fravalgt at avle i ponystørrelse af samme grund.
Vi har en 148 cm lipizzanerhoppe, med gang HELT udover det sædvanlige, et virkelig fint temperament og en Sorraiahingst på 143 cm som jeg kan sige det samme om.De ville være et match i særklasse, men vi har ikke gjort det endnu.
Vi har ikke endnu lavet ponyer, men startet opstaldning og jo, der er efterhånden tre-fire af pigerne og min egen store søn på 15 år som kan indfri tilridningsopgaven.
De har også deres egne heste stående her, men kan sagtens overkomme lidt mere- dvs de hjælper med grundtræning og tilridning ogsåvidere nogle gange om ugen. Vi har to om en hest/pony, så de kan hjælpe hinanden efterhånden, så jeg ikke behøver være her hver gang og det er rigtig fint, men har altså taget nogle år at komme dertil......
Vi har først prøvet modellen af, med et par adfærdsforstyrrede ponyer/småheste som er blevet såå gode, så nu er børnene uddannet og store nok /høje nok/ erfarne nok til at kunne gå ombord i ungheste/ponyer også.
Det har taget nogle år at komme dertil og man ved jo aldrig hvor længe de holder ved.I år har vi tre som er/skal i tilridning: en træningshest (i ponystørrelse), en lille lipizzaner og en stor hest, begge af egen avl.
Der er også den gruppe som "helst vil ride gratis", men som ikke har forældreopbakning og det er sværere/ umuligt af mange forskellige grunde.
Jeg har i tidens løb sagt nej til nogle stykker som selv har tilbudt sig - de har ikke penge til undervisning og dem jeg har set, har ikke håndteret/redet på en måde, jeg tør lægge unghest til.
Tredje model er parter som vi også har prøvet - det er også svært at få undervisning NOK ind, til at lægge unghest til. Men med mere erfarne heste kan det være OK
De vigtigste ingredienser er
* ansvarlighed omkring aftaler
* realitetsssans omkring egen formåen, hellere sig "nej, ikke tryg her, behov for hjælp fra jorden" - end være overmodig og risikere en dårlig oplevelse for ponyen og en sikkerhedsmæssig usikker situation for barnet
* forældreopbakning- de skal have undervisning.
Ja, egentlig er det jo et netværk af gode børn, man skal have etableret og det tager en del tid.
Eva