Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

kaniner hjælp..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 19:16

Håber i kan hjælpe mig, jeg har 2 dejlige kaniner en tysk kæmpe og en dcærg kanin. Men får de det rigtige og især den store får den nok?

Den store får en 1 dl kanin blanding om dagen, hertil får en en halv agurk, ½ iceberg salat, 1 skive rugbrød og ½ æble.. men er dette nok? Den har spist ALT op om morgenen. Den lille får ca halvdelen af hvad den store får, men der er altid noget tilbage.De går på en "jordfold" om dagen hvor jeg smider mælkebøtter og græs ind. Man høre jo om fejlernæring af kaniner..

Det skal siges at den store er i voksen alderen ( den er ca 5 mrd )

Kan kaniner tåle flg. Tomater, Rosiner, nødder og hvidt brød ?

Håber i kan bidrage lidt.

På forhånd mange tak..

Med hop hesten Gavin

Killer hundene Zille & Elvis P.

og trille missen Simba

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 19:18

Jeg har hørt, at kaniner ikke må få salat, da der skulle være noget i det de ikke kan tåle

0
0
Svar på denne tråd

hjælp....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 19:22

puha det lyder ikke godt.. er der nogen der kan bekræfte dette..?

Med hop hesten Gavin

og trille missen Simba

0
0
Svar på denne tråd

12121212
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 19:34

Jeg har lige læst på en kaninavlers hjemmeside at kaniner må få de samme grøntsager som mennesker, de skal bare langsomt tilvænnes, men ved selvfølgelig ikke om det er sandt, men mine dværgkaniner får også salat blade, de lever dog endnu i bedste velgående.

0
0
Svar på denne tråd

bla bla
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 21:06

Altså nu har jeg kun haft dværgvæddere... Så ved ikke helt med den store. Jeg synes det har været meget individuelt med mine kaniner. Det kommer jo også an på hvor meget motion de får, og om de generelt er hopla eller sidder og kigger hele dagen...

Vedr. Salat har jeg læst mig til at det engang blev brugt som bedøvelse til kaniner... Aner ikke om det rigtigt, men det står i en af mine bøger. Min erfaring er dog kun at de kan få dårlig mave af det..

Det lyder som om den lille får det den skal have af foder. Mine kaniner har altid været meget ude at løbe. Og af mad har de fået kaninblanding, gulerødder (gode til tænderne), æblegrene, masser af hø, æbler, rødbeder (det elsker nogen af dem, det eneste dårlige er farven hehe) kan ikke lige huske mere, men skriv pb hvis du vil vide mere...

Du skulle tage at købe bogen: Kanin af David Taylor, den er god, der står en masse nyttige ting i vedr. fodring og pasning. Er selv glad for den selvom jeg har haft kaniner i mange år..

Mvh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

takker meget..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 21:16

mange mange tak for jeres svar, mine kaniner har en løbefold på ca 10 km2 som de kommer ud på hver dag, der er ingen græs, men de får en del motion og frisk luft. Er da glad for at høre de godt kan tåle salat, da den store er ekstrem glad for dette..

Men hvis der er nogen der kender lidt til kæmperne, må de gerne give deres råd med om min hun får den mængde mad hun har brug for. For har den mistænkt lidt for bare at spise for hyggens skyld

Med hop hesten Gavin

og trille missen Simba

0
0
Svar på denne tråd

Ninkamus
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 21:31

Jeg har fået sådan en god vane med at linke til Ninkamus' hjemmeside, for jeg synes den er så god:

http://www.ninkamus.dk/

Der står en masse klogt om kaniner! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Rosiner
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 21:41

er en no-go. Sukkerindholdet kan kaniner ikke tåle. De elsker dem, men det er så dårligt for deres maver. Det skaber ubalance i deres tarmflora.

Nødder - niks no-go. Fedtindholdet kan de ikke tåle.

Agurk og Iceberg salat er stort set vand.

½ æble er lige i overkanten, men ikke kriminelt. De må få hvad der svarer til 2 teskefulde frugt også pga sukkerindholdet.

Hvidt brød - niks biks. Så giv dem hellere groft knækbrød.

Det der er vigtigt er at de har hø og halm ad lib.

0
0
Svar på denne tråd

grøntsager
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 22:39

De kan - så vidt jeg er informeret - sagtens tåle iceberg salat.. De må bare ikke få det i for store mængder, da de kan få tynd mave af det.

Grene er også super gode, da det er godt tidsfordriv at gnave i, og desuden er godt for tænderne.

Masser af hø, er godt for deres maver

Mht. til fodermængden, så hold øje med dem. Tjek dem regelmæssigt, om de er for tykke eller tynde. Har haft kaniner af samme race, som langt fra skulle have det samme, da de ellers blev for tykke/tynde.

Mvh Anja

0
0
Svar på denne tråd

kaniner
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 23:07

så blev jeg da så meget klogere.. godt man kan spørge jer til råds. Man vil jo det aller bedste for sine dyr. Det med grenene er da en super god ide. De gider nemlig ikke rigtig spise gulerødder, de ligger bare urørte tilbage i bundet af buret. De har et stort bur hver, det er faktisk transportbure til hunde ( tror der kan være en stor rottweiler der inde ) hvor der er spåner i bunden, og så er der et lag af halm og hø ovenpå. Har aldrig måtte få kaniner derhjemme som lille ( hvilket jeg faktisk godt kan se logikken i den dag i dag ) men nu er jeg så snart 30 år, og har givet mig selv disse 2 skønne men vidt forskellige dyr..

Hvis man har nogle forslag til andre spændende sunde ting man kan give dem for afvekslingens skyld, må i meget gerne dele ud af jeres erfaringer..

Med hop hesten Gavin

og trille missen Simba

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 23:13

Jeg giver nu ofte min kaniner forskellige slags salat - og det er de ikke døde af endnu

Mine lever af grønpiller (ikke godt med alle de fedende farverige blandinger) Så får de lidt hø hver dag - græs, mælkebøtter, grene osv. + lidt frugt og grønt.

Jeg sørger for at de altid har grønpiller i deres skål og så må de jo spise det hvis der ikke er andet - men tror nu din fornemmelse af hvor meget de skal have er god nok. Derud over skal de altid have hø, for god struktur i maven - dog kan græsset erstatte en del af det her om sommeren. Men om vinteren skal de have rigeligt med hø..

og mht til om hvad de kan tåle - så kan de godt tåle det du nævner. Men ikke i for store mængder, da der mad ikke skal bestå af det, men mere som en snack. Mine for også lidt rugbrød og det elsker de.

Bare husk at der ikke er mange vitaminer i iceberg og agurk - da meget af det jo er vandt - og så siger man også max et halvt stykke frugt om dagen til én kanin..

Men man skal heller ikke været for fanatisk - man kan jo se om de er sunde og raske.

Ejer af den skønne hest Face The Feat.

Selv om du er traver med stort T - er du den hest der har lært mig mest.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider