Jamen det er jo de høje forventninger der er problemet, og at man føler at det er hele ens person der bliver dømt. Det er det ikke, det er ikke engang faget der bliver bedømt (efter min mening) det er ens evne til at præstere på den afsatte tid.
Jeg fatter ikke, at man ikke får mere træning i selve eksamenspræstationen (eller bare afskaffer lortet)! Det er jo en kunst i sig selv at gå til eksamen.
Det min familie gør for mig, er at berolige mig først, igår gennemgik min svoger alle mine teoretikere og så lavede vi struktur på min disposition (strukturen er det jeg har sværest ved) og ellers er de generelt skide lige glade, de tal rager dem en papfis. Når de ringer til mig efter en eksamen spørger de hvordan jeg har det og hvordan jeg synes det gik. Der er ingen der spørger efter tal!
Alligevel er jeg knald nervøs hver gang. Selvom jeg er forberedt til tænderne, men det hjælper altså at vide, at min familie og mine venner stoler på at jeg bliver en dygtig lærer uanset hvad tallene siger.
Så hvad kan man gøre? Jeg vil mene at man kan dysse heleeksamenshalløjet lidt ned, lade være med at gå op i det. Det er ikke det der betyder noget. Det er om hun har forstået fagene og kan bruge det til noget fornuftigt og ellers bare er blevet et bedre menneske, bl.a. af folkeskolens dannelse (gæt hvem der var oppe i pædagogik idag :p) Det handler altså om, at forældrene ikke gør det til mere end et skide tal.
Dog når hun har så stærke reaktioner, så skal der nok en art piller til, samt noget nlp (google er din ven) og måske en anden psykolog er bedre til hende, de er også kun mennesker og det at man har god forbindelse til dette menneske, er altså vigtigt.
For mig har psykolog hjulpet smadder meget, men det var så også fordi det viste sig at eksamensangsten bare var et symptom på en skævredden selvopfattelse.
Måske kan det også hjælpe hende, at alle omkring hende, fortæller hvor meget de har brugt deres 9. kl. afgangspapir (jeg har ikke, kun til at komme på HF hvor man jo bare skal bruge det som bevis, de kigger ikke på karaktere). Det jeg derimod har brugt er mine udtalelser, jeg kommer jo fra den Grundtvig/Koldske tradition hvor udtalelsen om det hele mennesker tæller mere end de lovbestemte eksaminer, de er smadder gode så dem lægger jeg stadig ved, når jeg søger job. (især nu her hvor det er den grundtviske verden der trækker igen 
Ønsk hende god vind fra en indædt eksamensmodstander!