Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

at klage over en dommer/dressur
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 23:56

Ja så fik jeg i dag bekræftet min idé om at dressr er uretfærdigt. Var til min 3. start i LC1 i mit liv som endte i den største fiasko for mig. Efter til de to forgangne stævner at have redet programmet til hhv. 58,7% og efterfølgende 62,5% så havde jeg nok forventet lidt i samme stil, da hesten for iøvrigt gik ca. samme måde, samme fejl osv.

Men red i dag til 42%!!!.

Det er klubstævneplan vi snakker om og LC1 for hest, altså det bliver ikke meget lavere vel? Og når man så ikke engang kan ride til godkendelse... Ja så kan jeg vist ligeså godt stoppe min ridekarriere...

Dommeren var en gammel A-dommer, så var tydeligvis vant til at dømme højere klasser, men hun burde kunne skelne. Hun var åbenbart en nødløsning og var faldet for alderen fik jeg senere at vide...?? Hvad laver hun så der?

4 andre i klassen klager, de red til 49,2% på heste. Jeg synes eller de gik rimelig pænt. Ja generelt var pointene lave, så ens for alle, men at halvdelen af en klasse som den, ikke engang bliver godkendt, ja så ved jeg ikke...

Nå ja og så var min hest uren, men stoppede hun mig?? Nej da.

Nu fejlede den så absolut intet. Men trippede og spændte på tidspunktet, så det må have været derfor, hun har ment det. Gav endda én besked på, at fortælle mig det efter klassen. Men den gik ikke urent hverken i skridt eller trav. Red også en LC spring senere uden nogen problemer overhovedet...

Men hvad skal der til normalt for ikke at ride til min. 50%???

Jeg er bare totalt uforstående overfor mine point, da han gik som sidst. Ved godt de ikke dømmer helt ens, men 20% forskel på en nogenlunde ens præstation? come on.

Blev sgu virkelig ked af det, sammen med flere andre der droppede at starte deres 2. klasse, da de ikke kunne se et formål med det.

Altså 1 der startede LC2 på en fint gående yngre hest red til 39%

Ja har bare haft en l.... dressurdag...

Hilsen Susan

If you loves something, set it free.
If it comes back, it is yours forever.
If it doesn't, it never was your to begin with.

Fra filmen: "Et frækt tilbud"

0
0
Svar på denne tråd

sådan er det..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 00:39

når man rider stævner.

det var et klubstævne, hvor man må forvente, at standarden er lidt lav, din hest spændte så meget op, at den i dommerns øjne virkede urent gående.

Hvorfor skulle dommern så belønne med høje p. ?

du skriver det var dit 3 stævne i de klasser, og så må man forvenet, at det ikke altid lykkedes, på kun tre stævner at få høje %.

Hvorfor mond de havde svært ved at finde en dommer, tjaa, nok fordi der er stor mangel på dommere.

Skulle de måske ha aflyst stævnet, istedet for som nu, at tage imod en dommer der var tilrådighed.

Vær dog positiv overrasket over, at i blev bedømt at en dommer, som åbenbart har en meget højere dommer uddannelse og erfaring med sig, end i måske normalt kan forvente til et almindeligt klubstævne. Det kan jo netop give jer et vink om, hvad det egentligt er i skal stile efter, for at komme højere op i klasserne.

Dommeren dømte jo ens for jer alle, så ingen er jo blevet snydt.

Jeg kan fortælle dig, eller retter sagt advare dig om, at det ikke bliver hverken første eller sidste gang du oplever en dommer dømmer meget lavt.

Jeg kan kun se det som noget positivt, at dommerne er så dygtig, at hun kan vurdere at din hest ikke er rentgående og giver dig besked på det.

Har set mange stævner, hvor heste og ponyer var rent ud sagt halte og ikke engang der` kom der en kommentar fra dommerne, For de kunne slet ikke se der var noget galt.

Har oplevet til et klubstævne, at en pony rytter vandt begge sine klasser, tiltrods for at ponyen efter en rulle tur i traileren på vej til stævnepladsen, var så skæv i kroppen, at den ikke kunne rette sit hoved og krop lige, men gik krampagtigt skævt under begge programmer.

IMC

FILT UNDERLAG KØBES.

Kig i dine gemmer, måske har du et liggende, da det jo ikke mere er modernet at ride med filtunderlag.

0
0
Svar på denne tråd

stævne...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 01:03

Ja, take it or leave it...Velkommen til den underfundige dressur-verden...

Kan da godt forstå at du er skuffet, men dommere er også kun mennesker...dvs. hvad øjet ser ???

Det kan jo også være tilfældet at de andre 2 dommere har været "flinke" og denne 3 dommer dømmer "rigtigt", svært at sige ?

(naturligvis har de et grundlag at dømme ud fra - hvilket skal være fair, samt en A-dommer skal naturligvis og kunne dømme en LC1 på D-plan)...

Du kan vælge at blive "sur" og aldrig starte et stævne mere, men hvem "straffer" du da ? (kun dig selv)...

Du kan også vælge at tage det som en oplevelse dvs. enten kigge i kritikken mht. hvad dommeren har skrevet og bruge det konstuktivt...

Eller krølle kritikken sammen og "glemme" stævnet...

Ikke at jeg ikke kan følge dig, jeg har siddet som dommer-skriver rigtig mange gange og har hørt dommere udtale at de synes at standarden er for lav ifht. klassens niveau og dømmer derefter, har også skrevet for dommere som synes at ekvipagen skal belønnes fordi "hesten og rytteren ser søde ud"...

Hvad vil du helst have ??

(naturligvis kan dommeren have været helt hen i vejret, men så skal du gå til dommeren straks efter klassens afslutning og få en forklaring, eller (hvis I er flere) evt. rette henvendelse til stævne-arrangør (klubben).

I øvrigt, såfremt at dommeren mente at hesten var "uren gående", synes jeg at det var på sin plads at dommeren "stoppede" dit program med det samme (af hensyn til hesten).

Jeg ville dog, hvis jeg var dig, tage det som en "oplevelse", bruge det fra kritikken til noget konstruktivt og så ellers komme videre til næste stævne...

(flere ryttere starter aldrig dressur-stævner af samme grund, dvs. de føler at det er unfair bedømmelse og starter spring i stedet, hvilket er lidt synd, dvs. tag det for hvad det er... et stævne med en bedømmelse, det er jo ikke OL)...

Pøj pøj (mist ikke modet)...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Op på hesten igen
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 02:58

ja vel er det træls, men du må op på hesten igen..

Som du beskriver det var det over hele linien at dommeren dømte "lavt"

Man kan jo også vende den om og virkelig tage kritikken fra en A-dommer til sig og forbedre det hun har slået ned på og så måske være så meget bedre til næste stævne at det belønnes med en højere procent...

Som min ridelærer så klogt altid siger... "er du tilfreds med det din hest og du har præsteret så er det det der tæller og ikke procenten.. "

- hvis det du har arbejdet hen imod med hesten har virket til stævnet så fokuser på det!

I dressuren er det jo svært der er, selvom der ikke burde være det, favoritheste/ryttere hos dommeren etc..

I spring er en nedrivning eller en refusering det det er.. det kan ikke diskuteres...

Kan sagtens forstå din skuffelse, men du må på den igen.. :)

Nu med den dejlige Pyrus <3

Soya og Wolle altid i mit hjerte og savnet hver dag!

Hjemmeside: http://www.bricksite.com/Pyrus

0
0
Svar på denne tråd

Kritikken...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 08:01

Hvad står der på din kritik? Dommeren har vel forklaret dig, hvorfor du fik så lave procenter. Om det er i orden, afhænger jo af, hvordan hesten gik, og hvorfor den ikke fik mere. Hvis dommeren har ment at hesten ikke var taktfast, og hvis den samtidig har været spændt, skal hun efter min bedste overbevisning ikke give mere end 4-5 stykker for noget som helst, og så havner man jo dér. Men hvis hesten har grundridningen i orden, er gået roligt og taktfast rundt, været lydig hele vejen o.s.v., og dommeren har skoddet den, fordi den ikke var spændende nok at se på, er det naturligvis forkert.

Måske er det de andre dommere, der ikke har kunne se de ting, som denne dommer ser? Måske skal man se det som en gave at få vurderet sit ridt af så erfaren en dommer, der ligefrem tør at bruge skalaen. Man kan ikke altid selv mærke om éns hest er urent gående. Der går halte heste rundt i Grand Prix, hvor rytteren tilsyneladende er helt uvidende om at hesten ikke er taktfast. Så op med hovedet :) Jeg ville læse kritikken meget nøje, og hvis den ikke er udførlig, så kontakte dommeren for at spørge ind til bedømmelsen.

Mvh

Julie

Et bid er ikke hårdere... øh, mere uroligt end den hånd, som fører tøjlen ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Gudenådalen...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 08:32

Nå, der var nok en der var i GDR

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan den dommer kunne få liv til, at dømme en pointtællene cup-klasse???

Hun gav en super godt gående(!!!) hest 5 i gangarter. Den plejer, at få 7 på en dårlig dag...

Jeg synes du skal skrive til distriktet, for hvis hun er faldet for aldersgrænsen og hun ikke er dommer mere, må hun reelt ikke dømme i DRF regi.

Desuden synes jeg du skal skrive til best. I SH-cup, så de ikke bruger hende igen. Samtidig kan du jo lige klage over de horrible forhold i den hal, der blev redet i...

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

aldersgrænsen
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 08:35

Når der tales aldersgrænse i DRF regi er det hvornår man må dømme C+B+A stævner.

Ældre dommere benytter ofte deres otium til kun at dømme D stævner og det kan man nu ikke klage over

Måske man nærmere skulle kontakte klubbens stævneudvalg og redegøre for sin utilfredshed så de måske bare ikke booker denne dommer næste gang hvis i virkelig er flere der er utilfredse?

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Dommere.
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 08:49

Jeg ville også vælge at se positivt på det. Det er jo selvfølgelig brand ærgeligt, at du og din hest ikke fik højere point hos dommeren, men dommeren har haft sine overvejelser og sikkert velbegrundede grude for at I ikke var til mere end I reelt var.

Personligt ville jeg jo nok blive hammer skuffet, men jeg ville nok også vælge at tage det konstruktivt, fordi hvad gik galt? Noget må jo være galt siden dommeren vælger at give jer de karakterer som der er blevet givet.

Jeg sad i øvrigt så sent som i går som skriver til et stævne i vores rideklub og der var der også flere, der var mere end bare almindelig sure over deres kritik.

Dommeren dømte nemlig kraftigt ned på hele ridtet på de ponyer der gik temmelig meget bag lodret. Det var flere af rytterne så stærkt utilfredse med - men i og med at det er forkert så var hun jo nødt til at slå ned på det.

Jeg var skriver i et par af klasserne og dommeren turde bruge skalaen - det var vidunderligt. Ligeså snart tingene var i orden kom der er et 8-tal, men ligeå snart det var i den anden ende faldt der også både 3 og 4.

En enkelt fik faktisk 0 - men det var en øveelse hesten slet ikke viste - lidt synd for rytteren, men man kan jo være ret uheldig en gang i mellem.

Der var særligt en af rytterne fra klubben hvis hest går ufattelig meget bag lodret som vi dømte meget ned på. Rytteren var stærkt utilreds fordi en pony, der ganske vidst ikke var helt eftergiven og brugte ryggen helt korrekt fik flere points end ponyen, der gik så meget bag lodret at det næsten lignede rollkur hele programmet. Efterfølgende var rytterens begrundelse, at det var nødvendigt for ellers kunne rytteren ikke holde hesten. Jeg var målløs.

Så tag det til efterretning og læs kritikken og se hvad du kan bruge i den. Hvis det er så dårligt bør den vel være overtegnet med kommentarer om hvor der er plads til forbedring - og da særligt, hvis det er en A-dommer, der er vant til at dømme de helt store stævner.

Sagde Kia,

der har endelig har fundet et dejligt opstaldningssted ved Randers.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Kia
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 09:02

det kan godt være at A dommere har mere erfaring og ekspertise, men de skal vel stadig dømme efter niveau. Og det lyder nu ikke som om det er tilfældet for trådstarter. Det er jo begrænset HVAD man skal kunne vise i en LC1, så måske dommeren har villet have niveauet højere end det egentligt er?

trådstarter: må jeg være så "fræk" at spørge hvad 1. og 2 pladsen fik i procenter?

Jeg ville mene at man burde kunne ride til godkendt i en LC1 hvis man viser programmet- for rider man til lige 50% er der stadig 50% tilbage at være bedre på. Men man kan jo ikke forvente grand prix i en lav klasse til klubstævne?

Dog vil jeg sige at hvis procenterne var ens fordelt (alle underdømt), jamen så hænger det vel sammen i den sidste ende alligevel? For så kunne det tyde på at alle har fået 3-4-5 i stedet for 6-7 stykker?

I så fald kan man vel stadig sige at ens placering er på det rigtige niveau i forhold til de andre startende?

0
0
Svar på denne tråd

HorsemanshipFan
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 09:17

Der var særligt en af rytterne fra klubben hvis hest går ufattelig meget bag lodret som vi dømte meget ned på.

Var du dommer eller skriver? Som skriver holder jeg altid min mund om min mening. Det er dommeren, der dømmer, og jeg servicerer dommeren.

Selvom jeg har min mening om, hvad der er korrekt eller ikke korrekt, ER jeg altså ikke dommeren...

For mig lyder det som om, du brugte frivillige weekendhjælp til at fodre din egen kæphest?

0
0
Svar på denne tråd

LC1.......
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 10:02

Hvis trådstarter startede LC1 blev klassen vundet med 65 % 2. pladsen fik 61. Det var så også de eneste 2 der lå over 60 % i den klasse. 42% som laveste.

Derefter gik det ned af bakke. LC2'en blev vundet med 61%. 39% som laveste.

LB1 blev vundet med 58% med 55 % til andenpladsen. 47 % som laveste.

Efter de klasser kom der ny dommer og LB2 lå i spænd fra 65 - 57% med 12 starter.

