Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Unghest
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 13:04

Hejsa allesammen

Min veninde skal igang med at tilride to ungheste på de der 3-5 år (ved ikke præcis hvor gamle de er). Indtil videre har de bare stået på en fold så de er ikke vant til så meget andet. De er aldrig blevet longeret og det har hun mange problemer med, især med den ene da han hele tiden vil ind til hende i stedet for ud på volten.

Jeg har givet hende følgene råd, på trods af at jeg stortset ingen erfaring har med ungheste:
*Tag en erfaren hest med når i skal ud fra folden, den kan virke beroligende på unghesten.
*Få en til at løbe rundt med hesten i longen så heste forstår hvad det går ud på.

Er det gode råd, og har i evt. andre råd jeg kan give hende (selvfølglig ikke for at jeg selv skal tage æren for dem)

Hilsen Sofie

Kodak kamera til salg se: www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=60342459

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 13:07

få en til at trække hesten rundt de første par gange, så plejer det som regel at kommer af sig selv

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 13:10

Hypen: I hvilken situation mener du? Altså unghestene har ikke engang lært det basale at stå stille og gå på kommando og sådan noget.

Hilsen Sofie

Kodak kamera til salg se: www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=60342459

0
0
Svar på denne tråd

Hvaaaa...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 15:21

Var det så ikke en ide at starte med det basale før hun skal på nakken af den?

Andet virker uansvarligt...

Hilsen Linda og alle hestene på Ryvejlund

Nu med ny pruhest - Knapstrupperen Ballyhoo

Se vores hjemmeside på: www.ryvejlund.dk

0
0
Svar på denne tråd

Et godt råd
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 16:16

...er nok: overlad det til nogen der ved havde de har med at gøre i stedet for at prøve når man ikke har erfaring i omgang med ungheste.

Jeg mener det er naturligt at en unghest der skal i tilridning er 100% rå dvs kommer lige fra folden af, så hvis ikke man kan håndtere det, så overlad jobbet til en anden.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

uddannelse
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 16:26

Ingen heste er født med viden om hvornår mennesker vil have dem til at stå stille, bundet, løfte fødder osv. Man kan intet forvente. Så hun må til at vise dem hver enkelt ting - og alt dette i øvrigt inden hun overhovedet longerer.

Enig med Charlotte, er man i tvivl på så tidligt et stadie, så skal man holde nallerne væk, hestene bliver bare forvirrede hvis man presser dem og de ikke fatter ens signaler.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

tænk over signaler
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 18:37

I min verden er det første en hest skal lære GÅ - STÅ - BAK

Hun skal beslutte hvilke signaler hun vil bruge og huske at tænke over dem i al håndtering. Hesten skal kunne regne med at signalet for gå ALTID betyder gå, ligegyldigt hvad situationen er. Jeg ville hverken tænke på longering og slet ikke tilridning før basale signaler og håndtering er på plads.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 19:19

Problemet er at ejeren bare har lagt ansvaret på hende og nogle andre, og så vidt jeg ved har de heller ikke rigtig styr på det, ejeren er uansvarlig, det kan man bare ikke lave om på, har selv engang haft part på en af hans heste. Det droppede jeg ret hurtigt.

Nu vil min veninde bare gøre det så godt som muligt.

Hilsen Sofie

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 19:28

Det var da kedeligt med sådan nogen ejere - men det kan hverken du eller din veninde gøre ved. Og umiddelbart lyder det ikke som om ejeren vil ofre penge på at sende hesten til en berider/rytter/olign der kan hjælpe.

Start altid med det helt basale - ligegyldigt hestens alder.

I dette tilfælde:

+ Lær den at stå bundet - at have en rolig hest tæt på er en god ide, hvis de unge ikke har været så meget i hånd. Sørg for at nusse, strigle, berøre de unge over det hele, løft fusser mv.

+ Gå - stå - bak. Tre basale ting der skal på plads INDEN longen "kommer på". Hvis den ikke forstår det med en person ved sin side, kan den selvfølgelig heller ikke forstå det med en person for enden af et langt tov. Så smid et hovedtøj med bid på hestene og gå så med dem på banen/ridehuset og øv gå - stop - bak. Såfremt hesten ikke stopper når i siger til, jamen, så må den bakke et par skridt.

+ Når ovenstående "krav" er opfyldt, kan i gå videre til longe-arbejde. Hav ikke en anden hest på banen, dette bidrager blot til, at hesten opmærksomhed er rettet mod denne i stedet for jer. En skal stå på midten med longetovet, og den anden skal gå rundt med hesten på en volte på indersiden. Ligeså stille kan personen der går mod hesten bevæge sig inad mod midten. Rykker hesten med, skubbes denne let men bestemt ud igen. Går hesten i stå, går hjælperen om bag hesten og "presser" den frem. Det er vigtigt at hesten IKKE vender om, men fortsætter den rigtige vej.

Held og lykke med projektet :)

*Anne*

~ Hestens fejl er rytterens fejl ~

Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning

Man har ikke omvendt en mand, blot fordi man har bragt ham til tavshed.

0
0
Svar på denne tråd

ejeren?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 19:41

Jamen I kan jo bare sige NEJ, det vil vi ikke, find en professionel?

Ingen kan lægge et ansvar på en anden person, hvis denne ikke vil tage imod det.

Og ikke om jeg senere ville købe en hest der var trænet så lemfældigt, så hellere tage den rå.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2009 19:57

Pjemm: Tro mig, ejeren skal nok finde en anden måde den kan blive tilredt på aå han slipper for at betale for det. Han vil ikke bruge penge "unødvendigt"

Anne: Det vil jeg bringe videre til hende, men de har desværre ikke nogen ridebane eller et ridehus til rådighed :S

Hilsen Sofie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider