|
|
| måling til C-stævner |
|
|
Så strammer de (DRF) balderne, for nu er der også måling til distriksstævner. Har lige talt med min datter som er på HIS og hun har lige været til kontrolmåling med hendes der oppe. Nej vi var ikke bekymrede, det er 3. gang inden for 6 måneder hun bliver målt og holder fint hver gang. Jeg må indrømme jeg synes det er et rigtig fint tiltag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op |
|
|
det er ambitiøst. gælder de internationale kontrolmålingsregler mon til c-stævner således at ponyerne til stævner i dk også må være 150 cm sålænge de kan måles til 148 på en måleplads.
Med venstre hånd Line og Calano
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det ved jeg ikke |
|
|
men vil gå ud fra de skal holde de angivene mål dvs 148 osv. Ellers kaldes de til måling igen. Nu er vores færdigmålt i dec, målt i nov på Falster og igen i dag, hun holder målet fint som kat 2, så må sige jeg er lidt svar skyldig for alle vores holder fint deres mål. Jeg ved der er en del pony som har skiftet kat. inden for de sidste par år af dem som går landsplan, symes derfor det er fint de tager fat på C-plan nu, det er trods alt ikke alle som kommer til B-stævner. Men der er faktisk ponyer som både er blevet en kat. større, men også en kat. mindre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhh det har de alts¨å |
|
|
altid gjort,det eneste der ændret er at de nu ved nogel stævner måler samtlige heste men det har stået på i over et år så det er der altså ikke noget nyt i. De må vvære 149 med sko.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de har ikke i den tid vi har |
|
|
redet stævner været målinger til dirstiksstævner, men jo til massere af landstævner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der har altid været |
|
|
måling til c stævner engang kunne de blive færdig målt også kunne de ikke trækkes til måling igen når de var færdig målt sådan var det også for 10 år siden da jeg red pony - reglen er nu ændret så den altia kan kaldes til kontrol måling og blive målt for stor/lille. Og nu tager de stikprøver hvor de kommer ud til et stævne og så bliver samtilige ponyer målt og møder man ikke til måling bliver man udelukket fra at starte nogensomhelst stævner før man har fået hesten målt. Så C stævne måling er der altså intet nyt i,i har måske været heldige og have haft færdig målte heste så i ikke er blevet kaldt til måling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
LoneBj |
| Dato:  |
30-05-2009 22:00 |
|
Puha - godt "vores" kat. 1 pony ikke går pony C og B stævner mere. Min datters ene kat. 1. pony er desværre rædselsslagen for at få mennesker for tæt på, så det har været et rent helvede de to gange han skulle måles efter vi importerede ham fra Sverige. Han er stor, indrømmet, men når han slapper af holder han målet: 149 cm. m sko, desværre er det enormt svært at få ham til at slappe af, især når der kommer en fremmed mand - oveni købet med en "pind" i hånden! Vi ved ikke hvad han har været ude for i sit tidligere liv i Irland, Belgien og Sverige - men rart - det har det med garanti ikke været. Jeg synes det er godt med kontrolmålinger, især hvis de gælder alle, og ikke bare opstår af nid og nag, fordi nogle "pony-forældre" angiver hinandens ponyer. Bedst var det hvis man kunne indføre lasermåling, så der ikke skulle lægges måle-pind på ponyerne. Undrer mig godt nok over de ponyer, der har gået på landsplan som kat. 2 i årevis, nu pludselig er blevet kat. 3, det må være som med mennesker - de skrumper med alderen:) Men jeg er glad for at vi aldrig mere skal bekymre os om det!
Konen med Krikkerne og Køterne !
Dannelse er det, der er tilbage, når vi har glemt alt, hvad vi har lært ! (Ellen Key)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line.... |
|
|
Ponyer ved danske C&B-stævner må kun være de 149 med sko når de bliver målt på stævne pladsen, de har målt en del i år, så der er nogle som pakker sammen og kører igen når de høre alle skal måles..det kun ved internationale stævner de må måle 151 med sko...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved godt |
|
|
at man i sin tid fik målt ved C-stævner, men efter de nye regler har jeg ikke oplevet at der har været målt til C-stævner. De lavede målingen i går for at bl.a. bruge det til statestik over ponyhøjder. Den kat 3 som jeg kender der har gået som 2'er blev målt om efter Falster i efteråret, den har indtil da gået som 2ér men den har altid været en meget lille kat 2, det viste sig så også til kontrolen på falster den ikke holdt mål og ved ommålingen igen var den stadigvæk en kat 3. Der har på ingen måde været noget luskeri over det, ingen viste der skulle være måling på Falster, så der er ingen forholdsregler taget af hvad man eller kan høre om. Omvendt er der skam også en del kat 2 som pludselig er blevet kat 1.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er heller ikke |
|
|
Så tit det sker som i "gamle" dage hvor der altid skulle være en pnoymåler tilstedet. Men nu er de begyndt at tage at stikprøver af hele stævnet det er noget mere krævende plusder mangler ponymåler idag fordi en del fik frataget deres måleret det var derfor reglerne blev ændret da der var nogle bestemte måler du kunne køre til og få den færdigmålt og der kunne de sagtens være meget for store vi fik i sin tid målt en 1 pony og den var i virkeligtheden 156 men det var pludselig højden på alle 1´er ponyer da jeg var ponyrytter....Så en ændring af måden var nok en rigtig god ide... idag skal der være 2 måler og de skal komme x antal km væk så risikoen for at man kender ponymåleren er mindre. De er heller ikke repræsenteret til alle stævner man skal køre ud til dem hvis ikke ponyen er målt, de er der kun hvis der er kontrol. Så det er nok bare et sammentræf at i ikke har mødt dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ved |
|
|
egentlig ikke om jeg bryder mig om de der kontrol målinger på stævnepladserne. Jeg synes det er fint at man vælger at tage stik prøver om ponyer der efterfølgende skal komme til kontrolmålinger, på en senere given dato. Mange ponyer er på stævnepladerne på udebane, så de er opmærksomme, lettere tændte, hvilket godt kan give fejlagtige målinger, da de spænder godt op. Kan slet ikke forstå at disse målinger skal til. Kan vi da ikke stole på de autoriserede målere ??? Hvis man fra Dansk rideforbunds side, har autoriserede ponymålere, så må det være fordi at der tillid til at de udfører deres arbejde på en troværdig måde. Det skal vi da som brugere af denne ydelse tro på. Og det skal siges jeg har ikke nogen grund til at tro at de ikke er troværdige. Men hvorfor så kontrolmålinger ??? Alle ponyer også udenlandske skal jo måles 2 gange i Danmark, så ligemeget om ponyer er dansk eller udenlandsk vil målingen i danmark jo beviseligt vise dens højde. Hvad siger I ? Hilsen Helle
Super lækker kat. III pony til salg, indretter sig efter rytterens kunnen, og har et hjerte af guld, sælges til rette købere, send PB !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Problemet var jo |
|
|
netop at der var nogle måler man ikke kunne stole på kendte du dem eller havde noget (penge-pony´er) de ville have kunne du få målt hvad som helst og det er bla derfor reglerne er blevet skærpet.. idag skal der også altid være 2 pony måler tilstede og de skal begge måle og godkende ponyen. mht at måle til stævner ¨så er det jo en måde at fange folk på da de jo ikke kan planlægge/påvirke måler og bruge alle de tricks der er få at få hesten til at holde et evt knebent mål + at de kommer ud for forskellige måler så man ikke risiker disse "korupte" måler. Så jeg syntes det er helt ok at måle til stævne tallet figurer ingen steder hvis ikke den måles i anden kategori og gør den det kan man få den eftermåler sener. Man har også lov ar komme igennem hele stævnet og få den om målt. Eks. min søsters pony er præcis 149 cm vi kommer til et stævne med måling han måles fr høj og han er godt oppe og køre de aftaler at hun skal ride klasserne og så skal ham måles igen, der er han så de 149 for nu slapper han af for nu er han færdig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| målinger... |
|
|
Hvis en pony er 1 cm over målet så springer man nok ikke op.. Men hvis en pony gentagne gange bliver målt på stævnepladserne som værende 4-5 cm for høj - så er der grund til at reagere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ponyer der bliver mindre |
|
|
En kat.3 pony der har gået på B-plan som 2er kan sagtens være kat.3 nu...målet er jo sat op fra 128 til 130 ;O) Målet for 2er er også sat op fra 138 til 140, derfor kan en tidligere kat.1 godt pludselig være kat.2
Ved uddannelsen af heste og ponyer, skal man skynde sig langsomt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måling |
|
|
Jeg synes nu også at det er fint, at der tages hånd omkring måling af ponyer. Og jeg synes også at det er fint, hvis vi begynder at møde målerne ude til C-stævnerne. Vi har, i de år vi har kommet til C stævner, heller aldrig mødt målere på pladsen. Hvis en pony måles for stor på stævnepladsen, pga. anspændthed o.lign, så kan den jo sikkert holde sit mål, når man så tager til efterfølgende måling, der hvor man plejer at få målt sin pony. Det er jo kun en vejledende måling, som der bliver foretaget på stævnepladserne. At man så ikke må starte stævne igen, førend at ponyen er målt igen, synes jeg er helt fint.
Der render stadigvæk masser af ponyer rundt, som fornylig har været placeret i forkert kategori. Det kan ses her: (hvis man kender ponyerne, og ved hvilken kategori de tidligere har tilhørt)
www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/ Ponymaaling/Kontrolmlinger
Om de er omfattet af "ny eller gammel" måling, ved jeg ikke. Men der er da nogle, som har været målt inden for de sidste par år, som pludselig ikke kunne komme igennem kontrolmålingen. Hvis man som køber vil være helt sikker på, at man ikke køber en "for stor" pony - må man nok begynde at tage et stangmål med ud på ponyjagt. 
Så fra mig - til DRF for dette tiltag.
Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krogsboll |
|
|
tro mig, det er af nyere dato. Det groteske er så at de kan falde for kontrolmåling f.eks i Danmark, vupti så sender man dyret til Norge og der kan man så til Baltic møde den igen gåede som den kategori den ikke kunne holde mål som i DK.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|