Der var min. 10 starter i alle klasser. Håber det gav et overblik....

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

Yo-yo bedømmelser...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 10:22

Jeg starter C-stævner for heste på en haflinger, og er derfor vant til Yo-yo bedømmelser. Vi præsterer rimeligt stabilt, men der er enorm forskel på bedømmelserne. Vi kan få 64% den ene gang og 56% næste gang, selvom præstationen er den samme.

Generelt gælder det, at når der dømmes lavt for mig, bliver der ligeledes dømt lavt for de andre - og jeg oplever for det meste at ende midt i feltet alligevel.

Men jeg oplever dommere som simpelthen ikke kan "lide" os, og dømmer MEGET hårdt på de svagheder som haflingere har - nemlig de overordnede svagere gangarter.

Andre ser igennem det, og fokuserer mere positiv på ridtets udførsel,teknikken,lydighed m.m.

I det store billed betyder det ingenting med de lave kritikker en gang imellem. Det er naturligvis surt hvis det er et kvalifikationsstævne af en slags - men er det på hyggeniveau, så synes jeg bare man skal acceptere det, og stole på sin egen fornemmelse for om man har redet en god præstation eller ej.

Venligst - Marianne

Haflinger-fjordheste venskabsstævne på Revsø Ridecenter d. 9 april. Dressur, spring og kørsel. Se www.haflingersport.dk

Se også flere haflingerstævner i maj og juli.

0
0
Svar på denne tråd

Nu så jeg ikke stævnet...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 10:26

eller dit ridt Susan, men medmindre du har lagt stilen alvorligt om siden sidst jeg så dig ride, så burde du kunne blive godkendt i en LC-klasse påtrods af lidt spænden op og trippen.

Ligeledes er du heller ikke ligefrem en af dem, som kender på kraftig bag lod ridning, hårde hjælpere eller lignende, som der evt. kunne trække ned på dit ridt.

Et er dommere dommeren dømte ens hele vejen igennem stævnet, så placeringer vil være de samme. Det er også rigtig godt, at dommeren brugte skalaen, men der må mangle nogle kommentare i kritikken, siden der kan stilles spørgsmål ved pointene.

Specielt når folk får meget lave eller høje karaktere synes jeg, at der bør skrives i en uddybende kommentar.

Og at hesten er urentgående, er jo en disk. grund, og dommeren burde tage snakken med rytteren selv, og ikke sende en lakaj.

Men du burde klage, og gør det sammen med de andre.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(Nu som barefoot, bomløs, bidløs og løsdriftshest)
Besøg ham på hans hjemmeside

Ligesom så mange andre fotograferer jeg også...

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 10:26

Så vil jeg vove den påstand at de to der fik 65% og 61% har startet under niveau.. jeg kan simpelthen ikke forklare det på andre måder?

meningen med små klubstævner er vel at kunne vise frem i det små hvad man kan- som en øvelse, ikke som en "færdigskulptureret" equipage.

At vinde en LB1 på 58%.. så må niveauet i klubben godt nok generelt være lavt?

Ikke at alle skal have over 65%, slet ikke, men synes nu det er lavt.

0
0
Svar på denne tråd

øv hvor lavt og tarveligt
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 10:39

hvemsomhelst - come on. Det er sgu under bæltestedet din kommentar til horsemanship.

Selvom hun skriver 'vi', kan du nok være forsikret for, at det er dommeren, der har dømt, og ikke horsemanship som skriver. At så horsemanship har været enig - har sgu da ingen betydning for bedømmelsen. Ellers ville det da være jordens dårligste dommer, hvis hun lod skriver bestemme.

ØV ØV ØV dårlig stil at så hakke på personen - bare pga. hendes tilhørsforhold til en ridestil.

Det ligner dig ikke !!!!!!!

Henry de Rival Paris, sort, til salg, 17", bom 3.5, nyomstoppet pris 7.000 kr.

Stübben Tristian, sort, 17,5", bom 33 til salg. Pris 3000 kr.

Islændersadel Olympic med latex, ca. 46 cm lang. Pris 2000 kr.
0
0
Svar på denne tråd

Hvis det var i Gudenådalen
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 11:21

<ved jeg deres oprindelig dommer meldte fra torsdag aften så denne dommer har bestemt ikke været første valg. men en A dommer ville jeg da taget det som en oplevelse at ride ved og hvis alle har lagt lavt hvad er så problemet?? Sådan er dressur ellers blive spring rytter der kan fejl ikke diskuteres men i dressur er det meget forskelligt hvad dommeren kan lide og hvad de vil se og har niveauet været ung heste klasse eller nybegynder klasse det er der jo også stort forskel på til et D stævne Lc programmerne er jo født som ungheste programmer men tit til D stævner fungere de jo også som begynder programmer for rytterene og så er man nød til at dømme lidt anderledes.

Men tag det som en oplevelse det vil du opleve mange gange at dressur dommer ikker er enige og lad være med hæng dig i de der procenter dem kan du ikke bruge til noget konstruktivt før du kommer højer op i klasserne.

0
0
Svar på denne tråd

Spender...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 11:26

7 ud af 10 der var til det stævne er de samme som der tager ud og starter hver gang i området - også dem der startede LB1'en. Og ingen af os/dem plejer, at ligge under de 60%, så den eneste forklaring er, at det var en mystisk dommer, der kikkede på nogle mystiske ting. Det er altid noget at hun så har dømt end over hele linien....

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

SuSedoj..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 14:44

"Og at hesten er urentgående, er jo en disk. grund...."

Der ved jeg faktisk fra en anden dommer, at det anbefales netop, at dommeren trækker fra i points i stedet for at diskvalificere, hvis hesten ikke ser ud til at være rigtig halt, men er 'urent' gående.

Det er en grundfejl, og så skal der 'trækkes 2-3 points i den eller de karaktergrupper, hvor fejlen forekommer'.

Så kan karaktererene jo hurtigt komme derned af 8-)

Det er surt få lavere karakterer end man plejer :-(

Men man rider vel netop dressurstævner for at få en udenforstående til at bedømme sin ridning?

Nogengange vil disse udenforstående så dømme nedad, i forhold til hvad man er vant til. Det er trist, men sådan må det jo næsten være, når dressur ikke er muligt at bedømme objektivt :-P

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Altså spillets regler er jo subjektive..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 15:03

Jeg tænkte også - hvad fik de højere placerede så i points?

Jeg kan sagtens forstå det er en skuffelse at få så lave karakterer, men dressur ER nu engang ikke så retfærdigt som fx springning.

Det vil uværgeligt også komme an på et personligt skøn.

Fx dømmer nogle dommere meget ned på hvis en LC hest går bag biddet, andre dømmer mere ned på, hvis den er for meget foran lod.

Andre igen dømmer meget ned på hvis den er urent gående i takten.

Osv. osv. osv.....

Nogle vægter selve øvelsernes udførelse højst, og andre vurderer helheden og harmonien højst...

Det kan man ikke sådan lige ændre på.

Men tag det da som en oplevelse - og start nogle flere stævner, - man skal ikke lade én dommer afgøre om man skal starte stævner eller ej.

Kom videre - man starter stævner for sin egen skyld, - og - ja nogengange føles det uretfærdigt.

Hvis det er meget slemt, kan man jo evt. klage over bedømmelsen. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Under bæltestedet?
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 15:05

ØV ØV ØV dårlig stil at så hakke på personen - bare pga. hendes tilhørsforhold til en ridestil.

Hvor i alverden ser du, at det er det, jeg gør??? Nu er det da dig, der tillægger mig motiver, - udfra nogle holdninger til ridning, som du åbenbart tror, at jeg har.

At bag lod-ridning ikke er ok eller korrekt er faktisk også en af mine kæpheste.

Nej, jeg synes netop at det er rigtig dårlig stil og under bæltestedet, hvis horsemanship har brugt sit frivillige arbejde som skriver i sin klub til et klubstævne til at 'få fortalt' en af sine staldkammerater at hun ikke skal ride sine heste bag lod.

Det kan godt være, at jeg læste imellem linierne i hendes indlæg. og derfor spurgte jeg også undrende her i tråden om hun var dommer eller skriver, siden hun skrev vi.

0
0
Svar på denne tråd

at dømme
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 15:22

Jeg kan godt se det er ærgerligt hvis du havde forventet noget højere procenter (og det havde du jo nok højst sandsynligt - ellers havde du sikkert ikke startet), men tag det som en oplevelse, og hvis det går dig så meget på, så lad være med at starte flere stævner hvor pågældende dommer skal dømme.

Jeg tillader mig lige at kopiere ind fra LC1:

"Krav: Hesten/ponyen skal være lydig, afslappet og tillidsfuld og have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan. Hesten/ponyen skal gå energiskt fremad i god balance med rentaktede og naturlige gangarter, og den skal være i stand til at gå korrekt på de svagt bøjede spor som LC niveauet forlanger. Der skal lægges mere vægt på gangarternes korrekthed og hestens eftergivenhed og lydighed, end på øvelsernes præcision. Rytteren skal have så meget kontrol over sig selv, at han/hun er i stand til at kontrollere og indvirke korrekt på hesten/ponyen."

Hvis din hest har været spændt i hele kroppen, og måske endda også taktet urent, så bør dommeren lade det tælle ned - uanset hvor præcist du rider programmet (jvf det jeg har gjort fed). Nu er jeg ikke dressurdommer, men hvis du har lavet en volte til 6-7-8 og hesten er spændt og dommeren derfor trækker 2 point i øvelsen - så havner du jo altså på omkring de 50%. Hvis du normalt får højere procenter på ca det samme ridt på en ligeså spændt hest (du skrev vidst selv at din hest var spændt), så tror jeg det er de andre dommere der er lidt for flinke ved dig og ikke dømmer helt efter klassens krav. Jeg har selvfølgelig ikke set nogle af dine ridt, så derfor kan jeg selvfølgelig ikke sige hvilke(n) dommer/dommere der gør det mest korrekt (ifølge mig) :)

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

urent takt eller urent gående...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 16:00

for mig er der forskel på de to ting. At hesten ikke takter rent (urent takt), er ikke noget med halthed, men en urentgående hest er halt. Det er nummeret før rigtig halt, hvor hesten nikker med hovedet osv.

Jeg vidste faktisk ikke, at ved en urentgående hest, at den bare bliver dømt ned. Jeg trorede faktisk, at det var disk. grund, men så lærte jeg noget nyt. Det er også laaaang tid siden, at jeg har været rytter til stævner.

Så tak for oplysningen Nina. Og dermed trækker jeg så min udtalelse tilbage.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(Nu som barefoot, bomløs, bidløs og løsdriftshest)
Besøg ham på hans hjemmeside

Ligesom så mange andre fotograferer jeg også...

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

Efter tænke pause, stadig skuffet men...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 19:18

...ja er nu stadig skuffet over ikke engang kan nå 50% med mit ridt. Ja han spændte op et par gange men absolut ikke gennem hele programmet. Ja jeg rider på en lille hest, der absolut ikke er nogen gangartsmaskine men alligevel. Så dårligt var det s.. heller ikke.

Der er klaget over det og hun var en nødløsning og vil ikke blive brugt fremover i vores klub.

Jeg startede min klasse som 2. runde til klubmesterskabet. De andre valgte desværre (for mig) at starte i dag ved en knap så negativ dommer, så vores bedømmelser kan jo ikke sammenlignes.

Så 39% hesten i LC2, da jeg gik med kritikker. Den gik sgu pænt. Men alligevel siger frk. dommer, da hun giver mig kritikken:"sikke noget L.rt". Ja tak for kaffe sure tante, hvad sagde du så ikke om mig??. Kunne have skreget hende ind i synet: Hallo så vær dog glad ikke....

Kommentarene er egentlig okay, men pointgivningen til kommentarene svarer bare slet ikke til hvad jeg hidtil har fået for det samme. Søde dommere måske, men søde og POSITIVE overfor alle og giver lyst til at lære mere og blive bedre. Ikke bare at opgive. Var det bare positiv kritik kunne man tage og føle på det, men sådan en hejre.

Fik det dog endelig vendt til noget positivt: Hvis jeg nu havde startet en international klasse mod alle de store var jeg blevet dømt til 42% der. Hvilket jo er meget godt vores uddannelse taget i betragtning Overdrivelse men det virker for mig og det har taget mange timer at komme til den konklusion...

Hilsen Susan

0
0
Svar på denne tråd

kommentar
Forfatter: 
Dato:  17-05-2009 19:55

har jeg kun 1 af.

Der er IKKE noget som hedder godkendt / ikke godkendet i reglementet mere det er fglere år siden det er afskaffet ...

Så det første man måske skal gøre som rytter er at kende reglementet.,!

og nu er det ikke % som er afgørende men placeringen i klassen...

der er nu engang dommer som ligger ,måske 5-10 % under andre.. har hesten gået et program som man selv er tilfreds med så !!!

Super smuk kat . 2 Pony sælges, er færdigmålt 139,5

nok mest dressur, men springer ALT

0
0
Svar på denne tråd

kommentar fra skriveren
Forfatter: 
Dato:  18-05-2009 10:14

Sandheden er en sjov størrelse, der er gerne mindst tre vinkler, hver de impliceredes og så "sandheden" eller intensionen!

Hvis jeg var blevet dømt af hende, ville jeg da også blive noget paf over de lave karakterer, som hun generelt gav.

Jeg sad som skriver for denne omtalte A dommer.

Hun havde et positiv stemningsleje og var ikke negativ, tværtimod var hun faktisk mange gange ked af, at skulle give de karakterer som hun gjorde.

Susan - jeg bliver lige nød til at få rettet den opfattelse du fik af, at kritikhenteren bare blev bedt om at sige til dig, at Silver var/virkede urent gående.

Det var ikke dommeren som bad Randi om at overbringe den besked, men faktisk mig! Jeg tænkte, at lidt hjemmebane fordel skal der da være, så derfor syntes jeg, du skulle have beskeden hurtigst muligt (i stedet for at læse det i kritikken meget senere), således at du også kunne handle på det og eventuel kunne undersøge det nærmere allerede mens du skridtede af. Jeg beklager, at min bekymring har forårsaget så megen irritation for dig!

Vedr. den meget velgående hest som også er omtalt længere oppe i tråden, kan jeg supplere, at dommeren tilkendegav, at den så ud til at have et kæmpe potentiale og var et åbenlys dressurtalent, men med så stor gangformåen, at det var svært for rytteren at håndtere (mens vi så på det). Dommeren var ked af, at hun ikke så noget rentaktet trav, som hun jo skulle dømme, men i stedet en masse kadanceret og passage lignende trav.

Jeg syntes hun var enorm dygtig (men jeg sad også og hørte hende tænke højt) og ikke spor fordomsfuld overfor nogen hestetyper. Hun dømte det hun så!

Ja, hun var hård, men omvendt så gav hun også muligheden for selvransagelse.

På baggrund af denne oplevelse -både min som de implicerede rytteres. Bliver der nu arrangeret en stævne clinic med selveste Hanne Valentin, hvor man kan blive bedømt i et program efter eget ønske. Hanne vil under ridningen kommentere det hun ser og give karakterer. Derefter vil hun forklare rytteren om de svagheder hun så, og dernæst give rytteren nogle værktøjer til at forbedre det. Det må da være en oplagt mulighed for alle dressurryttere, der ønsker at få en forståelse for deres eget ridt og muligheden for at forbedre sig.

0
0
Svar på denne tråd

tolkning
Forfatter: 
Dato:  18-05-2009 21:47

For mig lyder det som om, du brugte frivillige weekendhjælp til at fodre din egen kæphest

Undskyld jeg kan ikke tolke det du skriver anderledes.

0
0
Svar på denne tråd

tak for opfølgnign
Forfatter: 
Dato:  18-05-2009 21:52

Belinda (Y) (Y) (Y) tak for opfølgningen. Det var faktisk rart :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ja der er flere sider af samme sag.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 11:27

Belinda: Ja jeg er klar over at der er flere sider af samme sag. Sikkert var hun enormt dygtig, det betvivler jeg ikke. Men så er det bare de andre dommere der dømmer for højt. Jeg troede bare et eller andet sted oppe på de lyserøde skyer at de var uddannet på samme måde og kunne skelne de forskellige niveauer fra hinanden.

For efter det ridt har jeg absolut intet sammenligningsgrundlag fra de forgående ridt, hvilket er mit formål med dressurstævnerne: at vurdere om arbejdet bærer frugt eller hvad. Har ikke en dressurstjerne, det er jeg klar over. Men hvis alle nu gav de lave karakterer som hende, så havde det jo været sammenlignligt.

Men måske er det jo så de andre dommere jeg skal være efter

Havde ikke opfattelsen af positivitet da jeg gik med kritikker for hende, men det er så bare mig. Ang. urenheder troede jeg bare ikke, man måtte ride videre på en urentgående hest. Og var da helt uforstående, da der intet var ved afskridtning eller senere. Og jeg har absolut ikke lyst til at ride rundt på en uren hest. Derfor min frustration. Men uklar takt eller uren en verden til forskel.

Men sket er sket. Håber bare at dommerne kan ligge den samme stil så man kan få et ordentligt billede af hvor langt man er nået.

Men rigtig god idé med Hanne Valentin

Hilsen Susan

0
0
Svar på denne tråd

Dommer
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 22:06

Til kurserne får dommerne at vide, at de ikke de ikke må dømme nogen ned til klubstævner i de små klasser, og at man altid kan finde noget positivt i et program.

Når det er sagt, så bliver vi også "bonket" i hovedet med, at takt er det allerførste, der skal kigges på. Og taktfejl er en grundfejl, som skal trække mindst 2 point pr. øvelse samt i gangarter til sidst. Når jeg siger taktfejl mener jeg ikke en enkelt i en enkelt øvelse, men når hesten fejltakter store dele af programmet. Og hvis du laver øvelsen til fx 6-7 stykker, men hesten fejltakter hele vejen rundt, ja så ender vi jo på 4- max 5. Er der så lidt uro fortil, og endda spændthed, så er det rigtig svært at give ret meget for øvelsen, og for gangarter, uanset hvor frigjort hesten ellers traver.

Der er også mange, der forveksler gangarter og spændstighed. Gangarter er jo takt, regelmæssighed og frigjorthed, og det har ingenting med eksempelvis bæring, rygsving og rummelighed at gøre, som hører til under spændstighed. Men det er jo netop rygsving og rummelighed, der giver den "fede" trav vi ser indimellem. Men har hesten med den fede, store trav fejltaktet i skridt eksempelvis, jamen så kan den jo ikke score højt i gangarter - det kan den så istedet i spændstighed (såfremt den ikke mister bæring i galoppen, hvilket vi ofte ser på klubplan).

Sådan er det det samme i lydighed. Mange tror det kun kommer an på, om hesten kigger eller bliver bange for dommerbilen. Men langt den vigtigste del er jo, om den laver tingene let og villigt for hjælperne, og på en måde, som ser nemt og ubesværet ud for den. Så er det mere underordnet, om den lige har kigget en gang i et hjørne. Hvis den tværer i alle overgange, kan den jo gå nok så stabilt rundt, men den er jo ikke lydig, hvis rytteren skal sige tingene 4 gange før de sker.

Jeg vil i øvrigt til enhver tid opfordre rytterne til at komme til dommeren efter klassen, såfremt de ikke forstår kritikken. Dommere får ikke ret meget feedback, og det er jo svært at ændre noget, hvis man ikke ved, at der er utilfredshed. Det kan jo være man skal blive bedre til at forklare sig i kritikken. Og det kan være en samtale med dommeren kan sende rytteren hjem med en aha-oplevelse og noget at arbejde videre på, istedet for bare at tænke "dumme dommer" og melde fra næste klasse. Hvilket jeg i øvrigt synes er utroligt barnligt af de pågældende ryttere. Det er jo et klubstævne = træningsstævne, så selvfølgelig får man noget ud af at gennemride endnu et program - nemlig træning :).

Hilsen Bettina

0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 23:50

Bettina - hørt hørt. Jeg er selv dommer (dog kun D1) og kunne ikke være mere enig med dig.

Sidste jeg var på kursus (nov. 08) fik vi dog at vide at selv i de små klasser (LD+LC) skal hesten/ponien være korrekt eftergiven med næseryggen let foran det lodrette plan (alt efter klassens krav), og jeg ser da en del ponier/heste som ikke er fremme til biddet/har givet korrekt efter, og det slår jeg så ned på. Jeg forsøger dog altid at se de positive tendenser der er i programmerne, men det er ikke altid lige nemt, og på det personlige plan skal jeg da gerne indrømme at jeg helst ikke vil ligge rytterne under 50% men ind i mellem kan det da ske.

Manuela - med Løgtoft's Carisma & nu også lille Zewina

0
0
Svar på denne tråd

dommeren
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 00:03

Du skriver at din hest gik som sidst, Meeeen

dommeren dømmer ikke hvordan din hest går, men hvordan DU rider dit program.

Det er så inderligt ligegyldigt hvilke point man får, men vigtigere hvordan det gik i forhold til de andre ryttere.

Jeg synes du var heldig at din hest var uforandret for mange er så omskiftelige at man ikke kan nå at finde løsninger på de nye problemer der opstår til nogle stævner.

Og hvis du er utilfreds så tænk på at mange dommere dømmer 150 til 200 equipager om måneden, hvorimod du kun rider for en dommer ca fire gange på en måned, så hvem er den erfarne på stævne pladsen.

Ps har selv lige diskuteret med pony forældre fordi de mener deres poder godt må hugge hesten i munden, for ellers blir de kede af det når hesten løber for stærkt.

Det er svært at argumentere mod noget så ulogisk i mine øjne.

Nu er MI PRUH hjemme igen.

Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter.
Kører i sydsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

Dommerkritik
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 01:56

Den bedste kritik man kan få, er faktisk at se sig selv på video - det har min datter måtte sande

En ting er, hvad rytteren selv mener man har redet til - og ligeså vi som forældre - men det er nu dommerens "skarpe" øje, der véd, hvordan et program skal rides.

Så næste gang - få én til at optage dit program på video - og vis evt optagelsen til din underviser, så I sammen kan "finpudse" programmet til næste stævne.

Det kan jo godt være, at man til et stævne har redet til over 60% - og ved til næste stævne "kun" rider til 54%.

Man skal huske at sammenligne sit resultat med de øvrige ekvipager.

Min datter har da f.eks. redet 2 LA1-programmer på samme stævnedag ved 2 dommere.

Selvom programmet blev redet nogenlunde ens, så var der alligevel forskel på point'ene/procenter....

Så keep smiling - og start nogle flere stævner, hvor du bliver filmet.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

nådada
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 23:52

jah - freja mussen har af og til vundet en enkelt stævne blandt mange, i de helt lave klasser- hun går ikke specielt godt dressur - det keder hende og evnerne mangler hos rytter og hest - men bliver hun ´gjordt rigtig istand og tager sig yndigt ud - så plejer der at falde lidt point af på den konto. jeg ved ikke om det er tilfældigt og en forkert fornemmelse - men det er tanken jeg har. til tøserne der stiller op på hende siger man selfølgelig at enter er de skide gode eller også er dommeren en inkompetent kvaj.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider