|
|
| Artikel i hest&Rytter ang. tv2 udd. |
|
|
Hvor mange har læst det nyeste Hest&Rytter blad? Der er 3 artikler om Tv udsendelsen der blev vist på tv2 ang ridning. Alle tre kritisere Susan K, og de ting der blev sagt. Noget der er dybt kritisabel er det, at de går ind og forsvare den form for ridning. Rollkur bliver nævnt som en metode til løsgøring af nakke, hals og ryg, "her bruger man nænsomt tøjlen til at bevæge hesten hoved så den bliver dyb"  SÅ mange læser de blade, hvordan kan de overhovedet forsvare at hestene bliver redet sådan? Det er virkelig en skamplet at et så stort ridemagasin ikke vil støtte op om bedre velfærd og andre ridemetoder, men blot bringer artikler der er en gang r*vslikkeri af Ulf Helgstrand.
Min hund blev d.21.maj bidt ihjel af en kamphund. Derfor vil jeg aldrig kunne forstå hvad folk ser i disse monstre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fy for den! |
|
|
Det er det jeg siger, rollkur er det nye yoga undskyld, dårlig joke... Susan K var da den eneste i den udsendelse der argumenterede ift selve emnet. Ham gubben der snakkede jo bare uden om. Nå men det minder mig om hvorfor jeg spenderer en 50´r på Epona i stedet for et papirmagasin. "Nænsomt" var da et sjovt udtryk for x antal kg i kandaren. Da jeg gik til ridning satte ridelæreren os i rytterstuen og bad os lægge en blyant over næseryggen og trykke, og fik så at vide at nogenlunde sådan føltes biddet i hestens mund, måske Ulf og hest&rytters skribenter skulle prøve denne øvelse og så prøve at sige "nænsom" imens. Var det måske noget for Epona at lave dette indslag? Forlænger jeg gerne mit abbonement for at se
Medlem af Bullerklubben Nu også på Facebook
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| to ud af tre.... |
|
|
Ja synes da den ene af artiklerne (af Mikael Tobiasen) er ok. Der er det da ikke Susan, der kritiseres, men mere journalisternes dårlige forarbejde. Jeg synes også udsendelsen var noget makværk. Men ja beskrivelsen af rollkur som ngt, der går ud på "at løsgøre hestens ryg, hals og nakke ved at man stille og roligt, ved hjælp af tøjlesættet bøjer hestens hoved ned mod dens bringe", ja den har jeg også temmelig svært ved at forstå. Og ja muligvis slaskede tøjlerne det meste af tiden løst på Matinés hals, men næserem og mund viste i mine øjne, at det ikke var helt så "nænsomt" som artiklens forfatter prøver at få det til at lyde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jamen dog.. |
|
|
Så skal vi tage den igen.. Jamen måske er alle udenfor skærmene bare ikke enige med HN, dem skal der vel også være plads til.. Nu glæder jeg mig til at læse det nye Hestog Rytter! Jeg kan nemlig godt lide at læse en sag fra to sider, og ikke kun fra en side af uden at bli forarget..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hørt hørt |
|
|
Hørt hørt Regina .
Malene, Stald Nørreheden, avl af DV og Welsh
DV hoppeføl sælges ved fravænning. Far: Blue Hors Doolittle Morfar: May Black mmf: Leonardo II Kontakt for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg......... |
|
|
Regina>> Enig enig enig. kh mette
Team Lodberg Riders Coaching TLF.20924205 VI STILLER HOLD TIL DISTRIKTSMESTERSKABERNE OG TIL KRAFT CUP PÅ SJÆLLAND, MEN MANGLER 2 HEST RYTTERE OG 2 PONY RYTTERE. NIVEAU MIN. LA2 C-PLAN. RING ELLER SKRIV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suksuksuk |
|
|
Julia du ser ikke en sag fra to sider når du skriver dette og jeg synes ikke du omtaler artiklerne særligt nuanceret.
SÅ mange læser de blade, hvordan kan de overhovedet forsvare at hestene bliver redet sådan? Det er virkelig en skamplet at et så stort ridemagasin ikke vil støtte op om bedre velfærd og andre ridemetoder, men blot bringer artikler der er en gang r*vslikkeri af Ulf Helgstrand.
Journalisten fra Hest og Rytter har faktisk spurgt en af de experter der her på HN, jævnligt bliver omtalt som værende imod roll kur. Dan Nielsen som han hedder har spurgt Lennart Østblom om hans mening vedr. påstanden om at rollkur er skadeligt. Han skriver bla. dette: Vi har spurgt Danmarks mest internationale anderkendte hesteforsker Lennart Østblom om hans syn på dette problem og han er af den opfattelse, at så længe der ikke ligger nogen brugbar forskning til grund for en påstået forkert rideform, kan man ikke bruge denne påstand til noget som helst. Dan Nielsen skriver bla. også:
Meninger kan vi ikke bruge til noget Nu forholder det sig sådan og det burde de Danske involverede hestefolk og dyrlæger også vide, at forskning og videnskab har ikke noget med meninger at gøre men derimod kendsgerninger, som ikke er til at komme uden om og det er det vi skal forholde os til, for det er det der fører til resultater.
