Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bedre hukommelse...?
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 11:53

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med..

Sagen er den, at jeg ikke kan huske noget som helst Eller jo, selvfølgelig kan jeg det. Men bare ikke de ting, som jeg SKAL eller gerne vil huske.

F. eks kan jeg snakke i telefon med en person, og personen fortæller mig et eller andet, eller vi aftaler at mødes en dag eller sådan noget. Når jeg så har lagt på, kan jeg ikke rigtig huske hvad vi snakkede om Somme tider bliver jeg nødt til at ringe op igen, for at få helt på plads hva' det var vi aftalte..

Og hvis jeg får besked på at gøre et eller andet, f.eks. på arbejdet, glemmer jeg hvad det er jeg har fået besked på! Og der kan nogen gange gå få sekunder før jeg har glemt det.. Og det er altså ikke fordi jeg er uangageret (staves), og ikke gider!

Sådan som jeg har beskrevet et par elsempler af, er det hver eneste dag... Og jeg synes det er så irriterende og flovt, at jeg ikke kan huske hvad det er jeg skal osv..

Er der nogen der kan komme med et godt råd til hva' filan jeg lige skal gøre? Måske gensing kan hjælpe, er det ikke sådan det hedder?

>> Robertsen<<
0
0
Svar på denne tråd

Du kan
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 12:08

vænne dig til at skrive ned (y)

De fleste mennesker har det lidt sådan, derfor har de fleste også en kalender, hvor alle aftaler straks noteres ned ;-)

Det er jeg også nødt til - og sådan er det vist bare. Men det er oghså meget afhængig af stress. Det går ud over koncentrationsevnen og arbejdshukommelsen :-(

Hvis jeg er meget stresset i en periode (og det kan jeg sagtens være, da jeg har et ledelsesjob), så har jeg også ekstra svært ved at huske den slags :-(

Men der er altså ikke meget andet at gøre, end at lære at skrive tingene ned - og at indrømme overfor folk, at der har man altså en lille svaghed ;-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 12:53

Ja det lyder som en go' idé :) Jeg må ud og finde en kalender.. Og se om jeg husker at skrive det hele ned så

Men selv når jeg er ude at handle, med en huskeseddel, kan jeg komme hjem og ha' glemt det halve af det der står på sedlen...

>> Robertsen<<
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 13:03

Jeg har det som dig og jeg skriver ned...

For mit vedkommende handler det om at jeg er lidt distret og har meget om ørerne

0
0
Svar på denne tråd

Køb......
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 21:41

Køb et godt stor vendespil, pålæg alle dem som kommer, at spille med dig...

Det giver en kanon hukommelse, jeg taler af erfaring

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Har du overvejet, om det er viden du fortæller om, eller noget du gætter på?

Der er meget meget stor forskel.....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tja ....
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 22:11

Jeg er en af dem der kan (kunne) huske alt, men i 93 blev jeg kørt ned, og blev indlagt med svær hjernerystelse.

Efter den tid har jeg ingen korttidshukommelse, alle aftaler skal skrives i kalender (selv hvis det er en middagsaftale sammen aften).

Det var svært at vende sig til at skrive alt ned, og det sker stadig (en sjælden gang) at det kikser.

Så skriv ned når du laver aftalen, det hjælper mig.

Stutteri Birkely

Avl af Trakehner og Anglo Arabere

v/ Heidi Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Det er nemlig
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 22:14

rigtig træls jeg har det nøjagtig på samme måde.

Yrja fra Lisbjerg.

Medlem af Huginn & Muninn

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 22:29

Det kender jeg bestemt godt! Jeg skriver alt i min kalender i min telefon, fordi det er den jeg altid har den ved hånden.

Det er bestemt værre i stessede perioder. Jeg frygter lidt at blive gammel, for når det allerede er skidt nu, hvor jeg ikke engang er fyldt 18, så bliver jeg da irriterende som 50 årig ;)

Emilie Watson
0
0
Svar på denne tråd

Jamen jeg
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 01:43

er 'gammel' - og det går da meget godt alligevel ;-)

Bare husk, at man ikke behøver at være perfekt - det er ok at huske forkert eller lave fejl ind i mellem. Bare ikke for tit -og slet ikke, når det er noget meget vigtigt :-P

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 06:23

Jeg har også en utrolig dårlig hukommelse. For mig er en aftale ikke på plads før den står i min kalender.

Hvisd er er noget jeg skal huske at købe eller gøre, bliver der lagt gule sedler frem.

Fordi jeg går hjemme, kan min hukommelse godt være lidt ekstra slem i perioder.

Nogle gange kan jeg godt vågne op om morgenen, og ikke ane hvad det er der skal ske i dag. Som regel kommer jeg i tanke om det inden jeg er færdig på toilettet.

Jeg håber derfor der kommer nogle rigtig gode råd i denne gode tråd.

(så må vi se om jeg husker at tjeke den igen)

Hej fra

Irene

www.ladylama.dk

0
0
Svar på denne tråd

opmærksomhed
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 07:55

Hvordan er jeres fokus? Formår I virkelig at lytte eller står I allerede og komponerer svaret, kigger på noget der bevæger sig ved siden af, fumler med at tænde en smøg, tænker på noget helt 3.?

Det siges at hvis man kan lære at være mere nærværende LIGE NU, og ikke "om lidt", så husker man også bedre, for der eksisterer ikke andet i det enkelte øjeblik end det som man fokuserer på. Altså hvert ord som kommer ud af chefens mund er det eneste som sker i dette sekund, måsen der klør og pipfuglen der synger er BORTE fra dit univers så længe du lytter.

Jeg husker aldrig en skid af hvad min mand siger. For han vælger altid at gøre det mens jeg læser et indlæg på HN . Jeg er bevidst om at han har været til stede og at der evt. kom lyde ud af hans mund, men that's it. Dog har han i det mindste lært at vente, hvis jeg sidder og taster... ;-)

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 09:51

Har haft det og har det også på samme måde - tror som skrevet at det afhænger meget af stress niveau samt koncentrationen. Jeg har også tendens til at tænke på alle mulige ting på een gang også smutter det, folk siger.

Jeg har faktisk hørt at musik, sang og dans kan hjælpe ens hukommelse - altså man kan jo altid huske sangteksterne osv. Så igang med at skrue op for radioen og synge med:-) Om det virker ved jeg ikke.

At skrive alt ned - som også nævnt.

Også skulle indtagelse af masser vand også være godt for både krop og hjerne.

Mange hilsner Anja

www.hestenshaab.dk

Hvis du vil gøre en forskel for ellers opgivede heste

0
0
Svar på denne tråd

kosten
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 10:24

Det siges at hukommelsen kan bedres lidt gennem kosten. Bær hver dag skulle være et hit.

Husk at skelne mellem hukommelse og koncentrationsvanskeligheder.

Det fandt jeg ud af..... kunne ikke huske noget som helst. Bad lægen om at tjekke om jeg manglede noget. Oh det gjorde jeg. Lægen kunne godt forstå jeg havde de vanskeligheder da jeg lå meget lavt mht D-vitamin. Så nu er jeg på kosttilskud i nogle måneder.

Den farligste af vore fordomme er at tro,

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Koncentration og stress
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 10:26

JEg kender det også og har været distret siden jeg var barn.

Heldigvis har jeg fundet ud af at hjernen er som en muskel der skal trænes, men så bestemt også hvile.

Når man træner hårdt skal muskler restituere hver anden dag. Tænk så på din hjerne, den arbejder hårdt hver eneste dag, vi blver bombarderet med sanseindtryk som hjernen skal sortere hvilket af det der skal komme til vores bevidsthed og tages stilling til og mens den bearbejder kørerturen til arbejde skal den også koncentrere sig om at sige goddat til kollegaerne og svare på spørgsmål og sådan kører hele dagen.

Derfor er tiltag nummer et for en bedre hukommelse at sove! Sørg for at sove det du har brug for.

Tiltag nr. 2 er find ud af hvordan din hjerne virker. Hvad skal en besked indeholde for at du vil kunne huske den? Inden for neuropsykologi og teorien bag læringsstilene (jf. programmerne på tv2) har man fundet belæg for at hjernen husker bedre hvis der er følelser involveret. Nok derfor nogen af os stadig kan vores første kærestes tlf.nr.

Man kan også skabe et mentalt billede, men det er svært med alle de abstrakte ting der hører med til at leve i den senmoderne kompleksitet. Dog kan det lade sig gøre, hvis man f.eks. kan huske et klokkeslet på bogstavrim med dem eller der hvor man skal mødes. Alene det at bruge tid på at lave dette mentale billede, vil gøre at man husker bedre.

Der er mange hukommelsesstrategier og der findes bøger om emnet på nettet.

En af de ting jeg selv har gjort og som har givet pote i løbet af det sidste års tid på trods af at jeg lå og svævede etr sted mellem stress og depression , var at nægte at give op. Ikke sådan i livet generelt men med ord. I kender det godt, man har ordet/navnet/titlen lige på tungen, men så alligevel ikke. Jeg har simpelthen afbrudt samtaler og fisket og fisket efter det manglende ord, sat mig ned og gloet ud i luften mens jeg har afsøgt bunden af min hukommelse og nu virker det! Ord for ikke længere lov til at smutte. Derfor ved jeg, at selv små tiltag virker. Hjernen vil allerhelst fungere bedst muligt, det kræver bare at vi giver den det hvile og vågne omstændigheder den har brug for.

Hov meditation får i øvrigt også hjernebølgerne til at falde til alfabølger hvilket beviseligt sænker stressniveauet og giver hjernen en ekstra chance for at bearbejde indtryk.

Medlem af Bullerklubben

Nu også på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

å nej.........
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 22:49

på en måde er jeg da glad for, det ikke kun er mig, der har det sådan. .

Så sent som i dag snakkede jeg med en sød pige i stalden, og hun sagde noget om min hest, jeg gerne ville svare på - men havde så glemt, hvad hun sagde!! Det er først for 5 minutter siden, jeg kom i tanke om det. Jøsses! Hvad giver I mig..

Det er meget pinligt.

Skal så også sige, jeg kan blive optaget af, hvad jeg selv vil sige, som mange kvinder ;) Eller generelt bare på følelsen det giver mig/viljen til at respondere, at fokus ryger på det andet.

Ja, kegle:) Det er ikke altid mig, man skal forvente en særlig intelligent samtale med ;) Tror jeg har arvet lidt for meget fra min far..

Synes faktisk mest det er mænd der er gode til at snakke sort også, eller er det bare mig, der kender dem? Som ikke engang selv opdager, hvad de siger, og man bare bærer over med dem. :)

Lone

4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.

Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider