Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vegetar
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 19:48

Nu blev jeg lige inspireret af jagt-tråden der kører lige nu.

Jeg er selv ud af en jægerfamilie (har dog ikke selv jagttegn, men spiser kødet med glæde) og jeg er selvsagt så heller ikke vegetar.

En af debattørerne i omtalte jagt-tråd er vegetar og en anden spørger så vedkommende om hun så heller ikke går i skindsko, har lædertaske og om hun rider i en stofsadel???

Egentlig en ganske interessant betragtning.....

Man kan jo idag sagtens helt undgå at bruge læder - der er mange smarte stoftasker, man kan gå i sko af kunstlæder/stof, sadlen laves i kunststof og jeg har set hovedtøjer af nylon.

Og er man vegetar, så må det jo også omfatte al brug af produkter fra dyrene. Hvis ikke hvad er så formålet ved at være vegetar eller filosofien bag???

Hvad mener du??? Og ikke mindst hvad mener vegetarerne???

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 20:17

Hejsa.

Ja, jeg er så en af disse "semi"-vegetarer, som folk elsker at diskutere med og prøve at omvende

Jeg spiser ikke kød, og har ikke gjort det i mange år. Jeg begyndte min "karriere" som vegetar, da jeg var omkring 10-11 år gammel, og dengang var det, på nok så romantisk vis, fordi jeg ikke kunne tåle tanken om at spise dyr, fordi jeg elskede dem så højt. I mange år undgik jeg også helt at bruge animalske produkter - jeg ville ikke engang sidde i mine forældres lædersofa!

Nu er jeg snart 26 år, og er ikke helt så idealistisk som dengang. Jeg spiser stadig ikke kød, men det er mest fordi jeg har et i forvejen lidt forskruet forhold til mad, og stadig ikke kan forlige mig med tanken om at putte døde dyr i munden.

Jeg er ikke glad for produkter af læder, og køber helst sko, tasker o.s.v. i kunststof. Og når jeg sidder i lædermøbler, føler jeg at jeg sidder på et lig....(det ER mig den er gal med...ingen tvivl om det )

MEN jeg er som sagt ikke så fanatisk længere, og er ret sikker på at det efterhånden har udviklet sig til en OCD-agtig ting, mere end det er en principiel overbevisning for mig. Jeg rider stævner i læderstøvler, og har 4-5 lædertrenser liggende, og min sadel er da også af læder.

Når det så er sagt, så tror jeg at de fleste vælger at være vegetar af sundhedsmæssige årsager, mere end for dyrevelfærdens skyld...or what?

Egentlig et interessant emne...glæder mig til at se flere svar

Welsh sec. D hoppe sælges

Andelslejlighed på Amager sælges! Se præsentation.
Julie From Petersen
Nu med 2 stk. rød pruh-hest!
R.I.P. Lillefix 3/3'08
0
0
Svar på denne tråd

Vegetar
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 20:22

Altså, nogle gange kan vegetarer irritere mig grænseløst, - primært de der meget unge tøser som synes det "er så synd for puttenutte dyrene" og derfor vil de sørme ikke spise kød, for det er for synd.

- Men dem som tænker over det, og har en "rigtig" holdning til det, og gør det uden at være fanatisk, det har jeg respekt for.

Jeg tror bare ikke på at det hjælper noget at være vegetar, - jeg tror på at det hjælper mere at gå op i hvor tingene kommer fra, f.eks. ikke købe buræg, tysk kød og den slags.

- For mig er økologi IKKE bare = dyrevelfærd, af flere grunde, og baseret på mange erfaringer jeg har hørt fra andre som arbejder indenfor dyresektoren.

Men nogle siger så at det jo ikke er hesten etc. som vælger at være vegetar og derfor ikke skal lide nød, - men nej, det er da ikke hesten som har valgt det, men hesten har heller ikke valgt dig. DU har valgt hesten, og DU har valgt at være vegetar.

- Jeg synes helt ærligt den er lidt dobbelt, - men man kan jo risikere at det der ligger bedst på hesten er en læder sadel, og så er det jo et valg man må ta'.

Er vel ikke kun sadler, - er vel også som du siger, sko, dyner (med gåsedun), madprodukter, tøjprodukter, - hvad med sæbe etc. er der stadig dyreting i? ;-D

- Makeup vel også.

Hvor mange vegetarer går mon HELE vejen?

- Og hvor mange af dem gør det fordi de synes det er synd for dyrene, og hvor mange af dem som gør det af den grund, har prøvet/overvejet at købe med omtanke i stedet?

Personligt vil jeg ikke undvære mit kød ;-D Men jeg tænker over hvor tingene kommer fra.

- F.eks. i morgen får vi lige fyldt fryseren til randen med lækkert ko fra min mor af.

Jeg hentede lige en kvart ko for hende den anden dag hos slagteren, 51kg oksekød af den lækreste kvalitet, 2500kr i alt!!! Det er da billigt.

- Koen kommer fra nogle venner, som har et par køer til at gå på marken som blir passet og hygget om, og lever et godt liv, til de blir slagtet på god vis og så lavet om til alt muligt lækkert.