Dan Nielsen , Leif Tjørnblad og Michael Tobiasen, udtrykker i fire forskellige artikler, den skepsis der er mange der har, også her på HN, mod de selvbestaltede hestevelfærdseksperter som konstant udtaler sig mod bedre vidende og som forsøger at påtvinge os, Deres holdning til og mening om, hvad der er rigtig og hvad der er forkert. Der må facts på bordet i form af dokumentation og der må nogle ryttere på banen, der kan vise at det kan lade sig gøre at uddanne hesten til de højere dressurklasser og springklasser, uden at udsætte den for nogen form for pres, ellers sker der ikke nogen holdningsændring hos flertallet af rytterne.
 Godnat fra Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ... |
|
|
"Journalisten fra Hest og Rytter har faktisk spurgt en af de experter der her på HN, jævnligt bliver omtalt som værende imod roll kur."
Hvornår har Lennart Østblom været omtalt på HN som 'imod rollkur'  De artikler i Hest&Rytter tyder på, at dette (den problematiske hestevelfærd) er et emne, man helst ikke vil snakke for meget om i de etablerede ridekredse  I stedet for at tage en reel debat, vil man hellere nedgøre dem man er uenig med....
fra NinA
Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten 
Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's 'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)
www.epona.tv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godmorgen |
|
|
Forfatter: Søgaard (Præsentation) (Skriv besked) Dato: 11-04-09 03:24
Den første gang jeg skrev et indlæg på¨HN var jeg så naiv, at jeg faktisk var overbevist om at andre hesteinteresserede ville ha glæde af at læse den artikel af Dyrlæge og forsker Lennart Østblom. (Heste i Danmark lever gennemsnittelig kortest i hele verden.)  Han har også skre Forfatter: Søgaard (Præsentation) (Skriv besked) Dato: 11-04-09 03:24
Den første gang jeg skrev et indlæg på¨HN var jeg så naiv, at jeg faktisk var overbevist om at andre hesteinteresserede ville ha glæde af at læse den artikel af Dyrlæge og forsker Lennart Østblom. (Heste i Danmark lever gennemsnittelig kortest i hele vet artiklen (At ride rigtigt) Hold da op en diskussion der blev ud af det, det var lige før jeg lovede mig selv at jeg aldrig ville skrive her inde mere.
En hånd til dem som har tolmodighed og forstår at lære deres heste at gå for små hjælpere uden hiv, træk, slid og smerte. En stor hånd til Epona som TØR påvise de metoder der er baseret på mishandling??
Mona NinA i tråden om ridesporten i fare! Har ikke tid til at skrive citat derfra men han udtaler sig bla. om er organ der bliver afklemt( struben) Hvornår har Lennart Østblom været omtalt på HN som 'imod rollkur' 
Karen som nu tager på arbejde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige lidt læsestof! |
|
|
Skrevet af L. Østblom Jeg græmmes.. Gennem årene har jeg græmmet mig over at være vidne til, at man, selv ved stævner med klasser på højt plan, ikke formår at ride efter disse grundregler og dermed taber muligheden for at ride hesten blødt og taktmæssigt frem til biddet med mindst mulig anstrengelse. Ved et stort stævne for få år siden fremførte jeg kritikken overfor én af vores prominente dommere og fik det svar, at det kunne accepteres, at hestene til en vis grad gik under biddet. Så det er ikke underligt, at man også ved at bladre i fx Ridehesten ser næsten alle heste på alle niveau'er afbilledet under rytter gå under biddet. Endog kan man opleve en profileret instruktør med indflydelse på meningsdannelsen i samme blad i en undervisningsserie benytte samme taktik. Betryggende ikke at stå alene.. Det er dog altid betryggende ikke at stå alene, og derfor glædede det mig umådeligt at se én af de store svenske ryttere fra den svundne tid, ryttmästere Dag Nätterquist fremføre samme bastante kritik i et stort svensk dagblad i forbindelse med Göteborgstævnet, omhandlende de internationalt placerede ryttere. Uvæsenet må ophøre.. Når der tillige fremkommer grundige, tyske undersøgelser, der peger på, at denne moderne rideteknik kan være årsag til smertefulde organforandringer i nakkeregionen hos hestene, må en fornuftsbetonet erkendelse medføre, at dette uvæsen ophører, således at rideforbundet tager affære overfor sine instruktører og pålægger dem at ride og undervise efter grundreglerne og lade være med at overskride naturlovene. Ingen begrundelse for at påføre hestene skader.. Derfor læser jeg med næsten sædvanlig frustration berider Hotho Westergaards helt igennem fejlagtige argumentation for en accept af metoderne i såkaldte "kyndige hænder". Jeg ser nemlig ingen forskel. Der findes ingen begrundelse for at bruge metoder, der kan påføre hesten smertefulde skader og tillige forringe ridekunstens høje værdi og målsærning. Man må næsten glæde sig over, at der findes for få instruktører.  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pres og pres |
|
|
Karen, du skriver:
Der må facts på bordet i form af dokumentation og der må nogle ryttere på banen, der kan vise at det kan lade sig gøre at uddanne hesten til de højere dressurklasser og springklasser, uden at udsætte den for nogen form for pres, ellers sker der ikke nogen holdningsændring hos flertallet af rytterne. Såvidt jeg har lagt mærke til, så er der ingen i debatten der har udtrykt at man kan træne en hest til at præstere under rytter, uden at udsætte den for nogen form for pres? Det tror jeg personligt er umuligt!
Til gengæld sigter jeg efter at træningen konsekvent skal sigte mod at mindske det pres efterhånden som træningen skrider frem.
Når man træner/rider heste, benytter man sig af negativ forstærkning, som er baseret på netop pres og eftergift. Men det er blandt andet den manglende eftergift i træningen, jeg opponerer mod. Det er måden hvorpå presset bliver lagt på hesten, så det bliver svært og nogle gange umuligt for den at gennemskue "systemet" i presset og derfor får mindre sandsynlighed for at "svare rigtigt".
Det gælder for alle pattedyr at det mindsker stress, såfremt man har kontrol over sin stressor og det er netop den kontrol man fratager hesten, såfremt pres ikke er ordentligt systematiseret og det øger hestens stressniveau.
Ligesom mennesker reagerer forskelligt på stress, har heste også forskellig personlighed og reagerer forskelligt. Nogle bliver meget raktive (vilde/spændte/nervøse) mens andre bliver passive (tillært hjælpeløse).
Dette er det fysiske pres vi lægger på hesten hele tiden, men det er også det psykiske pres som har indflydelse. Når en hest skal have en karriere som stævnehest er der et HØJT antal af stressorer: Først i hesten liv skal den lære at: trækkes, bindes op, køre i bil, komme et fremmed sted hen hvis man ikke selv tilrider, have sadel på, få sko på, stå på staldgangen, komme i ridehus/bane, blive vasket, have bid på, forstå rytterens hjælpere, komme i form, måske få mindre eller slet ingen foldtid, blive sprayet med showshine/fluespray, få rykket man og blive flettet op.
Når den kan det i sine vante trygge omgivelser, så skal den køres til stævne/kåring/egnethedstest og der skal den så igennem hele møllen af det den lige har lært samtidigt med at den skal kunne sadles op på stævnepladsen, med andre heste, højtalere,trafik og musik lægger baggrundsstemningen. Dernæst skal den på opvarmningen, ride rundt mellem de andre heste, gå pænt og/eller springe og slutteligt skal den ind på banen foran dommerne og præstere det bedste den har lært.
Dét synes jeg er rigtig mange stresspåvirkninger over en ganske kort periode idet dette for mange heste sker i den første halvdel af deres fjerde leveår! Ja, for dem der skal gå 3 års sadelkåring, sker det endnu tidligere.
Det er altsammen noget der presser hesten og det er et valg jeg træffer på hestens bekostning, når jeg vælger at den skal have en karriere som stævnehest, men jeg ser det som min pligt at tilvænne den langsomt og gradvist til alle disse situationer, for derved at mindske presset bedst muligt..
Jeg mener at når man når op på højt niveau, så bør hesten være totalt habitueret til livet som stævnehest og ikke slå flik flak til præmieoverrækkelser, have brug for glidetøjler på opvarmningsbanen, have sporeeksem og sår i munden fordi rytteren har brugt alt for kraftige hjælpere for at overskygge blandt andet hestens stress fra omgivelsernes påvirkninger.
Med hensyn til artiklen, så er det vigtigt at vi har en debat og derfor må (og skal) ridemagasinerne naturligvis kommentere på LPS. Det eneste man som et minimum kunne ønske sig, var måske at journalisterne havde styr på navne og stillingsbetegnelser på de personer de ønsker at kritisere 
Iøvrigt har jeg tænkt over, at det er mærkeligt at ingen at de magasiner der har skrevet om LPS, har henvendt sig til hverken mig selv, Jan Ladewig, Marianne Dahl eller Epona for en kommentar.
Når de nu synes vi er helt ude i hampen, hvorfor er der så ingen der henvender sig og siger "hvad fanden laver i" ?  Nå, nu blev mit indlæg alligevel alenlangt, selvom jeg bare ville forklare KORT, at jeg altså ikke træner uden pres 
www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "Strudse-approach" |
|
|
I forlængelse af Susans sidste linjer vil jeg også sige, at jeg synes det er en meget mærkelig "debat", som hest&rytter lægger op til. I en debat får begge (eller flere) parter mulighed for at fremføre sine synspunkter, imens de andre lytter. Det går hele vejen rundt. Ligesom i EU-parlamentsvalget har samtlige kandidater fået taletid i forbindelse med hinanden. Derfor finder jeg det temmelig vattet og useriøst, at hest&rytter udgiver en gang mudderkast imod LPS-udsendelsens indhold - vel at mærke UDEN at stille spørgsmål til "modstanderne", altså Jan Ladewig, Marianne Dahl, Susan Kjærgård eller Eponatv. Det er lidt den samme fremgangsmåde, som Ulf Helgstrand lagde for dagen, da LPS udsendelsen var slut. Her kunne man tilsyneladende ikke se hans røv for støv, fordi han havde så travlt med at komme væk. Hvad f..... er det for noget? Under hele den her debat har Eponatv gentagende gange bedt DRF om udtalelser - de har opfordret DRF til debat, da approachen, som hest&rytter samt de interviewede mennesker til dette blad bruger med at gemme sig i sin egen skyttegrav og råbe op om modstanderen - uden at kunne høre dennes argumenter - det er sådan lidt som at stikke fingrene i ørerne imens man jodler. Jeg synes pro-rollkur og baglod/bag biddet-folkene gør sig selv mere og mere til grin efterhånden. Og det bekræfter mig bare i, at man for alt i verden ikke vil sætte spørgsmålstegn ved og fremsætte et forbud imod rollkur og baglod ridning, da det vil sætte alt for mange "top"-ryttere ud af spillet. For når man ikke kan ride uden at subordinere hesten, så kan man da ikke ride stævner 
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Dan skriver også som fortsættelse af ovenstående Vi bør kunne afkræve disse mennesker, siden de udtaler sig om det, at de må kunne fremvise dokumentation for denne forskning. I den internationale veterinære verden er der således at virkelige forskningsresultater er først rigtigt respekteret, når de har været at læse i visse veterinære tidsskrifter og noget sådant har endnu ikke været at finde, og så længe dette ikke har været lagt frem til offentlig beskuelse, virker hele sagen kun til skade for hesteverdenen- så lad os få denne dokumentation, inden vi her fra bladet kommer med bedre viden udtalelser. Jeg er sikker på at, hvis der er nogen der har noget dokumentation for at Roll kur/bag lod ridning er så skadeligt som det påstås, så vil "Hest og Rytter " gerne trykke det. De er ofte gået "mod strømmen", i modsætning til de fleste andre hesteblade. Det er da klart at de ikke kan offentligøre den strøm af udokumenterede" påstande og følelsesladede holdninger der kommer fra modstanderne af bag lod ridning. Michael Tobiasen skriver jævnligt i bladet og han er så vidt jeg ved, ikke ansat på "Hest og Rytter", så hvorfor prøver i ikke at henvende jer til redaktionen. Forøvrigt Diaz, jeg blev lidt nysgerrig da jeg så at du laver "negle" så derfor vil jeg gerne høre om du mener det er muligt at ride "traditionel" dressur( altså hvor man har kontakt til hestens mund og hvor man lukker hånden om tøjlen), når man har lange påsatte negle? Jeg spørger fordi jeg har en niece der har redet hos mig i mange år. Hun startede med at prøve at ride mine får til da hun var helt lille, hvorefter vores gamle shetlandspony måtte ligge ryg til. De sidste fire år har hun redet på min araber og hun har gået til rideundervisning ved siden af, på en rideskole. Hun er efterhånden blevet en habil rytter, men har holdt en ridepause (13 år og drengene er mere spændende). Hun var herude forleden for at ride en tur og det var bestemt ikke den store succes, hun sad og holdt om tøjlen som " en nonne holder om en sømands ...", hun var simpelt hen ikke i stand til at lukke hånden om tøjlen. Det viste sig at hun havde fået påsat lange negle. Derfor mit spørgsmål til dig Diaz.  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lange negle.. |
|
|
Hvis man rider med en tøjlekontakt der er let nok så kan man vel holde om tøjlerne som om de var en nonnes rådne æg  Så behøver man ikke bekymre sig om at knytte hånden og derved knække neglene 
www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Susan... |
|
|
Jeg er vil med din argumentation for lange negle, kan du ikke også finde en begrundelse for at trunter skal ride i stiletter Please........
Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Long nails |
|
|
Haha! Jeg har redet traditionel/moderne dressur med meget lange negle - især da jeg var nyudd. negletekniker, så skulle den jo have hele armen med lir, glitter und alles - og det er immervæk nemmere at gejle en lang negl op end en kort. Og jeg synes egentlig, det lykkedes fint nok at lukke hånden om tøjlen - jeg skal ikke kunne sige, om det var fordi jeg havde handsker på  Idag foretrækker jeg en mere naturlig længde. Jeg synes, det klæder min hånd bedre - jeg har meget små hænder! Men oh! Der er ingen fare for, at skidtet knækker! Akryl er 15 gange stærkere end naturneglen 
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskning |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
08-06-2009 20:21 |
|
Videnskabelige undersøgelser, som endnu ikke er udført:
Om månen er lavet af grøn ost Om hunde er født med evnen til at tale russisk Om et menneske kan leve af havvand alene Om man kan fodre høns med Rockwool Om man kan kaste en spegepølse over Atlanten.
Der findes mange flere, andre videnskabelige undersøgelser, som endnu ikke er udført. Men fordi vi efterhånden ved nogle grundlæggende ting om vores jord og dens beboere, som er generelle, og gælder meget bredt, kan vi med stor succes forudsige mange ting, og regne os frem til en del. Derfor kunne jeg også SAGTENS finde en seriøs, anerkendt forsker, som ville gå i tv, og sige, at et menneske ikke kan kaste en spegepølse over Atlanterhavet, eller at månen kun med meget ringe sandsynlighed er lavet af grøn ost. Og ingen ville drømme om at kalde vedkommende for useriøs, fordi han eller hun havde draget nogle slutninger, baseret på dokumenterede fakta.
På samme måde vurderer verdens førende forskere i hestens adfærd, at den stresses og forulempes unødigt ved de træningsteknikker, som man bl.a. kunne se i LPS. Det er nogle mennesker, som ved mere om dette emne end nogen andre i verden, og det er UTROLIGT, at der er nogen, der vælger at ignorere deres vurdering, fordi den ikke stemmer overens med det, som folk helst vil høre, nemlig at alt er i skønneste orden.
Husk at ikke engang DRFs egne eksperter vil forsvare metoderne. Og DRF kan ikke pege på en eneste rytter, som forbundet mener, udfører bag lod-ridning korrekt. Det er i øvrigt til trods for at det ganske danske dressurlandshold varmer deres heste op ret kraftigt bag lod.
Hvordan alt dette kan undgå at få folks alarmklokker til at bimle, forstår jeg stadig ikke. Det ER dokumenteret, at dyr tager skade af at blive udsat for uophørligt pres. Og de ryttere, som kunne ses i LPS, benytter sig af langvarigt pres for at få hestene til at gå i holdningen.
FEIs accept af "korrekt udført hyperfleksion" beror på at hesten maksimalt bukkes ind til bringen i 10 - 20 sekunder, som Sjeff Janssen påstod ved workshoppen i 2006. Men hans kone har siden indrømmet, at hun faktisk ikke aner, hvor længe ad gangen, hun bruger rollkur-positionen, og bekræftet, at hun i hvert tilfælde bruger den i flere minutter.
Det er alt dette - og mere til - der får sådan én som Andrew McLean, som altså har gæstetrænet det hollandske landshold, og været gode venner med Sjef, til at sige højt i medierne, at heste rutinemæssigt bliver udsat for overgreb i sporten. Det er disse fakta, som får en hestedyrlæge med nyopstartet, egen klinik til at satse alt og sige sin mening i TV2. Det er hele denne misere, som får en professor i dyrevelfærd, som i mange år har forsøgt at påvirke sporten indefra - uden det store held - til at sige ordet "DYRPLAGERI" højt i TV flere gange. Fordi de er sikre, baseret på deres faglige viden og erfaring. Jeg har ikke set den aktuelle udgave af den omtalte gratisavis, men jeg kunne da godt tænke mig at høre, om der overhovedet var nogle argumenter for brugen af hyperfleksion, eller om dækningen begrænser sig til en påstået, løsgørende effekt og skæld-ud på "fjenden" 
Mvh
Julie
Et bid er ikke hårdere... øh, mere uroligt end den hånd, som fører tøjlen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Og selvom man måske ikke er enig med Susan K, epona.tv osv, så burde ALLE kunne se at de artikler er så mega dårligt journalistik arbejde, at de burde få en bøde for det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskning? |
|
|
Siden hvornår er spådom blev ophøjet til viden? Det er rigtigt godt, at der kommer en debat omkring hestens velfærd, men noget LPS ikke formåede var netop ud fra billedmaterialet at synliggøre overgreb på hesten. - Og her ønsker jeg af hjertet, beklage mit manglende bidrag til Epona og dermed min manglende mulighed for at følge med i den eneste saliggørende viden omkring hestetræning . Jeg formår sagtens udfra det fremlagte billedmateriale at stille mig skeptisk over påstandene om overgreb på heste. Vi ved sådanne overgreb findes, men at de skulle være tydeliggjort ud fra billederne i LPS? - Nej. Og det er ikke min opgave at komme med argumenter om, hvorfor alt er i skønneste orden! Der er jeres opgave at overbevise mig, hvis i vil have ændret min holdning. Det er jo netop Jer der postulerer, at overgreb kan ses med åben mund, brug af glidetøjle - uanset hvor løs - og postuleret vedvarende pres. Jeg - og rigtig mange andre ved godt, at der er heste, som har det hårdt, og der er ikke ok for disse heste. Men så lad dog være med at kræve argumenter for folk's bevæggrunde i håndtering af hesten, og forklare at alt skyldes tillært hjælpeløshed. Jeg laver åbenbart - ud fra jeres argumentation - overgreb på mine heste, og det er jeg selvfølgelig ikke enig i. Så enkel er hesteverdenen ikke. I stedet for, at I stikker fingrene i ørene og jodler løs om forskning - der ikke er, og en farligt masse fine ord mod det ene og det andet, så var det måske mere overbevisende, at komme med en større åbenhed over for det etablerede og ændre verden fra bunden? Nogle steder opnår man flotte resultater gennem græsrodsbevægelsen! Mvh. Cirkelinemus .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overgreb? |
|
|
Og det jeg egentlig efterlyser er en mere klar udmelding om, hvornår træning bliver et overgreb . Muligvis åben mund, bag lod, svingende hale og lignende er bare ikke godt nok! Og at henvise til diverse "eksperters" mening eller overbevisning er heller ikke godt nok ! Mvh Cirkeline 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Then what? |
|
|
- Hvad er så, efter din mening, "godt nok"? Og synes du helt oprigtigt, at den ridning, du var vidne til i LPS var acceptabel og hensigtsmæssig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overgreb.... |
JulieTaylor |
09-06-2009 08:35 |
|
Der er overgreb, som er så tydelige, at alle kan blive enige om, at der er tale om overgreb. Christine Wels var et godt eksempel herpå, fordi der rent faktisk gik hul på de heste, hun "trænede". LPS - og det arbejde, der er gået forinden - fokuserer på de overgreb, som de fleste ikke mener, er overgrev, men som folk med virkelig forstand på hestens måde at opleve ridningen på, karakteriserer som overgreb. Det her svarer til at man havde lavet en artikel i avisen for 80 år siden om at børn rutinemæssigt blev slået med spanskrør i skolerne. "Øh, ja. Og hvad så?" Ville omverdenen have spurgt. "Skal børnene måske bare have lov til at være flabede overfor læreren?" For at straffe børn korporligt for ulydighed var der jo ikke noget galt med. Hvis man lavede den samme artikel i dag, ville der have været ramaskrig. De optagelser (med undtagelse af dem af Andreas Helgstrand), som blev brugt i LPS, har jeg været med til at filme. De er lavet med synligt kameraudstyr i en hal fuld af mennesker. Ingen reagerede på ridningen, så det kommer ikke som nogen overraskelse for mig, at mange mener, den ridning, man ser, er i orden. Det er jo normal ridning - man kan se den alle steder, og det er NETOP det, historien handler om. At den normale ridning, man ser de fleste steder, faktisk er dyrplageri ifølge Danmarks (og verdens) førende eksperter i hestens adfærd og velfærd. At den ridning, som flertallet af danske hestefolk ville betegne som "ikke overgreb" faktisk ER overgreb. Det har aldrig været meningen at påstå, at der eksisterer Christine Wels-tilstande alle steder. Det gør der heldigvis ikke. Formålet med vores serie var at vise, at der skal langt, langt mindre til end det, Christine Wels gjorde, før vi taler om at være på kant med dyreværnsloven. Der skal langt mindre til end de fleste af os tror. Mange af os kommer i berøring med gråzonerne hver eneste dag uden at vide det. LPS har så godtaget præmissen som udgangspunkt. Sådan er det med nationale medier. Hvis der står tre uafhængige, internationalt kendte forskere, og siger det samme, og INGEN kan argumentere imod dem... så accepterer de brede medier og den brede befolkning, at der er noget om sagen. Det er kun indenfor i hesteverdenen at man klamrer sig til forsøg på at latterliggøre dem, der stod frem, og bortforklare den store, grønhopsalilla elefant i rummet, som alle kan se, men ingen forstår. LPS har altså ikke brugt krudt på at bevise, at det, som man ser på optagelserne er overgreb. For det ER jo overgreb. Ikke engang DRFs egen dyrlæge vil forsvare det. Nu mangler vi så bare, at budskabet siver ind, og det kommer ikke til at forløbe smertefrit. Mvh Julie
Et bid er ikke hårdere... øh, mere uroligt end den hånd, som fører tøjlen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| susan... |
|
|
Jeg synes du mangler en ret væsentlig faktor i det du skriver, nemlig tilliden mellem hesten og sin rytter/ejer. Jeg tror på og har set op til flere gange at når der er et føreskab og et tillidsbånd mellem hesten og dens menneske, så er alle de her ting langt nemmere. Det synes jeg da frem for alt må være det vigtigste  Derfor mener jeg at vigtigheden i samværet med sine unge heste er yderst vigtigt og de folk der tror at man skal gemme sin unghest bagerst på marken, til man kan bruge den til noget fornuftigt, begår en stor fejl  Der er lidt HMS i det, men jeg tror på at man i længden sparer sin hest en masse stress ved at starte med at vinde dens tillid og vise den at sammen med mig er du sikker, ihvertfald så meget at en 4 års klasse et fremmed sted ikke behøver være en stressfaktor, ej heller løfte ben eller en gang vask og strygning, så mange af de ting du nævner, behøver nødvendigvis ikke være en stressfaktor, alt afhængig af hvordan man har præet sin unge hest  mvh Katja
Gad vide om et skilt i døren med bloddoner også holder den slags væk???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest & Rytter |
|
|
Jeg besluttede efter udsendelsen, at jeg egentlig ikke ville blande mig i det her, men jeg er nødt til at give Hest & Rytter min fulde opbakning, og de har så meget ret i at TV2 og Morten Ankerdal er hoppet i med begge ben overfor en rytter som prøver at skabe en debat, og i mine øjne en debat der går mest ud på at "svine" andre til og fremhæve sig selv Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| for vidt |
|
|
Jeg syntes også debatten mangler reel viden, fremfor tolkninger og gisninger. De argumenter om at Matiné var under pres i udsendelsen, på trods af en løs tøjle, holder bare ikke i min verden. Der bliver tolket på heste folk ikkr selv kender kropssprog og temperment på. Jeg er enig i, at ridning bag lod skal begrænses - det er ikke noget jeg syntes er rart at se på. Men jeg syntes også det er gået mest ud på at svine dygtige ryttere til, frem for at afgumentere på baggrund af reel viden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| MCK --> Hvordan i alverden |
|
|
Kan du sidestille Christine Wells med Andreas H. den forklaring kunne jge sg godt tænke mig at høre...???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Det kan jeg da så vitterligt heller ikke se jeg har gjort. Julie nævnte længere oppe christine wels, derfor har jeg linket til artiklen ang. omtalte madamme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sprochi... |
|
|
du ved da at i en bestemt ny gruppe herinde bliver alle der har tøjlekontakt og forlanger arbejede af hesten udover græsspiser-stillingen sidestillet med christines wels og hendes metoder  måske HN skulle give dem deres eget forum herinde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 1234567 |
|
|
De eneste jeg kan se i tråden som begynder at snakke om andreas helgstrand, er dem som ikke er enige i at det er systematisk mishandling af heste som foregår. Jeg har ikke nævnt andreas helgstrand, eller havde ham i tankerne da jeg oprette mit indlæg. Jeg havde læst de fleste af trådende og svarede derpå, så at nogle vil læse mellem linjerne er vel egentligt deres eget problem, især når der ikke står noget mellem linjerne.... Også havde julie nævnt christine wels, også tænkte jeg det kunne jo være andre end mig som ikke vidste hvem hun er og har derfor linket til hende, men kan godt se at det jeg har skrevet straks må lede til AH *ironi off*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Derudover kan jeg da sige at jeg ikke "rider rundt i græs spiser stilling", men sagtens ville benytte pågældende metode ved en hest som spænder op og ikke kan søge ordentligt frem. Jeg red undervisning sidste gang jeg red, hos Torben Ulsøe Olsen (findes lidt info på google, hvis man er interesseret), og der skal jeg ride igen når formen er kommet og der skal fremtidige hest også været opstaldet, dvs. engelsk dressur bliver der redet her, Uden baglod ridning og arbejdet på korrekt opstilling og korrekte hjælpere. Så "bare" fordi man rider dressur og er ambitiøs kan man godt sætte spørgsmålstegn ved de ting som foregår! Desuden syntes jeg AH er dygtig, og han rider som der skal til få han kan få medaljer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvornår bliver det til overgreb |
gsims |
09-06-2009 22:11 |
|
lige nøjagtig dét er jo ret væsentligt, selv om det er et irriterende spørgsmål at få stillet. 
DRF har adskillige paragraffer i reglementet, der siger noget om, hvordan man skal behandle hesten (bl.a. at ridningen skal tjene til ære for dansk ridesport). Men intet konkret.
Kan vi mon ikke blive enige om, at en stillingtagen fra DRF til, hvornår nok er nok, er på sin plads? Før dette sker, kan vi diskutere herfra og til juleaften. 
Jeg synes - helt personligt - det er synd for de mennesker, der skal ofre deres højre arme på at forsøge at kaste en spegepølse over Atlanten for at bevise, at det ikke kan lade sig gøre. Det kan man da kalde ensidigt gentaget arbejde.  Men skal det undersøges, skal det undersøges. Og så er det selvfølgelig ærgerligt med dem, der går tabt undervejs. Vi må jo vide med sikkerhed, at det ikke er muligt, for at kunne sige til almindelige mennesker om at lade være med at prøve. 
_______
Prøv ikke at blive en mand med succes - Prøv hellere at blive en mand med værdier (Albert Einstein)
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffffffffffffff |
|
|
Der tales for døve øre  Jeg lider på hestenes vegne.. Hvorfor havde Matine så brug for at gå med en ekstrem åben mund mens Andreas savede hende i hovedet i udseendelse? Bør vi overhovedet have været så LANGT at hesten havde behøvet at åbne munden. Handler det så ikke om at han burde få indlært nogle lettere signaler på dyret så den ikke havde brug for at åbne munden af ubehag da han tog fra side til side i det kandar  Øv, rislen ned af ryggen. Jeg forstår ikke folk kan sidde og se på det og synes det er iorden. Jeg får det psysisk dårligt over det 
Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med hjælpetøjler - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!! Andrew McLean.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rosalia.... |
gsims |
09-06-2009 22:25 |
|
Føler du dig personligt ramt af nogen af de udtalelser, der kommer her i tråden, siden du føler behov for at latterliggøre dem, du er uenig med? Og hvorfra ved du i øvrigt, hvordan de rider?
_______
... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mck.... |
|
|
eg beklager men ledte ud af dit mindre munter svar, at du svarede på nogle af de inlæg der var ovenfor hvor folk ikke syntes det er helt så uhyggeligt som du gør det der sker og at du dragede en paralel til CW ellers kan jeg ikke se hvad hun gjorde i dit indlæg men my bad det er så mig der har misforstået dit indlæg... Rosalia --> jamen vi er meget enig, jeg har læst med i tråden men har simpelthen ikke orket at deltage for det er ligesom at slå i en dyne og den dyne har jeg opgivet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Gsims, ja du er ihvertfald en del bedre til at formulere dig neutralt end jeg er  Men jeg bliver også så utroligt følelsladet af disse snakke og diskussioner at mine indlæg emmer langt væk af det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fortalere |
|
|
for rollkur, kraftige tøjletræk, bøje heste af og brug af samsidige hjælpere, må da så kunne frembringe deres egne eksperter i adfærd og biomekanik der kan modsige de eksperter der udtalte sig til Epona og LPS.
Istedet for bare at gøre nar af eksperterne? Som de selv bruger i andre sammenhænge indenfor DRF.
Indtil de kan det, så synes jeg at tvivlen skal komme hesten til gode. Som så smukt er formuleret i deres egne paragraffer om en ren sport....
Forøvrigt er jeg lige blevet spurgt om jeg vil undervise i adfærd og fodring i klubberne under DRF og takket nej tak. For jeg vil ikke undervise i hestens adfærd mens DRF´s top holder hånden over de ryttere der udsætter deres heste for dyremishandling.
For har Jan Ladewig ikke kunne komme igennem indefra, så regner jeg heller ikke med at kunne. Men nu ved DRF hvor jeg står, for jeg begrundede mit afslag.
MVH
Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina |
|
|
Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere
Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mht til at skulle bevise noget |
|
|
Jeg husker for år tilbage da Eva Søndergaard havde lavet et adfærdsforsøg som hun præsenterede til hestekongressen (kan ikke lige huske hvilket et af dem) der egentlig bare viste det man kunne læse sig til i enhver adfærdsbog og som desuden lå logisk for i forhold til andre dyr inkl os selv. Men det er åbenbart nødvendigt at BEVISE det. Men selv med videnskabelige beviser på at heste f.eks er flokdyr, så praktiserer folk fortsat isolation af heste? Jeg synes det er synd for Evas udemærkede forskningsarbejde. Prøv at spørg andre forskere hvor meget de bliver angrebet, latterlig gjort og ignoreret, hvis resultatet ikke passer ind i folks kram og almen praksis. Et andet eksempel fra min hverdag med hove. Der er ikke EN ENESTE faglig tekst om hovpleje, der foreskriver at heste kan gå 8 uger plus mellem smedebesøg, dog er det ret almindelig praksis. Et forsøg i Holland har vist at går heste 8 uger med de samme sko så sker der belastninger i hovledet! Har resulatet af det forsøg ændret på almen beskæringsinterval herhjemme? Nope! Hvis et flertal gør et eller andet modsat lærebøger og forskeres anbefalinger, har de så ret? Nå jeg melder mig til at for søge at kaste spepølsen over atlanten, det er vel ikke sværere end så meget andet umuligt jeg har gang i at bevise....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Keppie |
wettergren |
09-06-2009 23:08 |
|
Jeg tror toppen i DRF føler presset. Var der ikke også en dame i ledelsen, der lige har opsagt sin stilling for at tiltræde en anden stilling i en dyrevelfærds organisation ?!! Synes det er en skam at du afslog, ligesom der blev rakt en hånd ud. Du laver gode foredrag som mange ville kunne få glæde af ude i klubberne. Og så sagde du nej  Nogengange er det bedre at starte fra bunden. Det er da der det hele foregår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wettergren der |
|
|
blev ikke rakt en hånd ud. Tiltaget til undervisning i klubberne har været længe undervejs og der er ikke sket en s.. på snart 5 år. Jeg er også bundet til et bestemt pensum, jeg kan ikke bare sige min uforbeholdne mening. Og gjorde jeg det alligevel kom jeg ikke længere end til det første foredrag. Og hvad nytter det at fortælle lille Lise at hun ikke må slå og flå sin pony, mens de store gør det og vinder præmier. Og så kan man oveni hatten, blive gjort til nar i medierne for sine anstrengelser af ens eget forbund/arbejdsgiver? Eksempel Ulf satte citationstegn over Ladewig som værende ekspert. Jeg holder mine aktiviteter i så mange andre regier, hvor jeg i det mindste kan få opbakning til mine meninger. Så bare rolig jeg forholder mig ikke tavst . Man skal vælge sine kampe med omhu. Desuden tilbød jeg at de kunne vende tilbage når DRF havde taget et standpunkt mod dyremishandling indenfor egne rækker. En helt anden ting de tilbyder 300 kroner i timen inkl forberedelse og kørsel. I min dyrebar fritid om aftenen. Er der andre der gider, så kan de bare melde sig under fanerne, der er ikke krav om at være agronom eller dyrlæge. MVH Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Keppie |
wettergren |
10-06-2009 08:05 |
|
Så forstår jeg bedre. Blev da lige lidt urolig over de opgivende toner. Men fodring og adfærd er da sådan rimelig udenfor konfliktzonen, medmindre det er menneskeadfærd der tales om. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synes det er lavt |
|
|
Synes bare min respekt falder meget dybt for "journalister" som laver navne om til øgenavne. Jan Ladekarl... Meget modent. Men når de konflikt adfærde der bliver udvist er dokumenteret, kan man så ikke drage en parallel der siger at en hest føler ubehag når den udfører konfliktadfærd. Eller er det en kende for flippet? Rosalia: Endnu en gang et vel begrundet og super godt argumenterert indlæg fra din side! Hvorfor føler du dig så forsmået at du ikke kan diskutere sagligt(som du siger du gør, men som jeg endnu ikke har set bevids på?!)
Rider undervisning ved Susan Kjærgård og er STOLT af det >>>Kursus med Susan Kjærgård i Aalborg. Se præsentation for mere info<<<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wettergren |
|
|
jeg synes det konflikter. Feks fodring, der ynder jeg at vurdere huld herunder hvad der er muskler og fedt. Det er ikke rart at stå i en stald med fejlredne heste og sige den blot mangler muskler de rigtige steder. Adfærd: igen når man som mig ynder at tage undgangspunkt i eksempler, så skal man argumentere for foldtid og kontakt til artsfæller (DRF var imod foldtid) og hvordan heste lærer (DRF ser ikke et problem i den ridning der er). Så ja, derfor bliver jeg hellere væk, til der er opbakning. F.eks jeg kan heller ikke få mig til at sælge et produkt jeg ikke kan stå inde for. DRFs produkt kan jeg ikke stå inde for (for time beeing) og så vil jeg ikke linke mit navn og rygte dertil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|