Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 ridebaner..please selv om det er ved at være træls
Forfatter: 
Dato:  22-07-2000 19:56
Ridebane

I know…I er nok ved at være møghamrendeirriteret over, hvor mange, der på det sidste har spurgt om ridebaner; men jeg håber I gider hjælpe mig alligevel.
Jeg har fulgt med i alle de indlæg, som har været om emnet, og sidste dag så jeg, at man anbefalede, der kun kom 7 cm. sand på banen. Kan det virkeligt passe? I såfald har jeg råd til at lave en ridebane, for jeg regnede med at skulle punge ud med over 10000, og det er min lille pengepung altså ikke fyldt med. Er der nogle af jer derude bag skærmene, der selv har lavet en ridebane, og vil fortælle, hvor meget i gav.
Så er der lige en ting: Muslinger på ridebane. Jeg var på Island sidste sommer, og der var deres baner fyldt med muslingeskaller, og det var bare godt at ride på. Jeg vil gerne have muslingeskaller på min bane; men hvad er fordelene og ulemperne ved det? Man kan vel så godt som altid ride på dem, for de bliver jo ikke tunge af regnen og solen tørrer dem ikke fuldstændigt ud. Hvor kan man få fat i muslinger henne, for jeg har altså ikke lige i sinde at gå ned til stranden at samle dem *GG* og hvad er prisen?
Håber I kan hjælpe mig med bare ½ delen af spørgsmålene
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: ridebaner..please selv om det er ved at være t
Forfatter: 
Dato:  22-07-2000 21:25
Hej Lene.

Vi fik lavet en ridebane for nogle år siden, så her kommer lidt om vores erfaringer med anlæggelse af ridebane.
Hvor meget man behøver at gøre før man kommer sand osv. på afhænger meget af bundforholdene. Der hvor vores bane ligger var jorden temmelig godt drænet fra naturens hånd og vi nøjedes derfor med at få skrabet det øverste jordlag (mulden) af således at banen blev plan, dog med en lille hældning således at vandet lettere kunne løbe af. Langs den ene side af banen har vi selv lavet en form for dræn, der virker fint (et hul i jorden med et rør i overdækket med brædder, så hestene ikke kan falde i hvis de skulle træde udenfor banen). Ovenpå jorden fik vi lagt den mindste størrelse grus (lidt større end sandkorn) som så blev blandet med soldaffald (fin flis). Jeg ville nok foretrække sand hvis vi skulle lave en ny bane, da det ikke er så tungt som grus.

Hvis området ikke er meget godt drænet i sig selv er du nødt til selv at sørge for at få lavet en form for dræn. Det kan f.eks. være med gamle brokker fra et nedrevet hus. Ovenpå brokkerne lægges så et lag stenmel og så sand og sold.

Nu ved jeg ikke hvor stor en bane du vil lave, men hvis du skal have en entreprenør til at jævne området (det havde vi), så skal du nok regne med at det bliver mindst 20.000-30.000 for en bane på 20x60. Det er mange penge, men de er givet godt ud.

Jeg har ikke selv erfarring med muslingeskaller men jeg ville være bange for at de satte sig fast og beskadigede hovene.

MVH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: ridebaner..please selv om det er ved at være t
Forfatter: 
Dato:  23-07-2000 22:08
Hejsa

Vi har lige fået nye ejere af stalden/rideklubben, og de har lavet 2 nye dressurbane + udvidet springbanen (gammel dressurbane) med ca. 40x75 meter. Det har med entreprenørarbejde, sand, filt, dræn og transportomkostninger løbet op i 200.000,-, dertil kommer træhegn fra Poda for ca. 40.000,- kr.!

Men så får vi - forhåbentlig i løbet af kort tid - også alletiders baneforhold. Forhåbentligt, idet banerne pt. er meget bløde/tunge, men de sidste 2 dages tordenbyger har hjulpet en del på det.

Tina
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: ridebaner..please selv om det er ved at være t
Forfatter: 
Dato:  23-07-2000 23:53
Hejsa

Jeg kan ikke forstå at det skal være så dyrt at anlægge ridebaner.
Jeg har lige lavet en fold(ridebane) på 16x40m (der var ikke plads til mere) lige nu ligger der kun jord på men jeg gør det, at lige inden jeg skal bruge ridebanen kører jeg den over med en harve så bliver den god men jeg gør det også hver dag
og det er ikke dyrt *S*
MVH Lotte
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: ridebaner..please selv om det er ved at være t
Forfatter: 
Dato:  24-07-2000 10:49
Jeg skal også til at lave bane. Den skal kun bruges i begrænset omfang og vi er kun 4 heste. Jeg har nu bare tænkt mig, at glatte jordstykket ud, og så lægge sand på. Jeg har ingen intensioner om at pøse hverken 10.000 eller mere i den. Men det er jo nok også fordi jeg ikke bruger den så meget. Men hvis der er nogen der har erfaringer med en BILLING ridebane, så vil jeg gerne høre med!

Dorte
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: ridebaner..please selv om det er ved at være t
Forfatter: 
Dato:  24-07-2000 11:10
For nogle år siden lavede vi en bane, vi jævnede jorden og lagde 10 cm grus ovenpå, det kostede nogle få tusinde kr. og den fungerede kanon i ca 2 år så fik vi lidt mere grus på, jeg tror den er der endnu, jeg har ikke været der de sidste par år.
hilsen jytte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Muslinger
Forfatter: 
Dato:  24-07-2000 11:54
Muslinger på en ridebane er godt idet de ikke fryser om vinteren - men er hårde at falde på når man ryger af...
Et læs, som består af 2 hængere, koster ca. 1500-2000 kr., hvem som leverer dem nu ved jeg ikke (de kommer fra muslingeindustrien).
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider