|
|
| gode råd søges (ridning) |
| Forfatter:  |
SD |
| Dato:  |
06-06-2009 10:34 |
|
Hej Sagen er den at jeg har fået part på en dejlig hest, som jeg er rigtig glad for at ride. Den kan sine ting, men er en smule hård i munden og har et par dårlig vaner under ridning (som jeg tror skyldes hård/forkert ridning). Stedet jeg rider er der flere andre der rider også, og når de får undervisning af ejeren af stedet (hvis hest jeg rider) så er det temmeligt hårdhændet, med meget fat foran på hestene så de er MEGET baglod, og ikke bruger sig korrekt. Så når jeg rider hendes hest og hun underviser mig, så vil hun have jeg skal have utroligt meget fat på hendes hest, og det bryder jeg mig ikke om, så derfor gør jeg det ikke, da jeg mener det er forkert og dem jeg før har fået undervisning af har lært mig at ride, så når benene lægges til rider man frem, med eftergivehed og en halvparade for at få samling og bagbenene ind under sig. Derudover kommer der nogle lidt nedladende kommentarer om min ridning, men ellers er personen super flink. Jeg syntes det er lidt svært at vide hvad jeg skal gøre, for den ridning dem som rider på stedet udfører er jeg bestemt ikke enig i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om at sige fra |
|
|
Du har to valgmuligheder: Den ene er, at du ignorerer din mavefornemmelse, finder dig i at blive generet på din ride-etik, og tager hårdt fat i tøjlerne imens du sparker den anspændte og forvirrede hest fremad, når din ridelærer (!?) giver ordrer til det. Den anden mulighed er, at du lytter til din mavefornemmelse (som jeg synes er meget fornuftig!) og fortæller ridelæreren, at det intet har med dressur at gøre, når man rider med speeder og bremse samtidig. Hun vil sikkert forsvare sig med, at "den jo skal have noget at søge frem til - altså rytterens hånd" - hvor du så kan fortælle hende, at når hesten går til biddet er det ikke din hånd, der muliggør dette, men noget, hesten gør ved biddet. Hesten kan i princippet også søge frem til biddet i en grime! Når hesten "går til biddet", så strækker den sin hals ud af kroppen - det kan den ikke, hvis rytteren sidder og holder imod  Der er alt, alt for meget dårlig ridning her i Danmark, og jeg har indtrykket af, at du er ret fornuftig - så hvorfor øge antallet af dårlige ryttere? Det er noget rigtig skidt, når man lader sig kue af en grim-i-munden-kvaksalver-wannabe- ridelærerr og blindt følger denne persons anvisninger, som vidner om denne persons uegnethed som hesteejer og ridelærer. Fortæl endelig denne person, hvad du mener om hendes rideform, og fortæl hende at du ikke vil være med til at mishandle heste i hendes ånd, og drop at have part på hendes hest. Der findes fornuftige mennesker, der også søger part til deres heste, så gå du bare på jagt efter en anden hest  Jeg synes ihvertfald, det er utroligt vigtigt, at denne ridelærer bliver konfronteret med sin fejlagtige opfattelse af dressurens mål og midler.
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ja, også enig her |
|
|
Jeg er også enig. Følg din mavefornemmelse! Jeg selv ville stoppe som part og finde en fornuftigt redet hest i stedet.
Mvh Hanne
Indehaver af 2 stk. skøre muler Mickey & Shakespeare Besøg dem her: www.hanneshest.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
|
|
En hest der er hård i munden skal jo netop, som du siger, rides med en blød hånd og energien bagfra. Snak med din ridelærer eller find en anden part. Det er god stil det der! - Susie.
En hest i hjertet er bedre end ingen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fortsæt det gode arbejde |
|
|
Jeg synes at du skal fortsætte med din egen ridestil, men ikke nødvendigvis droppe parten. Hvis du er glad for hesten, og du -for det meste- kan enes med ejeren, så synes jeg du skal fortsætte som part, men med dine egne ridemetoder -måske når i har fundet hinanden (hest og rytter) og ridder/samarbejder godt går der et lys op for ejeren, når hun ser at hendes metode bestemt ikke er den eneste måde at få en hest til at gå godt... Omvendt hvis kritikken går dig på, og du bliver i tvivl om dine ridemetoder og usikker på dig selv, bør du droppe parten. Følg din mavefornemmelse, kan du blive der og stadig være glad?
Det gælder ikke om at være verdensmester - men om at mestre verden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmm |
|
|
Efter MDN's indlæg kommer jeg til at tænke på en anden detalje.
Hvis du - fordi du holder af hesten - vælger at fortsætte med at ride hesten på din egen, hestevenlige, facon, så risikerer du, at alt dit arbejde med hesten falder på jorden, hver gang din dumme ridelærer sætter sig op på den og aflærer den de ting, som du har fokuseret på.
Jeg havde i 3 mdr part på en hest, som var overmåde signalforvirret. Den var schenkeldøv og snurrede pludselig rundt og småstejlede/hoppede på 2 bagben - fordi ejeren var moderne springrytter, der gik i fodsporene på de andre fjolser, og holdt næsen og hovedet godt nede bag lodret, så den gik med spændt ryg og trippende bagben imens hun kontinuerligt drev den godt fremad. Den stakkels hest skulle hele tiden finde sig i pres fra bid og schenkler, og skulle vælge at ignorere enten det ene eller det andet signal - hvilket er svært, når man bliver bedt både om at bremse og løbe samtidig!
Dens bremser var sløve (det tror da f.....!), og dens drej-signal var også sløvt - det var derfor den stejlede, hvis den kom i konflikt med noget, som den blev usikker på, f.eks. en sten.
Jeg havde den i en uge alene pga. ejerens ferie, hvor jeg virkelig gjorde mig umage for at adskille ben og tøjler. Og det gjorde underværker. Jeg kunne dreje mig ud af stejleriet, og så længe jeg tillod hesten at være i en ramme, hvor den kunne bruge sin hals til at løfte sin ømme ryg, så blev den dejlig at være på - og jeg kunne nemt og enkelt lave overgange fra skridt til trav - der var altså ikke skyggen af schenkeldøvhed at mærke, og ingen trippende bagben. For nu havde den frihed til at arbejde og bruge sig.
Da ejeren kom hjem igen og begyndte at ride, så fik jeg den signalforvirrede hest tilbage. Og da ejeren gentagende gange havde afvist at læse de links, jeg sendte til hende vedr. signalindlæring, adskilte hjælpere samt gode artikler inde på blueberryhill, droppede jeg parten. Jeg kunne ikke bære at se den stakkels hest blive nedbrudt, så jeg havde valget mellem at være vidne til følgerne af ejerens dårlige ridning, eller at gå min vej. Det var jo naturligvis udelukket at sætte ejeren i benlås og forlange, at hun uddannede sig selv, så hun kunne hjælpe sin hest fremfor at splitte den ad. Desværre.
Der er iøvrigt billeder af stakkels Hannibal på min præs. hvor man tydeligt kan se, hvordan en forkert trænet hest ser ud 
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snak med hende omkring forskellighederne |
|
|
Jeg synes du skal forklare ejeren/underviseren, at den ridning hun ønsker, ikke kan forenes med dine personlige overbevisninger.
Så må hun enten acceptere det, eller ikke acceptere det.
Det er vigtigt at have rene linier.
Måske synes hun ikke hesten bliver motioneret ordentligt ved din blide ridning (ja man kan aldrig vide hvad folk har af holdninger), og så er det jo dumt at skabe splid imellem jer pga det.
Det kan også være hun vil sige, fint nok, hesten bliver i hvert fald ikke ødelagt, og den bliver rørt.
Det er i hvert fald ikke brugbart for dig, at ride efter nogle principper der går dig imod, det skal du ikke gøre - hvis jeg skal sige min mening, - for det kommer man til at fortryde bagefter 
Jeg er selv tilhænger af blid ridning, og har også måttet høre for meget igennem årene, og nogle ting tager også længere tid på den blide måde, og sikke meget man kan nå at blive "rådgivet" undervejs. Men den dag hesten så pludselig kan spadsere, så ophører kritikken 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja hvis det var min hest |
|
|
du red og ikke kunne lide lugten i bageriet måtte du finde et andet sted at ride, der er i dag mange forskellige måde og overbevisninger og fordi man ikke er økorytter er det altså ikke ens betydne med at man er hestemishandler som man dog utrolig nemt bliver herinde hvis man ikke læser sig grøn lyserød i alverdens hjemmesider og smider tøjlen og futte afsted på en kedelig flad og absolut uden gnist i øjnen hest som er det eneste jeg har set fra de helligheder herinde!! Jeg gider ikke diskutere ridemetoder men det er hendes hest og hende der bestemmmer hvordan den skal rides du går kun ondt værre på hesten ved at absolut at ville ride anderledes når du kommer på den for så bliver den først forvirret når den oplever forskellige ridestile hele tiden - så enten respektere du hendes ridning eller finder en økopart... Det skal ikke forståes som et angreb på dig og jeg ved lige så lidt som resten herinde hvordan den hest er redet, men folk herinde er sgu så hurtige til at råbe hestemishandling - det er der stor forskel på hvordan folk opfatter selvfølgelig er der noget vi ikke kan diskutere, men der er også opstået et hysteri der efterhånden slet ingen grænser kender...og er det ikke ens egen hest så man respektere ejeren af hesten og er det mishandling så må man jo melde det til rette sted for det er vi jo alle forplitigede til!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige et sidespor |
|
|
- Det er svært at anmelde mishandling, når der fortsat ikke er enighed om, HVORNÅR der er tale om mishandling. At jeg synes, det er mishandling, når man konsekvent og kontinuerligt giver sit ridedyr modstridende hjælpere, som den ikke har en chance for at kunne navigere rundt i (speeder samtidig med bremse), er ikke nødvendigvis en forudsætning for, at andre synes det samme. Og på dén skala er det ret omsonst at anmelde rytteren for mishandling. Man ville få mere ud af en boksekamp med sin dyne. Jeg synes f.eks. det er ret tankevækkende, hvis nogen kan mene at en veldresseret hest, der er knivskarp for basissignalerne og kan bære sig selv rundt, uden rytteren holder imod i tøjlerne, er "kedelig" og "uden gnist i øjnene". Og det er lidt uhyggeligt, hvis ryttere kun synes, en hest er interessant og har "gnist i øjnene", hvis den ikke er afslappet. I forlængelse heraf kunne man sige, at velopdragne børn er kedeligere end uopdragne børn, fordi de sidstnævnte har mere gnist i øjnene og er urolige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
| Forfatter:  |
SD |
| Dato:  |
07-06-2009 21:19 |
|
Nu er jeg bestemt ikke "remonte" rytter, kunne sagtens finde på at ride undervisning ved kirsten hansen dog, men ellers er jeg ikke enig i at man bør hænge ude mellem ørerne på hesten evig og altid. Jeg mener bare ikke at det er okay at hesten er hård i munden og skærer tænder under ridning. Alle på stedet rider ekstremt bag lod, og placerer gerne hænderne på hver side af halsen for at holde hovedet sådan, og det har i min verden intet med takt og smidighed at gøre. Jeg bryder mig ikke om af konfronterer min underviser da jeg føler at det er hendes hest og jeg ærlig talt nok vil blive bedt om at skride, men det er faktisk et dilemma for mig hvad gør man så? Jeg kommer ikke til at ride som de andre, det er helt 100.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SD...... |
|
|
Uden at diskutere ridemåder syntes jeg du skal fortælle din underviser / ejer at den ridning hun ønsker hendes hesten redet med ikke stemmer over ens med din og at i derfor må ophøre samarbejde. Jeg syntes uanset ridemetode at det er synd for hesten at den skal forvirres fordi du de dage du selv rider, rider modstridende med hvad ejeren gør og det gør først hesten forvirret - men det er hendes hest og derfor hende der bestemmer hvordan hesten skal rides og kan du ikke forlige dig med det så er det bedst for alle parter at i skilles...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Remonte... |
|
|
SD - i hvilken ridestil hænger man ude over ørerne på hesten evig og altid? I forhold til Kirsten H's system, så sidder man i aflastningssæde på den helt unge hest og rider uden kontakt (man må selvfølgelig gerne dreje), indtil hesten er flydende i overgangene mellem skridt og trav. Derefter begynder man at sætte sig ned og ride med kontakt, når hesten selv kan bære sin hals i en mere rejst holdning UDEN at miste ryggen på bekostning af dette  Personligt synes jeg, det er super blæret, at hesten er så trænet, at den sætter sig og bærer, at halsen er rejst, ryggen oppe og rytteren sidder behageligt med en lille bue på tøjlen  Jeg synes i øvrigt du er på rette vej, når du nægter at ride som de andre på stedet, hvor hestene er krøllet sammen og skærer tænder. Kan du ikke finde en fornuftig hesteejer, der rider på hestens præmisser i nærheden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SD.............. |
|
|
"Nu er jeg bestemt ikke "remonte" rytter, kunne sagtens finde på at ride undervisning ved kirsten hansen dog, men ellers er jeg ikke enig i at man bør hænge ude mellem ørerne på hesten evig og altid." Synes du, at Alex, som rider her og har redet hos Kirsten Hansen i godt et års tid, "hænger ude mellem ørerne på hesten"?  Mht. dine betragtninger om din partshest, synes jeg da bare, du skal snakke med rytteren om det. Da jeg red hos en underviser, som selv rider bag lod, sagde jeg bare, at det kunne jeg ikke finde ud af, og så fik jeg supergod undervisning i mange år alligevel  Det kan da godt være, at ejeren ikke synes, det gør så meget, at hendes hest ikke bliver redet bag lod hele ugen  Men ellers så find dig en anden, vi læser så ofte på HN, at det er helt umuligt for folk at finde en part til deres hest - så det skulle nok kunne lade sig gøre at finde en anden hest 
fra NinA
Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten 
Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's 'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)
www.epona.tv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|