Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Flaske lam?? hjælp søges...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 23:45

Hejsa...

Min mor har adopteret to små lam.

De er 4 uger og deres mor er uheldigvis død og ham der har får ville ikke bøvle med flaskelam derfor har min mor nu fået dem.

Hun fik dem i går og har købt mælkeerstatning til lam og to sutteflasker specielt til lam. Det er to søskende, en han og en hun.

De bor i en af hesteboksene og var ret sky, men de lærte temmelig hurtigt at drikke af flasken og bliver mere og mere tamme/trygge for hver gang.

De søger meget tryghed ved hinanden, så det er nok rigtig godt de har hinanden.

Men da vi ikke rigtigt kender så meget til får har vi selvfølgelig en del spørgsmål...

Hvor tit skal sådan nogle klippes som store? har læst mig lidt til at det er bedst ca. 2 gange i året (maj og okt) er det rigtigt? Kommer de ikke til at fryse hvis det er koldt når de bliver klippet?

De skal have klippet klovene, men er det bare efter behov eller hvor tit?

Kan får være både inde og ude får. Ude om dagen og inde om natten...? Eller hvad er bedst for dem når de bliver større?

Har i nogle gode eller dårlige erfaringer med flaskelam vil jeg meget gerne høre om det.

På forhånd tak...

Mvh Jeannette

Mor til Marcus Mikael 191106

Pinto araber er vejen frem...

0
0
Svar på denne tråd

jo da...........
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 23:54

jeg har haft mange flaskelam. Vi havde engang over 40 moder får, så når der var trillinger eller andet, så var det flasken.

Vi klippede kun forår, da de gik ude hele året i løsdrift. Hvis de kommer ind i en varm stald om natten, kan de godt stå og svede med lang pels, men på den anden side hvis du klipper dem efterår, så skal du klippe tidligt, så de når at få overfrakke på inden vinteren.

Det værste med flaskelam er, at man nænner ski ikke til at komme af med dem igen.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

12324565356
Forfatter: 
Dato:  18-02-2009 23:59

Tak for svaret :-)

Nej tror bestemt ikke hun nænner at komme af med dem igen. Det er vist også hendes mening at beholde dem og kastere hannen.

Kan de så godt være ude om dagen og inde om natten hvis de bliver klippet efter det eller vil de så hele tiden komme til at svede og fryse?

Kan man se på får når de sveder?

Mvh Jeannette

0
0
Svar på denne tråd

får......
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 00:03

Vores blev klippet omkring maj måned - én gang om året.

De kan godt være både ude og inde, men de har bedst af at være ude synes jeg, da de nemt sveder i en stald, altså ude med adgang til læ og ly.

Klovene skal trimmes, man kan nemt selv gøre det med lidt øvelse, og ellers tager klipperen dem lige, når han alligevel er igang.

Vi havde en vædder der var flasket op, han var meget tam og havde en stor personlighed - ment på den gode måde.

Det vigtigste ved får, er vist at holde dem på den rigtige side af hegnet - hvilket godt kan være lidt af en udfordring ;-)

Og husk, de tåler ikke kobber.

0
0
Svar på denne tråd

Jo............
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 00:05

man kan godt tage dem ind om natten, hvis de er efterårsklippet, men det skal absolut ikke være en varm stald.

Hvis de sveder, bliver de fugtige og våde i pelsen, og er mere modtagelige for sygdom.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnne
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 00:10

Såfremt at du har nogle sp. så arb. en af mine venner med dette og står bl.a. for over 200 flaskelam årligt mv. - hun vil nok kunne svare på alle dine sp. ;o)

Send mig en pb. såfremt at du gerne vil i kontakt med hende..;o)

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning!

Bedækninger tilbydes!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

gode oplevelser
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 07:38

er hvad sådan nogele dejlige størrelser kan bringe.

Vi har gennem flere år også haft flaskelam, hovedsageligt pga trillinger, men nogle få gange pga dødsfald hos moderen.

Man får et helt specielt bånd til sådan nogle, vi har selv 2 gående nu som voksende og der kan man især mærke båndet synes jeg.

Vores klippes i december måned hvor de kommer på stald og så står de inde til april/maj, det er i denne periode de får lam, så vi foretrækker at have dem på stald.

Tror ikke fårene vil have godt af at gå skiftevis inde og ude, da de hvis de sveder meget nemt kan blive syge, så er det måske bedre at lave et skur eller lign. til dem på folden, som man så kan lukke af hvis det bliver nødvendigt, og her kan man jo lave så der aldrig bliver for varmt inde.

hvor ofte de skal klippes afhænger også en del af racen, der er stor forskel på hvor meget uld de sætter, vi havde tidligere en anden race som skulle klippes 2 gange årligt, selvom de tilbragte vinteren inde.

men god fornøjelse med dem :o)

mvh

Mie

med Fadligt ox og Dagirr ox samt palominohoppen Shakira!

Bedækning tilbydes af OX-araber, ren polsk afstamning og SCID-clear, se mere på min præs.

Godt hø sælges, minibig 450,- pr balle, skal afhentes

0
0
Svar på denne tråd

12324565356
Forfatter: 
Dato:  24-02-2009 22:05

Tusind tak for svar alle sammen.

Det går rigtig godt med dem begge og de bliver mere og mere tamme og kælne.

Jeg har dog lige et spørgsmål mere :

Hvor længe skal de have flaske?

Mvh Jeannette

0
0
Svar på denne tråd

Flaskelam
Forfatter: 
Dato:  25-02-2009 06:30

Årh nu savner jeg helt min Tuttemand, - mit flaskelam! <3

- Man får altså et helt specielt bånd med dem, mit han kom når han var løs og man kaldte, og han var med omme i haven og lege!

Var blevet lovet han IKKE ville blive slagtet, men så mente min onkel at det var Tuttemand som fik de andre til at stikke af ud af folden, og da han så fik Tuttemand slagtet finder spaden ud af at det var vædderen, flot.

- Spørg lige om jeg var sur!

Kan faktisk ikke huske hvor længe jeg gav ham flaske, - men da han blev lidt ældre gik vi over til at han skulle drikke af en skål, og så begyndte vi langsomt at vænne ham til alm. foder.

- Mens han stadig fik flaske gav vi ham også vand i flasken, for at han lærte at drikke vand.

Man skal bare passe på ikke at give dem for meget af gangen, - Tuttemand vidste ikke selv at han selv havde fået nok! :-P

Fårene hjemme på gården går i løsdrift, - stalden er ret kølig og det er godt om sommeren hvor de så kommer ind i dagtimerne og svaler derinde.

Vi klipper dem selv her om foråret, til stor fare for mig som skal holde, for jeg blir klippet i ;-D

Og ellers så trimmer vi hovene selv med en speciel saks, - bruger vi også til gederne.

Bare husk at I skal være CHR-registeret, og lamsebamserne skal øremærkes.

- Og så kan det kun betale sig at de får M3 status.

Mvh. Rollo

- Nu som partrytter...

BORTGIVES

RACEDYRS MARSVIN

0
0
Svar på denne tråd

Trimme klovene
Forfatter: 
Dato:  25-02-2009 06:45

Man bruger bare en ganske almindelig rosensaks til at trimme klovene med. Den kan fås i enhver tømmerhandel.

Lam skal ikke have mælk så frygteligt længe, indtil de er 3-4 mdr. Derefter klarer de sig på græs/foder.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplage

0
0
Svar på denne tråd

12324565356
Forfatter: 
Dato:  25-02-2009 19:49

tak...

De er registrede og har mærke i øret.

De kommer ligeledes til at blive vaccineret og det sådan nogle får nu skal.

Min mor overvejer dog om de måske skal tilbage til avler og bo. Det betyder selvfølgelig at hannen bliver slagtet, men nu må vi ses hvad hun beslutter sig for....men man kan selvfølgelig heller ikke beholde alt...

Mvh Jeannette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider