære...ligesom at de nu ligeså godt ka lære at gå baglæns+ forlæns og dreje, når man nu er kommet op- se så er det hele meget nemmer når tiden kommer til at de skal være "rigtige" hyppedyr...
Så ros din dejlige datter og bed hende om at du er til stede, når hun gør den slags og husk udstyr, hvis det skulle gå galt... MVH Dorthe
Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år, ikke at have mange heste på få år. Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåååh.... |
|
|
Dejlige unger i beskriver, der har så meget samvittighed, at de simpelthen ikke kan lade være med at sige, når de har lavet en fejl som de er bekendt med.... De skal nok blive ansvarsfulde og ærlige voksne....
Zamangah
En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel (Elbert Hubbar)
Sælges; 6 års dressurhoppe, 4 års kat. 1 vallak, 2 års Oldenborger hingst og Angloaraber hoppeføl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja..... |
| Forfatter:  |
Vibs 1 |
| Dato:  |
09-07-2009 22:31 |
|
Ærlig snak, så ville jeg blive fuldstændig hysterisk, skælde og smælde, så min datter ville være klar over, at regler er til for at overholde, og at hun ikke selv er i stand til at bestemme, om hun må eller ej. I min verden er det fuldstændig håbløst, at man bare skal være glad for hun har tillid. I min verden helt forfejlet politik, hun burde have en røvfuld. Hun har brudt en regel, hun har sat sig op på en for ung hest, hun har sat sig på en ikke tilredet hest... (hvis jeg forstår det rigtigt) Hvis hun kører spritkørsel, kører uden sele eller andet, er det så også bare okay, hvis hun har tillid til at sige det...  Som ansvarlig forældre, syntes jeg man bør tage fat i uærlighed, overskredne regler, ingen sikkerhed, brug af hest til noget den er for ung til... Dernæst, så syntes jeg, hun skulle have en kæmpe krammer fordi hun sagde det. Men sådan ville mine prioriteter være, og jeg kan kun sige, at de har for mine børn været rigtige. Jeg har et kanon godt forhold til mine børn, jeg hører det de går og laver, både det gode og det ikke gode. De er overhovedet ikke bange for at komme og sige noget, men de ved også, at bryder de en aftale, lov eller påbud, så falder hamren, og den falder hårdt og kontant. Sådan gør ordentlige forældre i min verden, og ikke roser, når der laves noget @!#$...
Hilsen Vibeke
R.I.P. Freykur, 8 År R.I.P. Line Vaps, 10 år
Har du overvejet, om det er viden du fortæller om, eller noget du gætter på?
Der er meget meget stor forskel.....
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad kusinen angår |
|
|
så prøv at sætte dig op på hende - bare for at illustrere, at ikke alt, der kan gå, er til for at transpotere hende rundt på ryggen. For hendes, og måske også din datters sikkerhed, burde hun ikke have tilladelse til at nærme sig hestene. Og hvis hun gør, så ryger telefonen / fjernsynet / play-station / cyklen eller hvad hun ellers lige er meget glad for. Det må du så tage med din bror / søster - så dé forstår, at det her altså bare ikke går an. Én ting er, at hesten kan tage skade, det ville være slemt nok. Men børnene kan også - og det er straks værre. Godt, at din datter siger det til dig. Hun har sikkert i forvejen lidt nok under sin fortielse, så en omgang skæld ud, ville ikke gør det bedre. Ifølge din fortælling har hun jo været fuldstændig klar over, at det var forkert. Hun har nok haft en masse fantasier om, hvordan hesten kunne få en skade / ondt efter det skete - og dermed forfærdelig dårlig samvittighed.
Tag hånd om kusinen - hun er urostifteren, din datter bare et almindeligt barn med "grundopdragelsen" i orden (og dét, skal du bare være super stolt af).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad kusinen angår |
|
|
så prøv at sætte dig op på hende - bare for at illustrere, at ikke alt, der kan gå, er til for at transpotere hende rundt på ryggen. For hendes, og måske også din datters sikkerhed, burde hun ikke have tilladelse til at nærme sig hestene. Og hvis hun gør, så ryger telefonen / fjernsynet / play-station / cyklen eller hvad hun ellers lige er meget glad for. Det må du så tage med din bror / søster - så dé forstår, at det her altså bare ikke går an. Én ting er, at hesten kan tage skade, det ville være slemt nok. Men børnene kan også - og det er straks værre. Godt, at din datter siger det til dig. Hun har sikkert i forvejen lidt nok under sin fortielse, så en omgang skæld ud, ville ikke gør det bedre. Ifølge din fortælling har hun jo været fuldstændig klar over, at det var forkert. Hun har nok haft en masse fantasier om, hvordan hesten kunne få en skade / ondt efter det skete - og dermed forfærdelig dårlig samvittighed.
Tag hånd om kusinen - hun er urostifteren, din datter bare et almindeligt barn med "grundopdragelsen" i orden (og dét, skal du bare være super stolt af).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vibs 1 - fuldstændig enig  Og hvad kusinen angår, det er da ganske simpelt - hun kan bare blive væk hvis hun ikke kan opføre sig ordentligt og overholde reglerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig datter du har! |
|
|
Jeg er så absolut enig i, at din datter er opdraget godt (og tillidsfuldt) Når hun for det første kommer til dig, og for andet godt ved at det var uacceptabelt det der blev gjort.. Jeg mener det rigtige er at BEKRÆFTE hende i, at hun havde en rigtig mavefornemmelse omkring det, at det var forkert, OG FORKLAR så hvorfor, du har den holdning at det er meget forkert..(bekymringer etc både ift pigerne, men også hestens udvikling) Og så kan du spørge hende hvad der sker ift kusinen, siden det er svært at sige fra overfor hende, hjælp din datter med selv at formulere en LØSNING hun kan bruge en anden gang, hvis kusinen presser hende.. Hvis det så sker igen.. Er du i din gode ret til at blive sur..! På den måde føler hun sig imødekommet, hun har fået en forklaring, en løsning hun selv er kommet frem til med din støtte.. og hvis det ikke virker.. en ubehagelig konsekvens. Lykke til.. Ps. jo jeg er selv mor - og da heller ikke perfekt, men det er den måde jeg selv er forsøgt opdraget, og selv forsøger at give videre..
The mind is like a parachute - it only works when it's open!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibs1... |
|
|
Det er godt at det fungerer for dine børn. Med mine er jeg dog ikke så sikker på at det vil fungere efter hensigten. Og vil hellere have at de er ærlige og vil indrømme at de har gjort noget galt. Jeg har dog også selv forventet at at overskred hun sådanne regler, ville jeg også blive gal og give en stor omgang skæld-ud. Men når hun nu selv kom synes jeg ikke jeg kunne skælde ud. Så tror jeg ikke hun ville komme en anden gang. Jeg forklarede hende dog endnu en gang hvorfor hun ikke skulle gøre sådan noget. Og at det var godt hun sagde det. Men fik også noteret at jeg var ked af at hun gjorde det selvom hun ikke måtte. Havde jeg selv fundet ud af det, var der dog nok faldet brænde ned. Vi har klare regler for børnene. Og hvis de bryder reglerne ved børnene godt at der er en konsekvens. Dog vil jeg ikke straffe dem for at være ærlige. Og især ikke hvis de godt ved at det var meget dumt det de gjorde. Men så er det oplagt at få en god snak om tingene og få understreget hvorfor vi har reglerne. Sker det dog igen vil jeg dog nok reagere anderledes og der vil være en konsekvens af ingen pc i et par dage, e.l. Jeg tror på at en venlig men konsekvent opdragelse giver trygge og ansvarsfulde børn. Efter en snak med min datter i går kan jeg dog forstå at kusinen ikke var oppe på Cæsar. Det havde min datter alligevel forbudt hende. Og hvad de gør hjemme hos hende selv kan jeg nok ikke lave de store regler for andet en at fortælle hvad vi mener. Min kæreste har flere gange snakket børneopdragelse med dem, men de mener ikke selv der er nogle problemer... Dorthesus: Mht at vente med træningen af hesten, så bruger jeg lige pt tid på at træne andre ting, så synes måske det er lidt meget at han skal lære at være under rytter nu. Også selvom det bare er at sætte sig op. Og normalt træner jeg efter hestens tempo, så selvom vi først starter op når han er 3-3½, så foregår det stille og roligt. Vi har ikke travlt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vibs (StaldLindskov |
| Forfatter:  |
Vibs 1 |
| Dato:  |
10-07-2009 20:17 |
|
Du skal gøre, hvad du finder bedst, helt sikkert... Men jeg undres over din holdning, at du skriver følgende: Og vil hellere have at de er ærlige og vil indrømme at de har gjort noget galt... Helt ærligt, fordi man skælder ud, når børn gør noget de ikke må, kan man altså sagtens lære sine børn, at man er ærlig alligevel. Mine er et synligt bevis.. Jeg tænker, at det du skriver er blot en dum undskyldning for, at du ikke vil, gider eller orker at skælde ud, for ved at skrive, at du hellere vil have..... så har du jo samtidig skrevet, at det er et valg, ærlighed eller skæld ud... Meget meget underligt i min verden, for gør man noget galt, har man "nosser" til at mærke konsekvensen, og i min verden er det altså ikke et valg, OM man er ærlig - det er man, for mine børn er oplært med 100 % ærlighed, så det er de, skæld ud eller ej... Men igen, du skal jo gøre hvad du finder rigtigt, men jeg syntes det er meget meget skævt, at man ikke reagere straks, kontakt og en god kende vredt over, at børn 100 % bevidst overskrider en given ordre, aftale, krav eller hvad i kalder det.....
Hilsen Vibeke
R.I.P. Freykur, 8 År R.I.P. Line Vaps, 10 år
Har du overvejet, om det er viden du fortæller om, eller noget du gætter på?
Der er meget meget stor forskel.....
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da fast |
|
|
Vibs1 Nu er alle børn jo ikke ens og skal ikke tackles på samme måde.... Jeg ved 100 % med mig selv at hvis jeg havde tilstået en fejl jeg havde begået og at jeg var blevet mødt med din hysteri og skælden og smælden så var det sidste gang jeg var ærlig over for dig Det kommer man da ingen vegne med!. Som voksen skal man vise børn at de bliver mødt med respekt og man kan godt på en hård og kontant måde fortælle at det var forkert men hvorfor skulle man skælde og smælde når de nu godt selv ved det de har gjort er forkert ??????????? Hvad lærer de af at du bliver hysterisk og skælder og smælder??? - I mine øjne ingenting. Det er beretiget og skælde ud hvis man havde fanget dem i øjeblikket eller havde fundet ud af det af omveje men ikke når de selv fortæller det - Da de netop i det øjeblik viser dig respekt og viser at de ved at de har lavet en fejl De lærer INTET og får IKKE mere respekt for dig fordi du skælder ud over at de fortæller om deres fejl TVÆRTIMOD Det er så bare min mening men vil da virkelig gerne høre hvorfor det skal virke så godt med at skælde ud for jeg kan ikke se det - måske bare mig der er lidt dum  Synes at vibs har gjort det helt rigtige og tacklet det på den rigtige måde fordi hun både har respkteret sin datter og alligvel fortalt hvorfor det var forkert så at hun helt sikkert ikke gør det igen. til dig Vibs
Sjælen er stedet hvor vores sande jeg bor. Den indeholder de evner og kvaliteter som vi er født med.
Super Springhest tilsalg efter Cajus årets hingst 2009. Se mere på
www.123hjemmeside.dk/catana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Det bliver vi jo nok ikke enige i. Selvfølgelig skal børnene vide at det de gjorde er forkert. Men tror stadig at mine børn vil være tilbøjelige til at undlade at fortælle det hvis de ved at de får skældud. Og nej det er skam ikke fordi jeg ikke vil skælde ud, men i dette tilfælde tror jeg ikke det var på sin plads. Men igen har vi haft snakket om det og hun har igen sagt at hun aldrig gør det igen, hvilket jeg stoler på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Revselsesretten... |
|
|
...er for længst afskaffet. Det håber jeg da, at diverse forældre husker, inden de tyer til røvfulde og andre fysiske afstraffelser. Børns knap så gennemtænkte handlinger kan tilgives, men voksne mennesker, der seriøst mener, at de kan ryttertilvænne deres 2 års for at spare tid?
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
Passier PSL dressursadel, 17", medium bom, kr. 2.500
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|