Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bivoks vs. brun sæbe
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 15:09

Hej!

Jeg vil gerne give et træskab en gang bivoks, men har ikke kunne finde noget i butikkerne i dag.

Da jeg er meget utålmodig, vil jeg høre om man kan bruge brun sæbe med samme effekt som bivoks?

Eller et andet vidundermiddel??

En glad hest er en naturhest!!!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke samme
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 15:12

effekt.

Kender ikke andet...

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

0
0
Svar på denne tråd

sæbe?!
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 15:13

Sæbe og bivoks er da overhovedet ikke det samme. Tror ikke jeg ville behandle med et eller andet "som jeg lige har i skabet".

Men til gengæld har butikkerne åbent igen i morgen.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 15:22

vist tøjle min tålmodighed......suuuk....

er godt klar over at voks og sæbe absolut ikke er det samme, men brun sæbe kan jo også give en slags beskyttelse, så det ikke udtørrer.

Tak for svar!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 20:11

Jeg går ud fra dit skab er lavet i Eg siden du vil vokse det.

Med voks bliver træet lidt lysere og med brun sæbe bliver det mørkere med glød og lidt glans.

Det er smag og behag hvad man foretrækker, men med sæben er det ikke så sart med skjolder hvis der kommer vand eller andet på, det kan fjernes igen med en klud.

Med voks skal det jo renses af i ny og næ, samt vokses igen hvilket giver sved på panden.

Grøn sæbe kan også bruges.

0
0
Svar på denne tråd

Pjevs 1
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 20:34

Det er ganske rigtigt eg, men bejdset.

Det virker meget tørt og mangler helt sikkert noget glød!

Jeg har ellers givet de fleste af mine afsyrede møbler bivoks, og det er ganske flot!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 21:52

Jeg synes også voks giver det flotteste resultat, men jeg er doven anlagt og har børn og dyr, så jeg bruger sæbe.

Men har skabet en anden farve, så ville jeg nok bruge sæben og fortryder du, så fjernes sæben bare igen med Ajax inden det får en gang voks.

Jeg har gulve i eg og de får brun sæbe det meste af tiden.

0
0
Svar på denne tråd

æhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  04-07-2009 22:06

brun sæbe renser op óg har en afsyrende effekt. Bivoks dækker og beskytter.

Det nærmeste alternativ jeg kan komme på er sæbespåner der har lidt af det samme - altså mætter årerne i træet og beskytter.

KH:)

Annette

løsdrift søges til 1 års hoppeplag - Birkerød eller nærmeste omegn

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lige olieret
Forfatter: 
Dato:  05-07-2009 07:47

mit teaksofabord (meget retro men det er ikke med vilje, det er bare et bord, jeg har arvet- som passer i højden til min retro-sofa- der så lige har en god siddehøjde til mine ben... ;-D ).

Ulempen er, at det der "teak-olie" lugter (meget) af linolie, og linolie er billigere... Men bordet så meget tørt og træt ud, og det er pænere nu (men lugter). Så jeg overvejer også at give et par fyrretræsmøbler en tur.

Linolieklude kan selvantænde- og skal i glas med skruelåg og så til genbrug!

Jeg har med held givet ubehandlet træ en tur med sæbespånegrød, det bleger træet og yder en vis beskyttelse. Behandlingen gentages ca en gang om året- og der bruges ikke ret meget vand og hårdtopvredne klude. Det giver en blød silkemat overflade- og lysner. Træ bliver mørkere med tiden.

Til afrensning før behandling bruger jeg Grundrens- eller opvaskemiddel. Begge dele tager fedt og fluelorte.

Man kan selv lave møbelpolitur af hvid bivoks/hvid vaseline + lidt terpentin. Voks/vaseline skal smelte i vandbad for *lav* temperatur, det skal kun lige være flydende ellers er det ikke så godt at blande med det brandfarlige terpentin!

(Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg bliver afsindigt skæv af terpentindampe- derfor maler jeg også kun billeder med linolie + malemiddel).

Jeg ville afrense, lade det tørre- og så give en gang olie (prøv det berømte "usynlige sted" først). Vær opmærksom på- at linolie er længe om at tørre- og der ikke skal ret meget til. Tør efter med en ren (fnugfri) klud- og vent helst 3 dage/en uge med at spilde/sætte varme ting på træet. ;-)

Mvh
xtiny

*** The truth is out there- but the lies are in your head***

0
0
Svar på denne tråd

Så er skabet
Forfatter: 
Dato:  05-07-2009 17:06

blevet gnedet ind i brun sæbe og det pyntede gevaldigt og ser bare rigtig godt ud!

Mangler bare at få det hængt op, men mangler lige en handy-fætter ved hånden!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider