|
|
| At stave hestens navn rigtigt? |
|
|
Nu er jeg blevet nysgerrig! Jeg sad lige og læste denne tråd på Avl www.heste-nettet.dk/forum/4/205817/ 205817/ hvor Birgit fra Stutteri Freden fortæller, at et af hendes opdræt blev døbt om til Fredens Golden Zidanne, hvilket hun er godt træt af, også fordi navnet (formentlig) er stavet helt forkert. Man må formode, at det skulle være enten Zidan, som ham, der spillede i Superligaen, eller Zidane, der jo henrykkede os gang på gang i de franske farver.
Det fik mig til at tænke på, at jeg tit ser "alternative" stavemåder i hestenavne her på HN, bl.a. i navnetråde, og nogle gange undrer jeg mig over, om det skyldes, at folk ikke gider at tjekke en ordbog eller internettet, inden de navngiver hesten eller kommer med navneforslag, eller om det er med vilje, for at give navnet et "twist", som f.eks. "Firfødderne" Zalmiak og Zardin, hvor vi jo godt ved,at den rigtige stavemåde er med S, men hvor de helt bevidst er navngivet med Z.
Et andet eksempel er en travhest, der hedder Min Chameur - hver gang jeg ser det navn, tænker jeg "der mangler da et R?". Eller er det mon med vilje? En Google-søgning på "chameur" giver godt 13.000 hits (sjovt nok er der rigtig mange heste imellem med navnet Chameur), mens "charmeur" giver 651.000 hits! Jeg er ikke i tvivl om, hvad der er den rigtige stavemåde - men derfor kan det jo godt være "stavet forkert" med vilje.
Hvad gør du, hvis du skal navngive en hest (eller et andet dyr)? Skriver du det første og bedste, der falder dig ind, tjekker du stavemåden, eller ændrer du med vilje lidt i navnets stavemåde, for at give det et særpræg?
Og lad mig lige understrege, bare for at komme evt. sure kommentarer i forkøbet : denne tråd handler på ingen måde om folks personlige evne til at stave eller formulere sig, men om det enkeltstående tilfælde, at man skal navngive et dyr, som nok skal bære rundt på navnet i mange år - hvor grundige er folk så med stavemåden?
Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg reagerer |
| Forfatter:  |
tralle-trold *Tone* |
| Dato:  |
08-01-2009 23:39 |
|
på ordelingsfejl. Det er alltid en hest herinde jeg reagerer på navnet dens. Dragon Fly i 2 ord. Jeg går ud ifra at ejeren skulle kalle den Dragonfly som er navnet på en flodt øjestikker. Men det heder den altså ikke dersom det var meningen den skulle hede det.
livet består af både solskinn og regn og sammen bliver de til den vakreste regnbue købes køreklar hestetrailer m/ frondtudgang 10 000 -20 000 kun jylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg blev |
Naannaa *Chopin* |
08-01-2009 23:42 |
|
lidt fornærmet da hende pigen der købte stephanie, omdøbte hende til stefani.. helt ærligt Jeg fik så pænt informeret hende om fejlen og hun rettede det straks 
Nanna
And the rain will kill us all We throw ourselves against the wall.
Keep your friends close. Keep your enemies closer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| navne.. |
|
|
Jeg ville aldrig navngive min hest et almindelig velkendt ord og så lave om på stavemåden. og dog... Min mor har en veninden, som havde en hoppe der hed Tjess (Chess) og føllet efter denne hoppe blev døbt Tjesterfield. Her synes jeg, det var rædsomt, men jeg synes at alle Firfods navne er sjove og gode, også dem med speciel stavemåde. Men Firfod gør det med navnene helt gennemført specielt, så det ville næsten være forkert, hvis det var stavet helt efter bogen. Zidane/Zidan/Zidanne er jo et navn og ikke et ord og her er der vel ingen "rigtig" måde at stave på. Det kan jo godt være at der findes nogen i verden der vitterlig hedder Zidanne. Min egen pony omdøbte vi fra Soleime til Chanell. Det blev til en blanding af, at min mor gerne ville have, at hun skulle hedde et parfume-navn og jeg ville have, at hun skulle hedde Janel efter en hest i en historie jeg havde læst i et Wendy-blad  Vi kunne blive enige om Chanel, men min mor foreslog, at det skulle skrives med to l´er, så det var lidt anderledes end parfumen. Det var jeg ligeglad med, for jeg fik jo næsten min vilje med Janel fra Wendy, så stavemåden fik min mor til at bestemme 
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen De bedste kys kommer fra en varm mule
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rthrtjety |
|
|
Da jeg skulle finde et navn til min hund for 6 år siden (der var jeg otte år), der var det Siggi der var det jeg synes bedst om, og så skrev jeg det på så mange måder jeg kunne finde på; Sicki, Sikki, Siggy, Siggi, Zicki, Ziggy, Zikki, osv. og så fandt jeg det jeg bedst kunne lide: Siggi. Med mine andre dyr, marsvin, dværghamstre, kanin, kælehøns, der tog jeg bare det navn der først faldt mig ind (når jeg havde set ham/hun): Bums (dværghamster), Speedy (dværghamster), Lisa (dværghamster), Eddie (marsvin), Freddie (marsvin), Minnie (marsvin), Lotte (marsvin), Trine (høne), Berta (høne), Strudt (høne), Martha (høne), men nogle af dem er underlige.. 
Mvh. Cecilia
Passer/PartAf - Fjordbollen Misty! - Og fjord/-lippizaner unghesten Limbo! Looooooove(L)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navne... |
|
|
Jeg undrer mig også gevaldigt når jeg ser heste, hvis navn er stavet galt. Især når det ikke er en åbenlys ændring, der netop, som du siger, kan give et særpræg. Derudover krummer jeg tæer når et navn er grammatisk forkert, eks. Elmegården's Starlight eller når en hoppe hedder Petit eller når den hedder noget på "udenlandsk" som ejeren ikke kan udtale. Kendte engang en hest ved navn Desire, som ejeren udtalte som "det-siger". Eller når en historisk person bliver stavet galt, så et eksempel på MP for lidt siden som var helt misforstået, nævner ingen navne. Jeg forstår heller ikke at man som ejer kan finde på at stave sin hests (eller sit eget) navn med lille begyndelsesbogstav? Det er da ret basalt at navne begynder med Stort!
Nu i Malaga - hvor solen skinner, naturen er fortryllende, og hestene er fantastiske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er ligeglad hvad de hedder |
|
|
de kan hedde hvad som helst og jeg undrer mig sjældent. Synes nogle gange det er fjollet og jeg må indrømme at jeg synes avlerne snart skal være noget mere opfindesomme. Jeg har redet 4 valakker efter heslegårds platin de har alle hede platini i en eller anden udgave med eller uden mærkelige appostroffer.
Med venstre hånd Line og Calano
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina |
|
|
Det har du helt ret i - der er da garanteret nogen, der hedder Zidanne. Men når man vælger et navn, der ligger så super-tæt på en eller flere kendte personers navne, så antager jeg altid, at hesten er opkaldt efter "kändissen". Jeg tror i hvert fald, at rigtig, rigtig mange vil have en af de to ovennævnte fodboldspillere i tankerne. Og så vil folk vel uundgåeligt tænke, at det er stavet forkert? Chanell synes jeg faktisk er okay, selv om der ganske rigtigt er et L for meget, hvis inspirationen er hentet fra Coco Chanel. Jeg tænker nu også mest på de eksempler, hvor folk kaster sig ud i lange og snørklede udenlandske navneforslag, og hvor jeg nogle gange sidder og tænker "øh, jeg tror LIGE, du skal tjekke en ordbog!", eller forslår et velkendt navn, men så staver det forkert. Et eksempel som det, tralle-trold kommer med er vel et meget godt eksempel på en "smutter", der let kunne være undgået med et enkelt opslag. Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg krummer |
|
|
også tæer over den slags - kan slet ikke forstå, at man ikke lige tjekker efter før man staver forkert. ISÆR ved franske og spanske navne - hold nu OP, hvor er der mange, der staver forkert. Det ses også meget i islænderkredse, at folk får stavet forkert eller fordansket navnene på en helt ukorrekt måde. Og så er der klassikeren - når danskere ikke kan stave til Beauty eller Beautiful - eller Surprise - eller eller eller... Jeg kan næsten ikke ha' det...
Vinterhilsner fra Sine ~A horse is poetry in motion~
Who am I? www.freewebs.com/sinehn/ Barefoot London (bomløs sadel) sælges - skriv for info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eneste der tisser mig af |
|
|
er det her nymodernes at S skal erstattes med Z som f.eks Musse blir til Muzze for Z er åbenbart sejt ??????? så skulle Staro hedde Ztaro?? næææhh ikke nikke nej
Velkommen til HN "Join the Battle"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malou blev til Malov |
|
|
Vi havde en smuk lille welsh hoppe der sku døbes Bakkegårdens MALOU men på stambogskontoret læste de forkert og derfor er hendes navn MALOV ...ikke lige meningen men hun har levet med det i 15 år og er aldrig blevet kaldt andet
Ved uddannelsen af heste og ponyer, skal man skynde sig langsomt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den didaktiske del! |
|
|
Som lærerstuderende med dansk på linie må jeg give jer ret. Piger som bruger hele deres barndom i en stald lærer en hel del der, og det var også på rideskolen jeg lærte at stave til Beauty, for det hed en hest jeg red. Så måtte man jo lære at stave det når man skrev det med hjerter omkring i sit stilehæfte  Bortset fra det, kan jeg godt forstå, at folk gerne vil peppe navnet lidt op på deres allerstebedsteste yndlingspussernullergøj. Den er jo noget ganske særligt og kan ikke hedde noget, andre almindelig dødelige har heddet før. Hilsen Jane (som endnu ikke er ekspert i kommasætning, men bare rolig, har 1½ år igen inden jeg skal undervise jeres børn)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Apropos - |
JLH ♥Wannamus♥ |
09-01-2009 00:43 |
|
Muzze så ved jeg at der kun er en hest i DK med det navn og den er født i 87, så Z tendensen er åbenbart ikke udbredt på alle områder 
Mvh Janni "ja - de mangler jo ikke noget" Frit citeret efter G.C.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Her må Vodagergård vist på banen 
Føllene fra 2008 blev navngivet Adell og Abiegail.
Adell blev stavet sådan, fordi ejerne syntes, det passede fint, når hendes mor hed Bell.
Da Abby blev født, var der lidt gået sport i det med forkert stavning, så hun fik navnet Abiegail.
Havde jeg selv kunne bestemme, havde jeg kaldt dem Adele og Abigail, hvilket er korrekt.
Nu kan det være ligemeget med Abby, da hun desværre ikke lever mere, men jeg tror aldrig helt, jeg vender mig til Adells stavemåde. I min verden er hun blevet til "Delle-hesten", og nej... Det er bestemt ikke bedre 
Mvh. Julie
---
Medhjælper hos Vodagergård, avl af danske oldenborgheste. Besøg vores hjemmeside på www.vodagergaard.dk
Alexia af Vodagergård †10.11.2008 -Du er savnet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navne.... |
|
|
Når vores datter starter stævner på den ene af sine heste, er der mange - når programmet udsendes - som undrer sig over hesten navn og spørger om der mon ikke er sket en "tyrkfjel" i programmet. Nej. Hestens navn er Fan Gogh og ikke Van Gogh.
Der, hvor "Gogge" er avlet starter alle afkommene med F - så derfor Fan Gogh.
En lille smil - første gang datteren skulle starte stævne i hjemmeklubben, var der mange der var spændt på, hvad det mon var for en hest, hun stille op på, thi i hverdagen bliver Fan Gogh kun faldt for "Gogge" 
....................
En ting er, hvordan hestens/ponyens navn staves... men hvor kan man dog krumme tæer, når man til stævner hører de mest besynderlige udtalelser af navnene.... Vi har altid gjort meget for at udtale hestens/ponyens navn korrekt, når ekvipagen blev kaldt ind på banen.
Man undres dog ofte, hvor folk dog finder de dér besynderlige navne 
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Trakehner = Tragedie; Taipan DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Karoline er en shetlænder, og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu var Muzze |
|
|
et eksempel på at stave med Z ikke en konstatering
Velkommen til HN "Join the Battle"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjove navne. |
|
|
Julie *Vodagergård*; Adell/Adel er faktisk et arabisk navn *S* Så det behøves ikke være stavet forkert. Nu er araberen jo mit hjertebarn. Hvilket jo også gør at man støder på mange sjove navne, med arabisk klang. Men der er altså mange som ikke kender de basale grundord i arabisk. Tit ses hopper hedde noget ala, "Malene søn af Marta". Eller "Ole datter af Finn". Eller navne som "Et Bord" eller bare en sammensætning af små ord som "En At Af" Jeg krummer godt nok tæer over disse navne. Hvorfor tjekket folk det ikke op, når de registrerer deres afkom...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest..... |
|
|
Min hest hedder MEISTER men jeg får tit sms beskeder fra de andre opstaldere hvor han bliver stavet Maister, Mister eller Mester  Men jeg ved jo hvad de mener 
Louise - med Meister drengen!
ღ ღ Chess - For evigt elsket og savnet ღ ღ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestenavne |
|
|
Nogle af vores venner er helt kommet ud over risikoen for at deres heste får stavet deres navn forkert deres afkom hedder simpelthen K og J og DD(Kay Jay og DeeDee)
Ved uddannelsen af heste og ponyer, skal man skynde sig langsomt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Kassen: Det var jeg slet ikke klar over Er det så den arabiske form for Adele eller betyder det noget andet? (Nu vi taler om talemåder, så har vi ofte oplevet, at Alexia blev kaldt "Alex-ia" til diverse skuer. Det lyder fuldstændig skørt, og jeg fatter ikke, at det ikke falder folk naturligt, at hun udtales "A-lexia".)
Mvh. Julie
---
Medhjælper hos Vodagergård, avl af danske oldenborgheste. Besøg vores hjemmeside på www.vodagergaard.dk
Alexia af Vodagergård †10.11.2008 -Du er savnet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| F-e-e-e-lur |
Camilla (Felur) |
09-01-2009 09:16 |
|
Felur er en bevidst omskrivning af Filur. Han er so far den eneste hest, der har heddet det og det gav også nogen sjove udtalelser rundt omkring. Felur er dog faktisk et islandsk ord, som jeg fik oversat for en del år siden, men det er gået glemmebogen siden da. En i stalden lavede dog en kvajer, da hun fik et afkom efter Diamond og navngav føllet Daimonds XXX. Udtalen er jo også 'dajmond' og da jeg forsigtigt påpegede fejlen, så tog hun sig til hovedet og sagde: "Åh, nej! Og jeg har lige sendt papirerne ind!". Dén kunne have været undgået ved at undersøge tingene lidt bedre  Det pudsige er, at jeg faktisk fandt "føllet" for en måneds tid siden - bare her seks år senere. Det kunne være, at jeg skulle undersøge, om fejlen nåede at blive rettet inden stamtavlen blev trykt, hehe.
Hesteklip.dk
kører på Vestegnen, Roskilde, Storkøbenhavn/Amager og det meste af Nordsjælland. Nu med video - se mere på www.myhorse.tv, hvor du kan få et gratis prøveabbonnement.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alme'ti Z |
|
|
Jeg har haft en DV'er som hed Alme'ti Z, - dét var dælme kryptisk at lære at stave! Tror det er et mix af hans linie, som indeholdt Zalmeco, Tiki, Almé Z. Men specielt, det var det  Da jeg skulle navngive mit føl, kom han til at hedde Jealouse Guy, i starten havde jeg stavet Jaloux Guy, men en venlig HN'er rettede mig! Har sikkert stavet det forkert igen *GG* - Men skidt, han skulle ikke registeres nogen steder, og han endte alligevel med kun at hedde sit kælenavn, UFFE!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe |
|
|
Hedder og staves Roxsane - det har hun gjort siden jeg købte hende for 12 år siden og sikkert længere, i hvert fald minimum siden 3 ejere før hende hvor hun var 3 år, som er det længste jeg har kunnet finde tilbage. Det er en underligt måde at stave på, det med xs, men det er nu engang hendes navn, og jeg har bibeholdt det. Til stævner bliver hun ofte, selv om jeg skriver det korrekt på anmeldelsen, stavet Roxanne, som måske er mere oplagt. Da jeg skulle navngive hendes søn overvejede jeg længe, om jeg bevidst skulle tage Xs med igen, men valgte at lade være og nøjes med X - og så et mere eller mindre stumt h, han hedder Xantho - og der blev tænkt rigtig meget over både navn og stavning!
Mvh Mette Defineret ponyrytter · Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navne... |
|
|
I skulle prøve at have haft en hest der hed Aloysius. Lad mig sige det sådan...Der var MANGE måder, som han blev stavet på af dyrlæger o.s.v. Min søde gamle smed spurte altid, om jeg ikke bare kunne kalde ham for Klaus  ...Og til stævnerne var de helt fortabt, når de skulle kalde en!
"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry" Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært med arabiske navne |
|
|
Jeg kunne også godt have lyst til at lave om på udtalen af AC Hallechs navn...men det er svært, når han længe er blevet kaldt Hallech eller bare Halle. En tunesisk bekendt mente nemlig at navnet måtte være en tilnærmelse til det arabiske ord for "hvorfor" - som vist udtales 'allesh'. Og det synes jeg egentlig lyder mere elegant end Hallech. Men hvis jeg nogensinde flytter til Sverige, bliver udtalen ændret - Hallech lyder nemlig temmelig meget som hallick, der er det svenske ord for alfons. Og jeg har ikke den store trang til at stå og råbe på min "pimp" ude på folden 
/Trine og Hallech "Shagya-araberen er en juvel i europæisk hesteavl!" - Citat: Dyrlaegevagten.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestenavne |
|
|
Min første hest hed Luize. Købt på et marked og navnet mumlet ud. Jeg valgte så at stave det helt åndsvagt, så det ikke var som det almindelige pigenavn Louise. Derfor Luize. Min anden hest, døbte jeg også selv. Han blev kaldt Killimanjaro. Helt med vilje at det er stavet med 2 L'er istedet for 1 som i bjergets navn. Dette fordi at jeg kun havde brugt bjerget som inspiration, men han er ikke direkte opkaldt efter det. Og synes det så bedre ud med de 2 L'er.
Mvh Maria
Imellem sort og hvid er der en masse farver
En god hest har aldrig en dårlig farve. Gammelt ordsprog
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ahrensberg |
|
|
Ha ha - jeg kunne ellers lige se det for mig! Du står uskyldigt og kalder på vidunderet, mens dine nye svenske naboer står og tager sig fortvivlet til hovedet og tænker "danskjävel!", mens de holder deres børn for ørerne! 
Jeg kan se, at der er andre end mig, der nogle gange studser over de alternative stavemåder, man af og til støder på. Jeg synes måske, at der er lidt mere "fri luft" til at være kreativ, når det gælder alm. egenavne, som Julies eksempel med Adell og Abiegail - så længe man bare ikke er i tvivl om, hvordan hestens navn udtales.
Men det er også ofte eksempler, som dem Sine nævner, hvor dyret hedder et eller andet farligt fint engelsk, spansk eller fransk, men hvor folk har stavet det som en brækket arm, at jeg undrer mig over. Så lang tid tager det vel ikke at tjekke en ordbog? Eller hvor man har opkaldt efter en meget kendt person, eller et kendt varemærke, og så staver det forkert - det burde vel hurtigt kunne tjekkes på internettet. Da vi skulle navngive vores føllebølle, der hedder Ramazzotti, tjekkede jeg også lige nettet, for jeg var helt ærligt i tvivl om den helt korrekte stavemåde - havde jeg skullet stave det udelukkende fra hukommelsen, så var det nok kun blevet med ét Z, men det korrekte er altså med to.
Julie: jeg tror A-lexia er der engelske (og danske) udtale af navnet, mens Alex-ia er den sydeuropæiske. Jeg mener bl.a., at den græske prinsesse Alexia altid udtales Alex-ia. Jeg ved ikke, om det kan være derfra, folk er "farvede" af den sydeuropæiske udtale.
Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjove navne |
|
|
Jeg synes jeg plejer at være god til at checke stavemåder inden jeg udfylder papirerne til indsendelse. Jeg opdagede nemlig også at RamaZZotti var med 2 Z'er så det blev korrekt. Baronne skulle egentligt have heddet Baroness(e), men da hun skulle hedde La foran, så måtte det være fransk og dermed blev det La Baronne, jeg var forbi biblioteket og checke dansk-fransk-ordbogen. Vores gamle hedder Balalajka hvilket også kan staves på et hav ef måder.  Jeg kan også huske da min svigerinde havde navngivet sit hoppeføl Belle Amie, som er den korrekte stavemåde, men også et af de navn hvor der ses mange alternative stavninger Bel Ami (= hankøn), Bellami osv. Min veninde bruger også det med at ændre forbogstaver så de kommer til at passe fx Chasmin.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navne... |
Tullermus |
09-01-2009 12:26 |
|
Min gamle hoppe hed Nipsen Ask og jeg har et utal af gange hørt "jamen -et nips, nipsET! Der er da ikke noget der hedder Nipsen?" Og nej, det er der ikke, men det hed hesten nu engang og det var ikke mig der besluttede det. Min nuværende hedder Déjà Vu og jeg skal altid tænke mig om når jeg skriver det, for det der med accent aigu og accent grave og hvad vej skal de nu vende og hvor forvirrer mig altid. Det bliver helt sikkert også sjovt når vi engang skal til at ride stævner, jeg forudser at det nok aldrig vil blive trykt korrekt i programmet. Men det er også ok, man forstår jo fint navnet selvom der skulle stå Deja Vu. Og når nu den RIGTIGE stavemåde er med begge accenter (selvom jeg har set en her på HN hvis hest hedder det kun med accent aigu), så er det altså det dyret hedder på papiret. I daglig tale kommer han jo nok altid til at hedde følle eller basse  /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
MetteSamson ♥Samson♥ |
09-01-2009 12:30 |
|
Samson hed rigtig Fjordly´s Peik  Samson blev han kaldt pga. jeg elskede tegnefilmen "Samson og Sally" da jeg var lille. Det er den med de 2 små hvaler  Folk vidste heller ikke helt hvordan man udtalte Peik - I kan jo selv gætte jer til hvordan nogle af udtalelses-forsøgene har lydt  Knus
Knus fra Mette *Med ingen hest*
Vil du ha' fart og fest - Så er en Travhest bedst!
*R.I.P Min elskede Samson, han var den flyvende Fjordhest!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
|
|
Nej, så hellere Samson - der skulle ikke være de store muligheder for fejlfortolkninger! 
Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Johanne ♥Corano♥ |
09-01-2009 13:38 |
|
Det irriterer også mig rigtigt meget! Men det er nok fordi alle grammatiske fejl i det hele taget forstyrrer mig meget. Ikke altid en god egenskab at have, folk kan blive trætte af det  Men den mest almindelige fejl, og i mine øjne mest irriterende fejl, er når folk sætter en apostrof i genitiven, altså f.eks. Gården's Beauty. Hvornår lærer danskere, at man ikke sætter apostrof, når man danner genitiv?! Det gælder generelt, at folk ikke kan finde ud af det, og jeg synes, det er så træls at se på! Den dag de lærer det, vil jeg juble! 
Mvh. Johanne med dressurholsteneren Corano
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Accenter |
|
|
Nej, Anna, et af problemerne med accenterne er at de fleste på Landskontoret vist er nærsynede. Da jeg registrerede vores føl i 2007, skulle hun også hedde Déjà Vu og det skrev jeg også på sedlen da jeg indberettede. Men da jeg fik kvittering retur, så hed hun pludselig Déjá Vu. Så måtte jeg ringe og bede dem rette det. Specielt fordi køber havde en fransktalende far.  Mht apostrof i genitiv, så synes jeg det ser bedre ud i fx stutterinavne, da man får delt selve navnet og genitiven op hver for sig.
Mvh. Charlotte *** Züchten heißt: Denken in Generationen! TIL SALG Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne Welsh Mountainhoppeplag eller -hoppeføl ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Granat |
|
|
Jeg er glad for at have fået en hest, der hedder et helt alm. navn: Sonnerupgårds Granat og at jeg i øvrigt har giftet mig til Simonsen. Min første hest hed Jeanne d'Arc. Det var sjældent vi blev råbt korrekt op, når vi skulle ind til stævner: "Næste ekvipage er Dorthe Sabroe på Jeanne d'Arc" blev tit til "Dorthe Sabore på sjanne de-ark ! KH Dorthe S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Johanne ♥Corano♥ |
09-01-2009 13:56 |
|
Charlotte: Det kan godt være, det ser bedre ud, men det er stadig væk total forkert! Og det kan mine små grammatikøjne (det er vist ikke et ord?) slet ikke klare at se på 
Mvh. Johanne med dressurholsteneren Corano
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
Tullermus |
09-01-2009 13:58 |
|
Charlotte, det er sjovt for min er jo også fra '07. Det må have været en god dag min blev registreret på så, for accenterne vender også rigtigt i passet. Og der er ingen apostrof i stutterinavnet heller  /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pony.. |
|
|
Min gamle pony som havde diverse stikkelhårede farver valgte jeg at kalde graffiti... men jeg var 11 år ca så jeg havde nok ik meget forstand på om d hed graffiti eller grafitti.. og var sikkert os ret ligeglad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alment ord, med et twist;o) |
|
|
Min hest hedder Paragraff... Jeg tilføjede et ekstra f fordi jeg synes det passede godt æstetisk når man så navnet på skrift, længere er den ikke... Han hedder Paragraff fordi jeg læser jura og synes det var et skønt nørdet navn!  Mvh Signe
Med hesten Paragraff Klubmester i spring ISR 2008 (med den gamle part)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min kommende ridehyp... |
|
|
... hedder Zileen..  Hun er efter hingsten som starter denne debat; Fredens Golden Zidanne. Hendes mor hedder Charleen (i daglig tale kaldet Charlie) Jeg havde fundet mange kombinationer til mit dejlige hoppeføl. Mit valg faldt på Zileen fordi jeg synes det er en perfekt sammentrækning af morens Charleen og farens Fredens Golden Zidanne. Min veninde foreslog mig at kalde hende Chardan, som jo også er en fin sammentrækning af forældrenes navne, men jeg synes Zileen er et mere feminint navn. Så vidt jeg ved, er Zileen stadig det eneste afkom efter Fredens Golden Zidanne.. Underligt for han er så lækker en hingst, men der kommer nok snart flere..  Hilsen Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Zahrah Arabians »Ina« |
05-03-2009 10:28 |
|
Jeg har arabere, og når jeg får afkom er eneste kriterie at det SKAL være et ARABISK navn. Er de efter Zahrah helst med ZA som første 2 bogstaver, da hun har dette i 4 generationer ud..
Med Venlig Hilsen Ina Brøndum Zahrah Arabians Zahrah Hamrah El Azraff Kabir el Azraff Søger bolig i sønderjylland
Medlem af BULLERKLUBBEN  Kørsel tilbydes til OX hingstedag SJ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De kære navne...... |
|
|
Jeg er heldigvis sådan et "tilgivende" menneske, at jeg simpelthen ikke ser diverse stavefejl, grammatikfejl osv - jeg læser bare 
Men derfor kan jeg da også godt morer mig over sjove navne, og smile bredt til stævner når navne bliver udtalt på en måde, som absolut ikek var tilsigtet.
Det bedste stævne jeg var med til fik det resultat, at vi 3 fra stalden som var til stævne, blev kaldt ind med 3 forkert udtalte navne 
Medoc - blev udtalt Med-ok. Shalu - blev udtalt Sjal-u. Falcon - blev udtalt Fla-kong.
I efteråret købte jeg en plag, som på bedste horsensiansk og med let sammenknebet mund blev solgt til mig med navnet Black Hero. Da jeg fik tilsendt hans vacc.kort, som det viste sig sælger havde, kunne jeg se at også dyrlægen havde været i tvivl om navnet. Her stod der nemlig Blackie Row.  Han hedder nu Pinot Noir - og det skal nok blive sjovt at høre det udtalt på stævnepladserne en gang Pi-not No-ir 
Jeg synes det er flot, når stutterier og ejere giver hesten et personligt, flot og nemt udtaleligt navn. Zardin og Zalmiak er da genialt.
Til gengæld så kan jeg altså ikek forstå, at man giver dyr menneskenavne såsom Lotte, Jytte eller Kaj. Men det er så min personlige smag.
MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjove hestenavne... |
|
|
Min gamle hest hed Breeders Croslee. Det gik sjældent godt for andre, når de skulle stave til dét, sikkert også fordi, navnet ikke som sådan giver mening (i alt fald ikke uden en apostrof). -+- Zip.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min bil hest..... |
|
|
Har også 2 heste med anderledes navne...... Hoppen (oldenborger/hannoveraner) hedder Bajerbækgårdens CHEAVY - opkaldt efter det amerikanske bilmærke Chevolet (også kaldet Chevy) Hendes helbror hedder Astro (Astro Van) og hendes 2 ½-søskende hedder Buick og Zafira (Opel)...... Min vallak (belgier) hedder på stamtavlen : Prens af Nagelsti......prøv lige at sige det ud i en køre og hør hva' resultatet bliver ( ANALSTI ) Hos mig hedder han Samson (+ alle kælenavnene)...... Sjove navne og anderledes stavemåder jeres heste har.... Venligst Trine
Cheavy søger ansvarsfuld part......3 gange om ugen.....hun er opstaldet i nærheden af Skælskør på Vestsjælland.......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg personligt... |
|
|
... har det svært med ord, der bliver stavet forkert. Hvorfor i alverden kan man ikke kalde dem noget, man kan STAVE! F.eks. de heste, der opkaldes efter drinken Tequila Sunrise. De kan både hedde Tekila og Tikila - og Sunrise kan også være Sunrice eller Sonrice eller Sunrace. Kors! Charlotte/Morgan: Nu bliver jeg altså nysgerrig: hvordan ville DU udtale Shalu? De andre er jeg ikke i tvivl om, men lige netop Shalu, ville jeg nu også udtale sjal-u (altså ligesom jaloux). Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
Nyt nummer af "Fjordhesten" er udkommet. Ønsker du at købe et prøvenummer, så send en mail til annette@fjordhest.dk. Pris kr. 40,- plus porto
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestenavne... |
|
|
Vores den ene pony heddr Poseidon. Jeg bestilte så et nyt sadelunderlag til ham, men navn broderet på. Skrev det hele med blokbogstaver, men da jeg hentede underlaget, stod der POSIDON... Det har så bevirket, at han i ridepigernes omgangstone nu hedder Posidon kondom... 
Pernille
Team CoDa OX, distanceridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de kære navn |
|
|
Altså, decideret stavefejl, hvor nogle bogstaver f.eks. er blevet sat forkert synes jeg ofte er rigtig synd, og bære lidt præg af at man ikke har gjort meget ud af at ville finde et navn. Men hvor det virker meget bevidst, som f.eks. Alagance, som leder tanker mod Elegance, synes jeg er skægt, og giver en god effekt. Synes faktisk ofte udtalen er værre, havde en gang en pony som hed Chanel Cherie, men til et stævne blev Channel Cherry, kaldt på banen  Det værste navn jeg endnun har mødt var en DV jeg engang havde som hed Gwenadia, måtte ringe til tidligere ejer to gange for lige at tjekke at jeg udtalte det rigtigt Og med hende har jeg flere gange oplevet at de helt har opgivet at sige hestens navn når den skulle kaldes på banen, så blev det: "Vi vil gerne se Diana Berthelsen på *dyb stilhed* vi vil gerne se Diana Berthelsen". I stalden blev hun døbt Grynda, ikke ligefrem pænere. den hoppe jeg har nu, tog det mig også lidt tid at lære at stave, Krasotka, men vil når jeg skriver det gerne have et s mere med, Krasotska, ved ikke hvorfor? så hun hedder Sifka i dagligtale 
OPSTALDNING TÆT VED AARS TILBYDES!! læs mere her! HØ KØBES I OMRÅDET 9600, eller tæt ved Mini big baller foretrækkes Kontakt via mail eller HN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men er det "fejl"? |
Elsoma |
05-03-2009 14:36 |
|
Jeg er så af den oppfatning at intet navn er fejlstavet om det er det hesten er registrert med. For alle navn behøver vel ikke nødvendigvis være standard, eller bety noget for at være "riktig". Enig i at det er litt iriterende om et navn blir stavet fejl, altså stavet annerledes enn det hesten heter opprinnelig.Men i min verden er der intet galt i alternative navn/stavemåder. Min første hest hed Chageau. Det var navnet oppdretter hadde gitt ham, og det ble han hedene.Og det var slik det skulle staves. Datterens nuværende pony heder Chateau, døpt af oppdretter og det vil han da alltid hede. Og jeg kjenner en pony som heder Tjarly, og har kjent en som hed Charlie. Begge stavet korekt udifra de navnene de har blitt tildelt.Ingen stavefejl. Så selvom en selv er uenig i hvordan det skal skrives er det slet ikke sikkert at det er skrevet fejl.! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mærkelig navne |
|
|
Jeg havde en hest som hed Pilfinger (på stamtavlen)blev kaldt pelle i dagligdagen men jeg har ikke været til 1 stævne hvor det stod rigtigt, for de troede åbenbart ikke på hvad jeg skrev, så der stod feks. pilgrimer. pillinger mm min sidste hest den hed Ilja Bianca alså Bi-anca. men blev kun kaldt ponny !! der var også en hest i stalden den skulle hede Pascall, men da stamtavlem kom retur hed den Pasca !! Nå men pyt, bare de lystrer når man kalder ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navne.. |
|
|
Slangerups Astha er sammensat af mor og fars navne, Aschlan og Caletta. H'et kom ind fordi fars navn staves lidt specielt... Slangerup siger sig selv, der er hun nemlig født..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjekker |
|
|
ordbogen, men kan godt finde på med vilje, at gøre, som feks. Firfødderne med vilje.... Men Er det et "almindeligt" ord/navn og jeg er i tvivl, så bliver det sandelig tjekket (gør det som regel også alligevel, for en sikkerheds skyld).... Det ville være trælst, hvis navnet pludselig var uforståligt, uden betydning eller måske med en anden betydning end det var tiltænkt.....
Zamangah
En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel (Elbert Hubbar)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silouette og Charlotte... |
|
|
Min har jeg med vilje stavet forkert for at få faderens navn med i navnet. Og dyrlægen staver "forkert"(rigtigt ) hver gang. Charlotte, du har da vist en, hvor du ikke har fået tjekket stavningen inden navngivningen . Og jeg er ved at få pip af en bestemt radiovært, der heller ikke kan finde ud af det. Han siger altid Ri-hanna, istedet for Rih-anna. De har ovenikøbet et klip med hende, hvor hun selv siger sit navn. Men nej nej. Selv når de lige har spillet det, siger han Ri-hanna. Man må da gå udfra, at hun selv ved, hvordan man udtaler hendes navn.
Wraphø i minibig sælges analyse haves (8464 Galten)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|