Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kæmpes sidste sommer
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 12:49

Nu har Kæmpe jo nærmest været et HN hest igennem de sidste 6 år, så jeg syntes at jeg skylde jer at fortætte at sommeren 09 bliver den smukke kæmpes sidste sommer.

Kæmpe har haft et hårdt liv og de sidste 6 år et godt liv ved mig, han har været den meste trofaste, dejlige sjove hest jeg har haft fornøjelsen af og ejer, ride, være i nærheden af og klappe.

Jeg har altid vidst at han skulle blive ved mig til det sidste, og jeg skylder ham en verdig afslutning på et fantastisk liv.

Kæmpe er min sjæle ven, og mit et og alt, min store stolhed og inderlige kærlighed.

Han har ydet og arbejdet, vrinsket efter mig i stalden og sovet med mig på marken.

Intet har nogensinde været godt nok til den mægtige hest, og alt har drejet sig om ham fra første dag.

Kæmpe bliv i år 21 og efter sommeren slutter mit liv med min smukke kæmpe hest.

For første gang er kæmpe ved ar være gammel, han har klaret at blive ramt af grå stjer på begge øjne, få seriørs spiserørs forstoppelser i masse vis, og utallige ture til dyrehospitalet, han blev i en alder af 19 år udklasset af alt til d stævner, men kunne ikke længere følge gang maskinerne til c stævner.

Som 20 årig kom han i røngten, hvor dyrlægens ord var at aldrig havde han set en hest i den alder i så god form med korrekt og god muskel masse.

han var helt ren i røngten.

Men når man er en stor hest der hele sit liv har gået de højeste klasser, er blevet presset hådt og så lige lidt mere, og har levet sit liv på stævne pladserne rundt i verden, er det kun det han kender.

Han er blevet for gammel til at følge med de unge, og for "dygtig" til at lære fra sig.

så inden kulden sætter sig i de gamle led til vinter for han det enest der er tilbage jeg kan give ham, en værdig død.

Det er helt utrolig hårdt at være kommet til den konklution og tårene rander i en lind strøm bare ved at skrive dette, men mon ikke han regne med mig til at kunne tage den beslutning.

her er det sidste billede der er taget af kæmpe, i hans rette element.

Mvh Heidi & Kæmpe

0
0
Svar på denne tråd

sørgelig
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 13:00

Pyh det er en hård beslutning, når vi skal vælge at sige farvel vores heste, men forstår dig fuldt ud, men skal ikke holde i live for ens egen skyld!

Godt at han har haft 6 glade år hos dig!

Gitte

Søger dressur talent på 3-5 år. stg. ca 170. Max pris ca 100.000

Nissan X-trail fra 02 sælges

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 13:06

Lyder som den helt rigtige beslutning!

Men alligevel trist!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 13:12

Jeg har kun til dig.

Kæmpe har været heldig, at ende hos dig. Hvis alle hesteejere kendte OG levede op til sit ansvar som du gør, ville rigtig mange heste have et bedre liv, og komme herfra på en værdig måde.

0
0
Svar på denne tråd

Den rigtige beslutning
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 13:19

Det gør mig ondt, men som trøst kan jeg fortælle dig, at sorgen ved at sende sin ven afsted til et bedre sted bliver lettere når man ved at man har gjort det rigtige. Og det gør du.

Jeg sendte min 24 årige Laban afsted i efteråret og selvom det var hårdt, så var det med god samvittighed. Jeg har kun de gode minder nu hvor jeg ved at jeg ikke trak hans alderdom for længe ud, han blev sendt videre inden at han blev dårlig og mistede humøret.

Så nyd du den sidste tid med din elskede Kæmpe og send ham afsted med god samvittighed og fred indeni jer begge.

Varme tanker fra

Mai

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden. Kontakt venligst Mai (se præs.)

0
0
Svar på denne tråd

ettffss
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 13:32

Må Kæmpe have den dejligste sommer i hans liv...

Louise og Dam's Gennah <3

...man skal ikke forsøge at holde noget man ikke kan have i sine hænder...

Gråstribet hunkat på 1½ år, bortgives. Ideel muse/solsorte/regnorme-fanger!

0
0
Svar på denne tråd

Puhhh Heidi
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 17:34

Jeg får virkelig tårer i øjnene over det!

Kæmpe er bare en af de HN heste, der har sat sig fast og selvom jeg ikke har kommenteret så meget på dine tråde, så har jeg altid lige været inde og kigge på billederne af den store, dejlige hest!

Men du kender ham bedst og din beslutning viser helt klart HVOR god en hesteejer han er endt hos!

Men savnet, DET bliver han!!!

Tina... Et Unikum -ikke et plagiat

TinaU.dk

Nu også som Insektmedlem

0
0
Svar på denne tråd

den skønne hest
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 18:06

Har jeg vel nok fulgt på sidelinien.Godt du tager beslutningen mens han stadig har værdigheden i behold.Andet vil være unfair overfor den statelige herre

Når den tid kommer vil jeg også ønske ham god rejse over broen.

Annette

Sælges:

Hubertus Flexline kombi

Stubben trense

Catago underlag, spring/ kombi

Pad

0
0
Svar på denne tråd

Han er heldig
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 19:45

at have en ejer som dig!

Jeg har også - med stor fornøjelse - fulgt Kæmpe herinde - den dejlige, dejlige hest! Også de nervepirrende tråde om spiserørsforstoppelser .....

Stort skulderklap til dig for beslutningen om at give ham fred - i tide!!!!!!! Og trøstekram også - for gu' er det da svært!

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

Wow, smukke
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 19:50

smukke Kæmpe.. Jeg har altid været fascineret af ham.

Ham har jeg dælme fulgt i en del år efterhånden, ikke altid kommenteret trådene, men fulgt med gennem stort og småt :-) Og da du skrev dine indlæg om hans spiserørsforstoppelse, troede jeg det var ved at være slut for det lød som om det var virkelig slemt.

Jeg syntes du virker meget afklaret og det er godt at læse du nu har besluttet, - ikke een vinter til, - men en rigtig god sommer, forhåbentlig :-)

Som I kan nyde sammen, så meget som muligt!

Du træffer den rigtige beslutning, og på det rigtige tidspunkt, vigtigst af alt.

Kh Camilla

Nu som "jyde" igen..

0
0
Svar på denne tråd

Det er en
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 21:13

flot og ansvarsfuld beslutning du har taget omkring Kæmpen når du mener, at han skal have en værdig afslutning på et langt liv. Jeg har så meget respekt for din beslutning...

Og du kan være helt sikker på, at han ikke vil blive glemt. Den smukke store hest, har sat spor i mange af os herinde...

Knus til dig for at gøre det rigtige for din hest..

Pernille

Team Coda OX

Distanceridning

0
0
Svar på denne tråd

God beslutning
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 21:50

Jeg håber du når nu beslutningen er taget kan nyde og værdsætte hvert øjeblik med ham endnu mere!

Jovist er det en hård beslutning at tage - men hellere aflive en frisk gammel hest i efteråret, i tide og med al værdighed i behold... End at aflive en hest i februar næste år der er mærke af sin alder, og hvor man får tanken "det skulle jeg have gjort for et par måneder siden...

Har selv et eksemplar af årgang '88 der har en indgangsbillet til løverne i Givskud i efteråret.

Fuld respekt for beslutningen!! Håber I får en fantastisk sommer!!

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

hest..........
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 21:58

Måske et dumt spørgsmål... men er han syg eller hvad siden han skal aflives? kan ikke rigtig tolke hans tilstand nu, ud fra dit indlæg.

Ridelygter sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Beundrelses værdig beslutning.
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 22:43

og virkelig flot. Og håber i får den mest fantastiske sommer, uden sorger og uden sygdom til den flotte Kæmpe - har altid synes han var en rigtig HN hest. Og hvor er han flot.

Pernilles - Som jeg tolker hendes indlæg, er Kæmpe gammel nu. Og jeg tror hun ønsker at han skal dø "værdig" og ikke "gammel" og stiv Men det kan hun selvfølgelig kun selv svare helt på selv.

0
0
Svar på denne tråd

Ros til dig Heidi.
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 07:17

God beslutning du har taget. Og det er værdigt det du gør.

Bedre stoppe nu, hvor det hele er lidt ok, end det slet ikke er ok, og det er det eneste man kan tænke på.

Udover at du har givet ham et fantatisk godt liv sammen med dig, så syntes jeg også, at jeg fornemmer du har lært en masse af ham og i det hele taget at have en ældre hest.

Og ja 21 år er mange år, men når man kan holde sig godt i den alder, selvom man ikke lige helt kan følge med ungdommen, så er det flot klaret du har fået ham op på det han er nu.

"solen stopper ikke den dag han lukker øjenene, men fortsætter med at lyse de gode minder I har haft sammen"

Knus, Lotte

Oldenborger af god afstamning sælges - der findes mere info om dem på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det kendetegner
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 12:17

Det, du lige har beskrevet, kendetegner en ansvarsfuld hesteejer - du har givet Kæmpe et værdigt liv og forstår, hvornår han skal have en værdig død.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

God beslutning
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 15:37

God beslutning at tage.

Men må jeg så lige komme med en opfordring til at få taget et godt billed af jer to sammen ridende, men hvor man kan se dit hoved. Fint billed af ham, men total kikset kameraføring

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

Flot beslutning
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 15:43

Jeg er dybt imponeret over at du er så afklaret med det og jeg synes det lyder som en rigtig god beslutning ..

Alligevel får du en stor trøstekrammer herfra - jeg ved godt hvor hårdt det er ..

jeg håber i får en fed sommer sammen :D

0
0
Svar på denne tråd

ren i rtg som 20 årig
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 16:15

og du søger efter rytter på ham på hestegalleriet.... og nu vil du aflive ham.

jeg syntes ikke der er grund til at aflive en rask og melfungerene hest fordi den er gammel, han er desuden fuld brugbar.... men selvfølgedit valg.

så jeg kan ikke give dig ret men helt klart dit eget valg.

0
0
Svar på denne tråd

Sådan...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 16:22

Jeg synes det er det helt rigtige at gøre. Han har haft et godt langt liv og nu får han sin sidste sommer, og så får han et værdigt farvel.

Som jeg lidt tolker dit indlæg, så duer han ikke til at bare gå og være foldbums?

En stor og fornuftig beslutning har du taget.

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET

Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 16:25

Når man så kender Heidi og Kæmpe så kan man godt sætte sig ind i hvordan Heidi tager sine beslutninger med ham..

Han dur ikke til at "komme" ned i ridetid eller gå på pension..

Han skal være "på" eller død sådan er det med Kæmpen desværre, for ellers havde Heidi da 140% sendt ham på pension hvor de sammen kunne nyde nogle år, men det hjælper immervæk ikke når hesten ikke kan trives sådan..

Så jeg forstår godt Heidi og hendes beslutning..

Nyd tiden Heidi mens du kan..

Og nej Kæmpen bliver ALDRIG glemt..

Se min hjemmeside på www.stald-arthur.dk

Hestestrailer med lav egenvægt udlejes efter aftale i Hinnerup efter aftale

Andelslejelighed sælges i 8260 Viby J... Kontakt for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Et skulderklap herfra....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2009 08:11

fordi du med den beslutning beviser, at du er en ansvarfuld hesteejer. Og et trøstekram fordi beslutningen slet ikke er nem at tage alligevel.

Jeg har sjældent skrevet i dine tråde, men har læst med, og sådan som Kæmpe har haft det den sidste tid med grå stær, spiserørsforstoppelser og når de gamle led nu knager, og han ikke kan acceptere at gå på pension, så er der vist ingen anden vej.

Du havde ihvertfald hverken fået skulderklap eller trøstekram, hvis du havde skrevet dette indlæg, og endt ud med, at du vil have ham holdt i live fordi du ikke kunne sige farvel.

Må I to få den bedste sommer sammen nogensinde....

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(Nu som barefoot, bomløs, bidløs og løsdriftshest)
Besøg ham på hans hjemmeside

Ligesom så mange andre fotograferer jeg også...

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

svar og tak
Forfatter: 
Dato:  29-04-2009 09:12

Først vil jeg sige tak til jer alle der har kommet med søde ord og trøste krammer, for ja det er ikke nemt.

Jeg må prøve at forklare lidt omkring kæmpe.

Kæmpe er rask, han fejler ikke noget overhovedet nu (ud over hans skavanker som han lever fint med.)

Han er yderst velfungerende, men, han er en stor hest og en af grundene til at han holder og har holdt sig godt er at han har været i fuld træning, og hård træning hele tiden.

Det er det han kender og det er det der holder sammen på en hest som ham.

Det er ikke mig der rider på billedet:-) derfor den mærkelige kamera føring, jeg har stort set ikke selv redet kæmpe i 4 år pga en led sygdom.

det er en god og dygtig veninde som har redet ham i nogle år, hun holdte sidste år da egen hest tog det sidste af hendes tid.

Hun har redte hm godt og kæmpest hver enste minut for at få hende og ham til at yde sit bedste.

Hun har helt sikkert vært en af hovede grundene til at kæmpe har holdt sig så godt.

Nu har kæmpe en sød pige der rider ham, men da det desværre ikke kan komme op på samme trænings niveau, er det kun nerturligt at det går den anden vej.

Kæmpe er en svær hest at danse med, og det er kun hårdt arbejde og mere endu der måske vil give en belønning.

Det svare lidt til at en gammel mand på 70 der har løbet 150 km hver dag, pludselig kun løber 5.

så vil han også blive gammel meget hurtig.

Jeg vil gerne sige at jeg er helt utrolig glad for hende der rider kæmpe nu, kæmpe har det godt og nyder deres rideture, men det er tydeligt at se at hans store muskelmasse forsvinder lidt efter lidt, og det er der ikke noget at sige til.

Derfor har jeg besluttet mig at inden det bliver alt for koldt at han ikke skal opleve en vinter til hvor han sten sikkert vil mærke vinteren hårdt.

vinteren har altid været hård ved kæmpe, og han har altid været pakket ind i bandager, tæpper og store dækkener.

Og varmen er ogs ved at sætte spor på ham, så han må gå med sol reflekterende dækkener.

Jeg vil min dejlige hest det aller bedste, og jeg har altid håbet han ville falde om med benene i vejret inde på en stævne bane, det ville være i hans ond:-)

Og det bliver ubeskriveligt hårdt at sige farvel til ham, også fordi han ikke fejler noget andet han er ved at være lidt gammel.

Men kæmpe kan bare ikek gå og være hygge hest, han kan dårlig se og vil være en dårlig tur hest, og det enest ehan brander for at hård dressur, som han ikke længere kan holde til.

Jeg kunne ikke ønske mig en bedre pige til at ride ham, end jeg har nu, og jeg nyder ham hver eneste dag i mange mnage timer, og jeg vil værdsætte hvert minut med ham, ogfinde fred i at det er udelukkende for hans skyld.

Mvh Heidi & Kæmpe

0
0
Svar på denne tråd

Sidste sommer...
Forfatter: 
Dato:  29-04-2009 17:25

Jeg forstår fuldt ud din beslutning.

Min gamle springer fik sin sidste sommer sidste år. Han var begyndt at døje med gigt sidst på vinteren og allerede der sagde jeg at det blev hans sidste sommer. Han kom herfra som en glad og frisk hest. Han blev kun 18 år, men en gammel skade blev til gigt.

Vi har i år også 2 der går deres sidste sommer i møde. Min treer pony og hendes trofaste ven. Hun er ca. 34 og han er ca. 24. De havde 2 måneder i vinter hvor de ikke ville ud og der afgjorde jeg med mig selv at nu var det slut. Efter varmen kom vil de ikke ind, men til efteråret er det slut.

Det er smadder hårdt, men man har det godt bagefter. Det hjælper også at beslutningen er taget, så kan man vænne sig lidt til tanken.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

snøft.
Forfatter: 
Dato:  30-04-2009 20:05

det gør mig rigtig ondt at høre :/Han er en super dejlig og flot hest som man altid så¨op til - bogstavelig talt...

jeg håber kæmpe får en dejlig sommer og en god tur til de evige dressurbaner:`(

Mvh Kirstine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider