|
|
| Gråspurvene,- Hvor er de ? |
|
|
Vi fordrer fugle i haven, til stor fornøjelse for familien og vel også fuglene. Vi har fast hver dag: Skovspurv Solsort Jernspurv Musvit Blåmejse Guldspurv Rødkælk Bogfinke Gærdesmutte (vist ikke pga fordret, men thujaer) Enkelte besøg af flagspætten Så har vi somme tider et meget hurtigt besøg af spurve- og duehøgen. Der ud over har vi en musvåge, der bor fast i haven. Hvilket glæder mig at se, når den glider forbi med sit stor vingefang. Den fodre vi også, med kyllingeskrog og lignende. Og nu kommer så alligevel "brokkeriet"... For jeg savner mine gråspurve. Hvor pokker er de henne ? Jeg har ikke set en eneste i år. Dem plejer vi jo at have en del af. Har du dem i haven ????
Sælges ;
Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| masser.. |
| Forfatter:  |
Babette O |
| Dato:  |
05-02-2009 11:04 |
|
Ja, vi har rigtig mange gråspurve, musvitter, blåmejse, solsorte, gulspurve, rødhalse, husskader,chapper(staves) og fasaner. Vi fodrer med kanarieblanding, solsikkekerner og hjemmelavede fuglekugler, af svinefedt og div frø og kerner, Især gråspurvene er helt vilde med solsikkekernerne, og musvitter og blåmejse har fedtkuglerne som favorit. Fasanerne rydder op på jorden, det de andre spilder, vi har også en vildtfodertønde i læbæltet med korn til stor glæde for fasanerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grå spurve |
|
|
De "rigtige" grå spurve som vi kan huske fra vores barndom, har været i nedgang i mange år. Dem de fleste tror er gråspurve er skovspurve. Hvorfor de forsvinder ved jeg egentligt ikke. (og Dammit hvor lyder jeg gammel... men er kun årgang 77)
"Det tar lang tid, at få en gammel ven"
Trakehner FAN 
Indehaver af de skønne helsøskende Petia af Wolhøjgaard (07) og Perikon Runehøj (08)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Levesteder |
|
|
no.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5spurv Billede af en sød lille fyr !
Bølgeerternittagene kunne virkelig "indeholde" mange gråspurve, og efterhånden som de forsvinder, eller man lukker af for bølgerne ved tagrenden (pga isolering) , forsvinder mange redepladser. Vi har dog aldrig haft sådan et tag, men dog haft gråspurven indtil sidste år.
Sælges ;
Oldenborghingst født 12/5-06....Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sicilien.. |
|
|
De drog til sicilien sammen med med mig  kan lige love for at vi har mange af dem!!
Med venlig hilsen Liv, Hunden, den bedrageriske kat, & alle hestene. A broken heart is as much a part of first love as moonlight and roses.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her |
|
|
Vi har også en del gråspurve i haven sammen med skovspurv, musvit, blåmejse, grønirsk og af og til en rødkælk og gærdesmutte. Og så selvfølgelig de allestedsnærværende skader. Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I år har |
|
|
jeg spottet et par stk i fodder busken.. Men de sidste par år har jeg ikke set en eneste.. Kun skovspurve har indtaget jorden omkring busken i hobe tal.. Vi har et meget rigt fugleliv her. tæt ved skoven.. Men har også i år oplevet en hel del flere ørne ( også hav ørne).. Og det synes jeg godt kan ses på småfuglene.. Her har vi også fornøjelse af mange skader.. En meget sjov og smuk fugl. Desværre meget sky. Nattergale 3-4 stk pryder natten med deres smukke sang i forsommeren.. Desværre er de også i kraftig nedgang men jeg håber de vender tilbage endnu engang, for smukkere bliver det næsten ikke..
Tinna
I en verden af sindsyghed så følg galningen, for han kender vejen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Niks.... |
Vibs 1 |
05-02-2009 13:05 |
|
Dem af jer som skriver at i har gråspurve, det har i temmelig næppe  Gråspurvene er døde, der gik sygdom i dem, og den var ret så smitsom, så langt de fleste er døde... Det i andre ser som gråspurve er (nok) skovspurve, prøv med en kikkert at se på dem, forskellen er IKKE til at se uden kikkert, hvis man ikke er på ½ meters afstand.... de ligner hinanden totalt meget, eneste forskel er, at gråspurven er grå ovenpå hovedet, skovspurven er brun.... Så prøv lige yderst intenst med en kikkert at se efter... Jeg påstod selv, at jeg havde masser af gråspurve men efter en nærkiggen, viser det sig at vi har ingen overhovedet, men er overbefængt med skovspurve 
Hilsen Vibeke
R.I.P Freykur, 8 År
Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog. WWW.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Den har midt kat ådt... Jeg smider massere af foder ud i haven, også sker det at katten også skal have noget at spise. Og den vil ikke æde korn... 
Bates Innova str 0 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De bor i |
JLH ♥Wannamus♥ |
05-02-2009 13:33 |
|
hobevis i min baggård og nu hvor dagene lysner, så laver de et værre spektakel om morgenen, så meget larm at jeg ikke kan sove med vinduet åbent 
Mvh Janni
Venter føl efter Mon-Ami X April 09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| niks... |
|
|
ALTSÅ... Dem som i TROR er gråspurve er altså skovspurve. Som andre også skriver så ligner de heeelt vildt. Men personligt har jeg ikke set en ærlig gråspurv i mange år. Derimod skovspurve i hobetal. Bare for det ligner, betyder det altså ikke at det er... hvor mange HUN gråspurve er der lige imellem jeres "gråspurve" ?? Og har de brun eller grå kalot?? Kig på jeres Gråspurve og tag GERNE et billede af en hun.
Trakehner FAN 
Indehaver af de skønne helsøskende Petia af Wolhøjgaard (07) og Perikon Runehøj (08)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gråspurve |
burbank |
05-02-2009 13:49 |
|
De er i massevis i stalden. Og nøj hvor kan de larme. Og klatte på hestene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskelen |
|
|
Har de en brun kindplet, er det skovspurve.´Kindpletten ses på lang afstand. Hun gråspurv er er brunmeleret og hannen er den på mit link. Øv med den med sygdommen, det havde jeg ikke hørt om.
Sælges ;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sygdommen |
|
|
Jeg vidste også bare at de var væk... men heller ikke noget om sygdommen. En rigtig GRÅ spurv har også en GRÅ kalot og skovspurven er bare helt brun på hovedet. Desuden er skovspurven mindre og han og hun er ens. Gråspurve hunnen er helt lysebrun agtig uden kalot.
Trakehner FAN 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skal se |
JLH ♥Wannamus♥ |
05-02-2009 14:07 |
|
om jeg kan tage et billede af dem der huserer i min baggård 
Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan sætte |
|
|
Man kan sætte reder op til dem, som til mejsekasser. Men de skal sidde HØJT! 3-4 meter oppe og gerne nogle stykker sammen. Her i min by bor de i hækken nede af vejen, jeg er rimelig sikker på at det er gråspurve med grå kalot og det hele.
Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Min blog! Med egne digte og andet pladder Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg blev så glad |
Stutteri GKV |
05-02-2009 14:36 |
|
da jeg erfarede, at det nede ved vores brugs var en hel flok gråspurve, ligeledes er en af mine bekendte velsignet med en stor flok. For som så mange andre rigtigt siger, ja så er det for det meste skovspurve vi ser i vore haver. Vores Brugs ligger blot en kilometer i fugleflugt fra os og hvert år håber jeg at populationen dernede bliver så stor at nogen vil flytte ind til os, men desværre ingen gråspurve her, men hundredvis af skovspurve. Her kommer så stenalderen ind, dengang jeg var barn og boede i København. Dengang var der 100vis af gråspurve, de var at finde i hestepærerne der faldt fra diverse køretøjer, samt i parker og anlæg, vildt tiggende om en bid brød. I baggården i Struenseegade var der på husmurene nogle kæmpe vinplanter. Der byggede de reder og hvor har vi unger da tit fundet sådan et lille pus, der var faldet ud. Måske har der været sygdom i dem, men deres ynglesteder er nok også reduceret betydeligt. Mange mennesker kan jo ikke klare at der kommer fugleklatter og finder det uhygiejnisk. VH Gunni.
Opdræt af 100% crabbet fuldblodsaraber. You can lead a horse to water - but if you can get it to float on its back with its legs in the air you are something special. http://www.gu-ku-vi.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grå vs skov |
|
|
Hjemme hos mine forældre er der begge dele, men skovspurvene er klart i overtal. Dengang vi flyttede ind var der kun skovspurve, det er 16 år siden, senere dukkede gråspurvene op, og var så vidt jeg husker tæt på at være i overtal på et tidspunkt. Men det har godt nok vendt nu.
Håber ikke de forsvinder helt, for det er faktisk en rigtig smuk fugl! Herunder først skovspurven, hvor han og hun er ens: 
Og så gråspurven først han: 
Og så hun: 
Mvh. Anne. Senest set på ryggen af en haffe-laffer! Skønt! What doesn't kill you Makes you stronger!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tir Na Nog - øv |
JLH ♥Wannamus♥ |
05-02-2009 15:26 |
|
Jeg kan ikke se billedet af gråspurve hunnen - kun et lille rødt kryds.
Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har gråspurve |
xtiny |
05-02-2009 16:19 |
|
OG skovspurve, der forresten gerne yngler under cementstenstaget. Vi har så ikke mange gråspurve- en 6-8 stykker kommer til foderpladsen, hvor der nok er 3 gange så mange skovspurve. Jeg har bemærket at gråspurve ikke så gerne benytter foderautomater, og de genelt virker som om, de er dårligere klatrere end skovspurve. Så jeg fodrer på jorden (som i dette tilfælde er mit brøndlåg. ). Gråspurvenes tilbagegang følger hestens forsvinden ud af samfundet, i det gråspurve gerne æder korn fra hestepærer. Nu omstunder er der også mindre spildkorn i landbruget (og fra hønsehold mm), og så er der sket en tilbagegang i redepladser/stærkere konkurrence fra andre arter, som fx skovspurv. På min foderplads kommer der: mejser (blåmejse, sumpmejse og musvit), rødhals, mange grønirisker, bogfinke, tyrkerdue, spurve (grå- og skovspurve), solsort, fasan, rådyr og sidste år en enkelt dompap- og en flagspætte på gæstevisit. Desuden har jeg set en træløber. Og så kommer naboernes dåmme høns! UF! Altså ikke så mange forskellige arter, men det her er også det flade bondeland, hvor der ikke er mange buske/træer. Jeg fodrer med: vildtfuglefrø (der jo mest er hønsemad), hirsefrø, hampefrø, spæk, halve æbler, solsikkerfrø- opsavet kokosnød, og sommetider havregryn (husk at give vand hertil!) og knastørt franskbrød. Sommetider støber jeg også selv fedtfoder af palmin og frø. Og/eller giver mejsebolde. Eller sømmer en gnalling spæk op.
Mvh xtiny
♣*** Kærnemælkshorn til Folket!*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| idag.... |
|
|
Jeg trækker mine ord i mig, fordi jeg har set gråspurve idag!!! Der er sørme en lille gruppe under løsdriftens tag. Der er ca. 10 hvoraf 2 er hanner. Er gråspurve monogame? Ellers kommer der jo ikke mange nye. Jeg havde blot antaget det var skovspurve fordi jeg ikke har set gråspurve i mange mange år.
Trakehner FAN 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gammel tråd igen |
|
|
Jeg har nemlig fået et nyt foderhus i julegave (med indbygget foderautomat i...) ! Det er SÅ flot, og flittigt benyttet. Da især nu efter sneen har lagt sig. Men pointen er, at i år har jeg "fået" min gråspurv....  Dvs en enkelt han, så håber der kommer lidt flere til de næste par måneder. Og der ud over, har der været rigtig mange kvækerfinker en uges tid.... Så når man står og ser på rødkælk, musevit, bog- og kvækerfinker, kan jeg da godt overveje hvorfor man egentlig holder undulater, for der i foderhuset har man da det smukkeste farvespil. Og bliver det hele krydret med et par guldspurv... bliver det vel næsten ikke "vildere".
Saxpos Oxygen sælges !!! 100% oldenborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gråspurvene |
|
|
mangler redepladser.. og det er pga vi ødelægger deres tidligere gode redemuligheder.. altså vores huse er i dag anderledes end tidligere.. uden redemuligheder ingen unger.. altså bliver de færre... så op med nogle redekasser.. her har vi desværre kun skovspurve.. men nyder så til gengæld tit synes af en sumpmejse.. (dog ikke i denne vinter endnu)... og glæder mig til foråret når nattergalen kommer weee.. men sjovt nok nyder jeg foråret når vildgæssene kommer, selvom de larmer HELT VILDT så kommer de med tegn på forårets komme.. og lige nu vil jeg ud og fodre fulgene og hygge mig med sneen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gråspurve er i tilbagegang |
xtiny |
06-01-2010 18:26 |
|
Ikke pga sygdom, men fordi der er mindre spildkorn og hestepærer end før. Der er ikke fødegrundlag for gråspurve mere, men derimod for skovspurve. Vi har nogen få gråspurve, og mange skovspurve (de yngler under taget- og en af mine katte gik tur i tagrenden for at "fiske" skovspurve... ). På trods af rigtig mange katte, har vi altid haft mange småfugle i haven, især da jeg vinterfodrer (dog ikke i år- for meget dyrlæge). Af fugleguf køber jeg mejsebolde (som skovspurvene også kan lide), vildfugleblanding (der er dog tit meget "hønsemad" dvs korn i dem- men fasaner er jo høns...), og så køber jeg "undulat/kanarie" frø- det er mest hirse. Desuden solsikkefrø, halve kokosnødder og fedtblokke med indstøbt frø. (Hjemmelavede- og noget for børn: Palmin eller svinefedt opvarmes på lavt blus/vandbad til det kun LIGE er smeltet, så kommes lidt frø i en kødbakke/yoghurtbæger/andet, derover fedtstof. Beholderen skal helst stå i vand, så det køler hurtigt, mere frø, mere fedt etc. Blokken ophænges i net fra løg/cirtusfrugt. Man kan også røre margarine op med havregryn, det er nok hurtigere.) Husk- at fugle gerne vil have adgang til vand. Jeg bruger en kasseret bradepande med en sten i- og i frostvejr bruger jeg varmt vand. Gråspurve tager helst foder fra jorden (plant underlag), hvor skovspurvene (omend klodset) bedre kan tage fra automat/mejsebolde. Bor man op til skov- kan spætter lide ande/gåseskrog og spæk (ikke røget). Drosselfugle (solsort) kan lide æbler. Vi har musvit, blåmejse, sumpmejse, grønirisk,rødhals, gærdesmutte, skovspurv, gråspurv, tyrkerdue, solsort, fasan og rådyr som faste gæster. Og af og til spurvehøgen. Sjældne: Kvækerfinke, dompap. Og sidste år en enlig flagspætte. Som jeg hjernede ud og købte spæk til- men den kom ikke igen. Her er for skovløst. Stillits yngler i haven- så dem sidste år! Derimod er gulspurv ikke repræsenteret. Og husskade ser jeg meget sjældent. Det er mærkeligt for jeg er vokset op i Nordsjælland, og er vant til mange fuglearter, der ikke er her på Nordfyn. Men okay, så er her søfugle som viber og hjejler- og Lille Skallesluger. Og masser af gæs og svaner. Og havørn og rørhøg. Desuden har jeg set låddenbenet- øh nej, det hedder den ikke mere!-fjeldvåge og engang TO ørnevåger. Den sidste obs er IKKE bekræftet! Hvis man gider- kan man gå ind på fugleognatur.dk og melde sine observationer- af ALT. Også gråspurve! Og planter, svampe, insekter- alt levende. Der skal dog helst være fotodokumentation. Desuden hjælper de gerne med bestemmelse af arter. Jeg kan kun anbefale, at man gør det. Det der var almindeligt (gråspurve), kan om 10-20 år være sjældent! Observationerne bruges af fagfolk- og på sigt skal de bruges af offentlige myndigheder.
Mvh xtiny
"All problems are people-problems. No people, no problems!" Citat tilskrevet Stalin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kom lige |
|
|
i tanke om jeg havde set denne tråd da jeg kiggede på fuglene. Og jo, vi har gråspurve. En del faktisk. Og nej det er ikke skovspurvene da jeg godt kender forskel. Jeg vil prøve at se om ikke jeg kan få et billede af dem. Der er i øvrigt både hunner og hanner:) Vi har også masser af fugle til at yngle under taget om sommeren, så måske de bare har gode muligheder for at bo her:) Udover gråspurve og skovspurve har vi besøg af en masse bogfinker, en due, en gærdesmutte, musvitter, blåmejser og en dag sad en stær og undersøgte brødet på brættet. Jeg har kigget lidt på siden med fugle og natur. Og har faktisk registreret da der en dag fløj en isfugl igennem gårdspladsen. Jeg tror også jeg fik registreret da der fløj en flok storke henover folden. Det var vildt underligt for der var en del storke. Folk troede jeg var dum da jeg sagde det, men det stod i jyllandsposten et par dage efter. HA!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yes... |
|
|
Så kom også min lille gråspurve hun..... Så må vi håbe de bliver til fler  Vi må have sat lidt kasser op !
Saxpos Oxygen sælges !!! 100% oldenborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Ja gråspruve har jeg desværre ingen af, men så ser jeg: Skovspruve i hobetal solsort bogfinken kommer der en del af grønirisk kærnebideren ser jeg en enkelt af engang imellem. musvit blåmejse sumpmejse rødhals gulirisk og sikkert en del andre arter. Da jeg fodret året rundt så jeg mange flere så jeg regner med at jeg bliver ved nu igen. Dengang boede der 2 spætte par i haven og dompap paret kom også hver dag. Fassanerne kom og rydet op. ja spruvehøgen kom på daglige besøg. Det er så hyggeligt at se ud på den alle sammen, men er du vimmer de er sultene lige nu. Jeg foder i fuglehus, i 2 forskellige automater, en nøddeautomat, en fedtkugleautomat, en fedtkugle holder, 2 kokosnødder med fedtfoder, en kokosnød med 3 huller til frø og på jorden, så jeg syntes at de har rigligt mulighedder for at finde en spiseplads uden for meget skænderi. Jeg glæder mig over at se på den hver dag selv om de sviner en del  Hilsen Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|