Nu har jeg lige siddet og fedtet med karnov online (elsker mit abb.).
Færdselsloven § 54, stk. 1 siger at man gerne må køre hvis man indtager et lægeordineret receptpligtigt stof, der ellers er klacificeret som farligt for færdselssikkerheden.
MEN man risikerer at falde ind under "føreevnekriteriet i § 54, stk. 2, hvis han eller hun på grund af indtagelsen af det pågældende stof befinder sig i en sådan tilstand, at den pågældende er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde. Hvis den pågældende derimod indtager et andet stof end det, som er lægeligt ordineret, eller en større dosis end foreskrevet, vil forholdet falde ind under bestemmelsen." citat fra Karnov note 253 til færdselsloven.
Loven kan i selv slå op på http://www.retsinformation.dk
Så teknisk set har i ret. Men er i det mindte påvirket af jeres medicin med trekant på, tager anden medicin eller større dosis en foreskrevet. Ja så skulle det altså gælde på lige fod med fx. euforiserende stoffer.
Desuden må man heller ikke i påvirket tilstand føre hest, cykel eller andet køretøj, jf. færdselsloven § 54.
Kriteriet er altså at du er i stand til at føre kæretøjet på fuldt betryggende måde, jf. Førdselsloven § 54, stk. 2
Desuden vil jeg lige tilføje at overtrædelse af føreevnekriteriet medføre disse straffe. Så tænk dig om inden du kører ud.
Direkte sakset fra Karnov, note 257 til færdselsloven.
I Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 som rettet i juni 2007 er sanktionspåstandene ved overtrædelse af § 54, stk. 1, i overensstemmelse med forslagene i bet 2007 1486, angivet således: