Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvor længe vokser mennesket
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 09:57

Sofie har besøg af hendes kusine, og her til morgen har vi så lige en total ligegyldig snak om, hvor stor kusinen bliver.

Hun er i dag 14 ½ år gammel, og ca 158 cm høj. Jeg siger, at hun ikke bliver mere end 165 cm, manden fastholder at hun vokser 10 cm endnu.

Hvem har ret?

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves

Rideklubben Hammelev og Omegn

0
0
Svar på denne tråd

lalalala
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 10:00

Altså jeg er 14.. Fylde i nov. sidste år, og jeg er en 155 og min læge siger jeg ikke bliver mere end 165, dvs jeg vokser i hvert fald ikke mere end 10 cm, men jeg kan jo nå at overraske,lige som din datter måske også kan :)

_________

Www.JoshHolloway.tk

Amatør fotograf.

0
0
Svar på denne tråd

Piger...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 10:08

I følge de fleste læger,stopper piger med at vokse 1 år efter de har fået deres første mens.

Og det passede ihvertfald på mig,jeg er ikke vokset 1 millimeter siden jeg var 10,og måler idag den nettesum af 158 cm..

0
0
Svar på denne tråd

højden
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 10:10

Havde hun været en dreng, kunne hun snildt have taget 10 cm mere. De vokser oftest et par år længere end pigerne.

Men er hun udviklet i sin krop, mens osv. så tror jeg ikke I skal regne med mere end 5. Jeg var næsten færdigudvokset da jeg var 15. Siden da har jeg kun taget til i bredden...

:Pia

Birknæs Casper fortid søges

*

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august - ren "herreklub", gerne hingsteplage. Sydvestsjælland. cantering @ yahoo.com

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 10:11

Svar, men jeg har nok brug for noget dokumenteret viden, for at manden overgiver sig.

Piraten: Det er datterens kusine

0
0
Svar på denne tråd

alder...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 12:15

Det kan man nu ikke dømme efter alder.. Hos piger er det nemmest at give et "nogenlunde svar" når man ved hvornår de fik deres mens. (hehe, mon din mand ønsker det spørge hende om det ;) )

Jeg fik min da jeg var 12, jeg var omkring 160. Da jeg fyldte 15 målte jeg 166.. det gør jeg stadig den dag i dag :)

Min veninde derimod var en meget lille person (tror jeg var min 5 cm. højere end hende hele vores barndom) hun fik ikke sin mens. før hun var 14 og som 16 årig målte hun 175..

Så jeg mener man kun vokser en smule (5 cm?!) efter man har fået sin mens..

Min mor fastholder at man i gennemsnit vokser 10 cm efter man har fået sin mens..

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

mennesket
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 12:40

er først fuldt udvokset når det er omkr 21 år gammel :)

her er den fulde højde nået, den maximale lungekapacitet udviklet, leddene færdige og senerne bliver herefter gradvist mere og mere ufleksible ( man kan selvf holde dem fleksible ved fysisk aktiveitet :) )

Dette betyder at man f.eks skal grundlægge sin kondi i teenage årene da det er her man har en chance for at påvirke sin lunge kapacitet (evnen til at optage ilt i blodet) man skal dog på den anden side være varsom med for hår træning i den samme periode, da leddene er skrøbelige og i vækst fase, ikke at man ikke skal bevæge sig tværtimod, men man skal være obs på at man også laver stabilitets træning af de store led (her gælder det især knæ og hofte og selvf ryggen) således at man opbygger muskler der kan stabilisere de endnu ikek helt færdigt udvoksede led... faktisk kender vi hele den her historie fra vores rideheste der bare kun er 2-5 år om den samme proces, men da vi også skal udvikle en masse motorik, sprog og andet sættes tiden vi vokser op så det hele kan følges ad.. forskning tyder på at urmennesket var langt før færdigt udvoksede...

Mht højden er højdegener akkumulative, dvs at to lave mennesker godt kan få et højt barn.. akkumulative gener virker ( meget simplificeret fortalt) lidt som tre spande med sand.. moderen har en spand og faderen har en spand barnets højde kommer så til at afhænge af hvor meget sand hver især afgiver.. på denn emåde kan barnets spand sagtens komme til at indeholde mere sand end forældrenes og dermed blive højere, eller for den sags skyld den anden vej blive væsentligt lavere end forældrene.. (gav det mening?)

Derfor er det også umuligt at forudse hvor højt ens barn bliver.. jeg har f.eks en søster der er over et hovede højere end jeg, men nu er jeg jo så heller ikke blevet ret meget højere end en dværg *GG*

Det var den generelle teori omkring det men! det er også sådan at drenge og piger vokser forskelligt som det af flere nævnes herinde... det er sådan at piger holder op med at vokse før drenge, dette har selvf også nogle praktiske formål, for det første har kvinder ikke behov for at være hel så store som mændende ( dette er dog ved at udligne sig, og noget kunne tyde på med større tendens til led og sene problemer for kvinder til følge ) , vi skal jo ikke ud og slås og fange mad ;) og derud over skal vi gerne have vores krop færdig til den tig hvor vi er frugtbare ( dvs omkr vores første mens) så teorien om at kvinder sjældent vokser ret meget efter deres første mens holder langt hen af vejen fint :), men selvf vil der altid være undtagelser og i dette tilfælde er undtagelserne ikek så sjældne, så reelt set kan man først være sikker på højden den dag man er 21 :)

håber dette svarede på dit spørgsmål og har være til lidt hjælp :)

// silver child

ja ja, jeg er kun nøgen fordi jeg lovede at være en from hvid heks og der var kun sort i klædeskabet

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 14:50

Lige nu er han selvfølgelig ikke hjemme, så jeg må vente lidt endnu, og se om dette er nok til, at han overgiver sig

Liv: Hun fik mens for ca 1½ år siden, så det er ikke nogen hemmelighed, det sørgede hendes mor for, at informere familien om

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 14:57

Hej folkens.

ja jeg fik nok min første mens da jeg var tolv ogsså.. jeg tog rigtig meget astma medicin da jeg var mindre, hvilket også hæmmer ens vækst. Jeg var cirka 160 ved min konfirmation, som 14 års, og kort efter skar jeg drastigt ned på min medicin, hvilket eet par år senere medførte at jeg voksede 8 cm i alt. jeg er i dag 168 cm.. :) Så der er mange faktorer som spiller ind på netop det område.

Mie

med Melonia N, en fremtidens sportsspony, med uendelig kapacitet. Sælges snart.

0
0
Svar på denne tråd

trallalalalala
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 15:15

Spændene debat :) vil lige høre om det med at astma medusin er med til at hæmme væksten hos børn, er det dokumenteret? Min kærsterste er vokset op på asta medusin, og han er altså 183 i dag ( 28år )

Har hørt før det skulle hæmme væksten, men det vidste min kærste åbenbart ikke som barn . kan lige tilføje han er noget højere en begge sine forældre og søskene.

Min dejlige søn får i perioder astma medusin pga let astmatstisk bronkitis. Så håber ikke det før nogen betydning, men det kan være man skal høre sin læge ad.

Forsat god weekend!

Nu med en lille blybber i maven :)

www.123hjemmeside.dk/Nymarksgaard

0
0
Svar på denne tråd

hæmmer ikke
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 15:55

hejsa..

der er ikke så vidt jeg ved noget i astma medicin der hæmmer vækst... men et godt bud er da at kroppen vokser langsommere fordi den samtidig skal kæmpe med en sygdom ?

men jeg ved det ikke med sikkerhed

//silver

ja ja, jeg er kun nøgen fordi jeg lovede at være en from hvid heks og der var kun sort i klædeskabet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider