Nu er jeg efterhånden ved være lidt bekymret for det her knæ. Det er jo ikke nogen nyhed, men nu er bekymringen om der ligger noget under overfladen som burde undersøges nærmere efterhånden ved at dukke op.
Jeg har døjet med det her knæ længe - nok ikke gået til læge i tide men det havde nok hjulpet et fedt.
Jeg har gennem 1½ år cyklet meget.
Det hele startede med at jeg fik ondt lige når jeg cyklede op ad en bakke - ikke noget jeg tænker over, jeg kan godt knokle videre i højt gear efterhånden endte det dog med at jeg ikke kunne cykle - jeg var overbevist om at det var en overbelastningsskade grundet hård træning på en måske lidt lille cykel, der var årsagen.
Først fik det helt ro 1 måned. Så var det ikke blevet bedre, nu har det efterhånden fået helt ro siden april og der er ikke sket nogen forandring - jo til det værre.
Jeg har som sagt smerter ved cykling, bakkebelastning, ridning og kan ikke træde ned i højre bøjle. Smerterne er på indersiden primært. Min tanke går til min menisk og mit korsbånd.
Jeg har været ved læge 2 gange og begge gange har de sagt springerknæ - men jeg tror ikke den holder i længden for at være ærlig, tror det ligger betydeligt dybere. Begge gange ved lægen har jeg følt mig taget højest useriøst selvom jeg har gået med noget meget meget længe og meget længere end jeg overhovedet burde, men jeg havde lige nogle eksamner og troen på at ro kan flytte bjerge.
Mit sekunndære problem er at det låser mellem knæskal og lårben så meget at det ikke kan bøjes optimalt - halvdelen af hvad det burde kunne iflg. knalddygtig kiropraktor.
Det resulterer i kompensation i modsatte knæ, højre side af lænd, skuldre og nakke. Særligt nakken låser. Min kiropraktor er forståeligt nok oprigtigt bekymret for dem. Det er jeg også.
Jeg prøver i samarbejde med en massør jeg kender chokbølge behandling hvilket har forbedret det så meget jeg kan stå på det og gå nogenlunde normalt rundt samat ride let.
Hun siger dog at det skal scannes hvis det ikke snart foredrer sig markant, da det så ligger dybere end hun tror, men hun har ikke kompetencen men kender en, der gerne vil scanne mig.
Jeg har store smerter når hun vil skyde dybere ind i knæet, så skaden er ikke overfladisk. Derfor har hun også en vis bekymring for det knæ eftersom min læge ikke er særlig samarbejdsvillig i den her sammenhæng.
En sygeplejekse jeg kender - en af min fars gode venner - siger at jeg burde stampe i bordet og forlange en meget grundigere undersøgelse af knæet. Hun snakker om Idræts Medicinsk Klinik i Århus - vi bor i Randers, hun i Århus - og jeg forstår fuldt hendes bekymring.
Hele hurdlen i det her er nok min læge.
Første gang mente de at jeg var pyldret og ubegrundet bekymret - udover jeg ikke kunne støtte på det, træde igennem eller noget som helst i den dur, så var der "intet" galt. Det er så ikke et problem nu takket være dygtig massør som kan chokbølger og kiroprraktik.
Hele problemet for mig er nok at jeg har brugt i deres øjne alternativ behandling - kiropraktik var dog i forvejen nødvendig for at redde min ryg, hvor jeg har begynde slitage af disken i 5. lændehvirvel og gentagne gange gået med hold i ryggen. Det var rene tilfældigheder han kom til at rykke i det knæ.
Jeg overvejer lidt om jeg skal skifte men jeg er jo ikke klogere på hvorhen - og kan man direkte forlange en henvisning til henholdsvis fys og videre i sundhedssystemet for jeg er meget glad for at cykle og det er overhovedet ikke med min gode vilje at jeg ikke gør det - kun fordi jeg halter en 3 - 5 dage efter.