Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Sidestik hvad er det??
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 19:43

Det er ikke så længe siden jeg har spist - men nøj jeg keder mig og er derfor ved at overtale mig selv til at ta ud og træne en lille time i fitnes.. kender mig selv godt nok til at jeg nok temmeligt sikkert får sidestik, så lader jeg tankerne vandre videre og her kommer i ind..

Nogen der ved hvorfor man får sidestik?? og hvad er det?? hvad gør man får at få det væk igen eller undgå at få det??

(udover ikke at træne lige efter man har spist :P )

Mvh

Elisabeth

0
0
Svar på denne tråd

Nej, det vides ikke
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 20:21

Medicinsk.

Selv fik jeg at vide: "Det er milten, der tømmes for blod"- og at det hjælper at have armene i vejret.

Hikke er også uforklaret.

Mvh
xtiny

*** The truth is out there- but the lies are in your head***

0
0
Svar på denne tråd

google
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 20:23

Jeg googlede det og dette var den bedste forklaring jeg kunne finde, håber du kan bruge det

Sidesting skyldes kramper i mellemgulvet og kommer især, når man går for hårdt til den i begyndelsen af en ny form for motion, som fx stavgang eller fodbold.
Det viser sig som krampagtige smerter under højre eller venstre ribbensbue.

Åndedrættet har også betydning. Hvis det er for overfladisk kan der komme for lidt ilt til musklerne i mellemgulvet, der også strammes ved et overfladisk åndedræt.

Åndedrættet skal helst være langsommere, dybe åndedrag, hvor man bruger maven. Det er heller ikke godt at snakke så meget, mens man går til, for så bliver åndedrættet nemlig overfladisk og hurtigt

Man skal sørge for at have drukket nok væske, før man går, da vandmangel i kroppen fremmer risikoen for muskelkramper.

Man skal helst heller ikke spise, lige før man går, da for meget mad i maven også trykker mod mellemgulvet.

Ved sidesting kan man starte med at trække vejret dybere.

Hjælper det ikke, må man stoppe og med tre fingre presse mod stedet, hvor det gør ondt. Samtidig skal man spidse sine læber og ånde kraftigt ud gennem munden, hvorved man bruger mellemgulvet. Derefter slapper det af.

Man kan også strække armene op mod himlen, samtidig med at man går langsommere.

Eller man kan bøje kroppen mod den modsatte side af stedet, hvor sidestinget sidder, og samtidig strække armene opad.

Taget fra.

www.unge-forskere.dk/community/ Default.asp?mode=showt...hreadId=95

mvh. My

0
0
Svar på denne tråd

Hjemme igen
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 21:25

UDEN at få sidestik eller sidesting.. :D Hmm hehe.. kan lige se mig selv løbe på løbebåndet med armene i vejret :P men hva, det ville da være underholdnig for ikke blot mig selv men temmeligt sikkert også de andre i lokalet og hvis det så oven i købet virker så er dte jo bare tip top iorden ;)

Tusinde mange tak for svarene.. Tænk sig der stadig findes uforklarlige ting ved os, menneskekroppen er sgu noget særligt :)

Mvh

Elisabeth

0
0
Svar på denne tråd

luk munden
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 22:15

og træk vejret gennem næsen :-)

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 23:44

vores biologi lære forklarede det engang meget kort:

det er når der er "gammel" luft i lungerne. Dvs. hvis du ikke trækker vejret meget dybt så får du ikke alt luften udskiftet i lungerne.

det giver ret god mening med forklaringen ovenover - nemlig at musklerne ikke får ilt nok :)

så husk at tænke over din vejrtrækning når du dyrker motion, det har i hvert fald hjulpet mig :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider