|
|
| Vi røg i et KÆMPE hestehul.. |
|
|
Puha sidder herhjemme og kan ånde lettet op efter en skovtur som tog en uventet drejning..
Min veninde, hendes fjordhest, Nero og jeg tog i eftermiddag afsted på skovtur i det dejlig vejr. Vi rider ofte i skoven sammen, og både hestene (som er meget glade for hinanden) og os selv plejer at nyde disse ture rigtig meget.
Vi red til vandet, dvs Roskilde fjord, som vanligt, men pga rigtig rigtig mange mennesker dernede idag, red vi en anden vej end normalt. Vi ville krydse to bredder og derefter ride ind i skoven igen. Jeg har redet over denne bred en gang før, og selv om jeg havde en mavefornemmelse af at der ikke var helt sikkert den gang, så gik det fint med at kommer over på den anden side. Da vi skulle over idag, havde jeg godt nok denne fornemmelse igen, men valgte at overhøre den... desværre..
Jeg red forrest, og ca en meter ude kunne jeg mærke at der var blødt, jeg råbte til min veninde "f*** der er blødt", og inden jeg kunne nå at tænke på at vende om var Nero sunket i til bringen, jeg sparkede(for første gang) til ham alt hvad jeg kunne, for nu var der kun en vej og det var FREM.. Han kæmpede og kæmpede men blev ved med af synke i.. jeg blev for alvor bange og kan huske at jeg nåede at tænke "det klare vi ikke det her" .. Igen sparkede jeg hårdt til ham og i det samme springer han højt op med forparten og jeg ryger ud på halsen af ham.. nu kunne jeg ikke drive ham frem mere.. jeg kunne kun vente på at han selv kom afsted og op.. Jeg hang om ham med mine arme og mit ene ben lå over hans ryg.. det eneste jeg tænkte på var "Du slipper ham IKKE hold fast alt hvad du kan.. " Efter et kæmpe spring mere, hvor jeg lige med nød og næppe kunne holde mig fast, havde han endelig fast grund under fødderne igen og vi kunne komme ind til bredden..
Jeg stod bare fuldstændigt chokket og holdt om hans hals imens jeg kunne mærke hans puls hamre derudaf.. Nøøj hvor var jeg taknemlig, og sendte lige en kærlig tanke til hvor Herre..
Min venindes kvikke Fjordhest havde imidlertid "overhalet" os og var kommet sikkert ind på bredden, selvom de også røg i til bringen kom hun lettere afsted end vi gjorde.
Nero fik et grimt sår på koden, en hudoverskrabning indvendigt på bagbenet og en masse små skræmmer på forbenene. Alle menneskene på stranden var heldigvis meget søde, og jeg fik deres vandflasker så jeg kunne skylle sårene med rent vand med det samme. Da jeg kom hjem blev alle sår renset og dicenficeret, så nu håber jeg bare at han ikke står med hævet ben imorgen tidlig.. Han virkede rengående, men jeg er forberedt på at han kan være øm i skroget imorgen, han brugte virkelig alt hvad han havde i sig 
Puha, er lige ved at tude, jeg troede virkelig at jeg skulle miste min dejlig skønne Nero idag 
Men det gjorde jeg heldigvis ikke, så jeg er også glad, men stadig lidt chokeret ..
Ved ikke lige hvad jeg ville med dette indlæg, men det hjælper at skrive om det og få det ud "af systemet" Her et billede af de to turdelduer fra en tidligere tur: 
Glædelige forårshilsner fra Ditte
Neapolitano Allegra
Kun den forståelse, der kommer indefra, kan føre til ægte indsigt. Sokrates
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føj for den!!! |
| Forfatter:  |
Asfaloth (82) |
| Dato:  |
26-04-2009 19:56 |
|
Fy for dælen, sikke en ubehagelig oplevelse!!! Kan godt forstå at du er chokeret, men er glad for at det gik godt trods alt! Og hatten af for Nero - han må sgu også ha fået noget af et chok!!! Men sej hest alligevel!!!  Morten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalal |
|
|
Ja helt sikker hatten af for Nero, det var godt han blev ved at kæmpe Han var meget chokeret, men stod pænt og roligt på stranden da vi skyllede hans sår med vand selv om han tydeligvis syntes det gjorde lidt ondt eller sve..
Neapolitano Allegra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fik sgu |
|
|
helt kuldegysninger.. FØJ, for en oplevelse!! Håber I allesammen er OK, trods oplevelsen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalal |
|
|
Jo tak vi er alle ok. Lidt chokeret stadig, og så håber jeg bare at alle hans ben er ok imorgen..
Neapolitano Allegra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja fy føjda |
Ronjaven |
26-04-2009 21:08 |
|
kan godt forstå at du er chokket puha hvor grimt det kunne jo have gået meget værre til,jeg krydsede sidste år en oversvømmet vej sammen med en veninde og vi troede seriøst ikke at der var særlig dybt så det kunne vi da sagtens klare,det kunne hun os med hendes hest på 170 men min islænder på 128 begyndt pludselig og svømme og vandet gik helt op på ryggen af hende der fik jeg os bare et mega chok da jeg ikke kan svømme men det ku min hest heldigvis. mvh katrine
Yrja 1 Løsdrift plads ledig i Hobro Medlem af Huginn & Muninn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha... |
|
|
godt der ikk skete mere, det var dog en skrækkelig oplevlse. har prøvet noget lignene engang. jeg var ude at ride på en rimelig lille pony (var ikk særlig gammel eller stor) og den ville ikke over en lille bitte bro. nå tænkte jeg, så rider vi bare over længere henne, der er åen alligevel udtøret. det var den så bare ikk, så den sank i, også til bringen. heldivis var jeg hopped af, så jeg kunne lige med nød og næppe trække den lidt op i hornet på sadlen (westernsadel) den sank også i to gange, inden vi nåede over. man bliver virkelig skrækslagen i sådanne øjeblikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overnaturlige krafter |
|
|
kan vi alle heldigvis få, både mennesker og dyr, du har lige oplevet det, du kunne holde dig fast, og din hest kom fri. det er meget ubehagligt at opleve ådan noget og godt i alle er ok..... jeg oplevede selv for et par år siden at minhest stak af med mig og tog turen over en træbro, hvor der var en å ca 2 meter nede, broen holdte ikke til os, og den 3meter lange bro faldt sammen under os, hesten kom op med mig hængende på halsen af ham.... da vi kom op havde han en lille hudafskrabning på højre forben på ballen, 2 våde bagben,forbenene var helt tørre, så han har stået med bagbenene nede i åen, og forbenene oppe på den sidste brædde på broen og sprunget op... jeg var overlykkelig for at vi begge klarede den, og jeg ikke røg af.... siden fik du ham ikke over en bro...
MVH. Stella Jakobsen mor til Oliver 30/06-04 Daniella 24/11-05
mango tak fordi du overlevede og kom dig 100%, slipper dig aldrig igen, vi 2 er et team for altid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roskilde Fjord |
|
|
Hvor henne nærmere bestemt? Jeg spørger fordi vi nogle gange rider i vandkanten i Roskilde fjord, via Boserup skov. Og vi vil da meget nødig opleve det I gjorde. Godt, at din super hest klarede skærene. Det kunne være gået grueligt galt  Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føj en grim |
|
|
oplevelse for jer alle 4. Godt din hest var stærk nok til at springe op af hullet og væk fra den bløde bund. Håber ikke han står med hævet ben i morgen.
Mvh Gitte - mor til Tera og Lian
Naturlig bedækning tilbydes af smuk broget hingst
Tillært adfærd af alle slags undergåes til enhver tid af medfødte instinkter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha........ |
Muttemor |
27-04-2009 06:01 |
|
øv, sikke en dum oplevelse. Godt, i slap nogenlunde udskadt fra den 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fy for pokker |
|
|
Grim oplevelse I der har været i gennem, Ditte. Godt, at I slap med skrækken og er nogenlunde uskadt.  Ditte
Nu med sin udlånte hoppe hjemme før tid, som har følle i maven. Termin 1. juni.
Masser af udstyr sælges. Se annoncer og præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
Tak for alle jeres kommentare, og sikke nogle ubehagelige oplevelser i også har haft, den med Broen var en ren gysser Stella godt i også slap fra det i god behold. marianne bentsen: Lidt svært at forklare, men vil prøve: Hvis du ved hvor lerskrænten er, og forestiller dig at du står med ryggen til den, og kigger et godt stykke til venstre vil du få øje på nogle siv og en slags bugt/bue ind mod skoven. Der kan man ride fra en bred til en anden, og det var der det skete. For at være helt sikker så lad være med at ride i vandet hvor der er siv, også selv om sivene er langt væk.
Neapolitano Allegra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grim oplevelse |
|
|
øv da for en oplevelse, men heldigvis med en lykkelig slutning. Af ren nysgerrighed: hvilken skov/strand rider i på ud til Roskildee Fjord? Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha... |
|
|
Sikke en grim oplevelse. Det var sørme godt at Nero fik jer op og væk. Jeg håber at han ikke får flere men efter den tur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalal |
|
|
Lille opdatering: Nero havde fine ben til morgen, var rengående og frisk, så jeg er GLAD!!!  Karinae: Der er flere steder man kan ride ud til vandet fra skoven, der hvor vi plejer at ride ud er ved den store lerskrænt hvis du kender den?
Neapolitano Allegra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| væmmelig oplevelse !!!! |
|
|
Og kan kun som en gammel halvhysterisk tante RÅBE: RID ALDRIG PÅ UKENDT GRUND!!!! Ihukommende en araberhingst der måtte lade livet i et bundløst mosehul i Rude Skov, fordi rytteren "liiiige" skulle skyde genvej. Falck fandt aldrig hesten, til trods for flere "dyk" i hullet og måtte konstatere at den var forsvundet i undergrunden. KH:) med løftet pegefinger....
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalal |
|
|
Annette: Du kan være helt sikker på at jeg følger dit råd til punkt og prikke fremover, jeg skal ikke have sådan en tur igen, ej heller min hest. Jeg er stadig super taknemlig for at vi klarede den.. Den forfærdelige og uhyggelige oplevelse du der beskriver er nøjagtigt hvad der fløj igennem mit hoved, da jeg indså at vi ikke bare lige kom op igen.. åhh nu sidder jeg næsten og tuder igen.. jeg blev bare SÅ bange 
Neapolitano Allegra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er ikke så fedt |
|
|
at kunne se tilbage på at det sidste man husker om sin hest er at man har set den blive kvalt i mudder  GODT at I slap fra det med skrækken i behold  KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Ditte dog |
CamillaX |
27-04-2009 19:42 |
|
, det var da en væmmelig oplevelse! Jeg fik en klump i halsen da jeg fandt ud af det var dig (!), smuttede nemlig lige ind på din profil fordi jeg syntes det virkede mistænksomt med Roskilde Fjord, Nero & Ditte. Og sørme så!! Det var dig  Der er flere steder i skoven man skal passe godt på, og det sted du beskriver der er helt sikkert ét af dem. Husker tydeligt engang, for mange år siden, hvor vi fik fortalt at en araber røg ned og jeg husker det desværre som at den ikke kom op igen - Så det har altid siddet i mig at kigge sig GODT for i Boserup skov og i det område du beskriver der. Håber I nu er helt okay, det lyder det jo til! Skønne SKØNNE billeder på din profil, især det hvor Nero står med bøjet hals og hoved mod dig og du holder om ham.  Også skønt at se billeder af Pusca  Kh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyyyha |
|
|
Godt, at hesten er ok. Tak for din beskrivelse. Har lige talt med en af mine venner som ofte rider i vandkanten derude. Han var godt klar over, at der er problemer der mellem sivene som du beskriver. Jeg tænkte ellers, at jeg ville advare ham, men han vidste det altså heldigvis allerede. Jeg selv har stor respekt for de "bløde" områder i skovbunden, og holder mig af samme grund altid til stierne. Det må ville være et mareridt at se hesten forsvinde på den måde. GODT, at det gik godt for Jer. Jeg kan godt forstå, at du er rystet over den oplevelse.  Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalal |
|
|
Jamen hej Camilla!  Ja jeg bliver mere og mere klar over hvor heldige vi har været.. Skræmmende at tænke på.. Men jo vi er helt ok igen heldigvis. Han krop og ben var fine til morgen, men han var lidt stille, regner med at han er helt sig selv imorgen igen  Tak for ros til mine billeder 
Neapolitano Allegra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| di nero dolly |
|
|
jamen når du ike foræller hvilken skov du henviser til kan jeg jo ikke sige om jeg kender dene skrænt  Da jeg red i vandet med min hest var det fra færgelunden af... Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalal |
|
|
Neapolitano Allegra
|