Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Alt det nat-tisseri...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 15:31

Jeg læste lige i en af gratisaviserne (muligvis MetroXpress) her til morgen, at det faktisk er "normalt", at man er nødt til at skulle op flere gange om natten for at tømme blæren. Og her gik jeg og troede, at jeg var den eneste.

Andre HN'ere, der har samme problem - og måske endda har været til lægen med det? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at høre, hvilke forklaringer de kvaksalvere kommer op med.

Caroline - som synes, det er sørgeligt, at så mange mennesker har dårlig livskvalitet pga. dum blære.

A horse walks into a bar, and the bartender says:

Why the long face?

Med licens til at bitche!

0
0
Svar på denne tråd

Drikker ikke
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 15:33

Efter kl. 21...

Så kan jeg sove i 10 timer uden at vade rundt i natten.

Har jeg spist sushi, jeg "drikker" næsten soya og wasabi, kan jeg drikke litervis også efter 21. saltet binder vandet.

Illum

*

Nej det er ikke stavning eller formulering der gør en seriøs skribent..

Det er om personen er til at holde ud "høre" på,eller om personen er en latterlig selvhøjtidlig,selvretfærdig klynker.

0
0
Svar på denne tråd

Heldige dig...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 15:52

Bare jeg havde det så let. Jeg har efterhånden forsøgt alt, men det har tilsyneladende intet med mit væskeindtag at gøre, eller hvornår jeg tager det.

Jeg kan stoppe med at drikke og spise kl. 17.30, klare mit nat-toilette kl. 23 - og alligevel skulle op hver anden time om natten. Nogle nætter kan jeg nøjes med at skulle op en gang (eller sågar sove helt igennem ), selv om jeg har drukket en masse cola efter kl. 21.

Det kom meget pludseligt fra den ene dag til den anden, at jeg hele dagen igennem kørte på halv blærekapacitet. Efter ca. 9 måneder tog jeg til lægen, som gav mig et tre-dages skema, jeg skulle udfylde. Hendes konklusion var, at jeg skulle lære at holde mig og dermed øge min kapacitet (260 ml. er åbenbart ikke nok), have mit væskeindtag om formiddagen og ikke drikke efter kl. 16 - og så skulle jeg ellers bare vænne mig til at skulle op mellem en og seks gange om natten. Fed hjælp...

Jeg har ellers altid haft selskabsblære af format, hvilket bare gør dette her endnu værre.

Caroline

Why the long face?

0
0
Svar på denne tråd

så så :o)
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 15:58

Nu skal du ikke være så ked af det ;)

du skal da bare være glad for du ikke har det modsatte problem... min blære er for stor og jeg kan gå op til 1½ døgn før jeg skal tisse.. og kan på ingen måder mærke det..

hvilket resultere i jeg har fået kronisk blærebetændelse så det hedder piller hver eneste dag :(

Jeg fik afvide af min urolog at en normal blære skal tømme ca hver 3 time.. og det må i realiteten også gælde om natten.. :)

så vær du glad for den virker :)

0
0
Svar på denne tråd

Virker
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 16:22

Jo, den virker - skal jeg da lige love for. Det er heller ikke det, der frustrerer mig. Det frustrerer mig bare, at jeg er konstant træt, fordi jeg ikke sover ordentligt om natten. Jeg har problemer med overhovedet at falde i søvn, fordi jeg er blevet helt paranoid og hele tiden tror, at "Så, nu skal jeg på toilettet!".

Jeg kan også vågne brat flere gange om natten, fordi jeg vil være på forkant med tingene - og så er det svært at skulle falde i søvn igen, når først man ligger og frygter, at hvis man ikke går på toilettet alligevel, så ender man med at tisse i sengen eller falde ned ad stigen på vejen til toilettet, fordi det pludselig skal gå stærkt (vi er ved at bygge hus, så vi sover på førstesalen, mens vi laver stueetagen).

Men som kvaksalveren også sagde til mig: Det skal du bare vænne dig til.

Jeg kunne nu stadig godt tænke mig at få svar på, hvorfor det kom så pludseligt. Det er nok også lidt der, hunden ligger begravet.

Caroline

Why the long face?

0
0
Svar på denne tråd

problemet har været der..
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 16:36

i mange år, men det er først nu der er focus på det.

Ofte er det forbundte med stress, hvor man feks. bruger det at skulle op og tisse hele tiden, som en grund til ikke at få sovet=slappet af.

Kaffe og frugtjuice om aftenen, kan forværre det betydeligt.

Man kan få piller, som nedsætter dannelsen af urin om natten, men de er meget dyre i indkøb og meget vanedane.

Man kan dog selv, gøre en hel del for at afhjælpe problemet. en god overmadras, et uldtæppe oven over dynen og nattøj på kroppen, så kan holder sin krop varm hele natten.

En kop med urte the feks. godnat the, er også med til at få kroppen til at slappe af og derved ikke stresse og danne urin.

Baldrian piller, en times tid indne man går i seng, kan også være godt til at få kroppen til at slappe af.

Jo mere man stresser op over ikke at kunne sove, for man skal jo alligevel op om lidt og tisse, jo flere gange skal man op.

Jeg havde det værst søndag aften, for jeg vidste jo, at jeg skulle tidligt op og derfor havde brug for at falde i søvn.

Baldrian piller blev min redning. Tre stks et times tid inden jeg skulle i seng, en varm kop med godnat the og en lun seng, ja så var problemet løst.

Jeg kan godt få en enkelt nat engang imellem, men det er ofte hvis jeg har haft travlt og lidt stress i løbet af dagen.

MOBBEN IMC.

Går dine heste og ponyer med svømmefødder i løsdriften, så ring og hør om vi måske kan hjælpe dig.

vognmand/entrepenør

Per Christensen 20285450

0
0
Svar på denne tråd

Nat-tisser
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 21:13

Medmindre jeg dehydrerer mig selv, skal jeg næsten også altid tisse om natten, også selvom jeg intet drikker de sidste 3-4 timer før jeg går iseng.

Sådan har det været så langt tilbage jeg kan huske, og min mor gør det også ved jeg....

Som regel skal jeg op én gang, det er ikke noget problem, falder hurtigt i søvn igen.

Hvis jeg har drukket mere end normalt, så måske to - eller evt tre gange, men stadig uproblematisk.

Hvis jeg derimod er meget stresset - kan jeg skulle op og tisse 5-6 gange i løbet af natten, ofte inden jeg overhoveet falder ordentligt i søvn, men så er det helt klart pga stress og intet andet, og mægtig irriterende til gengæld

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 21:37

Jeg vil ikke mene at det er normalt at rende på toilettet mange gange om natten, uanset hvad din læge siger.

Drikker du ikke en masse inden sengetid, så skulle kroppen undlade at lave en masse urin om natten.

Da du er hunkøn kan man udelukke prostata problemer, men jeg mener bestemt du bør søge læge igen, om ikke andet, så en anden læge.

Det kan være psykisk, men også fysisk, så det bør undersøges.

-------------------------------

Modetøj og gallakjoler til små penge, hvor alle kan være med.

www.skindbjerg.com

0
0
Svar på denne tråd

Natteaktiv blære
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 21:59

En blære skal tømmes hver 3-4 time i DAGTIMERNE men dette gælder IKKE om natten. Hen mod aftenen begynder vi nemlig at producere en øget mængde af noget der hedder antidiuretisk hormon. Dette hormon sikrer at vi ikke tisser flere liter i løbet af dagen ved at hjælpe til at væske filtreres tilbage fra nyrerne (og hele det MEGET komplekse system heromkring) men en stigning i hormonet sikrer at man kan sove flere timer uden at skulle på toilettet. Derfor er urinen også mere koncentreret om morgenen - der er jo blevet tilbageholdt en del væske så mængden af affaldsstoffer er relativt høj.

Hvis man føler at den nattelige vandladning udgør et problem fordi ens søvn forstyrres så synes jeg da man bør opsøge en læge, der evt kan henvise en til en urolog. Man kan få medicin mod nattelig vandladning og man kan med hjælp i mange tilfælde også optræne blærefunktionen til at fungere mere hensigtsmæssigt.

Kik evt på:

www.ugeskriftet.dk/portal/page/ portal/LAEGERDK/ UGESKRIFT_FOR_LAEGER/ TIDLIGERE_NUMRE/2002/UFL_2002_33/ UFL__2002_33_37464

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

Prostata
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 20:41

"Da du er hunkøn kan man udelukke prostata problemer"

Sjovt du lige nævner det, Pjevs 1, for jeg var på et tidspunkt så frustreret over det konstante rend, at jeg faktisk stillede mig selv det spørgsmål, om det ikke egentlig kunne være det. Desværre tænkte jeg ikke lige på at holde den strøtanke for mig selv - eller på de to stakkels (mandlige) svenske studerende, der sad lige ved siden af mig.

Jeg er en frossenpind, så jeg sover altid i masser af tøj og med en dyne, der virkelig holder på varmen. Jeg har det altid meget varmt, når jeg skal sove. Så den kan jeg godt sætte flueben ved. Jeg vil helst ikke tage piller, hvis det kan undgås; men hvis problemet ikke kan løses på andre måder, må jeg jo tage mig lidt sammen.

Hippo: Jeg er imponeret over, at det ikke er generende for din hverdag, at du vågner så mange gange om natten.

Min kæreste har faktisk sat en svag pære op på toilettet, så jeg ikke behøver tænde lyset, når det er (et forsøg på at holde mig så døsig som muligt, så jeg hurtigere og lettere falder i søvn igen). Alligevel ødelægger dette natlige renderi min døgnrytme og bevirker, at jeg er mere eller mindre konstant træt (som i ved-at-falde-i-søvn træt). Havde det ikke haft så stor indflydelse på min dag havde det ikke gjort mig så meget, hvad jeg laver om natten.

Havde jeg haft dette problem altid ville det (måske) heller ikke have gjort mig så meget, som at det er kommet meget pludseligt; og min læge bare siger, at jeg skal tage mig sammen og komme videre. Heldigvis har jeg meldt mig på venteliste til en anden læge, så må vi se, hvad hun kan gøre.

MaggieMay: Meget informerende - og skræmmende - link.

Caroline

Why the long face?

0
0
Svar på denne tråd

Jae- sådan er det vist
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 20:49

Jeg går på wc før jeg går i seng, skal op og på potten, så sover jeg. Og når jeg vågner skal jeg igen- og står op.

Det er lidt noget møg for kønslivet, da manden jo gerne vil om morgenen- og jeg skal tisse....

Jeg ønsker mig et toilet ovenpå! ;-D

Det med knibeøvelser- er forresten godt for begge køn. Og for kønslivet.

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

Samme problem her...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 22:30

tisser min. 3-4 gange om natten, men der er så en ganske god forklaring idet jeg er gravid ;-)

Tidligere vågnede jeg max 1 gang om natten for at tisse, så jeg synes det er drønirriterende.

Mvh. Juliette

Nu med verdens største guldklump i maven, som melder sin ankomst til sommer :-)

Bedækning ved

Perseus , Shulay Gold fever og Shaklan Ibn Saskatoon

0
0
Svar på denne tråd

bum bum lucky me :P
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 22:43

Jeg er vist heldig :D

Jeg skal næsten ALDRIG op om natten og på toilettet.

Nogle gang skal jeg en enkelt gang. Og det haster ikke engang med at komme på toilettet om morgenen :D ...

Men jeg håber for jer alle sammen at i finder en løsning på den forstyrrede nattesøvn

Hilsen Tea

Nu med part på

Funi -rød islænder

&

Hansi -Gotlandsruss

0
0
Svar på denne tråd

tisseri
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 22:53

jeg skal kun op og tisse en enkelt gang om morgenen såfremt jeg vil sove længe. mere end 9-10 kan jeg ikke holde igen.

jeg læste en artikel omkring emnet for nyligt. det blev fastslået at rigtig, rigtig mange døjer med problemet og tror det er normalt, hvorfor man ikke får gjort noget ved det.

det er ikke normalt, da kroppen selv bør omstille sig til 'nat-cyklus', og jeg mener da, at artiklen opstillede flere mulighed for at komme på rette vej.

Den stolte ejer af Miss GiGi -> Fuldblod kåret i DH

Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
0
0
Svar på denne tråd

Min krop er vist på natcyklus
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 01:48

Jeg vågner ikke og skal, men jeg skal før jeg sover, og når jeg vågner.

Nåh, nu læste jeg lige, at folk kun har et kønsliv engang om ugen. Det kan vi vist godt leve op til. Om ikke andet- kan jeg vel tvinge manden op. Så undgår vi nogengange morgentisseriet.

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

natroderi
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 02:35

Jeg har selv haft et lignende problem, og i perioder med dårlig søvn, forværres det, og det bliver jo hurtigt en ond cirkel. Desuden er jeg vildt tørstid sidst på aftenen. I mit tilfælde kan det hjælpe mig med to panodiler inden jeg skal sove, da jeg får mere ro. Hvis ikke du plages af nogen smerter, kan du måske komme ud af din dårlige vane ved at tage sovemedicin i en kortere periode. Det har hjulpet mig til at vænne mig til ikke at rende hele tiden, men jeg har også måttet tage tyren ved hornene, ofret et par nætter til dålig søvn, og så tvunget mig til ikke at stå op for at tisse, i hvert fald tisse færre gange.

Hvis ikke du fejler noget, er det vigtigt at du finder en metode til at bryde den dårlige vane. Held og lykke!

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

www.nordsvensken.org/jylland

0
0
Svar på denne tråd

Jeg drikker alt for lidt...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2009 15:01

Er ganske enkelt ikke tørstig (ved godt det ikke er så smart) - så nej - jeg er aldrig på toilet om natten.

Hilsen Jannie
med Super Sisse og Sammie Superstar :-)

www.nokke.dk

webdesign og grafisk arbejde

Eskadron klokker med lam sælges - se annoncen

Lækker dækkenundertrøje med pels sælges - se annoncen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider