Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Rytterlicens &#(¤%()"%
Forfatter: 
Dato:  14-03-2009 21:51

Personligt er jeg ved at være rigtig godt træt af DRF!

Jeg har redet i over 20 år og har nu for første gang fået en spændende hest, som jeg muligvis godt kunne tænke mig at starte lidt stævner på bl.a. distanceridning.

Men - jeg har ingen rytterlicens!

For dengang jeg var barn var min rideklub ikke medlem af DRF, dengang var DRF nemlig slet ikke så stort et forbund som det er idag, og mange små rideklubber var ikke medlem. Jeg tog et par af ridemærkeprøverne da jeg var barn, men det er bestemt ikke noget jeg stadig har bevis på den dag i dag. Man kan jo ikke gemme alting!

SÅ - hvis jeg gerne vil starte et stævne, skal jeg først tager ryttermærke 3 og 4 (der må da også være 1 og 2 som man skal tage eller hvad?), så skal jeg jo også være medlem af en DRF klub, og så skal jeg betale omkring 2000 kr for at tage selve rytterlicensen som så igen skal fornys hvert år... Så vidt jeg kan se vil et stævne ud over stævneudgiften løbe op i over 3000kr.!

Jeg ved at jeg får slet ikke tid til at fræse rundt til stævner hver weekend, og jeg vil heller ikke prioritere det, men det kunne være sjovt blot at prøve et distancestævne eller et lille dressurstævne for at se om det var noget... Men ikke på vilkår om jeg vil betale så meget for det!

Jeg syntes det er vildt uretfærdigt for os voksne ryttere at DRF har indført den *&#%(") licens, så vi skal til at indhente en masse som ikke eksisterede da vi var børn som gik på rideskole! Jeg nægter at tro på at jeg kan lære noget nyt til den licensprøve, selvfølgelig kan man altid blive klogere, men ikke ved den prøve!

Det er bare endnu et forsøg fra DRF på at hive penge ud af folk! Hvad med at de istedet satte medlemsgebyret og stævnegebyret op?

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  14-03-2009 22:03

Du skal da kun have rytter licens hvis du skal starte a, b og c stævne?

alm. klubstævner = D stævner.

Diskrits stævne = C stævne.

0
0
Svar på denne tråd

Må erklære mig uenig...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 01:03

Ja, jeg må så sige, at jeg synes, at hele ideen omkring rytterlicensen er et super tiltag fra DRF's side (true, det har været der i nogle år) Ikke alene sikrer forbundet sig, at de personer, der kommer ud til stævner rundt omkring i landet, har modtaget en hvis form for undervisning i, hvordan man begår sig på stævnepladserne, men licensen gør det også *så meget* nemmere for klubberne at holde øje med, hvilke ryttere der egentlig er startberettigede i hvilke klasser mht. point.

Alle ens resultater mv. bliver der holdt styr på, og det er lige til at gå ind og tjekke. Og så er det fantastisk dejligt nemt at melde sig til stævner over infosport; endnu et sted licensen spiller en rolle.

Din udregning ang. at tage selve licensprøven kan jeg ikke helt forstå. Jeg har betalt 200 for licensprøven og 675 for selvelicensen. Mine ridemærker tog jeg tilbage i starten af dette årtusinde som selvstudie; tror jeg gav 400 for begge - max.

Men hvis man ikke vil have en rytterlicens af forskellige grunde, så kan man jo bare vælge at holde sig til de udvidede klubstævner :)

Mvh. Simone

0
0
Svar på denne tråd

de små klasser
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 07:41

i feks landistance, behøver man ikke rytterlicens for at deltage i.

Der er da også utroligt mange stævner. Klub og udvidet klub, hvor kvalitet af rytternes formåen og sværhedsgrad af klasser, ligger rimelgit højt.

Hvis ikke du har tid til stævner hele tiden, er sådanne stævner da dem du skal vælge og der behøver du jo netop heller ikke at ha rytterlicens.

Så jeg kan ikke rigtigt se hvad dit problem er. Ud over at du åbenbart mener, at det er ok, at være stævne rytter uden at skulle betale for medlemskab af drf.

De laver trods alt et kæmpe arbejde for os ryttere og du havde vel ikke tænkt dig, at de skulle gøre det gratis.

Ang. det at blive klogere, tjaa jeg tror jo netop, at en rytter som dig, kan blive utroligt meget klogere, ved at tage den licens prøve. For her får du jo netop lært, hvordan DRF er bygget op og hvad det hele går ud på. Det kunne jo være, at du så får åbnet dine øjne lidt mere, og indser hvorfor det er en god idee med den prøve og hvorfor, det er nødvendigt at betale for medlemskab.

Går dine heste og ponyer med svømmefødder på folden.
Er din ejendom ved at drukne i mudder, så ring og hør om vi måske kan hjælpe dig

vognmand/entrepenør

Per Christensen 20285450

0
0
Svar på denne tråd

Rytterlicens
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 08:01

Ja, jeg syntes nu også det er meget fint, at man skal have bestået nogle basale prøver inden man får licensen. Man har jo gjort det samme i f.eks. Tyskland i rigtig mange år med stor succes.

Jeg har så redet i 23 år nu, og startede også ud i en lille klub udenfor DRF, men her i det Vestjyske hvor jeg kommer fra, var det nu de færreste klubber, der ikke var medlem af DRF og så skal man da selvfølgelig være medlem af en klub under DRF for at starte stævner. Det er der da ikke noget nyt i???? Vi gjorde så det, at vi red i den lille klub, men var medlemmer af en større klub, så vi kunne starte stævner. Det samme har jeg gjort de sidste år, da jeg ikke til daglig rider i en klub under DRF, men rider i en privat stald og får privat undervisning.

Rytterlicensen er nu heller ikke en ny opfindelse, det har man også altid skullet have for at starte C-stævner og derover. Det eneste nye er prøverne, som jeg altså syntes er et godt tiltag.

Og så er der prisen for stævnerne - det har ALTID været dyrt, at starte stævner. Så heller intet nyt her!

Nu er jeg så heldig, at jeg tidligere har haft rytterlicens, og derfor kan erhverve et nyt uden prøverne. Men det er jo så bare mit held:-)

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

0
0
Svar på denne tråd

rytterlicens
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 08:37

Jeg synes faktisk også at det er et smart tiltag.

Jeg har taget den der rytterlicensprøve, og for mit vedkommende var det da total spild af tid - de få ting jeg ikke vidste i forvejen, kunne jeg ganske nemt have fundet ved at slå op i reglementet hvis jeg skulle bruge det (jeg ved nemlig godt hvor jeg finder reglementet og bruger det ganske ofte).

Nu har jeg til gengæld også kommet på stævnebanerne i mange år - jeg har ikke startet selv, men været hjælper for diverse og i en lang årrække nærmest "ponymor" for min søster, så jeg er ikke fuldstændig uvandt med hvordan man udfylder en ansøgning, hvordan man opfører sig på stævnebanerne, hvad de forskellige metoder hedder osv osv. Jeg kunne da også høre at der var andre, der fik væsentlig mere ud af kurset end mig.

Mht prøverne, så er det jo igen for at sikre så godt som det kan lade sig gøre, at de folk der kommer til stævner, rent faktisk også har en vis erfaring med heste og at de kan håndtere en hest, der måske stresser lidt osv.

Der er jo indbygget et slags "værn" mod at de ryttere, der kender stævnerutinen skal spilde deres tid på kurset, idet ryttere, der tidligere har haft licens (og er fyldt 18 år) ikke behøver at tage alle prøverne igen. Desuden behøver man ikke ryttermærke 3+4 hvis man har ridemærke 1+2, som jeg og mange andre tog for sjov for 1000 år siden. Jeg har da passet godt på mit bevis og ved præcis hvor det befinder sig, så det vil ikke være det store problem for mig. Det ville have været værre, hvis DRF havde forlangt at alle skulle have ryttermærke 3+4, da vi jo ikke havde nogen mulighed for at tage de kurser for mange år siden.

Sakset fra rideforbund.dk:

Som licensrytter er man med til at betale for:
  • registrering af resultater og opdatering af ranglister
  • uddannelse af nye samt videreuddannelse af eksisterende officials
  • videreudvikling og opdatering af reglementer
  • videreudvikling og opdatering af dressurprogrammer
  • videreudvikling og opdatering af stævneprogram
  • koordinering af stævner på landsplan

På denne måde bliver de forskellige stævnerelaterede udgifter lagt over på stævnerytterne, hvilket jeg synes er smart. Alternativet er at f.eks. kontingentet for medlemsskab af klubber under DRF stiger kraftigt, da udgifterne så skulle betales af alle ryttere der er medlem af DRF (også hyggeryttere der aldrig er til stævner).

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

distance
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 08:46

I de små klasser i distance skal du ikke have rytterlicens, så du kan jo sagtens starte et par ridt og se det an. Jeg mener det er ved de 45 km det skiller, og der er stadig 45 km klasser nogle steder hvor man kan starte uden.

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

SÆLGES

Rigtig pæn Kieffer lusitano dressursadel 17"

Næsten ny Wintec Combi 2000 m. dressur gjordstropper 17"

Kontakt for pris

0
0
Svar på denne tråd

totalt kikset
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 14:08

Jeg kan godt forstå din frustration mht rytterlicens og jeg kan garantere dig at du ikke lærer noget som du ikke ved i forvejen :-)

Jeg tog testen sidste år og vi var omkring 10 børn og 4 voksne, for børnenes vedkommende var det sikkert meget godt, men for os voksne virkede det totalt som tidsspilde og komisk. Ham der var eksaminator var frygtelig og det endte med at flere børn forlod ridehuset grædende pga hans upassende kommentarer og attitude. Jeg overvejede egentlig, at skrive en klage til DRF, fordi det var en skandale at eksaminatorer opførte sig sådan, dels når man betaler for et kursus og dels når det er de unge som DRF i fremtiden skal leve af. Det fremmede ihvertfald ikke deres interesse for heste.

Jeg vil mene, at der skulle være nogle forskellige prøver for børn og for voksne, hvor sværhedsgraden varierer og man måske kunne lære noget interessant. Hvis man absolut vil have prøver af ryttere, så synes jeg, at fx. "kørekort" til hestehold ville være mere passende, hvor man kan lære om både ridestævneregler, fodring, adfærd og regler omkring hestehold eller lignende.

Nå, men du kommer jo ikke udenom den prøve, så god fornøjelse!

0
0
Svar på denne tråd

som dig
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 14:25

Maria, mener jeg også det er til grin. Og som Jessie har oplevet, tidsspilde.

Jeg har redet 39 år, skal jeg nu til at lære at lægge trense på, og trække med krikken??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 17:14

Jeg har taget klar-parat-start kurset og ryttermærke 3+4 som der skal til for at man kan indløse licens.

Klar-parat-start er rimelig "latterligt" da det er totalt basalviden, ryttermærke 3 er også let nok, men 4´eren var der altså et par stykker (voksne) der dumpede i hos os, netop ved trense-delen!

Jeg synes selv det blev noget totalt kludder den måde de forventede man sadlede hesten af på, og man måtte hverken slippe det ene eller det andet så det blev noget værre indviklet noget og jeg ville aldrig selv gøre det på den måde Agility-delen kræver lidt af en stor hest, den skal altså være temmelig smidig og have styr på bagparten for at komme igennem f.eks labyrinten, der er ikke meget plads når den ikke må strejfe bommene.

Men jeg synes nu at det er et super tiltag at man skal have denne basalviden for at starte stævner!

Klar-parat koster vidst 400 og ryttermærkerne 300 pr. stk. (Ellers er det omvendt)

Rytterlicensen omkring 600 kr så vidt jeg ved.

Mvh Mie

0
0
Svar på denne tråd

Tåbelige licensprøver
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 21:12

Jeg synes også det er noget fis at man skal tage alle de prøver for at udløse licens.

Et voksent menneske, der er klar til at starte distriktsstævner, må forventes trods alt at have en portion erfaring (og sund fornuft!), hvor mange voksne nybegyndere køber sig lige en distriksklar hest, som de straks kan starte LA på???

Måske var det en idé at lave prøverne kun for børn inden de skulle starte deres første stævne - altså før klubstævnerne! Lad det være en naturlig del af rideskoleundervisningen. Hvorfor behøver man ikke vide/kunne disse ting inden klubstævner?

Selve idéen om at have licens synes jeg er fin, af grunde som er næøvnt tidligere i tråden.

Jeg priser mig lykkelig for at jeg startede distriktsstævner som ponyrytter og derfor ikke behøver tage alle prøverne!

Nu i Malaga - hvor solen skinner, naturen er fortryllende, og

hestene er fantastiske!

0
0
Svar på denne tråd

Ryttermærker
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 22:04

Det koster ikke så maget at tage mærkerne. Man kan tage den på den dag ved læs selv. Der går lidt penge til prøver dommer - kørepenge osv. Det der er tilbage går lige i klubbernes lommer, som jo er meget tomme i disse dage.

De dommere jeg kender er søde velopdragne og meget høflige.

Er da meget ked af at høre der været så dårlige oplevelser.

Mærkerne er jo laver for at vi alle skal tænke over hvad det er vi gør og for at højne sikkerheden.

Ang agility har jeg haft et hold oppe i dag. Der var en unghest med som aldrig havde set det før og et fremmed sted. Den var lidt nervøs og ville ikke rigtog lave øvelsserne som det var meningen. Dommeren bedømte hende på hvad hun så gjorde dvs. hvordan hun håndterede at den ikke ville - hun bestod skam - selvom den rørte bommene. Fodi hun gjorde det hun skulle - var leder for dyret og fil lært den at der ikke boede en trold i bommen - og nu er den ikke så bange for det mere.

Syntes det er smadder godt med de mærker også for os gamle - der skal være forbilleder for de unge. Vi har skam også godt af at tænke lidt over HVOFFOR vi gør tingene som vi gør

Irene

0
0
Svar på denne tråd

rytterlicens
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 22:52

Man kan vist tage 4éren til distance

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

SÆLGES

Rigtig pæn Kieffer lusitano dressursadel 17"

Næsten ny Wintec Combi 2000 m. dressur gjordstropper 17"

Kontakt for pris

0
0
Svar på denne tråd

rytterlicens
Forfatter: 
Dato:  15-03-2009 23:19

Sidder lige og tænker på, at der burde inføres licens for ponyrytternes forældre, de kunne helt sikkert lære en hel masse om hvordan man opfører sig til stævner!

I vore dage opdrager man ikke sine børn

Man financierer dem!

Medlem af Bullerklubben, på Facebook!

0
0
Svar på denne tråd

ja sikker
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 03:51

det vil jeg gi dig ret i.. hæhæ

ej nu er der heldivis også nogle "pony- forældre" der er søde nok på stævne pladsen..

Maria: man skal ikke have 1 og 2 fordi det er ikke det samme som ridemærker.. ridemærker er udgået og der er kommet en række ryttermærker i stedet, som fungere på en anden måde.

Mit råd er a du starter D-stævner (klub- stævner) der er både spring og dressuer og distance inden for dette (ved ikke hvordan det forholder sig med western, løb og mønstring) men det da op på et okay højt niveau. La minimum.. hvis du kommer op på det niveau og stadig sys det kunne være fedt a række længere endnu så kan du jo overveje licencen.. og så er det lidt nemmere a forholde sig til max 2000 kr for a have licens der så max koster 700 årligt efterfølgende..

jeg har alle 5 ridemærker og tog klar-parat kurset for et par år siden selvom jeg har haft licens før, men jeg var selv født 5 mdr for sent til a jeg bare kunne få det igen, så jeg måtte igennem kurset.. havde jeg ikke haft ridemærkerne havde jeg også skulle tage nr. 1 og 2 af dem ..

haha kan godt huske alle de der ting man skulle gøre hvvor man tænkte -ja okay det gør jeg jo så ikke på den måde alligevel i overmorgen...

Team Le Mans

0
0
Svar på denne tråd

Rytterlicens....
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 07:35

KORS - hvor jeg også bandende, da jeg skulle have min rytterlicens for et år siden!

Ikke så meget fordi det skulle tages, men fordi man næsten skulle være Sherlock Holmes at finde ud af HVOR og HVORNÅR det kunne tages.

klar, parat, start var let nok - den blev afholdt på i rideskole nær mig, men rytterprøve 3+4 endte jeg op med at skulle køre til den anden ende af landet for at tage.

Derfor blev det en dyr fornøjelse, da jeg lige måtte lægge en 400,- kroner til i benzinforbrug!

MEN! Rytterlicens er ikke nok, hvis du vil starte distriksstævner - din hest skal også have et konkurrencepas, og det er yderligere kr. 350,- oveni.

God fornøjelse :-)

Venligst - Marianne

Haflinger-fjordheste venskabsstævne på Revsø Ridecenter d. 9 april. Dressur, spring og kørsel. Se www.haflingersport.dk

Se også flere haflingerstævner i maj og juli.

0
0
Svar på denne tråd

ryttermærke 3+4?
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 18:43

Disse ryttermærker hvad indebærer de?

Jeg er ret sikker på jeg kan få rytterlicens igen uden at skulle igennem dem, men hvis ikke jeg kan det ved jeg ikke om jeg ville kunne gennemføre, idet jeg ikke springer, og synes at kunne huske det var det der afholdt mig fra at tage de sidste mærker, jeg har 1 og 2..

De første mærker synes jeg også var virkelig useriøst for os "voksne" men jeg kunne tydeligt mærke på de yngre at det var meget givende.. vi havde mange episoder i stalden hvor et af børnene kom hen og sagde at sådan og sådan måtte man ikke gøre, osv.. de tog det virkelig til sig, og derefter omgik de hestene på den måde de havde lært..

Så både plus og minus synes jeg..

0
0
Svar på denne tråd

Min datter
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 19:03

har lige taget ryttermærke 3 og 4 det kostede os 1050 kr. Hun skal så have licensprøven, den koster 250 kr. derudover skal jeg af med 525 kr. til selve rytterlicensen, samt konkurrencepas 450 kr. til dyret.

1050

250

525

450

1975 kr.

Det er skam også en klat penge.

Men derud over, synes jeg at det er en god uddannelse for børnene. Jennifer har lært en masse, og står bedre rustet nu.

Men tog også selve ridemærke 1 og 2 for to år siden. Nøj, hvor jeg følte mig som en idiot, det kunne jeg godt have undværet.

Så vil mene at man måske skulle til at kigge på systemet igen. Men det gør de kun, hvis folk giver udtryk for sin utilfredshed. De kan jo ikke vide at der er noget galt, før de for det af vide.

Mvh. Lotte.

Stald Topaze - Avl af brogede kat. 3 og kat. 2 ponyer.

Bedækning ved homozygot pinto-

ponyhingst, Svalebo´s Felix

Se nærmere på

hjemmesiden

Staldtopaze

0
0
Svar på denne tråd

Derudover
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 19:09

mener jeg ikke at det kan være rigtigt, at børn der er født sent på året skal igang allerede med at tage disse mærker som 10-årige.

Ryttere, der er fyldt 12 år, eller som fylder 12 år i løbet af stævneåret, skal have bestået ridemærke 1 og 2 eller ryttermærke 3 og 4, samt den særlige licensprøve (Rytter - klar, parat, start) før de kan erhverve sig rytterlicens. Undtaget fra denne bestemmelse er ryttere, der kan bevise at de tidligere har haft rytterlicens og er fyldt 18 år pr. 1. januar 2005."

Prøverne er dog først et krav fra det kalenderår, rytteren fylder 12 år, d.v.s. hvis du er under 12 år i hele 2008 kan du indløse licens uden at have taget nogen prøver først.

Det hænger overhovedet ikke sammen.

Mvh. Lotte.

Stald Topaze - Avl af brogede kat. 3 og kat. 2 ponyer.

Bedækning ved homozygot pinto-

ponyhingst, Svalebo´s Felix

Se nærmere på

hjemmesiden

Staldtopaze

0
0
Svar på denne tråd

nu er de gamle ridemærker
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 22:22

altså udgået for et par år siden og der er temmelig meget forskel på ridemærkerne og de nye Ryttermærker - der er endvidere ikke noget krav om at man skal springe, man kan vælge at aflægge rideprøven i sin egen dicipling og dette være sig både spring, dressur, western, distance m.m. så det er bare at klø på, der er foretaget utrolig mange gode ændringer i de nye Ryttermærker, så det ville forbavse mig om ikke både børn og voksne ville kunne få lært et og andet

mvh

Vipse

ryttermærkedommer

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

Part i miniatureheste tilbydes og ligeledes part i 3 års fuldblod for rutineret rytter

0
0
Svar på denne tråd

så jeg kan
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 23:34

.. få det igen uden at tage alt det der dims...fordi je har haft det en gang før (håbe håbe)? Er det forstået korrekt

Positive riding, Henrik Johansen

Smykker i godt håndværk, Louise Degn

AT Horsecare, Annette Kolstrup

0
0
Svar på denne tråd

Alle skal kunne bestå
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 02:06

Mit indtryk er at de flest som tager ryttermærkerne er 8-10 år. At der så er voksne, som ikke har taget uddannelsen tidligere er jo bare synd for dem. Hvis de har haft licens før kan de jo få en ny igen, uden at skal til prøve, bare de kan dukomentere det.

Da min datter tog mærkerne, sagde vi at hun ikke måtte gå til spring, før at mærkerne var bestået, hun fik læst det hele højt ink. prøven, og bestod, Selvfølgelig.

Jeg synes at der burde være en oversigt over hvor og hvilken klub som afholdte prøverne, så folk ikke skal lede så længe efter det.

Venlig hilsen Hanne

Gloster søger sælges/udlånes, læs mer under præsentationen, eller her:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/222475

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider