|
|
| Økologiske fødevarer |
| Forfatter:  |
Melanie ♥Fie♥ |
| Dato:  |
10-02-2009 13:12 |
|
Jeg er ved at smutte over på den økologiske side, og samtidig prøver jeg at tabe mig.. det er ikke det letteste i verden skal jeg hilse at sige, for økologi + fedtfattigt er ikke altid til at støve op... Jeg handler mest i Netto, og der har de da nogle økologiske varer... Jeg har indtil videre skiftet over i de alm., madvarer såsom mælk, joghurt, ris, pasta, rørsukker, grønt og frugt. Må dog ty til Føtex også for at få handlet ind.. Nu til mit spørgsmål... Spiser i økologisk, hvis ja, hvor handler i så ind henne? Jeg synes specielt det er svært at finde kød og fisk.. Spiser en del makrel i tomat og torskerogn + tun, og det kan jeg bare ikke rigtig finde. Har søgt på diverse hjemmesider uden held... Jeg håber I vil hjælpe mig lidt..:)
***Melanie*** SUPER 2 ÅRS HOPPE EFTER ROSENTANZ SÆLGES. FORVENTET STG. 168. BRUN MED BLIS. EN STJERNEHEST SKRIV EN PB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhm...... |
|
|
Nu må jeg altså smile lidt. Du kan roligt spise fisk - som de er. Dem får du altså ikke mere økologiske, end dem i Netto - det tror jeg simpelthen på. Nu er der så heller ikke så mange steder, man opdrætter øko-fisk  På www.mineslund.dk kan du købe øko-kød.
Mvh. Annette
Fjordhingst tilbyder bedækning, Avlsgodkendt i Fjordhesten DK. Læs mere på min præsentation eller på www.stutteri-soendergaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De fleste fisk... |
|
|
... fanges jo i havet, der ikke ligefrem kan siges at være økologisk Selvfølgelig kan man sige at hvis det er tun i olie, man man måske ønske økologisk olie til det. Men der synes jeg nu at der er andre steder jeg mere satser på økologi. Med hensyn til kød, ser jeg mere på om det er fra dyr der er fritgående end økologiske - for der finder jeg dyrevelfærd vigtigere end økologi (og det er ikke altid det samme) Med frugt og grønt, køber jeg økologisk hvis der er det i den forretning jeg er i - men jeg går ikke i en anden butik for at finde varerne i økologisk version. Og igen er det ikke alt man KAN finde økologisk - har f.eks ikke set hverken mangoer, sharonfrugter eller andre lidt eksotiske ting i økoversion - og heller ikke de frosne bær jeg bruger i mine smoothies. HVIS det er der vælger jeg det - hvis ikke køber jeg noget andet. Det eneste punkt jeg er lidt hys, og forlader en butik uden den ønskede vare hvis jeg ikke kan få den version jeg vil, er med kød og æg. Æg skal være fra fritgående høns (som regel nemt da jeg køber på en gård) og med kød vil jeg have noget der er opvokset og slagtet i Danmark.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ØKO FISK |
|
|
Tjae, selv Aarstiderne kan ikke levere økologisk fisk - Så er ikke sikker på at man kan få fisk mere økologiske end dem du kan købe i supermarkederne. Jeg syntes nu ikke det er svært at finde de økologiske alternativer. Men det der er til at få fat i køber jeg økologisk. Altså mælk, æg, kød, frugt etc ..
Venligst Anette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv... |
Vibs 1 |
10-02-2009 13:31 |
|
Prøv Kvickly Ekstra, hvis det er i nærheden, det er helt utroligt, hvor meget de er begyndt at have af øko ting.... Også spec frugter, både frossen og friske... Fisk kan absolut sagtens være øko, langde de fleste fisk man spiser, altså laks både rå og røget, hellefisk og andet i den duer, er opdrættet...... og der opdrættes helt klart øko fisk... I min veden er det dog helt fint, at købe de fritsvømmende, de har jo spist hvad de ønskede...
Hilsen Vibeke
R.I.P Freykur, 8 År
Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog. WWW.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
10-02-2009 13:51 |
|
Altså de fisk man får på dåse er som regel opdrætter.. Så vidt jeg har hørt.. Og opdrættede fisk, kan jo godt være økologiske.. Hvis man kan få en økologisk laks, torsk eller makrel, kan man vel også få økologisk torskerogn og makrel i tomat..  Bær kan man nogle gange få økologisk i fakta... Når jeg tænker økologisk kød, tænker jeg også at dyrene har haft det optimalt, da dette jo er reglerne for økologisk kød..!! For mig er det mest vigtigt at finde øko fjerkræ da jeg sjældent spiser gris og ko... Æg får jeg af min mor, økologisk selvfølgelig, da hun arbejder på danæg... De andre ting er for mig ikke svære at finde.. Desværre ligger Kvickly et stykke fra mig, men kan da ta derind med min mor, når jeg er hos hende i weekenderne.. Så det bliver ikke et problem.. Det må jeg prøve på fredag..:) Selvfølgelig er jeg klar over at man ikke kan få alt økologisk, og det er heller ikke sådan at jeg er slavisk økologiker.. hedder det det.. Men hvis tingene er der i økologisk, går jeg efter det...
***Melanie*** SUPER 2 ÅRS HOPPE EFTER ROSENTANZ SÆLGES. FORVENTET STG. 168. BRUN MED BLIS. EN STJERNEHEST SKRIV EN PB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Ved det ikke, hænger mig ikke så meget i om det er øko eller ikke er, det er lidt efter hvad der fx er på tilbud 
1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øko, mig |
Illum |
10-02-2009 14:18 |
|
Nej ikke hvis jeg kan undgå det....
Illum En ristet bønne, sgu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lllllll |
Stald Dalgaard (List) |
10-02-2009 14:23 |
|
Økologi kommer ikke inden for mine dører hvis jeg om muligt kan undgå det....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øko... |
|
|
Jeg er ikke fanatisk økolog, men jeg prøver at kbe så meget økoplogisk som muligt - både for naturen, dyrenes og min egen skyld. der er jo ingen grund til at proppe sig med flere pesticider og tilsætningsstoffer end nødvendigt. Frosne øko-bær har jeg også set flere gange i Fakta. Tror de havde jordbær og så en skovbær-blanding. Desuden så har Irma et MEGET stort udvalg i øko-ting. De har både fersk kylling, lam og andet kød - både fersk og frost. Og så har de også frosne, økologiske grøntsager - ofte på tilbud (så de koster det samme som ikke økologiske). Øko rørsukker, ris, mel, havdregryn m.m. køber jeg altid i Fakta. Øko-æg er vist billigst i Netto, som også har de bedste Øko-grøntsager og frugter og rugbrød. Er man til øko. vingummi (hvilket for øvrigt smager 1000 gange bedre end almindelig vingummi) så fås det billigst hos Søstrene Grene (som for øvrigt også har en del andre øko-ting. Aldi har forresten også en del øko-grønt, men jeg handler sjældent i Aldi. Kvickly har et stort udvalg, men deres priser er meget højere end i discountbutikkerne. Generelt så kigger køber jeg altid stort ind, når Nette og fakta har tilbud på øko-varer som for eksempel øko Boghvedeflakes, øko-mel eller øko-saft.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Britthn |
10-02-2009 14:28 |
|
Jeg er indrømmet også ved at udvikle mig til lidt af en øko-hippie  Mælk, æg, mel, pasta, oksefars, smør, pålægschokolade, olie er med meget få undtagelser altid økologisk hos mig. Det er det meste frugt og grønt også. Jeg har det held, at www.soeris.dk ligger lidt udenfor min fødeby Ølstykke, så når jeg besøger familie og venner i området, smutter jeg lige ind i gårdbutikken og fylder depoterne op. Og det er der rigtig mange penge at spare på  Og der dukker flere og flere af denne type gårdbutikker op - så kig efter dem! Ellers handler jeg i en kombination af Nette og Kvickly. Jeg synes faktisk ikke længere, at ikke-økologisk oksefars smager godt. Men derudover går jeg lidt på kompromis, når det gælder kød - det skal bare helst være dansk. Jeg vil tro, jeg er 70-80 procent økologisk, men der dukker da ind imellem varer op, som jeg bedre kan lide ikke-økologisk. Blandt andet noget yogurt og rugbrød. Jeg spiser økologisk, fordi jeg synes, det smager af mere...Og så mener jeg, at der ikke er nogen grund til at proppe flere kemikalier i min krop end højst nødvendigt...At dyrene mange gange har det bedre i økologiske landbrug, er bare en ekstra bonus 
Kh. Britt
Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste Welsh Cob - mit valg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| økologi |
|
|
lisbeth man kan sagtens få Øko-Mango, jeg får dem ofte i kassen fra Årstidrne, desværre...
Jeg køber Øko varer hos Årstiderne, Irma, Kvickly, superBrugsen og Netto. Tanja
Mod Tåber kæmper selv Guderne forgæves
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk.... |
Vibs 1 |
10-02-2009 14:41 |
|
Husk Rema 1000 og Super Best, de er altså også temmelig godt med økologisk, og til ganske små priser, spec Rema 1000....
Hilsen Vibeke
R.I.P Freykur, 8 År
Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog. WWW.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Man kan godt få økologisk fisk fra Hanegal. Man kan jo diskutere hvor økologisk fisk kan blive men ja. Ellers kan man jo finde mange økologiske produkter i helsekost forretninger, og økologisk kød burde man også kun finde i det fleste supermarkeder..
SØGER PART PÅ MIN TRAVER, 7100. skriv hvis du er intereseret Ejer af den skønne hest Face The Feat. Selv om du er traver med stort T - er du den hest der har lært mig mest. Practice makes perfect
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
10-02-2009 16:26 |
|
Illum og Stald Dalgaard.. Bliver lige nød til at spørge.. hvorfor ikke?? Til jer andre.. tak for alle de butikker i nævner.. Desværre er der mange der ikke ligger i nærheden af mig, og i de butikker i nærheden af mig, er der ikke øko-kød.. Men som sagt så må jeg til Haderslev og handle næste gang jeg er hos min mor..:D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiser i økologisk, hvis ja, hvor.... |
|
|
Nej. Jeg tror aldrig jeg har købt noget der er økologisk
Venlig hilsen Kongehøj Stubben dressur-sadel til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Økologi |
|
|
Helsekostbutikker, gårdbutikker, Kvickly og Superbrugsen. http://www.ecoweb.dk/gaardbutik/ Jeg handler mest i Kvickly i Silkeborg. Der har de et fantastisk udvalg, men ellers bruger jeg også gårdbutikkerne rundt omkring. Jeg bliver så glad når nogen træffer et så fornuftigt valg at gå over til økologi  En af grundene til at man ikke kan få alle varer i en økologisk udgave er at der jo skal være et acceptabelt marked for at nogen vil producere det. Producenterne ser ofte på hovedgruppen af økologiske forbrugere, og de ønsker ofte at købe råvarer de selv kan lave deres mad af, derfor er markedet for forarbejdede øko-fødevarer ikke så stort. Økologisk Landsforenings hjemmeside kan give en masse info om økologi. http://www.okologi.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej tak! |
|
|
Kunne aldrig drømme om at spise økologisk! Jeg er faglært landmand, og kender derfor til reglerne for sprøjtemidler. Vi har i Danmark meget skrappe krav for pesticid-forbrug, og f.eks er den anbefalede tilbageholdelsesfrist på sprøjtet korn fordoblet. Dvs., at hvis der på et sprøjtemiddel er en frist på 14 dage fra behandling til det må spises, er kravet en måned i dk. Det er derfor garanteret fri for sprøjterester! Økologisk korn derimod, kan sagtens være fyldt med toxiner fra svampesporer, da det jo ikke sprøjtes imod svampeangreb. Så mener det er mere usundt at spise økologisk, fremfor almindelig dyrket korn! Bare min mening...
Horses are like potato chips... You can`t have just one!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg forstår ikke |
|
|
hvordan man ligefrem kan være modstander af økologi? Fordi man går op i at få sine daglige pesticidrester, eller? OK hvis man ikke vægter det - men ligefrem at bruge energi på at undgå økologi? Jeg forbløffes... Lisbeth Baloo, frosne bær har de økologisk i Super Best - og i Irma. Men det varierer nok fra landsdel til landsdel. Derudover synes jeg, at det bedste råd til trådstarter må være at lave sin mad fra bunden af økologiske råvarer. Så burde det også kunne lade sig gøre at tabe sig samtidig. Og ellers huske, at det er bedre at være 50% økologisk end slet ikke at være det - det er ikke et enten-eller spørgsmål  kh I - der handler økologisk/fritgående i så vid udstrækning SU'en tillader det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
|
|
jeg køber altid øko mælk .og smør også så vidt muligt og piskefløde og æg er enten øko eller fritgående. køber indimellem øko pålæg og brød. sjældent jeg køber øko frugt. der køber jeg bare det alm. spiser meget frugt og grønt, ville blive enormt fattig hvis det hele skulle være øko desværre. men dejligt at se at så mange hælder til øko,,så går det da i den rigtige retning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
10-02-2009 18:58 |
|
Thea.. læs lige det her...: www.okologi.dk/Alt_om_økologii De_økologiske_markeredefault.aspspp Der står at ved at man skifter afgrøder på marken hvert år, får man ikke diverse plantesygdomme, da de har det bedste med at der er den samme plante hvert år..!! Jeg forstår godt nok heller ikke at man ligefrem er modstander af økologi... Men hver sin smag... Jeg laver også det meste af min mad fra bunden, men det er svært med pålæg..:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
10-02-2009 19:02 |
|
Nu er jeg alene, og skal kun købe ind til mig selv.. Jeg har tit grønt og frugt jeg må smide ud fordi jeg ikke får det spist.. Derfor har jeg valgt at jeg hellere vil bruge pengene på økologi og så få spist op.. det giver det samme prismæssigt i sidste ende... Ting som fx. pasta, har de tit på tilbud, andre ting koster kun 1-5 kr. mere, og det kan jeg godt undvære..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. pålæg |
|
|
Så kan man lave ret udmærkede linsepostejer selv - googl efter en opskrift og prøv dig frem  Humus er også en mulighed. Og en omelet gør sig også fint på madpakke. Endelig er der linsefrikadeller - skriv en pb hvis du vil have en opskrift, jeg har udviklet min egen gennem årene. Du har ret i at øko-spegepølser som regel har 30+ % fedt i. Men mon ikke det er et spørgsmål om tid? Nutana laver bønnepostej økologisk - den smager ret godt, er fedtfattig (lavet af sojabønner...) og er fyldt med protein. Fås bl.a. i Irma, men mon ikke også Føtex har den. Held og lykke  I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
10-02-2009 19:12 |
|
har faktisk aldrig lavet noget med hverken linser, bønner eller sojaprodukter.. måske jeg sku prøve det..:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pest eller kolera |
|
|
Jeg er nu også, om ikke modstander, så ihvertfald ikke-forbruger af økologiske varer. Det er jo et spørgsmål om valg mellem fx pesticider og toxiner. Men kvaliteten af fx brød er jo meget lavere når det er lavet af økologisk mel.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplage ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg er ikke modstander af økologi, har bare aldrig købt det.. Længere er den som ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super Best |
|
|
næ kom ind i Super Best SS vi har både ...dyre "host host" special vare og billige varer ala netto. Vi kan desuden skaffe næsten alt i grønt så bare spørg efter det du mangler og vi kan have det hjemme dagen efter  hilsen Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
Lobbe (Iris) |
10-02-2009 19:38 |
|
Jeg foretrækker økologiske madvarer, men er ikke fanatiker - dvs. hvis valget står mellem fx. en bakke halvdårlige økologiske peberfrugter og en bakke fine ikke-økologiske vælger jeg sidstnævnte. Køber økologi i Kvickly, netto og Rema1000. Syntes de har et godt udvalg... Louise
"If you can´t convince 'em, confuse 'em"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke økologisk.. |
|
|
jeg lever fint af det ikke økologiske mad.. Kornprodukter er som andre har nævnt tit befængt af toksiner og dyrerne, ja de har det i hvert fald ikke bedre end ikke økologiske dyr.. De har måske krav på mere plads, men de kan stadig fodres dårligt og blive tæsket dagligt..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| folk hopper |
|
|
~ 412026204C ~
Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen. - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
10-02-2009 20:23 |
|
Ja det må jeg nok sige.. der er åbenbart ingen der har læst det link jeg kom med... Omkring dårlig fodring og bank hver dag.. det var noget af en udmelding at komme med.. Nu har jeg selv arbejdet på en økologisk kvæggård, og der var ingen dårlig fodring og da slet ikke tæsk.. hvorfor sku folk dog gøre det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørg dyrene |
|
|
Der blev for nogle år siden lavet en undersøgelse i Zoo. Man fodrede aberne med forskellige økofrugter og forskellige konventionelle frugter. De spiste altid det økologiske op før de tog det konventionelle. Når de gik i gang med det konventionelle pillede de skrællen af inden de spiste. Hvorfor mon. Velbekomme Tanja
Mod Tåber kæmper selv Guderne forgæves
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tæskes dagligt |
|
|
det bliver hverken økologiske, konventionelle eller alm. husdyr forhåbentligt.. Men der findes jo selvfølgelig idioter inden for alle ovennævnte "genrer"..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var mest.. |
|
|
for at understrege at bare fordi at der står økologi på kødet, så betyder det altså ikke at dyret har haft det bedre end et konventionelt dyr..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nej, økologi er ikke = med dyrvelfærd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
11-02-2009 10:22 |
|
Jeg kan virkelig ikke forstå at folk mener at økologi ikke er lig med dyrevelfærd... der er da nogle regler der skal overholdes når man har økologiske dyr.. Bl.a med at de skal være mere ude, have mere plads, bedre foder osv osv.. Det kan da kun være MERE DYREVELFÆRD en konventionelle gårde..!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedre foder.. |
|
|
ej, det er altså ikke korrekt.. Mere plads tror jeg heller ikke de har, det er vist det samme.. Ja, køerne kommer da ud, men det er altså heller ikke altid lig med bedre dyrevelfærd, de kan få solskoldninger, dårlige ben, fluestik og andet godt, men det er måske dyrevelfærd i dit hoved.? Jeg er sikker på der findes lige så mange konventionelle køer, hvis ikke flere, der har det ligeså godt som økologiske køer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køer-på-græs-dag |
|
|
Jeg ryster fx på hovedet af den ide med at alle øko-køer SKAL på græs en bestemt dag, uanset om vejret er til det eller ej. Det er da ikke velfærd, men snarere reklame?
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplage ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg køber hos |
|
|
Jeg køber økologisk ind hos http://www.obutik.dk hvor der kan købes de fleste dagligvarer. Jeg bestiller søndag og afhenter onsdag eller får bragt torsdag, hvis jeg ikke har tid at køre. Jeg er ikke 100% økologisk, men prøver at købe det meste som øko. Håber dermed vi gør en forskel for sundheden i os selv og naturen. Vh Vibeke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Malanie.. |
|
|
nu har vilde køer så ikke yver på den størrelse malkekøer har, derfor får de ikke solskoldninger.. Og jo, de har større chance for dårlige ben osv, fordi de er avlet til at give mælk og ikke super holdbarhed, det er selvfølgelig en dårlig ting, men det er svært at lave om på avlsmålene.. Køer der er økologiske må man ikke bare lige sådan behandle med medicin, der er skrappe regler, der gør at en del landmænd vælger at se om det ikke går over, det er i hvert fald ikke dyrevelfærd.. Økologisk foder er ikke bedre end konventionel foder og for det andet er det kun en hvis procentsats der skal være økologisk.. Pladsen er altså ikke anderledes, de nye stalde i dag er store og opfylder til fulde kravene og hvis kravene var så skrappe for plads, hvordan kan man så gå fra koventionel til økologisk uden problemer.?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld |
|
|
Men jeg kan ikke se pointen i at lukke køer der har stået 6 mdr på stald ud første gang en dag hvor det enten regner eller solen skinner fra skyfri himme. Hvad med at lukke dem ud en dag hvor vejret er lunt og letskyet. Hilsen én som er vokset op på et konventionelt landbrug hvor køerne gik på fold 365 dage om året. Det var kun fedekalve, der efter fravænning kom på stald 24/7 indtil de blev slagtet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En masse ud.. |
|
|
af lommen.. Mon ikke jeg ved bare lidt om det, som faglært landmand der er ved at læse videre.. Måske det var nogle andre der skulle vågne op fra deres lille lyserøde verden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
11-02-2009 12:24 |
|
Jeg lever skam ikke på en lyserød sky.. jeg siger bare hvad jeg mener, ligesom andre gør..:) Jeg kan slet slet ikke forstå du svarer som du gør, når du nu selv er faglært landmand. Så burde du jo også vide at økologiske dyr har det bedre end ikke økologiske dyr har... MHT medicin, så nej.. Man medicinere skam ligeså meget på økologiske gårde - man har bare en dyrlæge til det..:) Og så er der længere tilbageholdelses tider:) Det er hva jeg har oplevet i hvert fald.. Da jeg passede køer. Altså.. Køer i naturen har vel kalve.. Så er yveret vel ligeså stort som hos en malkeko??  Men køer inde, kan jo også ligge på deres yver, træde på dem osv.. Jeg har passet køer i udesæson, og der var altså ikke mange solskoldninger..! Mht at lukke dem ud når de har stået inde i et halvt år... Køerne er jo ikke spærret inde i en bås.. de kan gå frit rundt, lægge sig i senge hvis det er det de har lyst til, og der er net for, så de har kontakt med luft og lys udefra. Desuden står dørene åbne hele dagen, så det er ikke et ret stort chok de får når de kommer ud..!! desuden har landmænd øjne.. Køerne bliver lukket ud i april, hvor der er ret mildt vejr.. selvfølgelig ikke på en høj solskinsdag eller hvor det pisker med regn..!! MEN... det her kan diskuteres til al evighed, og vi bliver ikke enige alligevel, så.. skal vi ikke bare stoppe, og så snakke om hvad tråden egentlig handlede om!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu giver en.. |
|
|
ko der har en enkelt kalv jo ikke 60 kilo mælk om dagen, men højst ti.. Så nej, vilde køers yver er slet ikke i nærheden af en malkeko's.. Og nej, økologiske køer har det ikke bedre.. De bliver passet på samme måde, der er bare andre krav til medicin, afgræsning og pasning.. Men det er ikke noget der gør koens liv bedre.. Og man medicinere bestemt ikke lige så meget på en økologisk gård, som på en konventionel gård.. Det vil jeg i hvert fald gerne se tal på.. Og det er nu også dyrlægen der behandler langt de fleste køer på en konventionel kvæggård, kun hvis man har sundhedsrådning, så kan man selv starte behandling for et par enkelte ting som klovbrandbylder, yverbetændelse og der er lidt flere.. Vi kan godt stoppe diskutionen, men du skal ikke bilde mig ind at økologiske køer har det bedre end konventionelle, for det er ikke korrekt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Melanie ♥Fie♥ |
|
|
Kommer heste ud i alt slags vejr??
Hvilke heste er det du taler om?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der virkelig |
|
|
Er der virkelig SÅ stor forskel på køer og heste? For du finder da ikke mange som vil mene at det er OK at have heste som ikke kommer på fold, men bare står i en bås/boks døgnet rundt, året rundt. Hvorfor er det så OK med køer? I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg spiser |
AK |
11-02-2009 14:05 |
|
økologisk mad når dette er muligt. Jeg anser ikke min krop som værende en skraldespand for diverse former for (sprøjte)gift  Jeg kan godt undvære det polerede ydre på diverse frugter for så i stedet at få et sundere stykke frugt/grønt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
11-02-2009 14:21 |
|
Altså nu har der været MANGE tråde oppe, specielt om vinteren om hvorvidt folks heste kommer ud i dårligt vejr eller ej.. Og mange heste kommer ud, selvom det er dårligt vejr, og det gør de vel også i naturen!! Og Annemette.. Jeg gider ikk diskutere det med dig, for vi har hver vores mening.. vi bliver ikke enige, og sådan er det. Det er også fint nok:) For mig i hvert fald... Men JEG mener at dyr (inkl. køer) har det bedre på en økologisk gård end på end ikke økologisk gård.. og det skal jeg have lov til at mene.. Længere er den ikke. At du mener noget andet, er helt fint.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bambambam |
Melanie ♥Fie♥ |
11-02-2009 14:24 |
|
Og i øvrigt er det jo lækkert nok at der ikke bliver medicineret så meget på øko-gårde.. Så er der bare mindre medicin i det mælk vi drikker!! Men køerne bliver altså medicineret det de skal! Men heller ikke mere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øko-køer |
|
|
Køerne bliver lukket ud i april, hvor der er ret mildt vejr.. selvfølgelig ikke på en høj solskinsdag eller hvor det pisker med regn..!! Hvis det var sandheden, hvorfor ser man så hvert forår på den samme søndag en flok ellevilde køer blive lukket på græs i TV Vi har en øko-kvægbonde i nabolaget, og hans køer kommer også ud den søndag, hvor vi ikke har set skyggen af dem hele vinteren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bambambam |
Melanie ♥Fie♥ |
11-02-2009 14:49 |
|
Jeg kan ikke se din mening med det indlæg? Ja, det er rigtig at de bønder der er meldt til den dag, lukker deres køer ud den dag, og selvfølgelig er de da ellevilde efter at komme ud.. Men andre landmænd, som ikke er meldt til den dag, de lukker nu ud hvornår de vil.. Det gjorde ham jeg arbejdede for i hvert fald.. Det blev udsat flere gange pga. dårligt vejr..!! Og nej, i ser dem jo ikke om vinteren da de jo er inde..!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mindre medicin.. |
|
|
i mælken.? Der skulle helst slet ikke være noget, så får man ret store bøder.. Så den skal du længere ud på landet med..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg køber |
JLH ♥Wannamus♥ |
11-02-2009 19:02 |
|
også økologisk kød, mælk og mejeri produkter. Det er ikke en "religion" for mig - kan sagtens spise konventionelle produkter. Æg køber jeg af min kollega - ved at hendes høns lever et godt hønseliv  Jeg elsker mælk, men har desværre ikke Illums gode forbrænding, så her står den på skummetmælk. Og der synes jeg økologisk skummetmælk smager bedre end alm. mælk - Arla er favoritten  Min begrundelse for at købe økologisk er ikke så meget dyrevelfærd, men nok mere miljø hensyn.
Mvh Janni
Venter føl efter Mon-Ami X April 09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| annemette |
Melanie ♥Fie♥ |
11-02-2009 19:34 |
|
det er selvfølgelig rigtigt.. Det havde jeg lige glemt..:) Men du behøver ikke gøre mig dum, bare fordi vi ikke er enige..!! Jeg gør heller ikke dig dum!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| køber heller ikke øko og nyder min mad |
|
|
Jeg er så også en af dem der IKKE køber øko.. og nej det vil jeg heller ikke kalde mig uvidende inden for erhvervet 
Med venlig hilsen Anita Spangbo Saam-a-li er klar til bedækning igen i foråret 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Økologisk |
|
|
Ja, jeg spiser så vidt muligt økologisk, og det gør jeg fordi jeg synes det (i nogle tilfælde) smager bedre, dyrevelfærd (spiser godtnok ikke kød og div. andre ting fra dyr)osv. Og så synes jeg ikke 1-5 kr mere end konventionelt landbrug er dyrt. Jeg handler med mine forældre mest i Kvickly, da de har et kæmpe udvalg af øko varer Før handlede vi også meget i Irma, fordi størstedelen der er økologisk, men "vores" Irma er lige lukket i Allerød. Og så i "Klidmosteren" i Hillerød, som er en helsebutik, og der er det meste økologisk, og der kan man få bla. Tartex, som man ikke kan andre steder  Men:"Når jeg tænker økologisk kød, tænker jeg også at dyrene har haft det optimalt, da dette jo er reglerne for økologisk kød..!!" - Det kan så være jeg må skuffe dig nu, for dyrene har det ikke optimalt, bare (lidt) bedre end konventionelle landbrugsdyr.. Men hvis det er, så ville jeg købe fra lokale landmænd. Og så hvis du køber Arlas mejeriprodukter fx, så støtter du også de ikke-økologiske mejerier (arlas), da det er en kæmpe mejeri-fabrik, så hellere købe fra små steder, og stadig øko, hvis det er. 
Mvh. Cecilia
Fjordbollen Misty (12) og fjord/lippizanerblandingen Limbo (4 snart 5)
- Nu med Jonas (8)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gggggggg |
|
|
ja nu her jeg sider og læser den her tråd kan det altså ikke undgås at komme til at grine lidt af det.
angående jeres dyrevelfærd så er det altså bedre for koen at være traditionelt frem for økologisk hvertfald hvis vi tænker dyrevelfærdfor koen og det blir jeg som landmand altså nødtil at gøre. og med hensun til medicin beh. ja så er der en lille smule mindre behandlinger ved økologisk men det er ikke den store forskel har selv både arbejdet med økologiske køer og traditionelle og det er min erfaring i arbejde og undervisning. det er en kæmpe post for de økologiske at få behandlet deres køer idet at de ikke selv må og i modsætning til traditionelle hvor at 95-97% selv behandler deres.
der efter skal det siges at jeg er stor tilhænger af at vi fik lavet danmark om til et økoland der tænker jeg på alle de billioner af tons sprøjtegift og kunstgødning.
hilsen kasper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det kunne.. |
|
|
da være fantastisk hvis Danmark blev helt økologisk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum bum... |
|
|
Jeg må altså også tilslutte mig de fanatiske IKKE-økologikere. Jeg VED der er lavet undersøgelser om det, og det er MERE sundhedsskadeligt at spise økologiske fødevarer, hvor der er risiko for toxiner, end konventionelle med risiko for pesticidrester. Nu ved jeg ikke så frygteligt meget om køer og kyllinger, men de økologiske slagtesvin går i stalde NØJAGTIG magen til de konventionelle slagtesvin. Hvis jeg ville købe bæredygtige opdrættede/dyrkede fødevarer ville jeg vælge IP (integreret produktion), der kort sagt er en blanding af økologisk og konventionel fremstilling. Når jeg bliver træt af smagen på kødet fra køledisken i supermarkedet køber jeg kød ved stalddøren - det kan anbefales, smager meget bedre...
Min smukke palomino frederiksborg Barbie - også kaldet "Den gule Djævel"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ækdfjwpeofpweo |
LindisH |
14-02-2009 13:24 |
|
prøv helsemin.dk og netspiren.dk Der handler jeg tit, specielt cremer, make up osv. Men der er også madvarer  held og lykke--
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| økologi |
|
|
Irma har faktisk nogle okay økologiske ting (: De lidt mere "specielle" ting plejer vi at købe i udelukkende økologiske butikker. De er dyre butikkerne, men de har flere ting. Jeg kan helt klart også råde dig til at skifte over til det økologiske mærke urtekræm i forksllige sæber. Både håndsæbe, shampoo og balsam. det er rigtig godt, og kan købes i normale supermarkeder (:
Nynne og Mayse ..Roxy Music.. - Lækker hoppe efter Mosegårdens Dilight til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle animalske produkter i hvert fald |
|
|
Jeg ved godt at man har avlet meget på køer at de har fjernet sig en del fra det oprindelige dyr, men en ko er da stadig så meget en ko at den er gladere på en mark i dagslys, uanset om solen skinner eller det regner, end i en beskidt overfyldt stald. Så at økologiske køer skal ud hver dag i somerhalvåret HAR noget med dyrevelfærd at gøre. Det kan godt være at økologiske slagtesvin ikke har haft et liv meget anderledes end deres kommercielt producerede artsfæller, men det har deres mødre! Se dette link for masser af info om økologisk griseavl. Økologiske høns de eneste der ikke får klippet næbbet eller foder tilsat antibiotika og farvestoffer. Se denne side for en overskuelig oversigt over forskellene på ægtyper. Se dette link for info om færdigretter lavet med kød fra glade dyr. Se denne artikel om danskernes dobbeltmoralskhed. Og denne om fødevarestyrelsen mangelfulde arbejde. Jeg køber alle animalske produkter økologisk, friland eller fra gårdbutikker hvor jeg ved at dyrene har haft det bedre end masseproduktionen i det kommercielle landbrug. Hvis der er udsolgt, så må jeg undvære. Grøntsager, frugt, brød og mel osv. køber jeg for den største del også økologisk, men det betyder mindre for mig. Jeg køber så meget jeg kan i Netto, men jeg er så heldig at have Superbrugsen, Føtex, Irma og Iso i nærheden så jeg kan købe de ting man ikke kan få i lavprisbutikkerne. Min mor får de dejligeste produkter fra Årstiderne, så det kan jeg også anbefale! -Hanne
Vær bevidst om din magt som forbruger. Se denne dokumentar om svin.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
beskidt overfyldt stals.... Sikke dog en gang sludder!! Der bliver da skrabt @!#$ en gang i timen i mange stalde..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum... |
|
|
Ja, søerne går ude med deres pattegrise - I 5 UGER! Resten af tiden lever de fuldstændig ligesom søer i konventionelle besætninger...
Min smukke palomino frederiksborg Barbie - også kaldet "Den gule Djævel"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget andet |
|
|
Hvis vi nu tænkte os at hele verden blev dyrket økologisk, så er der vel fødevarer til max 2 milliarder på hele jorden, ergo vil endnu flere sulte. Bare DK skal have halveret befolkningen, den er jo eksploderet i de seneste 30-40 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte ♣Stutteri Lund♣ |
|
|
du har helt ret. Med den fødevaremangel der er verden over, er det lidt bemærkelsesværdigt at de konventionelle landmænd skal "dunkes sådan i hovedet".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blah!.... |
|
|
Ej nu må i dælme styre jer! Tror i ikke der er mad nok i verden til at brødføde de fattige og sultenede? Det er der... Europa i sig selv har et kæmpe overskud, men vil ikke sælge til f.eks Afrika for priser der er til at betale for dem. Afrika ville kunne producere mere sukker end vi i danmark gør for færre penge endda, men EU's toldregler lader dem ikke komme ind på markedet. EU beskytter sine egne landmænd. Fjernede man nu toldmurene kunne det være der kom gang i u-landenes økonomi og så kan de faktisk brødføde sig selv. Ja - mange europæiske landbrug ville gå neden om og hjem, det ved jeg godt. Desuden kunne vi brødeføde en halv gang flere hvis vi skar ned på vores kød-forbrug og i stedet spiste flere grønsager og kornprodukter. Hvis vi spiste det vi fodrede dyrene med fik vi mere mad for pengene. Med hensyn til økologi, så vil JEG gerne betale for den lille smule ekstra. Jeg vil gerne betale for de 5 uger søerne har som er bedre end de konventionelle. Jeg vil gerne betale for at køerne kommer ud lidt mere. Det kan godt være der ikke er den store forskel i velfærd, men den lille smule der er er værd at betale for. Det kan også godt være at miljøet kun påvirkes en lille smule mere af konventionelt ifht. økologisk, men igen vil jeg gerne betale for den lille smule.
"Slå følge med dem der siger de søger sandheden, men vær varsom med dem der siger de har fundet den"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helle... |
MetteVP |
15-02-2009 12:06 |
|
så vidt jeg husker var båd ris- og hvedelagre ved at være tømt inden høst ´08... Har du tænkt på at økologisk prodution nok ikke vil kaste det helt store af sig uden animalsk produktion. Kunstgødning er jo ligesom ikke en mulighed. Det er fint at du er parat til at betale det ekstra økologi koster, men du er jo nok heller ikke en af dem der riikerer sultedøden.
En økologisk verden er da en pæn vision, men temmelig egoistisk i en verden hvor mange mennesker sulter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jamen så vil jeg da dælme prøve at styre mig (pænt sprog by the way).
F.eks. er der mangel på soja på verdensmarkedet, derfor fældes store dele af Amazon-junglen, så der kan dyrkes. Ligende tendenser ser man i andre u-lande!
Vi kan sagtens blive enige om at man bure spise mindre kød, det behøver man ikke være økolog for at synes!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårlig distribution og for meget kød |
|
|
Helle »Solli«. HØRT! 85 procent af det det bliver produceret i Danmark fyldes i hovedet på grise, hvor det meste i øvrigt ekspoteres. Kilde: Århus Universitet, Ella Maria Bischhop Larsen, Præsident i Danmarks Naturfredningsforening
Vær bevidst om din magt som forbruger. Se denne dokumentar om svin.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og I tror.. |
|
|
ikke at vi tjener ret godt på et eksportere svin til udlandet.? Og SuperHanne.. Jeg vil gerne se et link til det du nævner..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 10 gode grunde |
|
|
Her er 10 gode grunde til at købe økologi. www.okologi.dk/Alt_om_%F8kologi/10- grunde/default.asp Og ja, dyrevelfærden er generelt set bedre i den økologiske produktion end i den konventionelle. Ikke fantastisk, men dog bedre - også for grisene. Jeg køber alle animalske produkter økologisk i det omfang det er muligt og også en del andre varer. Jeg kan i øvrigt anbefale bogen "Hvad er det du spiser?" af Ane Bodil Søgaard og Troels V. Østergaard. Hilsen Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lllllll |
Stald Dalgaard (List) |
16-02-2009 12:58 |
|
Jeg synes at der skal nuanceres i denne debat om økologi. For mig at se er der umiddelbart tre grunde til at vælge økologisk (ret mig hvis I har andre) - Bedre dyrevelfærd
- Mindre miljøpåvirkning
- Færre kemikalier i ens egen krop
Disse 3 punkter kan stå selv eller i sammenhæng med andre Personligt kan jeg godt finde på at købe svine- og kyllingkød samt økologisk og gør det også gerne ud fra en betragtning omkring dyrevelfærd. I forhold til miljøpåvirkning, ja så køber jeg absolut intet vegetabilsk der er økologisk. Der er så skrappe regler i DK og hvis man bare køber dansk, som jeg mest muligt, ja så kan jeg i hvert fald gost se mig selv i spejlet. I forhold til min egen velfærd, så løber jeg sgu chancen Ved ikke om man endnu på nogen måde har kunne bevise ophobning af kemikalier i kroppen på baggrund af, at man spiser konventionelt. Men hvis det er lykkedes dem at bevise dette efter mange år, ja så er det en "erhvervsrisiko" i mine øjne. I øvrigt, så vil tredjelandende dø af sult, hvis hele verden lagde om til økologisk. Udbyttet på en økomark er meget reduceret i forhold til en konventionel. Og til sidst vil jeg da lige minde om CO2 i disse tider. I og med at udbyttet er meget mindre på en økomark, ja så går der mange flere tons CO2 til pr. kg færdigvare i forhold til konventionelt. Skal lige indskyde at jeg ikke har læst hele tråden, håber ikke at dette er en gentagelse af et andet indlæg... (Fodnote: er uddannet Faglært landmand samt jordbrugsteknolog med svin i speciale bare lige til info hvis nogle betvivler min viden på området)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| økologi |
Hanne GJ |
16-02-2009 13:28 |
|
det er jo blevet en noget lang tråd og jeg har altså ikke læst alt, men kommer lige med mit besyv alligevel. For det første så kan fisk godt blive mere økologisk end dem man køber i supermarkederne. Langt de fleste af de fisk vi spiser er opdrættet, de opdrættede fisk får en hel del medicin af forskellige årsager. Økologisk opdrættede fisk må ikke få den samme medicin påvirkning og det er jo rart nok at vide at den fisk man spiser ikke er fyldt med antibiotika eller andet medicin. Jeg ved dog ikke hvor de føre dem fast, men hvis man kigger tilbudsaviser har de forskellige af og til et tilbud på dem. Ang. kemikalie påvirkning i kroppen så er jeg i hvert fald et levende bevis på at man kan blive allergisk over for disse kemikalier. Bl.a. parabener som findes i stort set alt kosmetisk og cremer/shampoer er jeg hamrende allergisk over for. De kan også findes i madvare. Da jeg boede i England var der noget chokolade med nogle grønne mint kugler i som jeg slet ikke kunne tåle. Det var jo nok også pågrund af kemikalier/tilsætningsstoffer. Her hjemme køber vi også økologisk der hvor det er muligt og der hvor prisen ikke er dobbelt op i forhold til ikke øko. Vi handler stort set kun i Rema og Kvickly. Rema er virkelig ved at komme efter det med utrolig mange økologiske vare og til en ret fornuftig pris. I kvivkly køber vi bl.a. ketchup (fra urtekram, og uden sukker) mayonaise (uden nogen former for tilsætningsstoffer men ren og skær sunhed i form af olier og æg) frosne blåbær, falalffel, andre frosne grøntsager, og en del kød. Især svinekød køber vi økologisk da jeg selv har arbejdet på både en friladsfarm og en "fabriksfarm" og forskellen er enorm. Desuden smager flæskestegen fuldstændig forskelligt. Der er ikke noget som en økosteg, hvis man ikke har prøvet det så skulle man se og få det gjort. Man fortryder aldrig at man ofrede de ekstra penge. Selv min absolut ikke-øko-svigerfamilie var vilde med flæskestegen juleaften. Og den frilandsgris vi købe til helstegspattegris i sommers var fænomenal. Igen, ingen i familien havde smagt en pattegris som den før. Ellers køber vi kartofler (rema), gulerødder (rema 5-6 kr kiloet) mel, pasta, mælk, yoghurt, diverse til hjemmelavet müsli, tørret frugt fra Urtekram som er uden tilsat sukker. sodavand (kvickly, en helt anden sodavandsoplevelse), chokolade(rema, uden den store prisforskel) Ja jeg kunne blive ved. Jeg har også selv oplevet det med at give dyr øko gulerødder i en periode også pludselig skfite til ikke-øko. De ville skuette ikke spise dem. Men og gå fra ikke-øko til øko var ikke noget problem. Jeg kan slet ikke se hvorfor man ikke skulle søtte økologien. Men man skal dog også lige huske at økologi fra New Zealand eller andre lande langt væk ikke er mere miljøvenlige end vare produceret i Danmark. Transporten skader jo miljøet en del. Forresten slår det mig lige at jeg for ikke længe siden så en i godmorgen danmark lave noget torskerogn, men som ikke kom fra dåse af. Hvis man går ned til havnen eller fiskehandleren så kan de helt sikkert sige om fisken kommer fra havet eller opdræt. Jeg tror nok bare lidt på at havet er bedre end dem som er opdrættede på meget lidt plads og med en masse medicin.
Let me teach you how to dance Let me lead you to the floor Simply place your hand in mine And then think off nothing more
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bambambam |
Melanie ♥Fie♥ |
16-02-2009 16:09 |
|
Hold da op... Jeg har ikke været er på HN siden torsdag morgen, og regnede faktisk med at tråden var døet hen... Men dejligt der stadig er gang i den... Ja jeg ved snart ikke hvad jeg skal spise mere... Så er øko det bedste, så er det det værste... Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro, men jeg prøver altså at følge min mavefornemmelse og det jeg kan læse mig frem til som altså er at økologi ER sundere for mig, og bedre for dyrene...!! Det der med toxiner i de vegetabilske varer, vil jeg gerne se en videnskabelig undersøgelse på før jeg tror det.. Er der nogle der kan diske frem med det til mig???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke øko |
|
|
Jeg hørte i dag, at økosvin bliver fodret med ikke øko kraftfoder. Så i virkeligheden er de ikke økologiske til grisetærene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Økologi... |
|
|
Økologi, eller "økologi" kommer ikke indenfor dørene hos mig i form af madvarer, det vil jeg simpelthen ikke byde hverken mig selv eller min krop! Hvad er jeres garanti for at disse "mirakel" produkter virkelig er økologiske? Jeg ved tilfældigvis at de fleste landmænd sprøjter deres korn, også selvom de ikke må og det korn der ikke bliver sprøjtet er så fuld af svamp og andet godt når det kommer videre, at man ikke skulle tro det. Ja, jeg har belæg for at sige det her, for jeg ved hvordan landbruget fungerer indefra..
Mvh. Kristina Hvis du ikke forstår livets hentydninger, så vil livet ramme dig (citat af C.G. Jung) Nu også med Gangster...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Hanne |
Illum |
16-02-2009 17:42 |
|
Her er INFO: Økologiske dyr må fordes med 25%, mener jeg det er, ikke økologisk foder Det være strå eller foder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Må økologer egentlig stadig bruge gyllen fra de kenventionelle?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svamp = Toxiner |
|
|
Man sprøjter jo korn pga svamp, det man fx være gulrust eller lign. Når det ikke bliver sprøjtet så vil det danne toxiner i kornet, som ikke forsvinder ved tilberedning af madvarerne. Dette er faktisk årsagen til at man begyndte med at sprøjte i første omgang. Men i øvrigt er de moderne sprøjtemidler så specifikke at der skal uendeligt små mængder til for at opnå det ønskede resultat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum ..... |
|
|
til INFO: Kraftfoder Udover grovfoder får grisene også kraftfoder hver dag. Kraftfoder kan være byg, hvede, havre, raps, majs, der indeholder meget energi og protein. Det er vigtigt for opbygningen af kroppen og for søernes mælkeproduktion. Det økologiske grisefoder må ikke indeholde: Antibiotiske vækstfremmere, andre former for lægemidler, farvestoffer, konserveringsmidler, ammoniak, syntetiske aminosyrer, aromastoffer og genmodificerede organismer. Af den samlede mængde foder skal mindst 90% være dyrket økologisk indtil udgangen af 2009. Herefter skal mindst 95 % være dyrket økologisk indtil udgangen af 2011. Herefter skal alt foderet være 100 % økologisk. Så du er ikke rigtig informeret.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har været og |
Illum |
16-02-2009 19:36 |
|
Nu er %´erne så mindre, men STADIG IKKE 100%  Gælder det også halm ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
ved ikke lige hvor at i får fra at økologer sprøjter? kunne jeg da godt tønke mig at vide tror altså ikke helt på det i det at man kan måle i kornet om det har været sprøjtet og hvis det er tilfældet ja så vanker der en kæmpe bøde og de mister deres tilskud og ikke nog med det riskere de og så at skulle betale deres tilskud tilbage for fem år så ja jeg tviler lidt på det og jeg kend mange økologer og de det kunne ikke drømme om at sprøjte for det at være økolog er en livstil og det er fedt at se hvad der sker på markerne når man så til man kan høste det bare det at du ikke selv bestemmer hvilke skade dyr der kommer i kornet og så er det fedt når man kan se at det man laver er rigtig godt og ude hos os ja der fungeret det supper godt ja fakstisk så lå vi altså ikke andet end 2-4tønder korn under de traditionelle så er det fedt at være økolog. og lige det der med at økodyr foderes med traditionelt foder ja så kan jeg godt nok ikke svare får hvad man gør med svin men med køre der er det 100% økofoder både halm hø/wrap og kraftfoder. husk på at det kan måles i mælken! kongehøj: ja økologer må stadig godt bruge gylle fra traditionel landbrug i en vis grad der er nogle regler der skla over holdes og så skal der tages prøver af gyllen hilsen kasper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ved du hvilke regler det er, og hvad der tages prøver for? (er bare nysgerrig)
Jeg tror nu også det er ovre de dage hvor økoer "snyder", det er der for meget kontrol til..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej....... |
|
|
nej det kan jeg ikke svare dig på har fået det advide engang man kan ikke huske det. det en er dog fordi at når man vasker sprøjter i landbruget må man jo ikke lade rasterne ryge i kloarken så det sakl i gylle beholderen. men der var nogle flere ting hilsen kasper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ved godt det ikke er store mængder, men så vil der jo ende sprøjtemidler på økoernes marker. Da de dyr der leverer gyllen, har spist konventionelt mad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| neeeeeeej |
|
|
kongehøj nej det vil der ikke efter som at sprøjtegift som regle ikke har mere virkning efter 10 dage, hvis det kom med ud med gyllen igen ja så behøvede traditionelle jo ikke at sprøjte
TA PÅ LANDET! TA PÅ LANDBRUGSSKOLE! OG bliv STALDMESTER.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eftersom |
|
|
...sprøjtemidler ikke findes i landbrugsprodukterne efter 10 dage, så vil det jo heller ikke have nogen indflydelse på vores sundhed selvom det er sprøjtet, da der ikke må høstes førend 10 dage efter sprøjtning. Jeg havde toksikologi på Laborantskolen med en expert indenfor området, og der lærte vi rigtigt meget. Fx har jeg mistet al respekt for grænseværdier.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Joh, for i gyllen.. |
|
|
omsættes sprøjtemidlerne af mikroorganismerne.. Jeg ved selvfølgelig ikke om det gælder alle sprøjtemidler.. Men det ændre ikke at jeg er ikke økolog..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sprøjtemidler |
JLH ♥Wannamus♥ |
17-02-2009 11:03 |
|
Jeg kender nogen i vildmosen som har rigtig mange tønder land  Deres jord ligger over et stort vandreservoir og jorden må ikke dyrkes. De får så vidt jeg ved økonomisk kompensation for ikke at dyrke den.
Hvis sprøjtemidler er så hurtigt omsat og ufarlige efter kort tid hvordan kan det så være ?
Eller er det gyllen som regionen er nervøse for skal sive ned til vandet ?
Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kvælstof |
|
|
Når man taler vandområder så er det kvælstof og fosfor der er problemet. Specielt i sandede områder, der ryger det næsten direkte gennem og ned i grundvandet, der bliver kun opfanget et minimum af plantevæksten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oky -doky |
JLH ♥Wannamus♥ |
17-02-2009 11:20 |
|
Jeg må lige høre dem ad ved lejlighed, for jeg synes jeg har fået refereret at der ikke må bruges sprøjtemidler på jorden, men jeg kan jo have hørt forkert - ikke første gang det er sket  Nå, Musse kalder - Jeg hilser fra dig 
Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JLH ♥Wannamus♥ |
|
|
det kan godt være at de må bruge gødning mn ikke sprøjte der. er mange regler om hvor man må sprøjte helle dk er delt ind i miljø soner og det kan være at lige den mark ligger i en af dem hvor der ikke må sprøjtes, og så må man aldrig sprøjte tætere end mener det er 10-15m. på åer og vandløb og 10m på gravhøje/pladser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pashmina |
|
|
Vil det sige at de konventionelle landmænd producerer økologisk gylle?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kongehøj.. |
|
|
nej, for dyrerne der producere gyllen har ikke spist økologiske foderprodukter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Mangfoldighed |
|
|
Jeg mener at økologisk og biodynamisk produktion er fine kompromisser mellem ekstreme monokulture og vild natur. Økologi giver trods alt mulighed for en vis biodiversitet. Fænomenet med mere og mere udbredelse af monokultur skræmmer mig virkelig - det er umuligt at forudsige alle konsekvenserne. Så ved jeg godt at visse befolkningsgrupper kommer i klemme. Men hvad er bedst? at jorden er overbefolket af flok der lever halvskidt, eller at naturen går sin gang? Ved godt at det er for sent at gøre noget (da vi ligesom har valgt den første mulighed, og det ville være kynisk at skifte), men man kan jo altid drømme om den optimale verden... Ang. toxiner fra svampespore, så kan de jo aldrig helt undgås - de flyver jo i luften omkring os, og kan sætte sig på hvad som helst. Hvorfor så ikke undgå OGSÅ at få pesticidrester?!? Dyrevelfærd og sundhed er bare ekstra plusser. Tænker mere på hvilken verden jeg ønsker at leve i...
Iser ~ Kun havet frygter ikke tåber ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er fint hvis de der køber økologi synes det er sundt for både dem og miljøet, men har i overvejet hvor meget øko-frugt er pakket ind i plastik? Det er vildt, stortset ALT øko, æbler, citron, avokado, ALT pakket ind i lag på lag af plastik og bakker for at det ligger ordenligt, og plastikken + bakken er garanteret IKKE øko  Jeg er godt klar over det er svært at skille det fra ikke-øko frugt og grønt hvis det ikke er pakket ind, men det er simpelthen miljøsvineri af kaliber at pakke det sådan ind i plastik. Så nej, jeg køber heller ikke øko udover mælk og smør engang imellem, det er miljøsvineri og overpriser der vil noget, og det er tit muggent inden det når ud af butikken.. Mvh Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe Mie.. |
|
|
det har jeg også tit tænkt på.. Alt økologisk er pakket ind i plastik og fancy bakker.. Meget miljøpositivt.. NOT..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, jeg køber økologi |
xtiny |
23-02-2009 01:01 |
|
Mest muligt- det er dog ret dyrt, så nogengange vinder min slunkne pung. Vi handler en del i DavliBrugsen, der har ret meget øko- efterhånden også herude på landet. Netto har godt med frugt og grønt, men det har Rema også. Fakta har så øko-hakkekød og billig (billigere!) Thise-mælk/smør. Jeg er blevet Thisefan i forbindelse med en kostomlægning for år tilbage. Deres mælkeprodukter smager bare godt. Især A-faktoren med jerseymælk- uhm. Så kan man spise lidt mindre for, det smager godt. Og smag skal man ikke kimse af- mad der smager, mætter mere. Jeg spiser ikke ret tit æg- sletikke torturæg. Charlotte (Stutteri Lund) påpeger meget korrekt nogen problemstillinger, fx med malkekøer. Jeg bor nær en konventionel landmand, hvis køer absolut kun ser et ensileret græsstrå, som nok snarere er lucerne- for det meste får de nu majsensilage, de står altid på stald. Han høster lucerne tre gange om året, hvilket er gødning, brændstof, maskiner og plastic x tre. Majsensilage tilfører køernes mælk mere sukker- dvs den smager også sødt. Der er nogen mikronæringsstoffer (spormineraler og vitaminer)som køer på græs leverer i deres mælk. Desværre mangler vi, den store dyre og lange undersøgelse af mennesker. Dyreforsøg antyder, at økologi er sundere og ikke så fedende. Hvem siger vi i DK- skal levere 20 milioner svin om året? Eller vi skal spise papæbler fra Chile (de gule- Golden Delicious), eller hollandske vandtomater, der smager af jod? Begge dele koster i transport- og smager i bedstefald af ingenting. Jeg drikker øko-kaffe og glæder mig over, at fattige bønder i den 3. Verden i det mindste ikke skal vade om i sprøjtegifte (sikkerhedsregler er som bekendt en by i... øh den 3. Verden på de kanter), og at den tropiske jord ikke skal miste struktur, dyreliv, svampe mm pga handelsgødning. Men- man bestemmer jo selv, hvad man vil købe. Vi har i årevis købt fx Änglemark i vaskemidler/rengøring, da vores spildevand formentlig render lige ned i en meget overgødet afvandingskanal. Jeg bryder mig ikke om tanken om, at skyllemiddel affedter fiskene. Kald mig bare sart! Nu har vi fået minirenseanlæg- og bakterierne i dette kan heller ikke lide kemi. Og jeg kan ikke ret godt tåle parfume... Så må der hellere lugte af sæbe.
Mvh xtiny
♣*** Kærnemælkshorn til Folket!*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hvad med alle dem som psoducerer ALT ALT det billige tøj, der har da ofte været programmer i fjernsynet, hvor de vader runt i helt uhyggelige giftdampe, man så udslet over det hele på huden..
Jeg synes man helt glemmer alle de andre ting vi køber og forbruger. Det er som om at køber man lidt økologiske madvarer, så har man gjort EN kæmpe forskel.
Jer der går så meget ind for økologi, får jres heste også økologisk halm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Alle vores mejerivarer er økologiske! -og fra et IKKE-arla-mejeri. Vores kød, frugt og grønt, er meget forskelligt, men gerne økologisk. Vores sæbe, opvaskemiddel, opvasketabs, shampoo osv, køber vi altid med de der miljø-mærker på. (det kan dog smutte hvis ikke lige de har) Vi bruger gerne flere penge på det, så længe det så er økologisk.
Michelle
HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud
SUPER 2'er pony udlånes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Befolkningstilvækst |
|
|
Jeg blev lidt skræmt en dag jeg hørte en sang i radioen, den hedder noget med "4 billion people", og remser op hvor mange mennesker der findes i de forskellige lande/byer verden over. Men det der skræmte mig var at den var fra 1974. Dvs på 35 år er der blevet 2-2½ milliard flere mennesker på denne klode. Det må ende galt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jae måsk Charlotte |
xtiny |
02-03-2009 01:25 |
|
Eller også dør de bare af malaria og AIDS? I Zimbabwe "findes" kolera ikke- på trods af en grasserendeepidemi. ANC- mener ikke AIDS er en sygdom? Jae. Jeg ved skutte, hvad man gør- efter man har taget sig til panden!
Mvh xtiny
♣*** Kærnemælkshorn til Folket!*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Økologi |
|
|
Er også økologisk her, så vidt jeg har råd! Har læst hele tråden og der er mange spændende synspunkter fra begge lejre. Nu er der jo også denne mælkekrig for tiden, om for og imod mælk. Og min overbevisning er at hvis man drikker mælk, skal det være øko, ellers er det virkelig noget skidt! Men spændende hvis nogle ville læse dette link og give deres mening  komaelk.dk/index.php?id=1270 MVH Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|