|
|
| stubmarker |
|
|
Nu har jeg redet i 44 år og har ikke de sidste 30 år drønet over stubmarker. MEN min hest som før havde en dejlig galop, har efter ikke at have været redet af forskellige årsager , i næsten et år. Jeg har en rædselsfuld galop lige nu, men fandt en løsning. Vi går to gange om ugen ud og drøner stubmarker, vi skifter tempo og tænk nu venter hun uden modstand. Det føles så lækkert at drøne derude, det troede jeg ikke jeg kunne lide, men wow det er skønt. Og nu er dressuren ved at blive bedre af det endda.
Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter. Kører i sydsjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmarker |
|
|
hvor er der stubmarker på denne tid af året? 
Mvh Røsle
Ingen stiv ryg, for strakte forben, piskende hale, knæk i halsen, for stramme tøjler, anspændt krop, anspændt hals, åben mund, "hoppende" rytter. Vi vil se rigtig dressur i topsporten, tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ********************* |
|
|
Aajj, Røsle, der er da stadig masser af stubmarker, men det varer ikke så længe endnu, før de bliver pløjet op, så det er med at nyde dem så længe de er tilgængelige.  Jeg har altid syntes det var fedt med en god galop hen over en stubmark. Hilsen Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmarker... |
|
|
Vi har nu ogsaa stadigt masser af stubmarker rundt omkring, der alle indbyder til en lille galop eller 2. Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haahaa |
|
|
Ja, det er rigtig fedt. (hvis man kan stoppe igen) Meen der er nu ingen stubmarker her omkring (for de blev pløjet op for ca. ½ år siden), og min staaakkels, stressede hest kan heller ikke klare presset! 
Mvh Røsle
Ingen stiv ryg, for strakte forben, piskende hale, knæk i halsen, for stramme tøjler, anspændt krop, anspændt hals, åben mund, "hoppende" rytter. Vi vil se rigtig dressur i topsporten, tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stubmark |
|
|
Vi har da også stubmarker. Men man må ikke ride på dem. Der er nemlig sået i stubben. Så måske er det en ide`at spörge först
Söger oplysninger på DV VALLAK, Mrk DV114. Ca. 11-12 år. Hanetrit i perioder. 168 cm , speciel blis, 4 sokker. Ormekur er IKKE längere receptfrit i Sverige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lallalalalal |
|
|
Hehe ja kazell.. Jeg kender godt følelsen:) Det er såååå lækkert bare at flyve derud af med en glad hest under sig. Jeg har faktisk gjort lidt af den samme erfaring dengang jeg trænede islændere. Her havde vi en hoppe, som var stiv som et bræt.. og ofte lidt gnaven. Jeg besluttede mig for at træne grundridningen hos hende.. simpelthen starte forfra med at få musklerne i sving igen. Det hjalp da lidt... men hendes gode humør udeblev ofte og hun var svær at få med i samarbejdet. Lige indtil den dag vi kom forbi en stor eng. Jeg tænkte "Nå hvad skidt.. vi kan vel få en sjov galoptur derinde". Og som sagt så gjort... og da vi havde galoperet et stykke var det som om der skete noget i kroppen på hesten. Ørene røg fremad og hun strakte helt ud. Jeg anede ikke at hendes galop var så stor, flot og blød.. hun havde jo altid været så anspændt. Men lige pludselig fik hun lov til at løbe hen over engen.. og nøøøøj hvor hun nød det!! Jeg havde nok lidt frygtet at hun ville forsøge at tage styringen og ikke lystre, men ikke på noget tidspunkt var hun ulydig. Efter den tur var det helt tydeligt at hendes humør var steget 180 grader, for hun nærmest dansede hjem til stalden. Den skønne galoptur var lige det hun havde brug for. Derfor sørger jeg idag for at de heste der trænes også får lov til bare at komme ud og løbe krudtet af sig.. ja, give dem lov til rigtig at strække ud i en rask galop. Det vil alle heste nyde! Jeg har flere gange erfaret at hvis træningen kun består af dressur, så keder de sig hurtigt og de bliver ofte lidt mekaniske. Men sådanne ture hvor de virkelig får lov til at strække ud.. det kan vække selv den mest sløve hest og gøre dem helt ungdommelige igen  Så hvis modet er der, ja så er det jo bare at komme igang:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 000000 |
|
|
Har i egentlig spekuleret på hvor ondt det gør på hesten at få de hårde strå op i hoven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Et lille sølle kornstrå der rammes af en hård hestehov - måske med jernsko - med flere hundrede kilos vægt? Ja, jeg ved godt hvem af dem jeg tror det går hårdest ud over!!  Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrkede arealer |
| Forfatter:  |
FruOlsen |
| Dato:  |
03-03-2009 08:42 |
|
Skallstorp har faktisk fat i noget. Har I spurgt om lov først ? Det er nemlig ikke tilladt at ride på dyrkede arealer. Stubmarker hører faktisk ind under betegnelsen dyrkede arealer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la lal la la |
|
|
Lyder herligt - ingen negative vibrationer herfra 
Livet er kort, bryd nogle regler, tilgiv hurtigt, kys langsomt, elsk rigtigt, grin ukontrolabelt og fortryd aldrig noget der fik dig til at grine.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det skulle lige have været her |
|
|
uden at spørge om lov først, så havde manden min nogenlunde set sådan her ud vil jeg tro .  Det er ikke for at ødelægge nogens dag eller glæde, men det kan jo rent faktisk være en mark med udlæg i, som bare ligner en stubmark til forveksling.. Det er altid en god ide at spørge om lov først.. Hilsen AnjaR, hvis mand både har skov og marker, men som jeg/man ikke må ride i/på uanset hvad - han sammenligner det med hvis han kom hjem i din/folks villahave/urtehave og trampede rundt - i modsætning er det her bare noget han skal leve af. Folk kan langt fra altid se forskel på en stubmark og en mark med udlæg i og når folk ikke kun nøjes med at ride igennem skoven på den store vej, men skal ride ind imellem træerne og i øvrigt tramper nytilplantninger ned og planteskolen med alle de nye små træer for i tusindvis af kroner - ja, så er der her desværre lukket helt og aldeles for det varme vand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Michella ♥Kronos♥ |
03-03-2009 11:41 |
|
Jeg har også tit undret mig over alle de billeder der ligger rundt omkring på sådanne sider som HN: Masser af heste, i en masse marker  Det ser godt nok idyllisk ud, men jeg tror altså ikke at det er alle der selv ejer de marker (og som har spurgt om lov) - specielt på en anden hesteside, hvor der mange små børn. Tror ikke altid de lige har fundet ud af, hvem der ejer de marker og undersøgt om de har lov. Min kærestes morfar ejer en MASSE store marker rundt omkring. Han ELSKER græs, han synes det er smukt, og derfor bruger han meget til og energi på at få hans marker flotte. Jeg må gerne ride der, men det er begrænset hvor ged i den min hest og min svigermors hest kan lave. Men sådan en flot græsmark, er altså ikke så flot længere, hvis folk bare rider rundt i den. OG ang. stubmarker, så såer dem han har forpagtet nogle af sine marker ud til, altså også i stubben.
- Michella -
Det er IKKE ok at blive personlig (For hvem er så den barnlige?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmarker burde være lov ;-) |
|
|
Her er der tradition for at stubmarker pløjes 1-4 uger efter høst.... desværre.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som de |
|
|
andre skriver tjek lige op på om i må ride der. Ikke kun pga landmanden, men det kan godt gå hen og blive en dyr fornøjelse at lige have taget en tur ud over stuberne, for det ødelægger jo afgrøderne. Og tit er det de nærmeste rideskole eller større hesethold der får skylden. Så husk at tjekke op, det ville jo også være træls hvis der lige pludselig have været en traktor gennem jeres rosenbed  Ud over det er det altid en fornøjelse at lade hestene strække ud en gang i mellem. Og de har også godt af det i mine øjne 
Lækker DV vallak sælges se præs. (To børneponyer sælges også)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Galopper |
|
|
Ja, jeg skal heller ikke være lyseslukker. Det er nemlig noget, som Jenson og jeg har gjort det meget i, og nu uden den ugentlige stubmarkefræs, så synes jeg, at jeg kan mærke, at der er behov for lidt udløsning.
Min hest er bare super glad efter sådan en tur.
Jeg kunne ikke DRØMME om, at ride et sted, jeg ikke havde specifik tilladelse til, men var så heldig, at der hvor vi stod før, lod landmanden altid mindst en mark stå vinteren over, før der blev pløjet til kartofler. Desværre var de alt for bløde at ride på i år, og nu hvor vi er flyttet, tror jeg jeg vil leje mig til en fræser hos det lokale galopstutteri istedet.
Lykken er en god galop 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| perlemor.. |
|
|
På nuværende tidspunkt kan du rende rundt i bare tæer på stubmarker, fordi stubbene er belevet "bløde" nu, de er ikke så spændstige som nyhøstede. Og selv da jeg var yngre kunne jeg finde på at rende i bare tæer i en nyhøstet stubmark. Det kunne godt give lidt rifter, men det var af en eller anden grund fedt  Så jeg tror ikke hestene mærker noget til det Og der findes da ikke noget federe end at galoperer ud over en stubmark, især hvis det er en af de der, nærmest uendelige, så man bare kan slippe hestens indre galophest løs, uden at tænke på om man kan nå at stoppe 
A good horse is never a bad colour. mine dejlige "ponyer" Katinka og Thor. <3 *Akademisk*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De fleste |
fjordejer |
03-03-2009 15:03 |
|
af de stubmarker der er tilbage nu er med udlæg. dvs at der er feks er græs eller korn inder stubbene og det er ikke noget man lige kan se hvis man ikke har forstand på det...........
Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda God dømmekraft kommer fra erfaring, desværre kommer erfaring som regel fra dårlig dømmekraft
Livet er at leve, det er os selv der gør det besværligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
heldigvis lov til at ride p åvores udlejers stubmarker. Desværre har jeg lige pt ikke en at fræse rundt på. Jeg har også lov til at hegne stubmarken ind til vinterfold, hvilket jeg så har gjort hvert år. Og her er der altså ikke nogle pruller der lider nød over stråene. De tager i hvert fald gerne en løbetur:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Typisk HN debat |
|
|
Nogle glæder sig på mine vegne over en genvundet glæde, Men selvfølgelig kommer der en masse negative udladninger. Jeg er 50 år og ikke en grøn teenager, jeg ved faktisk godt at der kan være udlæg i nogle marker, har ikke levet på landet forgæves. Jeg har selvfølgelig tilladelse til at ride der hvor jeg rider, hvorfor skulle jeg dog ellers ride der, hvad tror i selv. Vi de andre fra stalden og jeg glæder os over denne kæmpe mark der skal stå brak et helt år frem.
Undervisning tilbydes, af voksen erfaren rytter. Kører i sydsjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Zahrah Arabians »Ina« |
03-03-2009 19:16 |
|
Nope, har ikke brugt stubmarker, da man ikke ved hvad der ligger af "spændende ting"
Havde til gengæld "kanter"bane på mit gamle opstaldningssted (hun var galoptræner) Så det nød vi meget + vi havde 500 meter til limfjorden, med lækker sandstrand, at "jorde" i, når det ikke var højsæson...
Med Venlig Hilsen Ina Brøndum Zahrah Arabians Zahrah Hamrah El Azraff Kabir el Azraff Søger bolig i sønderjylland
Medlem af BULLERKLUBBEN  Kørsel tilbydes til OX hingstedag SJ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|