|
|
| Jeg har været til special læge .. |
|
|
Jeg har lovet jer at komme med en update når jeg vidste mere, så det gør jeg. Jeg har jo som sagt skæv ryg. Dette blev opdaget da jeg var 8 år gammel i skolen, men sygeplejskerne der sagde altid at jeg ville vokse fra det. Har intet mærket til det generalt, men da jeg blev 17 år begyndte jeg få ondt i ryggen, følte min krop blev slap og jeg faldt helt sammen. Nu je 19 år og døjer nogle gange med min ryg så smertestillende er nødvendigt. Jeg gik selvfølgelig til min læge med det som først selv kiggede. Jep, skæv var den så til røngten med mig. Det kom jeg og fik så afvide hos min læge nogle uger efter at den var skæv i skuldren og lænden. Min rygsøjle går som et S. Det kan IKKE rettes, men skal leves med og vil blive værre med alderen :S Jeg blev sendt til en special læge som jeg var hos her sidste Onsdag. Han kiggede og kiggede billeder igennem. Min ryg var 20 grader % eller hvordan man siger det. Dvs jeg er sat til at få GRATIS fysio hjælp nu. Han sagde at jeg nok vil ku mærke det senere i mit liv, ridningen var okay for min ryg, dog måtte jeg ikke falde alt for uheldigt af hvis jeg sku være så uheldig  Så nu det afsted til fysio med mig. Det dejligt endelig at få afvide hvor slemt osv det egentligt stod og rart at vide de ikke var scklrose jeg havde gået og troet :s - selvom det trist få afvide det bliver værre, jeg ender måske med piskesmæld eller slidgigt osv, men helt ærligt, selv dette kan alm "raske" mennesker få og hvor mnge mennesker i dk døjer ikke med ryggen  Så jeg vælger at se postivt på det og vil nu gå til fysio så meget jeg kan og få hjælp den vej. Har i oplevet det samme eller har i selv problemer med ryggen?
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jah, har.. |
|
|
skæv muskelatur i ryggen, som bevirker at musklerne i den ene side ikke kan holde ryghvivlerne i lænden på plads.. Efter det blev opdaget (hold i lænden), har jeg været reglmæssigt til kiropraktor og er nu nede på at være der hver 3. måned.. Jeg skal passe på ikke at overstimulere musklerne i kun den ene side.. Ridning var super, da det ikke kun påvirker en side og det løsner evt. spændte muskler op.. Begge mine brødre og min fader har rygproblemer, så det ligger desværre i familien.. Min søter er den eneste der endnu har gået fri og jeg håber ikke for hende at hun får problemer..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er da |
| Forfatter:  |
Naannaa *Chopin* |
| Dato:  |
11-01-2009 23:21 |
|
bare møgsurt at få rygproblemer i en så ung alder Øv øv! Når man hører om andres rygproblemer etc. så værdsætter man da sit eget gode helbred  Held og lykke fremover 
Nanna
And the rain will kill us all We throw ourselves against the wall.
Keep your friends close. Keep your enemies closer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BUMMELUM |
|
|
det er jeg ked af at høre.. hvordan vil det påvirke dine fremtide planer mh uddannelse og drømme?? Jeg lider selv med ryggen. de sidste par dage har jeg ikke kunnet andet end at ligge langs på sofaen eller sove. for det gør simpelhen så ondt.. mit er desværre nok arveligt. skal til lægen den 16.. min mor lider af paralylosdetese eller hvad i alverden det hedder, kan aldrig huske det Sk*de navn.. men hendes 5 lændehvirvel er 5 mm forskudt fra de andre. og et led længere oppe i ryggen er det samme. og jeg har ondt samme steder som hende og samme smerter som hun selv beskriver.. hun er invalide pensionist.. hvis jeg lider af det samme, kan jeg godt smide alle mine fremtids drømme og planer i skraldespanden og lede efter et kontor job istedet.. så går bare og håber på det bedste. alt held og lykke til dig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffff |
|
|
Jeg går med planer om at ville være lærersekratær og dette burde ikke være noget problem. Heldigvis. Det svært nogen gange kan jeg ikke ride og der dage hvor jeg må blive i sengen med min kære varmpude og mine dejlige morfin piller Men der går mindre og mindre tid mellem disse "tider" og dette ser min læge meget postivt. Han tror at fysio vil ku hjælpe mig til at træne muskler mere ens og mere ret så det altid noget der håb forude  Det lyder ikke godt med det i nævner, det sku surt at have problemer med ryggen og andre steder på kroppen  Men jeg bare rigtig glad for at have fået muligheden for gratis fysio da jeg de sidste par månender ikke har haft råd til det, s nu kan jeg endelig holde "det ved lige" og komme de 2 gange om ugen han anbefalede mig 
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
ja der må man sige du er heldig at du kan få gratis hjælp.. det ikke alle der kan det.. da min mor blev undersøgt i tidernes morgen kunne hun ikke få gratis hjælp.. men det kan være det er ændret i dag.. det håber jeg hvis jeg lider af det.. desværre mener jeg bestemt at det min mor lider af og muligvis mig ikke er noget der kan trænes op.. min mor er 40 og har gjort alt de sidste 20 år og der er stadig ingen forbedring.. hun kæmpede med en pensions sag i 6 år før hun fik den., fordi kommunen ikke mente der var noget galt. og hun sagtens kunne klare et fabriks job..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffff |
|
|
Ja kommunen er sku ikke rigtig kloge Desværre og de bliver aldrig klogere. De presser og presser folk ud i det - prøver på det - selvom både læger og det hele siger stop og holdt Godt din mor ellers fik sin pension til sidst.. Jeg krydser for du ikke lider af det samme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak :) |
|
|
ja det er utroligt.. det samme gjorde kommunen med mig da jeg havde bækkenløsning gennem min graviditet og dårligt kunne gå og sad i kørestol når jeg skulle ud.. næ næ jeg sku bare ud på arbejdsmarkedet. ja vi var også rigtig rigtig glade for hold kæft det sled på familien og se hende ryde ned gang på gang..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Velkommen i klubben. Fik skoindlæg til 25000kr da jeg var 10år gammel, pga min ryg. Den er også S formet. Bliv på hesten så ryggen ikke brækker det gjorde min og det har det gjort det hele meget værre... Men det er super skønt du kan få gratis Fys... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| christina.. |
|
|
Hej Christina Er det Spondylolisthese din mor lider af?? Det sidder typisk i 5 lændehvirvel. Jeg fik det konstateret som teenager, har i perioder haft en del problemer med det... Især efter den sidste fødsel men en graviditet er jo også en forholdsvis stor belastning af hele bækken området. Jeg har også brugt en del penge på fysioterapi, men det er også det der har hjulpet bedst.. Når det er rigtigt slemt kan jeg overhovedet ikke være nogen steder, så er det eneste der hjælper et mix af muskelafslappende og gigtpiller..  Sandra, har du fået en egentlig diagnose? Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eettffss |
|
|
Sandra: Mener du ikke Skoliose?
Louise og Dam's Gennah <3 ...man skal ikke forsøge at holde på noget man ikke have i sine hænder... 12/11-2008! endelig gennemfører jeg noget igen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralallalala |
|
|
halløj! Jeg melder mig også under fanerne.. Har her i en alder af 25 år fået rygproblemer. Er landmandselev, og det er vist ikke den heldigste kombination. I november blev jeg akut sygemeldt af lægen.. på det tidspunkt havde jeg døjet rigtig meget med daglige, svære smerter. Og da min far har 2 discucprolapser, ja så syntes jeg ikke at jeg ville lege jeopardy med min ryg. Sygemeldingen betød at jeg skulle ind i et genoptræningsforløb.. jeg blev i december derfor indlagt i 3 uger på reumatologisk afd. Nogle røntgenbilleder vist at min ryg var skæv, dog ikke af alvorlig karakter, og at den nederste discus var meget smallere end de andre. Nu er jeg ude af sygehuset igen, men min ryg er stadig ikke ok. Genoptræningen hjalp, men lægerne og fysioterapeuterne var ikke helt tilfredse. Det er åbenbart mere kompliceret end som så, for jeg skal til en scanning nu her om en uges tid. Scanningen skulle gerne afsløre om jeg har en discusprolaps, eller om der er en nerverodsforsnævring. Lige nu indtager jeg morfin 3 gange dagligt + gigtmedicin.. elsker det.. NOT! det er så træls! og må nok også til at erkende at jeg er nødt til at skifte til en anden, og ikke helt så fysisk krævende uddannelse. Jeg går til fysioterapi 2 gange om ugen.. Jeg betaler heldigvis ikke for det da jeg blev henvist til det af den reumatologiske afdeling.
Så ja... jeg kender det med at have en usamarbejdsdygtig ryg 
Ryggen skal jo holde hele livet.. så det er med at passe på den, og reagere på faresignalerne hvis de opstår. Jeg troede ikke helt på at jeg i så ung en alder kunne have denne slags rygproblemer. Men jeg blev klogere.
God bedring til jer andre herinde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ooooooooooooo |
|
|
Anne: Nej faktisk ikke rigtigt. Ryggen er jo bare skæv, i skuldren og lænden. Som et S og den er 20% i grader udfra hvor den skal være og så man beregnet til gratis fysio. :s Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre bortset fra når jeg nogen gange har redet får jeg sindsyge smerter, det altså ikke særlig sjovt  Jeg tager Dolol hedder pillerne. Det er et smertestillende middel som har effekt som morfin.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også mig... |
|
|
Jeg har også en lændehvirvel der er forskudt 6 mm fra resten. Det er helt "nyopdaget" og jeg har først tid hos speciellægen sidst i marts - øv øv. Jeg har altid følt at jeg sad skævt når jeg red og især da jeg var yngre havde jeg altid den ene stigrem et hul højere end den anden. Der er flere der har kigget på mig når jeg red, for at se om jeg sad skævt og jeg har altid fået at vide at de intet kunne se. Men efter at jeg begyndte at ride(og senere købte) en hest der også var skæv, manglede muskler, havde hele vægten på forparten osv blev jeg virkelig øm og stiv i lænden og fik ondt. Hesten fik kiropraktor og hun kunne både mærke på hesten og se på sadlen at jeg sad skævt. Jeg synes dog at det gik lidt bedre et stykke tid, men her i sommers fik jeg nok og gik til lægen som sendte mig til en fysioterapi. Hun fandt ud af at jeg var låst i den ene side af mit bækken og fik det rettet - desværre rettede hun det 8 gange, men det var hele tiden allerede galt næste dag igen - nogle gange bare i den anden side af bækkenet. Jeg blev sendt til røntgen først i december og skal som sagt vente til slutningen af marts før jeg finder ud af hvad der skal gøres. Jeg er i mellem tiden meget obs på at jeg sidder så korrekt som muligt, men nogle gange er det ikke muligt og så må jeg f.eks bede min underviser om at ride eller tage en skridttur i skoven. Jeg har stort set ondt hele tiden, men det er ikke stærke smerter - mere spændt, irritabel, stiv, fastlåst osv. Det er meget frustrerende nu når det er gået meget fremad med hesten og jeg så føler at jeg ødelægger det hele 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ødelagt ryg |
Cassie84 |
17-03-2012 16:58 |
|
for et år siden efter 3 dage på job fik jeg ondt i ryggen og lige siden er det blevet værre og værre.. er på en hel masse smertestillende som tager en lille smule af smerterne, kommunen på nakken da lægerne ikke kan finde ud af hvad der er galt.. så tvunget i træning i træningscenter og det har kun gjort det værre.. nu sidder smerterne os i nakken, skulder, lænd og låret.. det er et helvede.. har brugt 2000kr på medicin såden start februar.. så økonomisk er det os hårdt.. fik en gastrisk bypass (2008)da jeg vejede for meget og min læge sagde at jeg ville ende i kørestol pga jeg er hypermobil os.. så nu har jeg tabt 50kg fået 3 skønne børn og nu vælger kroppen så at sige stop.. hvorfor nu? hvorfor ikke da den var overbelastet? har os fået en depression som følge at smerterne.. brød sammen da mr-scanningen intet viste.. det er så hårdt ikke at vide hvad der er galt.. godt du ved hvad det er og kan få hjælp..
Mor til de dejligste børn: Magnus født 040108 Julie født 040209 Oliver født 260510 Med hestene: Thor Munksgård født 280595-090811 R.I.P Viktor Enghøjgård født 210707-200811 R.I.P La Caiser født 010508 < ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig |
|
|
har du fået en diagnose - ellers var du ikke berettiget til vederlagsfri fysiterapi.  Din diagnose er faktisk Skoliose med en Cobbsvinkel over 20grader - men det er da til at arbejde med - selvfølgelig ikke selve skoliosen for den er jo fast (Gid fanden havde "Det skal du vokse fra!") - men du kan arbejde med muskulaturen sådan den er stærk nok til at holde dig fra de værste smerter. Det vil i princippet sige at din træning bliver dit vigtigeste værktøj fremover - men heldigvis er ridning slet ikke så tosset endda til sådan en dårlig ryg  Sagde fysioterapeuten i privat praksis 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cassie.... |
|
|
Cassie: Det kunne godt lyde som om, at din krop er stresset pga. spændinger. Muligvis følelsesmæssige også, hvilket kan gøre, at kroppen ikke kan reparere sig selv. Spændinger som man ikke selv kan løsne op for, kan udvikle sig og blive meget smertefulde for hele kroppen. Jeg går noget lignende igennem selv, da jeg har haft ondt i knæene/fødderne i 2 år og endelig er ved at kunne slappe af og bevæge mig frit igen. Jeg får hjælp af en ven, der er under uddannelse til kropsterapeut. Han arbejder med hele kroppen, og siger i øvrigt at genoptræning og øvelser i visse tilfælde kan være overgreb på kroppen og gøre det værre. Jeg har før været til fys, akupunktør og speciallæge men intet hjalp. Jeg er meget sensitiv ved berøringer, og min terapeut tilpasser sig hvad jeg kan kapere (han bruger bl.a. Body SDS teknikker, hvilket kan være for voldsomt, hvis kroppen ikke er klar). Jeg mediterer dertil flere gange om dagen og forsøger at mærke min indre ro, min krop og mit åndedræt. Jeg er bestemt ikke et psykisk nervevrag, men jeg har haft for travlt i længere perioder tidligere, og haft nogle følelsesmæssige fortrængninger fra min barndom som der er løsnet op for via behandlingerne. Se dig for, hvis du vælger at gå den vej, for kropsterapeuter kan være lige så forskellige som andre mennesker, og det er vigtigt at vælge en med god fornemmelse for dig, og som ikke bare kører et standardprogram af på dig. Læs evt. bogen Kroppens intelligens. Den kan ikke gøre dig rask, men den kan godt være et første skridt på vejen til at ændre nogle grundlæggende kropslige betingelser. Håber du snart kan få det bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Her er et link til en kvinde der bla laver en speciel healing der ganske enkelt kaldes ryghealing. Hun er formidabel dygtig og jeg har selv prøvet det og set folk rette sig ud på sekunder. Hvis man downloader hendes prochure kan manse billeder af før og efter der er utrolige. Jeg er klar over at healing er et meget omstridt emne, og jeg er ikke interesseret i at provokere nogle, nedgøre nogens virkelighed eller diskutere det til hudløshed. Dette er ment som et tilbud til dem der evt har lyst til at prøve noget andet og mere. Det kan være en uoverskuelig djungle derude med alle de tilbud om dit og dat - denne behandlingsform/behandler har jeg selv prøvet og anbefaler uden tøven. www.ryghealing.dk/dan/index-dk.htm Jeg håber, I hver og en finder et mirakkel og får det bedre!
Venligst Maluna *** Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| `dddddddddddd |
|
|
Ved i godt at indlægget er fra år 2009 ?
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra ♥Cashew♥ |
chris »97« |
18-03-2012 12:19 |
|
Af ren nysgerrighed, har det så hjulpet med din behandling hos fysioterapeut?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ttttttttttttt |
|
|
Chris: Nej, det har ikke hjulpet min ryg og jeg stoppede også med et efter 3 mdr ca hvor jeg kom fast to gange om ugen hos en. Jeg skiftede endda også fysio'er et par gange. Men nix, det hjalp stadig ikke  Nu har jeg fundet ud af at det hjælper rigtig meget på min ryg at ja - RIDE Ride, ride, ride, ride - det gør den bare SÅ stærk og god. Hvis jeg ikke rider i en uge, så bliver den slap og så begynder den at gøre ondt igen. Samt en ordenlig dressursadel som er god for min ryg, med et godt dybt sæde som støtter min ryg når jeg rider Det har hjulpet helt vildt. Da jeg lavede dette indlæg red jeg rundt i en gammel springsadel som bestemt ikke var god for ryggen. Nu har jeg heldigvis min skønne dressursadel og en god springsadel. Men.. Jeg får stadig lidt ondt i min ryg hvis jeg rider for længe og for tit i springsadler Men det må jeg leve med. Jeg rider pt også to andre heste - udover min egen i løbet af ugen. Så går jeg til pilates som styrker den rigtig meget, hvilkent er super godt for den. Jeg kan virkelig mærke det også  Jeg tager aldrig smertestillende piller mere nu mod min ryg..
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra ♥Cashew♥ |
chris »97« |
18-03-2012 13:05 |
|
Det er da super at høre Giver altid håb at høre sådan en historie  Dejligt at høre du har fundet noget der hjælper, i stedet for en masse medicin 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|