Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Taipans trailer-stunt... :-( langt
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 01:50

En ellers perfekt stævnedag, hvor vejrguderne var med stævnearrangørerne og alt ellers bare "gled som i olie" - stoppede lidt brat for stakkels Taipan.

Taipan gik helt uden problemer op i traileren hjemmefra. Normalt har han sin soulmate "Gogge-springfidus" med - men "Gogge" skulle først gå anden afdeling af LA2, hvilket ville sige kl. 20.00 - så ingen grund til at "Gogge" skulle med fra begyndelsen af.

Efter at have gået en OK LA1, var der næsten 5 timer til næste klasse, LA2. Vi havde garderet os hjemmefra med alt, hvad en hest nu skulle fordrive ventetiden med.

Foder, oceaner af hø, mash - klar til at blive udblødt, jamen - you name it.

Taipan var så'en bob-bob til at gå op i traileren efter første klasse, men op kom han, gnaske hø i sig og var helt afklaret med situationen, da vi forlod ham efter ca 15 minutter.

10 minutter senere blev jeg ringet op af Thomas fra stævneledelsen, at vi nok skulle skynde os mere end hurtigt ned til Taipan, idet han/Thomas havde på oplyst, at Taipan havde fået sit ene forben over forbommen.

Afsted Diana og jeg hastede - med bange anelser...

Da vi kom hen til traileren, stod Thomas og instruere tililende hjælpende personer, hvad de skulle gøre... stor tak til Thomas.

For det første blev de 3 personer, som var gået ind i traileren til Taipan bedt om at gå ud. Jamen, var disse velmenende personers kommentar - vi ville forsøge at få forbenet tilbage over forbommen.

Dette er jo ikke just noget man bare lige gør, når Taipan er en trakehner på 170 cm/stg og vejer lige under 600 kg...

Vupti, så var det andet forben også over forbommen - og Taipan sad/hængte på bagbommen.

En temmelig kaotisk og ikke særlige spændende situationen.

Situationen taget i betragtning - så var Taipan meget, meget rolig. Normalt er tålmodighed ikke Taipans stærke side...

Værktøj blev fundet frem - forbommen blev løsnet udefra - og en sveddryppende Taipan kunne stille og roligt bakke ud af traileren. Han sundede sig lidt, blev trukket rundt, blev mønstret ganske kort "blot" for at konstatere, at han ikke haltede... Herefter mente Taipan, at han jo lige så godt kunne stikke hovedet ned og æde af alt det herlige græs (p-pladsen var på en fold).

Puha, det kunne være gået grueligt galt - men heldigvis var Taipan ikke kommet til skade; traileren holdt også til hans stunt.

Vi fik lov til at låne en box, så Taipan - og vi andre - lige kunne sunde os. Vi enedes om at Taipan selvfølgelig ikke skulle gå den anden klasse. Han skulle blot hjem og sunde sig...

Hmmm, hjem.... det var nemmere sagt end gjort.

Vi hentede Taipan og traskede ned mod traileren. Taipan gik med ophøjet ro og kiggede på heste, ryttere, biler, trailere, heste på fold, åd græs når han så sit snit til det - tjah, han lignede blot en hest, der skulle hjem...

Er der noget at sige til, at Taipan bare ikke ville ind i traileren.

Lige meget hvad, så kunne vi kun får han til at sætte forbenene ind i traileren - herefter bakkede han ud. På intet, absolut intet, tidspunkt panikkede Taipan - næææh, han skulle bare ikke ind i den trailer - hvilket man jo ikke kan fortænke ham i...

Der var masser af mennekser på p-pladsen - alle nogen, som havde overværet Taipans stunt og alle var meget forstående og holdt sig i baggrunden. Alle forstod heldigvis at den stakkels Taipan ikke skulle presses op i traileren...

Hmmm, tænke - tænke.

Fik lov til at låne endnu en box - installerede Taipan med hø og foder og bange anelser, thi Taipan har i 4 år stået på spåner, hør, easy-strø og lignende, såååå halm - uhm, det kunne gnaskes. Nuvel - bare ærgeligt(!), hvis han åd sig en kolik til.... mens vi hastede hjem for at hente soulmate'en "Gogge" i håb om, at Taipan kunne lokkes ind i traileren til "Gogge". På vej hjem ihukom jeg, at jeg havde noget plegicil til oralt brug.

Dette måtte kunne bruges for at "dope" Taipan så meget, at vi uden problemer kunne læsse ham....

Hjem efter "Gogge", som nu bare ikke ville ind i trailerens venstre side. Nænæ - når jeg kører trailer, så står jeg i højre side og Taipan i venstre side - forsøgte "Gogge" at sige (til trods for at "Gogge" kører - alene - i venstre side, når han skal til springundervisning).

"Gogge" kan uden problemer overnatte i en trailer, hvis det skulle være det....

Ærgeligt, ærgeligt - "Gogge" ind i højre side og afsted det gik til Taipan.

Med et overraskelsesangreb blev plegicil'en sprøjtet ind i Taipans mund - og nu skulle vi blot vente ca ½ time på, at det begyndte at virke....

Nænæ - "Gogge" måtte ude i trailen have haft på fornemmelsen, at Taipan var i nærheden - i hvert tilfælde vrinskede "Gogge" højt og inderligt - med det resultat, at Taipan selvfølgelig svarede og ikke havde i sinde at lade plegicil'en virke.

Jamen, godt så.

Taipan ud af boxen, mens hans endnu var ved sine sansers fulde fem - og kunne registrere, at han selv skulle gå ind i traileren....

Ingen problemer overhovedet - Taipan gik med raske skridt ud af boxen, stalden og direkte ind i traileren, snuste til "Gogge" og gik op på sin vante plads i venstre side af traileren....

Puhadada - bagbom for, bagsmæk op og afsted det gik de knap 20 km hjem.

Ingen - absolut ingen uro fra traileren, mens vi hastede hjem.

Hjemme blev først Taipan, som han plejer, lukket ud og derefter "Gogge". Man kunne godt ane, at plegicil'en var begyndt at virke, for Taipan gik noget slingrer-benet ind i sin box, hvor han straks undersøgte den for hø...

Umiddelbart har han kun fået en hudafskrabning på haleroden - denne blev vasket og smurt.

2 timer senere, da plegicil'en var ophørt med at virke, ville jeg lukke Taipan på fold for at han kunne få rørt sig lidt og få stivheden ud af kroppen. Den stakkels hest troede, at han skulle læsses, thi han flehmede ret kraftigt (hans tegn på smerte, angst og ubehag) og gik kun meget, meget nødtvungen med mig.

Lidt lettet blev han, da han kom ud på fold - alene. Trissede stille og roligt rundt og langsomt slappede han af.

Her til aften fik han sit overgangsdækken på - for at undgå at han skulle stå og spænde alt for meget i musklerne, da temperaturen jo endnu er lidt kølig om natten....

Ifm nathø og tjek for natten så han ud til at have det glimrende - han havde drukket godt med vand, ædt alt sit hø, slubret mash'en i sig og ventede kun på nat-hø'et. Han var fyldt med spåner, så han har ligget ned og sovet/slappet af.

Inge hævelser, ømhed eller varme i hans 4 ben. Tjek henover ryg og barpart viste heller ingen tegn på ømhed, så jeg håber, han - og vi - blot er sluppet med skrækken.

I morgen longeres han ganske let for at få den sidste stivhed ud af kroppen - herefter lidt påskeferie kun med trækture rundt på matriklen og så må vi blot håbe på, at vi kan læsse ham fremover.

Det varer dog meget længe inden han bliver transporteret alene igen...

Vi har været heldige - meget heldige.

Det kunne være gået grueligt galt...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Føj for en oplevelse
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 07:19

Godt at der ikke skete noget alvorligt med ham. Og godt at der er nogle der kan holde hoved koldt i sådan en situation.

Så må man håbe at han kan læsses igen fremover.

Da jeg skulle ud og købe trailer, var mit vigtigste kriterie at der skulle være udvendig panikudløsning af forbommen. Det må føles som uendelig lang tid, når man står i sådan en forfærdelig situation.

Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd

øv .. hvor en oplevelse..
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 09:17

Jeg holdte lige ved siden af jer ..

men jeg var ikke dernede, da det skete .. fik bare kort af vide af den anden "nabo" at det var jeres hest, der havde været gået over bommen.

Nej, hvor en træls oplevelse. Men det var da godt at der ikke umiddelbart er sket noget ..

/mette.

...---***Cappucino & Quinar's Lovespot ***---...

0
0
Svar på denne tråd

1245624
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 09:47

Ja, derfor har vi også udløselige bomme, både for og bag. Godt der ikke skete mere

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

UHA da da....
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 10:18

Hej Kit

Jeg sender dig lige en PB .. .....

0
0
Svar på denne tråd

Sikke....
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 10:28

Sikke historie, ja den kunne have endt ganske tragisk - men hvor var det dog godt, at det gik godt for alle parter......

Det lyder som en skøn hest (ja begge) du har

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Min datter søger 2 vær. lejlighed i Aalborg, skriv en pb hvis du har en ledig bolig

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Taipan.
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 11:15

Hej Lotte.

Det lyder som om at Taipan giver jer hænderne fulde.

Men det er dejligt at høre, at han er blevet ridehest igen.

Håber at i har det godt.

Hilsen Carina.

http://www.epona.tv

http://www.showjumping.dk

Grow together - take the time. Short cuts fører ikke til hurtigere resultater.

0
0
Svar på denne tråd

heldigvis
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 16:47

synes jeg det er sjældent at der sker noget alvorligt med hesten, når den laver sine stunts i traileren - og tingene kan godt holde til hestene (fx forbommen ikke knækker pga. hestens vægt).

Har selv haft heste der har hoppet over forbommen, et ben over forbommen, vendt sig i traileren (også 170 cm. stor hest, fik knækket karbinhagen den stod i). Kender en anden der kørte med et forben over forbommen (vedkommende vidste det ikke før hun var kommet hjem, og den har aldrig gjort det før eller siden - og den stod helt stille på turen).

Ingen af hestene er der sket noget synderligt med, og de har alle været rengående. En hest har gjort alle tingene da den var ung, men i dag kører den uden problemer i trailer - men det tog også tid at lære den det.

Plegacil - af hvad jeg har lært, så virker det ikke hvis hesten bliver ophidset, imens det skal virke. Så virker det lige omvendt, og hesten bliver endnu mere ophidset. Så det gælder om at der skal være ro omkring den, når det skal gives.

Men godt der ikke skete mere med din hest, for selvfølgelig kan der ske meget værre ting end det. Men oplevelsen er ikke rar, og man tænker det værst tænkelige mens det står på.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Gårsdagens trailer-stunt
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 20:20

Havde Taipan i longe tidligere på dagen, hvor han selv fik lov til at bestemme tempoet - til en vis grad.

Ingen haltheder at se i hverken skridt, trav eller galop - herligt.

Da han efterfølgende blev lukket på fold - rullede han sig velbehageligt, rejste sig uden besvær og rystede støvet af sig - så ja, vi har vist været meget heldige. Skridtture væk fra matriklen er desværre "u'lad'sig'gør'ligt" på Taipan; han klæber alt, alt for meget til stalden - så trækture op og ned ad indkørslen må være dét hårde underlag, han kommer til at skridte på her i påske dagene. Vil ikke forsøge at læsse ham førend han skal bruges under rytter - det vil sige tirsdag i næste uge. Kunne jo blot læsse Gogge først og derefter Taipan og bagefter lukke den på fold - men sese, noget så'en kan Gogge slet ikke kapere i sit lille hoved...

Dagene efter påske vil så vise, om han er rentaktet under rytter. En ting er jo at "lalle" rundt i longen - nogen andet er, at blive bedt om at lave noget...

Da vi for 3 år siden købte traileren var der bare så mange andre ting, som venner/bekendte havde gjort os opmærksomme på ifm købet - men ingen havde nævnt noget om panikudløsning... så dét har vi lært på den hårde måde...

Korrekt - plegicil skal have tid til at virke, ellers kan det være lige meget med at give hesten det. Derfor havde vi også håbet på, at "Gogge" havde holdt k*ft ude fra traileren. Men da han ikke gjorde det - handlede vi som vi gjorde. Læssede Taipan inden plegicil'en begyndte at virke. Herved kunne Taipan stille og roligt blive "dopet" på hjemturen og stille og roligt trækkes ind i sin vante box herhjemme.

Normalt virker plegicil ikke særlig godt på ham - kan ikke forklare hvorfor, men har fået en dybere forståelig forklaring.

Så her handlede jeg i "panik" for at få hesten hjem - efter at have rådført mig med erfarne hestefolk og dyrlæge; ellers ville jeg ikke på egen hånd have givet hesten dette medikament.

Og ja, Taipan giver os hænderne fulde på alle tænkelige måder.

At han kan bruges igen er bare super - ingen havde jo troet på det og slet ikke dyrlægerne. Så tiden kan i visse tilfælde læge alle sår.

Håber tillige at det går godt hos jer, MiniCB.

Charlotte *BC*

Korrekt - i de fleste tilfæde holder både hest og trailer til sådanne situationer. Jeg havde blot i hukommelsen, hvad vores genbo sidste sommer var ude for, at en af hans heste lavede samme stunt. Den blev "repereret" for omkring 20.000 kr på Højgård Hesteklinik....

Vibs 1

Hvis du husker Dupont og Dupont fra Tintin - så har du faktisk Gogge og Taipan :-)

stelmach

Normalt så plejer vi at huske, hvem vi holder ved siden af til stævner - mange har jo navn på bil/trailer. Men skal ærligt indrømme, at hvem/hvad der holdt ved siden af os i går - det er forsvundet ud i den blå luft.

Vores hest var åbenbart ikke den eneste, der var uheldig. I næsten samme moment var der også en anden i sekretariatet som søgte en ledig box, da hendes hest - lidt højere end vores - havde forsøgt at vende sig i deres trailer.... tossede heste.

Håber det gik godt for dig til stævnet...!!!

Feomus

Yes, betryggende at vide at nogen uddelegerer opgaver i en sådan situation. Ellers oplever man nogle gange, at alle mener, at de har den bedste løsning - så positivt at alle blot adlød Thomas' ordrer.

0
0
Svar på denne tråd

lagde godt mærke til det..
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 21:26

Jeg synes godt nok også der var meget larm fra trailerne specielt der omkring klokken 9-9.30 hvor jeg skulle sadle op .. der var nogle helt nede ved hallerne hvor hestene også hoppede rundt i traileren men der skete vist ikke noget .. Jeg kan ikke engang huske hvad klok det var der skete det med din.

Min er heldigvis kun varm at ride på .. den har aldrig .. (7-9-13 .. bakken under bordet) gjort nogle stunts i traileren endnu.

Det er da dejligt at han ikke har taget skade af det...

Vi må håbe ham bliver tryg ved at køre igen ...

/mette.

0
0
Svar på denne tråd

stelmach
Forfatter: 
Dato:  10-04-2009 22:45

Lagde også mærke til, at der faktisk var en del uro i de forskellige trailere og transportere i går.

Taipan red sit program 09.30 - hans stunt var omkring kl. 11.

Var i NÅR som hjælper i dag - heldigvis var der ingen stunts fra ponyerne (ingen hesteklasser i dag).

Åh ja, det med "varm i låget" - det kender vi godt fra Gogge. Han viste det som sidste hest i gårsdagens sidste klasse - ned at sidde på haserne for derefter at gå direkte i vejret...

Ak ja, hvorfor har man dog de tossede heste - meget ville være nemmere, hvis man havde guldfisk...

0
0
Svar på denne tråd

ja det ville det ..=)
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 08:36

Så har det helt sikkert være jer jeg så var ved at læsse igen .. var det ikke ved 1tiden i prøvede første gang hvor I "gav" op igen .. Jeg holdt i en sort Jeep med en sort Humbaur Trailer hvor marken ligesom begyndte at gå lige ud igen ..

Men jeg giver dig ret i det med guldfiskene .. enten det eller også skulle man starte med at samle frimærker ..=)

/mette.

0
0
Svar på denne tråd

Jojo.....
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 19:51

Det var os, der ihærdigt forsøgte at læsse det "røde skrummel".

En venlig dame lånte os en longe for på den måde måske at "skubbe/presse" Taipan op i traileren - men nixen, han har ikke ret meget respekt for sådanne ting... skulle tro, at han var en fjordhest, thi det eneste vi opnåede var - tryk avler modtryk.

Jeg holder mig nu til guldfisk - frimærker kan jo forsvinde ud af vinduet ved det mindste vindpust...

Ha'e en go' påske - måske I starter mod hverandre en anden gang...

0
0
Svar på denne tråd

grim oplevelse
Forfatter: 
Dato:  11-04-2009 20:46

uh.. det er ikke en rar situation at stå i med en hest, som panikker i traileren.

Jeg prøvede det selv med min, nu solgte, unghest. Det var hans første gang til stævne. Han havde dog været vant til at køre i trailer 3 gange ugentlig i et halvt år inden. Han gik desværre også "bananas" og ville bare ud af traileren, da vi skulle til at køre hjem. Han kastede sig rundt, hængte med bringen over forbommen, og nåede at slå en kolbøtte ned i forrummet af traileren. Det var så forfærdeligt, hele hesten lå med al vægten ovenpå nakken/hovedet.. Men heldigvis med til ilende folks hjælp fik vi skilt traieren ad, og til sidst kunne hesten selv dreje rundt og rejse sig.

Utroligt slap min bare med hudafskrabninger, og et tjek hos kiropraktor, men alt var i orden. Jeg tror, at det hele bare blev for meget, stævne, trænning, kørsel m.m. Han har heldigvis ikke lavet lign. stunt siden. Men det tog flere mdr. hvor han stille og rolig skulle vendes til at køre igen. Fornylig har han klaret to gange 3 ½ times køretur med ny ejer, hun er mere cool end mig, så når hesten blev "træt" urolig af at køre, så forsatte hun, indtil der blev ro. Siden har hesten stået som en engel i traileren .

Jeg fik i den grad også opdateret, hvor vigtigt det er at have en trailer med sikkerheden i orden. Og altid et værktøj til at hjælpe med at løsne evt. stramme "øjer" ved bommene udvendigt.

Vh Louise

Dressurtanten.

Passier lenox og cliff barnsby sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Lennert
Forfatter: 
Dato:  13-04-2009 00:46

Lennert

Du godeste dog - sikke dog en ubehagelig oplevelse, du dér havde.

Taipan's stunt er jo ingenting sammenlignet med.

Det må have været rædselsfuldt at opleve.... tror nok, at jeg i sådan en situation ville have "panikket".

Men ofte så handler man jo pr refleks/instinkt - og først efterfølgende kommer reaktionen ovenpå hændelsen.

Herligt, at hesten igen kan transporteres.

Vi har endnu ikke forsøgt at læsse Taipan - så på tirsdag finder vi ud af, om hændelsen har sat sine spor....

Under alle omstændigheder - så bliver "Gogge" læsset først, ganske som vi plejer.

Og som altid - så er det Taipan, der først lukkes ud af traileren.

Mere spændende bliver det om han med tiden igen kan transporteres alene....

Ellers må han have en af ponyerne med - med mindre at "Gogge" skal deltage i samme stævne...

Ak ja, det kan hurtigt gå galt....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider