Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Spørgsmål om høns
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 11:39

Kære ænder. Ved i noget om høns?

Landet ligger sådan, at min mand og jeg i 2007 købte en lille bondegård ved Roskilde. Min søde mand er meget opsat på selvforsyningsidéen. John Seymours Håndbog i Selvforsyning er derfor tyndslidt og vores vindueskarme er fyldt med kartofler til spirring, jordbærspirrer osv. I vores have har vi et gammelt fint murstens-hønsehuse med redekasser i og det hele. Det kunne vi godt tænke os at få gang i. Derfor har jeg nu nogle spørgsmål, som jeg har prøvet at finde svar på på nettet. Men det er sværere end først antaget, så nu vil jeg høre jer, om i måske kan hjælpe mig?

Først og fremmest skal det siges, at vi er to familier der skal deles om hønsene (og æg), og det vil være skønt hvis vi har rigeligt eller mulighed for at udvide. Vi vil gerne både have æg-læggende høns, så vi kan spise æggene, samt nogle slagtehøns.

Spørgsmål:

• Hvor mange høns skal vi mon have? Vi har talt om at der som sagt skal være æg nok til et par familier. Og så kunne vi også godt tænke os at slagte og spise nogle høns, men der har vi talt om, at man evt. kan købe dem som kyllinger i ny og næ og så efter et par måneder slagte dem? Hvis det altså er for besværligt at få hønsene til både at ruge spise-æg og æg med kyllinger der skal udruges?
  • Er der nogle racer der er bedre end andre, og kender du steder hvor man kan købe dem omkring os på Sjælland? Skal det være to slags racer, en til æg og en til at spise, eller kan man vælge samme race?
  • Skal man have en hane?
  • Hønsehuset har en pæn størrelse, Rundt om det vil vi gerne bygge en overdækket hønsegård. Hvor stor skal sådan en gård mon være i kvadratmeter?

Det var så lidt hønseri, glæder mig til at høre fra jer.

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 11:48

Hejsa

Jeg syntes du skulle slå et smut om dette forum. Der er vi alle fjerkrætossede og meget hjælpsomme

http://danskfjerkraeforum.dk/prod/

Held & Lykke med projektet

Glem helsekost - Jeg behøver alle de konserveringsmidler jeg kan få..

En kat skal holdes på egen matrikel

Neutralisering af udekatte - en selvfølge!!

0
0
Svar på denne tråd

Mine erfaringer...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 12:15

Spørgsmål:

• Hvor mange høns skal vi mon have? Vi har talt om at der som sagt skal være æg nok til et par familier. Og så kunne vi også godt tænke os at slagte og spise nogle høns, men der har vi talt om, at man evt. kan købe dem som kyllinger i ny og næ og så efter et par måneder slagte dem? Hvis det altså er for besværligt at få hønsene til både at ruge spise-æg og æg med kyllinger der skal udruges?

Vi har 6 høns - så det giver 6 æg om dagen og det er nok lige i overkanten af hvad vi som en familie på 4 "voksne" har brug for. Men så giver vi lidt til familie og venner osv.

Vi havde også snakket om at vi ville lave nogle kyllinger men det er ikke bare lige.... man skal holde øje med æggene og hønsene og hvem der ruger på hvilke æg og hvor lang tid de har ligget der osv. Så vi er blevet enige om at købe nogle billige kyllinger engang imellem og så fodre dem op og slagte dem til fryseren.

• Er der nogle racer der er bedre end andre, og kender du steder hvor man kan købe dem omkring os på Sjælland? Skal det være to slags racer, en til æg og en til at spise, eller kan man vælge samme race?

Vi har gode erfaringer med Isa Brown høns - de er de helt store æg-maskiner.... lægger æg næsten året rundt.

• Skal man have en hane?

Ja hvis man vil have kyllinger.... hehe... ellers er den bare til besvær.... (galer tidligt om morgenen osv.)

• Hønsehuset har en pæn størrelse, Rundt om det vil vi gerne bygge en overdækket hønsegård. Hvor stor skal sådan en gård mon være i kvadratmeter?

Vores hønsegård til 6 høns er vist ca. 12 m2 - og så får de tiltider lov til at gå udenfor hønsegården og hygge sig.

Håber det var noget du kunne bruge.

/Lisbet

Splinterny sikkerhedsvest - Beta 2000 - Level 3 - str. L sælges 400 kr - se billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Hønsesnak
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 14:02

Mange tak for jeres svar. Jeg har været inde på danskfjærkræforum før, og det ser spændende ud. Men jeg kan ikke se nogle steder, hvor man kan købe hønsebasserne? Måske jeg skal prøve at oprette et indlæg derinde, som minder om dette?

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 01:20

Her er de forskellige emner : danskfjerkraeforum.dk/prod/ index.php?action=forum

Ja opret dig som bruger, og post dit indlæg igen

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 01:43

Jeg er ikke fra Roskilde kommune, men jeg synes at have hørt i Lorry, at man ikke må have haner i Roskilde, det skal du nok lige undersøge før du køber hanekyllingerne.

Du skal regne med at en høne lægger ca et æg pr dag.

Da jeg var barn var vi i min familie også selvforsynende med alt frugt og grønt og kartofler. Høns, vildt og fisk samt vi fik en lille grissebasse fra naboen, som vi fodrede op, og slagtede til jul. Det kan godt lade sig gøre, men der er rigtig meget arbejde med det hele. Vores have var på 2000 m2 hvoraf de ca 1500 m2 var urtehave.

Venlig hilsen Hanne

Gloster søger sælges/udlånes, læs mer under præsentationen, eller her:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/222475

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft høns
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 02:02

og skal da klart have det igen. Har både haft med og uden hane. Jeg startede ud med seks høns hvor jeg boede alene. Jeg solgte så bare æggene til 1 kr/stk. De levede af svine foder og skaller :) samt køkkenaffald.

Så flyttede jeg ud til et andet sted, hvor vi boede to personer og havde 8 høns som gik med hane. De fik valset byg med hønse piller samt skaller. De gik på græs (flytbart bur) og det gav nogle meget flotte æg, at de fik græs. Vi solgte stadig æg fra.

Min erfaring er at det er bøvlet at ruge kyllinger ud. Jeg kender nogen som satte kryds på de æg de lod ligge, og så tog de kun de andre. De fik rent faktisk lavet nogle kyllinger, som de så slagtede senere. Men ind imellem så blev de æg de krydsede af, IKKE ruget ud. Tror måske hønsene bliver lidt forvirrede over at nogle af æggene forsvinder og så ved de ikkeom de skal ruge videre? Det er bare en teori...

Jeg havde bare alm. høns :) Aner ikke hvad race det var, købte dem som hønniker ude ved Ugerløse på midtsjælland.

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 02:03

De nye regler for hanehold i Roskilde giver mulighed for at søge om dispensation til fortsat at holde haner i byzone i Roskilde.

Og det er kun i byzonen. Trådstarter bor på en bondegård ved Roskilde

0
0
Svar på denne tråd

Isa Brown..
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 07:22

Vi har Isa Brown og har købt dem i Uggerløse hos Hillstrøms Rugeri. Vi har fået dem omkring 19-ugers alderen og de første 4 vi hentede lagde æg med det samme. De sidste to vi hentede efterfølgende var kun 16 uger og selvom de har passeret 20 uger er de ikke begyndt at lægge æg endnu, kan være de først begynder til foråret, nu det er så koldt.

Som en anden skrev længere oppe er Isa Brown gode æg-maskiner og de lægger store flotte æg. Vær opmærksom på at i starten når hønen begynder at lægge æg, kan æggene have forskellige størrelse og svinge i farven. Og husk at give dem skaller i maden, så æggeskallen bliver holdbar.

Vi har lige anskaffet en hane i håb om nogle kyllinger til foråret, som vi efterfølgende kan slagte.

Held og lykke med projektet....vi kan ihvertfald anbefale Isa Brown

Flot brudekjole sælges str. 38 - nyrenset

Sikkerhedsvest sælges - voksenstørrelse (str. 38)

Sort ridejakke og hvid skjorte str. 38 sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hønsesnak
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 10:40

Tak for alle jeres gode svar. Mht. det med hanerne og Roskilde, så er det som Raggie skriver kun inde i byen, vi bor "på landet" (i Gevninge) og har 4 hektar og et stykke til naboen, så vi bliver ikke ramt af haneforbuddet.

Det kunne måske være meget smart for os at købe nogle fuldvoksne høns, der er klar til at lægge æg, jeg tænker, der må da en gang i mellem være nogen, der skal af med hele deres hønsehold. Men der er ikke meget på den blå avis og gul og gratis, så er det mest i Jylland.

Ja, selvforsyningstanken er lidt vild, og vi gør det også kun i det små som vi nu lige kan overskue det. Jeg skal på barsel om tre uger, og håber så på at få lidt tid i haven, i hvert fald indtil den lille kommer:-)

hej fra Anne

0
0
Svar på denne tråd

tjek link
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 11:18

www.raunsmed.dk.. Måske de også kan være behjælpelige med forhandlere på sjælland

Tinna

Den største hæder og stolthed her i livet,

ligger ikke i, aldrig at falde.

Den ligger i at rejse sig hvergang man falder....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 13:38

Isa Brown er rigtig nok en meget go æglægger, men som slagehøne og som kyllingefører er den dårlig. De er til æglægning, intet andet.

Hvis jeg var jer, så ville jeg lave en blandet flok, så i også fik lidt spændende til øjet

Feks en Barnewelder hane, 2 Barnewelder høns, 2 Sussex høner, 2 Orpington høner, 2 Wyandott høner, 2 Hampshire høner (æglæggere). Det ville ca gi jer ca 7 æg om dagen, og et fint udbytte ved slagt, samt en flot broget flok, da mange af racerne kan fåes i spændende farver/udseende, æggene vil være forskellige farver.

Desuden ville jeg lade hønsene gå frit på grunden, og evt hegne de steder ind (bede osv) som de ik måtte skrabe i. Hønsegårde er som regel for små, så de kun er fyldt med jord. Hønsene har ædt alt, og begynder at kede sig, æggene bliver kedelige (samme som hos heste på for små folde)

Kyllinger kan købes daggamle og sættes til en skrukhøne eller under varme, men det er virkeligt berigende at se en hønemor med kyllinger. Minus er så, at man ik se kønnet, så man kan ende op med rent hanekyllinger. De kan også købes ældre for merpris. Så får man de køn man har brug for

Maxsø i Rødovre har kyllinger til salg www.maxsoe.dk, man kan ligeledes hente på hans privatadresse i Tølløse

0
0
Svar på denne tråd

Isa Brown
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 19:59

De kan kun lægge æg, og tit har de fået klippet spidsen af næbbet af, fordi de i undustrien ikke må hakke hinanden ihjel. Det er i manges øjne dyrplageri, da hønsene har nerver i næbbet- det svarer til menneskers fingerspidser eller kattens knurhår.

Du kan sagtens få høns der lægger masser af æg, kan spises og måske endda ruge kyllinger ud. Ellers kan man investere i en rugemaskine, købe en flok dvæghøns som gerne ruger, eller få æggene ruget ud af andre.

Isa Brown høns kan man heller ikke selv avle, dem skal man ud og købe når man skal have nye høns efter ca. 2 år hvor Isa Brown er udbrændt.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med hunden, haven, egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider