mit teaksofabord (meget retro men det er ikke med vilje, det er bare et bord, jeg har arvet- som passer i højden til min retro-sofa- der så lige har en god siddehøjde til mine ben...
).
Ulempen er, at det der "teak-olie" lugter (meget) af linolie, og linolie er billigere... Men bordet så meget tørt og træt ud, og det er pænere nu (men lugter). Så jeg overvejer også at give et par fyrretræsmøbler en tur.
Linolieklude kan selvantænde- og skal i glas med skruelåg og så til genbrug!
Jeg har med held givet ubehandlet træ en tur med sæbespånegrød, det bleger træet og yder en vis beskyttelse. Behandlingen gentages ca en gang om året- og der bruges ikke ret meget vand og hårdtopvredne klude. Det giver en blød silkemat overflade- og lysner. Træ bliver mørkere med tiden.
Til afrensning før behandling bruger jeg Grundrens- eller opvaskemiddel. Begge dele tager fedt og fluelorte.
Man kan selv lave møbelpolitur af hvid bivoks/hvid vaseline + lidt terpentin. Voks/vaseline skal smelte i vandbad for *lav* temperatur, det skal kun lige være flydende ellers er det ikke så godt at blande med det brandfarlige terpentin!
(Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg bliver afsindigt skæv af terpentindampe- derfor maler jeg også kun billeder med linolie + malemiddel).
Jeg ville afrense, lade det tørre- og så give en gang olie (prøv det berømte "usynlige sted" først). Vær opmærksom på- at linolie er længe om at tørre- og der ikke skal ret meget til. Tør efter med en ren (fnugfri) klud- og vent helst 3 dage/en uge med at spilde/sætte varme ting på træet.