Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Verdens ældste hesterace?
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 19:54

Sad lige og læste Nyheder her på HN, da jeg under nyheden om Roskilde Dyrskues Hesteshow står, at PRE hestene vil "genfortælle deres historie som verdens ældste hesterace".

Er det ny viden? For jeg har altid troet araberen var den ældste

Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 20:53

mener heller ikke PRE er den ældste race. Hvis vi skal være helt specifikke tror jeg faktisk den aller ældste race er tarpanen eller przewalski....derudover mener jeg fuldblodsaraberen er ældre jo.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

* Holbæks Thalullah *

*Logik Møldrup*

0
0
Svar på denne tråd

Hmm......
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 20:55

Det ved jeg ikke noget om, men da jeg gik derfra i dag var de inde i det store hesteshow, og der var det en dame med meget påtaget forfinethed i stemmen der fortalte dem hvad de skulle gøre. Og det er der jo ikke meget historie over.

Men verdens mest udbredte hesterace er quartern. Så ved du det.

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET

Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd

Hesteracer
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 21:06

Dér kan man bare se - troede også at den ældste race var Przewalski-hesten.

Og hvis jeg skulle gætte på den mest udbredte hesterace, ville jeg gætte på araberen :-)

Mvh Hanne

Indehaver af 2 stk. skøre muler

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

den ældste
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 21:23

Definer ældst??

Et forsigtig gæt ville jeg mene enten araberen eller (grin bare) frederiksborgeren. De kan begge føres lang tilbage stambogsmæssigt, eller i hvertfald Freden kan .. hehe

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 21:30

Umiddelbart ville jeg sige at verdens ældste race, er den hvis stambog kan føres længst tilbage. Idet eks. Przewalski "bare" er et navn der ikke kan "bevises" at skulle være den ældste.

Men når dette er skrevet har jeg ingen idé om hvilken der skulle være den ældste. Andet end jeg for år tilbage fik at vide araber skulle være den ældste

0
0
Svar på denne tråd

Tja.....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 22:06

Araberens linier kan spores flere tusinde år tilbage mens frederiksborgeren "kun" kan spores nogle hundrede år tilbage.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

* Holbæks Thalullah *

*Logik Møldrup*

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2009 23:04

Sorraia hesten er da vist den ældste race...

Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil nu mene..
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 00:54

at hvis vi snakker ældste stambogsførte race så er det araberen.

PRE hesten er europas ældste hesterace og er bl.a. stamfader til alle de amerikanske racer samt vores egne frederiksborgere og Knabstrupperen.

Stamfader til PRE heste er araber/berber.

Jeg studsede også lige over den oplysning på forsiden....

Mvh Maybritt

---Pura Raza Espanola---

http://www.stutterielfalcon.dk

PRE hingst i særklasse sælges

www.kronborghestetransport.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 12:09

Benedicte: Der kan man bare se, jeg ville egentlig have gættet på en let tilgængelig ponyrace a la islænderen

Men det viser sig da egentlig at være en interessant diskussion - er det typen/racen eller stambogen, som afgør om en race er ældst?

Samtidig kan man jo sige, at araber/berber/ørkenheste har haft indflydelse på mange andre gamle hesteracer, så derfor får de måske tit credit for at være ældst? Hvad med akhal-tekineren i den diskussion?

Men uanset; det var nu godt nok nogle dejlige repræsanter for begge racer på Roskilde!

Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 20:10

Nu I nævner islænderen, så må I ikke glemme, at det var vikingerne som havde den med til Island, hvorefter den blev renavlet. Islænderens fædrene ophav kommer primært fra de nordiske hesteracer, så racemæssigt set vil jeg påstå, at fx fjordhesten er ældre end islænderen. Farve og aftegnsmæssigt minder den jo også ekstremt meget om Przwalskihesten (som er den sidste vildtlevende vildhesterace) og sorraiaen selvom den primært er grå.

Araberen er heller ikke ældst. De uddøde vildhesteracer må jo være de ældste.

Men at påstå at PRE-en er verdens ældste hesterace, er hvis bevis på manglende viden og research

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden. Kontakt venligst Mai (se præs.)

0
0
Svar på denne tråd

Himalaya
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 20:17

De ældste heste er vist fundet for ca 20 år siden i nogle bjergdale i Himalaya. Jeg mener de eksteriørmæssigt svarede til dem man har set på hulemalerierne.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

officielt...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2009 20:19

Altså "officielt" set, så mener div. forskere altså at araberen er den ældste..

Jeg er temmelig sikker på at Freden er den ældste stambogsførte race.. (ja araberen kan spores flere 1000 år tilbage, men det er altså de gamle danske konger der startede med at stambogsføre fredderiksborgeren..) så vidt jeg ved...

PRE hesten er bestemt ikke den ældste, den stammer bl.a. fra Araberen

Islænderen er (vist nok) den "reneste" race, da der ikke har været andet blod indblandet i hvad.. 800 år? (det gælder selvf. dem der tøffer rundt på island ;) )

Der er ihvertfald hvad jeg har læst mig frem til..

Mvh.

Liv Nielsen.

(Zancle)

Happy is the vestals lot.

The world forgettin´by the world forgot

Eternal sunshine of the spotless mind.

0
0
Svar på denne tråd

akhal tekinere
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 07:38

kan spores tilbade nogen 3000 år som en bestemt race, og der har været fundet 5000 år gammel grav med heste som ligner utroglig meget akhalt tekinere i bygning.

Ozalynda Akhal-Tekes

0
0
Svar på denne tråd

ældste eller hvad
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 07:48

Jeg sad og så karakteristik af hestene i den store ring og der var det ham den gamle som jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder, men det var ham som fortalte om hestens historie til store hestedag, der havde dømt lippizaner, PRE m.m. og mener det han sagde var at den var den ældste kultur heste race, altså en hest alvet med et helt specifikt formål som krigshest

Hilsen

Line

Susi prisesse hesten

Verdens dejligste shetter

0
0
Svar på denne tråd

skrevet forkert...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 10:34

jeg tror blot de har skrevet forkert.

De mente nok at PRE /Lusitano hesten var verdens ældste RIDE heste race.

Det er jo så næsten korrekt. De ældste bevis på rideheste stammer så vidt jeg ved fra den iberiske halvø - men da var disse racer ikke fremavlet endnu - det var heste af Sorraia typen man red på. Sorraia er stamfaderen ( bla. ) til PRE/ Lusitano.

Sorraiaen er den ældste type RIDE hest man kender. Altså fra hulemalerier.

De andre racer nævnt ( araber mm) blev brugt for små stridsvogne osv. og przwalski, tarpan mm blev ikke redet på men var pakdyr og blev spist.

Man ved at da romerne kom til den iberiske halvø mødte de vilde rytterfolk der var dem overlegne og som slog dem tilbage. Romerne hentede rideheste herfra og de begyndte at bruge ryttere i deres hære sammen med stridsvogne ( før var det kun stridsvogne). Krig til hest stammer altså fra den iberiske halvø.

tjek den lille hule tegning i højre side ( fra den iberiske halvø) - det er så vidt jeg ved det ældste bevis på at en hest havde rytter på:

SALG AF LUSITANO HESTE

Salgsheste på www.klassisk-dressur.dk

Hestemalerier sælges. www.lykkebianca.dk

Få ledige pladser til GOLEGA hestefestival 09.

8 -15 nov. Portugal.

0
0
Svar på denne tråd

Prezewalski
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 13:04

Det er jo ikke en hest som sådan, jeg mener i hvert fald der er et eller andet med kromosomerne der gør at den ikke kan avle fertile afkom med almindelige heste, ret mig hvis jeg tager fejl. Men derfor er den selvfølgelig meget tæt beslægtet med vores heste den er bare ikke en hest.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med hunden, haven, egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

er det ikke
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 13:08

berberhesten.

# Number Six #

I'm not a number, I'm a free man!

0
0
Svar på denne tråd

G.Halling Nielsen
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 10:45

Hej Seline,

Hvilken race var det at han ment var "den ældste kultur heste race, altså en hest alvet med et helt specifikt formål som krigshest" ?

Ozalynda Akhal-Tekes

0
0
Svar på denne tråd

Ældste rideheste type
Forfatter: 
Dato:  09-06-2009 16:21

Fandt lige en engelsk tekst der beskriver det godt:

Lusitano

Ridden for over 5000 years, the oldest saddle horse in the world

Og så skal man lige huske på at der er mange racer der er kommet fra den Iberiske Halvø - som nu er Spanien og Portugal, så denne beskrivelse gælder både PRE og Lusitano og andre rideheste typer derfra.

Sjovt nok er Lusitano racens stambog først blevet lukket i 1965, så det lyder jo ikke så gammelt, men traditionerne for Lusitano avl blandt de rige Portugisiske familier, kan føres mange århundrede tilbage og derved også stamtavlen. PRE har været godkendt i Lusitano avlen frem til 1965.

Så den korrekte tekst burde nok være:

"fortælle historien om de Iberiske heste - PRE, Lusitano og Sorraia som verdens ældste ridehesteracer".

Mvh. Eva

www.lusitano.dk

Formidling af køb/salg af Puro Sangue Lusitano, portugals nationale hesterace, Lusitano rideferier og traditionelle portugisiske produkter.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider