Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Det forpulede knæ!
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 22:23

Nu er jeg efterhånden ved være lidt bekymret for det her knæ. Det er jo ikke nogen nyhed, men nu er bekymringen om der ligger noget under overfladen som burde undersøges nærmere efterhånden ved at dukke op.

Jeg har døjet med det her knæ længe - nok ikke gået til læge i tide men det havde nok hjulpet et fedt.

Jeg har gennem 1½ år cyklet meget.

Det hele startede med at jeg fik ondt lige når jeg cyklede op ad en bakke - ikke noget jeg tænker over, jeg kan godt knokle videre i højt gear efterhånden endte det dog med at jeg ikke kunne cykle - jeg var overbevist om at det var en overbelastningsskade grundet hård træning på en måske lidt lille cykel, der var årsagen.

Først fik det helt ro 1 måned. Så var det ikke blevet bedre, nu har det efterhånden fået helt ro siden april og der er ikke sket nogen forandring - jo til det værre.

Jeg har som sagt smerter ved cykling, bakkebelastning, ridning og kan ikke træde ned i højre bøjle. Smerterne er på indersiden primært. Min tanke går til min menisk og mit korsbånd.

Jeg har været ved læge 2 gange og begge gange har de sagt springerknæ - men jeg tror ikke den holder i længden for at være ærlig, tror det ligger betydeligt dybere. Begge gange ved lægen har jeg følt mig taget højest useriøst selvom jeg har gået med noget meget meget længe og meget længere end jeg overhovedet burde, men jeg havde lige nogle eksamner og troen på at ro kan flytte bjerge.

Mit sekunndære problem er at det låser mellem knæskal og lårben så meget at det ikke kan bøjes optimalt - halvdelen af hvad det burde kunne iflg. knalddygtig kiropraktor.

Det resulterer i kompensation i modsatte knæ, højre side af lænd, skuldre og nakke. Særligt nakken låser. Min kiropraktor er forståeligt nok oprigtigt bekymret for dem. Det er jeg også.

Jeg prøver i samarbejde med en massør jeg kender chokbølge behandling hvilket har forbedret det så meget jeg kan stå på det og gå nogenlunde normalt rundt samat ride let.

Hun siger dog at det skal scannes hvis det ikke snart foredrer sig markant, da det så ligger dybere end hun tror, men hun har ikke kompetencen men kender en, der gerne vil scanne mig.

Jeg har store smerter når hun vil skyde dybere ind i knæet, så skaden er ikke overfladisk. Derfor har hun også en vis bekymring for det knæ eftersom min læge ikke er særlig samarbejdsvillig i den her sammenhæng.

En sygeplejekse jeg kender - en af min fars gode venner - siger at jeg burde stampe i bordet og forlange en meget grundigere undersøgelse af knæet. Hun snakker om Idræts Medicinsk Klinik i Århus - vi bor i Randers, hun i Århus - og jeg forstår fuldt hendes bekymring.

Hele hurdlen i det her er nok min læge.

Første gang mente de at jeg var pyldret og ubegrundet bekymret - udover jeg ikke kunne støtte på det, træde igennem eller noget som helst i den dur, så var der "intet" galt. Det er så ikke et problem nu takket være dygtig massør som kan chokbølger og kiroprraktik.

Hele problemet for mig er nok at jeg har brugt i deres øjne alternativ behandling - kiropraktik var dog i forvejen nødvendig for at redde min ryg, hvor jeg har begynde slitage af disken i 5. lændehvirvel og gentagne gange gået med hold i ryggen. Det var rene tilfældigheder han kom til at rykke i det knæ.

Jeg overvejer lidt om jeg skal skifte men jeg er jo ikke klogere på hvorhen - og kan man direkte forlange en henvisning til henholdsvis fys og videre i sundhedssystemet for jeg er meget glad for at cykle og det er overhovedet ikke med min gode vilje at jeg ikke gør det - kun fordi jeg halter en 3 - 5 dage efter.

Carpe Diem - siez the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 09:10

Du skal forlange at blive ordentligt undersøgt (og det kan en fys. ikke) og hvis din læge ikke vil det, så find en anden læge.

Jeg gik for år tilbage på samme måde i 7 år inden de endelig fandt ud af hvad der var galt, så jeg kunne blive opereret og jeg har ingen problemer haft med mine knæ siden.

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Siger det
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 09:52

samme som gitte.

Du SKAL få det undersøgt. Scannet osv.

Jeg gik med mit i 4år, hvor de ikke gjorde noget, men for netop 1 månede siden i dag blev jeg OP, de fjernede en stram slimhindefold i mit knæ, som har sat i vejen og irriteret mig.

Jeg havde det nøjagtig lige som dig, når jeg gik-løb- cyklede op af bakker så kom der bare et JAG inde i knæet, på indvendige side. Nogle gange lagde jeg mig simpelthen ned af smerte.

Men i dag, 1 månede efter er der stort set ingenting.. Genoptræner på livet løs.

¤Sarah¤

Masser af tøj og sko til salg.

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 20:46

Som de andre siger, så insister på at blive yderligere undersøgt!! Det kan da ikke være rigtigt at du ikke kan få en ordentlig diagnose og dermed hjælp til genoptræning.

En dygtig fysioterapuet kan sagtens tjekke for både problemer med ledbånd, korsbånd og meniskproblemer osv. Men det vil helt klart været det mest optimale for dig, om du kunne komme ind på en idrætsklinik hvor de også kan scanne dig hvis det er nødvendigt for at finde det præcise problem, og hvis det evt. skal operation til.

Sidder lige her og sender min læge(r) nogle gode tanker. Hold op hvor er jeg glad for at de altid har taget det seriøst når jeg kom til dem (Y) De har aldrig været blege for at sende mig til videre undersøgelser (idrætsklinik for knæ, lunge- og allergi-klinik for astma og allergi, fysioterapuet for ryggen), og det priser jeg mig lykkelig for når jeg høre om andre der må kæmpe for at trænge igennem hos deres læge.

Mvh
Cavan
Stifter og formand:AHNA
Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
0
0
Svar på denne tråd

Mjaaaeh...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 22:44

....en virkeligt god fysioterapeut med specialviden kan faktisk nogle gange være akkurat lige så god som en hvilken som helst scanning!

Jeg kender personligt én, som nok er en af de allerbedste fysioterapeuter til diagnisticering og behandling af knæproblemer.

Nu ved jeg ikke lige hvor i landet du bor? (Fysioterapeuten befinder sig i storkøbenhavnsområdet.)

Men der er sagtens mulighed for at få en konsultation hos hende, hvis din læge bare vil være så venlig at skrive en henvisning til fysioterapi.

Hvis du har brug for at vide nærmere om fysioterapeutens tlf. og adresse, så send en mail til mig.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 17:30

Da jeg først læste at du havde ondt i dit knæ når du cyklede var min første tanke ganske klar ' du har for meget brusk under knæskallen' men nej, alligevel ikke..

Jeg har nemlig selv for meget brusk, og hvis jeg cykler kan jeg ikke gå bagefter, og det er unden overdrivelse, og sådan har det været i to år nu.. lægerne siger at det bare er noget jeg skal vokse fra, nå okay?

Men ja, kender folk der har fået skiftet ledbånd, fjernet menisk osv, bare få det undersøgt! der kan gå lang tid inden du kan få det scannet, jeg ventede selv omkring 3 måneder..

Men læger ser tit meget let på knæ fordi det for det meste er noget man vokser fra, og bare er et almindeligt ungpige problem som de selv siger..

Held og lykke med det (:

Kathrine (Valeria)

Lorentzen Skjødt

-Drømmene er ikke større end de der drømmer dem-

En del af efterskoleholdet til landsstævnet i Holbæk 09'

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 17:49

Nu vokser jeg så næppe fra det her - jeg fyldte 20 i marts måned. Men ja, jeg har virkelig tænkt mig at insistere meget meget meget højlydt på at få det her undersøgt ret grundigt. Om jeg så skal slæbe mine forældre med til lægen - jeg er ellers vokset fra den slags.

Jeg tror virkelig der er noget helt galt med det knæ. Det er min mærkelige mavefornemmelse, der siger det. Samme mavefornemmelse, der har holdt stik i alle mulige andre situationer. Og jeg vil ikke finde mig i det, vil jeg ikke.

Et eller andet siger mig at det er menisken, et korsbånd eller sådan et eller andet i det knæ, der er almindelig meget i stykker, når det bare ikke bliver bedre. Jo jeg kan da gå på det, men ret meget over det stadium er vi vidst desværre ikke kommet.

Som sagt så håber jeg at jeg kan få en min massør kender til at scanne det knæ, så vi kan se hvad der er problemet, han skulle vist være rimelig skarp til at aflæse en scanner - hvis jeg altså ikke kan få en henvisning ud til den klinik i Århus.

For bare det at hunden var ved at rykke armen af mig i går fordi han ville med min søsters pony, det er altså nok til jeg har så ondt i det, at jeg ikke har turde ride i dag, men i stedet måtte ty til min klikker igen igen igen.. SUK!

Så ser jeg lige hvor mange dage der går inden vi kan komme til at ride igen ellers må han endnu en gang renlongeres i en periode. Det er ikke sundt for de hesteben men det er bedre at blive longeret end stå helt stille og komme helt ud af kondi.

Old times is stil flying

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

dårligt knæ
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 17:54

Jeg havde nogenlunde samme symptomer som dig efter jeg kørte op i en bil og fløj gennem bagruden.

Var til diverse undersøgelser, først en scanning som ikke viste noget særligt og senere en kikkert operation. Her fjernede man en slimsæk og rettede brusken til.

Siden har jeg været i endnu større smerter, men man vil ikke gøre mere. Svaret er de kun kan gøre det være med mere operation. Så jeg skal genoptræne benet og lave det stærkt. Og ellers lære at leve med smerterne.

Jeg er i ekstreme smerter hver dag. Kan nogen gange have følelsen af en kniv der bliver stukket langt ind, selvom jeg blot ligger stille i min seng...

0
0
Svar på denne tråd

eeeeeeeeeeee
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 21:31

Kender godt det der med iik at blive taget seriøs ved lægen.

Men hvis jeg var dig ville jeg banke i bordet og sige nu må de ta sig sammen og scanne det for det andet kan iik være rigtigt.

Har selv været til læge 3 gange tror jeg med mit knæ. Nogen gange så låser mit os og hvis jeg så støtter på det så gør det sygt ondt plus jeg ved at falde nogen gange fordi så det som om det knækker sammen.

Hun mener jeg har det der hedder CHONDROMALACIA PATELLA . og sige rjeg skal bare lave nogen øvelser osv så går det over. Næææ nej lille læge gør det iik.

Hun siger at det oftest noget unge får i alder 10-25 og det går væk om et par år. Ja tak jeg ahr så gået med det i 2 år nu.

jeg kan iik skridte i 10-15 min uden det gør ondt gå på trapper gør ondt cykle træne løbe kan jeg skam heller iik rigtig. Tjae. Li nu har jeg en god periode men for 1½ måned siden var det helt galt. og hun sagde jeg burde iik ride men måtte godt træne. Hmm, hvad belaster jeg li mit knæ mest ved. Nok og træne i fitness center.

Min mening !

Lev med den , eller lad være ! ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 22:42

Jeg er nu sikker på, at det godt kan løses, eftersom chokbølgebehandlingerne har gjort det muligt for mig at gå på knæet igen, men jeg er også meget overbevist om, at det her kommer til at kræve en operation.

Det eneste spørgsmål er bare hvornår og hvordan. Det er sørgeligt at indse, men jeg har virkelig så ondt, at jeg er villig til at gå så langt, hvis det er det, der kræves.

Men nu vil jeg lige håbe, at en dygtig fys kan få det til at fungere bare sådan nogenlunde igen. Det er da bedste for mig. For lige nu gør det i hvert fald så ondt, at jeg ikke kan leve med, at det bliver sådan her.

Jeg havde sat mig målet at cykle igen til august, men det har jeg ligesom efterhånden droppet igen. Det tror jeg er meget surrealistisk.

Og jeg agter at få en henvisning - om det så koster skift at læge. Jeg finder mig ikke i ikke at blive taget seriøst. Jeg har jo for hellevede ondt. Og det er så slem at jeg konstant har smertestillende på mig. For hvis det gør for ondt, skal jeg ikke være for langt væk fra det.

Old times is stil flying

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider