Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad ville i gøre i mit sted?
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 17:33

Jeg er i vildrede, den ene dag er jeg afklaret og den næste dag det modsatte?!

Det drejer sig om den sødeste frækkeste lille DV hoppe jeg købte januar 2008, hun er nu 2 år og 2 måneder. Hun blev købt med henblik på at blive ifolet april/maj 2010, måske et år senere hvis hun ikke var klar. Hun skulle være mit lille hygge-projekt

Sagen er nu den at jeg havde doktor dyr ude til min vallak, og så kunne han da lige se på min hoppe nu han var der.

Hun var en lille smule indfodet ved køb, mange mente/mener det ville rette sig. Men det har det altså ikke- nu er de blevet værre trods de er under "kontrol" fra smed mv. Og ikke nok med det er hun ved at udvikle Pip-has på bagbenene, og hendes bagknæ er hævede Dyrlægen siger hun ingen smerter har, og mener hun vil have et godt liv på fold- skovturs hest.

(Mener at det er en muse-rede eller vand-spat bag)

Øvvv hvor er jeg ked af det- jeg vil ikke avle videre på den slags, og jeg vil være ked af at sælge hende til selskab...

Det skal siges at hun skal i røngten snarest, for at fastslå hvad der er galt med hendes bagben.

Hvad ville i gøre i mit sted...?

Vi bor på egen gård, men det koster alligevel penge hver månede at have hende. Den ene dag vil jeg gerne ofre dem på hende, og dagen efter vil jeg ikke. Men at give en lille hest på blot 2 år fred... Årh det gør ondt helt ind i marven, men så må jeg opgive min drøm foreløbig om at blive heste avler.. Det er jeg næsten villig til..

Puha det gør sku ondt på mig. Håber i vil komme med nogen indput i en ok tone.

Anne-Sofie Jørgensen

..Med de 3 skønne heste...

0
0
Svar på denne tråd

åårhh..
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 17:40

det er simpelt hen så ærgelig sådan noget

nu ved jeg ikke hvor meget du har givet for hende, men jeg ville måske sælge hende til samme pris som du købte hende for, måske lidt billigere, eller vente til hun var gammekl nok til ridning, og så "lige" gøre hende ryttervant, og så sælge hende for en lidt større sum.

men der er jo selvfølgelig også aflivning, det gør ondt, især når de er så unge, men husk på, det gør ikke ondt på dem at blive aflivet, og de ved ikke at de er døde.

håber du finder ud af noget, der er ikke noget værre end at gå og spekulere over sådan noget

0
0
Svar på denne tråd

Anethe...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 18:01

Tak for dit svar- det er ikke til at holde ud at gå alene med tankerne.

Jeg er bare bange for at jeg ikke kan finde et hjem til hende hvor man vil respektere at det hedder hygge/skovture. Og det kan jeg slet ikke bære at tænke den tanke. Eller at hun skulle blive kaste bold mellem flere forskellige mennesker

Var hun nu bare en ond lille pokkers hest, men hun har det så dejligt sammen med min trakhener vallak og min lille miniature Mona Den anden dag troede jeg at jeg havde fundet svaret, indtil jeg køre op af vores grusvej og hende og vallakken står og nusser og gnupper og virkelig havde det dejligt sammen.

Men det er jo også det økonomiske at tage hensyn til... Jeg bruger vel ca 700-900kr i gennemsnit pr hest i måneden, og det er ca 9000-10.000 om året... Hvis vi siger hun bliver 20 år er det 150.000 på en foldbums Det skal jeg vist ikke fortælle min bank dame!!!!

Ej nu bliver jeg flov over min tankegang, hun skal ikke gøre op i penge.

Anne-Sofie Jørgensen

0
0
Svar på denne tråd

Har også ungheste.....
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 18:47

To stk hingsteplage - og viser det sig, at de ikke kan holde til ridning når den tid kommer, ja så bliver de aflivet.

Jeg vil ikke sælge en unghest/nytilredet som skovturshest og/eller selskabshest.

For det første er en skovturshest ikke en syg og svag hest i min verden. En skovturshest skal kunne rides i alle gangarter i kuperet terræn i længere tid - og det vil sige, at kan den ikke tåle at tulle rundt på LC-niveau i dressur på en blød bane, ja så kan den heller ikke holde til at gå skovtur.

Så det man sælger er en hest, som kan skridte lidt en gang imellem.

For det andet så aner man ikke om hesten får smerter. Det kan man selv stoppe, når man nu kender hesten gennem flere år.

Nye ejere som køber en billig hest, og måske ikke ved så meget om heste, ja de kan ende med at ride rundt på en fredelig unghest, som rent faktisk er fredelig pga smerter

For det tredje er sådan en hest ikke umiddelbart egnet til avl. Selvfølgelig kan man vente og se hvad røntgen siger. Men kan en hest ikke holde til at gå på fold, så er den efetr min mening ikke egnet som avlsmateriale.

Så nej, jeg ville enten selv beholde som selskabshest. Eller få den aflivet.

Og jeg har det lige som du selv skriver - det er mange penge at have en foldbums gående for, når man i stedte kunne have en anden sund og rask hest gående, som man jo også ville komme til at holde af.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte..
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 18:55

Tak for dit svar, det er faktisk også de 2 valg jeg står imellem(Over regnbuen eller på min fold.) Avl er udelukket, da det ikke er noget at avle videre på. Men jeg kan ikke gøre op med mig selv- og vil sikkert vente til jeg kan mærke tydeligt hvad jeg vil...

Men hvor det dog gør ondt indeni, da man har knyttet sig meget til hoppen Men jeg kan ikke bære på mine skuldre at sende hende videre, så hellere i heste himlen. Gid hun dog ikke var så ung, og livsglad...Så var svaret nemmere.

Anne-Sofie Jørgensen

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 19:19

Jeg ville enten beholde hende som hyggehest eller aflive hende. IKKE sælge hende videre.

Du siger hun kan bruges til skovtur - ville det ikke være meget rart at have en ekstra hest, så du kan tage en veninde med... Og så bare generelt have hende, når nu du er så glad for hende :)

Hesten lider ikke af at være på græs og ikke blive brugt - det er det de er bygget til, og når hun så ikke har været vant til andet...

Du kan selvfølgelig også aflive hende. Du siger jo selv det koster penge hver måned... Mange har jo misforstået idéen i hyggeheste/selskabsheste/ fold"bumser"... De tror at de bare kan gå på folden uden at blive tilset..

Men at sælge hende videre, ville være dumt... Du ved ikke hvem der får fingrene i hende.. Det kan godt være der kommer en sød familie og køber hende, men når ejeren gerne vil videre, eller ikke føler hun får nok ud af hesten, sælger hun den måske videre til en familie, som i god tro, bruger hoppen for hårdt - eller nogle som bare er ligeglade...

Aldrig sælg et problem videre....

.~* Kronos aka. Charlie *~.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 19:44

Det er så bassen:

Videresalg bliver det ikke, jeg vil ikke sende hende videre.

Det som egentlig er "problemet" er at hun skal passes optimalt, men godt foder, vitaminer, mineraler smed, dyrlæge vacc, tænder. Og det koster en del. Og jeg må tilside sætte mine drømme for en periode. Men det er jeg nok også villig til, føler mig bare så ked af det og frustret.

Anne-Sofie Jørgensen

0
0
Svar på denne tråd

Det rigtige valg
Forfatter: 
Dato:  21-06-2009 22:05

Hej

Jeg tror helt sikkert det rigtige valg ville være at sige farvel til hende. Det ville være det bedste for dig og for hende i det lange løb.

Men eftersom hun ikke har smerter kan du vente til du føler dig parat til at sige rigtigt farvel.

Ved at have hende gående vil spørgsmålet om du har valgt det rigtige altid være til stede, men jeg forstår udemærket dine frustrationer. Jeg tror bare at du ville have det bedre i det lange løb ved at sige farvel.

Jeg får helt ondt i maven på dine vegne

Egentlig tror jeg ofte at vi har taget beslutningen, men det er bare svært at sige den højt, fordi så har andre hørt den, og så er det svært at tage den tilbage igen.

Jeg håber inderligt at du kommer frem til den løsning som du har det bedst med selvom det er svær

Anne Bang

Tjek mine annoncer:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider