Hej
Jeg har købt en sød lille shetlandspony til min datter på 3 år.
Inden jeg købte den spurgte jeg meget ind til ponyen, om den var børnevant, rolig og alle de ting den skal være for ar være en superbegynder pony.
Sælger informerede mig om at det var verdens roligste pony, og det var umiddelbart også de indtryk jeg fik af den, da jeg besøgte den... Den var nem at håndtere, sød overfor børnene, ikke bange osv.
men så fik jeg den hjem og sikke en bandit.
Det er ikke fordi der som sådan er noget i vejen med ponyen. Den er sød osv, men den har nogle umoder som jeg ikke var blevet informeret om. Unoder som jeg godt kan rette op på... men problemet er mere om jeg egentlig ønsker at gå i lag med det.
Ponyen stejler... og den gør det hver gang den bliver stresset. Det kan jeg vænne den af med... men hvad hvis den en dag gør det mens min datter sidder på ryggen af den.
Selvfølgelig bliver hun altid holdt i hånden, så hun ville blive trukket ned... men det skal være en god oplevelse for alle. Og et er det ikke hvis jeg skal gå rundt og bekymre mig for, om den kan finde på at gøre det igen, hvis den bliver stresset.
Der er ingen tvivl om at det er indlært. Hesten blev krammet af sin forrige ejer, da den stejlede og sælgeren undskyldte det med at ponyen var bange, for den havde aldrig nogensinde gjort det før.
Nå, men det korte af det lange er, at jeg ønsker ikke en pony der stejler til min datter på 3 år. Hun skal have en rolig, godmodig pony, der ikke stresser over det fjerneste og som man kan stole bare nogenlunde på.
Nu er problemet lidt, at jeg ikke kender til returrettet vedr. adfærdsmæssige problemer. I kontrakten står der at sælger garanterer for at ponyen er sund og rask, men der står ikke noget vedr. adfærdsmæssoge problemer.
Skal sælger tage hesten tilbage eller hvordan og hvorledes?
Noget der kender reglerne?