Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Melde det til Hestenes Værn, eller hvad?
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:19

Jeg har set to heste, som er vanrøgtet.


De har begge ALT for lange hove.

Den ene er ekstrem tynd og virker fjern og sur. Den er desuden mat i øjnene. (den anden er i fin huld, og virker glad og snaksagelig).

Den ene har også en kæmpe knude under hagen, på størrelse med en lille honningmelon (tænker det måske er kværke?!)

Den ene har også et sår hele vejen ned af næseryggen.

Den ene er meget mat i pelsen, og har helt sikkert utøj. Den har mistet pelsen et par steder.


Jeg har taget 9 billeder af det med mit mobilkamera, og jeg vil helt klart gøre noget ved det, for har virkeligt ondt af de stakkels heste.


Men hvad gør jeg ??


Skal jeg banke på hos ejeren, og fortælle dem at deres heste ikke har det godt, og at jeg kan give dem nummeret til en dyrlæge og en smed, og tilbyde at hjælpe dem lidt igang?


Skal jeg ringe til politiet?


Skal jeg henvende mig til Hestenes Værn?


Jeg hælder selv mest til at gøre det sidste.


Har ikke rigtigt mod på at gå ind og konfrontere ejerne med min observation.. (er lidt paranoid mht at besøge fremmede)..


Håber på et godt råd, til at redde to sølle heste..


Mvh Stella.


Nu med Be-Dancer OG Chanel, mine to fine pintohopper

Be-Dancer har termin 18. april (venter føl med Sheroc Højgård)


Unikke malerier:

WWW.SWJ-KUNST.DK

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det er i området hvor du
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:25

selv bor, kan du måske fortælle den lokale dyrlæge om dine obsevationer så han/hun "tilfældigvis" kommer forbi en dag? Det gjore jeg med stor sucess på et tidspunkt for år tilbage.


Dyrlægen fik en lang snak med ejerne og forholdene blev ændret til hestenes fordel.


Tror oplysning er et forsøg værd - desværre har mange dyr uden nødvendig basis viden - men selvfølgelig findes der også mishandlere




Mvh Gitte
- mor til Tera og Lian



Broget hingst
tilbyder bedækning


Tillært adfærd af alle slags undergåes til enhver tid af medfødte instinkter.


0
0
Svar på denne tråd
 
 1111111111111111
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:27

Jeg ville starte med at gå ind og snakke med ejeren uanset hvad, det er mest fair´. Hvis man har haft en syg hest, kan det se meget slemt ud på kort tid. Sådan en hoppe har vi pt gående, meget meget tynd efter længere tids sygdom, desværre.. Jeg ville blive meget glad hvis nogen bankede på min dør og spurgte til hoppen, frem for at melde mig, i og med at det ikke er selvgjort, men en afkræftet hest efter sygdom.


Jeg vil mene at du skal spørge først...



Nancy R.I.P. 19-02-2009


Savner dig

0
0
Svar på denne tråd
 
 det letteste
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:33

det hurtigste er jo at kontakte ejeren selv, og fortælle at han/hun skal tage og gøre noget ved det. derefter hvis ikke der sker noget så kontakt hv. eller dyrenes beskyttelse .det kan mailes, så det går hurtigere.




Nu er MI PRUH hjemme igen.


Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter.
Kører i sydsjælland.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:44

Hvis du endelig skal melde det til hestenes værn, så sørg for at have dokumenterende billeder. Send dem med i den mail eller det brev du sender dem. Så kan de afgøre hvor slemt det står til.


Hilsen Sofie

Kodak kamera til salg se: www.dba.dk/asp/soegning/ detail.asp?annonceid=60342459

0
0
Svar på denne tråd
 
 okay...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:47

Gitte: Tak, det syntes jeg bestemt er en god idé.

Det eneste jeg tænker, er om en dyrlæge gider gøre det?! De bliver jo ikke betalt for at gå ind og tjekke nogle heste..


Lenette: Jeg kan tydeligt følge dig. Man kan jo have en hest der har været syg, eller man kan have købt en hest der VAR syg eller vanrøgtet, og så selv prøve at få den på fode igen.

(har engang fået meldt mit eget får til dyrenes værn, fordi den gik alene. Men den havde et halmhus på 10 m2 (tæt!), den havde en stor parasol, den havde en stor fold, og den blev passet og plejet med korrekt foder etc. Dér fik vi godt nok også et chok, da der kom en og sagde han skulle tilse vores ene får, fordi vi var blevet meldt for vanrøgt. Manden kørte så også hurtigt igen, med et smil på læben. Vores får var endda i avisen engang, fordi der var kørt nogle journalister forbi, der ville skrive en artikel om dyrevelfærd, og om hvor godt vores får havde det. Lidt komisk!) MEN begge disse heste, havde de længeste hove jeg nogensinde har set.. Og det kan jo kun være ejerens skyld. Den ene hest kan have kværke og være i behandling for det, uden jeg kan se det. Men det med hovene, dét er der simplethen ingen undskyldning for.


MEN: Lennete og Kazell: For at være helt ærlig, så er jeg bange for at gå ind og konfrontere ejerne. Jeg er lidt angst og paranoid, og har allerede tanker om at de skyder mig med deres jagtgevær, hvis jeg kommer ind og fortæller dem om mine observationer og min mening. Ved godt det lyder langt ude, og tror da heller ikke selv det sker, men man ved jo aldrig!! Men måske hvis jeg tager min kæreste med, så tør jeg...

Kazell: Jeg søger heller ikke bare den nemmeste løsning, jeg vil skam gerne gøre noget for at hjælpe de her stakkels heste, før det bliver for sent..


Jeg ville ønske jeg kunne sms'e mine mobilbilleder til min mail, og så ligge dem herind, men det kan jeg desværre ikke :-(


Tak for jeres råd, so far :-)


Stella.


Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Fabeldyret..
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:50

Fabeldyret: jeg har som sagt 9 billeder. De fleste af dem af hovene, men også et af den ene hests knude, et af hele kroppen på den utrivelige hest, og et af dens skramme på næseryggen (denne skramme er dog slet ikke alarmerende, det kunne såmænd være en af mine egne heste der havde sådan en skramme, ved at have haft snuden for langt fremme).


Men hvis jeg får de billeder over på min computer, og mailer dem til hestenes værn, så er det vel godt nok.


Er der nogen der ved om man så bliver opdateret omkring hvad de vurderer, og evt hvad de gør ved hestene??


Stella.


Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen så
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:53

så send sagen til HV.

Hestens værn sender en lægmand ud der ser om der er en sag, konfronterer ejer med manglerne og oftest snakker ejer til at rette op på sagen selv.

Det er det bedste for de fleste, for hvis der kommer en politisag ud af det trækker det i lagdrag.

har lige haft en sag der har taget over et år fra første anmeldelse til politiet tog en beslutning.

Dyrene er fjernet men politiet er ikke færdige med det juridiske endnu, og det er i november de blev hentet.

Derfor arbejder HV på at få ejer til selv at rette op på fejlene.



Nu er MI PRUH hjemme igen.


Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter.
Kører i sydsjælland.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stella - ubetalt dyrelæge
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 00:16

ja det er jo lige det om de "gider" det eller ej - men det gjore ham jeg henvendte mig heldigvis til.


Tror også, at de kunder han "omvender" finder så stor tillid til ham, at de fremover bruger ham til deres dyr..




Mvh Gitte
- mor til Tera og Lian



Broget hingst
tilbyder bedækning


Tillært adfærd af alle slags undergåes til enhver tid af medfødte instinkter.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nå ja...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 00:37

Man kan jo håbe det er af uvidenhed deres heste har det så skidt, og når dyrlægen så kommer og informerer dem om hans/hendes observation, så beder de straks dyrlægen tage gødningsprøve, bahandle sår, behandle utøj, og om en anbefaling til en smed.. Så er det jo en win-win-win-win-situotion.

Ejerne bliver klogere, redder deres egne heste.

Dyrlægen tjener penge (og kan gå til fyraften med en god følelse)

Jeg kan slappe af, og ikke stresse og have ondt af hestene.

Og ikke mindst vinder hestene, i og med, de er blever reddet, og kommer til at trives igen..


Havde faktisk kort overvejet at gå op til ejeren og byde på de to heste, en øjeblikkelig afhentingspris. Køre dem ud til mine andre heste, og straks få en dyrlæge ud. Så må denne tage stilling til hvad der skal behandles. Men i så fald ville jeg være nødt til at sælge hestene når de igen havde det godt, og dét vil næsten også være for synd for dem.

Det er jo heller ikke sikkert de har det så godt mentalt. Den ene var i hvert fald MEGET fjern og mat i øjnene. Den anden var en rigtig hygge-pony (lignede faktisk en super lækker ren new forest).. Men man kan jo også risikere de har fået varige skader/mén, fx pga de for lange hove (seneskader)..

Ej, ved godt jeg ikke skal købe de to heste, bare fordi jeg har ondt af dem.. Jeg kunne jo også risikere smitte af kværke til hele min egen besætning.. Nej tak!!

Men hvor var det bare synd for de her stakkels heste...

Øv.. Kan bare slet ikke få dem ud af mine tanker... :´(


Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stella - er du fuld
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 08:32

eller bare dybt ironisk?


Prøv at tænke dig om - det er sku da dyrlægen der informerer om hvad de skal og ikke skal.


Jesus altså! at bruge tid på at besvare et - hvad jeg troede - seriøst indlæg og så få sådan et indlæg retur. Klaphat!




Mvh Gitte
- mor til Tera og Lian



Broget hingst
tilbyder bedækning


Tillært adfærd af alle slags undergåes til enhver tid af medfødte instinkter.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Gitte???
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 08:38

Gitte??? Jeg forstår ikke hvad du ser som ironisk i mit indlæg, som ja, er helt seriøst.


Jeg ved da 100% godt at jeg ikke skal tro jeg skal købe enhver vanrøgtet hest i verden, og prøve at redde den. Men dét gen har jeg åbenbart, at jeg sympatiserer med de stakkels heste, og ønsker at redde dem. Det kan jeg vel ikke bebrejdes for??


Og det med at det er en 4 x win-situation, ja det er der vel heller ikke noget forkert i??


Vær sød at forklar mig, gerne med pæne ord, hvorfor du mener jeg er en useriøs klaphat? For jeg forstår det vitterligt ikke! :-)


Jeg søger råd her på hn, og ja, jeg har fået nogle gode råd, tak..



Stella.


Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skriver det jo
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 10:27

så tydeligt selv


Man kan jo håbe det er af uvidenhed deres heste har det så skidt, og når dyrlægen så kommer og informerer dem om hans/hendes observation, så beder de straks dyrlægen tage gødningsprøve, bahandle sår, behandle utøj, og om en anbefaling til en smed.. Så er det jo en win-win-win-win-situotion.

Ejerne bliver klogere, redder deres egne heste.

Dyrlægen tjener penge (og kan gå til fyraften med en god følelse)

Jeg kan slappe af, og ikke stresse og have ondt af hestene.


Hvis ikke dette er at gøre grin med det jeg skriver - ja så har jeg sørme misforstået noget.. Er det tilfældet trækker jeg mine ord i mig igen.




Mvh Gitte
- mor til Tera og Lian



Broget hingst
tilbyder bedækning


Tillært adfærd af alle slags undergåes til enhver tid af medfødte instinkter.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Gitte...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 12:18

Gitte: Nu blander jeg mig lige.


Der er faktisk folk der lader deres heste gå for lud og kold vand, fordi de ikke ved bedre. Fordi de er uvidne!!


Så der er da ikke noget galt i at en dyrlæge kigger ind, det kan da lige præcis tænkes at de får øjnene op - og så ender det da i en win win situation.


Kan ikke se foreskellen på den tanke gang og det du skriver - det er jo faktisk det samme, bare forklaret på to forskellige måder


________________________

Lotte Svendsen - Ninkamus.dk


http://www.Ninkamus.dk/ - Side om kaniner! Advarsel: Vær opmærksom på at du kunne komme til at lære noget!



0
0
Svar på denne tråd
 
 hm.... ...?
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 16:10

jeg kan godt nok ikke se hvor Stella gør grin med noget af det GItte skriver, - hun filosoferer jo bare videre udfra egne følelser og betragtninger, - det er vel menneskeligt, - men der er måske noget jeg ikke forstår.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor længe?
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 16:37

Over hvor lang tid har du observeret de her ponyer/heste?

- Er det noget du bare har set én gang? Eller flere gange?


Altså, fx da jeg fik min DV'er hjem, havde nogen set ham havde de sgida meldt os.

- Hesten var pænt tynd, pelsen mat og "tør", hovene lignede noget der var løgn, og så kørte støvallergien derudaf så han lød også som en der var ved at kradse af, - men han var altså kommet sådan, og ved at blive "rettet op" på.


Så hvad hvis de lige har hentet hestene hjem?

- Det siger jo lidt hvis den ene ser fin ud, og den anden ikke ser fin ud.


Tror du lader dine tanker køre liiidt for langt ud, både den ene og den anden vej ;-)

- Trak lidt på smilebåndet over din tanke om at de kommer og jagter dig med et gevær, - undskyld! :-D


Ta' evt. en anden kyndig hesteejer med ud og kig på det, og gå op og sig at I har set hestene og var lidt bekymrede, så I ville bare høre om hvorfor den ene ser sådan ud.

- Pænt og høfligt, lad være med at bonk folk i hovedet med noget, det hjælper ikke.


Er de totalt afvisende og trælse, så gå væk, og ta' kontakt til Hestens Værn, Dyrenes Beskyttelse etc.



0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrmishandling
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 18:44

er en grov anklage og jeg synes ikke man skal gå melde alle mulige folk på en mistanke eller et måske?


Jeg synes selvf. det er godt at der er nogel der obsevere syr der ikke ser udtil at have det godt, men derfra og sige at ejerne bestemt er dyrmishandler er at gå lidt for hurtig frem, der kan være mange forklaringer på hvorfor hesten ser ud som den gør.


Jeg synes lige man skulle tage og tælle til 10 inden man ringer til politi osv...


Sirid

*Heima á Sölvabakka...

*Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/sirid

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar....
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 19:52

Gitte: jeg kan stadigt ikke følge dig, tror du har misforstået noget i mit indlæg eller også har jeg fået formuleret mig lidt skidt?!


Ninkamus og Hippo: lige netop, I forstår i hvert fald det jeg skriver. For jeg mener vitterligt ikke noget ondt med det.


Rollo: Jeg har set dem en gang før og der så det også slemt ud. Men ja som jeg også skrev tidligere, så kunne det jo være nogle heste man lige havde købt. Men jeg regner med at køre derud imorgen med et rigtigt kamera og tage et par gode billeder.

Og nu er jeg desværre bare enorm angst og paranoid og usikker og genert( vi kan ikke alle være lige normale og modige ;-) ). Så det er vildt grænseoverskridende for mig at skulle gå op til fremmede mennesker og sige sådan noget. Jeg kan sagtens formulere mig, og også sige det på en pæn måde, men desværre ved jeg at jeg ville være angst for at blive gemt 17 år i deres kælder, eller skudt (ja, man bliver jo lidt påvirket af Nyhederne i tv :-( )


Sigrid: Ja, dyremishandling er en grov anklage. Mener hller ikke jeg har sagt dyremishandling. Men jeg har sagt vanrøgt og misrøgt, og dét er facts, ud fra hvad jeg har set til disse heste. Men ja, du har ganske ret: der er mange der er alt for hurtige på aftrækkeren. Der var da også nogle der spurgte mig, hvorfor jeg ikke fodrede min 2 års overbyggede hoppe.. Og det gjorde jeg minsanten hun lignede bare en normal ung 2 års. Men det kunne ikke-hestefok jo ikke vide. Jeg indrømmer da selv hun ikke så harmonisk ud ;-)


Opdatering: Som sagt regner jeg med at køre derud imorgen, og så må vi se om jeg får en med. Jeg tager nogle billeder. Og ser om jeg har mod på at gå ind og tage en snak med ejerne. Og hvis jeg ikke tør, så sender jeg en mail med billederne i til hestenes værn.

Hvad syns I om den plan??


Stella.



Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ninkamus - hvorfor
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 20:14

skriver du det??


Tror du ikke jeg ved det eller hvorfor "måtte du blande dig"?




Mvh Gitte
- mor til Tera og Lian



Broget hingst
tilbyder bedækning


Tillært adfærd af alle slags undergåes til enhver tid af medfødte instinkter.


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg synes
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 20:32

at du skal tage dig sammen og gå til ejerne af hestene, eller få nogler andre til det. At anmelde uden at give dem chancen for at forklare er usmageligt. Jeg har en hest der er ved at være flot at se på nu, men den var heller ikke så pæn, og hovene er stadig grimme. Det tager tid at rette op på tinge der har stået på i for lang tid.


Men at anmelde uden så meget som at snakke med dem først er grotesk. Er du godt klar over at du kan blive meldt for krænkelse at privatlivets fred, ved at tage billeder af disse heste uden tilladelse? Tænk lige over den...

0
0
Svar på denne tråd
 
 AnjaK..
Forfatter: 
Dato:  27-05-2009 17:37

AnjaK: Ja, jeg bør måske få en anden til at sige det. Er ved at finde ud af om nogle af mine veninder gider at hjælpe mig. Har været ude og se til hestene igen - Ingen forbedring.


Jeg vil lige pointere at disse hove ikke bare er lidt grimme, men de er nærmere 15-20 cm for lange. De er helt fladet ud, og ligner ande-fødder. Ved godt at smeden ikke lige tager det hele af på én gang. Men disse heste har ikke haft smed imeget meget lang tid, og de trænger grusomt!!


Mht om det er en krænkelse af privatlivets fred, så troede jeg godt man måtte tage billeder, når man ikke gik ind på andres grund. Hvad med fotografer til Mors fx?? Eller folk der tager billeder på Dyrskuer?? Må man virkeligt ikke stå ude ved vejen og tage et billede af en hest?? Spørger af uvidenhed for det troede jeg virkeligt godt man måtte..

Hvordan skal man ellers kunne sende dokumentation til Hestenes Værn??



Mvh Stella, stadigt på sagen..



Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 OPDATERING..
Forfatter: 
Dato:  01-06-2009 21:50

Ved ikke om der stadigt er nogle der følger med i sagen/tråden.


Men jeg kan opdatere og fortælle, at jeg tog mod til mig, og gik ind og bankede på hos ejerne. Der kom en dame ud, og jeg fortalte hende enormt pænt at jeg kigget lidt på deres heste, og at jeg syntes de havde lidt for lange hove.

Men inden jeg nåede at sige mere, blev hun meget defensiv og fortalte mig i et højt toneleje at nu havde de altså passet dyr i 45 år, og der var før nogle der havde sendt en dyrlæge ud til dem. Men dyrlægen havde kun rost dem for deres dyr.

Jeg sagde til hende at jeg selvfølgeligt havde respekt for dem og deres dyr. Men at jeg syntes de havde lidt lange hove. Men hun begyndte nærmest og råbe af mig. Og fortalte mig at hun gad altså ikke at have alle folk rendende og blande sig i hvad de foretog sig med deres dyr. (det lød på hende som om der gentagne gange før havde været klager).


Så nu hvor jeg kigger tilbage, så var det mig der stod som den lille usikre mus og undskyldte for at jeg kom og spurgte hende ad. Og det var hende der stod som den højt-råbende dame og skældte mig ud!


Så jeg har bestemt mig for at ringe til min dyrlæge så snart de åbner igen, og så spørger jeg der om de vil køre ud og kigge til hestene. Og hvis de ikke gør i sådan noget, så sender jeg en mail til hestenes værn.. Og så må vi tage den derfra.


Remser lige op:


Hest 1:

Kugle på størrelse med en melon under halsen (ligner kværke).

Meget grim og mat pels, ligner den har noget utøj.

Alt for lange hove.

Træls, stor skramme på næseryggen.

Alt for tynd.

Meget sur, tvær, matte øjne etc., ser generelt utrivelig ud.


Hest 2:

Fin huld.

Lidt grim pels (har ikke fældet færdig).

MEGET meget for lange hove.


Og desuden havde de en ret lille fold, med meget dårligt hegn (hestene kunne rive sig på mange ting) og INGEN skygge eller læ. Ved så ikke om de er inde om natten, men de er i hvert fald ude hele dagen (har både set dem ude kl.9.30 om morgenen, og kl.21 om aftenen)..


Kommer med en opdatering når der er mere at fortælle :-)


Og igen, kom endeligt med kommentarer og gode råd!!



Stella.



Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 13:37

Ser frem til en opdatering


• • Simone • •


med Tim


Hjemmeside: www.bricksite.com/TS

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt gjort
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 13:57

Kender godt din følelse. jeg ender også altid med nærmest at stå og undskylde at jeg rent faktisk gjorde det rigtige, men nu har du konfronteret dem, og til det!


Du skal være stolt af dig selv, og vide at du har gjort din pligt ved at reagere, mange andre ville bare have gået forbi.


Men synes også helt klart sgane skal køres til ende nu, dyrlæge og evt, hestenes værn eller dyrenes beskyttelse, glæder mig til at høre hvad der sker i sagen.




"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Rart der er nogle der følger...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2009 21:06

Rart der er nogle der følger med.. Fik dog ikke fat på dyrlægen idag, så må på den igen imorgen tidligt..

Og så kommer der selvfølgeligt en opdatering..


Stella.


Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej nej nej....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 08:03

For søren altså.... Er ked af at jeg ikke har set denne debat før. Jeg synes det er en rigtig dårlig idé at gå til personerne, med mindre det er nogen man kender. Hvordan ville I selv reagere hvis der kom nogen og blandede sig i jeres privatliv, og sagde mellem linjerne at I var dyremishandlere (for det er jo nok det, damen hørte, selvom det selvfølgelig ikke var det du sagde). Men selvfølgelig er det fint at give dem chancen for at gøre noget ved det, man kunne jo have håbet på at hun havde sagt tak for hjælpen eller sådan noget.

Jeg synes på ingen måde du skal kontakte din dyrlæge, for med mindre det er en utrolig flink dyrlæge, kommer du til at hæfte for regningen. Jeg ville helt klart ringe til Hestens Værn eller Dyrenes Beskyttelse, og det kan kun gå for langsomt! Jeg har selv kontaktet Hestens Værn fordi jeg på en rideskole oplevede nogle meget gamle ponyer vakle rundt med elevryttere, og selvom jeg var i tvivl om der rent juridisk var noget i vejen med det, fik jeg fat i Hestens Værn, og de var meget glade for at få henvendelser, uanset hvad de måtte omhandle. De kæmper jo for at dyrene bliver behandlet ordentligt, og det kan de kun gøre hvis de bliver gjort opmærksom på at noget er galt.

Jeg synes du har gjort det du skal, og nu må det være tid til at de profesionelle tager over og ordner resten. Og ikke din dyrlæge, for hvad gavner det? Du skal have fat i Hestens værn/dyrenes beskyttelse, for det er dem der kan afgøre hvad der skal ske, og sørge for sanktioner mod ejerne o.lign., det eneste dyrlægen kan gøre er, så vidt jeg ved, at politianmelde det hvis det er meget groft.

Held og lykke med det, glæder mig til at høre hvordan det går, og forhåbentligt får hestene snart hjælp.

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 08:48

det var godt gået at du gik til ejer først. Havde hun nu købt hestene i dårlig stand, var det jo ret nemt at forklare. I stedet lyder det mere som om at hendes viden ikke er helt opdateret.


Jeg ville selv foretrække at folk kom til mig først. Men ville da heller ikke blive sur hvis der pludselig stod en fra HV eller DB. På den anden side er der heller ikke noget for dem at komme efter og så reagerer man jo nok anderledes:)


Jeg håber i hvert fald at der sker noget så hestene får det bedre.


Randi: Så vidt jeg ved kan HV/DB da i værste fald også kun politianmelde ejer. De må ikke fjerne heste, lave sanktioner e.l.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til vibs
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 08:58

Hej Vibs

Ja det er rigtigt. Jeg skriver det jeg gør, fordi jeg mener at hun skal kontakte dem fordi hun har gjort nok, og det så skal lægges over på andre (prof) at bære ansvaret. Og hvis HV/DB ikke vil/kan gøre noget, skal hun jo i hvert fald ikke have dårlig samvittighed over noget, fordi hun har gjort hvad hun kan.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi er...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 09:50

helt enige i at Stella bør lade sagen gå videre.

Mit svar til dig var nu også mere som en undren på at du skrev at dyrlægen alligevel ikke kunne gøre andet end at politianmelde. Det er jo også det eneste HV kan gøre.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2009 21:33

Randi og Vibs: Jeg takker for jeres svar her i tråden. Er glad for at derer nogle der følger med i sagen.


Jeg er dog lidt i tvivl nu, om jeg skal ringe til dyrlægen. Eller kontakte hestenes værn. Jeg vil jo ikke melde dem som dyreplagere. Jeg vil fortælle dem at jeg har set to heste som jeg ikke mener har det godt.


Jeg ved ikke hvordan de præcise regler er - om de må fjerne hestene, om HV må tilkalde dyrlæge på ejers regning, eller hvad de må gøre.


Jeg opdaterer når der er sket mere i sagen..


Stella.


Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 følger med
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 00:57

følger lige med..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Stella
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 09:53

Hej Stella

Jeg synes klart du skal tage kontakt til Hestens Værn - og det kan kun gå for langsomt! Du melder dem ikke som dyreplagere, du gør derimod HV opmærksom på, at du har set noget, som du ikke synes er i orden, og så er det op til dem at vurdere, om det er inden for lovens rammer. Husk at du er anonym overfor ejeren, hestens værn skal bruge dine kontaktoplysninger for at de kan modtage anmeldelsen, men disse kommer ikke videre.

Jeg synes altså ikke det er særlig godt, at der ikke er gjort noget i sagen endnu, hvis det er så slemt, som du skriver. Hestene lider, og det har de også gjort i de to uger, denne tråd har kørt. Så se at få gjort noget ved det i en fart - jo før jo bedre. Jeg ved godt det er svært, for man vil ikke træde nogen over tærene, men det kan man ikke tænke på - du bliver nødt til at tænke på hestene, de har brug for hjælpen. Nummeret til hestens værn er 45 86 87 74 - få fat i dem i en fart, så hestene kan få hjælp. Eller dyrenes beskyttelse: 33 28 70 00.
Held og lykke med det.

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Randi..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 14:02

Randi: Ja, det kan kun gå for langsomt.. De heste går ikke særligt godt på deres "andefødder".

Problemet er at jeg har enormt travlt med egne heste (4 stk), skole, projekt og arbejde for tiden. Og jeg har billeder på mit mobilkamera, men disse kan jeg ikke sende til mail, og hvordan skal jeg så få dem over på computeren?

Fik taget et billede med mit dig.kamera anden gang jeg var derude, så gik det tør for strøm, og kan ikke finde laderen.. (Ja ja, undskyldninger er der nok af, det ved jeg godt ;-))

Ej, jeg ved godt det går for langsomt, men som sagt har jeg enormt meget om ørene, og har også lagt syg mange dage..

Jeg kan sagtens ringe til hestenes værn lige nu og her og fortælle dem om min observation, og give dem adressen.. Men jeg kan ikke vise dem billederne lige pt (medmindre de har et mobilnummer man kan mms'e til)..

Eller hvis én herinde har en mobil jeg må sms'e billederne til, og så kan den person sms'e til min mail, og så kan jeg sende billederne til hestenes værn..

Stella, stadigt på sagen..


Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Stella
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 14:06

Hej Stella

Du behøver ikke give dem dine billeder, og faktisk tror jeg ikke de kan bruge dem til noget. Princiepelt kan billederne jo være taget af en anden hest som ligner... Jeg tror at de selv skal lave dokumentation for hvordan forholdene er, for at de kan bruge det. Ikke at jeg ved noget om det, men det tror jeg bare. Så ring du bare, uden at sende dem billederne. De behøver ingen dokumentation for at noget er i vejen, for at de vil tage derud.

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 flad situation
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 15:13

Træls for dig du får et møgfald når du i venlighed prøver at hjælpe.


MEN kom der et hestemenneske forbi mig og så min lille syge hoppe (1½ år) Så ville folk da også tænke @!#$ stakkels hest.


Hun er på fold 3o min 2 x dagli. et lille frimærke stykke at gå på,

Hun er så tynd man kan se hendes ribben. Hun ser ganske forfærdentlig ud pt.


Javist er hun temmelig syg, i behandling og dyrlægen er her konstant. Men det kan dem der kører forbi her jo ikke se. ???


så måske man virkelig skal undersøge sådan en sag inden man begynder at kaste med sten.


Hvis jeg var dig vil jeg helt klart hive fat i en dyrlæge først. og be hende køre derud.





Stald Østergård

oestergaard.upfront.it/Forside


Bedækning Tilbydes V/ OX Hingsten Falkhan Expresso.


Mvh Christina.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Christina
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 15:21

Hej Christina

Så vidt jeg forstår har du ikke læst indlæggene herover. Stella har været oppe hos ejeren og gjort opmærksom på, at hun ikke synes hestenes tilstand er i orden, hvortil hun, såvidt jeg forstod, fik et møgfald af ejeren. Hvis hun bestiller en dyrlæge, kommer hun selv til at betale for det. Hvordan ville du reagere, hvis andre havde tilladt sig at bestille dyrlæge til din hest...?

Det er situationer som denne, Hestens Værn og Dyrenes Beskyttelse er til for, og de er trænet i at tackle eksempelvis sure ejere. Fordi man beder Hestens Værn kigge på sagen stempler man ikke nogen som dyremishandlere, det er op til dem at gøre det, hvis de mener der er belæg for det.

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa hejsa
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 15:26

<jo jeg har skam læst, Skrev jo netop også at det var træls for hende hun fik et møgfald når hun prøvede at hjælpe.


Men det kunne jo være der var en årsag til hestene ser ud som de gør pt ?


Ex som her hos mig selv, folk der kører forbi her, Aner jo ikk noget om at min hest er møg syg.






Stald Østergård

oestergaard.upfront.it/Forside


Bedækning Tilbydes V/ OX Hingsten Falkhan Expresso.


Mvh Christina.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Christina
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 15:37

Hej Christina

Okay, forstår så ikke lige det med at nogen skulle have givet møgfald, det er i hvert fald ikke noget jeg kan læse mig til.

Men som sagt, så har hun jo været hos ejeren, hvor ejeren har haft mulighed for at give en god forklaring, som der så ikke var nogen af.

Har lidt fornemmelsen af at du måske selv er bange for at nogen skulle melde dig? Jeg havde også en meget meget tynd pony her i vinters, hun tabte sig bare helt vildt under pelsskifte, så jeg kunne slet ikke nå at følge med i at sætte hendes foder op. Men hvis nogen havde banket på min dør og gjort mig opmærksom på det, ville jeg nok gøre hvad jeg kunne for at tage det som en venligt ment hjælp, i stedet for at blive fornærmet og sur, som damen blev. Og nu er det jo heller ikke sådan at HV/DB tager dyrene med sig uden varsel, med mindre de er døden nær. Så vidt jeg ved, bliver det påtalt hvis der er forhold som ikke er i orden, og så kommer man tilbage på et senere tidspunkt og kontrollere, at forholdene er blevet forbedret. Så man har ikke noget at frygte, og det kunne jo også være, at dem der havde hestene simpelthen ikke vidste nok om det, og så er det jo godt at de får hjælp :)

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 jo da...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 15:44

Randi: Okay, troede bare man skulle kunne dokumentere det overfor hestenes værn, så de ikke fik alt for mange sager fra ikke-hestefolk, der måske syns en hest så lidt sølle ud..

(kender en dame, som havde hørt heste kunne stå op og sove. En dag kørte hun forbi en mark hvor en hest lå ned og sov. Damen gik ind for at banke på hos ejerne, der var ingen hjemme. Hun turde ikk gå ind til hesten, så hun tilkaldte politiet og fik dem åbenbart overbevist om at de skulle komme. Da de kom, lavede de en høj lyd, og hesten vågnede. Lidt komisk!! :-) )

Stald Østergård: Er glad for det du skriver. For jeg skriver netop herinde og spørger i uvidenhed. Nok har jeg haft med heste at gøre hele mit liv, men har alsrig før haft brug for at henvende mig til hestenes værn. Og grunden til at folk "skælder lidt ud", er forhåbentligt at dette er et ømt emne for dem, ligesom det er for mig.

Stella.


Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 OPDATERING...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 16:08

Så kan jeg stolt fortælle en opdatering:


Jeg ringede til hestenes værn, intet svar.

Så ringede jeg til dyrenes beskyttelse, her fik jeg nummeret til den konsulent de har her i området, ringede så til hende.

Det var en utroligt sød dame der spurgte ind til nogle ting omkring hestene, og jeg fortalte hende det hele, inkl. at jeg havde været inde ved ejerne for at fortælle dem pænt at deres heste havde for lange hove etc.

Hun var utroligt sød og forstående og syns det var det rette jeg havde gjort.

Og hun tager nu ud og kigger på hestene.

Så jeg kører ud til dem et par gange de næste par dage, og ser om der sker fremsridt med dem, eller hvad der sker..


Mvh Stella, som nu føler der sker noget, og som har god samvittighed.



Nu med 4 fantastiske pintohopper.

- Unikke på hver deres måde :-)



...


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa hejsa
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 16:55

Randi


Nej jeg mener at trådstarter fik skæld ud da hun tog derud for at hjælpe, Og få en snak med ejeren. Det synes jeg selvfølgeli ikke er i orden. Fra ejers side.


Det eneste jeg ville frem til var at der måske kunne være en GRUND feks sygdom siden hestene så ud som de gør



At jeg skulle være bange for nogle skulle melde mig,, ? Næææ hvorfor pokker skulle jeg være det.? Jeg har skam intet at skjule det var dog noget underlige at skrive.


Mine heste. + de andre heste der er her har det som blommen i et æg.


Men ja jeg har en død syg hest men det kommer vist ikk sagen ved.


Men hvis en hest på 6 dage

Har spiserørs forstoppelse x 2

spiserøes betændelse

lungebetændelse

for høje lever tal

for lav blodprocent

ja så går det stærk ned af bakke udseend´s mæssig.!!!






Stald Østergård

oestergaard.upfront.it/Forside


Bedækning Tilbydes V/ OX Hingsten Falkhan Expresso.


Mvh Christina.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2009 19:01

Til Christina

Okay, jeg misforstod det med skæld ud'en :) Er helt enig i at damen tacklede det helt forkert.


Jeg forstod bare på dig, at du måske selv kunne være bange for at blive "meldt", netop fordi du nævner din syge hest - og at det var derfor du mente det var en god idé at tale med ejeren først, fordi der godt kunne være en god og fornuftig forklaring. Jeg har selv stået i samme situation som dig; min pony har allergi, og var på et hestehospital i 8 dage, han var alm. tykkelse da han kom derop. Da jeg fik ham hjem, havde han tabt sig heeeelt enormt - teknisk set troede jeg slet ikke det kunne lade sig gøre at en hest tabte sig så meget på så kort tid! Han lignede, tja, en gammel vanrøgtet hest, og da jeg efterfølgende fik en anden dyrlæge ud (fordi de 8 dage var spildt, og jeg måtte prøve noget andet), kunne jeg godt se på hende at hun blev lidt chokeret, så jeg forklarede hende sagen, og hendes kommentar var "jeg har da set noget der var værre, engang". Jeg kan i øvrigt berette at hun helbredte min hest, og har set ham i ordentlig stand siden :)


Stella: så flot at du fik ringet - jeg har jo selv prøvet det, og det er sgu ikke så nemt. Og dejligt at damen du fik fat i var sød og rar. Er spændt på at høre hvad der sker fremover, håber at hestene kommer til at få det godt igen :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider