Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

DRF svar til Mishandling
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 15:29

Er der andre der har set DRF's nonchalante svar til Epona's videoer af heste under 'opvarmning'?

epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/drf- det-er-traening/ ?tx_ttnews[backPid]=28...63b19393a4

Hvis det er forbundets syn paa, hvad der konstituerer 'traening' og en hest under uddannelse, ja, saa er jeg mundlam. Det er jo grotesk.

At fremhaeve den "hest [som] slår ud med bagparten i forbindelse med, at den skal i passage" har vel slet ikke noget at goere med hvem der er pilot, og hvem der staar med lufferne i lommerne og ser paa? Der er aldeles ikke tale om en kort anstrengelse, men snarere volte efter volte med en forkert ide om 'samling' indtil hesten, muskelmaessigt og psykisk fastlaast, er noedsaget til at sige kraftigt fra.

Hvorefter rytter og traener fortsaetter uanfaegtet, rundt, rundt, rundt; uden takt, uden baering, uden loesgjorthed og uden den mindske skygge af 'the happy athlete', som hesten vel stadig formodes at vaere - selv i traening?

Hurra for Epona, som giver DRF mulighed for at blafre med banneret om forbundets egen idioti og dobbeltmoral.

Portrætter males efter foto.

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(efter Cato)

"Riding is - and remains - an education in Humanity."

Xenofon Classical Riding

www.xenophon-classical-riding.org

0
0
Svar på denne tråd

ingen overraskelse
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 15:39

Ikke at det kom bag på mig. Man kender jo ALLE argumenterne herinde fra.

men tænk at DRF i den grad pr. automatik tilbageviser hvad tre hesteadfærdseksperters udtalser og slet slet ikke vil bare se på om der er hold i noget af det

Er ridesporten ved at udvikle sig til et organiseret og systematisk voldsorgie mod hestene? Vurderer selv www.epona.tv

Ny engelskuddannet sadelmager OG sadeltilpasser i jylland, www.sadelmager.net

0
0
Svar på denne tråd

latterlig forening
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 15:41

Man burde skrive til DRF og vise sin foragt for denne latterlige, meningsløse institution - som KUN er til for rytternes skyld - hesten er jo bare en sportsrekvisit.

FNYS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...!!!!!!!!!!

Er ridesporten ved at udvikle sig til et organiseret og systematisk voldsorgie mod hestene? Vurderer selv www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Skrive til DRF
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 15:47

Soes: Det ville vaere rigtig godt om andre herinde fra skrev til DRF. Jeg har lige sendt dem en email.

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

har også skrevet
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 15:54

Jeg har også skrevet og jeg håber forbundet OVERSVØMMES med forarget og foragtende mails.

0
0
Svar på denne tråd

Her er min mail
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 16:08

Her er mit brev til DRF - forhaabentlig uden for mange grove grammatik-fejl:

Til Dansk Rideforbund,

Som rytter, heste-ejer og et menneske med kaerlighed og respekt for heste er jeg meget ked af at opleve Rideforbundets attitude til de videoer, hestefagsiden 'Epona' har vist. At affeje den 'ridning' med at "hestene unddrager sig rytterens hjælpere, hvilket kan skyldes manglende uddannelse", at "rytterne har meget forskellig uddannelsesgrad" og at "sige at en schenkels påvirkning er overtrædelse af Dyreværnsloven - hvor efterlader det fluen på marken?" - det er flovt, arrogant og uden hensyn til hestene som DRF burde bekymre sig om.
Skal det forstaas, at DRF ikke laengere kan genkende en hest der ikke blot skal 'anstrenge' sig, men er direkte utilpas baade fysisk og mentalt? Det hjaelper ikke det mindske, at det er landstraeneren der staar med haenderne i lommerne. Hvis ikke 'toprytterne' og DRF kan stationere et godt eksempel, hvem kan saa?

DRF burde overholde deres eget reglement - ellers er man jo noedsaget til at drage til Tyskland for at finde en form for respekt for hestens vaesen; tankerne falder paa www.xenophon-classical-riding.org.

Det er vel ikke komfortabelt for DRF at blive gjort opmaerksom paa, hvor galt det staar til med 'hestevelfaerden' i den moderne, konkurrence-praegede hesteverden; dog ville det vaere en paen streg i karakterbogen, om forbundet kunne goere et forsoeg paa at kritisere uhensigtsmaessig ridning og ikke blot levere uhensigtmaessig kritik af andre, som goer deres job.

Mvh Aleksandra Thostrup

citat slut.

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

Ja, de demonstrerer da
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 16:17

med al ønskelig tydelighed, at de ikke forstår en brik af, hvordan man får en hest til at gå i passage...

Nej, man skal såmænd bare genere den så meget med sporerne samtidig med at man holder hesten tilbage for tøjlen, sådan at hestens bagpart flagrer fra side til side, så hesten samtidig spjætter løs med alle fire ben - får man så de to bagben til at spjætte næsten samtidigt, så kan det blive SÅ kadanceret, at det kommer til at ligne travagtige hop på stedet - og det er så passage.

Hurra....

Jeg er forarget ud over alle grænser. PINLIGT, Britta Riis!

_______

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 16:27

Fy for AL VERDENS GRIMME ORD!

Jeg er SÅ vred. Tænk at det forbund som rent faktisk skulle beskytte vores heste og gå foran med eksempler for vores klubber og rideskoler synes det vi ser i disse videoer er iorden!

Jeg har SÅ ondt i maven. Jeg kan simpelhent ikke forstå det. Hvor blinde er de?

Hvorfor?

Desværre kommer det ikke bag på mig!!!! FY FØJ!!!

Jeg skal nok lige have noget blodtrykssænkende inden jeg skriver noget som helst målrettet mod DFR.

"hestetræning er ikke en magisk proces - det er en systematisk videnskab!"
Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Meget forarget og fyldt med foragt!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:01

Da jeg så klippene på epona havde jeg 2 reaktioner:

1: Gru over at ingen griber ind (er før blevet bedt om at gå fordi jeg højlydt kritiserede en dressurrytter)

2: Altoverskyggende glæde over at Epona tør sætte fokus på det som alle ved men ikke snakke om.

Hvorfor er det at man ikke tør snakke om denne systematiske mishandling af heste? Fordi det er generalt godkendt som måden tingene gøres på. Mange ser den mindste påpegelse af deres ride/træningsmetoder som et angreb og svaret fra DRF lugter langt væk af at de IKKE vil genkende dette som et problem.

Desværre udstiller DRF sig igen som det forældet, resultatpræget og totalitære 'regime' det er. Kritik tillades ikke.

Gad vide om det er derfor de dommere som giver dårlige point til spændte, stressede heste sjældent dømmer mere end én gang til de højere klasser?

Bare et lille tankespind fra en som ikke længere kan befinde sig til et stævne uden at fyldes med væmmelse.

Desværre er realiteten at der er for få af os til at få DRF og resultatrytterne til at ændre denne systematiske mishandling.

Godt så fik jeg det ud!!!

Hilsen Sanne

Distance, jagt, spring, dressur... NEJ det ene udelukker ikke det andet!

Hvis jeg vil piaffe'sere i et skovbryn så gør jeg det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er forarget
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:08

Hvad er deres mail?

0
0
Svar på denne tråd

Desto flere
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:21

som henvender sig, desto bedre. Bedre sent end aldrig. Du kan finde en mail på deres hjemmeside.

Sagde Janne - der starter nyt arbejde 14 April

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Mail addresse
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:21

Der er noget ironisk over deres mail addresse: info@rideforbund.dk .

Hvor meget 'info' tror I man faar?

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

samler mailadresse
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:31

Jeg har tænkt mig a tlave en større mailingsliste så klagerne kan komme længere rundt i rideforbundet end bare til deres indgående post. Så det okmmer til bestyrelsesmedlemmerne, udvalgene osv.

Jeg prøver lige at samle så mange som muligt og lægger dem herud, for dem, der lyst til at skrive til DRF.

Dansk Rideforbund betegner mishandling af heste som træning. Vurderer selv www.epona.tv - skriv til DRF hvis du er uenig

0
0
Svar på denne tråd

Godt tiltag
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:32

Soes: Rigtig god ide!

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

Efter kontakt til
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:33

DRF, ang denne sag, har jeg taget konsekvensen og meldt mig ud af min klub i gennem 20 år.

Aldrig i livet om jeg vil støtte et forbund der blåstempler mishandling på denne måde..

Det sørgelige er jo at både Jan Ladewig og Janne Winter Christensen er DRF's egne eksperter.

Åbenbart kan DRF kun stå inde for eksperternes troværdighed, når de siger de ting DRF gerne vil høre...

MOD DUMHED KÆMPER SELV GUDERNE FORGÆVES......

0
0
Svar på denne tråd

søs....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:34

Syntes det er en rigtig god idé du har min støtte.

NO ONE can make you feel inferior without your consent - E.Roosevelt.

0
0
Svar på denne tråd

God idé
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:40

Der er en side som hedder skrivunder.dk

Der kan man oprette end underskriftsindsamling og muligvis lægge et link til den både her og epona.

Jeg har ikke noget jubii ID som det kræver så håber at der er en som har som vil oprette den.

Hilsen Sanne

Distance, jagt, spring, dressur... NEJ det ene udelukker ikke det andet!

Hvis jeg vil piaffe'sere i et skovbryn så gør jeg det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Problemet er jo bare
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:43

at underskriftindsamling kun er et enkelt stykke papir man skal læse og arkivere lodret. Der skal ski mere til, før der sker noget som helst...

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:47

det er langt mere effektivt at folk sender dem personlige mails, så de rent faktisk skal tage stilling.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Den forstår jeg ikke Marianne .....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:48

........... Det sørgelige er jo at både Jan Ladewig og Janne Winter Christensen er DRF's egne eksperter.

De er vel uvildige og hverken betalt af Epona eller andre for at mene, det de mener ??

Mvh. Gammelnok

0
0
Svar på denne tråd

Nu fik jeg også sendt e
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:51

en mail.

Gad vide hvad der sker

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor.....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:53

Jamen rideforbundet har jo i starten ret. Hvorfor blev episoderne ikke meldt til politiet???????????????

Selvom man overdrager sagen til andre, som epona.tv i mine øjne gør, fralægger de sig også et ansvar over for de enkelte heste i video klippene.

Selv Jan Ladewig melder ikke episoderne, på trods af hans ekspertviden!! Det er da ganske tankevækkende.

Kh

Mette

The winner takes it all!

Bliv en del af Team Lodberg

Team Lodberg Riders Coaching

Undervisning og uddannelse af hest og rytter

tlf. 20924205

www.team-lodberg.dk

Næstformand af Bullerklubben

Også på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

Mit bedste bud CBK:
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:53

Ikke en flyvende fis. Men jeg håber godt nok snart der kommer andre boller på suppen i DRF... Dette her er decideret pinligt!

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:54

At begge 2 er eksperter som DRF selv har benyttet sig af, og derfor er det sørgeligt at DRF kalder Jan Ladewigs reaktion for en "voldsom overdrivelse".

Hvis DRF i andre henseender har respekt nok for mandens meninger og lytter til disse, er det da en anelse sørgeligt at de vælger at affærdige disse meninger, på en sådan måde, i denne sag...

0
0
Svar på denne tråd

ved man
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 17:57

Ved man hvem der har udtalt sig til Epona??

Kh

mette

The winner takes it all!

tlf. 20924205

www.team-lodberg.dk

Også på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

britta riis
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:00

har udtalt sig.

Jeg vil give mette ret, hvorfor er der ikke nogen der melder det?

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:08

Hvordan kan vi vide om de ikke allerede ER meldt?

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Jamen..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:10

SKal vi så alle melde BH for systematisk fysisk og psykisk mishandling/overbelastning af konkurrence heste?

Er det dét der skal til?

Let's see what happend

0
0
Svar på denne tråd

Line(Calano)
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:10

Du er jo en af dem der aktivt deltager i stævner rundt omkring i landet, og det endda på et rimeligt niveau.

Griber du ind på de opvarmningsbaner, som du færdes på???

0
0
Svar på denne tråd

Feed back ønskes
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:20

Jeg har bakset med følgende skrivelse. Dog skal jeg lige høre aleksandra om det ok at jeg har tyvstålet dele fra dit brev.

Ligeledes skal jeg hører om jeg lyder som jeg kommer jeg fra Epona - for det bestemt ikke meningen. Omend den helt store pressemedabrejder jo ikke kan undgå at komem op i mig :-))

Dansk Rideforbund betegner mishandling af heste som træning - og jeg protesterer

Tre uafhængige og uvildige eksperter inden for forskning i hestens adfærd og mentale læringsprocesser kalder en stribe danske og udlandske toprytteres ridning og træning af dressur- og springheste på en omfattende videodokumentation for mishandling og overtrædelse af dyreværnsloven. Dansk Ridebund betegner det som træning af hestene.

Som rytter, heste-ejer og et menneske med kærlighed og respekt for heste vil jeg gerne protestere mod Rideforbundets fejden den videodokumentation, som det videnskabelige on-line hestemagasin Epona.tv har samlet gennem mere end 1½ år fra opvarmningsbaner i Danmark og udlandet, af bordet samt deres betegnelse af den mishandling af hestene, der foregår på videoerne, som anerkendte træningsmetoder.

At affeje den 'ridning',der vises på videoerne, med at "Nogle af hestene unddrager sig rytterens hjælpere, hvilket kan skyldes manglende uddannelse, at "rytterne har meget forskellig uddannelsesgrad" og at "sige, at hvis en schenkels påvirkning er overtrædelse af Dyreværnsloven - hvor efterlader det fluen på marken?" - er flovt, arrogant og uden forståelse for hestens adfærd og mentale læringsprocesser.

For sandheden er, at videoerne viser heste efter hest efter hest, som i større eller mindre grad udviser både konfliktadfærd og begyndende indlært hjælpeløshed. Indlært hjælpeløshed, der er et adfærdsmønster, som psykokologen Seligman var den første til at beskrive, da han

på det tidspunkt forskede i undgåelsesadfærd hos hunde, og i forbindelse med et eksperiment viste det sig, at nogle af hans hunde reagerede mærkeligt, når de blev udsat strøm gennem fødderne fra et elektrisk gulv. Fælles for hundenes reaktion var en underlig passiv og opgivende indstilling. Det er det samme tomme, passive blink, man ser hos mange af hestene på Eponas videodokumentar. Det vil jeg gerne protesterer mod.

Er rideforbundet i dag ude af stand til at kende forskel på en hest, der 'anstrenger' sig, og en, der lider både fysisk og psykisk overlast? Er Rideforbundet ude af stand til at anerkende og reflektere over dyben og tragedien i adfærdsforsker, elite-dressurtræner og FEI-rådgiver Andrew McLean, PhDs udtaler om, at flere af hestene på videoerne trækkes så voldsom ind mod bringen og bøjes så kraftigt af til siderne, at hestene dels har svært ved at få tilstrækkeligt ilt, dels får klemt nerver og rygmarv. Det gør jo ikke situatiaonen bedre, at det er landstræneren, der står med hænderne i lommerne og betragter hestene, som både åndenød og fysiske smerter som følge af træningen.

Det er vel aldrig belejligt for DRF at blive gjort opmærksom på, hvor galt det står til med 'hestevelfærden' i den moderne, konkurrence-prægede hesteverden; dog ville det være et gevaldigt plus i regnskabet, hvis forbundet gjorde et forsøg på at imødekomme den voksende kritisk der er af moderne konkurrenceridningen på en mere selvkritiske og reflekterende måde.

Videodokumentationen, kommentarerne fra de tre eksperter: forsker og PhD i hestens frygt, Janne Winther Christensen, professor i dyrevelfærd ved Københavns Universitets biovidenskabelige fakultet, Jan Ladewig og adfærdsforsker, elite-dressurtræner og FEI-rådgiver Andrew McLean, PhD samt Dansk Forbundets svar på kritikken kan se på www.epona.tv

Søs D. Jensen,
Janumvej 116
9460 Brovst

Dansk Rideforbund betegner mishandling af heste som træning. Vurderer selv www.epona.tv - skriv til DRF hvis du er uenig

0
0
Svar på denne tråd

ved barring
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:22

har jeg haft blandet mig, ja. vi må jo ikke længere ride med glidetøjle på opvarmningen i danmark, så det i ser på video fra göteborg ser vi jo ikke til de nationale stævner.

jeg har ikke haft blandet mig ved stævner i udlandet, men jeg har heller ikke overværet noget der minder om det der vises på videoerne.

Med venstre hånd
Line og Calano

Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

DRF...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:27

mailadresse er: info@rideforbund.dk

Jeg er endnu engang forundret over drf's måde at håndtere kritik på. Den blinde affejning af kritiserende udsagn er direkte pinlig.

Hvorfor de ikke vil anerkende at der findes et problem ved jeg ikke, men der må være nogle tungtvejende grunde til det... Store penge involveret måske.

Enten må vi skifte bestyrelsen ud eller også må vi oprette vores eget rideforbund og vippe DRF af monopolet.

Rikke

www.lipizzan.dk

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:29

Og hvorfor skal lige Line angribes bare fordi hun er stævnerytter og ikke er bange for at sige det.

Synes folk skal til at passe på, for sådan som der bliver skudt med spredehagl ender man med at skyde sig selv i foden, og samtidig skyde på de forkerte i processen.

0
0
Svar på denne tråd

hmhmhm..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:29

Jeg giver også Line ret, hvorfor melder i det ikke?

"hvordan kan vi vide om det ikke allerede er meldt" det var da det mest tåbelige svar.

Selvf. kan man ikke melde alle, og jeg TVIVLER på at det ville blive taget seriøst, men HVIS det gjorde, så kunne EN "sag", gøre en stor forskel blandt andre ryttere det er jeg overbevist om.

derudover kan jeg, til et vist punkt, "forstå" DRF. Jeg ved ikke om opvarmningsbanen er det rigtige sted at starte, for ærligt, så ved jeg ikke hvor meget man kan gøre dér.

Derimod skulle kravene og bedømningerne under konkurencen skærpes MEGET!

Ex at en hest under lod og minus bæring i piaff, IKKE ville kunne få over 5.. uanset div. "fantastiske" benspjæt.

Det ville være svært at ride en hest i korrekt position, hvis man først havde udøvet 30 min hård rollkur under opvarmning...

Men syntes da det er en god idé at skrive personlige breve til drf :) held og lykke med det...

(Iøvrigt, hvad er jeres forslag til DRF? Altså hvad mener I de skal gøre ved problemerne! Skær det gerne ud i pap for mig, så jeg er helt med, for selvf. kan man ikke bare skrive en "jeg syntes det er for dårligt" mail til drf, uden at komme med sin idé til en løsning på problemet!)

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

Unge talentfulde springheste sælges.

.Zancle.

0
0
Svar på denne tråd

noget helt andet
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:33

er at det jo ville være meget bedre om det var en ekspert der ved noget om hesteadfærd der melder det. end lille lise der bare synes det er SØØØND.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Der skal strammes op
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:35

på opvarmingsbanerne - Hvad rytterne gør ved deres heste på opvarmningsbanerne, er vi vel alle klar over har en effekt på hesten NÅR den skal præstere på selve banen!

Her kunne kontrol være en idé(Men igen, med DRF's svar på dette, gætter jeg mig næsten til at ingen ville pointere noget ved denne ridning - det er blot træning) Men videre... Kontrol, ja.. Kræver ressourcer, og penge - ! Men det er vel det værd, i sidste ende

Som du selv skriver Liv - ændring af karaktere.

F.eks ved piaff på en hest der er bag lod, minus bæring - OGSÅ på trods af de velkendte FANTASTISKE benspjæt en hest kan præstere at lave på trods af halvdelen af kroppen hænger slaskende i baggrunden

Skærpet tilsyn.. på konkurrencer

0
0
Svar på denne tråd

Jeg angriber
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:35

Skam ikke Line, men har læst et svar i et andet fora om samme emne, hvor Line skriver følgende

"

Jeg gider ikke se på ridning med voldsomme hjælpere. og jeg håber da at det video der ligger rundt om herinde af mig viser klart og tydeligt at mit mål er en afslappet hest. Men jeg ved også at jeg ikke får noget som helst ud af at blande mig i nogens ridning på opvarmningen. for jeg har ikke hjemmel til at gøre noget som helst. og jeg har ikke timer i døgnet til at være TD. Og så er vi lidt tilbage til den med at det er officials der må hankes op i, så vi kan få mere orden rundt om."

Læst på www.strigler.dk/ viewtopic.php?f=9&t=7042&start=70

Derfor undrede det mig at hun var ude med riven efter en anmeldelse i denne sag..

Jeg har skam overmåde meget forståelse for at Line ikke har lyst til at "lege bussemand" på opvarmningsbanerne rundt omkring, men set i lyset af denne opfattelse, ville jeg jo også mene at Line burde ha større forståelse for en evt. manglende anmeldelse..

0
0
Svar på denne tråd

man melder det ikke fordi
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:39

Man melder det ikke, fordi dels har man ikke overværet det selv, dels hjælper det ikke en dyt at melde dyrevelfærsproblemer til politiet i DK. Det kommer der intet ud af - så det er andre metoder der skal i brug, f.eks. brug af mediener :-) Det er snart det eneste der kan lægge pres på nogen som helst i dagens danmark.

Heller ikke selvom man er proffessor på landbohøjskolen. men lad os se hvad der sker med den del når DB kommer på banen.

0
0
Svar på denne tråd

jeg forstår godt at julie ikke melder
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:40

men jeg forstår stadig ikke hvorfor eksperterne ikke melder. de ved jo faktisk noget om det.

CBK: der er opsyn med opvarmningen både ved nationale og internationale stævner. eller der skal være.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

anonyme
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:42

Kan iøvrigt heller ikke meldes når alle rytterne på videoerne er anonymiseret.

0
0
Svar på denne tråd

Surprise
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:44

Ja, jeg synes jo så det er et udmærket svar DRF er kommet med ( citeret af Epona tv )

Jeg har ikke set de omtalte videoer, men er da slet ikke i tvivl om at det ikke er et kønt syn

Jeg synes så bare idag man griber til ordet "mishandlig" for let.

Mvh Janni

Nu med sympati bækkenløsning

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Og det opsyn
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:44

Kan man jo TYDELIGT se hvor effektivt er..

Se fx. på traileren til Epona. tv, hvor der står en FEIofficial og drikker kaffe mens en eller anden stakkels springhest bliver krøllet rundt om en rytter..

Eller sagen fra Bernstoffparken sidste år, om Barring hvor en landstræner bliver filmet, alt i mens han sætter ulovlige spring op til rytterene..

Nææ, det er da vist lidt som at sætte ræven til at vogte høns..

0
0
Svar på denne tråd

Så må disse
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:45

tilsynsførende hestemennesker være blinde.

Meget blinde.

Chokerende blinde.

Omtrent lige så blinde som selve DRF!

Dyremishandling? Hvad er dette så, hvis det ikke er dyremishandling?

0
0
Svar på denne tråd

så er de heller ikke mere anonyme
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:47

jeg har da genkendt fire ryttere uden problemer. og jeg kan læse på opslag og billeder at nogen har genkendt flere andre.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

jamen HVORFOR Line
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:52

Melder du dem så ikke????

Hvis du har genkendt dem??

Hvorfor gør jeg ikke, eller Mette Lodberg fx.

Måske fordi vi inderst inde er i tvivl om hvem der vil lytte???

Groft sagt kan vi alle diskutere anmeldelsespligt til vi er gasblå i ansigtet...

Faktum er, påtrods af vores brede enighed om at dette er mishandling/ dårlig hestevelfærd, så går gassen en smule af ballonen, når DRF, kategorisk afviser at det er andet end "træning"..

Men vi kan vel alle, godt blive enige om at der er et eller andet riv rav ruskende galt her...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kunne
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:57

godt tænke mig, at vide om Team Danmark og Danmarks idræts forbund fortsat vil støtte et forbund der accepterer ridning der mere eller mindre minder om dyremishandling.

Mvh Jannie

Det er aldrig dumt at blive klogere

0
0
Svar på denne tråd

At der er nogle
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 18:58

brådne kar, skal vel ikke gå ud over alle ?

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Åh er du
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:01

ikke nok rigtig sød Janni at gøre mig, og dig selv den tjeneste, at købe dig adgang til Epona. tv og se de omtalte indslag..

Det er meget nær ved at jeg anmoder om dit kontonummer, for så overfører jeg sgu glad og fro de 60 kr det koster..

Kun med det ene formål, at få dig til at indse at de "brådne kar", vist er en del mere omfattende end først antaget..

0
0
Svar på denne tråd

ikke gendkende nogle
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:05

jeg kan ikke genkende nogle på vidoerne :-)

Jeg var lige inde og læse kendelser om hård ridning hos DRF's disiplinærudvalg: Frikendt, frikendt, frikendt - og den gamle kending Carsten GAnderup var skam med igen igen blandt indgivne - men nat. frikendt

0
0
Svar på denne tråd

Marianne...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:07

måske DRF ville blive nød til at lytte, hvis vi alle meldte når vi så noget vi ikke bryder os om.

Jeg har stadig ikke set de video'er da jeg ikke er medlem af epona, men jeg må ærlig indrømme, jeg stadig ikke helt har fattet hvad pointen er med det? Udover at forarge.

Det var samme følelse jeg sad med sidste år ved indslaget fra bernstoffparken.

Ja det ser grimt ud, men er det ok bare at iagtage det og have en mening om det? Er det ikke bedre at reelt gøre noget?

I min verden, som måske er lidt forskruet, er det væsentlig bedre at GØRE noget, og hvis de ovenstående videoer er SÅ slemme, kan jeg simpelthen ikke forstå at Epona, som gerne vil forestille en form for foregangsmænd, så enten ikke anmelder eller gør noget andet aktivt for at få det stoppet.

At smide nogle videoer ind og "pege fingre", det svare lidt til at "bare" debattere her på HN, og ikke gøre en dadel mere.

Det skal ikke misforståes, at jeg syntes det er iorden hvad der nu er på de videoer jeg ikke har set, men jeg syntes det er "tamt" at vi skal sidde og hidse os op...men reelt set er der jo ikke sket en fløjtende dadel.

En lille biting: Så syntes jeg det er langt under lavmålet at kopiere tekst fra et helt ANDET forum herind.

Mvh. Tine

Staldpige søges til mindre stald i Schweiz. Start juli 2009. Kontakt mig for nærmere oplysninger.
Fotografering?

Fatboy sækkestol købes. Send PB.
Kieffer Garmisch sadel sæ ...

0
0
Svar på denne tråd

åbenhed er en dejlig ting
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:08

Vi kan jo også bruge der blog - spg. derinde hvorfor de lægger den holdnign for dagen, trods mindst tre ekspert udsagn.

0
0
Svar på denne tråd

Marianne - gem
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:11

du bare de 60 kr til et andet og bedre formål ellers tak for tilbuddet.

Jeg kan efterhånden ikke se andet end at disse forargelses tråde har til formål at afskaffe ridning på top niveau.

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

email-liste
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:12

Lidt forskellige mails - så kan folk selv sortere i hvem de gerne vil skrive til. Alt er fra info-sport - bare for en god ordens skyld.

Dansk rideforbund

Rideforbund: info@rideforbund.dk

Britta Riis: br@rideforbund.dk

Bestyrelsen

uh@rideforbund.dk

jorgen.mertz@mail.dk

troels@utshipping.dk

jbr@lett.dk

stinebjer@hotmail.com

klaken@privat.dk

toerringrideklub@sport.dk

laag@tv2.dk

bille@horesta.dk

Disciplinærudvalget

Anne H. Vagner: ah@boellaw.dk;

Birgitte Wessel Knaack: bwk@knaack.nu;

Jørgen Kristensen: jk@sparmasan.dk;

Karen Frøsig: froesig@jensen.tdcadsl.dk;

Anne Donatzky: ad@rideforbund.dk;

Udvalg

Breddeaktivitetsudvalget

Formand Elisabeth Bay Jensen: elisabeth.bay@skolekom.dk;

Dressurudvalget

Formand Pernille Bigaard: pbi@plesner.com;

Militaryudvalget

Formand Adrienne Sarah Hofer: mail@hylkeridecenter.dk;

Springudvalget

Formand Jakob Leth: jal@rideforbund.dk;

Landstrænere
Achaz von Buchwaldt: elvbu@aol.com;

Rudolf Zeilinger: info@zeilinger-sportpferde.de;

Jon D. Pedersen: tia@dsa-net.dk;

Vibeke Degn Andersen: teamtuenvej@gmail.com;

Christian Struck: binder-struck@privat.dk;

Karin Semberlund; staldshja@hund.dk;

0
0
Svar på denne tråd

Se videoerne
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:14

Janni: Kan vi ikke blive enige om, at man ser videoerne foer man udtaler sig om, hvor 'fornuftigt' DRF svar er? Tro mig, det er mishandling og det skal ikke affejes.

Soes: Jeg synes, at det er et godt brev - og tak fordi du har forbedret mit gebrokne Dansk! Der er et 'r' for meget her:

'Det vil jeg gerne protesterer mod':

: bortset fra det - velformuleret og konkret.

Mht politi-anmeldelse: hvor langt tror I, man ville komme med det, mens det nationale rideforbund argumenterer for den form for ridning som 'traening'? Presset skal laegges paa DRF, og det er netop journalister og eksperter der kan trykke hvor det kan maerkes. Forhaabentlig kan deres udtagelser faa 'poeblen' til at aabne oejnene, og hvis *alle* saa blander sig i de almene overgreb paa heste, saa kan det vaere at der (paa et tidspunkt) vil ske en aendring.

Mht 'stewards' - ja, de eksisterer; men saa laenge OL-dommere giver guldmedalje til en rytter, som kun kan holde sin hest i den afsluttende parade med snuden presset mod bringen, hvad skal en steward saa foretage sig???

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

Skal det her
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:16

så bare være en tråd hvor epona tilhængere giver hinanden ret ?

Så synes jeg i må kunne debattere på det forum.

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:18

Hvad er jeres bud og ideér til DRF om hvad de evt. kunne forbedre?

Lad os da lave en brainstorm, og så skrive nogle ORDENTLIGE forslag til DRF :)

Mine bud er;

-Som tidl. skrevet, STOR skærpelse ved point givning.

-evt en kampange mod hård ridning under opvarmning

-"strengere"/mere præcise regler for hvornår bane stewarten kan gribe ind, under opvarmning.

-større forkus på problemet (fra drf´s side)

Det ville være fedt, hvis DRF i stedet for at sige "vi er et forbund der tager afstand til hård ridning og mental mishandling af hesten" ville sige "Vi er et forbund der IKKE acceptere hård ridning/træningsmetoder og mental mishandling af hestene!!!"

Men kom da med jeres forslag til DRF! :)

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

.Zancle.

0
0
Svar på denne tråd

Giver hinanden ret?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:19

Nej, det her skal vaere en traad hvor vi faar hinanden til at handle. Det er vist det, der bliver efterlyst.

Det er ogsaa saadan, den politiske process virker. Du kan vaere med hvis du vil.

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

Janni..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:23

Så du mener ikke ridning på højt plan, kan forgå uden hårde metoder?

Det var da en "sød naiiv ting" at skrive.. og fordi man i dette tilfælde er mere el. mindre enig med Epona, betyder det da ikke at man er "epona" tilhænger ;) så jeg ville gerne hvis de holdt debatten herinde, så jeg også kunne være med...

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

.Zancle.

0
0
Svar på denne tråd

Liv - hvor
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:24

har du læst jeg skriver det ?

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Janni..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:28

Det var bare det indtryk jeg fik efter du skrev dette

"Jeg kan efterhånden ikke se andet end at disse forargelses tråde har til formål at afskaffe ridning på top niveau."

for det ved vi jo alle det ikke er. formålet er at afskaffe ishandling af heste. om det så er på a/b/c el. d niveau-

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

.Zancle.

0
0
Svar på denne tråd

Det er godt
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:32

du ved hvad "vi alle mener", men det kan jo tænkes at DRF med sit svar ser lidt mere nuanceret på tingene

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Jeg æææælsker stævner
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:45

og det er bestemt ikke med min gode vilje hvis top dressur og springning bliver afskaffet... Men jeg kunne godt tænke mig at få udryddet den tendens til at behandle hesten så groft. Jeg kunne godt tænkte mig at dressur var let og smukt og ikke mindst så jeg gerne at fordringerne blev fulgt. Hvis nogen mener at jeg (eller andre) vil afskaffe ridning på højt niveau, så tager de i den grad fejl...

Mit forslag er klart bedre uddannelse af TD´er, dommere og så helt klare retningslinjer fra forbundet. En TD´er skal ikke stå og være i tvivl, men der skal være et regelsæt for hvornår der skal falde gule og røde kort. Og Reglerne skal følges. Og så er det vigtigste er holdningsændring. Fordi det hjælper intet at uddanne dommere og TD´er bedre, hvis ikke forbundet ændrer holdning.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:52

Fra hvilken opvarmningsbane er der filmet fra, er der nogen der kan svare mig på det??

Kh

Mette

The winner takes it all!

tlf. 20924205

www.team-lodberg.dk

Også på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

dressur fra herning
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:55

så vidt jeg kan se er dressuren fra herning. springningen er fra göteborg tror jeg. hvorfor det jo i forbindelse med springningen er helt uinteressant at hive fat i DRF.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:55

Det er filmet i Herning og Gøteborg i tyskland

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Aaaah, Camilla
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 19:58

Göteborg er vel ikke flyttet til Tyskland, er det?

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:01

bare Camilla, den var sgu go! Tror nu gerne svenskerne vil beholde Gøteborg

0
0
Svar på denne tråd

Janni... Du har helt
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:04

ret meget nuanceret!

Det skal jeg liiiiige loove for..

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:07

haha.... Jo sverige og tyskland er vel det samme?

Göteborg... Mente jeg jo..

Men hvad end hvilket land det er fra gør i sidste ende vil ikke så meget forskel. Skulle tyskespringryttere være så meget anderledes end de Danske? Eller de Svenske måske?

Det tvivler jeg STÆRKT på...

Så vidt jeg ved så findes der billeder af danskeryttere som ridder på samme måde...

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Min brev ender sådan her
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:13
Hvis ingen protesterer mod hvad jeg har skrevet inden i morgen, bliver dette det brev jeg sender afsted. Det er blevetr lidt langt - da jeg lige fandt Peter Amris citaterne, son jeg også synes skulle med.

Dansk Rideforbund betegner mishandling af heste som træning - og jeg protesterer

Tre uafhængige og uvildige eksperter inden for forskning i hestens adfærd og mentale læringsprocesser kalder en stribe danske og udlandske toprytteres ridning og træning af dressur- og springheste på en omfattende videodokumentation for mishandling og overtrædelse af dyreværnsloven. Dansk Ridebund betegner det som træning af hestene.

Som rytter, heste-ejer og et menneske med kærlighed og respekt for heste vil jeg gerne protestere mod Rideforbundets fejden den videodokumentation, som det videnskabelige on-line hestemagasin Epona.tv har samlet gennem mere end 1½ år fra opvarmningsbaner i Danmark og udlandet, af bordet, og jeg vil gerne protestere mod rideforbundets betegnelse af den mishandling af hestene, der foregår på videoerne, som anerkendte træningsmetoder.

At affeje den 'ridning',der vises på videoerne, med at "Nogle af hestene unddrager sig rytterens hjælpere, hvilket kan skyldes manglende uddannelse, at "rytterne har meget forskellig uddannelsesgrad" og at "sige, at hvis en schenkels påvirkning er overtrædelse af Dyreværnsloven - hvor efterlader det fluen på marken?" - er flovt, arrogant og uden forståelse for hestens adfærd og mentale læringsprocesser.

For sandheden er, at videoerne viser heste efter hest efter hest, som i større eller mindre grad udviser både konfliktadfærd og begyndende indlært hjælpeløshed. Indlært hjælpeløshed, der er et adfærdsmønster, som psykokologen Seligman var den første til at beskrive, da han på det tidspunkt forskede i undgåelsesadfærd hos hunde, og i forbindelse med et eksperiment viste det sig, at nogle af hans hunde reagerede mærkeligt, når de blev udsat strøm gennem fødderne fra et elektrisk gulv. Fælles for hundenes reaktion var en underlig passiv og opgivende indstilling. Det er det samme tomme, passive blink, man ser hos mange af hestene på Eponas videodokumentar. Det vil jeg gerne protesterer mod.

Er rideforbundet i dag ude af stand til at kende forskel på en hest, der 'anstrenger' sig, og en, der lider både fysisk og psykisk overlast? Er Rideforbundet ude af stand til at anerkende og reflektere over dyben og tragedien, når adfærdsforsker, elite-dressurtræner og FEI-rådgiver Andrew McLean, PhDs kommenterer, at flere af hestene på videoerne trækkes så voldsom ind mod bringen og bøjes så kraftigt af til siderne, at hestene dels har svært ved at få tilstrækkeligt ilt, dels får klemt nerver og rygmarv. Det gør jo ikke situatiaonen bedre, at det er landstræneren, der står med hænderne i lommerne og betragter hestene, som både åndenød og fysiske smerter som følge af træningen.

Men forsker og PhD i hestens frygt, Janne Winther Christensen, professor i dyrevelfærd ved Københavns Universitets biovidenskabelige fakultet, Jan Ladewig og adfærdsforsker, elite-dressurtræner og FEI-rådgiver Andrew McLean, PhD er ikke alene om at mene, at hestene i moderne konkurrencesport lider overlast.

Også berider og politihestetræner Peter Amris fortæller i gratismagasinet All horse, hvordan han ser ridesporten har udviklet sig:
"Desværre kan jeg ikke lade være med at bekymre mig. Vi avler gode heste, men jeg mener i mange sammenhænge, at vi øver vold på dyrene. Det, man belønner i dag på konkurrencebanerne er efter min mening en helt forkert udvikling. Ungheste bliver forceret - uden forståelse for at hestens organisme bliver slidt op før tid, når de i en ung alder skal præstere på et niveau, som kræver en styrke, som hesten er mange år om at opbygge - uanset talent. Det bekymrer mig. Det er dumt at forcere gode heste, så de er slidt op, inden de får lov at blive ti år. I øvrigt er der i dag en gængs opfattelse af, at tiårige heste er gamle. Det er jo i og for sig en forfærdelig holdning. Hesten har ikke engang nået dens bedste alder, konstaterer Peter Amris og henviser til ridehistoriens mange dyrkøbte erfaringer omkring den rette træning af hestene. Vi ser jo heste, der metodisk bliver redet med hovedet ned mellem forbenene. Det har man nu givet et navn. De, der har læst ridehistorie, vil erfare, at disse tenikker ikke er nye, men har været prøvet før - for flere hundrede år siden. Der erfarede man, efter at have plaget livet af tilstrækkelige med heste, at det ikke virkede efter hensigten. Meste af alt fordi hestene ikke kunne holde til det. Det er en illusion om kontrol. Hestene forsvarede sig naturligvis og viste med alt tydelighed tegn på ubehag. De naturlige gangarter forsvandt i hestene - simpelhen fordi ingen hest kan bruge sin krop i denne forkvaklede og unaturlige holdning. Hvordan kan nogen tro, at en hest kan flytte sit tyngdepunkt mod bagparten og bruge sin ryg, når man lægger den tungeste legmesdel ned mellem hestens forben og trækker den sammen? Det er da stik imod al logik efter min bedste overbevisning - og faktisk dyreplageri, siger Peter Amris, der mener, at man generalt belønner ryttere ved dressurstævner for det forkerte. Vi er ikke blevet en pind klogere. Dommerne sidder og belønner unaturlige gangarter, hvor hestene viser pas i skridten, urent trav med sprællende forben og manglende diagonal benflytning samt stampen i galoppen. Man belønner en masse spændinger og kan med al tydligehed ikke skelne mellem dette begreb og spændstighed. Med andre ord: hesten går uden korrekt bæring, men bærer sin rytter med en kort, sænket og spændt ryg og skubber sig af sted på to ledder. Det slider en hest op før tid. Hestene går som regel også med forkerte overlinjer, der jo er det bedste bevis på, at hesten er trænet forkert", siger han og tilføjer, at man ofte på højt niveau ser heste, der kommer ind på banen stress-svedende med åbne munde og piskende haler. "Jeg har endda observeret, at man har sprayet ildelugtende ting på bringen af hesten - for at den ikke skal rulle sig ind bag biddet under programmet og komme op foran. Det er kunst på højt niveau - på en eftergivende og tilfreds hest!", lyder det ironisk fra den uniformerede rytter. "Tænk, at vi har en nylig kåret verdensmester, der i programmet ikke på noget tidspunkt viser stilstand, ej heller viser rentaktet skridt. Hesten stikker efterfølgende af og løber løbsk til præmieoverrækkelsen! Dette er en verdensmester til hest i kontrol og lydighed! Man ved jo ikke, om man skal græde eller grine! Det er meget bekymrende." (allhorse.dk)

Det er vel aldrig belejligt for DRF at blive gjort opmærksom på, hvor galt det står til med 'hestevelfærden' i den moderne, konkurrence-prægede hesteverden; dog ville det være et gevaldigt plus i regnskabet, hvis forbundet gjorde et forsøg på at imødekomme den voksende kritisk, der er af moderne konkurrenceridningen på en mere selvkritiske og reflekterende måde.

Videodokumentationen, kommentarerne fra de tre eksperter: forsker og PhD i hestens frygt, Janne Winther Christensen, professor i dyrevelfærd ved Københavns Universitets biovidenskabelige fakultet, Jan Ladewig og adfærdsforsker, elite-dressurtræner og FEI-rådgiver Andrew McLean, PhD samt Dansk Forbundets svar på kritikken kan se på www.epona.tv
Artiklen med Peter Amris kan læses på www.allhorse.dk (kræver gratis login) på siderne: 6-12

Skal for en god ordens skyld nævne, at jeg intet har med Epona.tv at gøre, men blot er en særdeles bekymret hesteejer, som efter tilbagevenden til hesteverdenen efter 15 års fravær føler trang til efter at udtrykke min bekymring og min afsky for, hvad der er sket med behandlingen, træningen og ridningen af vores skønne dyr i de år, jeg har været væk.

Med venlig hilsen
Søs D. Jensen, cand.comm., hundeadfærdsbehandler, hundetræner og skovtursrytter
Janumvej 116
9460 Brovst

0
0
Svar på denne tråd

Ridning, land, svar
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:15

Om det er Sverige, Tyskland eller Danmark springningen er optaget fra, saa er DRF's syn paa ridningen som 'traening' desvaerre den samme.

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

Video....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:16

Janni hvis du så videoerne er jeg sikker på du ville være enig i, at der er tale om mishandling.

Jeg havde egentlig bestemt mig for ikke at sem dem (60 kroner er meget i mit buget), og så bare stole på at de andre sagde at det var groft. Men i sidste ende blev jeg for nysgerrig og ønskede at danne mit eget billede. Og hvilket billed. Det er grotesk det der foregår!

Når det så er sagt, så er det da virkelig en skam at de videoer ikke er tilgængelig for HELE offentligheden, altså gratis. Især hvis alm. mennesker kunne se dem og høre kommentarer fra eksperter, så tror jeg der ville blive råbt vagt i gevær.

SÅ ja man skal benytte medier til at komme ud til folk, men det nytter (undskyld) satme ikke noget, hvis det kun er til en så begrænset mængde, som færdes på Epona.

Og dem som færdes på Epona, jamen det er dem, hvor de fleste udmærket er klar over, hvordan topryttere mishandler deres heste og hvor skadelig forkert træning er.

Kort sagt: Den rammer for snævert og den når kun ud til de forkerte.

Send det til store medier, så det kan ligge frit på hjemmesider som TV2's fx og youtube. What ever. Der skal bare et større publikum til!

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
Heartland bogseien og Bøger af Monty Robberts sælges
0
0
Svar på denne tråd

arrrrrhhhhh
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:18

Ahhh ok, og så skal DRF straffes og hænges ud.... pga en sag der burde serveres for FEI!!!!

hvor velovervejet.

Mister al fidus til det her foretagende.

Desuden har DRF intet at gøre med det der sker i Herning. Det er Varmblod i skal henvende jer til.

kh

mette

The winner takes it all!

tlf. 20924205

www.team-lodberg.dk

Også på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

Som jeg har sagt
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:26

tidligere er jeg sikker på, uden at have set videoerne, at det ikke er pæn ridning der vises. Jeg er så gammel at jeg nok har set noget tilsvarende IRL.

Det synes jeg da også er fint der er nogen der vil gøre noget ved.

Alt i alt må jeg dog nok bare konstatere at mit syn på heste og ridning, skiller sig meget ud fra epona tilhængernes, og det er så ikke det samme som at jeg synes mishandling er OK.

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Så blev det
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:38

Alt for useriøst og uproffesionelt for mig.

Man retter en hård kritik til DRF, uden at man på forhånd, har sat sig ind i om det er hændelser, der er sket under DRF Regi. Det viser sig så at DET ER DET IKKE !!!

Undskyld men så finder jeg det alt for komisk, at man forventer at blive taget seriøs, og opfattet som et seriøst journalistisk medie.

Jeg håber ikke i har være forhurtige på send knappen, med disse mail til DRF, for så skyldes de vist en lige så stor og uforbeholden undskyldning, som den sviner de lige har fået, fra hver og en, inklusiv epona.

K'sFoto ©

- Et øjeblik fastholdt i tiden.

Glem aldrig at respektere dine medmennesker, uanset menings forskelle.

Bullerklubben.

JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Karoline STALD K
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:43

Er det galt at ytre sin forargelse, til et rideforbund der kalder det træning - Disse videoer, viser IKKE god og korrekt træning i MINE og mange andres øjne

Om det skulle have været til FEI eller DV, tjaeeee, det skal jeg ikke kunne sige!!

0
0
Svar på denne tråd

Kritik...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:48

Synes det er virkelig foragteligt at DRF blot kalder det træning!

Ang om videoerne er optaget i DRF regi eller ej, så er det jo ikke det der klages over - der klages over at DRF kaldes åbenlys mishandling for træning. Og så er det da totalt ligemeget om videodokumentationen er fra det ene eller det andet stævne.

Jeg tænker på om man måske burde rette henvendelse til FEI?!?!

De er jo ligesom over" DRF, så hvis der "sker noget" der, burde det jo brede sig.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Reglement
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:49

Dansk Ride Forbunds reglement gælder i Herning.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Jannie Tornvig
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:52

Det kan også undre mig, at Team DK og DIF kan være med til dét - men så langt havde jeg slet ikke tænkt

Sakset fra DRF's helt eget reglement (alm. bestemmelser):

§191. Teknisk delegeret

2. Den teknisk delegeredes opgaver er bl.a.:

2.2. Under stævnet:

- at sikre opsyn med opvarmningsbanen/erne under hele stævnet

- at sikre, at reglementets bestemmelser overholdes

§178. Forseelser begået af personer, jf. pkt. 170.

2. Påtale, advarsel og bortvisning.

2.1. Påtale:

Ryttere, hjælpere, instruktører, holdledere, hesteejere, og andre, jf. pkt.

170.2., der:

- udviser voldsom ridning

kan af stævnets teknisk delegerede tildeles en påtale.

2.2. Advarsel:

170.2., der:

- udøver misbrug af pisk/sporer eller tilsvarende

- opfører sig usportsligt, uforskammet eller utilbørligt

- i øvrigt begår en handling, der med rette vækker mishag hos den teknisk

delegerede eller klassens dommer

- i øvrigt overtræder reglementets bestemmelser gentagne gange kan af stævnets teknisk delegerede tildeles en advarsel. Advarslen skal gives

visuelt og offentligt, og markeres ved at vise et gult kort.

2.3 Bortvisning:

170.2., der:

- opfører sig groft usportsligt, uforskammet eller utilbørligt

- misbrug eller mishandling af hesten, herunder voldsom brug af pisk eller sporer.

Kan af stævnets teknisk delegerede bortvises fra stævnet

100. Formål, gyldighed og etik

1. Reglementets formål er:

- at sikre, at hestens tarv respekteres.

3. Etiske regler for omgang med heste

3.1. Indenfor al ridesport skal hensynet til hesten prioriteres over alt andet.

3.2. Hestens velfærd skal gå forud for avlerens, trænerens, rytterens, ejerens,

hestehandlerens, stævnearrangørens, sponsorernes og officials interesser

og ønsker.

3.6. Det er af stor betydning til stadighed at forbedre uddannelsen i træning og

håndtering af hesten, samt at fremme veterinærmedicinske studier.

3.7. Rytternes personlige ridefærdighed, hestefaglige viden og kunnen skal

udvikles, da disse faktorer er af stor betydning for hestens trivsel og

velfærd.

3.8. Enhver form for ridning og træningsmetoder skal tage hensyn til, at hesten

er et levende væsen, og må således ikke omfatte fysisk eller psykisk vold

overfor hesten.

3.10. Enhver klub under Dansk Ride Forbund, og alle medlemmer af disse klubber er forpligtet til at respektere hestens ret til omsorg, pleje og god behandling.

170. Formål og gyldighedsområde

3. Medlemmer af klubber under Dansk Ride Forbund er endvidere forpligtet til:

3.5. at optræde på en sådan måde, i forbindelse med stævnedeltagelse i

Danmark eller i udlandet, at det tjener til ære for dansk ridesport.

Og så man man bare overveje, hvordan man med dette reglement i hånden kan påstå, at www.epona.tv 's fremstilling er en grov overdrivelse...

Mon det hænger sammen med, at man igen vil slå det hen med, at det er "et par piger med en hjemmeside", som Britta Riis så smukt gjorde med barring-sagen? Jeg håber det ikke... Men jeg synes efterhånden aldrig jeg bliver positivt overrasket...

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:56

deres udtalelser som er helt hen i vejret. Det er dette som jeg, og andre, gerne vil protestrere over... Hvorfor er det useriøst?

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Professionelt
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:58

Nu har jeg lige læst eponas leder, hvor de præsenterer videoerne. DRF bliver så vidt jeg kan se, slet ikke nævnt. Det handler om, at ridesporten er i fare.

Så Mette Lodberg og Karoline - I kan vist godt glemme jeres hellige (og måske også bekvemme) forargelse over epona.

Men det er jo oplagt at henvende sig til det landsdækkende forbund i denne sag - derfor er det også blevet foreslået af mange i denne tråd at skrive til DRF.

Og epona har naturligvis sendt sin journalistiske reportage til DRF - alt andet ville da være åndssvagt. Det må være DRF, der sørger for, at vi holder fanen højt her til lands.

I den forbindelse glædede det mig, at Line Calano nævnte, at glidetøjler er forbudt på danske opvarmningsbaner. Det er da et plus i DRF's favør. Kunne de bare tage de øvrige ting lige så seriøst og ikke affærdige dem på en så arrogant måde.

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

Jeg forarges nu mest
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:01

over det, der sker på dressuropvarmningen - der burde man vel have kontrol nok over sin krop til at indvirke korrekt på sin hest, når man når til et niveau, der indebærer start i Herning?

(Det med at have kontrol over sig selv er et krav i LC-klasserne )

Ikke at springopvarmningen ikke også er grim - dressurdelen er da bare lige så slem. Omend fri for hjælpetøjlerne. Her er der så kandarstænger i stedet for. Mmmmmm.

Mette Lodberg og StaldK:

Nu farer i i flint over, at det "kun" var dressurdelen og ikke det hele, der var grim grim ridning i Danmark? Så kan man ikke tage forargelsen seriøst mere (det havde jeg nu ellers også indtryk af, at I slet ikke gjorde til at begynde med)?

Hovedsagen er vel, at der var grim grim ridning i Herning, og det burde vel for pokker være nok at reagere på - eller hvad?

Eller er I mon ude på at få tråden slettet? (haha)

Jeg er i øvrigt også stadig en sten...

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

tralalaa
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:03

Gsims... Hahaha....

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Ja - der var
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:05

sikkert "grim grim" ridning i Herning, men der var også smuk ridning i Herning.

Jeg var nok bare på det rette sted eller hulens heldig

Eller også var mit formål med at være der, ikke udelukkende at se efter fejl ved diverse ryttere

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Jamen fedt, at der var
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:08

pæn ridning, Janni. Det var jeg såmænd heller ikke i tvivl om, at der sikkert var.

Mener du, at når der er noget der er pænt, så må man ikke sige, at der var noget, der ikke var det?

Men skal reglementet ikke overholdes, eller hvad synes du?

... nu som brosten... Helvedes firkantet på alle ledder og kanter...

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Forbundet skal også bakke TD op
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:13

Godt forslag at uddanne de teknisk delegerede (TD). Samtidig skal Dansk Rideforbund (DRF) så også bakke TD op så respekten for TD ikke undermineres.

Sidste sommer var jeg skriver og speaker ved at distriktsmesterskab i springning. Flere tilskuere henvendte sig i sekretariatet vedr. en ponyrytter som bankede løs på sin pony på opvarmningsbanen. TD går over på opvarmningen og kigger på sagen. Hun finder behandlingen helt utilstedelig og bortviser rytteren - muligvis kom bortvisningen først efter at ponyrytteren havde svaret igen og givet TD "fingeren" - det er jeg ikke helt sikker på. Rytteren vil dog gerne have lov at starte dagen efter, hvor hun er tilmeldt i distriktsmesterskabet. Hendes forældre kontakter DRF, hvor de har personligt kendskab til nogen centrale personer, og får kendelsen omstødt til en advarsel så pigebarnet kan stille til start dagen efter.

Det er i mine øjne at underminere TDs myndighed og særdeles uheldigt.

Så det rideforbundet bør gøre er fx:

- uddanne TD og oficials bedre vedr. dyrevelfærd og tegn på stress og mistrivsel

- placere en TD eller en oficial på opvarmningen med myndighed til at beordre ryttererne til at ride skånsomt

- lave en standard målepind til tjek af at næsebånd ikke er spændt for stramt

- med myndighed til en procentvis reduktion af de opnåede dressurpoint, hvis det er nødvendigt med mere end en henstilling om at ride skånsomt på opvarmningen til dressur

- med myndighed til at tildele et antal forhåndsfejl på springbanerne, hvis det er nødvendigt med mere end en henstilling om at ride skånsomt på opvarmningen til spring

- med myndighed til at bortvise ryttere, hvis de ikke reagerer positivt på et nærmere besluttet antal henvisninger

- udvikle uddannelses og autorisationssystem, hvor TDs og oficials vurderinger bliver trænet og testet hvert år på et antal videoer

DRF bør også uddanne dommere i at genkende tegn på trivsel og stress hos hestene og udstikke retningslinier for hvor meget stresstegn skal trække ned, hvornår øvelser ikke kan godkendes og hvornår ryttere evt. skal stoppes og udvises fra banen.

DRF bør skynde sig at vælge en linie, som viser at Danmarks rideforbund det forbund, som fører an i arbejdet med at sikre hestevelfærd og konkurrencesport kan forliges.

In my deams? Tja, det er jeg desværre også bange for, men nogle gange bliver man da positivt overrasket og jeg har da lov at drømme.

Det ville tjene rideforbundet bedst, hvis de allerede i morgen etablerede et hurtigtarbejdende udvalg - det ville også være godt for forbundet at kunne oplyse at det havde de gjort, når denne sag når landsdækkende aviser og tv, hvad jeg tror den gør inden så længe.

KH NinaSt

Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.

0
0
Svar på denne tråd

Jo - gør
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:14

du bare det

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Men Janni
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:14

det er SKØNT at der var smuk ridning i Herning. Helt fantastisk og lad os da nyde den smukke ridning.

Det der vækker folks harme, er at DRF ikke vil tage stilling til at heste udsættes for mishandling, men kalder det træning og irrettesættelse... Uanset hvor der foregår, så burde DRF tage afstand fra den slags ridning.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Er det
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:16

tvang i har noget imod ?

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:16

Det er vidst mere reglen end undtagelsen at ridning ser sådan ud på videoerne.

Og selv om ikke alle ryttere benytter glidetøjle og kandar så synes det er lige så slemt at man ser i almindelige klubber rundt omkring at almindelige heste ejere som du og jeg, kan finde på at save og flå hestens hoved fra den ene side til den anden. At man fiksere hesten med minimale indspændninger og pessoasystemmer foregår også. Men det ser man ikke på som værende lige så slemt.

Men hvorfor det? Er det ikke tvang som det andet vi kan se i epona's videoer?

Tag ud på rideskoler, klubber og mindre stævner. Det er immervæk en sær syn at se en rytter som har fuld kontrol over sin hest, uden at være hård. Selv vores ponyryttere som er vores fremtid i ridesporten ser vi tæske deres ponyer med pisken hvis de f.eks refusere et spring. Man kan også nemt finde ponyryttere der saver og drejer hestens hovedet ind og om til sin skulder.

Når sådan mishandling får lov at finde sted sender det et signal om at det er iorden. Det tager almindelige ryttere til sig med hjem. Det kommer videre til vores ponyryttere.

For helt ærligt. Jeg så EN hest uden glidetøjle på videoen fra springopvarmningen.

Og jeg så INGEN rolig og afslappede heste fra banen i herning. Hvorfor skulle opvarmningen være anderledes på banen ved siden af?

Ja der er nogle som ridder pænt. Men disse bør da bare være glade for at få dem som ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt overfor dyr, bliver irettesat og måske bortvist.

Bare det at det er MULIGT at få sådanne optagelser mere end rigelig. Det burde ikke findes NOGEN som helst steder.

De ordenlige ryttere burde vel være lykkelige over hvis dem som mishandler deres heste på denne måde bliver taget fat i. Ikke nok med det er synd for hesten og imod reglerne. Så giver det automatisk HELE ridesporten et dårlig ry.

Hvis der er en smule surdej i dejen så bliver det hele syrligt! Så lad os dog gøre alt hvad vi kan får at holde surdejen fra den gode dej!

Selv om heste godt kan lide rugbrød!

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

sjovt egentlig
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:20

Sjovt egentlig at i straks tror at fordi jeg mener at drf ikke kan være involveret, er min mening at det er ok at heste mishandles.

Syntes ellers at jeg var ret enig med jer andre i den anden tråd, som jeg by the way ikke har noget at gøre med blive lukket.

Men jeg mener bare at sagen skulle videre til FEI da det i den grad er DERES problem.

Julie>> Mig bekendt er der visse undtagelser drf/varmblod imellem.

Hvad Karoline skriver står hun selv til regning for, og det samme gør jeg.

Mvh

mette

The winner takes it all!

tlf. 20924205

www.team-lodberg.dk

Også på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har noget imod
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:31

at reglementets almindelige bestemmelser bliver overtrådt på adskillige punkter, og at Rideforbundet afskriver det som "træning".

Og i den sammenhæng er det for så vidt flintrende ligegyldigt om flertallet rider pænt. Det er dejligt, hvis det er tilfældet, men lige her er det irrelevant.

DRF underminerer fuldstændig deres eget reglement og de officials, der følger det (og her er jeg jo så selv én af dem, og måske derfor p*sser det mig ekstra af, at man ikke aner, hvad der står i reglementet - eller at man ikke synes det er særlig vigtigt, at det bliver fulgt).

Det er også derfor de elendige billeder i vores fordringer generer mig så voldsomt.

Jeg forstår ikke, hvad ideen er med at have en TD'er, der kan uddele gule og røde kort og påtaler og lad mig komme efter dig, hvis det kun er nogle bestemte ting i reglementet, man kan (eksempelvis) bortvise folk for.

For når der står, at man kan bortvise folk for voldsom brug af pisk eller sporer, så kan man bortvise folk for voldsom brug af pisk eller sporer! Og så bør man også gøre det.

Jeg gentager lige mit nye yndlingscitat:

Medlemmer af klubber under Dansk Ride Forbund er endvidere forpligtet til at optræde på en sådan måde, i forbindelse med stævnedeltagelse i Danmark eller i udlandet, at det tjener til ære for dansk ridesport (DRF's Alm. Bestemmelser)

Jannie: mener du ikke, at reglementet skal overholdes?

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Mette Lodberg
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:35

Sjovt egentlig at i straks tror at fordi jeg mener at drf ikke kan være involveret, er min mening at det er ok at heste mishandles.

Hov-hov - hvem har sagt dét? Det lød blot som om det overhovedet ikke var noget, DRF skulle stilles til regnskab for på nogen måde, og dét kunne jeg ikke forstå.

Syntes ellers at jeg var ret enig med jer andre i den anden tråd, som jeg by the way ikke har noget at gøre med blive lukket.

Det var heller ikke det, jeg hentydede til i min morsomhed - det er bare sådan noget, nogen bliver skudt i skoene ind imellem. Det har intet med dig at gøre.

Jeg undrede mig sådan set også over dit udfald, efter din udmelding i den anden tråd. Og jeg er da helt enig i, at FEI også burde fedtes ind i dette her.

Hvad Karoline skriver står hun selv til regning for, og det samme gør jeg

Det er vi også helt enige om... Jeres reaktioner lignede blot hinanden, og så skrev jeg jer under ét. Beklager, hvis det blev forstået som at I er hinandens håndlangere eller whatever.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

mere spam herfra
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:37

Og Janni: nu går det lige op for mig, at du har svaret på det, jeg spørger dig om igen - det må du undskylde, at jeg ikke lige har opfattet... Og dermed er der selvfølgelig ingen grund til, at du svarer igen-igen ;)

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

glidetøjle
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:43

Line, er det ikke tilladt at ride med den, men blot ikke springe med den, til danske stævner ?

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 21:46

Nu har jeg sendt denne email til DRF:

Til DRF

Jeg har netop læst jeres udtalelse omkring videoerne på Epona.tv, og jeg må sige at jeg er
dybt rystet. Det er mig ubegribeligt at der er nogen der kan se på den mishandling og så blot
kalde det for ridning. Tvang er ikke det samme som at ride, og at udnytte en hests flugtinstinkt
så den i den grad bliver hjælpeløs er simpelthen så forkert som noget kan være. Desværre er det
blevet den almindelige måde at 'træne' heste på i dag, hvilket man jo kan se på næsten enhver
ridebane.

Selv efter fiaskoen med taktfejl i 'Fordringer for dressuren havde jeg håbet at DRF ville være sig
ansvaret voksent og ville stå frem og gøre noget ved dette kæmpestore problem, men det kan
jeg jo så se at I ikke er interesserde i. Nej, frem med cirkusdressuren og voldridningen. Hvis det
er den måde DRF vil fortsætte på, så er jeg fuldstændig færdig med DRF i alle dets
afskygninger.

Mvh Rie Petersen

Det er ikke verdens bedste brev, men hvis der er nok der skriver ind, så burde de da i det mindste få øjnene op for at vi er mange der ikke støtter dem.

0
0
Svar på denne tråd

Orker ikke den her debat igen
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 22:00

men for god ordens skyld TÆNK før i trykker send knappen herinde ingen ønsker tråden slettet men hvis folk ikke kan opføre sig som voksne mennesker og debatere sagligt sker det jo igen.

Jeg tror desværre ingen komemr nogen vegne med at sende diverse hade mails til DRF hvis i skal rusker i tremmer hos nogen er det FEI det er trods alt dem der trækker det længste strå;-)

Ha en hygsom aften.

I had a dream, it came true and his name is Staro...
0
0
Svar på denne tråd

Staro...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 22:34

Du har helt ret i, at det ikke er hademails der skal til, og man skal nok også passe lidt på med den belærende tone.

Brugt mod folk, der i forvejen måske føler sig lidt klogere, virker den altså ikke ret godt, hvis man skal være lidt taktisk .

Og så synes jeg nu også det ser pænere ud, om man henvender sig på en ordentlig måde, selv om man er sur

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

du har ret susan
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 22:57

jeg havde ikke tjekket det. men blot lyttet til falske rygter om at det var nyt fra i år at man slet ikke måtte ride med den. Men nu har jeg tjekket, bare for at være sikker og her er resultatet.

292. Opsadling og optømning
1. For heste gælder
- at de skal bære sadel. Stigbøjlerne skal hænge løst i stigremmen. Sadlen
skal have en funktionsdygtig eller åben sikkerhedslås.
- at optømning er fri, men tøjlen skal være fastgjort i biddet, dog er
hackamore og gags tilladt.
- at alle former for hjælpetøjler med undtagelse af ringmartingal er forbudt
under springning både på opvarmningsbanen og på konkurrencebanen.

- at der ikke må rides med pisk, der er mere end 75 cm lang.

undskyld fejlinfo.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 22:57

Hej med jer

Ja jeg må indrømme at jeg kun nåede halvvejs i tråden, og jeg kan kun sige at jeg er helt enig i jeres kritik af DRF.

Jeg må desværre erkende at jeg ikke tror at 50, 100 eller 200 hade-mails til Rideforbundet vil gøre den store forskel. FEI er nok en sikrere vej.

MEN... jeg tænker (måske lidt kreativt): hvad hvis man går til pressen? Mange ikke-heste-interesserede ved jo ingenting om det her, fordi de simpelthen ikke kan se på en hest om den har det godt eller ej. Hvis man kunne lave en eller anden udsendelse el.lign. i fx tv om det uden om DRF og FEI, kunne det være at den almindelige borger (heste-interesseret eller ikke) til at boycotte metoderne, og måske få DRF til at gøre noget? Omtale kan gøre meget...

Er bange for at der bliver set igennem fingre med vores vrede mails og vrede tråde der ligger her på nettet simpelthen fordi det er for "småt".

- Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

klkf<kjg
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 23:45

Jeg sad faktisk også og tænkte, at det måske er lidt som at slås med sin dyne, at henvende sig til DRF, som åbenbart sidder i lommen på toprytterne herhjemme, og ikke tør stille krav til dem.

Jeg er helt enig i, at det her skal offentliggøres. Videoklippene skal vises på TV i et indslag, der minder om det gamle program "Heste sladrer ikke", som garanteret fik alle vores små hår i nakken til at rejse sig i sin tid.

Samtidig mener jeg også, at DRF i samme udsendelse skal hænges ud på offentligt TV, så alle kan se, at DRF ikke lever op til sit ansvar om at sikre hestens ve og vel.

Jeg synes, DRF's reaktion på Epona.Tv's optagelser er pinlig og vidner om en passivitet, der ikke tjener noget som helst formål - andet end at please de danske topryttere, der "træner" deres heste, som vist på optagelserne. Jeg er forarget - og hvis jeg kunne, ville jeg, som en anden nævner, oprette et nyt rideforbund, der kunne vælte DRF af pinden. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal bære mig ad! Nå!

Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning:

Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.

0
0
Svar på denne tråd

Drf....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 00:37

Jeg kom bare lige til at tænke på, hvor mange af jer der skriver til drf egentlig har læst det konkrete citat, hvor drf kalder det man ser på videoerne for træning?

Så vidt jeg kan se er det Eponas beskrivelse af drf's svar. Ikke fordi jeg ikke tror på Epona, men man skal nok lige have det in mente, når man skriver mails til drf.

F.eks. synes jeg nemlig ikke, at det er helt det samme, der står i det første afsnit som i det næste her:

"En voldsom overdrivelse" kalder Dansk Ride Forbund professor Jan Ladewigs udtalelse om, at det er en overtrædelse af Dyreværnsloven at udsætte hesten for uophørligt pres fra bid og sporer.

"Såfremt Jan Ladewig fastholder, at der er sket en overtrædelse af Dyreværnsloven, er vi uforstående overfor, at der ikke er sket en anmeldelse, således at der kan foretages en uvildig undersøgelse af, om der er sket en overtrædelse," skriver DRF i en email til EPONA.tv.

(Citeret fra epona.tv)

Og derfor går jeg jo ud fra, at det ikke er hele mailen, der offentliggøres. Ellers synes jeg i hvert fald, at Epona drejer drf's udtalelse omkring Jan Ladewig lidt.

Når det er sagt synes jeg dog også, at det er dybt kritisabelt, at drf ikke vil forholde sig konkret til videomaterialet med undtagelse af en enkelt episode!

Det ville i hvert fald være rart, hvis der kunne komme lidt klarere regler for, hvornår brugen af pisk og sporer (og bid kunne man tilføje) bliver til misbrug. Det er ikke mit indtryk, at der er det nu, og jeg forstår egentlig ikke, hvorfor drf ikke reagerer på disse videoer ved at melde ud, at det selvfølgelig bliver taget seriøst og der bliver kigget på det. Det ville altså give dem lidt mere kredit i mine øjne.

Mvh.

Anna

Nogen der har en god idé til min signatur?

0
0
Svar på denne tråd

Se her...............
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 02:55

www.original-knabstrupper.dk

:-) Stutteri Kronplet :-)

Min hest er mit spejl,
som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sanheden.
Citat.: Bent Brande ...
0
0
Svar på denne tråd

Hvis man nu
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:10

læser de reglements-punkter, som jeg har listet længere oppe, så er der i min verden ingen tvivl om, at reglementet er overtrådt på flere væsentlige punkter - hvis vi ser på det, der sker på dressur-opvarmningen.

Derfor synes jeg da også, at det kunne være rigtig dejligt, om man kunne få en klar udmelding om, hvordan man kan se, at de er overtrådt, hvis de ikke er det på eponas videoer...

Jeg bliver simpelthen så gal over, at man er så dårligt inde i sine egne ting, at man gang på gang negligerer reglementsovertrædelser, fordi det er topryttere, der begår reglementsbrud.

Dét er i hvert fald ikke noget, der tjener til ÆRE for vores forbund...

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Hjælpetøjler
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:12

Nej, Line havde nu ret første gang. Lidt længere nede i springreglementet står der:

at alle former for hjælpetøjler, undtagen ringmartingal, er forbudt både på

opvarmningsbanen og på konkurrencebanen.

Jeg vidste det heller ikke, men tjekkede det i går, da jeg så at Line havde skrevet det. Den er god nok :)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

men mona
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:12

hvorfor betyder det noget andet når bent brenderups heste mimrer med mulen end det gør når alle andres heste mimrer med mulen?

og hvorfor må heste godt lægge ørene fladt ned og småstejle i en tilbagetrædning bare fordi de ikke har bid i munden?

jeg troede ellers klart at mimren med mulen, småstejlen med tilbagelagte øren og kasten med hovedet var tegn på for meget præs og smerte?

og hvor meget må kameler vifte med halen førend man bruger schenklen forkert?

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

tak julie
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:16

så skulle jeg bare have været mere tålmodig da jeg læste.

Nu bliver jeg så igen træt af reglementets udformning. for den ene regel overtrumfer her den anden. og hvis man bare lige søger at slå noget op kan man hurtigt få læst den paragraf hvor den milde udgave står.

et andet eksempel er det her med Lc-klasserne og sporer. eller hvorvidt andre ryttere må ride hesten under stævnet. Det må de ikke, men hvis to ryttere melder sig til på samme hest i forskellige klasser må de gerne. *suk*

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Aaargh!
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:27

Nej, det er kun ponyerne, der slet ikke må have glidetøjle på, og det måtte de da heller ikke før?

Jeg tror lige, jeg laver noget mere kaffe.

Anna Aissa, når man skriver noget i "citationstegn", betyder det, at det er noget, kilden rent faktisk ordret har sagt. DRF skriver (ordret), at Jan Ladewigs udtalelse er en "voldsom overdrivelse", altså at der ikke er tale om at Dyreværnsloven bliver overtrådt på videoerne. Altså er forbundets svar på spørgsmålet "Træning eller dyrplageri?", at det er træning, og m.h.t. det ene klip med træning af passage (her bruger jeg udtrykket passage meget frit), roses rytteren jo ligefrem for at "vente" på hesten og "belønne" den. Det eneste, der er udeladt fra DRFs originale svar, er at forbundet endvidere synes, det er synd for de ryttere, som medvirker i indslaget.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Angående emails...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:30

så er det jo lige så nemt at arkivere lodret ed at trykke slet, som det er at smide en stykke papir i skraldespanden. Gør jer selv den tjeneste også at bede om kvittering på modtagelse, ligesom I vill gøre hvis I sendte et vigtigt brev til andre. Outlook kan ihvertfald det...

Det er jo en yderst skræmmende formulering de har lagt for sig DRF. Min første tanke var at melde mig ud, men det får jeg og de jo intet ud af. For det skal godt nok være en gennemgående udmelding, før det batter noget i sådan et stort forbund. 100 medlemmer eller 1000 medlemmer tror jeg altså ikke betyder det store.

Jeg kan dog heller ikke se relevansen i de videoer. BB-hesten render og mimrer hele tiden. Lorenzo er jo ikke noget med ridning at gøre, og kameler, ja det går nok nogle år, før end vi får set dem på en dressurbane.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg ham på hans hjemmeside

Ligesom så mange andre fotograferer jeg også...

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

Glidetøjler..
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:31

Det var da et glædeligt tiltag at alle hjælpetøjler er forbudt til danske stævner..

Det ville være sejt hvis Drf var igang med lobbyarbejde for at få det indført på FEI niveau ligeså.. Det er jo ihvertfald et punkt, hvor man let kan lovgive sig til bedre velfærd.

Hvis man så fulgte det op med restriktioner i forhold til optømning, så var man godt på vej.. Man kunne f.eks indføre at det eneste tilladte var trensebid og bidløs ?

Og man kunne indføre en målepind til næsebånd. Når rytteren red ud fra banen, skulle pinden føres ind under næsebåndet og hvis den ikke kunne nå ind til et bestemt mærke, så var rytteren diskvalificeret og ellers godkendt.. Det ville ikke være så svært at implementere, da der som regel står en og lukker folk ind og ud.. Uanset om det er spring eller dressur...

Men det er tiltag, synes jeg, der hører sig til (også) på FEI niveau, da det ikke er så hensigtsmæssigt for et nationalt forbund, at have regler der ligger så langt fra det internationales forbund..

Men er det hensigtsmæssigt for hestene at ingen gør noget fordi de praktiske udfordringer virker for uoverstigelige ??

Jeg synes almindelig velformulerede bekymrede mails til rideforbundet er en god ting. Hademails duer aldrig til noget og man kan ikke bare sige at det er forbundets skyld og de skal væltes...

Men de skal dælme TAGE STILLING også selvom det er en virkelig stor kamel der skal sluges, hvis man fuldt og helt skal kapere HVAD det i virkeligheden betyder, hvis dét eksperterne siger, når de ser Epona videoerne, er sandt !!

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

0
0
Svar på denne tråd

Mimre m.m.
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:32

Line Calano,

Jeg synes, det er slemt, at en hest viser stærkt ubehag ved biddet eller evt. bidløs trense, uanset hvem der rider den.

Det har lige præcis ikke noget med rideretning eller guruer at gøre.

Ingen bør holde hånden over nogen i sådan en sag - uanset om det er ens gode venner, idoler, guruer el. lign.

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

Reglement
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:34

Link til reglementet. Så kan man selv tjekke det. :P

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

og nu er jeg så
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 08:44

glad for at jeg ikke er en springrytter, der gerne vil ride med glidetøjler på opvarmningsbanen, for dét er da ikke til at blive klog på

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

sådan som jeg
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 09:17

læser reglementet så må glidtøjler ikke bruges under springning. Vil det så sige at så længe den ikke er på over selve springene, så må den godt være på???

Nå tilbage til DRf, jeg er virkelig ked af deres udmelding, men så ved man til gengæld lidt mere om hvor man står. Man må formode at det er det officielle svar der er kommet fra Britta Riis.

Dit spørgsmål Gsmims er virkelig relevant at stille DRF, hvornår er reglementet SÅ overtrådt?

Som jeg kan se er det nødt til at være en anden instans som overruler DRF.

Justitsministeriet, FEI (hm), dansk idrætsforbund?

NinA hvad var det for noget med at Hestens Værn ikke vil gå ind i sagen?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 10:42

vi skal udenfor heste verdenen. DIF er et godt bud, rigtigt godt, jeg ville gerne høre om de havde en kommentar til videoerne. Og så få politikere til at gå ind i sagen, så skal det nok blive offentligtgjort.

Jeg tror heller ikke hade mails er en god idé, men konstruktive mails med gode forslag og undren over deres udtalelser er nok i højere grad vejen frem :)

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

JLH ♥Wannamus♥
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 11:08

JLH ♥Wannamus♥:

Vil du ikke godt fortælle mig hvorfor ridning på topniveau ikke kan forgå uden vold som du bliver ved at tilkendegive?

>>>Kursus med Susan Kjærgård i Aalborg!!!! Se præsentation for mere info<<<

0
0
Svar på denne tråd

Hestens Værn
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 12:06

forholder sig (efter eget udsagn) til videoerne, og det skulle komme på epona ganske snart.

Jeg er meget spændt på, hvad der kommer ud af dette her.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Mit brev er sendt nu
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 12:14

Så er midt brev sendt. Jeg tog også lige og cc'ede det til en række danske topryttere i samme hug samt bestyrelsen hos instruktørforeningen. Jeg føjede et par spg. til rideforbundet i det i et forsøg på at forpligte dem til at svare. Jeg regner dog ikke med at få svar

Aleksandra - du har helt ret i det med r'et :-)) Tak for det.

0
0
Svar på denne tråd

Ta det rolig.
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 12:45

Line, ja Hugin mimere og det gør han uanset om han står stille eller bliver redet, han er både gammel og blind.

Jeg har aldrig set Bent trække hestens hoved ind til bringen så den er ved at brække nakken, han bruger kun tøjlen til at korrigere med, han styrer hesten med sit sæde, nå, man skal jo nok ikke snakke for meget om Bent her inde, for så ser de ryttere der ridder morderne (som vi kalder det) Rødt.
Han bruger i hvert fald ikke indspænding, opspænding eller nedspænding når han træner sine heste, og så kan hans heste stå stille ved op og nedstigning, det er der faktisk ikke ret mange heste af dem man ser ude til konkurrence der kan, de fare rundt som en hvirvelvind.

De heste man ser på videoen er alle så anspændte, man kan tydelig se at de føler ubehag, halen pisker rundt som en propel og rytteren er ved at brække nakken på dem, det er altså modbydelig at se på.

Ja der går nok nogle år endnu inden vi får Kameler at se på dressurbanen, men videoen er da sjov.
Nej det har ikke så meget med ridning at gøre det Lorenzo præstere med sine heste, men hold da op hvor er det smukt, og det kan man vel også glæde sig over.

Mona

Min hest er mit spejl,
som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sanheden.
0
0
Svar på denne tråd

Søs....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 13:09

jeg har fået et personligt svar, hver gang jeg har henvendt mig til DRF. Oftest noget med at det er trænings/korrektions momenter og at rytterne er dygtige, når de rider M+, så der er jo ikke noget at komme efter. Jeg er jo ikke tilfreds med svaret, men de tager sig tiden til at skrive et brev tilbage til en. Det skal de have for

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Behold nu de bid!
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 13:50

Lad os nu beholde de bid, i stedet for at signalere at vi er en flok økohippier der synes alle burde ride i cordeo!

Bid skal ikke forbydes, ej heller kandar - det det handler om er at rytterne skal lære at give efter på de pokkers tøjler, og det skal ikke kunne betale sig at sammenrulle eller skamride sin hest på opvarmningsbanen.

At forbyde kandar/hårde bid, er som at forbyde alkohol fordi en masse mennesker drikker sig fulde og tæver deres børn og ægtefæller.

Vejen er oplysning og stædighed. Vi skal som ryttere blive ved med at starte stævner i DRF-regi og vise et godt eksempel på hvordan man behandler sin hest ordenligt. Det er jo ikke spor umuligt at få heste der er spændstige i gangarterne uden spændthed, og at få glade, afslappede heste til at samarbejde gennem korrekt ridning.

Hvis vi hyler op om bidløs og "onde" topryttere, opfatter DRF os først som en flok uvidende hippier, der har noget imod topsport. Det er jo ikke biddene den er gal med, det er rytterne og DRF. Lige nu kan det betale sig at ride grimt, og selv et trensebid eller en sidepull kan blive grov tortur i brutale hænder, styret af udsigten til at vinde.

DRF's udtalelse er helt ude i skoven efter min mening, og de får også en mail fra mig, så snart jeg kan få en formuleret.

Hvis Britta Riis kan udtale sig om videoerne, Herning/Varmblod/udenlandsk eller ej, må DRF også være institutionen at bombardere med skuffede, men sagligt underbyggede mails (Ikke hademails).

Vi er rigtig mange ryttere, og vi MÅ kunne påvirke DRF, hvis vi undlader at fremstå som en flok fortørnede småpiger der i hvert fald vil have lov at ride i cordeo/sidepull.

Og kunne epona.tv ikke PLEASE for en gangs skyld bryde deres eget video-monopol og lægge den omstridte video fra opvarmningsbanerne ud til fri beskuelse uden medlemsskab eller betaling? Så har dem der "ikke rigtig vil se mishandlingen" da ikke DEN undskyldning for at kigge den anden vej?

Pony til salg

Kæmpe udsalg af kvalitetsrideudstyr: Sadler samt diverse montering, kandar, dækkener og meget andet - skriv og hør nærmere

Løvehoved-kaniner og marsvin til salg
0
0
Svar på denne tråd

du forholder dig ikke til det mona
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 13:55

Nu får du det virkelig til at blive en 'dem mod os' debat ved at skrive som du gør. for ingen steder skriver jeg at hvad jeg ser på video fra epona er i orden. jeg forholder mig faktisk overhovedet slet ikke til det i denne tråd.

og hvad med lorenzo's heste, må de gerne være anspændte og vise ubehag. for det gør de i videoerne.

at hugin mimrer når han står stille er ved ikke det samme som at han har det godt når han gør det? vi har jo netop hørt eksperter udtale at mimren er tegn på ubehag.

og hvor kom hele den smøre med indspændinger og bent fra. eller heste der står stille? jeg læser det måske forkert, men den måde du skriver det på, får det til at lyde som om at jeg skulle bruge indspændinger og ikke har mine heste til at stå stille. og det er jo vældigt svært at udtale sig om når ikke man har set 'morderen' ride.

jeg har ikke det fjerneste imod klassisk dressur eller dets udøvere når ellers bare de kan finde ud af ikke at være så hellige at alle andre alligevel kun har et formål i livet: at tilføre hesten unødig smerte og aflive den i en ung alder.

Jeg ved ikke meget om klassisk dressur. faktisk kun det lidt jeg lærte den tid jeg stod opstaldet samme sted som lars og lisbeth poppel. Om det så er klassisk ridning eller hvad der er efter din smag, skal jeg jo svært kunne vide.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 13:56

Ja, jeg er helt enig med Tina.

Iøvrigt så har det ikke noget af gøre med bidne, men den person der bruger dem. Det samme gælder pisk, spore og div hjælpetøjler!

Vel skrevet Tina! :)

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

.Zancle.

0
0
Svar på denne tråd

I øvrigt..
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 14:19

Mange tak, Liv :)

Måske skal jeg nævne at jeg ikke har noget som helst imod hverken bidløs ridning, sidepull eller ridning i cordeo - jeg rider selv uden bid og endda i cordeo, når jeg har lyst til at efterprøve om samarbejdet fungerer så godt som jeg går og tror :)

Bare lige så der ikke er nogen der får den tanke at jeg mener man KUN kan ride med bid.

Jeg mener bare at DRF tager os mere seriøst hvis ikke man starter med at opponere mod selve 'udstyrs-pakken' til stævner, som om det var den i sig selv der var problemet :)

Pony til salg

Kæmpe udsalg af kvalitetsrideudstyr: Sadler samt diverse montering, kandar, dækkener og meget andet - skriv og hør nærmere

0
0
Svar på denne tråd

Tina du har ret
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 14:25

Tina - det tror jeg faktisk du har meget, meget ret i . Det nytter ikke noget at være for økologiske - det er så nemt at tage afstand fra. Omend jeg er stor tilhænger af tøjletræksmåler :-)

Men jeg rider både med bid, sadel med bom og lejlighedsvis pisk :-) Men jeg har aldrig spore på - jeg kan simpelthen ikke se formålet med dem, når man har lært hesten at et tryk med schenklerne betyder frem og har en pisk med til at forstærke det signal, hvis hesten skulle eller har tendens til at lade signalerne blive overskygget af noget andet.

0
0
Svar på denne tråd

sporer..
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 14:33

En sidebemærkning.. Har undret mig mange gange over hvorfor man SKAL ride med sporer til stævner.. synes man selv skulle have lov at bestemme.. min 5 års hest er ikke redet op med sporer, og jeg kan ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt for at kunne starte!

Tøjletræksmåler er en fin ting, som jeg har sagt før så burde det være en lov at man havde en lille dims på tøjlen der blinkede og bippede ved så og så meget vægt/pres i hestens mund.

Samt sporer der hyler ved kraftigt længerevarende tryk.

0
0
Svar på denne tråd

Forskellige
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 14:34

Sådan er vi jo så forskellige :) Jeg rider aldrig med pisk - den bruger jeg kun ved træning fra jorden - og man må alligevel ikke bruge den ved konkurrencer :)

Jeg rider med sporer en gang i mellem fordi man skal ride med dem ved konkurrencer (for at demonstrere at man kan sidde stille med benene vel sagtens - selvom det ikke ligefrem er DET man synes bliver præmieret for tiden )

Tøjletræksmåler ville jeg også være tilhænger af hvis den kunne indstille sig automatisk efter hestens følsomhed, nogle heste er jo så sensible at det der ville være et helt almindeligt okay stopsignal for den ene hest, kan være næsten tortur for en anden.. Sådan som jeg kender heste i hvert fald...

Pony til salg

0
0
Svar på denne tråd

syret billedet i mit hoved
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 14:41

Ha ha ha - nej undskyld jeg fik bare lige pludselig det her billede ind i hovedet af ryttere med lysende blinkende og bippende og hylende dimser plasterede alle steder over hest og rytter.

Er der ikek nogle der kan tegne - det kunen blive en urkomisk tegning med tekst i stil med: også i ridningens verden gør den nye teknologi sit indtog :-))

men jeg er stadig tilhænger af det :-)))

0
0
Svar på denne tråd

TinaSpirits
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 14:50

du siger det godt, synes jeg:

Hvis vi hyler op om bidløs og "onde" topryttere, opfatter DRF os først som en flok uvidende hippier, der har noget imod topsport. Det er jo ikke biddene den er gal med, det er rytterne og DRF. Lige nu kan det betale sig at ride grimt, og selv et trensebid eller en sidepull kan blive grov tortur i brutale hænder, styret af udsigten til at vinde.

Og hvor ER det dejligt, at vi kan blive enige om, at det, epona viser, ikke er ok, og at DRFs udmelding er for vattet - uanset rideretning. Dét synes jeg er rigtig rigtig fedt!

Jeg har nu også fået personligt svar på min mail - om at den er sendt videre ganske vist, men den var besvaret ganske tidligt i morges, og den blev sendt sent i aftes. Såååå, dét kan jeg bestemt ikke hitte på at pege fingre ad.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Søs....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 15:03

Ja det ville uden tvivl blive et inferno af lys og larm i forhold til hvordan flertallet rider på opvarmningen.. så drukner effekten måske lidt.. evt skulle d aktiveres når man red på banen.. ;)

Og ja det ER et komisk billede ;)

0
0
Svar på denne tråd

Dyrehyl i stedet for blinkende lygter
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 15:47

Tøjletræksmålerne og de andre elektroniske dimser skal ikke blinke eller lyse - de skal udsende ynkelige hyl, som et dyr i nød - når nu heste ikke selv kan hyle.

Hvis de blinker var der måske nogen, der ville synes at det så festligt ud. Lyden af et dyr i nød er det kun psykopater, der kan ignorere.

(Og jeg skal nok undlade at skrive ovenstående i min mail til DRF).

KH NinaSt

Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.

0
0
Svar på denne tråd

Nina st..
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 16:29

Ja jeg er heller ikke sikker på de finder vores små idéer særlig seriøse.. men ja heste sladrer ikke... hvis man vil ignorere deres forsøg på at undslippe smerte så er det bestemt muligt.. og alene det faktum at mange heste finder sig i en del smerte førend de viser tegn på ubehag gør det bare tanken endnu mere ubærlig!

0
0
Svar på denne tråd

juhu....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 17:38

Det glæder mig at der nu er et lille bondeoprør igang.

Men hvor meget skal der til, før at kongen tager det alvorligt !?

Om DRF vil tage kritikken i form af mails til sig, kan man blot håbe. Men det er jo en rimelig generel holdnings ændring der skal til. Og jeg tror at hundene er blevet for gamle til nye tricks i DRF. Ja og DV som jeg før har rettet skyts imod.

Det eneste de ville kunne forstå er offentlig mediedækning og udmeldinger fra medlemmer,... Men hvor langt vil kritikkerne gå ?

At melde sig ud betyder jo at man så ikke kan starte de stævner man ønsker.

Ellers synes jeg at det susan, ninast og gsims skriver er nogle rigtig gode bud på at få ryddet op på stævnepladserne.

0
0
Svar på denne tråd

wettergren..
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 18:22

Også det jeg skrev. Hvis det skal virke så skal det ud i offentligheden. Det nytter ikke at det ligger på Epona. Der er simpelthen ikke nok tilskuere.

Hele DK skal se det. Så skal vi nok se DRF stå og træde sig over tæerne i forlegenhed over deres udtalelse!

mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
0
0
Svar på denne tråd

Hej Sarah
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 19:06

Det du har opfattet af mine indlæg, er ikke det jeg har tilsigtet at skrive.

Jeg beklager at du tager fejl

Mvh Janni

og plukveer

0
0
Svar på denne tråd

Enig....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 19:20

Rikke og Wettergren: Helt enig. Epona er noed til at goere video + response (fra de sagkyndige saavel som fra DRF) tilgaengelige for et bredere publikum.

Det kunne maaske vaere interessant at lade den nye forening 'Dressurens Venner' se den omtalte video og forhoere dem, om de deler Dansk Rideforbunds holdning.

Jeg havde ogsaa overvejet, om man kunne vise det til Astrid Appels fra Eurodressage og bede om hendes attitude til DRF's deklaration om almen traening. Hun har igennem mange andre sager vaeret til at tale/diskutere med.

Den nye FEI Dressage Task Force, som skal startes op indenfor FEI, er en anden mulighed. Richard Davison her fra England skal sidde som repraesentant; han er en sympatisk rytter og traener og modsaetter sig ridning der bunder i pres og stress.

Her er et citat fra en report af Eurodressage.com, Januar 2009:

"The role of the Task Force is to advise the FEI on the specific projects as published on the FEI website and repeated below:

1. Review the issues surrounding the very significant area of the training and development of, assessment and selection of judges for major championships and Olympic Games; review as part of this development of randomized/computerized judge selection process. " etc. (www.eurodressage.com/news/dressage/ fei/2009/dtf_meeting1.html)

Jeg er ikke sikker paa at dette (endnu) er en sag for FEI. Se her hvad David Holmes udtalte i November:

"The FEI regulates international competition principally. Also through its work it seeks to educate riders, trainers and judges thru their NFs how to deal with issues which have a bearing on the welfare of the horse.
Where there is a specific training issue which brings the welfare of the horse into question it is for the NF to legislate at National level.
At international competition level it is for the FEI to act.
Through the ongoing training of stewards and all officials we seek to develop peoples understanding of what is acceptable and unacceptable training techniques."

David Holmes

Executive Sports Director

[www.fei.org/Disciplines/Dressage/ News/Info_Dressage/Pages/ summ.aspx?newsName=Nov...spx&inc=0]

NF = National Federation - i dette tilfaelde DRF...

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

øhhh hvad?
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 20:18

Epona skal forære sit arbejde væk, for at alle kan se det, siger nogen? Hvad så når Ekstra Bladet har en god historie - eller TV2? Skal de også pinedød fremlægge deres historier offentligt, hvis det passer hestefolket?

Nix og nul... mediernes job er jo netop at lave historier, der er så gode, at man simpelt hen bare bliver NØDT til at købe bladet / abonnementet / åbne for kanalen (hvilket så gør, at licenskronerne fortsat render ind). Ellers er der ikke nogen til at lønne journalisterne, og så er der ikke nogen, der tager ud og filmer og får eksperter til at kommentere - og skaber debat på hn :-)

mvh. tina

Sælges:

- Mod fluer og svamp: Tectonic (den blå), Søndergårds Fly Away, Bio repel shampoo og Imaverol Vet.

- Easy Boot Bare str. 3.

0
0
Svar på denne tråd

Tina.....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 20:53

Det er altså dybt urealistiskat at tro at alm. mennesker vil abonnerer på et hestemedie.

De har ingen chance for at vide at epona overhovedet eksisterer og hvilke indslag der er der på. Rigtig mange hestemennesker ved ikke engang det eksisterer.

Så hvis man vil noget med det her, så skal man få det ud i større medier. EB og TV2 er jo store medier så deres historier når ud til langt det meste af befolkningen. Man kan jo evt. forsøge at sælge det. EB vil muligvis være interesseret i at bringe en sådan artikel. (dyr,børn og gamle i nød er godt forsidestof)

Desuden kunne det jo være god reklame for Epona og bringe gysser ind den vej ;)

mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
0
0
Svar på denne tråd

Rikke T »Thor«
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 21:19

Sidst Epona gik til EB fik de jo af vide at "hesteverdenen" at de spillede falit, ikke var seriøse og at de havde solgt ud, og der sket heller ikke en skid ved det! Ikke engang en løftet peje finger!

0
0
Svar på denne tråd

Sarah...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 21:23

Okay det viste jeg ikke.. Øv øv.. :( Det var ærgeligt, troede ellers lige det var sådan et medie man skulle have fat i. De plejer da ellers nok at kunne lave drama ;)

mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
0
0
Svar på denne tråd

Det gjorde
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 21:54

Det gjorde de såmænd også, det var stadig bare ikke nok, det er derfor det hele virker så håbløst nogle gange!

0
0
Svar på denne tråd

EB lavede jo
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 22:22

en god historie... Men de to journalister blev kaldt for uartige piger, fordi de havde filmet og kommenteret på noget skidt i dansk ridesport.

Sarah der hvor det gør en forskel er hvis DRF/FEI kommer til at mærke et pres fra omverdenen. Først da tror jeg at det rykker noget. Presset kan sagtens komme ved at andre medier bringer historien, men så kan de jo købe den af epona. Men altså giv det tid, lad dem få Hestens værn, DIF, politikere, dyrlæger til at kommentere på det fysiologiske mm indover sagen og lad os se bagefter se hvad omverdenen siger. Jeg tror ikke der er nok "guf" på endnu...

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Mange bække små...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 22:58

Der er epona

Der er Heuschmann

Der er McLean

Der er Janne Winther Christensen

Der er Jan Ladewig

Der er diverse tyske rideblade, som er meget kritiske

Der er Klaus Balkenhohl

Der er diverse internationale netfora, som også er kritiske

Der er flere andre kritiske danske personer (bl.a. Peter Amris, Jytte Lemkow)

Der er helt sikkert rigtig mange flere fornuftige mennesker, der som ovennævnte udtaler sig med vægt begrundet i forskning og oplysning. Og den nye viden spreder sig enormt hurtigt pga. internettet.

Imod det står så en arrogant elite, som prøver på at lade som om, at kritikken er skudt langt over målet. Eliten bliver bakket op af en lang række uvidende semiprofessionelle samt af ganske almindelige mennesker, som er faldet for cirkuskunster til musik.

Det gælder om at bevæge sig med saglighed på mange planer i kommunikationen - også om at råbe almindelige mennesker op. Jeg har f.eks. været en af dem, som tidligere nød at se spektakulære forbensløft, og troede at en hest som gik bag lod udviste en langt større eftergivenhed - og det er da lykkedes at råbe mig op og få mig til at indse forblændelsen.

Det er faktisk HN, som har æren for det

Vi skal bare blive ved og sørge for, at der fortsat er "mange bække små"

for breve til DRF

for epona som den næste tid vil fortsætte med at få diverse indflydelsesrige personer og instanser i tale.

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 23:10

Helt enig Misser..

Selv om et brev ikke umildbart lyder af meget. Så tæller hver eneste brev eller mail.

Jeg har selv endelig fået skrevet en mail. Som er helt uden had... Blot spørgsmål... og i en pæn tone...

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Men ja det er en process
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 23:16

der tager tid og som nok kræver et generationsskifte indenfor DRF.

Det er ikke en lille bitte speedbåd der skal vendes, det er en kæmpe tanker.

Umiddelbart tror jeg ikke ændringerne kommer nu her. Det er DRF for stort til.

Men okay hvis der sker noget i nogen andre lande eller FEI?

Jeg formoder at andre lande har de samme problemer og lignende debater.

Hvis man skal økonomisere med sine ressourcer, så skal man ikke bruge alt sit krudt på nejsigerne (her DRFs bestyrelse), men på at informere og overbevise dem, der er konstruktiv kritiske. Vi skal være flere som er imod den form for ridning, før det batter noget.

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld.
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 23:39

Undskyld Line, Jeg fik formuleret mig forkert, det var bestemt ikke min mening at det skulle forstås som om jeg udtalt mig om dine heste, dem har jeg intet kendskab til, heller ikke hvordan du ridder eller om dine heste kan stå stille ved op og nedstigning. Sådan skal det ikke forstås.

Det jeg mente var, at Bent's heste kan stå stille ved op og nedstigning, det er der faktisk ikke ret mange af de heste man ser ude til konkurrencerne der kan, mange af dem fare rundt som en hvirvelvind.

Nu har jeg set rigtig mange videoer med Lorenzo og hans heste, ofte er de helt frie, så fortæl mig hvordan kan heste føle ubehag eller smerte når de er frie, det vil jeg da gerne høre lidt mere om.

Der er bestemt mange ryttere der betragter hesten som et sports redskab og ikke et levende væsen, og det er disse ryttere der skal stoppes, heldigvis er der også mange ryttere som behandler deres heste ordentlig uanset hvilken ridestil de er tilhænger af.

Et bid er aldrig skarpere end den hånd der fører tøjlerne, husk det.
Mona

Min hest er mit spejl,
0
0
Svar på denne tråd

lorenzos heste
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 23:43

det ved jeg ikke. men det er vel et faktum at ørene nede langs halsen, trekantede øjne og småstejlen ikke er et tegn på velbehag? så kan hesten vel være nok så 'fri'?

det har faktisk rigtigt ofte undret mig hvorfor sådan noget 'horsemanshiptrænede' heste der vises i fri dressur tit ses på denne måde med efter min mening tegn på ubehag. er det mentalt de ikke kan klare presset? føler de at de andre heste kommer for tæt på`? jeg har ikke noget svar. men jeg ville rigtigt gerne kende det. og jeg synes ikke det er skønt at se på stressede heste hvadenten de så har hele værktøjskassen i munden eller ej.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Misser
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 00:04

Misser: Det var et indlaeg, jeg gerne ville have skrevet, hvis mit Danske sprog havde vaeret til det. og .

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

Misser
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 00:14

Super godt skrevet, giver dig ret hele vejen

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Line - det
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 00:15

har epona.tv faktisk lavet et indlæg om, altså det her:

"det har faktisk rigtigt ofte undret mig hvorfor sådan noget 'horsemanshiptrænede' heste der vises i fri dressur tit ses på denne måde med efter min mening tegn på ubehag."

Det har også altid undret mig, og var en grund til at jeg helt fravalgte parelli-systemet for en del år siden. Jeg havde set Ute Lehman, som dengang brugte det, på en meget sur hest uden trense på :-(

Jeg har siden fået stor respekt for Ute lehman, men hun har jo også forladt systemet nu ;-)

I øvrigt giver jeg dig helt ret (y)

Mona, du må huske at vælge nogle videoer, hvor hesten ikke viser tegn på ubehag ;-)

Jeg har set en del BB-ridning, og en del muleubehag også dér desværre :-(

Men altså også meget langtfra samme omfang som i eponas videoer :-D

Det gælder om at se på tingene med åbne, klare øjne ;-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men lad være med at plage din hest :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Fuldstændig enig
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 07:59

Line - og NinA...

Som vi jo siger, når vi snakker roll-kur og Ankys argument om, at heste ikke gør noget, de ikke selv har lyst til, så kan man træne heste til stort set hvad som helst.

At hesten trænes på en måde, der måske alligevel ikke er helt hensigtsmæssig for den, bliver jo ikke nødvendigvis bedre af, at hesten ikke har udstyr på - selv om jeg umiddelbart vil gætte på, at de smerter, der kan forvoldes, må være mindre.

Frihedsdressur er flot - og det er utroligt, at det kan lade sig gøre. Men også her findes der altså ting, der ikke er OK - hvis man nu ser på, hvad hesten siger med sit udtryk og kropssprog.

Men jeg har nu også set meget frihedsdressur, der ser både rigtig fin, flot og afslappet ud - hvilket jo i øvrigt også gælder almindelig dressur og støvsugning...

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Ikke udstyret..
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 09:57

Ja netop..!

Det er ikke udstyret der er problemet i sig selv, det er:

Rytterens/trænerens forståelse af hesten som levende individ,

rytterens/trænerens indstilling til at arbejde med noget levende,

rytterens/trænerens moral/etik ifm. at lade hestens velfærd komme forud for egen vinding (penge/præstigeepræmiere reklameværdirdi for egen træning/whatever...)

- og mangel på samme!

Det jeg tror er den mest udbredte forkerte opfattelse er at hesten gør ting for at være uartig/slem, som om den altid ved hvad der forventes af den og bevidst forsøger at gøre det modsatte for at modarbejde rytteren og træneren. Det er desværre mit indtryk at denne forkerte opfattelse gennemsyrer DRF og mange andre proffessionelle heste-instanser helt fra toppen af og ned...

Måske netop derfor udlægger DRF mishandlingen som "træning", fordi det simpelhen er den gængse (fejl!-)opfattelse, at hesten er slem og behøver en hård hånd der kan "lære den hvem der bestemmer"?

Hvordan ændrer man det, hvis tusinder af mennesker i toppen/mellemgruppen/andre steder i hesteverdenen er af den opfattelse? Ikke af ondskab, men af uvidenhed og "tradition"...?

Pony til salg

0
0
Svar på denne tråd

Lige nøjagtig
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 10:08

Jeg måtte i går hanke gevaligt op i mig selv, fordi mit ungdyr (som ind imellem er lidt interessant) var lidt "oppe at køre" allerede da jeg trak ham ind fra fold.

Det ligger så dybt i mig at tænke, at det er irriterende, at den da ikke bare kan opføre sig ordentligt; at den da ikke kan forstå, at den skal lade være med halvvejs at mose mig ned, når jeg går ved siden af. Det er da møg-ubehageligt.

Heldigvis var jeg da i stand til at holde fokus på, at det stakkels ungdyr var forstyrret i sin hjerne og netop skulle FALDE NED frem for at komme længere op at køre. Og jeg kender jo både vejen dertil og alle de gode argumenter for netop IKKE at tænke som jeg havde tendens til. Det var sikkert derfor træningen lykkedes okay i går, på trods af, at vilkårene var sværere end de plejer at være.

Det er virkelig et stort problem, at vi er blevet så vant til, at irettesættelser, irritationer og personificering af hestene er noget, man slet ikke sætter spørgsmålstegn ved - sådan er det jo bare; de skal bare sættes på plads, finde ud af, hvem der bestemmer, og så fungerer tingene. Tror man...

I hvert fald har min unghest været noget mere uregerlig, end han er nu - og det skyldes ene og alene den måde jeg tænker på, når jeg arbejder med den.

Og det med at tænke på den rigtige (læs: mest konstruktive) måde skal man nogle gange have hjælp til - jeg skal i alt fald.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Samme problem her
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 10:22

gsims:

Jeg har præcis samme problem med min etter-pony. Jeg skal hele tiden tage mig i at komme til at tænke, at nu MÅ den snart have forstået hvad det er den ikke skal ;)

Min hingst er som en "rigtig" hest skal være: følsom og sart for den mindste forandring i kropssprog og MEGET følsom for pres. Derfor er det utrolig let at lære ham at reagere på signaler, da han omgående kommer med en reaktion på alt, og så er det bare at belønne ham med ophør af pres så snart han rammer "rigtigt", og vupti 2-3 forsøg, så har han lært noget nyt.

Etter-ponyen er lige modsat: Han han reagerer ikke på et pres han ikke allerede har lært "betyder noget bestemt", hvilket vil sige at han virker utrolig "kvik og klog" når man træner indenfor noget han forstår (eksempelvis ridning hvor "frem", "stop", "drej" sidder på rygraden) hvorimod han slet ikke reagerer på "ryk" på staldgangen, eller på "bakke" når han står på ens fod , ganske enkelt fordi de ting aldrig har været trænet med ham før vi fik ham.

Og så er det let at afskrive ham som dum, stædig mv. fordi han er "en røv i stalden" - men det kommer vel med tålmodighed i lange baner ;)

Pony til salg

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde en snak med en igår
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 15:11

hvor vi snakkede om når en hest er uopdragen og vi kom frem til at den jo bare er dårligt opdraget, dvs. det falder altid tilbage på rytteren. Der er bare en tendens til, at uopdragen bruges i samme sætning som fræk og dum. Men jeg synes egentlig at uopdragen er er godt ord, hvis man forstår betydningen. Fordi det lægger ansvaret over på den der opdrager hesten.

Og Gritt, det er sgi da irriterende hvis hesten mosler en ned, fordi den er oppe at køre! Uanset årsag ;)

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 15:50

Andre som har fået svar DRF?

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Kender lignende
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 15:56

Jeg oplever noget lignende.

Da min familie flyttede til England i 2001 begyndte jeg at ride hos en 'international Grand Prix rytter'. Her var dagsordenen at hesten skulle 'on the bid' (et udtryk jeg *hader*; hesten kigger ned, ergo den gaar dressur. Snak lige om symptom-behandling!), hvorfor og hvorledes var ikke kapitler i hendes bog. Sine egne heste red hun kun i kandar, da de var blevet 'too strong' for bridon - naar de skulle 'løsgøres' blev der brugt glidetøjle.

I 2002 sagde jeg endelig fra, men daemonerne lever videre i mine arme; hver gang jeg sidder paa en hest spirer trangen til at hive i tøjlen. Det er 'nemmere' at kontrollere hesten paa den maade.

Den del af mig der er rytter ved bedre end at stile efter kontrol og underkastelse, men føj, hvor er faldgruben dog dyb og lang at kravle op af!

Og stakkels Mons som jeg hev med ned og nu maa vaere min stige paa vejen op...

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

Jep jep
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 19:58

Men jeg MÅ bare ikke lade det gå mig på, for så kører han op, og alt går galt - det største problem er jo, at han er ekspert i lige nøjagtig at få gjort et eller andet, hvor jeg næsten ikke kan undgå at komme til at give efter på en eller anden led. Og det undgår jeg kun, hvis jeg er meeeeget rolig i min måde at bede om tingene på.

Han bliver meget hurtigt frustreret - men lærer altså også enormt hurtigt. Og jeg kan tydeligvis ikke helt aflæse, hvad jeg kan og skal bede om, hvornår, hvis min hjerne stresser/irriterer mig - så sådan må jeg bare ikke tænke!

Selv om det er skide-møg-hamrende irriterende at blive vadet ned, og man ind imellem har lyst til at pande dyret én på låget. Jeg får bare INTET ud af det.

_______

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Kritik...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2009 11:44

Julie, selvfølgelig er det i citationstegn det, som de rent faktisk har skrevet. Men nu er det jo kun "voldsom overdrivelse", der er i de citationstegn. Jeg håber du forstår forskellen.

Jeg mener, at vi som læsere bliver nødt til at skelne mellem Eponas artikel og DRF's svar, og ikke komme til at skrive en hade-mail til drf, hvor man skælder dem ud over at have udtalt noget og så egentlig citere Epona og ikke drf.

Netop for ikke at gøre det nemmere for drf at afvise kritiske mails. Som flere andre skriver, tror jeg ikke, at hademails er vejen frem. Ligeledes tror jeg ikke, at det hjælper så godt at skrive til dem, at det er for dårligt, at de kalder videoerne for træning, hvis man ikke har et konkret citat, hvor de rent faktisk kalder det det. Så synes jeg, at det er bedre at rette kritikken mod det, man rent faktisk kan citere dem for - nemlig at de ikke vil tage stilling.

Jeg ved selvfølgelig ikke, om der er nogen som helst form for mails, der kan hjælpe, men jeg er alligevel naiv nok til at tro på, at der er en bedre chance for at saglig, skarp og målrettet kritik går igennem.

Så mit indlæg var ingen kritik af Epona eller formålet med videoerne, tværtimod.

Mvh.

Anna

Nogen der har en god idé til min signatur?

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  18-04-2009 13:09

DRF sendte mig en kopi af den mail de har sendt til epona.tv. Og jeg må indrømme at jeg ikke kan se at epona.tv skulle have taget noget ud af sammenhæng eller fordrejet deres ord. Som de først hentydede til i den mail de skrev til mig.

Trist trist...

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Jepper
Forfatter: 
Dato:  18-04-2009 15:14

Deri er jeg ganske enig, Anna :)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Dansk rideforbund
Forfatter: 
Dato:  18-04-2009 22:35

Nu har jeg fulgt lidt med i tråden og jeg er helt på jeres side det man ser på Epona er IKKE ok..

Men hvad er det i synes ville være optimalt at DRF gjorde ved sagen ?

(og nej dette er ikke ment som et flabet spørgsmål)...

0
0
Svar på denne tråd

I mine øjne
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 01:02

ville det optimale være at DRF lagde ud med at anerkende at der er et problem, og så lavede en "arbejdsgruppe" som skulle finde ud af hvad man kan gøre ved problemet, så det bliver løst bedst muligt.

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Deri mener jeg
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 01:36

at Lilar har helt ret (y)

Det ville klæde Rideforbundet at vise, at de kan se, når en hest rides for hårdt (y)

Den udmelding, de er kommet med, får dem til at fremstå som en temmelig ukyndige(og måske endda ufølsomme :-( ) - når de synes, 'der ikke er noget at komme efter'.... 8-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men lad være med at plage din hest :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

rigtig god ide
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 12:59

Det er en fin idé linda. Jeg gik lige kendelserne for anmeldelser af for voldsomt ridning igennem og jeg fandt kun frikendelser. Ikke en eneste havde fået ret i sin anmeldelse om ryttere der red deres heste hårdt.

Så ja - erkend der er et problem, nedsæt en arbejdsgruppe med forskere som f.eks. Janne winther og Eva Søndergård.

0
0
Svar på denne tråd

Måske man skulle
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 18:07

foreslå dem at lave sådan en arbejdsgruppe, som så kunne bestå af folk "fra begge sider", altså af folk der mener der er et problem, samt folk der ikke kan se problemet. Om ikke andet kan man måske i fællesskab lave et sæt regler der burde forhindre at sådanne ting kan ske, som altså definerer hvad forf meget er, samt hvad der skal gøres hvis grænsen overskrides.

Men det ville blive svært tror jeg.

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Svar til DRF
Forfatter: 
Dato:  22-04-2009 13:48

Saa har jeg faaet sendt mit svar afsted til DRF.

Er der andre der ikke var tilfredse med den tilbagemelding de modtog fra forbundet?

(efter Cato)

Xenofon Classical Riding

0
0
Svar på denne tråd

Ikke utilfreds
Forfatter: 
Dato:  22-04-2009 14:40

Jeg har blot fået besked om, at de ser på det så hurtigt som muligt, men at de har meget travlt. Og det kan jeg da godt sætte mig ind i

_______

"I'm starting with the man in the mirror"

...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan bare..
Forfatter: 
Dato:  22-04-2009 15:01

Få så ONDT i maven, over at de på de "såkaldte" proff. ryttere, der tvinger deres heste ud i ting, uden at have føling med hesten.

TÆNK, hvad vores kære heste finder sig i, og hvordan vi TILLADER os at behandle dem, med div. officials til stævnerne.

Og endnu værre derhjemme.

HADER at se en hest med sådan nogle øjne, der bare siger "Hvorfor...."

Ja, DRF skal og bør mande sig op. Koste hvad det koste vil.

"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry"

Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.

0
0
Svar på denne tråd

Det her er da et lidt større medie
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 20:52

epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/lps- om-overgreb-paa-heste/ ?tx_ttnews[backPid]=28...9244b80554

Har da hørt lidt om at denne kanal kommer ud til lidt flere end Epona selv...

>>>Kursus med Susan Kjærgård i Aalborg.

Se præsentation for mere info<<<

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider