Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

skolefravær
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 09:32

I forbindelse med X-faktor har der jo været skrevet en del i presen omkring de yngre deltagers skolefravær det giver og forargelsen omkring dette.

Hvordan stiller du dig til det, altså skolefravær i forhold til oplevelser i al almindelighed.

Vi for vores vedkommende mener ikke skole som sådan skal gå forud alt, og i dette stævneår kommer der også en del fredagsfravær i forbindelse med landstævner.

Vi har for vores unger valgt det er ok, under præmisser som er følgende; i tager jeres lektier med så de er lavet til mandag, og i sørger for at holde jer orienteret omrking lektier som er givet på fridagen så det kan laves rettidig. Sygefravær pga halvsløjhed kan ikke accepteres, men selvfølgelig sender vi ikke rigtig syge unger i skole.

Begge piger ligger rigtig pænt i klassen og er også til hverdag gode til at have orden i deres ting, og lave lektierne til tiden.

Vi anser det derfor ikke som et problem at de lejlighedsmæssigt har fravær i forbindelse med oplevelser.

Vi synes også oplevelser i al almindelighed bidrager til deres almene viden og visse oplevelser giver en ballast som de også i andre henseender vil kunne bruge i deres voksenliv.

Hvordan jeres holdning til fravær??

Oliver, kat 3 springpony resultater op til la i spring på distriksplan. Dressur lc. Sælges med alt udstyr. Se hans profil her www.heste-nettet.dk/lodge/24790/ hest/176857/.

0
0
Svar på denne tråd

Fra en lærers synspunkt
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 09:38

Jeg er egentlig enig med dig, trådstarter. Eleverne må for min skyld gerne have lidt fravær, men det er deres eget (eller forældrenes - afhængig af alder) ansvar at de får lært det de skal under fraværet. Jeg har simpelthen ikke tiden til at læse op med eleverne, hvis de eksempelvis er væk hver anden fredag hvor vi måske har ugens to eneste fysik/kemi timer pga stævner, eller andet.

Det er op til forældre og elever at vurdere om man kan og vil det. Hvis svaret er ja, jamen, så ingen alarm fra min side. Det kræver altså bare at de fraværende kontakter enten mig eller klassekammerater for at finde ud af, hvad der er blevet gennemgået og givet for af lektier.

Mvh
Alice

Nu med to smækre RDH-hopper i stalden.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 10:18

Pga landsstævner var min datter væk fra skolen flere fredage og mandage.

Aftalen var at alle lektier blev lavet og afleveret. Havde de i skolen gennemgået noget fra bøgerne læste hun det op.

I de større klasser, havde hun en bærbar med, så alt blev lavet og afleveret elektronisk til tiden.

Få gange var der noget der smuttede, men så var aftalen at hun skulle aflevere inden for en uge.

Det fungerede fint og der var aldrig noget bøvl.

Har man et godt samarbejde med skolen, mener jeg ikke, det behøver at blive noget problem.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 11:14

så længe eleverne kan følge med på trods af fravær og lave deres lektier ect så sys jeg det er ok med lidt ekstra fravær- et el andet sted sys jeg jo at gode gerninger skal belønnes- ergo kan vedkommende følge med alligevel jamen så får denne jo noget ud af at ha lov til lidt ekstra fravær for at komme til stævne el lig.

Dernæst er det med til at gøre skolen en smule mere sjov i det man stadig skal være med, men lærer at det betaler sig at være hårdtarbejdene- dette får man noget positivt ud af.

Dernæst så er skole nødvendigt ja- men det er ikke livet!

www.nikon-pics4u.webs.com

www.123hjemmeside.dk/qantico

Traktordæk søges til hø på fold gerne leveret hvis du står og skal af med dine.

0
0
Svar på denne tråd

bombom
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 11:37

jeg syntes at man skal holde sig for øjet - at der er stor forskel på hvorfor den enkelte elev holder fri.

tager man sine børn ud af skolen i en uge eller to - lægger sig ned på stranden og soler den på tenerif - så er den helt galt - børnene har ingen personlig udvikling af dette - (der kan være grænsetilfælde med fx sygdom eller død i familien som gør at man muligvis kan forsvare noget sådant)

tager man dem ud for at de skal ind i fx borneos jungle, så er der en personlig udvikling i dette der muligvis kan forsvare at tage dem ud af skolen.

ligeså med sportsgrene og musik/drama - der kan være elementer i dette der udvikler eleverne mere end nok så meget dansk/matematik. den selvværd man kan opbygge i sådanne situationer kan i sidste ende styrke en så meget, at man mere end indhenter det tabte i skolen.

0
0
Svar på denne tråd

Skolefravær
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 17:48

Hej

Jeg synes det er i orden at børnene har en fridag en gang imellem, når de fx skal til stævne en hel weekend, det skal bare ikke være for tit, for det gavner ingen hverken børn eller forældre.

Jeg mener så at når børnene har en fridag er det børnene og deres forældres eget ansvar, at børnene får indhentet det tabte i skolen ikke skolens.

Jeg selv har ikke haft ret meget skolefravær udover sygdom, men har jeg haft det så har sørme selv taget fat i mine lærer og fået det gennemgåede matriale.

Mette

carpe diem - grip nuet

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2009 18:27

Som kommende lærer er jeg lidt ambivalent i forhold til dette.

Som udgangspunkt, så ja, så er det okay at en elev, som f.eks. starter mange stævner, har en enkelt fraværsdag nu og her. Under forudsætning af at der fælges op på lektierne, og der ikke er problemer i den tid eleven er i klassen (om dette så er socialt eller fagligt) - altså skal det fungere i skolen.

Men jeg synes IKKE det er okay, at forældre tager en uge fri før en ferie for at komme billigt afsted! Ferierne er til rejser udenlands (der er selvf. grænsetilfælge - men som udgangspunkt)

Jeg har i min praktik oplevet halvtomme klasser i ugen op til og efter vintereferie, påskeferie, efterårsferie og sommerferie - det er helt hen i hampen, da det ødelægger RIGTIG meget planlægning når halvdelen af klassen er væk på ferie.

Med venlig Hilsen
Yessika - Razz og Parfait - altid ynglingsdyrene!

0
0
Svar på denne tråd

selv med ferier i utide
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 09:19

er jeg nok mere liberal, for der er altså forældre som ikke selv kan bestemme deres ferie, som måske heller ikke er ret meget hjemme i hverdagen, og så kan jeg altså godt forstå de vælger og tage ungerne fri og rejse.

Men set fra en læres side kan jeg også godt forstå problematikken, jeg synes nu lærene på vores skole støtter ganske pænt op omkring vores valgt mht til den store, de kender hendes ambitioner. Selv om der har været læreskift undervejs gemmen årene, har de nye overtaget den positive indstilling netop fordi der ikke er problemer i forhold til at følge med og tingene lavet.

Omvendt har jeg oplevet med den yngste, at hendes dansk lære undrede sig over vores datter ikke kunne komme med på lejertur mens hun havde knoglebetændelse. Tja hvis du vil tage ansvaret og stopfodre ungen med panodil og så alligevel må ringe efter os fordi de ikke virker, så fint... not.

Egentlig har vi vel kun oplevet 1 lærer som ikke fandt det i orden at vores unger holdt en fridag efter at have været i operahuset og se Flagermusen, klokken var tæt på 2 om natten inden vi hjemme, og arrangementet i forbindelse med min fars fødselsdag. Læren mente godt de kunne være kommet i skole dagen efter, for hun havde jo selv været i teater om aftenen, tjo, men du er 62 og ungerne er (var på tidspunktet) 6 og 10.

Omvendt bruger vi også tid på at snakke med især den store, om at det er dette stævneår det handler om, det er nu hun har ponyen som kan være med til både DM og Baltic, vi skal nok regne med hun vokser fra ham i løbet af næste år. Skulle hendes anden pony blomstre yderligere, hvad vi forventer, vil det stadig ikke være stævner som i år, for lige nu skal hun også høste erfaringen på landsplan, hvilket hun vil have til næste år.

Oliver, kat 3 springpony resultater op til la i spring på distriksplan. Dressur lc. Sælges med alt udstyr. Se hans profil her www.heste-nettet.dk/lodge/24790/ hest/176857/.

0
0
Svar på denne tråd

Problemet mht
Forfatter: 
Dato:  22-02-2009 09:46

x-factor består vel i at hvis de skal være med i alle 8 live udsendelse, så drejer det sig om 8 uger hvor de ikke får undervisningen med hver fredag, og muligvis også mister noget om torsdagen, da det jo er den dag de kører prøver m.m.

Når liveudsendelserne er vi midt i april måned, diverse eksamener står for døren osv.

Jeg må indrømme at jeg hellere så at eleven holdte en uge fri, da det ikke vil betyde at eleven måske misser flere uger undervisning i et fag, men kun hvad der svarer til en uge, over måske flere fag.

Men i begge tilfælde ville jeg nok kun kunne udvise forståelse, hvis forældrene tog ansvar for den læring der skulle finde sted under fraværet.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider