|
|
| At gå på jagt: Hvad synes du? |
|
|
Hvad synes du om jagt, om at skyde dyr? Hvorfor, hvorfor ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| raaaawr |
| Forfatter:  |
Annelise S |
| Dato:  |
22-12-2008 00:51 |
|
Som i nødvendighed for at holde bestanden nede så dyrene har plads/mad nok, iorden.. Mænd der tager på jagt for at føle sig mere "mandig" uden at kunne ramme rigtigt og derved skade, men ikke dræbe et vildt dyr.. Frygtligt..
Lykkelig ejer af Regan <3 ½fjordbasse / ½oldenbasse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jagt.. |
Muttemor |
22-12-2008 06:04 |
|
Min kæreste er jæger, og mange tror, at de kun farer rundt i deres store biler og pløkker alt ned, hvad der bevæger sig. Det handler også rigtig meget om at passe vildtet med det rigtige foder, se efter syge dyr, afskyde f.eks. skamskudt eller påkørt vildt osv osv osv. Så længe man kan styre sig (og hermed menes, at man ikke skyder bare for at skyde), så synes jeg, det er helt ok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja så længe |
inger christensen |
22-12-2008 07:33 |
|
man ikke skyder bare for at skyde.. ja så er det også ok for mig. Men når man rundt om på nabogårdene, sætter fasaner ud og opsætter foderhuse til dem, laver store jagt selskaber og kører rundt og pløkker dem ned, for bagefter at spørge om nogen vil overtage byttet, for de har skudt alt for mange og gider ikke selv spise nogen af det, ja så knækker filmen knagmer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen så gælder det jo.... |
|
|
at dem der gør tingene rigtig, gør noget godt, og dem der ikke gør det på den rigtige måde eller for de rigtige grunde, de ødelægger det for alle de andre. Jagt, der bruges til at holde bestanden nede, og ellers holdes inden for reglerne er en nødvendighed. Og ja jægeren sørger også for vildtpleje mv. Jeg kan ikke tælle alle de gange min far er kommet hjem med et stort smil på læberne fordi han har set harkillinger eller ræveunger lege, eller endda rådyrkid blive født. Eller de timer han har brugt på at finde lige præcis den buk, som de værner om på jagten, fordi han er flot, og de gerne vil beholde hans gener i bestanden. Så skal han jo lige tjekke, om den stadig er på området. Men jægere der drikker sig fulde, skyder på alt og alle og generelt døjer med bukkefeber bør holde sig på en sikret skydebane. Det har jo ikke noget med en god jagtetik at gøre, men de er bare skydegale.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meningsløst |
|
|
Kan slet ikke se formålet med at sætte dyr ud for at skyde dem
Eller at gøre dem "tamme" ved at fodre dem for derefter at skyde dem Det var ok for mig hvis det var syge eller svage dyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanette O |
|
|
Jægerne gør jo ikke dyrene tamme ved at fodre dem - det har du helt misforstået! Det er sådan, at der i vinterhalvåret bliver lagt foderdepoter ud forskellige steder i skoven, hvor dyrene kan spise. Hos os bliver der f.eks. lagt roer ud. Men det er jo ikke ensbetydende med at de bliver der og venter på foder på bestemte klokkeslet og jægerne så skyder dem.
Rideudstyr sælges - se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
Jeg ved godt at de ikke bliver tamme, derfor at det står i " Jeg har set fasaner stå og vente på fodereret blive spredt ud, så nogle fodre åbenbart på bestemt tidspunkt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan ikke se forskellen |
Osvald og jeg |
22-12-2008 09:00 |
|
Om jeg spiser gris eller ko, der er opvokset i fangeskab eller om jeg spiser fasan eller råvildt, der er opvokset ude i naturen kan jeg ikke se forskellen på. Jo de bliver slagtet forskelligt, men tvivler på grisen synes det er vildt fedt at ende sine dage på et slagteri...mon ikke det så trods alt er rarere at ende sine dage med et pludseligt bang?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jægere |
|
|
Jeg er jæger og jeg er ikke mand, jeg er ikke spritstiv og jeg skyder ikke for at blive mere "mandig". Jeg nyder at gå på jagt. I går blev der ikke løsnet et eneste skud på en jagt med 9 deltagere og 3 stående hunde, men tilgengæld så vi en masse råvildt, snepper og fasanhøner. Fasanerne kunne vi have skudt, men da det var høner, havde vi fra start besluttet, at de skulle have lov til at gå fri, så de kunne yngle til næste år. Råvildtet var ikke dem vi havde udset os til at skyde, idet vi gik efter en gammel rå som snart skal væk. Snepperne, ja de rejste sig for tidligt, så dem var vi ikke tætte nok på. Men vi havde naturoplevelsen, snakkede om den flotte buk vi havde set, talte om hvor dygtige hundende var osv osv. Jagt er andet og mere end at skyde en masse dyr. Det er også samvær med dine hunde, med dine kammerater, og med naturen. Jægere er naturelskere med stor selvjustits. OG så smager vildtet jo fremragende.
god dag Betina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fint med |
|
|
mig hvis det vel og mærke bliver gjort ordenligt og med respekt for dyr og natur.... Her i området er der rigtig mange jagter og mange af dem bærer desværre præg af folk med for mange penge og en flaske dram for meget.. Der hvor der står en ring af jægere med tilhørende klæbe hund rundt om 20 træer kan til enhver tid bringe mit @!#$ i kog.. Det har ikke en dyt med jagt og gøre efter mit hoved.. Mange såkaldte jægere burde efter min mening holde sig til "duerne" og blive der..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har jagttegn |
|
|
og har det fint med jagt som drives forsvarligt. Langt langt de fleste jægere går på jagt for at nyde naturen, stilheden på forårspürschen og det sociale på efterårets selskabsjagter. Ja de vil også gerne have noget med hjem men det er sjældent det primære. De foretager utrolig meget vildtpleje med vinterfodring, beplantninger, anlæggelse af vandhuller osv. Personligt har jeg ikke lyst til at aflive dyr der ikke lider, men jeg har fuld forståelse for jægerne og er sikker på at feks rådyrbestanden ville gå nogen hårde tider i møde uden jagt. Sult, sygdomme og mange trafikdrab ville blive almindeligt, i hvert fald i en overgangsperiode. Ligesom inden for ridesporten er der selvfølgelig også brådne kar indenfor jægere. Synes dog de jagter jeg har været med til (som klapper/hund) har været præget af meget høj moral og strenge instrukser om hvad der måtte skydes i dag, hvor man måtte færdes osv. Endelig synes jeg jagthundesporten (stående hund på markprøver) er enormt spændende og fascinerende hundesport. Det er lidt ligesom cutting (jeg rider western) at hunden/hesten i høj grad selv skal udføre og forstå opgaven og det afhænger i høj grad af medfødt talent. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
Flere gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Primært af egen avl. 2½ års hoppe Åringsvallak 2 hoppeføl http://www.alby-horses.com/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Grunden til at jeg lige lavede den her debat, var bare for at se hvad forskellige folk synes. Jeg går selv meget på jagt, og er ganske ivrig jæger. Rigtig mange af de gange hvor jeg har været på jagt, er jeg kommet hjem uden noget. For mig betyder oplevelsen i naturen ligså meget som jagt. Det er også en kæmpe fornøjelse at de hundene arbejde! Forresten, det hele starter på skydebanen. Det eneste man lærer omkring 'skydning' når man tager jagttegn, er sikkerheden når man behandler et våben, det med at ramme er noget man selv skal sørge for. Så det er en rigtig god idé at være meget på skydebanen. Min morfar har for ikke så længe siden skudt en spidsbuk, og jeg siger så til ham, at den ikke var ret stor, han svarer igen; "Ikke lige så stor som fornøjelsen"! Rigtig kloge ord!!! - Ida Fischer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
... Og forresten, de 2 store ænder der ligger i fryseren som vi skal have jule aften, har jeg selv skudt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| manden min |
conceicao ♥Prins Faust♥ |
22-12-2008 13:27 |
|
er jæger og han nyder at komme afsted på jagt, det sjældent han skyder noget når de er afsted, men han har altid en masse gode historier at fortælle når han kommer hjem om hva de har oplevet. elsker selv naturen og se vildtet tæt på og så er man så dejlig træt når man kommer hjem og det er hunden osse, smiler.. Og manden får da lige et ekstra kys og kram når han så kommer hjem med et stykke vildt, det smager bare så godt 
Lev dagen, som var det den sidste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg er selv ud af en jagtfamilie, og har intet imod jagt og er også selv jæger.. De fleste ting som jeg ville sige er blevet sagt ovenfor.. Men ja, det er lige så meget fornøjelsen og oplevelsen med naturen.. Når vi holder jagt bliver der fortalt at der går skillet til naboens mark, og det og det må i skyde.. I vores omegn er der blevet lavet en fredning på dåvildt, så jægere går ikke kun på jagt.. Og ja det er da forfærdeligt at nogle står i en ring omkring en skov så dyrene ikke har en mulighed for at slippe uden om! Ja, der er nogle jægere som er uforsvarlige og som skyder på alt hvad der røre sig, men man skal huske på at ikke alle er sådan! Inden jeg siger det næste skal der lige siges at mange af mine venner er blevet intemigreret. Men det er lige som nogle(og for mange) gør ved indvandre, de dømmer dem ud fra at der er nogle som laver noget @!#$.. Og nogle dømmer jægere ud fra at de gør det, og så gør alle andre sikkert også.. Min far og storebror er før kommet hjem fra en jagt og har haft det rigtig dårligt over, at der var nogen på jagten som anskød et dyr som de bagefter ikke har kunnet finde, selvom der har været hunde efter det og schweisserhund efter det.. Som sagt før er det også en oplevelse med naturen i sig selv!
<3Kaaberbøl And Skjødt<3
Casnewydd Telynor Mr. Scott Karina Søger arbejde, se info på præs, kontakt på martins_kathrine@hotmail.com el. via PB!
Elbæk Efterskole 07/08 the time of our life<3'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| amirglory |
|
|
Jeg forstår fuldt ud at der er jagt for at holde bestanden nede/sund. Men jeg kan, ligesom et par andre her, ganske enkelt ikke se den store naturoplevelse i at stå i en ring omkring et lille mosehul med træer omkring... Men måske der er noget jeg ikke ved....er der nogen der vil oplyse mig: Hvad er formålet med denne form for jagt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Og jeg vil langt hellere spise et dyr (fx. vildt) der har haft en kort godt liv i naturen, frit. Frem for et dyr (fx. svin, kyllinger) der har haft et langt/kort liv i et helvede.. Og alligevel spiser jeg de svin og kyllinger, selv om jeg ved hvilket liv de har haft, men sådan er det bare..? Og jeg føler mig meget mere tilpads ved at spise et dyr jeg har haft med hjem, et dyr som jeg er stolt over selv at have skudt, et dyr jeg VED har haft et godt liv ude i naturen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jagt... |
|
|
Jagt under ordnede forhold, hvor jægerne har forstand på hvad de laver og ikke skamskyder dyrene, er efter min mening helt i orden. Det hjælper til at holde bestanden af vildt nede.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg
Når krybben er tom ...ja så er Jesus gået!
Dressursadel sælges, 300 kr. Se min præsentation for nærmere oplysninger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
LoonaMadigan |
22-12-2008 16:24 |
|
Jeg har også jagtegn og har været med på to jagter i år, uden at udløse skud. Skudafstanden var ikke optimal og da jeg er ny i faget er jeg også ldt nervøs, og vil gerne være sikker på at alle forhold er optimale. Men jeg fik nogle dejlige natur og sociale oplevelser ud af det, og det betyder mere end at skyde, bare for at skyde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Min far og bror er selv jæger og har også været med på jagt en del gange. Og jeg har intet imod de jæger der tager på jagt med omtanke og ikke skyder alt hvad der kommer - Som de færeste også gør. Nu har vi selv et stort areal her hjemme på vores gård, hvor min far og bror går på jagt, men det er sjældent de skyder noget her, for der er intet bedre end at se når rådyrene og fasanerne kommer op i vores frugt have om sommeren og næsten står lige ved siden af os. De går kun på jagt fordi de nyder at sidde ude i naturen og slappe af, men selvfølgelig også for at holde bestanden af dyr nede. Men der er desværre nogle personer der har jagt i skoven ved siden af os, og de skyder konstant når de er på jagt (også efter solen er gået ned!).
Og det skal ikke være hemmeligt at jeg selv overvejer at tage jagttegn når jeg bliver lidt ældre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En anden mening |
|
|
Jeg har nok en lidt anden mening om jagt. Jeg bryder mig ikke om, at mennesker kan nyde at slå levende væsner ihjel. At mennesker vil skyde dyr bare for fornøjelsens skyld. Jeg har svært ved at se, hvorfor det skulle være sjovt at se noget levende dø. Det er ikke, fordi jeg synes, det er synd for dyrene, for det er det jo ikke nødvendigvis, hvis det bliver gjort ordentligt. Jeg er heller ikke vegetar, og jeg elsker faktisk vildt. Så min holdning har ikke som sådan noget med dyrene at gøre, men med den egenskab hos mennesker at nyde at slå ihjel. Og beklager meget til jer, som går på jagt - jeg fordømmer jer ikke, men jeg forstår jer heller ikke  Mvh Anna
Efter 10 år uden hest kommer... Påske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| amirglory |
|
|
Slet ikke nogen der kan svare på hvad formålet/sporten er i at omringe et lille område/en lille skov, så intet kan slippe ud derfra?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jagt/jæger |
|
|
jeg kan så men godt se logikken i, at bestande af dyr skal holdes nede. Men jeg kan ikke se logikken i at sætte "tamme" dyr ud i naturen, for bag efter at nakke dem alle- bare fordi man er skyde liderlig! Mine forældre har et nedlagt landbrug med tilhørende skov, hvilket er så stort, at det er lovligt at drive jagt der. Mine forældre ønsker ikke, at der skal drives jagt. Dyrene skal have et fristed, hvor de kan søge tilflugt. Men ikke alle kan acceptere dette og går ind på mine forældres jord/skov og skyder... Vi har tit hørt skud og vi har flere gange fundet genstande i skoven, som dyrene i hvert fald ikke bruger briller, piber, cigaretter mm.... Jeg kender en del jægere, nogle er gode og fornuftige. De skyder det nødvendige og holder bestanden af syge dyr ned. Andre ligner mest af alt en flok alkoholikere med våben- hvis eneste formål med et jagtselskab er at drikke sig fra sans og samling inden de skal ud og skyde vildt omkring sig, uden at ramme....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg ikke |
Jasper |
23-12-2008 15:43 |
|
selv vild med kød, men jeg vil nu hellere tilberede vildt end kølediskkød. For med vildtet ved jeg, at det levede og døede som fri i naturen, mens "KØBE" kødet ofte ikke har haft samme gode vilkår. Så her foretrækkes vildtet, som jægeren har slået ihjel, for sin egen fornøjelses skyld, fremfor kølediskkødet som ikke har haft de samme gode livsbetingelser.
Pia Jeg har lige set en signatur der var så god, at jeg har valgt at fjerne min.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At slå ihjel |
|
|
Det er en syg "sport", og jeg kan ikke 100% respektere dem der synes det er en "fritidsinteresse". De må være iskolde indvendigt! Men ok jeg er også selv vegetar, og sætter livet over alt andet. Men jeg kan selvfølgelig godt forstå at det er bedre at spise dyr der har haft et frit liv, end dyr der har levet usselt i fangenskab, helt klart! Men - jeg har stadig meget svært ved at respektere at nogen har det som "hobby".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
LoonaMadigan |
23-12-2008 16:27 |
|
Uha uha, nogle burde pudse glorien en ekstra gang... No names  Det at jæge, er vel et urgammelt instink, vi alle har, såvel dyr som mennesker. En overlevelsesmekanisme... Sagde en stolt jæger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippo........... |
Jasper |
23-12-2008 16:35 |
|
Du er så en af dem, der rider med plastiktrense og stofsadel???? Ingen skindsko eller tasker??
Pia Jeg har lige set en signatur der var så god, at jeg har valgt at fjerne min.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for at holde |
|
|
bestanden nede, det er helt okay... Men folk der syns det er sjovt at slå noget levende ihjel, det er simpelthen sygt, ganske enkelt! Og så kommer jægerne med deres, jamen det er jo også natur oplevelse, jamen så få dig dog en hund og gå en tur med den!
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er altså okay |
Jasper |
23-12-2008 16:52 |
|
at slå ihjel, hvis man græder lidt imens?? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej, bestemt ikke |
|
|
ville aldrig gøre det! men bestanden af dyr ska jo heller ikk eskalere fuldstændig, og tror ikke at dem der holder bestanden ved lige syns det er sjovt og mandigt at slå et levende væsen ihjel, hvorimod dem der opdrætter fasaner for 5 mdr senere aT pløkke dem ned! sygt sygt sygt!
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sofiemb |
Jasper |
23-12-2008 17:00 |
|
Tror det er lidt naivt, at tro som du gør!! Mit spørgsmål var iøvrigt ironisk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
"Du er så en af dem, der rider med plastiktrense og stofsadel????" Nej det er jeg faktisk ikke. Jeg udtrykker min mening omkring mennesker der føler LYST ved at gøre det, - AT jeg ikke kan forstå det, og ikke - personligt - 100% kan respektere dem der har det på den måde - uanset om man kalder det instinkt eller ej, er det i mine øjne at slå ihjel og føle lyst derved. Derudover udtaler jeg mig - objektivt rimeligt diplomatisk, ved at mene at det trods alt er bedre for dyret end at have et liv i fangenskab. Men jeg har vel lov at have min personlige mening - uden at blive angrebet fra højre og venstre. Åbenbart ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Uha - Farlig debat! Min egen personlige holdning er, at hvis folk vil gå på jagt, så lad dem gå på jagt. Vi har en vildtbestand i DK, som skal passes, det er jægerne med til. Ang. det moralske aspekt, har jeg heller ikke her de store kvaler. I mine øjne er intet dyr mere værdigt end et andet, og så længe mennesker spiser kød, må dyr lade livet. Rådyr, ko, gris eller hest. Jeg stejler dog, når debatten bliver krydret med udtalelser om, at folk der skyder dyr er syge osv. Jeg synes dette er et meget lille grundlag at dømme folk på, når man tager i betragtning, at mennesker har været jægere sidan tidernes morgen, og derfor absolut må have en form for jagtinstinkt. Er en hund syg fordi den jagter og bider en kat? Nej - det er dens jagtinstinkt, som nogen gange ikke kan holdes nede. Folks grundlag for at gå på jagt, synes jeg ikke man skal blande sig i, så længe vildtet respekteres og behandles værdigt. Jeg har svært ved at se, hvor det syge skulle være. Hobbyen er, som jeg har forstået det, ligeså meget alle andre aspekter af jagt, som selve det, at skyde; Naturoplevelser, træning af hunde, fællesskab osv. Udtalelser om, at nogen synes det er sjovt og mandigt at slå ihjel, kan jeg ikke genkende overhovedet. Jeg kender flere mennesker, der går på jagt, og disse er absolut seriøse folk hele vejen igennem og kører ikke på det omtalte macho-trip. Folk med de heromtalte tendenser, kunne jeg mere forestille mig som værende de folk, som skyder en hest, fordi de har set det i en film, eller tæver et forsvarsløst lam ihjel. Jeg tvivler stærkt på, at man finder de mennesker, der har gjort sådanne ting i skoven en tidlig morgen, iført waders og jagtgevær, med en hund ved siden. Og så kommer jægerne med deres, jamen det er jo også natur oplevelse, jamen så få dig dog en hund og gå en tur med den! - En jagthund, evt.? 
Rose - og Kongejordens Cardiff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen Hippo |
Jasper |
23-12-2008 20:12 |
|
en eller anden har jo slået de dyr ihjel, som du rider rundt med..........er det mere ok, fordi du ikke kender manden der har gjort det???? Eller er det mere ok, fordi du aldrig har set dyret?? Eller er det kun ok, fordi du har brug for udstyret???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok og ok |
|
|
Jamen jeg udtaler mig udelukkende omkring, at jeg ikke kan forstå at nogle mennesker ligefrem har LYST til det, og gør det som hobby, af lyst.
Jeg kan simpelthen bare ikke forstå det.
Og når man ser de der jægere stolt gå og svinge med deres fx. fasaner hængende og dingle.... så har jeg MEGET svært ved at ... respektere deres glæde....
Men det er åbenbart ikke en "ok" holdning... 
Jeg har venner der går på jagt, deres "dyr" bliver altså ikke brugt til læder, de ryger i fryseren, hvilket selvfølgelig også kan være bedre end at købe en tremmekalv fra supermarkedets fryser, jeg kan bare ikke forstå de nyder at slå ihjel.
Og hvis de fremstillede seletøj osv. af et godt kunststofmateriale, ville jeg hjertens gerne vælge dette.
Omvendt kan jeg godt forstå at der kan være behov for at holde bestanden nede, og det er jo heller ikke sådan at jeg tænker "morder" når jeg sidder overfor en jæger (eller altså sådan... jeg PRØVER jo... ikke at tænke det ).
Jeg kan bare ikke FORSTÅ - at det er deres hobby.
Peace..... ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ps,,.. |
|
|
Men ok - måske er det meget praktisk at nogen ligefrem synes det er dejligt at gå på jagt, så dem der skal gøre det ikke lider under det..... Men jeg kan stadig ikke forstå det. Men det kan jo så bare være mit problem... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jagt... |
|
|
Ja, jeg fatter heller ikke, at man kan have lyst til den hobby. Det kommer jeg aldrig til! Men jeg har slet ikke noget imod jægere. Vi bor på en ejendom med skov og masser af vildt, og min far, som er jæger, kommer somme tider på jagt her. Det har jeg ikke problemer med, for jeg vil jo gerne have en lækker dyreryg efterfølgende. Men jeg forstår ikke, han synes, det er interessant. Det gode er jo, at han bidrager til vildtplejen. Han kommer med roer og saltsten til rådyrene samt hvede til fasanerne (og musene!), og det er altså ikke sådan, at han står med geværet fremme, når de stakkels dyr kommer og æder. Det er jo ikke derfor, jægerne vælger at fodre dyrene om vinteren, det er vist dumhed at tro det. Da jeg var yngre, synes jeg jagt var forfærdeligt! Nu har smagsløgene overtaget (og kynismen!) - men det bliver nu aldrig en sport for mig.
Mvh Stine Arabere og pintoarabere http://www.sk-farm.dk Mangler du ikke verdens lækreste pinto araber? Hingsteføl sælges billigt...
Livet er ikke lutter lagkage - det er også en dans på roser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups ups |
|
|
Tja jeg syntes at det er hyggeligt at gå på jagt. Først kalder jeg med et horn, så dukker en grizly bjørn op. den bliver så skudt, og samlet op, den får jeg ca 1200 points for. Så ser jeg en elg. En stor han, BANG, 900 points til mig. Jeg vil ikke slå et dyr ihjel for fornøjelse, så jeg nøjes med Trophy hunter 2003, hvis det foregår ligesom i spillet forstår jeg godt folk går på jagt, jeg nøjes bare med at gøre det på computeren 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Efter min mening er jagtglæden nemlig unik, sammenlignet med glæden ved at udøve mange andre former for aktiv fritidsudøvelse. Dyrket i sin ædleste form er jagt nemlig renset for selvhævdelse. Jægeren er modtageren. Naturen giveren. Og derfor er jægersjælen ydmyg i sin natur. Jægeren finder - eller bør - ikke finde glæde i selve skuddet eller drabet. Derfor mener jeg også, det er uheldigt, når jægerne opfordres til at springe ud af våbenskabet og bekende, at de slet og ret går på jagt, fordi de kan lide at slå ihjel. Det mener jeg ganske enkelt ikke er rigtigt. Vel er der jægere, for hvem det at udslette liv kan bunde i et eller anden psykotisk og endnu ikke bearbejdet trauma. Det kan ikke udelukkes. Men for det store flertal, som bærer den fornemme titel jæger, er det efter min opfattelse ikke behovet for at slå andre væsner ihjel, som trækker dem ud af dynerne, når vækkeuret ringer, længe før nat bliver til dag. Men hvad er det så? Ja det kræver, at man kan se ind i selve jagtens sjæl, hvilket af gode grunde ikke er muligt. Med tiden er den blevet for individuel, og det giver næppe mening at tale om jægerens sjæl som en stor almenneskelig størrelse. Derfor må jeg vende tilbage til det, som driver mig på jagt. Og eftersom jagten har styret hele mit liv, fra jeg kunne kaste en sten mod en gråspurv, har jeg anvendt mange tanker på at finde den reaktor, som styrer mine følelser og tanker. I dag er jeg ikke i tvivl om, at det er ønsket om at komme tæt på, som er den altoverskyggende drivkraft. Det er ikke behovet for frisk luft, ensomhed eller socialt samvær, som trækker mig ud. Ej heller trangen til udfordringer eller behovet for at slå noget ihjel. Det er alene trangen til at få et håndgribeligt tag i naturen og dens skabninger. Det er trangen til nærvær.
Men mange jægere oplever i dag ikke glæden ved at komme tæt på. En ganske stor del af de danske jægere får deres debut på en fællesjagt, hvor de er uden reel indflydelse på jagtens afvikling og vildtets reaktioner. Det eneste, de skal, er at forholde sig nogenlunde stille og ellers skyde, når der er jagtbart vildt inden for skudhold. De jagtlige udfordringer er nivelleret til at skyde og ramme, og det er måske forklaringen på, at skudglæden indtager en stadig mere central rolle i glæden ved jagt. Mange har ganske enkelt aldrig oplevet glæden ved at se ænderne falde pladask for de opstillede lokkere. Den dag, hvor alt klapper og ænderne glider tillidsfuldt over lokkerne, føler man sig beriget over bare én gang i livet at opleve, at det hele går op i en højere enhed. Man kommer ikke blot tæt på de enkelte ænder, som falder for bedrageriet. Man kommer også tættere på selve trækket og dets uforklarlige mystik.
Det er ikke pibeanden, man hentede i et langt skud, man husker, men derimod billedet af de mange fugle, som på bløde vinger hang lavt over lokkerne. På trækjagt drejer det sig om at gøre skuddene så enkle og lette som overhovedet muligt. Hvem kunne finde på at skyde en indflyvende and på 30 meters afstand, hvis man ved, at den om et øjeblik er inde på 15-20 meter. At skuddet da bliver væsentligt lettere, gør ikke glæden mindre. Man er på jagt og tager imod med tak, når moder natur åbner sig og øser ud af overfloden. På den slags jagt har skudglæden kun lille eller ingen betydning, og sporten og udfordringen er trådt i baggrunden. Citat: Michael Sand Resten af historien: www.netnatur.dk/netjaegeren/ jagtetik/arkiv/skidt-med-skuddet/ Vær så god!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Instinkter |
|
|
Lige meget hvordan man vender og drejer det, så er jagt centreret omkring det at slå ihjel. Så kan man forklare og romantisere det, alt det man vil, grundlæggende er jagt altså, at man tager ud og slår dyr ihjel. Og ja, for mig er der stor forskel på, om man gør det af lyst eller gør det af andre årsager (af hensyn til bestanden, for at spise kødet ...). Jeg synes da også, at vildtet har haft et bedre liv end de mange grise og køer, som produceres til fødevareindustrien. Og jeg spiser også selv kød. Som jeg skrev, for mig er det ikke af hensyn til dyrene, at jeg har det lidt svært med jagt. Det er tanken om, at mennesket kan nyde at slå ihjel. Om det er et urinstinkt? Tja, nogle mennesker siger jo også, at mænd ikke kan være tro, fordi det ligger i deres urinstinkt at være sammen med mange kvinder ... Mvh. Anna
Efter 10 år uden hest kommer... Påske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| amirglory |
|
|
Stadig ingen der vil løse mysteriet om at omringe en lille skov?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lzdfjkgsth |
|
|
jeg syntes det er synd for dyrende og jeg er selv skide bange for døde dyr (og mennesker) og det er lige meget om det så er en lile mejse eller et rå dyr ! jeg spiser dog alt kød pånær lige and!
hejsa det er mig, der er den heldige ejer af welch cob'en THERS NAUGHTY NUDZY man kan ALDRIG få nok af welch cob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh.. |
|
|
Jeg har også jagttegn, dog er det på standby da jeg ikke har tiden lige pt. Men jeg har sagt det før, og siger det gerne igen - jeg synes det er meget bedre at de fasaner der bliver sat ud år at få et så godt liv i skoven(de går der ½ år) inden de bliver skudt (og spist), istedet for de kyllinger der bliver overfodret og går på ekstremt lidt plads. Jeg ville ihvertfald helst være fasan  Personligt synes jeg at det er helt fantastisk at man kan skyde et dyr og spise det, velvidene at det har haft et godt liv og fået en værdig død. Det er sådan jeg ser det. Selvfølgelig findes der dårlige jægere, men der findes også dårlige ryttere.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| amirglory |
|
|
Line :Kan du så ikke fortælle mig hvad det er for en slags jagt, der hvor jægerne omringer et lille stykke skov?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm..... |
|
|
Jeg har ikke selv lyst til at gå på jagt - i hvert fald ikke skyde. Men jeg kan da godt forstå de mennesker, som går på jagt som hobby. Det giver da en helt anden naturoplevelse end en gåtur. Og det må da være en rar fornemmelse selv at kunne gå ud og skaffe sig noget kød til fryseren fremfor at trisse ned i Netto og hente det i fryserdisken. Det er da heller ikke mere synd at skyde et rådyr, som går på en mark, end at transportere svin/køer mange kilometer for at skyde dem med en boltpistol!!! Men det er bestemt ikke rart at høre om skamskudte dyr. Kan man ikke ramme dyret præcist, så må man altså øve sig noget mere på skydebanen!
Snepony nu uden Mulle :ó( *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jagt.. |
Gitte (Tyran) |
27-12-2008 17:30 |
|
jeg er for jagt. regner med at finde et sted at tage jagttegn i løbet af vinteren´, da jeg kan få jagten på min chefs marker(100HA). det er som andre siger jo ikke det at dræbe der giver en lyst til at tage på jagt, men naturen, den fælles oplevelse, at holde vildtbestanden på et niveau der passer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jægere |
|
|
For mig er der også en dejlig fornemmelse når jeg har familien og venner til vildtaften, hvor vi spiser dyr jeg selv har fulgt hele året, skudt og tilberedt. Får et lille glas vin for meget og fortæller jagthistorier. Nu er jeg meget kræsen og "hellig" når det handler om kød. Jeg køber ALDRIG kød i forretninger. Jeg har selv lam, ænder, kyllinger og vildt, og skal jeg have okse/kalvekød, så bytter jeg med mit eget kød. Jeg hader når dyrene ikke behandles godt. Jeg hader tremmekalve, tremmegrise og burhøns, og jeg har det bare så svært ved at købe det. Jeg har tilgengæld ingen problemer med at skyde eller slagte mine dyr selv. Faktisk nyder jeg det. Jeg har en god fornemmelse når jeg har slagtet eller skudt dyr, jeg ved har haft det godt. god aften /Betina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kedeljagt |
Helle1975 |
02-01-2009 19:50 |
|
Det med at omringe et lille stykke skov eller et vandhul kaldes kedeljagt. Jeg har hørt at det dyrkes endnu bla. af ældre jægere i Sønderjylland, men det er heldigvis ikke almimdeligt mere, også pga. faren for at ramme andre jægere. Jeg bryder mig ikke om den jagtform, men elsker at gå på jagt. I regelen er vi kun to-tre mennesker og 1-2 hunde. Jeg har dog ikke selv skudt efter et dyr, da jeg ikke føler at jeg er sikker nok på at ramme, så bøssen kommer kun med på skydebanen. I den fri natur er jeg "kun" hundefører. At man kan lide at gå på jagt er jo ikke ensbetydende med at man kan lide alle former for jagt. Det er hamrende irriterende, når man bliver mødt med historier alle mulige idiotiske ting, som nogle jægere fortager sig, når man siger at man går på jagt. Det svarer jo til at beskylde alle ryttere for at mishandle hesten eller alle bilister for at køre cyklister ned. OG: Jægere betaler landmændene mange for at lade en del af deres jord være "indrettet" på dyrenes præmisser. Der er desværre ikke mange andre naturelskere, som er villige til at betale, hvad det koster at skabe levesteder for vores dyr. Mvh. Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| amirglory |
|
|
Helle : Tusind tak for lidt info. Jeg kan bestemt ikke se det gode ved denne form for jagt  Den dyrkes i stor stil her i Ringsted og Benløse området.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|