|
|
| At koge saft? |
| Forfatter:  |
Musenstrup |
| Dato:  |
23-06-2009 16:45 |
|
Kære HN'ere, Nu hvor alle sommerbærene begynder at modnes, går jeg og mindes min afdøde mormors hjemmmelavede saft. Men jeg aner jo ikke hvordan man laver sådan noget  Så hvis I skulle have en rigtig god basisopskrift på saft af sommerfrugt/bær, ville jeg blive lykkelig om I delte den med mig  På forhånd tak Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er nemt... |
|
|
... hvis man har en saftkoger. Det har jeg og jeg glæder mig til der er bær at koge af. Desværre har jeg kun selv hyldebær i haven, og ikke ret mange i år, så i år bliver det muligvis kun til hyldeblomstsaft (det er jeg i gang med) Men hvis der også bliver nogle bær ud af det, ville opskriften lyde nogenlunde på 3-4 kg hyldebær, 2 kg. sukker, 2-3 citroner og nogle æbler. Ned i saftkogeren og så er det lige til at tappe på flaske når det er færdigt. Solbær ville jeg lave med lidt citron og sukker, ribs med sukker og alle mulige andre bær kunne jeg finde på simpelthen at lave en blandet saft af. Til nogle ting vil det passe at tilsætte lidt vanillie, kanel eller ingefær - men det er et smagsspørgsmål. Den slags forsøg laver jeg altid i mindre portioner og prøver om jeg kan lide det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal man have en |
|
|
Saftkoger for at lave hyldebærsuppesaft ????? ja hvad er ordet ? Vi har tonsvis af hyldebær i nærheden - men hvordan gør jeg ? Følger spændt med i tråden
Hilsen Betty
Tæl ikke dagene - Lad dagene tælle
Gitte bog nr 4 og 7 købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Saft-maja |
pjemm |
23-06-2009 17:36 |
|
Jeg har lige lavet i dag med min nye saftkoger. Der står 2½-3½ dl sukker pr. kg bær. Sidste år havde jeg ingen, så det blev kogt i en gryde og siet, man kan købe et stativ med en stofpose så man får al saften ud af bærrene, de kan stå og dryppe længe. Så hælder man saften i gryden igen, tilsætter xx g sukker pr. liter og evt. atamon, derefter på skoldede flasker som lukkes tæt. Der skal fyldes helt op, da saften trækker sig sammen når den bliver kold, jo mindre luft i flasken desto bedre holder det sig. Har man glasflasker smides de simpelthen i ovnen ved 125 grader i noget tid, så er de sterile. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næe.... |
|
|
.. man kan vist også bare koge det i en gryde, men så skal man have sådan en tingest til at hænge det op og dryppe af. Så er saftkogeren nemmere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak :) |
Musenstrup |
23-06-2009 17:42 |
|
Jeg må lige se på en saftkoger, og ellers så gå i gang med gryderne.. Nøj hvor jeg glæder mig, det er da først rigtig sommer med en gang hjemmekogt saftevand  Hilsen Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| saftkoger |
|
|
Køb en "tuttifrutti" -ja det kalder man en saftkoger...  Det ligner 3 gryder ovenpå hinanden. Den nederste fyldes med vand den øverste fyldes med bær og alle 3 gryder sættes sammen og sættes i kog. Det kogende vand får bærrene til at dryppe saften ned i den mellemste gryde og vupti så er der saft. Det rigtig smarte ved sådan en er at du behøver ikke skille bær og små-stilke ad bare i med det hele -der kommer ikke stilke-rester i som der ville gøre hvis du koger i alm gryde. Se i øvrigt en meget bedre beskrivelse her: www.maduniverset.dk/ se_child_forum.phtml?f...d=1&id=345 I øvrigt hvis du vil gemme saften og undgå en masse sukker eller tilsætningsstoffer/atemon så fryser du det ned i ½ liters flasker, så er der altid frisk saft...
Hilsen fra Strit 77 -Ikke noget der ikke kan limes... -Den der frygter vind og vand er ikke en rigtig handymand!
Bullerklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tutti frutti... |
|
|
... er et mærke af saftkogere der fungerer som den på billedet. Tror nu ikke at den på billedet er en tuttifrutti, men bare lavet efter samme princip. (tuttifruttien var uden egen gryde til, men skulle bare sættes på en gryde der passede i størrelsen) Det er efentlig også ligemeget. Den er ganske velfungerende (min er af samme slags). De seneste par år har man kunnet få saftkogere af den viste model i Netto, Fakta og andre butikker, som spotvare i sæsonen. Det smarte ved saftkogeren er, at man kan tappe saften direkte fra midterste gryde og ned i de rensede flasker, og dermed tappe den mens den er næsten 100 grader varm. Når man har steriliseret flasken først og tilført lidt atamon, så kan man være stort set sikker på at saften er så ren som den kan blive og ikke mugner eller gærer eller andet væmmeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg...... |
Vibs 1 |
23-06-2009 23:41 |
|
Jeg har købt en saftkoger for nok 1½ md siden. Havde en tuttifrutti som var gammel, og syntes det aluminium den er lavet af blev ulækker. Jeg har købt en som ligner billedet i tråden, den er i rustfri stål, jeg gav 499 i Imerco. Det er deres eget mærke, ugen efter var den på tilbud til vist 350 kr  Jeg syntes i kommer ufattelig meget sukker i jeres, men måske jeg bare gerne vil spare lidt på det  Jeg har lavet rigtig mange liter, som også snart er drukket. Mit er fortrinsvis hindbærsaft, da jeg har haft fryseren fuld af hindbær fra sidste år. Jeg stopper den mængde bær i, som kan være i saftkogeren. Så koger jeg til der ikke kommer mere ud. Det jeg får ud måler jeg i liter. Til 3 liter koncentreret saft, kommer jeg 400 g. øko rørsukker i. Lader det lige knapt koge op, tager af varmen og hælder 1 tsk atemon i pr 2 l saft. Det giver noget kanon godt saft, som ikke er så sød det hviner samt det er til at holde ud at drikke, fordi det ikke er sukkerklistret.... Jeg har scoret temmelig høj karakter for mit saft 
Hilsen Vibeke
R.I.P. Freykur, 8 År R.I.P. Line Vaps, 10 år
At finde livets vej, er ikke det ringeste som kan ske....
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sukkermængden... |
|
|
... skal jo passe til ens smag og til hvilke bær der er tale om. Hindbær er ret søde i sig selv, så der kunne jeg forestille mig at bruge ret lidt sukker - hyldebær kræver en del sukker for at smage godt (men så kan man jo fortynde saften tilsvarende når man bruger den). Jeg putter sukkeret i fra starten, for at slippe for at stå og koge yderligere på saften, jeg kan godt lide det der med at man kan tappe den direkte på flasker fra saftkogeren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| £isbeth (Baloo |
Vibs 1 |
24-06-2009 08:36 |
|
Den har jeg tænkt på, med at tappe direkte, men hvad med noget atemon e.l.? Tænker, at det da ikke kan holde sig, hvis du ikke kommer sådan noget i, eller hva?
Hilsen Vibeke
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg hælder.... |
|
|
... en lille sjat atamon direkte i flasken - som også er skoldet og vasket med atamon. Jeg har ikke haft nogen flasker der er blevet dårlige med den metode.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sukker |
pjemm |
24-06-2009 08:46 |
|
Jo mere sukker, desto mere smag = man fortynder det bare mere. Og sukker er med til at øge holdbarheden. Skal have taget hul på det saft jeg lavede i går - 6 kg bær = 9 liter! Dertil gik 2 liter sukker. Når jeg bliver rig skal det være uraffineret rørsukker... Det er også rigtig flot og klart i farven fremfor det jeg har siet, som er uklart og med lidt bundfald. :Pia - som skal have skrevet glasflasker på ønskesedlen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pjemm.... |
Vibs 1 |
24-06-2009 09:24 |
|
Det giver altså blot mere sukkervand, at du fortynder det. Her kan vi godt lide smagen af bær, den bliver altså ikke bedre af, at du bare hælder mere sukker i og så fortynder det....
Men klart en smagssag, vi er absolut ikke til sukkerstads, men derimod den mere naturlige smag......
Hilsen Vibeke
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sukkervand |
pjemm |
24-06-2009 10:44 |
|
Jeg synes faktisk ikke saften smager særlig sødt i forhold til det man køber. Men det du er inde på er altså at bruge endnu mindre sukker og så drikke den koncentreret? (jeg har bær nok til at lave et forsøg) :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pjemm ..... |
Vibs 1 |
24-06-2009 15:27 |
|
Nej nej, ikke sådan  Det som har været mit mål med at lave saft er, at få en kavalitet som er væsentligt bedre end det købte. Ellers kan jeg jo lige så godt købe, det ville såmænd nok være billigere, så det er kvaliteten jeg går efter. Så jeg fylder de bær i som kan være i min saftkoger, det saft som kommer ud, det måler jeg mængden af. Jeg putter det i en gryde, med det sukker jeg vil have, her har jeg skåret drastisk ned på mængden, fordi jeg netop ønsker saft og ikke sukkervand. Det er her jeg bruger 400 g øko rørsukker til 3 liter koncentreret saft. Det fortyndes ganske som normalt, men man får en kanon saft, som virkelig smager af de bær man bruger, og ikke bare sødt... På tilbud, kan man købe en god saft for 8-10 kr, så at lave den selv i samme kvalitet, det tror jeg ikke kan betale sig...
Hilsen Vibeke
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis du bor i nærheden af odense |
Julie og ♥Victor♥ |
24-06-2009 15:38 |
|
hvis du bor i nærheden af odense, må du gerne låne min ene saftkoger (har 2, så kan godt undvære den ene for en stund). så kan du prøve om det er noget for dig. når du bruger saftkoger SKAL du sørge for at der altid er vand i den nederste "gryde" for ellers ødelægges saftkogeren (bunden går simpelthen).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super :) |
Musenstrup |
24-06-2009 16:12 |
|
Hvor er det dejligt med alle de gode råd, tusind tak skal I have  Jeg tror jeg vil tage ned til den lokale marskandiser og se om de skulle have en saftkoger, men ellers kan jeg lave det i gryden (det gjorde min mormor vist, hun havde i hvert fald ingen saftkoger stående). Rådet med at fryse saften ned lyder rigtig godt, specielt hvis det betyder jeg kan lave saften mindre sød.. Julie og ♥Victor♥: Mange tak for tilbuddet, men det kan nok ikke svarer sig da jeg bor tæt på København  Nu vil jeg gå på jagt i fryseren, og se hvad vi har af bær og frugt, så kan jeg lave saft i weekende når min sidste eksamen er overstået! MVH. Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Overskrift* |
|
|
Min mor koger det bare i en almindelig gryde og hælder det så over i en si bagefter 
- Med "krikkerne" Zaco&Flicka! Det er menneskeligt at fejle..
† Rest in Peace †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endelig.. |
Musenstrup |
28-06-2009 19:22 |
|
Så fik jeg tid til at koge jordbær/rabarbersaft, og det smager herligt! Det var slet ikke så bøvlet at si som jeg kunne have frygtet, så det må gentages igen senere på sommeren  Mange tak for alle de gode råd, de var guld værd. Hav en god sommer  Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er så skønt... |
|
|
Her i huset er vi så forkælede, at "farmor" (min svigermor) kommer med saft i de der gamle 1-liters eddike plastikdunke. De ryger så i fryseren, og så har vi sund saft hele vinteren. Det indeholder masser af vitaminer, tror dog ikke hun putter særlug meget sukker i. Hun laver både af ribs, solbær, hindbær og hyldebær. Mums! Hun har sådan en tutti-frutti...
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk
Sælges; 1-års vallak efter Rush Hour, Hingsteføl efter Rush Hour, 3-års velgående hoppe efter Londonderry (i proffesionel ridning)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|