Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Forklaring søges
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 22:39

Hej kloge hn'er,

Håber i har en dejlig Fredag aften.

Nu sad jeg og en måske kæreste og snakkede om menses.

Og han spurgte mig. "Hvorfor er det enlig lige i kan få ondt i maven når i får jer menses?"

Og der troede jeg at jeg skulle spille klog, men ud af munden kom der et

Jeg ved det sku ikke rigtigt,

Hvorfor får jeg ondt i maven hn'er?

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaa.....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 22:53

Det er da et godt spørgsmål.... Jeg ved det faktisk heller ikke, men ved at plukveer minder meget om mens-smerter.

Plukveer (og veer for den sags skyld) er livmoderen der trækker sig sammen i en form for krampe, og jeg kan forestille mig, at det er det samme den gør under mens, for at gøre udrensningen bedre/mere effektiv.

Zamangah

En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel

(Elbert Hubbar)

0
0
Svar på denne tråd

Det gør du
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 22:54

kort fortalt, fordi din livmoder trækker sig sammen, når den skal af med den slimhinde, som var blevet fyldt med blod, fordi du ifølge naturens orden skulle være klar til at blive gravid ca. 14 dage tidligere - det blev du bare ikke.

Livmoderen er desuden "hægtet op" i nogle "bånd", som kan være stramme, hvis du ikke har været gravid. Disse kan blive strukket, når livmoderen trækker sig sammen, hvilket også kan gøre ondt.

Det var den hurtige forklaring fra en træt HN'er.

0
0
Svar på denne tråd

bommelum
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 23:02

takker ;)

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  27-02-2009 23:24

I mit tilfælde er det fordi jeg har livmoderslimhinde andre steder end i livmoderen. Så jeg små bløder ud i bughulen og ved tarme osv...

Dertil får jeg kramper som er det samme som plukveer... Det er vidst den mest normale grund...

"hestetræning er ikke en magisk proces - det er en systematisk videnskab!"
Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

bommelum
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 11:35

Bare Camilla:

Er det normalt at man kan det?

Lyder sørmlig ikke rart.

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Det, Bare Camilla
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 13:17

beskriver, er en sygdom, der hedder endometriose. Jeg ved ikke, hvor hyppigt, den forekommer, men man kan vist ikke ligefrem kalde den normal (= at de fleste har den).

0
0
Svar på denne tråd

tralal
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 15:27

50% af alle kvinder som virkelig er plaget at underlivs smerter har rent faktisk endometriose.

Det er en sygdom som man før i tiden ikke kendte så meget til. Derfor tror mange stadig at den er sjælden. Desværre med det resultat at gennemsnits tiden før man får diagnosen er 8år!

Dvs at kvinder som har stærke smerter går i 8år før der er en eller anden læge som tager dem seriøt, og giver dem den kikkert operation som kan fastslå sygdommen! Det er immervæk forkasteligt!

Endometriose er en sygdom som faktisk mange kvinder har. Desværre ved lægerne stadig ikke tilstrækkeligt om sygdommen til at kunne tage den alvorligt nok.

Men nej endometriose er IKKE en normal tilstand. Det er en sygdom skal behandles og tages alvorligt. Den ødelægger ens krop og kan i NOGLE tilfælde invalidere kvinden.

Men flere end man tror har sygdommen. Folk ved bare ikke at den eneste måde man kan diagnosticere på er ved en kikkert operation.

andet problem er at lægerne rundt omkring i landet er meget inkompetente. Det er set mange gange at alm gynækologiske afd. ikke kan finde endometriose. Men så snart kvinden kommer til en af de 2! special afd for endometriose så bliver der fundet endometriose alligevel.

Det er KUN glostrup og skejby sygehus som er kompetente nok til at have med denne sygdom at gøre.

At der kun er disse steder med kompetente læger gør selvfølgelig også at nogme kvinder trods smerter får afvide de ikke har sygdommen. Selv om de muligvis ALLIGEVEL har den.

Dertil så bliver sygdommen sjældent behandlet godt nok.

Det ER en udbredt sygdom.

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

bommelum
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 15:50

Bsre Camilla.

jeg er lidt væk lige nu,,

hvordan ved man om man har sygdommen?

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 15:54

jeg har sygdommen selv, også har jeg læst en masse på både dansk og engelsk og talt med lægerne og endoforeningen.

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

bommelum
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 16:04

Jamen er der nogen ting mn skal være opmærksom på?

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 16:06

Jeg vil foreslå du kigger på http://www.endo.dk

En ting er sikkert, underlivssmerter skal tages alvorligt.

Min sygdom startede da jeg kun var 11 år gammel. Men der gik 9år før jeg fik diagnosen. Det er forfærdeligt at have en sådan sygdom som barn, for ingen tager en seriøst. Jeg vil opfordre til at forældre tager deres døtre underlivssmerter YDERST seriøst!

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Apoteket kan hjælpe.
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 19:27

Det er fordi kroppen udskiller et stof (som jeg simpelthen ikke kan huske hvad hedder) Når tiden er til at komme af med mensen.

Apoteket har en rigtig fin brochure omkring dette, samt hvordan det kan smertelindres og med hvilke produkter.

0
0
Svar på denne tråd

utroligt xD.
Forfatter: 
Dato:  28-02-2009 22:06

jeg er 13 år o.o og jeg ved det faktisk (tror jeg.) lol. nok fordi min mor har givet mig en trillion foredrag om det ._.

nå. men det er vidst nok fordi at når du ikke er blevet befrugtet så er der overflødigt blod inde i dig. og smerten man mærker er når livmoderen trækker sig sammen for at "klemme/presse" blodet ud. og man kan evt. også have ondt i maven før pga ægløsning eller noget xD.

ANNiR AWESOME

x

* PRONTO *

0
0
Svar på denne tråd

Bare Camilla
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 19:53

"Dertil får jeg kramper som er det samme som plukveer."

Hvordan det?

/minski

HESTEMASSAGE TILBYDES

(af examineret massør)

Er der virkelig INGEN der overhovedet, nogensinde har set min gamle musegrå/dunfarvede hoppe ...

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 19:59

Det er sammentrækninger i livmoderen....

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Bare Camilla
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 20:34

Jeg forstår bare ikke sammenligningen.

Mens.smerter, plukveer og veer er da alle sammentrænkninger af livmoderen, men det er da stadig forskellige begreber. Man kan da ikke bare sige at to af dem er det samme.

Nå, nu går jeg i seng og læser (uden nogen af ovenstående sammentrækninger ;-)).

/minski

HESTEMASSAGE TILBYDES

(af examineret massør)

Er der virkelig INGEN der overhovedet, nogensinde har set min gamle musegrå/dunfarvede hoppe ...

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 20:37

Ja det er alle det samme. Sammentrækninger af livmoderen. Hvis man skal have nogen chance for at blive forstået af omverden så svare disse sammentrækninger man kan få under menstruation til plukveer. Selv om en disideret plukve først er en plukve når man er gravid.

Veer har man når man er i fødsel, Men smerten og det som der sker med kroppen kan f.eks også ske når man har endomtriose.

Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 09:29

nærmere at det lykkes dig at forvirre omverdenen end at forklare noget.

Ofte er plukveer ikke forbundet med nogen som helst smerte og kan tit bare mærkes som at maven bliver helt hård og spændt. Det er godt mærket efter hvis du kan mærke dét når du har menstruation, med en livmoder som ikke er spilet ud af graviditet.

Andre gange/hos andre kan plukveer ledsages af en murren. Og i andre tilfælde kan der være smerte, men oftest er der altså nada smerte forbundet med plukveer, og derfor kan de ikke konsekvent bruges som målestok for hvordan menstruationssmerter føles.

/minski

HESTEMASSAGE TILBYDES

(af examineret massør)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider