|
|
| burde HN lave censur? (ridehjelm) |
|
|
Et emne som jeg ikke menes at have set på HN. Bør HN, som er det meste læste online site om heste i DK, ikke være forgangssted for KUN vise salgsannoncer, hvor heste bliver redet af ryttere med ridehjelm?? Rideforbundet taler meget om sikkerhed i rideklubber, men bør et sted med så mange "læsere" ikke være trendsætter? Hvad er jeres holdning?
Citat fra Dostojevskij: "Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror... |
| Forfatter:  |
Mette J |
| Dato:  |
16-03-2009 17:44 |
|
..ikke at man kigger på, om rytter har hjelm på eller ej, når man kigger på hesteannoncer. Og så kan man jo gå videre og sige, at så må man heller ikke vise billeder af ryttere uden hjelm på Opslag og Billeder og andre billedtråde. Jeg synes ikke om idéen. Men så ville det vel også komme til at koste mange flere penge at indrykke annoncer, for nogle skal vel have løn for at gennemtjekke billeder. Mvh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej,,,,,,,,,,,,,, |
|
|
folks eget hoved.
Folks eget valg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget simpelt |
|
|
N E J. Hvor stopper vi så? Skal alle dokumentere at hesten har haft smed indenfor de sidste 6 uger? Skal man scanne vacc. kortet? /Lene
Basse 198? - 15/09/08. "A thousand times I missed you, a thousand times I cried - If Love alone could have saved you, you would have never died"
Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så kan man jo blive ved |
|
|
Ja det er lige med at finde grænsen så.. Hvis man rider uden hjelm det er vel bar egen hovedpine så 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridehjelm |
|
|
Så længe det ikke er vedtaget ved lov at hjelmen skal sidde på hovedet, ja så skal folk selv have lov til at bestemme om den skal være på hovedet eller ligge i skabet. Så nej, ingen censur. Selv kunne jeg ikke finde på at sætte mig op uden hjelm på hovedet. Men det er noget jeg selv bestemmer.
Med venlig hilsen Trine Når man lugter af hest, kommer man ikke ud i noget snavs!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor latterlig |
Illum |
16-03-2009 18:33 |
|
Et forslag. Det er IKKE vedtaget via loven. Så heller censur hvor hesten har en forkert sadel, en for tung rytter, er hevet ind til bringen, indspændt osv osv.
Illum !! . Pist: jeg har det mest fantastiske "intet liv" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nåååårh da |
|
|
I så fald burde hn jo så heller ikke længere vise billeder fra dressurstævner, hvor ryttere rider med hat.. 
MED VENLIG HILSEN. Liv Nielsen. (Nu med 22 grader og sol.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det lyder fjollet |
|
|
vil HN tjene deres penge eller vil de ikke. jeg tror nu nok deres indtjenin g vil blive voldsomt begrænset, hvis der var den slags censur
Vicky Mathiesen
Tradition does not mean preserving the ashes but keeping a flame alight
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo - hvis det er lovpligtigt |
|
|
at ride med hjelm i det offentlige forum - altså også på egen bane/eget ridehus, kan man tale om ikke HN skulle være "trendsættere" men p.t. må det være folks egen sag om de vil risikere at smadre hovedet til en grønsag. ps. jeg ved hvad jeg snakker om - mangler 20cm2 af kraniet fordi jeg red uden hjelm og faldt af og blev trådt på skalden!
Mvh Gitte - mor til to små mennesker, Tera og Lian
R.I.P elskede Sari
Hingsten Jack D, Joker og Makron.
Jack tilbyder naturlig bedækning på 10. år ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej.... |
|
|
Nej, det er jo op til folk selv om de vil bruge hjelm eller ej. Det rager mig en høstblomst om folk tager deres eget liv alvorligt... Det er vel hesten man kigger på i en salgsannonce
Venlig hilsen Linda, Højballe, Mr. Bowie, Spirit, Philip, Raki og Cosmo Forhandler af rideudstyr fra CHESSMAN www.rytterbixen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Langt.... |
Vibs 1 |
16-03-2009 20:54 |
|
Det forslag er for mig temmelig meget længere ude end Rude skov.... Helt ærligt, så får vi et selvbestaltet politi, nærmest som den direktør, som klippede de artikler ud, som han ikke ville have, hans medarbejdere læste... Findes der en kategori for årets mest tåbelige forslag 
Hilsen Vibeke
R.I.P. Freykur, 8 År R.I.P. Line Vaps, 10 år
Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog.
WWW.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Michella ♥Kronos♥ |
16-03-2009 21:11 |
|
Hanne: Hvad med dig selv, går du ind for det Umiddelbart ser det ud som om det er noget du går ind for, men det kan jo bare være du har formuleret dig forkert. Jeg synes overhovedet ikke at det skal indføres Det ville tage al for meget tid - og der findes ikke noget værrere end når man skal vente på éns billeder bliver godkendt hehe. Og hvis det endelig SKULLE indføres nogle steder skulle det nok nærmere være et andet kendt hestested, hvor der er mange børn.. (ingen navne eller links er nævnt)- for det er jo netop de unge man skal have fat i. Voksne mennesker tror jo ofte at de er så kloge og altvidende at de nægter at lave om på deres traditioner og vaner - ihvertfald ikke før skaden er sket... Børn er nok nemmere at påvirke De er oftest de klogeste. (Klogskab er at vide at man IKKE ved alt)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvad har sikkerhed med hestesalg at gøre???? Synes det lyder rimelig langt ude at indføre en sådan regel. Og hvad med billeder andre steder på siden??? Ej, det må være folks eget valg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej da... |
|
|
... hvad bliver så det næste? At man ikke må ride med indspændingstøjler på billederne. At vi skal til at cencurere billederne på Opslag og billeder? Og hvem skal afgøre om noget er "rigtigt" - der er jo lige så mange forskellige holdninger til hestehold, som der er hestefolk. Nej - den holder ikke... (jeg går absolut ind for at man passer på sig selv - men jeg kan ikke dirigere alle andre til hvad de burde gøre.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Medierne censurer |
|
|
vist allerede mere end tilstrækkeligt. Lad folk om det selv. Tænk at knap 6 millioner kan blive så enige om både personlig og kollektiv ansvarsfralæggelse at de kan bygge en hel nation op omkring det :-/
Og prik så lige til Sigrid ... Tak.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Latterligt |
|
|
Nej det er da et latterligt forslag - som flere andre skriver er det jo ikke ulovligt at ride uden hjelm. De heste jeg har lige nu rider jeg med hjelm, fordi jeg er en kylling der ikke bryder mig om at slå mit hoved, og fordi jeg ved de ikke er 100% idiotsikre, men jeg kunne da sagtens finde på at skifte hjelmen ud med en cap i en salgsannonce, så folk der ser annoncen ikke tror hesten er livsfarlig at være på. Det må være folks helt egen sag hvad de rider med - en hjelm beskytter ikke mod alt (har faktisk 7-9-13 aldrig slået mit hoved ved fald fra hest - kun ca. alle de andre legemsdele). At det er en regel på rideskolerne at folk under 18 skal bære hjelm, er for at fritage rideskolen for en del af ansvaret, hvis de unge mennesker dratter af mens de er under rideskolens regler.
Pony til salg Kæmpe udsalg af kvalitetsrideudstyr: Sadler samt diverse montering, kandar, dækkener og meget andet - skriv og hør nærmere
Løvehoved-kaniner og marsvin til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sencurere salgsannoncer? Nej tak. Ville hellere have at almindelige billedtråde kun var "lovlige" hvis rytteren bar hjelm. Bryder mig ikke om at se folks bare hoveder på hesteryg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
Jeg synes at det er et fornuftigt forslag, og jeg mener personligt også at man altid bør ride med hjelm. Men jeg mener ikke, at vi her på HN skal til at indføre censurering af billeder af ryttere uden hjelm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Skulle jeg sælge en hest, ville billedet være med hjelm på, fordi jeg rider med hjelm... Men hvad andre gør, må jo være op til dem... Så lange det ikke er lovpligtigt, er det jo op til folk selv hvad de vælger at gøre... Hvis jeg kigger på salgs annoncer, ser jeg mest på hvordan hesten går, og ikke på rytteren, det er jo ikke rytteren jeg gerne vil købe, men hesten... 
Perle Min kære mor, jeg elsker dig, sov godt Født: 5/6 1958 Død: 19/7 2008 Farvel Felix Hvil i fred Charmetrold og Hjerteknuser D. 21/8 2007 En gang utro, altid utro Livet er hvad du gør det til... Tænk positivt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Censur... |
|
|
Umiddelbart vil jeg sige nej. Som de andre skriver er der jo ikke en lov der siger at man skal have hjelm på. Og tænker ikke at det ændrer det store, for folks hår bliver jo stadig krøllet selvom vi ikke ser billeder af ryttere uden hjelme... Dog har jeg aldrig forstået loven på det punkt. For vi skal have sele på i bilen (her er det ikke eget ansvar) og man skal have hjelm på hvis man vil køre knallert. Forstår ikke at man ikke siger at skal man lave andet end at gå på to ben, så på med snublekysen. Uanset om det er cykel, knallert, hest e.l.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle |
|
|
Jeg har startet denne tråd da jeg mener det er en debat som bør tages.. jeg er meget enige med jer,at det grænser til overformynderi, hvis der burde laves tiltag som disse, men når dette er sagt, så ved jeg at flere ridesteder sætter krav om ridehjelm på ryttere under 18 år eller så må de ikke benytte klubbens faciliteter, og har fornylig været til møde i distriktet, hvor det blev henstillet til at sikkerhed skulle komme frem for alt i klubberne, også for dem som er over 18 år, det kan ingen af os vel sætte os imod.. jeg tænker bare et stykke længere...og ønsker en debat om fremtiden, hvis I altså er med på den? Eksempel: kendt rytter må gerne ride på sin hest til stort stævne og får ikke en henstilling fra stævneledelsen om at tage ridehjelm på. Det står dog i reglementet at det skal man under stævne ellers er man diskvalificeret. Mange unge piger og også ældre ser "forbilleder" i dygtigere ryttere end dem selv, hvordan skal man højne sikkerheden, når der ikke engang de "kendte" er forbilleder for sikkerhed? Hvor skal vi så starte henne ? HN ?? klubber ? rideforbundet/lov?er klubberne villige til at stille krav om ridehjelm? Efter hvad jeg har forstået, så er ridning/rideulykker en af de hyppigste årsager til hjerneskader/traumer i hovedet på sygehuse. Hvad skal der så til ?? en lovændring ? Kom med en konstruktiv debat, om hvorledes man kan bidrage til mere sikkerhed, end bare " mit hår bliver fladt af ridehjelm, derfor nægter jeg at bruge den indtil der er lovforslag": dette er ment som en joke, til dem, som vil kunne misforstå det  Ser frem til at høre fra jer !!
Citat fra Dostojevskij: "Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmmm |
|
|
Jeg mener det er folks egen hovedpine. Ja det er vigtigt at ride med hjelm, og er man under 18 kan forældrene bare sige børnene skal og over 18 må man selv tage ansvaret. Men som mange andre skriver, skal vi så også gå op i om sadlen ligger rigtigt, hesten mangler smed, man rider i kondisko osv??? Hvorfor kan folk ikke selv tage et ansvar?
Kærlige hilsner fra
Team Topper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis distrikterne |
|
|
Hvis distrikterne mener at det er et stort problem, så må de gå til rideforbundet. Så synes jeg at det må være op til rideforbundet at gå længere op, og få det vedtaget ved lov, at man bærer ridehjelm. Så vil det også automatisk blive løst ned igennem systemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jan |
|
|
Enig...:-) men jeg synes det kunne da være rart med en debat mellem os ryttere. Kunne være rart med en debat om HVAD der skal til for mere sikkerhed end at pege fingeren videre til andre som skal tage en beslutning. Ikke at det var nogen kritik af dit svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forfærdelige billeder.... |
|
|
Efter lidt søgen på Hannes profil fandt jeg disse forfærdelige og dybt dybt uansvarlige billeder... På det første billed rides der med en hjelm der ikke er spænt, og så endda til et stævne hvor man skal vise sig som forbilled for børn, unge og svage sjæle.... FYYYYYYYYYYYY....   Og på det her billed rides der helt uden hjelm.. tænk sig at man vil være bekendt at lade sådan et billed ligge offentligt tilgængeligt på nettet... FYYYY HAAAA slemme slemme Hanne..   Ærlig talt så er cencur noget der hører til i Rusland..
Det er menskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| David... |
|
|
Takker for at du læser hvad jeg skriver og forsøger at højne niveauet på HN !!! Forresten så er det tyveri at tage billeder fra en andens præsentation. Ikke for smart! Hvis du havde læst i mit indlæg så forsøger jeg at få dialog om sikkerhed og ikke en personlig mudderkastning. De billeder du stjæler fra min præsentation er ikke taget idag, og jeg siger ingen steder at man skal lave censur men ønsker dialog om sikkerhed.. Undskyld mig - men du er desværre ikke et eksempel på god kotume på HN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hmmm dem der så ikke kan vises billeder af på HN: western ryttere Voltigerings ryttere Akedemiske ryttere feks BB Køre klasser Dressur i de højere klasser hvor der rides med hat er der flere? hmmmm så længe det ikke er lov så kan jeg ikke se hvorfor det skal dikteres og hvordan i alverden skal HN administrere det? så skal der til at fastsættes folk til kun at gå igennem folks billeder eller hvad? hvor skal pengene komme til det fra? brugerne?? rideforbundet? den dag der bliver lavet en sådan lov er jeg den første til at søge dispensation, da jeg ikke kan ride med hjelm pga mit hoved er trykket skævt efter et biluheld, så hvis den lov kommer så kan jeg ikke nyde ridning mere, en af de få glæder jeg har efter det biluheld. så nej jeg håber aldrig det bliver lov for voksne mennesker for så skal jeg da ha hestene og bare sætte mig i min kørestol og lave perlebroderi eller noget andet der ikke interesserer mig en bjælde. mine børn har altid hjelm på når de rider, de er et under 18 og de er mit ansvar da jeg er deres mor! min mand har ikke hjelm på , hans ansvar han er voksen og jeg skal ikke bestemme over min mand!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dagens joke.. :-) |
|
|
Hanne jeg er vild med din signatur.."Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden". ... og ja modet til at være ..... har du.
Hvis du er meget ked af at jeg har tyv stjålet dine billeder så er et praktisk link her.. www.politi.dk/da/borgerservice/ anmeldelser/anmeldelser.htm Og ellers håber jeg dette billed kan være et plaster på såret..: 
Det er menskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fdhfDSHGJH |
|
|
Ej, David gider du godt styre dit barnlige gemyt, hold da op noget uacceptabelt l*rt du kommer med.
● NUMSEFISKEN ● ● Med Equito's Litote ● ● Et smil er en nem måde at forbedre sit udseende på ●
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak Numsefisken |
|
|
Håber at der er andre som vil byde ind med dialog om sikkerhed på et lidt højere plan end visse andre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej!!! |
JulieTaylor |
17-03-2009 22:25 |
|
Nej!!! HN skal ikke censurere folks salgsannoncer. Det er lovligt at ride uden hjelm, og hvis folk vil, må de gerne. Jeg har siddet på et hesteblad, der i 2006 vedtog, at nu skulle alle ryttere i bladet have hjelm på. Det lader sig simpelthen ikke gøre. Hvad så med dressurryttere, der rider med hat? Hvad med voltige, hvor flere (junior)ryttere står på hovedet på en galoperende hest.... uden hjelm? Western? Ingen hjelm. Og hvem kan glemme hjerteknuseren, danmarksmester i ridebanespringning, Andreas Schou, som foran et stort publikum i Herning og på live web-tv lavede en ufrivillig afsidning fra sin balstyriske hingst... uden hjelm. Ih hvor der blev grinet, for det er jo en stor, stor joke at trimle af uden hovedbeskyttelse, kunne alle de små fans nok se. Landstræneren i dressur, som rider og varmer en hest op i Herning....uden hjelm.... omgivet af små, søde, håbefulde dressurspirer på deres DSP-hingste, som bare synes, han er så supersej. Hmmm... jeg er varm tilhænger af at man rider med hjelm. Jeg gør det selv. Mine børn kommer også til det, hvis de vil ride. Men man kan ikke tvinge folk, og det kan aldrig blive hestemediernes opgave at redigere virkeligheden, så den bliver mere spiselig. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak julie |
|
|
for din kommentar.. nu har jeg fundet ud af, takket via Epona.tv at DRF også stiller krav til certificerede rideklubber at deres ryttere skal have ridehjelm på uanset alder, når de færdes på klubbens faciliteter, hvilket jeg synes er et godt initiativ. Måske kan det give et skub i den rette retning.. det handler jo i det hele taget om en holdningsændring inden for ridesporten. Hvad skete der for det omtalte hesteblad ? blev ideen taget af tavlen igen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanne... |
|
|
Hvis du læser Julies indlæg igen, så lader det sig ikke gøre. Hvilke hesteblade vil ikke gerne vise DK's "dygtigste" dressurryttere til hest..??? Og det kan de jo ikke netop på grund af den høje hat, som ikke yder beskyttelse overhovedet, hvis reglen om billeder uden hjelm vedtages... Det er faktisk et springende punkt, som jeg bare ikke fatter. Hvordan kan man tillade nogle regler for nogle ryttere og så ikke for andre..?? Til stævner ryger du i direkte diskvalifikation, hvis du dukker op uden hjelm - men fordi din hest kan gå en PSG, så behøver du ikke. En totalt tåbelig regel efter min mening - enten skal kravet om hjelm gælde alle eller ingen.... Og jeg holder på ingen... det må være folks eget valg. Og forældrenes til dem under 18.
Mvh Line
Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info
Feriehus ved Malaga udlejes, se præs.
Skal du have skrevet en sang? - så send en PB for yderligere info...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridehjelm |
Ninkamus |
18-03-2009 12:31 |
|
Nej det syntes jeg ikke HN skal - det er ikke op til HN hvorvidt det er rigtigt eller forkert at ride med hjelm - det er noget HN skal holde sig neutralt overfor da det er så stort et site med så mange meninger og holdninger. Jeg er af den holdning at jeg syntes det dumt at ride uden hjelm som det er dumt at køre ude sele. At jeg så på cykel køre uden cykelhjelm er også dumt - men det er nok pga den mentalitet vi har i dk = de fleste cykler uden. Jeg syntes der bør laves en lovgivning at man på alle offentlige stedder og andre stedder uden for EGEN GRUND skal ride med hjelm!! Syntes det er fedt de rideskoler der har kravet om man er lille nybegynder eller stor prof rytter skal have ridehjelm på. Syntes også det er ondsvagt at man til GP, OL mv ikke må ride med hjelm - uanset hvor dygtig du er kan det altså gå galt!!! Dette gælder OGSÅ under en OL konkurrence!
________________________ Lotte Svendsen - Ninkamus.dk http://www.Ninkamus.dk/ - Side om kaniner! Advarsel: Vær opmærksom på at du kunne komme til at lære noget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blad... |
JulieTaylor |
18-03-2009 12:41 |
|
Hanne, som den opmærksomme læser af Magasinet Hest vil bemærke, lod det sig ikke gøre at leve op til løftet om kun at vise ryttere med hjelm på fremover. Ét eller to numre efter det store "Nu med hjelm"-nummer, var Anky på forsiden i høj hat. Jeg ved også at andre blade har haft hyr med at få f.eks. Joachim Thomsen til at ride med hjelm, når han skulle fotograferes. Rytterne rider jo uden til daglig, og de gider ikke at tage én eller anden mølædt kyse på, lige når de skal til at se lidt godt ud foran kameraet. Det er, hvad det er. Det er IKKE mediernes opgave at pynte på virkeligheden i pædagogikkens navn. Tænk hvis man gjorde det i almindelige aviser og på tv. Kun viste det pæne, politisk korrekte, for ellers kunne det være, nogle påvirkelige borgere gik hen og kom galt afsted. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lovændring |
|
|
Det er det desværre, det eneste der kan ændre på det.... Hvorfor har man iøvrigt valgt at sige, at de højeste klasser ikke skal have hjelm på ? Se det er da virkelig en smutter for DRF.... Lad os begynde der........ Censuren kunne man da godt gennemføre i ridebladene,hn osv, hvis ikke man satte penge over sikkerhed........ Fuldstændig som med sikkerhedssele, spritkørsel og rygning, så er det en holdningsændring der skal til, og derefter lovgivning for at få de sidste stædige med. 
Sælges ;
Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ahva.. |
bjarne1525 |
20-03-2009 00:17 |
|
ja da - der hvor jeg står med hesten er der ikke højt nok til loftet i følge de nye regler - billeder derfra skal også censureres - desuden er der mange der køre i biler der ikke er politiske korrekte - de køre ikke min 20 pr liter - endnu en god grund til at censurere - jeg har sågar set nogle springe uden vest - altså hallo - det burde være et lukket stad uden adgang for offentligheden. sikken en skænsel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EJ NU STOPPER DET !!!! |
|
|
Jeg har overhovedet ikke læst tråden, så svare udelukkende på trådstarters indlæg. NEJ - der skal overhovedet ikke være censur af noget som helst. RIDEHJELM er ikke og bliver heller ikke et lovkrav !!! I hvert fald ikke for folk over 18 år - de bestemmer selv, og det må i lærer at leve med. I stedet for at have ondt i røven over andres manglende evne til at tage hjelm på, så hver dog for pokker glad for at du selv og dine børn bruger hjelm. Du kan ikke forlange at hele verden skal ride med hjelm, så lad være med at klandre ryttere der har valgt ikke at gøre det. Tænk hvis vi også begyndte at skrige af cyklister uden hjelm, vorherre bevares. Og ja, en hjelm klæder én meget bedre end åbent kraniebrud, MEN din krop er også pænere med en sikkerhedsvest end en brækket brystkasse/ryg !! MAN KAN JO BLIVE VED.. Gud hvor jeg dog bare sys at det er et uddebatteret emne, som for enhver pris ikke bør tages op igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|