Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Akvariefisk.. Nogen der er kloge på dem?
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 21:37

Hejsa...

Min kæreste og mig har et problem, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med...

Vi købte et akvarie for ca 1½ måned siden. Vi købte 3 gubbier, 2 sugemaller og 4 andre fisk jeg ikke kan huske hva hedder. Den ene gubbi var godt nok fed!Han hed Jonathan. Den svømmede hele tiden i overfladen.

Så her i tirsdags sku' vi lige ha' et par fisk mere. Vi købte 3 silver Molly, og 2 pragtsmerlinger, til at forhindre at der sku' komme snegle.

Men så i går var Jonathan lige pludselig væk!! Vi ledte hele akvariet igennem... Men han var altså bare væk. Fandt ham så i dag bag en plante... Men han har ingen hale eller finne på ryggen.. Han er død

Og i dag er de 2 pragtsmerlinger væk! Findes der en skjult udgang i et akvarie?? Eller skal jeg regne med at de er blevet spist? Hvem skulle i så fald ha' spist dem...

De 3 Molly'er er de største fisk vi har... Kan det være dem der har myrdet de andre? Og spist hver et stykke af dem?

>> Robertsen<<
0
0
Svar på denne tråd

damgaard
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 21:48

min storebrors ene slags fisk, (kan ikke huske hvad de hed) begyndte at æde hans slørhaler levende, deres skind hang og de manglede noget af deres haler. dette skete først efter de nye fisk kom til.

Damgaard

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 21:52

Det er garanteret dine Mollyer der har spist dem..De er ret territoriale desværre :(

Har du stedet til min hest mon? Se link

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=23&i=8473&t=8473

Jydetræf: Lørdag d. 11 april 09`, 7323 Give i Cowhouse-Alle er velkomne, både 2 & 4 benede-Vil du med, så send PB :)

0
0
Svar på denne tråd

Åh nej dog...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 21:58

Jeg tænkte det nok.. De har os' været lidt træls de Mollyer der. De jagter de andre rundt i akvariet Stakkels fisk..

Hva skal vi lige gøre? Man kan jo ikke bare lige aflive fisk...

>> Robertsen<<
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 22:07

Mine gubbier blev spist af mine slørhaler. Som regel manglede der hoveder og haler.

Jeg havde også blå neonfisk : de forsvandt også bare.

Men den ene slørhale var altså unormalt stor i forhold til andre af den slags, og han - eller hun - var meget efter de andre fisk..

- Michella -

c",)

0
0
Svar på denne tråd

Findes der en skjult udgang i et akvarie
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 22:11

K'sFoto ©

- Et øjeblik fastholdt i tiden.

Glem aldrig at respektere dine medmennesker, uanset menings forskelle!

K'sFoto tur til sjælland, den 6-8 April 2009

JydeTræf?

0
0
Svar på denne tråd

Størrelse
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 22:18

Har vel også meget med akvarie størrelset at gøre, og også akvariets "sundhed".

Vores akvarie får sådan nogle forskellige ting hver 14. dag, - noget bakterie noget, flydende filter, noget til planterne og vist en 4. ting som skulle være sundt for vandet osv. også.

Ved ikke om vi overdriver, men har vi fået af vide skulle være godt.

- Og så skifter vi filter hver måned, og holder det ellers meget pænt og rent osv.

Vi har kun haft to døde fisk, og den ene døde under 24 timer efter vi fik den hjem, og kunne faktisk det fra starten af.

Den anden var vores netsmerling, som skrantede lidt og så døde.

Btw har man en syg fisk, som man vil aflive er det meget nemt, - du koger noget vand, op i en kop og ta' fisken i et net fra akvariet og hurtigt ned i det kogende vand, så dør den omgående.

Skrevet af

Rollo

Sælges

Nokia 5320 Xpress Music

| Marsvineinfo | Hjemmeside |

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 22:30

Vores akvarie er vist 54 liter. Og der hvor vi har købt fisk siger de at det skulle passe med det antal fisk vi har?

Der blir' skiftet en del af vandet en gang om ugen, og Det er pænt og rent..

Og så fik vi at vide, at vi skulle gi' dem en meget lille bitte smule salt uden jod 1 gang om måneden. det skulle være godt for dem.

Det undrer mig bare at de 2 smerlinger er HELT væk?! Der var jo rester af Jonathan.. Og smerlingerne var ca på størrelse med Mollyerne.. Derfor har jeg en mistanke om en nødudgang et eller andet sted

Jeg kunne slet ikke få mig selv til at stoppe fiskene ned i en kop kogende vand Selvom det nok er bedst for de andre fisk der var der først.. Der var så fredligt deri, indtil de dåååmme mollyer kom.

>> Robertsen<<
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 23:10

Pragtsmerlinger skal have mellem 200-400 liter vand, står der på akvariesiden.

Men ja, må give dig ret i at der nok findes en skjult udgang

Mine små sugemaller har det også med at forsvinde engang imellem, og jeg har kun guppyer.

Skrev Tatjana

Akvarier med tilbehør sælges.

Send pb for mere info.

www.hebl.dk

Hjælp de polske børnehjemsbørn

0
0
Svar på denne tråd

jakshdjkas
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 09:08

For mange fisk på for lidt plads - var jeg dig ville jeg indfange mollyerne og aflevere dem i butikken i dag med den begrundelse at de jager de andre fisk..

Det har jeg selv gjort med nogle platyer der jagede mine gubbyer - nu går der kun 1 sugemalle, 11 neonfisk og et ukendt antal gubbyer ;) (10 "store" og nogle små unger)..

Mange små fisk :)

(Større akvarie end dit).

0
0
Svar på denne tråd

he he he
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 09:57

jeg tror nu ikke at der er en skjult udgang i dit akvarie. Måske var din gubby syg. De plejer ikke at have det godt når de svømmer rundt i overfladen. Så er den død og de andre er begyndt at æde den. De andre fisk du mangler kan også sagtens være blevet ædt. Eller rådnet væk. Det går ret hurtigt i et varmt akvarie synes jeg.Og hvis de så gemmer sig i en plante så opdager man det ikke.

Mvh.Nissen.

Ponyhoppe sælges.

Ponyhoppeføl sælges.

0
0
Svar på denne tråd

akvariefisk
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 10:24

først.. Køb dig en go bog om akvarier og pasning af sådanne..

næste.. Sæt dig ind i hvilke fisk du har, hvad er meningen,hvordan skal de leve( planter, med sand eller sten i bunden, trærødder osv og ikke midst hvilke fisk kan man sætte sammen så de lever i fred og fordraglighed..,

Guppier bliver avlet, avlet avlet og er efterhånden en meget skrøbelig fisk. Hunnerne er grålige med ingen eller næsten ingen farve.Det er højst sandsynligt at din jonatan var en hun.. Han gubbier har lange haler med mange skarpe farver..

Pragtsmerlingen er en nat fisk og kommer for det meste kun frem om natten.. Den spiser med glæde snegle hvis du er uheldig at have sådan nogle i dit akvarie. ellers skal den fodres med myggelarver eller andet kød foder, spørg i din dyrehandel hvad de har.. Den gemmer sig og har du en sten eller trærod er den højst sandsynligt der et eller andet sted.. er der hul i roden så kiler de sig fast i hullerne.Døde er de sikkert ikke.

Din gubbi er nok været syg eller er død af stress eller noget helt andet,og de andre spiser af dem når de er døde. sugemallerne tager gerne bidder af døde fisk. Mollyer er kendt for at nippe i finnerne på fisk med lange finner, eks, guppi, han kampfisk eller slørhaler.

Men gør dig selv og ikke mindst dine fisk den tjeneste at sætte dig ind i hvordan man holder akvarie og fisk, ellers bliver det hurtigt en trist og kedelig "balje" at holde gang i..

Ellers er der nogle gode sider på nettet..

Held og lykke med dit/jeres akvarie..

Tinna

Den største hæder og stolthed her i livet,

ligger ikke i, aldrig at falde.

Den ligger i at rejse sig hvergang man falder....

0
0
Svar på denne tråd

Øh....
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 11:52

Mollyer er generalt temmelig fredelige fisk, meget lig guppier. Smerlingerne er stimefisk der helst skal være mindst 5. De bliver i øvrigt alt alt for store til dit akvarie. Og nej, de tilpasser ikke på magisk vis størrelse til det akvarie de går i. Det er en skrøne! Det er muligt de ikke kan blive så store som de burde i naturen, men deres organer vil vokse uhensigtmæssigt og fiskene vil mistrives.. Desværre.

Du kan som regel sagtens levere fisk tilbage til dyrehandlere (y)

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 14:06

Man skifter ikke vand hver uge, det kan mange fisk ikke tåle.

Man skifter ca 1/3 del hver 3 uge og pumpen renses ikke samtidig.

Har man et akvarie der kører godt, så skiftes vandet faktisk ikke ret tit, der kan gå måneder i mellem.

Små akvarier er meget ustabile og man skal passe meget på med foder.

Fisk der går i overfalden har det ikke godt, det er ofte tegn på iltmangel i vandet eller sygdom.

Pragtsmerlinge hører ikke hjemme i små akvarier, men de kan godt gemme sig, prøv at se om de ikke dukker op til aften.

Dine sugemaller er ådselsædere også, så ligger der en død eller døende fisk, så tager de gerne for sig af retten.

Jeg tvivler stærkt på dine mollyer har spist de andre fisk.

Groft middelhavssalt kan tilsættes i mindre mængder for at holde hvide platter og andre sygdomme væk, jeg mener det er en strøget spiseskefuld pr 50L vand ved hver vandskift.

Næste gang du køber fisk, så få en folder på de forskellige sygdomme, den kan du sikkert lære en masse af.

To dejlige vallaker udlånes af længere varighed.

Se beskrivelsen af dem på min profil.

0
0
Svar på denne tråd

fisk...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 15:16

Først og fremmest.

En meget tyk Han gubbi som går i overfladen , er næsten = med sygdom. Evt. Bugvattersot.

Pragtsmerlinger er først og fremmest flok fisk man skal helst have 5 eller flere og så kan de blive 30 cm.

og bør gå i et mindst 200 L akvarie.

Desuden gemmer de sig under sten eller andet de kan komme under. de spiser snegle og er vilde med malle foder.

tror bestemt ikke mollyerne har spist dem.

Fisk spiser ikke noget som er større end de kan gabe over..

Her er et link til Info om Pragtsmerlinger.

akvariesiden.akvariefisk.dk/species/ show/?Name=Chromobotia_macracanthus

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.

0
0
Svar på denne tråd

mollyerne
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 18:12

kan altså sagtens finde på at spise andre fisk hvis disse er døde.Det har jeg set flere gange. Men jeg synes nu ikke at de går efter en levende fisk.

Mvh.Nissen.

Ponyhoppe sælges.

Ponyhoppeføl sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Ja døde
Forfatter: 
Dato:  03-04-2009 19:12

Ja alle fisk spiser af de døde, men det er nu mest sansynligt Smerlingerne bare gemmer sig.og det er de rigtig gode til..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.

0
0
Svar på denne tråd

Også her
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 12:19

Ville også købe en god begynderbog. Man kan ikke helt stole på de der dyrhandlere, de lever af at sælge.

Mener at kunne huske at fingerreglen er 5 liter vand pr.cm fisk. Altså kan du have en fisk på 2 cm i et 10 liters akvarie.

0
0
Svar på denne tråd

akavriefisk
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 14:32

Hejsa

De fleste Mollyarter kan godt være aggressive og er derfor ikke så gode at have sammen med guppier, da guppier er en ret sart fisk pga deres haler. En fisk som er rigtig god til guppier er Platyarterne. Jeg har selv haft dem sammen i mange år og aldrig haft problemer.

Hvad angår dine smerlinger, så skal de nok være er et eller andet sted, de er utrolig gode til at gemme sig, jeg har selv en som kun er fremme engang imellem om morgen når de får mad ellers så bor den under min trærod sammen med en stor hanmalle jeg har.

Hvad angår at skifte vand, så skifter jeg stort set aldrig vand i mit akvarie, men ellers så som de anre siger hver 3. uge. Men prøv og lad det stå et par måneder.

Hvis du godt kunne tænke dig en lidt større fisk i dit akvarie kan jeg anbefale dig at købe 2 Honnung guramier, der er både smukke og meget rolige.

0
0
Svar på denne tråd

hehehe
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 14:34

Jeg kan da slet ikke stave idag hva

De hedder Honning gurami dem jeg nævnte til sidst

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2009 10:40

Hej igen..

Hold da op, hvor blir' man dog fejlinformeret når man køber fisk Vi har spurgt hva' for nogen fisk vi kunne ha' i vores akvarie, og der er ingen der har nævnt at pragtsmerlinger bliver så store... Eller at Mollyerne er så agressive som I skriver. Hurra for Pet W....

Vi har 4 platyarter. 2 røde og 2 gule :) Det var nogen af de første vi købte sammen med Gubbierne.

Vi har 2 pragtsmerlinger. Der var ikke nogen der sagde at de skulle blive så store, eller at de skal ha' myggelarver :( Stakkels fisk... Så er de nok sultne Det skal lige siges, at de åbenbart har fundet et gemmested, hvor man overhovedet ikke kan finde dem Så de var der altså den dag jeg skrev..

Og så har vi 1 kuliål.. Kan det gå at ha' den i vores akvarie? Og skal den ha' andet mad...

Tak for svar fra jer allesammen :)

>> Robertsen<<
0
0
Svar på denne tråd

Akv. fisk.
Forfatter: 
Dato:  05-04-2009 14:05

Hvis akvariet er ny startet, er det ikke sikkert bakterie floraen er helt oppe at køre endnu... Du kan tage en vandprøve med ind til en fiske forhandler og få det tjekket.

Hvis det hele ikke er oppe at køre, kan det være derfor nogle af fiskene dør, måske har de været lidt svage. Og de andre fisk spiser dem så.

Har for nyligt haft to kæmpe sugemaller som døde, og de var en rigtig godbid for snegle og andre fisk - fy for den lede... Men fisk er kanibaler, sådan er det bare...

De spiser også sin egen art. Fx guppyer spiser hinanden hvis de er døde.

Nu er det efterhånden ret sjældent mine fisk dør, men i starten plejer der at ryge et par stykker...

Venlig hilsen Nanna

Irish Cool Kaiza

Har du ikke noget positivt at sige - Så lad vær' med at svare!

0
0
Svar på denne tråd

Bortgives
Forfatter: 
Dato:  05-04-2009 14:16

Hejsa I akvarie folk.

Jeg har lige pille 40 Mysteriesnegle unger ud af mit akvarie, de er på størrelse med en hasselnød.

Er der nogen som gerne vil have nogen ??

De yngler ved at lægge æg ovenvande, så man risikere ikke en masse snegle og så kan de blive meget store. de er gule og spiser ikke planterne..

Send en besked, hvis du er interesseret.

de kan sendes med posten..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider