|
|
| Katte og deres øre.... |
| Forfatter:  |
Lene308 ♣Rocky♣ |
| Dato:  |
19-01-2009 15:37 |
|
Hej. jeg har lige fået en dejligt killing, haft ham i 14 dag. Har lagt mærke til han klør sig meget i ørene, men mest det ene. Tænkte på om man kunne få nogle øredråber til dem?? Han skal til dyrlæge i næste mdr, og tjekkes, men ville lige høre om der er nogen der har nogle godt råd, da der er længe til næste mdr, hvis hans øre klør meget.. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øremider |
|
|
Han har sikkert øremider - så I må fremskynde lægebesøget 
mvh PiaR quantum in me fuit
Svar venligst i tråden og ikke via besked
www.piar.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmnnee |
|
|
Lyder også for mig som noget øremider, har du prøvet at se i hans øre...??? miderne efterlader ekskramenter der er brun/sortlige klatter...ligner lidt en slags mørk pletvis ørevoks...altså er hans øre rene eller...? Og jo, kontakt Hr. dyr det er en hurtig nem behandling såfremt at det er øremider.. Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!! Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lllllllll |
Stald Dalgaard (List) |
19-01-2009 16:03 |
|
Lige præcis øremider. Det er meget hyppigt ved katte og har selv bøvlet med det ved mine Katte. Jeg køber stronghold til dem, som er et loppe og øremidemiddel der dryppes i nakken. Nemt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frontline |
Trine *Tika og Freja* |
19-01-2009 18:45 |
|
Det kunne meget vel være øremider. En dråbe frontline combo i hvert øre 2 gange med 14 dages mellemrum. Det skulle meget gerne tage dem. Eller så ring og hør din dyrlæge, de kan helt sikkert hjælpe dig )
Dejlig hankat sælges, 2 år, 450 kr. Kastreret, øretattoveret og vaccineret Ring eller skriv på 28498318
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det lyder bestemt som øremider, men ørene skal altså renses helt op inden man drypper med frontline. Det slår bæsterne ihjel, men al skidtet dernede vil blive ved med at genere. Det er ikke nemt at rense ører på en kat, så jeg synes at du skal tage til dyrlægen og få det gjort under bedøvelse. Held og lykke med det /Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katte og deres øre |
|
|
Hej Det lyder som om din kat har øremider. Så jeg synes du skal kontakte doktor dyr og få katten tjekket. Dog kan katte godt klø sig i ørerne uden der er noget i vejen, det er faktisk meget almindeligt, min hunkat på knapt 3 år klør sig i ørerne flere gange om dagen og hun har ikke øremider (er dyrlægetjekket). Jeg vil klart anbefale at du tager til dyrlægen med katten, og får korrekt vejledning om behandling af øremider, hvis det viser sig den har øremider. Du må for guds skyld ikke købe loppe/øremidler til og dryppe i nakken på killingen, for killinger kan IKKE tåle det og i værste fald kan det slå dem ihjel. Det er der desværre flere eksempler på. Jeg er meget imod at man selv medicinere sine dyr, uden korrekt vejledning fra dyrlægen, for medicin er ikke legetøj og i min verden skal man ikke selv begynde og medicinere sine dyr uden, man har accept fra dyrlægen til at gøre det og katten/hesten virkelig har behov for medicinen. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frontline + øremider |
Trine *Tika og Freja* |
19-01-2009 19:16 |
|
Hej Mette, kan du komme med et eksempel på følgende så jeg kan læse det : Du må for guds skyld ikke købe loppe/øremidler til og dryppe i nakken på killingen, for killinger kan IKKE tåle det og i værste fald kan det slå dem ihjel. Det er der desværre flere eksempler på.
Dejlig hankat sælges, 2 år, 450 kr. Kastreret, øretattoveret og vaccineret Ring eller skriv på 28498318
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| killinger of lopemidler |
|
|
Hej Jeg skriver at man ikke må give killinger loppemidler der skal dryppes i nakken på katten fordi vi i kattenverden har oplevet at killingerne blev meget syge af loppemidlerne. man anbefaker loppemidler på sprayform til killinger fordi det er mere skånsomt for killingen. Jeg ved også at i hver fald min dyrlæge fraråder at man bruger bl.a. frontline til killinger fordi det er meget giftigt for killingen, den er ikke dan samme modstandskraft som en voksen kat. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved blot |
Sys 1 |
19-01-2009 20:41 |
|
at frontline går i blodet og en lille killing kan dermed meget nemt få en alt for stor koncentration i blodet. Frontline og andre loppemidler, der skal dryppes i nakken er beregnet til voksne katte - Generelt er katte langt mere sårbare overfor giftstoffer end hunde f.eks. Min dyrlæge fraråder det også meget bestemt. Sys
Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Killinger og loppemidler |
|
|
Hej Ja katte er meget sårbare og derfor skal man ikke bruge loppemidler uden vejledning fra dyrlægen og SLET IKKE TIL EN KILLING!!! Jeg kan lige oplyse at min mor også fraråder vores killingekøber at bruge frontline, fordi det er meget hård ved katten og fordi hun ikke er interesseret i at folk pludselig står med en syg killing.. Stald Dalgaard, Trine og Dorthe: Jeg er nød til at sige at jeg ikke forstår hvorfor i alverden at i anbefaler frontline til en killing, når det er direkte farligt for killingen og det må da for gud i himlen ikke komme i ørerne på katten, det er loppemidel til at dryppe i nakken og ikke andre steder!!! Sig mig har i overhovedet fået en vejledning fra jeres dyrlæge, for det lyder ikke sådan og jeg siger bare stakkelse dyr!! For mig virker det som at i bare medicinere jeres dyr uden samtale med dyrlægen først, fy siger jeg bare. Jeg kunne ikke drømme om at give min kat medicin uden at snakke med min dyrlæge først og det gælder også min hest. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| killinger og loppemidler |
|
|
ps. Jeg bliver sku pist off når jeg læser at I drypper gift i ørerne på katten, er I ikke klar over at ikke er sundt for ørerne og katten i al almindelighed!! Der ligesom en grund til at der er en indlægseddel i pakingen det er for at bl.a at undgå folk bruger midlet direkte forkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| llllllll |
Stald Dalgaard (List) |
19-01-2009 22:31 |
|
Mette Flicka: Klap lige hesten!
- Jeg har på intet tidspunkt rådet eller frarådet at hun tager til dyrlægen (selvfølgelig skal dyrlægen kontaktes)
- Jeg fortæller hvordan jeg håndtere problemet og siger intet om, at det er fremgangsmåden til en killing
Så læs lige indlæggende inden du dømmer, fy siger jeg bare for at bruge dine egne ord !
Og jo, jeg mangler i mit indlæg at give udtryk for at hun skal kontakte dyrlægen, men helt ærligt det tog jeg som en selvfølge!
Derudover er du meget dømmende! Nu er det ikke mig der skriver at det skal dryppes i ørene, men faktisk er jeg tidligere blevet rådet til det af min egen dyrlæge. Og nej jeg læser ikke på pakken inden jeg giver, jeg har 3 store katte og Stronghold fås kun på recept, så hver gang jeg behandler er det i samråd med dyrlægen...
Så Mette du irritere mig voldsomt ved at komme med dine udsagn, især det om at jeg "anbefaler". Prøv du lige at læse mit indlæg en gang til !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte og deres øre |
|
|
Stald Dalgaard nu var det jo for det første ikke kun dig jeg skrev det til men også andre på debatten. Så jeg synes lige du skulle klappe hesten og læse det jeg skriver igen. Jeg kan ikke se at jeg er dømmende jeg skriver bare at jeg ikke forstår at I kan få jer selv til dryppe gift i ørerne på katten og så stillede jeg spørgsmålstegn ved om I havde fået en vejledning fra dyrlægen. Det kan jeg jo så læse at du har og så er der jo ikke mere i det, men jeg synes du skulle at tage læse på det medicin du giver katten. Jeg skriver jo ikke for ramme nogen personligt, men jeg har bare oplevet folk der ikke tænker sig om inden de giver deres dyr medicin. Undskyld hvis jeg har været lidt hård i mælet men jeg kan bare ikke have at folk ikke sætter sig ind i hvad frontline og for den sags skyld andre midler af den type skal bruges til. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg må så |
|
|
sige noget helt 3. Da vi fik vores killinger kløede begge sig lidt ekstra i ørene, og jeg var HELT sikker på de havde et eller andet. Heldigvis skulle vi til dyrlæge en uge efter vi havde fået dem, så vi bedte dyrlægen om at tjekke ørene ganske grundigt. -Der var nada! Dyrlægen sagde det måske kunne være at huden kløede lidt pga de voksede eller noget i den stil. Ihvertfald, behøves det ikke nødvændigvis at være noget specielt. Vores stoppede efter et par uger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
Grotum |
20-01-2009 13:36 |
|
Hej Lene
Hvis din killing virkelig har øremider og den ikke får rettidig behandling, risikerer du at den får betændelse i ørerne og konsekvensen haraf kan blive misdannede øregange og i værste fald misdannede ører. Så skal katten også ha en størrere behandling med antibiotika, udover behandlingen mod selve øremiderne. Så ikke nok med at det er ubehageligt for katten, det bliver også dyrere for dig! Det er sjældent en fordel at udskyde et besøg hos dyredoktoren... Og hvis du er i tvivl om det er nødvendigt, har de som regel telefontid imelle kl 7-9 på hverdage. Dog er jeg ikke i tvivl om at du vil din kat det bedste og selvfølgelig søger dyrlæge inden noget så brutalt sker 
MVH Ditte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte og deres øre |
|
|
Hej Vicky har du læst tråden for jeg skriver faktisk i mit første indlæg at katte godt kan klø sig i ørerne uden der nogt galt. Til Trådstarter: Jeg synes du skal se at få fat i dr.dyr og få katten tjekket og få den behandlet om nødvendigt. Hold dig fra selv gå i gang med at behandle, det kan ende rigtig galt. Jeg er ikke i tvivl om at du vil din kat det bedste, derfor skylder du den også at komme til dyrlægen. Som skrevet tidligere så hold dig fra loppe/øremiddler der skal dryppes i nakken på katten, killinger kan ikke tåle det. Og du må for guds skyld IKKE DRYPPE FRONTLINE OG ANDRE STÆRKE MIDLER I ØRERNE PÅ KATTEN, for det er det beregnet ikke til det er til dryppe i nakken og ikke andre steder. Men som sagt er Fronline ikke til killinger. Hjemme hos os er frontline bandlyst. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frontline til kat |
Trine *Tika og Freja* |
20-01-2009 20:24 |
|
Trådstarter: Ring og få rykket din aftale frem. Det kan være ingenting, men det er bedre at få det tjekket da øremider kan være forstadie til andre øresygdomme. Få foretaget en otoskopi evt. svaber. så er du sikker  Mette: Jeg vil stadig gerne have konkrete beviser og ikke bare vandrehistorier. Hvad behandler din dyrlæge øremider med? Frontline combo vet. må IKKE anvendes til killinger under 8 uger og/eller 1 kg. Dette er hvad producenten skriver og det jeg går udfra. Da trådstarter skriver at hun har haft sin killing i 14 dage går jeg ud fra at den er ca. 14 uger. Der er lavet undersøgelser på at øremider kan behandles med Fipronil(aktivt stof i frontline)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte og deres øre |
|
|
Hej Trine nu bliver jeg altså sur for frontline er ikke til killinger uanset hvor gamle de er. Mange dyrlæger inklusiv min egen fraråder brugen frontline fordi det rent udsagt er gift og ikke godt for en killing, det går i blodet på den og kan forsage en forgiftning. Du skal altså ikke bare bruge fronline som det passer dig for det holder ikke en meter, frontline må ikke komme i ørerne på katten, frontline er til at dryppe i nakken med og IKKE i ørerne. Trine ved du hvad jeg gider ikke sidde og redegør for hvor jeg har disse ting fra for det almindelig kendt i kattevaren at fronline ikke kan bruge til killinger også virker det hellere ikk altid efter hensigten nemlige at fjerne lopper. Jeg kan sige min dyrlæge bruger dertil egenede øredråber til at behandle øremider med, jeg kan ikke huske navnet på dem, aldrig i livet om min dyrlæge vil bruge frotline til behandling af øremider på en kat, for det er produktet ikke beregntet til. jeg gider ikke og redegør for hvor jeg ved disse ting fra, men det er almindelige kendt katteverden at frotline ikke skal bruge til killinger fordi det kan forsage forgiftning og frotline ikke altid virker efter hensigten Også synes jeg at du skal tage for en ordentlig vejledning fra din dyrlæge om behandling af øremider for det virker det ikke til at du har fået!!! Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mette du har fuldstændig ret. Her på HN har der også været nogen hjerteskærende beretninger om døde killinger, efter folk har behandlet dem med Frontline.
Hilsen fra Pony-mor.
Livet er for kort til - Ikke at vælge sine kampe med omhu.
Bare fordi få skriver meget, er de ikke mange, de fylder bare mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
Trine *Tika og Freja* |
21-01-2009 12:40 |
|
Mette, jeg ved der er mange dyrlæger der bruger Frontline til øremider. Med dem jeg har snakket med er det helt almindeligt at på frontline som off label behandling af øremider. Men hvis du ikke kan finde noget konkret der er lavet test på kan jeg ikke bruge din argumentation til noget. Hvis der er så mange killinger der dør ved brugen af frontline burde det jo trækkes tilbage fra markedet da indlægssedlen derfor ikke er korrekt. Indtil jeg har læst andet tror jeg altså på det som merial siger om deres produkt, jeg tror ikke at de er ude på at få dårligt ry og en retssag på nakken. Det er jo gennemtestet fra producentens side af.
Hvis du ikke gider(kan?) redegøre for dine udtalelser er jeg da ligeglad, men det får mig ikke omvendt! Hvis du tilgengæld kom med noget som jeg kan læse er jeg mere end villig til at sige hvis jeg tar fejl, men indtil da så bruges frontline til øremider hos mig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Raggie |
21-01-2009 13:20 |
|
Frontline SPRAY må bruges til 2 dage gamle killinger/hvalpe. Syge/afkræftede dyr må ik få det, ej heller kaniner. Her i huset, der sprayes Frontline spray i et æggebæger (bare et par pump, og vatpinde sætte ned i bægeret). Det får så lov til at stå og fordampe et kvarter/halv time, da Frontline er meget sprittet, og hvis katten er irriteret/rød i ørene, så svier det  Derefter renses ørene. Når den ene ende af vatpinden er brugt, så sættes den ubrugte ende ned i æggebægeret for at suge.....og så fremdeles.
Glem helsekost - Jeg behøver alle de konserveringsmidler jeg kan få.. En kat skal holdes på egen matrikel Neutralisering af udekatte - en selvfølge!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte og deres øre |
|
|
Hej Trine: jeg synes bare du skal blive ved med bruge frotline hvis det er det du vil men, jeg synes lige du skal huske på huden i kattens øre meget sart og kan derfor nemt blive ødelagt af alt for stærke midler og man skal i hvert fald ikke rense deres øre med mindre de virklige trænger til det. Jeg er nødt til at sige jeg til en hver en tid vil fraråde frontline til behandling af katte og killinger med øremider uanset hvor meget de vejer og hvor gamle de er. Jeg kan så tilføje at min dyrlæge ikke længere forhandler Frotline i sin praksis pga. produkt uheldige bivirkninger og manglende virkning fordi loppe og andet utøj er blevet resistende overfor Frontline Jeg skriver lige igan at det er almindelig kendt katteverdnen at frontline ikke må bruges til killinger fordi det simpelthen er for strækt for killingen. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Raggie |
21-01-2009 13:54 |
|
Det er helt rigtigt at lopperne har udviklet en resistens mod Frontline. Sprayen virker stadig mod øremider/lus, og må gerne bruges helt ned til 2 dage gamle killinger. Så længe man "damper" Frontlinen af, som jeg tidligere skrev når det bruges i ørene, så er det fint. Hvis katten har fået store sår/betændelse i ørene grundet kradseri, så skal man ik selv rode med det. Afsted til dyrlægen Jeg har været en del af "katteverdenen" i 23 år nu 
Glem helsekost - Jeg behøver alle de konserveringsmidler jeg kan få.. En kat skal holdes på egen matrikel Neutralisering af udekatte - en selvfølge!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frontline |
Trine *Tika og Freja* |
21-01-2009 14:16 |
|
"Jeg skriver lige igan at det er almindelig kendt katteverdnen at frontline ikke må bruges til killinger fordi det simpelthen er for strækt for killingen." Du må skrive det ligeså tit du vil "almindelig kendt" giver jeg ingenting for 
Jeg vil give dig ret i det med resistensen. Hvis man har mistanke om at lopperne er resistente ville jeg skifte til et mærke med et andet aktivt stof.
Og nej, ører skal ikke renses uden grund. Og hvis der er sår/rifter i øret skal man absolut ikke begynde på noget selv. Det kan nemt blive værre.
Jeg bruger kun spot on(oliebaseret) i ørene da det den jeg har fået atvide af dyrlæge at jeg kunne bruge. Dog har jeg både spot on og kutan spray(sprit baseret) stående. Herhjemme bliver det dog kun brugt i begrænset omfang til lopper(som jeg heldigvis aldrig har haft), da jeg ikke bare fylder mine dyr med medicin. Man skal dog passe MEGET på ikke at overdosere med sprayen! Ved symptomer på forgiftning skal dyrlægen altid kontaktes!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte og deres øre |
|
|
Hej
Raggie: Min mor har været i katteverden i snart 30 år og har set mere end hvad godt er. Jeg har haft med katte og gøre siden jeg blev født dvs. snart 22 år så jeg ved godt noget om emnet. Så jeg vil holde fast i at fraråde brugen af Frontline til killinger.
Trine: Jeg er fuldstændig ligeglad med om du tror på mig eller ej, men jeg vil aldrig nogensinde bruge frontline til en killing uanset hvor gammel den er og jeg vil hellere ikke bruge det til min hunkat på 3 år.
Man skal overhovedet ikke rense øre på en kat selv, skal katten have renset øre så skal der dyrlæger eller en der ved hvad man her med at gøre til.
Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frontline |
Trine *Tika og Freja* |
21-01-2009 15:08 |
|
Jeg tror vist bare at vi skal være eninge om at være uenige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234556 |
Raggie |
21-01-2009 20:08 |
|
Ja enige om at være uenige.....DET kan vi da  Jeg forstår så slet ik problemet....hvis man følger mine anvisninger Og at jeg her været i kattebranchen i mere en 20 år, det garenterer slet ik for min viden.......desværre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katte og deres øre |
|
|
Hej Raggie problemet ved bruge frontline til killinger er at det kan give dem en alvorlig forgiftning og i yderste konskvens slå dem ihjel. Jeg er sådan set ligeglad ,med hvor længe du har været i katteverden når du dirkte vildleder killingeejer omkring behandling af øremider, for det kan ikke siges tit nok FRONTLINE ER IKKE TIL KILLINGER KUN TIL VOKSNE KATTE. Du er jo ikke dyrlæge og derfor skal du i princippet ikke begynde på at vejlede om sådan noget, det skal der fagfolk til. Jeg er sådan set ligeglad med hvad din dyrlæge siger for min siger det stik modsatte nemlig at man ikke må bruge FRONTLINE til killinger uanset hvor gamle de er. Jeg kan kun råde trådstarter til gå til dyrlægen med katten og få den rigtige vejledning for det er vist det bedste, for det folk råder til her kan ganske enkelt være livsfarlig for katten. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| katte og deres øre |
|
|
Ps.: at jeg er lidt hård i min tone er fordi at jeg mener at man som privat person under ingen omstændigheder selv skal begynde at behandle sin kat med medicin og slet ikke frontline. Jeg bliver rigtig gal når man skriver at Frontline spray kan bruges i ørerne på både killinger og voksne katte bare det er dampet af først, mage til sludder skal man sku lede længere efter, for der vil altid være sprit og spritdampe i produktet uanset hvor længe du damper det af og derudover skal man ikke bruge Frontline til killinger uanset hvor gamle de er. Det kan ikke sige tit nok har katten øremider eller der noget andet galt så skal der en dyrlæge til, man skal ikke selv begynde en behandling for øremider, bare fordi katten kør øre, for det gør de altså også normalt, min gør og hun har ikke øremider (er dyrlægetjellet)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hehe - well, vi kan vel enes om at noget er galt med indlægssedlen hos frontline.... der stå et det ikke BØR andvendes til katte under 10 uger (mener jeg) men hvis trådstarter har fået katten hjem burden den jo være minimum 12 uger!-og derfor, efter indlægssedel gammel nok.... Skal siges at jeg altid slavisk læser indlægssedlerne - surt hvis de så ikke passer! Fik engang en enkelt pipette et eller andet af dr. dyr til min kanin, der af mystiske årsager havede fået lopper...et stykke tid senere får jeg fat i en hel pakke af samme middel, læser indlægssedlen, hvor der står at det kan være dødeligt for kaniner! lur om jeg skiftede dyrlæge til de små lige der! Men afsted til dr.Dyr med dig...det kan, som andre siger, være lige precis ingentig eller en mdr tid med øredråber. pøj pøj med den lille Knus Nickie
Knabstrupperen - en race i fremgang Hugo Boss
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Raggie |
22-01-2009 13:08 |
|
Ja noget er da der galt med indlægssedlen på min Frontline SPRAY, for der står at det må anvendes til killinger fra de er 2 dage gamle. Det behøver man ik være dyrlæge for at kunne læse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frontline |
Trine *Tika og Freja* |
22-01-2009 15:57 |
|
Hej Mette, Jeg synes du skal ringe til Merial og fortælle at dine oplevelser med produktet. Jeg er sikker på de ikke vil misvise deres kunder, og slet ikke hvis brugen af deres produkt har døden til følge. Der står nemlig i følgensedlerne at spot on må bruges på killinger fra 8 uger og/eller 1 kg, og sprayen må bruges på killinger fra 2 døgn. PAS PÅ MED AT OVERDOSERE!. Merial 44540040 Nickie: Jeg kan godt forstå du skiftede, det står der i følgesedlen klart og tydeligt at det ikke må bruges til. Nåede du at bruge pipetten og skete der noget med kaninen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|