I dag havde jeg besluttet mig for at ride en tur til vandet - noget som skulle være Frejs første møde med det store ocean!
For at komme til vandet er der en del "forhindringer", der skal forceres først.
1.Kongevejen til Helsingør - i hverdagene er denne propfyldt og direkte livsfarlig at krydse, men nu var det søndag og så er der lidt mindre trafik - kom over efter BLOT 5 min.
2.En jernbaneovergang - her er meget smalt, så man skal af hesten og trække igennem. Frej har efterhånden prøvet lidt af hvert og er vant til broer m.v., så her tog han det i stiv hov - prøvede dog lige om jeg nu også mente at vi skulle den vej, men da mor her lige rømmede sig en enkelt gang og tog lidt ekstra fat i tøjlen fulgte han lige så villigt med.
3.Efter 10 min. ridt gennem en lille skov skal man igennem en tunnel under kystbanen - her er kun 15 cm. fra mit hår og til loftet. Lige da vi kom til tunnelen drønede toget forbi. Jeg havde heldigvis hørt toget komme, så jeg holdt Frej tilbage, men jeg sværger på hvis Frej kunne tale, så havde han spurgt mig "hvad laver de mennesker inde i den orm?!" Da toget var kommet forbi gik han uden tøven igennem.
4.En lidt større skov. Her red jeg ind af en lille skovsti for lige at trave lidt, men lige pludselig var der noget der allermest mindede om en mikro lille bæk. Frej satte resolut "pløkkerne" i, og jeg kunne hverken få ham frem eller tilbage! Jeg gad ikke rigtig diskutere med ham, så jeg hoppede af for at trække ham over - sjovt nok, lige så snart jeg var af, VADEDE han af sted og ænsede ikke "bækken" - havde han kunne snakke her også havde han nok sagt noget i stil med "øhm…., hvorfor hopper du dog af?!"
Lidt længere fremme kommer der så en lidt større bæk og igen stoppede Frej op og nægtede at gå videre så mig af igen. Denne gang blev jeg nød til at stille mig med en fod på hver side og på den måde trække ham over. Over kom Frej også - i et kæmpe elevatorhop, hvilket jeg ikke lige var forberedt på, så det kostede mig lige en våd sok *suk* - mystisk nok var der INTET da vi skulle hjem, der vadede han over som om han aldrig havde bestilt andet - åndsvage kræ!!!
5.Nu vi så kommet frem til Strandvejen og over på et lille græsareal, herfra er der direkte adgang ned til vandet. Frej havde intet imod græsset og gik også fint til - lige indtil græsset stoppede og der så kom sand!!! IGEN stoppede han brat op og gloede. Da jeg ikke gad hoppe af, vendte jeg ham rundt og bad ham om at bakke. I skulle have set ham, da det gik op for ham at der nu var græs foran ham i stedet for sand og sand under ham i stedet for græs *fnis* - han stivnede og så ud på vandet. I det samme kommer der så en robåd forbi og der bliver råbt "HEJ PIPPI" - Frej GLOEDE så øjnene var ved at trille ud af hovedet på ham!!!!
6.Næste "forhindring" var en stribe tang. Frej nægter igen at gå videre før tingene var undersøgt nærmere - trods dette valgte han at blive hvor han var, for ovre på den anden side var vandet og dét skulle man altså ikke nærmere!!!! Jeg vendte ham og bakkede ham igennem og kom ud til vandet - man behøver ikke være professor for at tænke sig til, hvad for tanker der gik igennem Frejs hoved - "@!#$, nu fik hun mig igen!!!" Da han så står der vælger han at snuse til vandet, uheldigvis kom der en bølge i det samme, så han fik vand i næsen. Fuldstændig febrilsk ryster han på hoved og fnyser samtidig med at han bakker for fuld skrue, han havde bare glemt det tang, der lå bag ved ham, og da han var godt inde i det opdagede han det og vendte rundt, men der var "skaden" allerede sket, for han havde fået filtret noget tang op på hoven!!!! Nu blev det den kære hest for meget og han stod BUM stille, hver en muskel var spændt og han pustede som havde han løbet en maraton. Jeg vælger at slutte mens legen er god, får ham drevet fremad og væk fra alt det farlige så vi kunne komme hjem - godt jeg ikke skulle ride langdistance og have målt puls der for så var vi da blevet disket!
Turen hjem forløb helt uden problemer og det var en meget træt hest, der blev lukket tilbage på fold.
Lige et par billeder af sceneriet.
Her ser han båden
Og her er vi så ved vandet INDEN han får vand i næsen!