Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

returret vedr. køb af hest
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 11:26

Hej

Jeg har købt en sød lille shetlandspony til min datter på 3 år.

Inden jeg købte den spurgte jeg meget ind til ponyen, om den var børnevant, rolig og alle de ting den skal være for ar være en superbegynder pony.

Sælger informerede mig om at det var verdens roligste pony, og det var umiddelbart også de indtryk jeg fik af den, da jeg besøgte den... Den var nem at håndtere, sød overfor børnene, ikke bange osv.

men så fik jeg den hjem og sikke en bandit.

Det er ikke fordi der som sådan er noget i vejen med ponyen. Den er sød osv, men den har nogle umoder som jeg ikke var blevet informeret om. Unoder som jeg godt kan rette op på... men problemet er mere om jeg egentlig ønsker at gå i lag med det.

Ponyen stejler... og den gør det hver gang den bliver stresset. Det kan jeg vænne den af med... men hvad hvis den en dag gør det mens min datter sidder på ryggen af den.

Selvfølgelig bliver hun altid holdt i hånden, så hun ville blive trukket ned... men det skal være en god oplevelse for alle. Og et er det ikke hvis jeg skal gå rundt og bekymre mig for, om den kan finde på at gøre det igen, hvis den bliver stresset.

Der er ingen tvivl om at det er indlært. Hesten blev krammet af sin forrige ejer, da den stejlede og sælgeren undskyldte det med at ponyen var bange, for den havde aldrig nogensinde gjort det før.

Nå, men det korte af det lange er, at jeg ønsker ikke en pony der stejler til min datter på 3 år. Hun skal have en rolig, godmodig pony, der ikke stresser over det fjerneste og som man kan stole bare nogenlunde på.

Nu er problemet lidt, at jeg ikke kender til returrettet vedr. adfærdsmæssige problemer. I kontrakten står der at sælger garanterer for at ponyen er sund og rask, men der står ikke noget vedr. adfærdsmæssoge problemer.

Skal sælger tage hesten tilbage eller hvordan og hvorledes?

Noget der kender reglerne?

0
0
Svar på denne tråd

har i skrevet kontrakt
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 11:47

overskrift?

og hvad står der i den

kender du ice man kik evt profil

0
0
Svar på denne tråd

hestetøsen ♥my horses♥
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 11:58

Sig mig har du ikke læst indlægget???????

Hvordan reglerne er, ved jeg desværre ikke - men jeg kan godt følge din ærgelse.

Held og lykke!

Pia

Nogen tror at de er frie - så er der andre der ved, at de er frie!

0
0
Svar på denne tråd

Der.....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 12:20

Der kører pt en tråd om samme emne i en af de andre foraer, hvor folk er temmelig meget uenige om muligheden af, at returnere en sådan hyp..

Så jeg tror du skal ringe til en dertil dygtig advokat, og få sandheden oplyst, så du ikke får et råd, som ikke er rigtigt, og så forsøger at følge dette...

Hvis du finder sandheden, kunne det være spændende, om du skrev det herinde, så vi kunne få på det rene, hvad loven rent faktisk siger om problemet...

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Så er vi igen i gang med ombygningen af gården, hvor er det skønt, at man får det nøjagtig som man gerne vil...

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 12:43

Har du snakket med sælger om de vil tage den tilbage? Måske går de med til det frivilligt, og så er den sag ude af verden. Kan godt forstå du gerne vil af med ponyen igen...

Held og lykke med det.

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

ReturRET eksistere ikke
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 13:03

Der er altså ikke noget der hedder returRET. Man har REKLAMTIONSRET, ikke retur. Nogel butikker giver så en udvidet ret til at retunere indfor x- antal dag, men et er på deres egen kappe og ikke noget de SKAL gøre!

Der er en modsat sag inde på lov foraet, der er det en der har solgt en pony, som så har ændret adfærd, hvor hun spørg om hun er tvunget til at tage den tilbage. Der kommer en del svar, som du jo så skal læse fra den anden side. Prøv at tjek den! Også skal du ikke stole på alt, for de fleste er jo ikke advokater, heller ikke jeg!

Rider undervisning ved Susan Kjærgård og er STOLT af det

>>>Kursus med Susan Kjærgård i Aalborg.

Se præsentation for mere info<<<

0
0
Svar på denne tråd

1234476
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 13:07

Det kommer vel meget an på situationen..

Hvor lang tid har i haft den? De fleste heste skal jo lige have noget tid til at falde til. Jeg selv kender mange ponyer der har den reaktion at de stejler når de bliver pressede.

I har ikke skrevet at den skal bruges som børnepony i kontrakten?

Umiddelbart lyder det som en pony der bare skal falde til når nu den både var sød at håndtere og ride hos sælger.

Mvh Kit

-Nytilredet shire vallak på ca 178 i stg og 5 år sælges

-Super lækkert fuldblods hingsteføl født 5/5-09 sælges. Efter Irsabrahma xx/Eighty Eight Keys xx/Steves Friend xx 14000 kr

0
0
Svar på denne tråd

Retur...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 13:09

Smid den ind i det andet (korrekte) fora, så skal jeg gerne svare ;)

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Hvor længe
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 13:23

Hvor længe har du haft den? Den har måske lige brug for at falde til...

Mvh Maria

- har de skønneste rottebørn til salg :)

Lærke - R.I.P.

Imellem sort og hvid er der en masse farver

En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

Mener jeg læste
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 13:45

Da jeg havde erhvevsret i skolen mener jeg helt bestemt at vi lærte at netop ved heste (levende dyr) har man 30 dages fuld retur ret - eller prøvetid kalder man det vist, så det vil jeg da mene du har. Ellers må du i gang med at gennesøge købeloven.

Men er der noget "galt" med en vare kan du jo inden for de første 6 måneder klage over varen og så er det sælger der skal bevise at denne fejl ikke var der før du overtog varen.

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!
0
0
Svar på denne tråd

Returret
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 16:19

Nej nej og atter nej! Der er IKKE returret på ponyen!!! 30 dages returret og 2 års reklamationsret eksisterer IKKE!!!

Hvis der er tale om en handelsfejl, så kan man prøve at levere den tilbage, men det er der oftest ikke så mange sælgere, der er interesseret i og det bliver ofte dyrt da man så skal igennem en retssag.

Som sådan fejler ponyen jo ikke noget, den har bare lært noget, som du ikke bryder dig om. Men er ponyen ellers sund og rask, så er det eneste du kan gøre at sælge ponyen videre til nogen, som vil få mere glæde af den end dig.

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

0
0
Svar på denne tråd

Øhhh.. lidt for hurtigt
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 17:56

Lisbeth: Jo, der er da 2 års reklamationsret? Det er funderet i KBL § 54 og for forbrugerkøb § 83.

Desuden er der en ultimativ frist på 5 år, hvis sælger har handlet svigagtigt jf. KBL §§ 53 og 82 for forbrugerkøb.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Desuden...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 18:01

Når nu tråden fortsætter her og ikke flyttes, så er du i din gode ret til at returnere ponyen efter hvad du har oplyst (rent subjektivt). Det følger af § 75 og § 76;

§ 75

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,

2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,

3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og

§ 76

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være,

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 01:52

Hej

Tak for alle svarene.

Sælger siger hun vil tage ponyen retur, hvis den fortsætter... men jeg ligger simpelthen søvnløs nu. Det skulle være så godt, Jeg ville så gerne glæde min datter og nu sidder jeg her med tårer i øjnene, fordi jeg bliver nødt til at fortælle hende, at vi nok må aflevere ham tilbage.

Øv... hvor er jeg bare ærgelig og ulykkelig

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 02:03

jeg ved godt det er rigtig ukorrekt,men kan i ikke finde en anden inden den i har skal væk så din datter mærker sorgen kortere, og bliver optaget af en ny straks

Undervisning på Fyn tilbydes, har to ledige pladser i Faaborg tirsdag aften fra kl.20.15 - 21.15 ( i skolernes sommerferie kan der tages elever ind formiddag og middag, ud over alm. undervisningsplan )

0
0
Svar på denne tråd

Tjo....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 02:11

Ja, det kan da godt være. Det er bare så grænseløst irriterende. Det er sgu også synd for ponyen. Havde det været min hest havde det været noget andet... så havde jeg taget kampen... men det kan min datter jo ikke :(

ØV ØV

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider