Vi havde lukket hestene ud, da vi skulle muge. De to store på vinterfolden og de to små på ridebanen.
Da vi næsten lige har købt en ny pony, havde vi ikke villet lukke dem sammen med de store endnu, derfor var de på to forskellige folde.
Lige pludseligt hørte vi et kæmpe brag. Som hundrede brædder der faldt ned.
Jeg løb ud, og kunne nu se Marquis være inde ved de små.
Jeg var klar over, der var sket noget, men kunne ikke se folden var i stykker nogen steder. Jeg fik fat i Marquis, og så hans højre forben var smurt ind i blod.
Det pumpede ud med blod fra hans knæ.
Vi fik fat i et håndklæde som kompres, og løb ind og checkede hvilke dyrlæger der havde vagt. Klokken var 21.15. Selvfølgelig er det efter "lukketid" sådan noget sker.
Jeg fik fat i Rikke fra Højelse Dyreklinik, og hun skyndte sig at undersøge om der var andre tættere på da hun var 97 km. fra mig,men det var der ikke,og heldigvis, da Rikkes speciale er led. Hun fandt ud af at han med stor sandsynlighed havde hul i ledkapslen i knæleddet. Hun tog kontakt til Universitetshospitalet for store dyr i Taastrup. Vores trailer var lige netop der til "reklamemand", men heldigvis kunne jeg ringe vores nabo op ( klokken var nu midnat ), så jeg lånte deres trailer. Op med den stakkels pruhest. Jeg ankom kl. 2, og blev mødt af et yderst proffesionelt team.
De gik straks i gang med undersøgelserne, som desværre viste, at han havde beskadiget tre af de knogler, som er med til at udgøre knæet,hul i ledkapslen, og muligvisskadet seneskedehinden. Han blev lagt i narkose hvor de så skyllede knæet grundigt i gennem. Nu er prognosen rimelig god, alt taget i betragtning, så der er ca. 80% chance for at han bliver til Marquis igen. Det kan gå begge veje de næste par døgn, men jeg krydser mine fingre, og håber at vinde i lotto, da det hurtigt kan blive 30.000. Så,jeg skraber alt hvad jeg kan sammen, så han kan komme hjem igen.
Jeg var hjemme 5.30 om morgenen,hvor jeg gik ud og checkede hegnet. Det viste sig, at han først var gået i gennem tre fjedre,som så satte sig fast. Så var han løbet afsted, og gledet ind i vores træhegn med tykke støbte stolper. Knækket to stolper, ni brædder og landede der efter oppe i en harve. Av, av, av, min stakkels pru.
Der var ikke et sted på benene hvor han ikke havde skrammer.
Nu krydser jeg fingre for min lille Marquis, og for at økonomien holder. Det er helt frygteligt, at man i sådan en situation skal tænke på penge, men det kan slå bunden ud af husholdningen sådan et besøg. Nu skal vi besøge ham på Lørdag, og jeg glæder mig helt vildt, for nøj hvor jeg savner ham....