Først vil jeg sige tak til jer alle der har kommet med søde ord og trøste krammer, for ja det er ikke nemt.
Jeg må prøve at forklare lidt omkring kæmpe.
Kæmpe er rask, han fejler ikke noget overhovedet nu (ud over hans skavanker som han lever fint med.)
Han er yderst velfungerende, men, han er en stor hest og en af grundene til at han holder og har holdt sig godt er at han har været i fuld træning, og hård træning hele tiden.
Det er det han kender og det er det der holder sammen på en hest som ham.
Det er ikke mig der rider på billedet:-) derfor den mærkelige kamera føring, jeg har stort set ikke selv redet kæmpe i 4 år pga en led sygdom.
det er en god og dygtig veninde som har redet ham i nogle år, hun holdte sidste år da egen hest tog det sidste af hendes tid.
Hun har redte hm godt og kæmpest hver enste minut for at få hende og ham til at yde sit bedste.
Hun har helt sikkert vært en af hovede grundene til at kæmpe har holdt sig så godt.
Nu har kæmpe en sød pige der rider ham, men da det desværre ikke kan komme op på samme trænings niveau, er det kun nerturligt at det går den anden vej.
Kæmpe er en svær hest at danse med, og det er kun hårdt arbejde og mere endu der måske vil give en belønning.
Det svare lidt til at en gammel mand på 70 der har løbet 150 km hver dag, pludselig kun løber 5.
så vil han også blive gammel meget hurtig.
Jeg vil gerne sige at jeg er helt utrolig glad for hende der rider kæmpe nu, kæmpe har det godt og nyder deres rideture, men det er tydeligt at se at hans store muskelmasse forsvinder lidt efter lidt, og det er der ikke noget at sige til.
Derfor har jeg besluttet mig at inden det bliver alt for koldt at han ikke skal opleve en vinter til hvor han sten sikkert vil mærke vinteren hårdt.
vinteren har altid været hård ved kæmpe, og han har altid været pakket ind i bandager, tæpper og store dækkener.
Og varmen er ogs ved at sætte spor på ham, så han må gå med sol reflekterende dækkener.
Jeg vil min dejlige hest det aller bedste, og jeg har altid håbet han ville falde om med benene i vejret inde på en stævne bane, det ville være i hans ond:-)
Og det bliver ubeskriveligt hårdt at sige farvel til ham, også fordi han ikke fejler noget andet han er ved at være lidt gammel.
Men kæmpe kan bare ikek gå og være hygge hest, han kan dårlig se og vil være en dårlig tur hest, og det enest ehan brander for at hård dressur, som han ikke længere kan holde til.
Jeg kunne ikke ønske mig en bedre pige til at ride ham, end jeg har nu, og jeg nyder ham hver eneste dag i mange mnage timer, og jeg vil værdsætte hvert minut med ham, ogfinde fred i at det er udelukkende for hans skyld.