JEg kender det også og har været distret siden jeg var barn.
Heldigvis har jeg fundet ud af at hjernen er som en muskel der skal trænes, men så bestemt også hvile.
Når man træner hårdt skal muskler restituere hver anden dag. Tænk så på din hjerne, den arbejder hårdt hver eneste dag, vi blver bombarderet med sanseindtryk som hjernen skal sortere hvilket af det der skal komme til vores bevidsthed og tages stilling til og mens den bearbejder kørerturen til arbejde skal den også koncentrere sig om at sige goddat til kollegaerne og svare på spørgsmål og sådan kører hele dagen.
Derfor er tiltag nummer et for en bedre hukommelse at sove! Sørg for at sove det du har brug for.
Tiltag nr. 2 er find ud af hvordan din hjerne virker. Hvad skal en besked indeholde for at du vil kunne huske den? Inden for neuropsykologi og teorien bag læringsstilene (jf. programmerne på tv2) har man fundet belæg for at hjernen husker bedre hvis der er følelser involveret. Nok derfor nogen af os stadig kan vores første kærestes tlf.nr.
Man kan også skabe et mentalt billede, men det er svært med alle de abstrakte ting der hører med til at leve i den senmoderne kompleksitet. Dog kan det lade sig gøre, hvis man f.eks. kan huske et klokkeslet på bogstavrim med dem eller der hvor man skal mødes. Alene det at bruge tid på at lave dette mentale billede, vil gøre at man husker bedre.
Der er mange hukommelsesstrategier og der findes bøger om emnet på nettet.
En af de ting jeg selv har gjort og som har givet pote i løbet af det sidste års tid på trods af at jeg lå og svævede etr sted mellem stress og depression , var at nægte at give op. Ikke sådan i livet generelt men med ord. I kender det godt, man har ordet/navnet/titlen lige på tungen, men så alligevel ikke. Jeg har simpelthen afbrudt samtaler og fisket og fisket efter det manglende ord, sat mig ned og gloet ud i luften mens jeg har afsøgt bunden af min hukommelse og nu virker det! Ord for ikke længere lov til at smutte. Derfor ved jeg, at selv små tiltag virker. Hjernen vil allerhelst fungere bedst muligt, det kræver bare at vi giver den det hvile og vågne omstændigheder den har brug for.
Hov meditation får i øvrigt også hjernebølgerne til at falde til alfabølger hvilket beviseligt sænker stressniveauet og giver hjernen en ekstra chance for at bearbejde indtryk.