Hej,
Jeg vil lige berette lidt om den fantastiske tur, jeg netop er kommet hjem fra. 320 km fra München i Tyskland igennem Østrig til Meran i Norditalien - til hest. Det var smukt, hårdt, sjovt, lærerigt, grænseoverskridende... Især for et par danske heste og ryttere, som ingen gang har prøvet kræfter med Himmelbjerget. Lige en tak til Stutteri Vestmose som gav mig muligheden for at komme afsted.
De første par dage var lette - godt 40 km pr dag i fladt terræn. Her skulle heste og ryttere lige lære hinanden at kende. Så ramte vi bjergene. Første test kom da vi red godt 600 højdemeter op på ca. 45 min. ad et ujævnt spor med store og små sten, trærødder og en træstamme eller to. Men hestene var super. Vi, ryttere, blev så testet på nedturen, hvor vi gik km efter km med hestene. Det var hårdt for bremsemusklerne.
Herefter gik det slag i slag eller mere præcist op og ned ad bjergsider, igennem floder og et enkelt vandfald. De sidste par dage var igen lette, dog med et par indbyggede udfordringer, så som at ride op til et slot via en smal klippesti med meget langt ned. Her var der ikke råd til tøven. En anden oplevelse var at ride med politieskorte igennem en tunnel (over et pas), som var spærret for al anden trafik. Sejt!
Om natten var hestene i små indhegninger, som vi selv havde medbragt og satte op hver aften og tog ned hver morgen. Al bagage til både heste og ryttere blev heldigvis fragtet rundt med bil. Rytterne kunne så slappe af på små bjerghoteller med bad på værelserne og gode senge. Vi kunne dog nok have sovet hvor som helst, så brugte var vi.
Jeg kan ikke anbefale turen til ret mange. Det er krævende for både hest og rytter, men har man den rette støbning (der kræves en enorm tolerance), modet og lysten til at udfordre sig selv og sin hest, så kan det lade sig gøre. Når bare forberedelserne er i orden, så er det en ren - og måske lidt øm - fornøjelse.
Prøv at google "Alpenritt", hvis I vil have mere information, ligesom der ligger billeder fra en tidligere tur.
Mange hilsner
Pernille