Og helt ærligt, 50kr på kg kød - og her snakker vi ikke brugsens fedtfyldte kød, men rigtigt godt oksekød!

Normalt får vi slagtekalv fra vennerne, men lige denne gang havde de en ko, - og kødet er stadig bare så lækkert det er helt vildt! :-)

- Mums jeg glæder mig til at få fryseren fyldt godt op, og kunne spise det med tanke på at koen har haft et rigtig godt liv, indtil den blev til bøffer.

(Og så nød hundene også godt af det, for jeg snuppede to suppeben med hjem til dem, og de eeelskede at gå og gnave og bestille noget med det!)

Mvh. Rollo

BORTGIVES

KÆLEDYRS MARSVIN ;; RACEDYRS MARSVIN

0
0
Svar på denne tråd

Kunststoffer er baseret på fossil olie
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 20:36

Og fossil olie er for det første meget forurende, for det andet en resuurse, der er ved at være brugt op.

Jeg har meget svært ved at se, at et vegetar-synspunkt og kunststoffer kan hænge sammen. Det er i hvertfald skidt for miljøet.

Jeg har i perioder spist vegetarisk (det smager godt- og slanker), men jeg kommer i sidste ende til at savne kød. Men med en dansk svineproduktion på + 20 milioner dyr/år- har vi forlængst overskredet en miljørigtig grænse. Jeg spiser ikke ret tit gris- det der blege væskende blævver i køledisken. Føj!

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

Personlig overbevisning
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 20:52

Hehe det var vist mig der blev henvist til, angående ikke at bruge skind i nogen sammenhænge overhovedet ;-)

Altså personligt, så har jeg valgt at være vegetar, udfra et 100 % personligt synspunkt.

Det er ikke - gentag ikke - for at vække opmærksomhed eller bliver samtalepunktet til enhver festlig lejlighed....

Jeg har det fint med at andre spiser kød, og jeg har det fint med at jeg ikke selv gør det.

Mit motiv for ikke at spise kød, er at jeg personligt ikke ville kunne slå et dyr ihjel for at spise det, og derfor mener jeg ikke det er etisk korrekt at jeg spiser det, bare fordi nogle andre har slået det ihjel og pakket det ind i plastik så det ikke længere ligner et dødt dyr...

Og så stopper den dér.

Den er ikke længere!

Jeg dømmer ikke dem der spiser kød, det er fint for mig, bare de ikke tvinger mig til at gøre det samme.

Og jeg savner aldrig kød, jeg længes ikkke efter det, og jeg bliver ikke fristet af jeres bøffer på gaflen, selvom I demonstrativt og med håb i øjnene fører den helt hen forbi min mund ;-)

Jeg ser det ganske enkelt ikke som mad for mig, jeg overvejer det ikke engang.

Derimod spiser jeg fisk, og det er fordi jeg godt tror jeg ville kunne slå en fisk ihjel hvis det virkelig var.

Derudover kan jeg godt lide fisk, og jeg går ikke så meget op i at lave mad, så fisk er godt at kunne ty til, hvis man har brug for noget protein rig kost.

Jeg går heller ikke op i madlavning, jeg er ikke fanatisk sund, jeg spiser masser af chokolade og jeg drikker alkohol.

Jeg er ikke vegetar for at banke andre folk oven i hovedet med at vi skal leve på en bestemt måde.

Jeg er udelukkende vegetar udfra et personligt synspunkt, og jeg ønsker sådan set bare at det bliver respekteret, ligesom jeg respekterer at andre har det anderledes.

At bruge læder osv. i dagligdagen - tja... jeg ville aldrig gå med pels, men jeg bruger da læder, - udfra en betragtning af, at det har man trods alt glæde af i længere tid end det tager at spise aftensmad.

Men igen - det er et personligt standpunkt, som jeg egentlig bare ønsker bliver respekteret.

Jeg er ikke vegetar for at provokere nogen, selvom det indimellem virker som om folk opfatter det sådan ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Nu var jeg så
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 21:43

den der smed kommentaren om, brugen af læder osv.

Men specielt til Hippo (og det er ikke fordi, at jeg vil hakke på lige dig )

Du skriver at du ikke spiser specielt sundt - er det korrekt forstået?

Det er faktisk ret vigtigt,at du sætter dig ind i, hvad du skal spise og hvor meget, for at være dækket korrekt ind.

Du skriver også, at du spiser slik............nu er jeg ikke særligt inde i den slags, men er der ikke noget om, at vingummi og lakrids er tilsat noget fra døde dyr, for at stivne det???

Jer der ikke spiser kød, fordi I ikke vil - hvad med mælk,smør, ost og æg - det er jo heller ikke ofte at den slags dyr, har det helt super!!!

Hilsen en der heller ikke er glad for kød, men jeg er bare kræsen Og jeg servere kød hverdag til familien, vi sørger bare for, at gøre vores bedste for, at det kød der havner på vores spisebord, har haft så gode betingelser som muligt.

Pia

Jeg har lige set en signatur der var så god, at jeg har valgt at fjerne min.

0
0
Svar på denne tråd

Vegetar
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 21:51

Hippo & Jasper: Ja, det var lige præcis Jer to jeg hentydede til, men har altid lært, ikke at nævne navne

Rollo: Jeg tænkte på produkter generelt hvor noget eller det hele kommer fra dyr. Også gåsedunsdynerne

Xtiny: Jeg sad også og tænkte, da jeg skrev på første indlæg, på det miljømæssige i kunststofmaterieler, men glemte så at skrive det. Men det ville da egentlig være ret interessant, hvordan vegetarerne forholder sig til dette, hvis de altså fravælger dyreprodukter.....

0
0
Svar på denne tråd

Vi er jo ikke perf ekte...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 21:52

Hehe - du kommer med alle de gængse spørgsmål ;-)

Jeg ved godt at man bør spise sundt og velovervejet, for at få nok som vegetar, men nu skriver jeg jo også, at jeg er vegetar udfra et personligt etisk synspunkt, og ikke udfra et sundhedsmæssigt synspunkt.

Og jeg skrev ikke "slik" jeg skrev "chokolade" :-)

Men ja jeg spiser også vingummi, med stivelse i fra dyr, og jeg spiser ost, med valle i fra dyr, og jeg spiser hønseaborter og drikker mælk som skulle have været givet til den kalv jeg så heller ikke spiser, men måske går jeg i dens skind en dag via mit fodtøj.

Jeg køber dog altid økologisk mælk og æg.

Og ofte også ost, men ikke altid, for jeg gider ikke spise den samme ost altid (slemme mig).

Jeg er et menneske, jeg er ikke perfekt, jeg har taget et valg om at JEG personligt ikke ønsker at spise kød, når jeg - udfra mit eget synspunkt - ret nemt kan undgå det.

Men det gør mig ikke hellig, og det gør ikke at mine meninger nødvendigvis skal føres 100 % ud i alle henseender af livet.

Der findes næppe perfekte mennesker, så jeg kan ikke se hvorfor vegetarer skal være forpligtet til at være det ;-)

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 21:58

Som Hippo er jeg vegetar - men spiser dog fisk.

Grunden er (sjovt nok) den samme - jeg har den personlige holdning at jeg ikke vil/kan spise noget jeg ikke selv kan slå ihjel. Ydermere har jeg valgt at tage et standpunkt af hensyn til kød og produktionen af det, men det vil jeg ikke komme nærmere ind på her.

Jeg er ikke vegetar for at provokere, og jeg dømmer ikke andre mennesker, hvorvidt de så vælger at spise kød eller ej. Det er mit personlige valg og sådan er det ;)

Når jeg ser en bøf tænker jeg ikke "mad" - jeg har altid været vegetar - ja, hele mit liv - og sådan forbliver det. Behovet og lysten er der simpelthen ikke!

Jeg tænker meget over hvad jeg putter i munden og undgår for så vidt muligt animalske produkter, både hvad angår mad, slik og brugsting. Spiser så vidt muligt kun økologisk, kun æg fra fritgående, høns ect ect ect.

MEN, min sadel er af læder, min trense ligeså, jeg har et par sko og en taske af læder - og det har jeg det fint med.

Jeg kunne ALDRIG iføre mig en pels, alene af den grund at jeg ved hvordan den er produceret.

Når det så er sagt, er jeg ikke hellig, blot overbevist - føler dog ingen trang til at "omvende" andre ;)

Af hensyn til føde: Ja, som vegetar skal man væreopmærksom på at få proteiner, mineraler og vitaminer fra andet end kød. Det kan f.eks være bønner, linser, soya og kikærter.

Og så handler det ellers (som altid) om at være bevidst om hvad man putter i munden - spise sundt og varieret og med omtanke.

(Man kan lave SÅ meget LÆKKER mad uden kød!!)

Jasper, du mener vist gelantine? Gelantine er tilsat de fleste produkter indenfor lakrids og vingummi især - og ja, gelantine er lavet af svinefedt. Men der findes jo alternativet - i helsekostbutikker kan man snildt finde slik uden animalsk fedt (dog smerter det mere i pengepungen)

Mod Dumhed Kæmper Selv Guderne Forgæves

True Love Is An Act Of Total Surrender

0
0
Svar på denne tråd

vegetar
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:06

hmm jeg har heller ikek forstået livsfilosofien bag vegetartingen (ved ikke lige hvad det hedder ) men jeg ved at dem der overhovedet ikke vil havde med noget lavet af dyr eller testet på dyr, får det meget svært, især hvis de skal opereres, da alle operationer er testet på dyr (bare en lille kloge åge bemærkning)

En gang Nosey altid Nosey

Welsh mountain= super pony

Undervisning tilbydes læs mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:10

Nu spørger jeg nok dumt, - men hvornår er man vegetar? Er der nogle "regler" for det?

- Er det bare at man ikke spiser kød, eller er det når man ikke spiser animalske produkter eller hvordan? :-)

For jeg kan godt følge tanken i at man ikke vil støtte de kæmpe uhensigtsmæssige produktioner af slagtedyr, - men det er vel lidt det samme når man så drikker mælk, spiser æg, bruger læderting osv.? Eller hvad?

Eller er det den der idé med at dræbe dyret?

Vil lige understrege at jeg ikke spørger for at lyde hellig eller omvende nogen ;-D Er ren og skær nysgerrighed, fordi jeg lige øjner en chance for at spørge! ;-)

Har det mon noget at gøre med ens opvækst?

- Nu tænker jeg lidt, at jeg er f.eks. født og opvokset på landet, vi havde da jeg var lille svinestalde, og jeg har da altid vidst at flæskestegen kom fra grisene i stalden, og jeg havde min egen orne, - en stor klam sort en som stank *GG*

Og jeg er vokset op med at gå og klappe på fårene, - jeg har leget med lammene, navngivet dem (Lammesteg, flæskesteg, lammepølse osv. *GG* Ej også nogle som fik nordiske gudenavne og den slags) og været med til at øremærke, kastere, og læsse til når de skulle til slagteren, og også været med til at spise dem.

Så jeg er kort sagt vokset op med at vi godt kan gå og klappe på dyrene, og hygge med dem, - for senere at spise dem med velbehag.

Det er derfor jeg personligt tror på det virker bedre at mine penge går til dem som behandler dyrene godt, - eller det jeg synes er godt!

- Og derfor jeg ønsker at jeg engang kunne blive så rig at jeg kunne ha' mit eget lille landbrug *GG* Med lidt mælk fra køerne, som lavede lidt kalve til fryseren, et par høns som lagde æg og lavede kyllinger, lidt får, lidt grise osv. - ren morten korch :-P

Mvh. Rollo

BORTGIVES

0
0
Svar på denne tråd

Well...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:12

Vi har vist haft den før?

Da jeg var veganer i 4 år gik jeg hele vejen - ikke engang honning indtog jeg (der dør jo bier under produktionen), intet uld, læder, og heller ikke de E-midler der er lavet af kvaste biller.

Dengang syntes jeg at vegetarer var forfærdeligt hykleriske, hvis de altså var vegetarer fordi de ikke ville dræbe - fordi man når man fx drikker mælk jo støtter et landbrug der også slagter kalve.

Nu... tja, nu spiser jeg det hele, undtagen ost, som jeg stadig ikke kan fordrage.

Men kød, æg, mælk i moderater mængder og økologisk.

Jeg bryder mig ikke om fanatisk etik (been there, done that ), det minder for meget om religion for min smag - men at mennesker er vegetarer og samtidig bruger lædersadel kan ikke bringe min urin i nærheden af 100 C.

De bidrager jo alligevel til kødproduktionen når de køber mælk etc. - tingene hænger jo sammen.

Det skulle da lige være hvis de decideret slår andre oveni hovedet med at man ikke må slå dyr ihjel, men igen, er det ikke et fanatisk fåtal, der gør det?

At et nedsat kødforbrug er ganske fornuftigt set i CO2-mæssig (og dermed klodens overlevelse...) sammenhæng er noget andet - det kunne de fleste af os vist godt lære lidt af!

I

0
0
Svar på denne tråd

Jamen..........
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:22

Jeg må hellere lige slå fast, at jeg bestem også er ret så ligeglad med, hvad folk spiser og ikke spiser!!!

Jeg kan bare ikke forstå udtalelser som, jeg spiser ikke noget jeg ikke selv kan slå ihjel............men jeg rider gerne i det

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Rollo..
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:27

Hm, så vidt jeg ved er en vegetar én, der ikke spiser kød (heller ikke fisk og fjerkræ) men gerne æg, mælk osv.

En veganer er én der ikke rører noget animalsk (inkl kvaste e-nummer biller )

Pia - Nej, det kan jeg heller ikke rigtig. Må vist hellere læse den debat som denne debat er en meta-debat over

I

0
0
Svar på denne tråd

Jamen.....
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:32

...Jamen det er jo netop fordi man ikke er perfekt.

Jeg træder fx også på masser af snegle hvert år, selvom jeg ikke kan slå ihjel....

Hvis man undlader at spise det man ikke kan slå ihjel, så har man da gjort NOGET.

Og hvis man har det godt med det, - så er det vel iorden....

Det er jo et personligt valg.

Læder kan fx holde i mange år, det føles måske anderledes ligefrem at SPISE kødet, - sådan er det nogen der har det. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har....
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:35

Jeg har i en del år været vegetar, alene af sundheds mæssige årsager, ikke fordi jeg fornægtede noget lavet af dyr...

Er ikke vegetar i dag, og vil nødig undvære kødet. Dog er jeg yderst kritisk med hvad jeg spiser, bla køber jeg kalv som har rendt og leget på marken hos en lokal bonde, og ikke noget som er opfostret på konventionel måde..

Sådan forsøger jeg med alt jeg køber - ikke fanatisk - at købe så fornuftigt, køber æg på landet hvor hønsene har frie marker og lever bla af det de finder....

Har mange af os ikke prøvet i ungdommen at være " besat" af noget, nogle Greenpeace, Wespa og meget andet, nogle gik op i dyr lider under produktion og blev vegetar, nogle besætter huse... læste en interview af en fyr som havde været helt fremme i skoen i Kbh i sine unge dage, havde demonstreret, været besætter o.l. og som han selv sagde, nu var han blevet voksen og gad ikke det pjok.....

Hilsen Vibeke

R.I.P Freykur, 8 År

Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog.

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:38

... egentlig at det er lidt sjovt som "modparterne" har travlt med at overbevise hinanden, eller i hvert tilfælde at smide betegnelser efter hinanden.

Jeg kan vist ikke sige mig fri for selv at have kaldt en veganer eller to for hyklere - "in the heat of the moment" - altså når jeg er blevet tilstrækkeligt provokeret. Men problemet i den slags diskussioner ER jo netop når der kommer fanatikere ind i billedet - og skældsordene begynder at flyve fra tastaturet.

Men det ville da være klædeligt om folk kunne respektere hinandens valg - uanset om de valg var at være kødspisende, pescetarer, vegetarer eller veganere - eller nogen af alle de andre "grupperinger" der findes.

Bare man selv kan stå inde for sine valg - så burde det da være nok.

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

Se smukke unikke smykker til salg

0
0
Svar på denne tråd

Issina ........
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:39

Ret skal være ret!!1

Der er ingen i hverken denne debat eller den anden, der har skrevet ordret:

Jeg kan bare ikke forstå udtalelser som, jeg spiser ikke noget jeg ikke selv kan slå ihjel............men jeg rider gerne i det

Men der har været udtalelser som, jeg kan ikke slå ihjel, derfor vil jeg ikke spise kød.

Og samtidig har personerne givet udtryk for, at de bruger lædervare.

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 22:59

Altså den med læder kan jeg følge, for køber man én læder sadel som holder i 20 år f.eks. - har min egen Stübben sadel da gjort indtil videre :-P

- Så er det ikke mange dyr som dør på dén bekostning.

Men hvis man er vegetar fordi man f.eks. ikke kan lide måden dyrene dør på osv. - hvad så med mælk?

Jeg har ingen problem i at folk er vegetarer, - jeg synes bare det er flot nogen kan undvære kødet, jeg kan slet ikke være så viljestærk *GG*

Men jeg gider netop ikke når folk bliver totalt fanatiske omkring det, og bare overdriver det og er for hjernedøde at høre på

- Og slet ikke når det er små tøsebørn der ikke aner en skid om hvad det er de udtaler sig om *GG*

Jeg prøver bare at finde ud af hvor grænsen for hvornår man er vegetar og hvornår man ikke er.

- Netop fordi jeg nok ikke helt kan forstå hvorfor man f.eks. ikke vil ha' kød men kylling og mælk er okay?

Men, der er så meget jeg ikke forstår! :-D

Mvh. Rollo

BORTGIVES

0
0
Svar på denne tråd

Juleand
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 23:03

Nu findes der jo forskellige typer - Nogle mere fanatiske end andre:

LAKTO-OVO-VEGETAR

Den typiske vegetar, som udover planteføde også spiser mælkeprodukter og æg.

LACTO-VEGETAR

En vegetar, som undgår æg men spiser mælkeprodukter.

OVO-VEGETAR

En vegetar, som undgår mælkeprodukter men spiser æg.

VEGANER

En vegetar som udover kød, fjerkræ, fisk og skaldyr også undgår både æg og mælkeprodukter.

RÅ VEGANER

En veganer som udover at undgå kød, fjerkræ, fisk og skaldyr også undgår både æg og mælkeprodukter ikke opvarmer maden over ca. 46 grader.

FRUGTAR FRUGT-VEGETAR

Spiser kun rå frugt, nødder og frø

Andre former for vegetarkost ( Undergrupper af kødspisere ):

Flexitar Semi-vegetar: Spiser kød lejlighedsvis

Pescetar Pesco-vegetar ( Fiske-vegetar ): Spiser en af vegetarformerne samt fisk og skaldyr.

Pollotar Pollo-vegetar (Kylling-vegetar): Spiser en af vegetarformerne samt kylling.

Makrobiotiker: Har generelle "retningslinier" for hvordan man bør spise. Fuldkort og grønsager er de centrale bestanddele, men suppe, bønner, nødder og fisk indgår også ofte. En makrobiotiker er ikke en vegetar, da en vegetar ikke spiser fisk.

Venligst Anette :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er jo
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 23:14

Ja jeg har været vegetar selv, men er faldet gevaldigt af på den. I virkeligheden endte min vegetarianisme temmeligt meget som en OCD forstyrrelse, kontrol.

Nu kan jeg f.eks. spise panodiler selvom(eller rettere når) jeg føler jeg er ved at dø, selvom jeg ved der er geleatine i. Og jeg spiser købemad med ost i, selvom jeg ikke ved om det er vegetarisk ost eller ej.

Jeg kan også godt bruge almindeligt håndsæbe nu, men jeg vil helst have at alle mine produkter er dyrefri.

Og derudover, så er hønseæg fra butikkerne altså ikke hønse aborter, for de vil aldrig blive til kyllinger da de ikke er befrugtede. Man kan kalde dem hønsemenstruationer!

Jeg spiser fisk, og går i lædersko. Jeg har en skøn wintec dressur til mulen og jeg vil altid foretrække tasker, sko osv. af kunstof, det er bare ikke altid muligt.

Og ja olien vil slippe op, men det er jo ikke ligefrem på grund af kunstof sadlerne og skoene vel?

Fra næste år har jeg et håb om at blive temmeligt selvforsynende, og jeg vil også have et par høns i haven. Hvis der er nogen af dem der skal i gryden så kan det endda være jeg vil smage. Nu må vi se.

Jeg synes at folk der som Rollo spiser lokalt opdrættet kød er fantastisk, og det skulle folk gøre mere.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

Yiir...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 23:16

og da jeg var 'ung' (eller yngre) jokede vi med, at der vist også var nogen, der kun levede af nedfalden frugt. Et sted i USA

Men god udredning, Nette!

I

0
0
Svar på denne tråd

At spise
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 00:40

Tja hvad folk spiser og ikke spiser kan jeg ikke hidse mig op eller bekymre mig om.

Jeg har det som med religion, gør hvad du personligt finder bedst. Bare undlad at prælle mig dine overbevisninger på.

Jeg accepterer da klart at folk er vegetarer. Har jeg en vegetar på besøg, er menuen da også tilpasset herefter.

Desuden nyder jeg selv vegetarmad, meget af det er jo utroligt lækkert.

Personligt spiser jeg kød og elsker det. Men skulle jeg vælge ville det være det grønne som vandt ingen tvivl om det.

Om folk synes det er synd for dyrene, kød smager dårligt, at det er bedre for miljøet eller andet... kan det helt ærligt ikke være lige meget?

Ønsker folk ikke at spise kød, så accepter det dog. Jeg ønsker ikke at blive tvunget til at spise guleærter eller stegt leve, så fordi du kan lide dette SKAL jeg så spise det?

Man må acceptere hinandens valg og lade være med at prælle andre fx. sine spisevaner på.

Mvh.

Kiki

Med misserne Oscar og Maddox

0
0
Svar på denne tråd

Personligt valg
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 00:40

Jeg kan altså ikke forså at det ligefrem - åbenbart - kan PROVOKERE - at man fx

1) Ikke ønsker at spise kød og

2) bruger læderting i sin hverdag.

Hvorfor er det provokerende? Hvorfor skal "ret være ret"?

Det er jo bare et personligt valg man har taget sig, det har ikke nødvendigvis noget som helst med andre mennesker at gøre.

Det er ligesom fx. den person der løber 20 km. om ugen for at holde sig i form, men samtidig ryger 10 cigaretter om dagen, skal han så også punkes for at tingene ikke passer 100% sammen?

Eller den der forsager alle søde sager pga. vægten, men drikker to øl hver aften efter maden.

Eller den der forsøger at efterleve ALLE hestens naturlige principper, men alligevel lægger sadel på dyret og sætter sig på dets ryg.

Så kunne vi jo blive ved....

Er det ikke bare ok - at et individ har sine egne valg for hvordan vedkommende synes livet skal være?

Det kan godt være nogle herinde er blevet trådt gevaldigt over tæerne af vegetarer osv (det virker næsten sådan) - men det er altså ikke ALLE - med en bestemt personlig overbevisning, der har behov for at proppe den ned over hovedet på alle og enhver.

Personligt har jeg det bare sådan - I vil gerne have lov at spise kød - fint nok, jeg kan endda også vende frikadeller og bøffer på panden for jer hvis det skal være ;-) - og jeg vil til gengæld godt have lov at være fri for at spise kød - sårh.... det er vel ok? :-)

0
0
Svar på denne tråd

Pst......
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 00:45

Uha uha - sidder ligenu og kigger skyldbetynget over på min lædersadel... uhuuuuu

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 00:56

Jeg er vegetar og jeg er også (ifølge de fleste herinde) dobbeltmoralsk..

Jeg går ikke selv i hverken læder, skind eller pels, bruger ikke make up der er testet på dyr, jeg er vegetar men indtager æg og mælk..

Og jeg spiser ikke noget med gelatine i..

Jeg lever side om side med en kødspiser, jeg dunker ikke mine medmennesker med mine etiske holdninger, dog er jeg ikke bange for at sige det

Jeg støtter organisationen Anima, og deltager sommetider aktivt i deres "projekter"..

Jeg rider mine heste i læderudstyr fordi dette er hvad der passer til dyrene - mine hunde er ikke vegetarer, dog får de foder der stemmer overens med min etiske holdning (ingen testning på dyr)..

Havde jeg været vegansk og havde tvunget min dyr til at leve vegansk og ikke brugt udstyr af læder (måske havde jeg brugt noget lignende som ikke passede dyret?) så havde jeg været rygende fanatisk i jeres øjne - fordi I ikke kan kalde mig fanatiker eller ekstremist så kalder I mig dobbeltmoralsk istedet..

Man kan ikke vinde hver gang, og jeg har ikke brug for nogens accept - jeg ved hvad jeg står for og det er det vigtigste..

Mvh Heidi

~ Min nye Amr. colliehvalp er født d. 24/8 2008 ~

0
0
Svar på denne tråd

hehe... Heidi
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 01:11

Godt skrevet

Mine katte får også serveret kød hver eneste dag - det har ikke noget med dem at gøre, at jeg personligt ikke vil spise kød, de har deres natur, den skal man ikke tage fra dem.

Jeg bliver skeptisk, når man hører om folk der fodrer deres kødspisende dyr udelukkende vegetarisk.

Jeg er også sammen med både rygere og kødspisere... det er deres sag, dog må de godt ryge så jeg ikke tvinges til at indånde det - især mens jeg spiser ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Argh....
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 10:36

et af de spørgsmål der ofte kommer er....så kan du ikke...fnis fnis... ...du ved....

Jow jow...kan godt give et @!#$, men spiser jo ikke pølsen, vel?!

Det lukker som regel munden på de fleste, for sjovt nok oplever jeg, at det som regel er mænd der er "fortørnet" over at man er vegetar!

Så jo, jeg spiser IKKE kød, fordi jeg synes det er væmmeligt, jeg er kræsen, og bryder mig simpelthen ikke om at tygge på det!

Til gengæld drikker jeg alkohol, dog sjældent, er belvet gammel og kedelig, går med drenge...også sjældent, er igen blevet gammel... og kræsen... jeg spiser slik, chips og kager...så er lidt tyk...og ikke vegetartynd, som nogen kalder det...og jeg rider i lædersadel, går i lædersko osv!

Så hellig, nej bestemt ikke...men kors hvor er jeg træt af, at folk skal sidde med hele hovedet nede i min tallerken, når man er til middag...træt af at blive udspurgt osv...

Jeg spiser IKKE kød, fordi jeg IKKE kan lide det....

Jeg er total ligeglad med hvad andre putter i munden, og dunker dem ikke i ryggen for at de spiser meget kød og næsten intet grønt!

Lev livet!!

Sikkerhedsvest, Beta 2000, str. L, sælges eller byttes til mindre vest, str. M

0
0
Svar på denne tråd

Vegetarer
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 12:15

Det var nu ikke ment, som en debat, hvor man absolut skulle tage sine synspunkter og dunke den anden part i hovedet. Men egentlig fordi jeg af ren nysgerrighed kom til at tænke på problemstillingen og fik lyst til at høre fra nogen, som havde gjort sig tankerne.

Jeg kommer også selv fra landet, og har været med ved slagtningerne, på jagt og sågar spist noget af min egen hest. Og jeg har ingen dårlig samvittighed, for dyrene har levet et godt liv.

Jeg køber som regel økologisk, hvis muligheden er der, og også gerne noget jeg ved er dyrket/opdrættet lokalt = ingen transport.

Men et eller andet sted mener jeg nok, at det er lidt dobbeltmoralsk, hvis ikke man går hele vejen. Fred være med dem, som ikke kan lide kødet - jeg kan heller ikke lide grønkål og kørvelsuppe - men hvis man er vegetar pga. at man ikke vil støtte slagtningen af dyr. Jamen så skal man heller ikke ride i en lædersadel eller købe lædersko.

Hvis man så går hele vejen og vælger kunststofalternativer i stedet - tænker man så på hvad der er bedst for miljøet??? Tror egentlig miljøet ville have bedre af, at vi spiste og brugte de ting, som naturen kan give os incl. tingene og kødet fra dyrene.

Det var bare min mening, som ikke-vegetar.

0
0
Svar på denne tråd

veganer..
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 13:47

Jeg har været on/off vegatar hele mit liv. Jeg har aldrig rigtigt forstået det der med kød kan man sige. Hvis jeg selv laver mad indgår der ikke kød. Jeg kan dog godt få lidt kylling og hakket oksekød ned hvis jeg er i byen. Men spiser det mest hvis jeg er i byen og ikke orker at forklare mig.

Jeg kan godt lide laks og tigerrejer og det meste sushi så det er heller ikke fordi jeg ikke kan spise alt levende..

Jeg kan ikke lide æg og spiser sjældent mælkeprodukter, men jeg lyver hvis jeg siger at jeg aldrig spiser det.

Jeg er ikke fanatisk, men jeg prøver at undgå kød, fisk og mælkeprodukter (og hvidt brød, pasta, ris, sukker og mad der ikke er økologisk )

Det gode ved min levevis er vist at jeg ikke kan kategorisere den, fordi jeg ved at jeg nogle gange falder i.. Jeg spiser fx. sushi, slik, flutes osv.. Bare ikke særlig tit. Jeg har et ideal jeg prøver at spise efter, men jeg er også realistisk og jeg ved godt at det for mig ikke er muligt at leve 100% efter dette ideal.

Jeg bliver jævnligt tjekket for vitamin/jern-mangel, men jeg ligger som jeg skal i følge lægen.

Anne Kathrine (:
0
0
Svar på denne tråd

er ikke vegetar
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 14:16

nu er jeg ikke vegetar, men spiser ikke kylling og bryder mig heller ikke om at spise kød generalt.

der hvor jeg har hest er der kyllingeprokuktiom i massevis, og det er bestemt ikke øko. jeg var ude hos hesten en dag og der så jeg hvordan de kyllinger/høns levede.

efter den dag har jeg ikke spist kylling.

og selvom folk siger "hvad med frilandshøns osv." kan jeg bare ikke(for hele tiden det der billed inde i hovedet, af de stakkles små kyllinger/høns)

og jeg ved godt det er sk*de dobbeltmoralsk når jeg så kan sidde og spise gris og ko.

det er dog ikke med glæde jeg gør det

jeg spiser heller ikk æg, men det er nu mere fordi jeg syntes det er lidt klamt at spise hønsemens med salt.

jeg spiser dog stadig brød osv. som indeholder æg.

alt det har er min personelige holdning, og meget af det er sk*de dobbeltmoralsk, det ved jeg godt.

og jeg har bestemt ikke noget imod folk der spiser kød eller dem der er vegetare.

~De heldige ejere af ~

Cela

Gaia

Apollo

& Monse

I er de bedste !!!

0
0
Svar på denne tråd

Tralala...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 18:37

Jeg er vegatar, og det gider jeg egentlig ikke forsvare... Til gengæld gider jeg heller ikke dunke folk i hovedet med hvad de bør og ikke bør spise...

De eneste jeg gider at dunke i hovedet er dem der tager den billigste kylling og den billigste bøf i supermarkedet - og den diskussion tager jeg gerne!!! Jeg synes det er SÅ ulækkert hvordan folk kan finde på at behandle dyr bare for at få billig føde Ad, ad, ad hvor jeg synes det er langt ude.

Men selve det at slå dyr ihjel for at spise dem har jeg det ganske fint med...

Mvh. Cat - Stud.med.vet

Lækker Kieffer Lusitano dressursadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

0
0
Svar på denne tråd

Både og
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 21:16

Jeg er vist en temmelig fleksibel vegetar. Jeg kan sagtens spise kød (bortset fra svinekød, adr), jeg gør det bare ikke Og det er egentlig ikke en beslutning jeg har taget, jeg har bare sjældent lyst til kød og synes forøvrigt også det er hundedyrt medmindre vi taler junk-kød - hvis jeg skal have kød skal det fandme være af lødig herkomst!

Men er jeg ude at spise og menuen står på kød, ja så tager jeg da gerne en smule og fylder ellers tallerknen op med grøntsager.

Min manglende kødspisning er hverken baseret på etik, smag, religiøs overbevisning eller andet. Det er bare en vanesag. Hyklerisk? Vel ikke mere end folk der giver deres hest gulerødder hvis de selv ikke kan lide grøntsager.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Vegetar
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 21:35

Jeg er også en "fleksibel" vegetart. Jeg spiser helst ikke kød, men enkelte slags kød kan jeg dog godt få ned i begrænsede mængder.

Jeg har altid været "vegetar" og er opvokset på landet med en far der er landmand og vi har altid fået serveret kød på bordet derhjemme. Grunden til at jeg ikke spiser kød er ikke at jeg synes det er synd for dyrene eller lign. Det rører mig ikke det mindste at købe lædervarer eller andre dyreprodukter. Jeg bryder mig bare ikke om konsistensen af kød og jeg får kvalme når jeg får et stykke kød i munden.

Det er ikke vindene der styrer din sejllads,

men måden hvorpå du sætter dine sejl...

(Kinesisk ordsprog)

0
0
Svar på denne tråd

Lædervarer
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 11:59

Men hvad er forskellen på den måde dyrene til konsum er opdrættet på i forhold til den opvækst dyrene til udnyttelse af skind er opdrættet på???

Er det ikke den samme??? Og bør vores holdning - hvad end den så er - være den samme???

0
0
Svar på denne tråd

Men Lisbeth...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 20:56

Men Lisbeth, hvis holdningen skal være den samme til hhv kød og læder/skind-produktion (hvor er mælkeproduktionen forøvrigt henne her, den bør bestemt også nævnes! Det meste kødkvæg har det langt bedre end en gængs dansk malkeko!!), så kræver du at man er vegetar af etiske grunde. Hvis nu folk er vegetarer fordi de simpelthen ikke kan lide smagen eller konsistensen af kød så har det jo ikke noget at gøre med opdrættet og etik at gøre.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

vegetar.
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 20:59

Nu er der jo også dem som simpelhen ikke kan lide kød og ikke bryder sig om det.

Ejer af den skønne hest Face The Feat.

Selv om du er traver med stort T - er du den hest der har lært mig mest.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

Der er altså ikke noget
Forfatter: 
Dato:  28-12-2008 21:08

I sæbe, der er fra døde dyr! Sæbe laves i dag mest på palmeolie.

Man kan så diskutere om det er bedre, da der fældes regnskov til fordel for oliepalmeplantager... Men det er en anden debat! (om miljø)

Der er ikke gris eller andet dyrisk gelatine i vingummi. Ligesom, der ikke er hesteblod i lakrids! ;-

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider