|
|
| Jeg bliver aldrig grisepasser ! |
|
|
Jeg var med min kære kæreste ude at passe grise i denne weekend ! Ved ikke, hvad jeg havde forventet ved sådan en grisestald. Nok ved jeg at det lugter fælt - og ærligt, så er jeg måske lidt sart, men jeg kan godt nok ikke klare lugten ! så skal halte grise have en sprøjte, som virker mod hævede ben, lungesygdom ect., nogle grise er ligeglade, andre skriger, som om de er ved at dø, fordi de bliver holdt og sprøjtet. IH, hvor fik jeg det dårligt - for bryder mig ikke om dyr der ser så angste ud. Det går lige ind i sjælen - mon det er min omsorg for dyr, der spiller ind der ? Jeg ved også det er en nødvendighed, at de bliver sprøjtet og holdt. Kunne jeg vælge, havde alle grisene i stierne fået en masse halm at godte sig med, hvis jeg måtte, havde jeg gjort det for dem - men gylle"mekanismen" kan ikke klare halmen i store mængder, da kanalen så stopper til. Jeg gik ikke med ind i den sidste stald - kald mig bare forfinet, sart og hvad I vil, men jeg bryder mig ikke om at høre et dyr skrige sådan, når de skal stikkes, holdes og hvad ved jeg. Som jeg sagde til kæresten - og hatten af for ham, for han gør det godt med de små basser - så får vi kun frilandsgrise, den dag vi skal have et par hjem. De skal gå ude, have et varmt godt hus med halm, nyde livet, til den dag de ikke skal være til mere. Jeg er nok den type, der nyder frilandsdyr. Hvad er jeres oplevelse ?
Bare vinden ville vende sig, når vi skal tilbage, sagde kællingen i modvind
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grisefarm |
|
|
ja det er jo desværre vilkårende for mange svin i Danmark. Vi har så travlt med at fortælle hvordan andre lande mishandler deres dyr, men nægter at se hvad der sker i egen baghave. Min kæreste arbejdede på en grisefarm da vi lige mødtes, for hundrede år siden. Jeg var med ham på arbejde et par gange og hjalp også med at sprøjte de små pus. Jeg skal aldrig arbejde sådan et sted, det er så sørgeligt. Men jeg køber jo også alm. kød fra netto, så dobbeltmoralsk er vi alle nok, når det kommer til stykket.
Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line.... |
|
|
Ja, jeg har da fået syn for sagen nu. Desuden har jeg aldrig rigtigt stoppet mig med svinekød, så skulle det da være en lækker flæskesteg, ellers ikke. MEN tanken er der, altså, at få sine egne grise, give dem et godt liv, inden de ryger i fryseren. Men sørgeligt, er nok det rette ord. Godt nok har grisene jo både vand og mad, legetøj har de også. Det jeg savner i sådan en produktions stald, er strøgelse ! Ikke at jeg forkaster min kærestes arbejdssted, overhovedet ! For sådan er der jo mange grise der har det. Arbejdsgiveren gør da også meget for at besætningen har det godt. MEN jeg hælder sq godt nok mere, til frilandsgrise.. Amen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan godt |
|
|
Kan godt forstå dine synspunkter, pga. din baggrund. Nu arbejder jeg selv med svin, og er under uddannelse til landmand. Dvs. jeg lærer hele tiden hvad der er bedst for dyret, og hvordan vi hele tiden kan forny os. Jeg arbejde før et sted hvor grisene gik i halm, og det var bare så skønt at se på. Det tog ekstra tid, fordi de gik løse, og kunne gemme sig blandt hinanden, når man skulle finde nogle bestemte søer f.eks. Men gud hvor var det rart at se dem ligge mageligt og guffe halm. Syge dyr findes alle steder. Og selvfølgelig skriger de når de bliver holdt og stukket med kanyler. Andet kan man ikke forvente. Men det er netop derfor man arbejder så intenst på at finde de syge dyr, inden det bliver alvorlig halthed eller kronisk, og få dem medicineret. Dette har man også specielt anlagte sygestier til. Jeg er lidt træt af den ekstremt negative tone der mest er omkring grise, men generelt landbrug. Nogle udtaler sig om noget de intet aner om. Andre kommer ind og ser en svinestald, men er ikke modtagelig for noget de bliver fortalt.. Så er der jo ikke meget at gøre. Men ja, selvfølgelig findes der knapt så pæne svineproduktioner, ligesåvel som der findes knapt så pæne hestehold. Håber du tager med din kæreste i stalden igen, og så tænker at han hjælper og redder grisen, i stedet for at gøre den ondt. Vh.
Sofie med Spøgelset Økologi er IKKE = dyrevelfærd!! Konventionelt landbrug er IKKE = dyremishandling!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asldkfjældk |
|
|
Det er forbrugeren der sætter dagsordenen hos fødevareproducenter. Hvad forbrugeren køber, det bliver lavet. Fødevarer må jo helst ikke koste noget og omkostningerne er stedet kolosalt de seneste år, så alt bliver barberet ned til et minimum ude hos landmanden, ellers kan hans forretning ikke løbe rundt. Jeg tror såmænd også gerne at mange landmænd så deres dyr i det fri og med en masse strøelse. Det kan bare ikke betale hans forretning. Tid er penge.
Venlig Hilsen Mette
Prima grovfoder sælges (hø, wrap, lucerne, halm) Billig opstaldning tilbydes i Fårvang
se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mette stald gule |
|
|
Jeg kan så fortælle dig, at jeg INGEN forskel kan mærke på den daglige pasning af svinene herude hvor jeg arbejder. Her er intet blevet "barberet ned til et minimum...".. 
Sofie med Spøgelset Økologi er IKKE = dyrevelfærd!! Konventionelt landbrug er IKKE = dyremishandling!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grisepasser |
|
|
jeg kan ærlig talt ikke se det forfærdelige i at en gris får en sprøjte når den har ondt. Har selv passet grise, og synes rent faktisk at de danske grise har det fint... arbejdede i en stald med 3500 søer og aldrig har jeg set så mange glade dyr samlet på et sted. Men gider ikke at passe grise mere, da det er et ret udskældt arbejde, og der er så mange kloge hoveder der aldrig har været i en svinestald eller hilst på en levende gris der kan fortælle hvor syndt det er for dem i Danmark . Men synes helt klart at den største oplevelse i en svinestald, var når man havde løbet en so (kunstigt befrugtet den). fuldt den igennem hele graviditeten og til sidste hjælpe den med at fare (føde) og bare se de små puttere gå og hygge sig. Jeg arbejdede i en løsdrift stald på Stevns. der fik grisene rigeligt med halm, men desværre stoppede gylle rørerne og så meget meget af det, så man skulle igang med højtryks renser og spulle rørerne igennem
En gang Nosey altid Nosey Welsh mountain= super pony Undervisning tilbydes læs mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjenne.. |
|
|
jeg er helt enig med dig. og ja, det er så fantastisk at have fulgt en so hele vehen, for bagefter at se dens bedårende unger vokse sig store.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skønt at |
| Forfatter:  |
BNielsen ♣shiva♣ |
| Dato:  |
21-12-2008 17:26 |
|
se smågrisene vokse sig store mens at mor gris ligger fikseret og med liggesår?? Ja fedt - det er ren dyrevelfærd... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BNielsen |
|
|
Det er godt med lidt probagangda hva?!
Lizamuhtella Jeg har ik sort humor, men farvet humør Den glade ejer af: Þrymur, Gufa og Litfari
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BNielsen. |
|
|
Godt vi kunne få en på banen der ved hvad hun udtaler sig om!
Ja - for hvor er det dejligt at fiksere en so. Det er detlandmændene de ka' li'! Og det var ellers meget bedre at hun lagde sig på sine smågrise, så de kunne blive mast under deres mor, og aldrig vokse op og blive de slagtesvin, der gør så meget for landets økonomi - nå ja - også dine velfærdsydelser er sådanset afhængige af, at vi har nogle utroligt dygtige landmænd i DK.
Liggesår er jo noget landmanden ønsker. Han ELSKER at betale 10.000'er i bøde hvis fx et skuldersår opdages. Og så er han jo gakket med at se sine dyr have ondt. For han er jo ond. Den landmand.
Nej - landmændene udfører sq et utaknemmeligt job. Og de der absolut skal gøre sig til dommer over om det er godtnok - skulle måske tænke over, hvad vi som danskere skulle gøre uden vores flotte svineproduktioner.
I dag er mange landbrug i fuld gang med - eller allerede færdige med - en stor ombygning.
Og du kan være ganske sikker på, BNielsen - at enhver landmand KUN ønsker det bedste for sine dyr. Enhver landmand der ikke ønskede det - ville være gået rabundus i løbet af meget kort tid. Det gi'r jo også sig selv.
Så ØV - herfra. Det indlæg er bare så dumt og ignorant skrevet.
Milla
Min elskede Tekla og fantastiske Basse - de smukkeste stjerner i natten! ! Frøsanggård - knabheste med fremtid!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bnielsen |
|
|
Ja hvor har du da ret. ALLE søer er KONSTANT fikseret, og ALLE har liggesår. Gud hvor har du ikke forstand på en hylende fis. Tag at gå ud og få lidt forstand, ved at orientere dig om tingene.. !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milla... |
|
|
Hvor er det rart at nogen kan se tingene lidt udefra. Der er netop en grund til at "mor so" er fikseret i 4 uger, pga beskyttelse af smågrisene. Hun er jo netop IKKE fikseret hele tiden. Dog foretrækker flertallet af løsgående søer at have bokse de kan ligge sig ind i, og få "helle". Og nej, produktionen ville aldrig kunne løbe rundt hvis landmænd ønskede deres dyr det værste, og mishandlede dem 24/7. Der er en grund til at skoleophold og praktik er sat sammen som det er. Man lærer pasningen af dyr og dets behov, kommer ud og prøver det i praktis, og tilbage på skolebæken og få mere viden.. For hele tiden af forny sig ! Skam dig BNielsen. Du er sådan en som får Sjenne til at miste modet, til hendes ellers glimrende erhverv!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder |
|
|
Jeg har lagt nogen billeder ind i min præs. fra mit arbejdsplads!
Jeg havde desværre ikke nogen billeder af de halm kasser vi har i drægtighedstalden. Men der har hver so en boks, den kan gå ind og ud af, og hvis de vælger at gå ud, er den en liggeplads med halm.
Og hvis jeres heste har dårligt ben bliver den da vel også behandlet. Vi har 1600 søer, så der vil altid være nogen med dårlige ben, og selvfølgelig skal de behandles.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten... |
|
|
Er der ingen som synes det er synd hvis ??? - pattegrisene bliver bidt ihjel?
- soen ligger på pattegrisene?
- pattgrisene dør af sult?
- pattegrisene dør af kulde?
- eller pattegrisene drukner i mudder?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er såment |
BNielsen ♣shiva♣ |
21-12-2008 18:06 |
|
bare min mening om den måde at grisene holdes herhjemme i Danmark. Det synes jeg bare ikke er i orden, og det understøttes bla. af dette fra Dansksvin her i 2008, men har da meget mere der understøtter min mening: Dødeligheden i landets sobesætninger har været stigende gennem en årrække. De seneste tal viser, at omkring 15 procent af årssøerne aldrig når frem til slagtning, men i stedet aflives eller dør ude i besætningerne. Når selv "Dansk svineproduktion" erkender dette må der jo være et reelt problem indenfor den måde grisene holdes på, og så vidt jeg er bekendt med er der stalde der er stolte over hvis de har en svinedødelighed der ligger under 10 % - det svarer altså til at ca hver 10 gris dør inden slagtningen (og det er jo vitterlig faktisk ikke så længe at en svineproducent skal holde den i live, vel??..) Tænk dig hvis hver 10 hest eller hund hos avlerne døde - hold da op hva`- det ville sgu ikke være godt, men med grise betyder det ikke så meget - de skal jo for dælen da bare spises??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BNielsen ♣shiva♣ |
|
|
Den dødelig som du snakker om er god, hvis den ligger under 10 procent - det må være i farestalden! Fra de bliver født til de kommer fra deres mor! Hvis de bor løse, er dette tal meget højere. Da mange bliver lagt på, og vi ikke har mulighed for at flytte grisene, til en anden so, hvis en so f.eks. ikke giver nok mælk. Eller en enkelt gris falder fra. Så har vi mulighed for at flytte dem. Fra de bliver fravænt dvs. 7 kg og til vi sælger dem som 30 kg. har vi en dødelig på 1 procent, og vi laver ca. 75000 om året.
Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BNielsen |
|
|
Nu skal du tænke på, at mange af de årssøer som ikke når frem til slagt, er måske blevet AFLIVET bevidst af landmanden. Netop for at dyrene ikke skal lide. Vi vælger nogle gange af aflive en tynd so, efter fravænning, fordi smågrisene simpelthen har malket hende tynd. Og det er IKKE værdigt at lade sådan en so gå, og bruge lang tid på at spise sig selv op til at kunne slagtes. Dette vil jeg netop kalde velfærd for dyret. og sådan en so vil OGSÅ tælle med i 15 % dødelighed !! Så facts kan man ikke bruge til alt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej hej |
|
|
Lise og Sofie: Kan ikke sige det bedre selv. BNielsen: Det kan kun være farestalden du snakker om. Den er rigtig højere når de er løse. Jeg er sku glad for mit arbejde, folk kan kalde mig dyreplager og hvad de vil, jeg ved vi søger godt for vores søer.. Mette: Jeg ved ikke lige hvor du har det fra, vi har aldrig fået afvide det måtte vi ikke købe pga af pengemangel.. Så intet er presset hos os. Alle stalde får besøg af en dyrlæge en gang om måneden skal have 12 besøg. Og dem sammenarbejder vi altså med, for at gøre ting bedre. /Mia God Jul
FELICIA OG FLEUR TÆNKER PÅ JER HVERDAG Først efter at det sidste træ er fældet, den sidste flod er forurenet og den sidste fisk fanget, vil I erkende at man ikke kan spise penge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig Sofie... |
|
|
Men svært at sætte sig ind i, når man ikke står i det til daglig. Men vi skal heller ikke glemme at nogen landmand ikke er gode ved deres dyr, og disse landmand findes selvfølgelig. Men man skal bare ikke generalisere! For jeg har også været i stalde hvor tingene ikke var OK. Og det er så dem vi skal have fat i 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Plus det er da mere dyrevelfærd af aflive hende når hun har et rigtigt dårligt ben, end at lade hende gå i 3 mdr for at blive slagtede. også ender med at hun stadig har ondt og skal skydes. Min mening /Mia
FELICIA OG FLEUR TÆNKER PÅ JER HVERDAG Først efter at det sidste træ er fældet, den sidste flod er forurenet og den sidste fisk fanget, vil I erkende at man ikke kan spise penge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er det |
BNielsen ♣shiva♣ |
21-12-2008 18:33 |
|
jo sådan at det i vores naboland er forbudt at fiksere søerne - og til trods for jeres "vidunderlige" indsigt i at ellers lægges grisene ihjel - men underligt nok har de ikke en større dødlighed bland smågrisene end vi har - Så det I kommer med er simpelthen bare for at forsvare hvad I går rundt og ser på hver dag, og ligeledes er med til dette dyrplageri!!! Mvh. èn der udmærket ved hvordan grisene har det "in real life", og som rent faktisk har været i en grisestald!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej hej- |
|
|
Sjovt nok så har de lige så store problemer med skuldersår og ihjel lagte selvom de er løse.. Det har de lige glemt at fortælle i farten. /Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
MaFilaNoir |
21-12-2008 18:37 |
|
ja tak min fyr arb også i en svine stald. Det er pisse dyreplageri det de går og laver i de stalde! Dyrene får lov at lide til det aller sidste! de bliver slået og sparket og når ja hva fanden nogle gange så meget at de dør af det. Ikke lige altid de får mad "så kan de opføre sig ordenligt" De bliver ikke lige aflivet selvom de er virkelige syge for der bliver kun afhentet døde dyr engang om ugen og de skal ikke ligge og lugte (nåre ja der stinker jo nok ikk i forevejen) De fleste stalde burde bare lukkes!
Med den dejlige Ma Fila Noir. Jessica 28/11-05 Monique 19/10-07 Elsker mine 3 tøser 
Kunne du tænke dig at leje et hus med 6 bokse til, ridehus og bane? i Ørbæk på fyn? skriv pb for mere info samt tlf n ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil |
|
|
Nu har tråden drejet sig meget, i forhold til hvad det rent faktisk var trådstarters hensigt. Men fortalte blot om sin tur i stalden med kæresten. Og ja, lise, desværre findes der brodne kar alle steder. og selvfølgelig er der nogle produktioner hvor forholdene ikke er optimale. Men selvølgelig er der ingen som "melder sig selv" og netop derfor, håber JEG på at rådgivere, eller hvad de er, som skal komme på besøg i stalden og gennemgå den, tager sig lidt sammen. Og her snakker jeg ikke om dyrlægerne. Men dem som kommer med en løftet pegefinger og tjekker staldene. Så kunne det være at eksempler som der har været i løbet af året, hvor landmanden er kørt så meget død i det, at hele besætningen døde, ville blive opdaget, og stoppet !! Det er kun noget vi alle kan håbe på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MaFilaNoir |
|
|
Hvis de er sådan ved deres dyr - hvorfor melder han dem så ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej hej |
|
|
Så burde din kæreste have et ordentlig los i sin *** Og stedet burde lukkes..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægerne |
|
|
Det er jo sådan som også er nævnt før, at man skal have 12 besøg om året, og de ser hvertfald hvad der sker - så har de ikke et ansvar ? Jeg synes hvertfald ikke de lever op til deres job, hvis de ikke melder dyremishandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mafilanoir |
|
|
jamen hvis du ved at DIN KÆRESTE går og mishandler dyrene på den måde, og bringer alle os andre landmænd til skamme. Så håber jeg f'ndeme at du har meldt idioten! For nej sådan skal dyr bare ikke behandles ! Og sådan bliver de heller ikke behandlet af ALLE landmænd. Nogen af os bruger rent faktisk vores uddannelse til noget !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heh hej |
|
|
MaFilaNoir: gik lige lidt hurtigt troede din kæreste gjorde det ved dyrene. Kan ikke have det. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MaFilaNoir |
|
|
MaFilaNoir Hvis din fyr arbejder sådan, så håber jeg skuat DU politianmelder både din fyr og hans arbejdsgiver... Og ja selv for et rigtig klask over dine fingre, for hvis det passer og du ved det, så er du jo ikke et hak bedre selv !!!!!! Sagde en landmand som er forbandet stolt af sit erhverv
Med venlig hilsen Anita Spangbo Saam-a-li er klar til bedækning igen i foråret 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bam bam bam |
Melanie ♥Fie♥ |
21-12-2008 18:49 |
|
Jeg er SÅÅÅÅ træt af at nogle folk tror de ved SÅ meget bedre, fordi de har set en gris i tv, eller har været på besøg i en stald en enkelt gang.. Søerne bliver for fanden (undskyld) fikseret af en grund.. ikke bare for sjov.. Og der er mange grunde til at søer fikseres. Men det er altså kun i en kort periode, til smågrisene kan finde ud af at fedte væk fra mælkebaren, når der bliver fodret, eller når soen skal et eller andet.. Når man mener grisene er store nok til det, bliver soen spændt ud igen.. godt nok kan den ikke vende sig, men den er ikke så spændt ind længere.. Og søerne er jo vant til det.. En gang i mellem ser mand en første gangs so, der lige panikker lidt når den skal ind i farestien, men ellers vader de altså ind og smider sig.. Der er meget få der prøver at komme ud, går amok eller er bange... Jeg har arbejdet mange steder efterhånden, og har også arbejdet med løsgående søer i drægtighedsstalden. Det er selvfølgelig rart at vide at soen har masser af plads at gå rundt på, men det gør den bare ikke ret meget.. Hvis man kommer ind i en løsdrift til søer, ligger 9 ud af 10 på sin mave og tygger i halm (hvis de har det) De går ikke rundt, bare for at gå rundt.. De rejser sig hvis de fx skal spise... Og jeg synes det er forfærdeligt at se nogle (specielt meget unge eller meget gamle) søer/smågrise få tæsk af dem de går sammen med, fordi der er hieraki!! Der er så mange ting der både taler for og imod fiksering/løsdrift blandt grise.. Jeg skal selv igang med at passe grise igen.. Som en lang arbejdsprøvning og jeg GLÆDER mig. Kan slet ikke beskrive hvor meget jeg savner at passe grise..
***Melanie*** SUPER 2 ÅRS HOPPE EFTER ROSENTANZ SÆLGES. FORVENTET STG. 168. BRUN MED BLIS. EN STJERNEHEST SKRIV EN PB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søer til slagtning??? |
|
|
BNielsen: Hvis du refere korrekt i det du saxer ind i dit indlæg, så er jeg glad  For jeg håber da bestemt ikke søer ender til slagtning i hobetal,for det giver da sejt kød, for søer er ældre grise ikke unge dyr som slagtesvin normalt er. Så jeg siger da bare super at 15% af årssøerne ikke når frem til slagtning en værdig død for dem er da netop at blive aflivet i besætningen kontra vi forbruger skal spise deres knap så attraktive kød  Citere du forkert så vi taler dødelighed balndt nyfødte/ungsvin er det da også rimelig normalt i en knap så optimeret produktion (som der også er nogen af i hele verden) for der kan både være tale om dårligt managemnet fra personalets side + der kan være genfejl/sygdomme der gør at dyret ikke ender i fødekæden, men blot bliver en del af statistikken. En statistik der fortæller mere om staldens managenment er hvormange smågrise der produceres pr årsso.......det svinger nemlig vildt fra besætning til besætning Jeg arbejde for en del år siden ½ år i en stor svineproduktion som et led i min udd som Agronom på KVL(skrev hovedopgave om Intern KS), og bestemt blev mange ting gjort anderledes end vi lærte i skolen, men decideret synd??? næ.......blot masseproduktion til forbrugerne.  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For at sætte |
BNielsen ♣shiva♣ |
21-12-2008 19:23 |
|
lidt tal på det her - egenlig pga af denne kommentar: "Og ja, lise, desværre findes der brodne kar alle steder. og selvfølgelig er der nogle produktioner hvor forholdene ikke er optimale" samt denne der er ret grov efter min mening!! "Og søerne er jo vant til det.. " En undersøgelse viser at gennemsnitlig 8,9 % af svinene (altså ikke "bare" i farestalden) dør. Af disse er 58% selvdøde, 42 % er aflivet og 76 % af disse aflives pga benproblemer (spaltegulve osv) Mht skuldersår regnes der med at der hvert år slagtes 3400 søer årligt med blottet skulderknogle = grad 4 ( der findes 4 grader af skuldersår hvor 4 er værst)- og dette er kun disse der slagtes - altså ikke dem der er aflivet i stalden. Så udover at det er temmelig synd for dyret så er der risiko for at dyret vi spiser har haft store betændte sår - mums. Derudover er der pladsen til grisen - vi har herhjemme større og større svinehold, og der er 2,8 svin pr. 0.95 m2. Derudover skal en gris lovpligtig kun have ml. 800 g og 1 kg halm pr dag - og det er de voksne der er tale om - de små har kun grav på - vistnok 100 g. Så det er ikke uden grund at jeg ikke bifalder svinproduktion herhjemme - der er skam grunde til det, og det er heller ikke fordi at jeg er helt uvedende om svinehold som flere ellers antyder..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen da |
|
|
Det er vældig fint at du kan sidde og argumentere med nogle fact og tal som andre har regnet ud og undersøgt. Du har IKKE arbejdet med dyrene, men set dem in real life ?? Sådan en hurtig gennemgang af en stald, får man ikke meget ud af, når man heller ikke er rutineret i at kigge efter det man skal ! Jeg er ret træt af din holdning til at skulle få ALLE landmænd ned med nakken. Du frembringer GENNEMSNITLIGE tal, dvs at nogen trækker andre ned. Jeg har aldrig nogensinde arbejdet et sted hvor der er blevet sendt en so til salgtning med en 4 grads skuldersår. ALDRIG! Og jeg har aldrig nogensinde set det "in real life" Kun på billeder, og det var til stor skræk. For det er ikke et kønt syn, og det er ikke noget landmænd stræber efter. Vi har 400 søer, og ca. 100 søer i farestalden af gangen, og jeg tror der er omkring 5 søer med skuldersår, vel at mærke 1 grads skuldersår = en hudafskrabning. Og dette synes jeg ikke er okay, nej. De bliver smurt 2 gange hver dag, de ligger på måtter, og få trøelse under som tørrer fladen. Der bliver gjort en stor indsats på det punkt. Og på mange andre punkter. Jeg synes du skulle skamme dig så meget over KUN at ville fokusere på det negative. Det svarer til at hver gang 1 hest bliver mis- eller vanrøgtet, så skal ALLE hesteejere ned med nakken. Så er der ingen som vil deres dyr det bedste. Nej de vil bare have fornøjelse! De vil bare avle dyre føl! De er ligeglade med deres dyrs velfærd. For det er jo sådan det er, ikke? I følge dig !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalalej |
|
|
Så kommer min mening lige. Fra hende der selv har arbejdet i landbruget(uddannet), og har set masser af svineproduktioner! Halekupering fjerner blot symptomet, ikke problemet, som er at svin keder sig, og derfor bider haler! At man sliber/filer tænder ned så de ikke kan bide så hårdt/skarpt, symptombehandling det var nok ikk sket i naturen( ja nu er 300 vildsvin i naturen døde pga artfæller/unger med for spidse tænder!) Hieraki eksistere alle steder, selv hos mennesker(også herinde) og det er måden dyrene finder ud af det! som med heste og køer. Ydermere ville kampene ikke være så slemme hvis der var mere plads! Sjovt nok har ingen vildsvin skuldersår, selvfølelig skal det da behandles´, men det fjerner stadig kun symptomet. Det er fint at dyrene bliver stukket/får medicin, det gør vores andre kæledyr også hvis de er syge. Men kastration, burde s.a.t.m.e forbydes uden bedøvelse! og jo den kan sagtens mærke det selvom hovedet er nedad og blodet løber til hjernen, og hva i nu ellérs har af latterlige bortforklaringer! Hilsen hende der er gået igennem landbrugsuddannlsen uden at kastratrere et eneste svin´, og er stolt af det!
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Etik i jordbruget? |
|
|
Nu er jeg også uddannet agronom, og verden er altså ikke så lyserød som nogen gerne bilde sig selv og andre ind. Jeg er helt på det rene med at langt størstedelen af de danske landmænd er dyrevenlige mennesker, der sikkert sover godt om natten - men når man driver en millionforretning - som mange danske svinebesætninger er i dag, så kommer man altså ikke uden om et begreb som fx "profitmaksimering". Bundlinjen har enorm betydning og det har altså konsekvenser for dyrene! Jeg er udemærket klar over at landbruget i dag er så gennemreguleret at landmændene føler at de knap kan rokke med ørerne, men sådan er det åbenbart nødt til at være - for det er sg ikke alle der kan forstå hvad "dyrevelfærd" skal til for! Man skal ikke lade sig forblænde af udtrådte floskler omkring landmanden og hans dyr. Jeg mener at DK ca. producerer 25 millioner svin om året (hæng mig ikke op på det præcise tal), og det alene bør da vække en smule eftertænksomhed! Samtidig - som nævnt tidligere i tråden - så er det også den enkelte forbruger som indirekte har skyld i den måde vi i DK vælger at opdrætte produktionsdyr på! Jeg er, af helt andre grunde, ikke den store kødspiser, men vælger da økologisk og frilandskød. Ikke at det er den gyldne løsning, for der er også problemer der skal løses - men jeg synes det er et godt koncept, for dyrevelfærden kommer først for mig... men hvis det skal udbredes mere, kræver det at flertallet af forbrugere er indstillet på at betale mere, og det tror jeg ikke de er! Nu vil jeg godt have lov til at understrege, at jeg ikke går ind for at menneskeliggøre dyr mere end højst nødvendigt, jeg synes bare vi skal have dem og opdrætte dem på deres betingelser! OG - i mine øjne er denne diskussion sund, for det betyder fokus på dyrevelfærd! Med venstre hånd, Mie
Nu som hundemor til "Ozzy" - en fantastisk lille Australian Shepherd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| husk at |
|
|
forbrugerne = os som køber kødet bestemmer hvordan de skal have det igennem deres korte liv, vil du betale kan man købe fra dyr som har haft det godt...... du bestemmer ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sofie »Spøgelset |
BNielsen ♣shiva♣ |
21-12-2008 20:59 |
|
Nej Sofie - jeg har ikke arbejdet med svin, men med andet landbrug, og kunne aldrig i min liv finde på at gå ind i en så rådden branche hvor at dyrplageri er måden hvorpå man tjener sine penge!! Men det betyder ikke at jeg er hverken uvidende om hvordan det drives eller lyserød i min opfattelse om hvordan jeg mener svinehold burde være - men sådan som det er nu og sådan som reglerne er, synes jeg bare ikke at det er i orden - at nogle svineproducenter så formår at overholde de regler er jo fint, men det er stadigvæk ikke dyrevelfærd!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er jeg lige tilbage igen. |
|
|
Hold da op ! Det jeg mente med, at jeg ikke brød mig om at være i stalden, når kæresten skulle holde og stikke det syge gris, var, at jeg slet ikke bryder mig om at se en gris se så bange ud ! Det varer jo kun et øjeblik, men for dælen - det skærer mig i mit hjerte. Det ville det da også gøre, hvis min hund pev, hvis den kom til skade. Men jeg ville da rigtig gerne give dem alle sammen en stor balle halm, som de kunne godte sig med. Men en sund debat er det da !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helle N ☻Mayjune |
BNielsen ♣shiva♣ |
22-12-2008 08:34 |
|
Ja, jeg synes også at det er en rigtig god debat du har fået sat gang i - jo mere fokus der er på emnet jo bedre . Og lige præcis med svinehold er der jo meget stærke og delte meninger - for det er jo produktionsdyr, det må man jo ikke glemme - men det er jo stadig levende dyr, og jeg tror at det er her uenigheden opstår mht behandlingen /levevilkårene af disse (ikke kun svinehold, men også de andre produktionsdyr) Men takker for et godt emne, og ønsker god jul Mvh. Birgit 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BNielsen... |
|
|
Jo tak. Ikke at jeg forkaster svineprodukcenterne, overhovedet, men jeg er bare mere til friland, hvis jeg selv skulle have en "farm" Ingen af de grise jeg så, havde sår, de øffede rundt og hyggede sig. Men det skærer mig bare ind i sjælen når et dyr har ondt, også selvom det skal stikkes fordi det er sygt :S " Siger en sygeplejerske, som passer og plejer syge mennesker, dagligt " Det er nok også det, der gør, at jeg havde forventet at jeg reagerede anderledes - altså ikke blev påvirket, men det gjorde jeg, vatarm som jeg er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm............. |
MaFilaNoir |
22-12-2008 10:27 |
|
jeg har ikke været med i stalden med får næsten dagligt afvide hva der sker der ude og min kæreste brokker sig over hvordan det er så jeg tvivler på han selv er sådan ved grisene. Har sagt han skal melde det men så mister han jo sit arb og bla bla bla.. Han har sagt det til dyrlægen der kommer i stalden men han er tydligvis ligeglad så længe han får sine penge  Jeg synds ikke selv jeg kan gøre så meget når jeg ikke har været i stalden men "kun" hørt hva han siger samt set billeder han har taget når hans medarb og chef ikke har set det. Jeg bliver helt sikkert heller ikke grisepasser. Og nej var ikke for at stempe alle som dyreplagere der arb med grise men da jeg var i praktik som dyrlæge for nogle år siden så jeg også en masse som jeg var harm over! Var fx kun i en kostald hvor landmanden rent faktisk bekømrede sig for sine dyr.
Med den dejlige Ma Fila Noir. Jessica 28/11-05 Monique 19/10-07 Elsker mine 3 tøser 
Kunne du tænke dig at leje et hus med 6 bokse til, ridehus og bane? i Ørbæk på fyn? skriv pb for mere info samt tlf n ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja - øf øf |
Annette Jacobsen »hvemsagdeballo |
22-12-2008 11:05 |
|
det var en skøn sommer og et dejligt efterår, hvor mine 2 frilandsgrise nød livet med næserne dybt begravet i jorden det meste af tiden. Resten af tiden lå de og nød solen eller løb rundt og legede med hinanden og et gammel bildæk. Hvis jeg da ikke lige kom forbi og gav dem en ordentlig gnubbetur med skrurebørsten. De blev kørt til slagteren af os selv for en lille måned siden, ivrigt gumlende på mad hele vejen. Og ja, nu vil vi nyde dem her juleaften. Og næste år er vi nok på den igen, for det er bare sådan et dejligt klogt men misforstået og ofte mishandlet dyr.
god jul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har selv |
|
|
jobbet på et griseri.... I starten gjorde driftlederen meget ud af at fortælle mig, at "grisene har det godt her".... (Ved ikke om jeg har lignet sådan en dyrevelfærdsaktivist eller noget), men det lå ham i hvert fald meget på sinde, at understrege det.... Og ja, de havde det vel ok.... De trivedes fint, havde mange levendefødte unger og med et stort fravænningsantal, så det var jo som det skulle være.... Men uanset hvad, så vil jeg ALDRIG kunne se, at de ikke kunne have det BEDRE.... De KUNNE have halm at lege i, de KUNNE have haft masser af legetøj og rodemateriale, de KUNNE have gået løs osv osv. Forholdene er bare ikke sådan, og med de store griserier der er i dag, så er det, skal man huske, ikke hobbybrug, men der skal være økonomisk gevinst for landmanden, og mindst mulig arbejdsbyrde for de ansatte.... Nej, det er ikke på dyrernes vilkår, men så længe at loven er overholdt, så kan man altså ikke hænge landmanden ud.... Hans primære interesse er at tjene penge.... Når det så er sagt, bringer det jo en vidre til, at hvis dyrerne mistrives i stor grad, så koster det landmanden penge, så derfor er der ingen landmænd der har interesse i, at deres dyr mistrives, for det giver økonomisk tab..... En landmand er en forretningsmand, og ikke bare sådan en hyggelig fyr, der futter rundt med et strå i munden og siger "så deeeeet... Jow jow".... Han er driver en selvstændig forretning ligesom folk der har en butik eller andet.... Det skal lige siges at jeg var MEGET glad for mit arbejde på griseriet, på trods af, at jeg kunne se, at de kunne have levet i hyggeligere forhold, desværre var min fysik ikke til det og jeg endte med en kronisk skade.
Zamangah
GRAÆÆEEEØØØH...... JAAAAAAARRRHH..... Nemli....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
Hestlund |
22-12-2008 17:59 |
|
Jeg er i lære på min nabo´s svinefarm. Jeg arbejder i farestalden (der hvor søerne fare), og jeg sprøjter grise hver dag. Enten skal de have noget medicin mod diarré eller skal de have noget jerntilskud, eller noget mod dårlig ben, - og ja, nogle grise skriger, andre ikke, når de bliver stukket, og det er ikk noget vi kan gøre for, det gør vel ligeså ondt på dem, som på os, når de bliver stukket!? På den svinefarm jeg er på, er der lige nu 1750 søer, og bliver snart forøget med 130 mere, men de har det godt, og de drægtige søer går i løsdrift på to andre gårde, og bliver flyttet hen på den farm jeg arbejder på, 1 uge før faring. I løsdriften er der gummimåtter, som de kan lægge på, så de netop ikke får skuldersår (skuldersår kan også have noget med fodret at gøre). Min arbejdsgiver og driftlederen på mit arbejde, er hele tiden OBS på at både slagtesvinene og grisene i klimastaldene har legetøj i boksene, og at der bliver givet det rette foder + de har frit adgang til vandkopper. Og min driftleder erf typen, der vil fremad, og vi skal øge besætningen mere, og sådan og sådan. Men han er også meget OBS på at grisene/svinene/søerne har det godt og trives, og går en runde hver eftermiddag, sammen med os (både ukrainere og danskere) i alle afdelinger og sektioner i stalden.
Hilsen Helene
- Som rider på ponyen Sonny!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|