Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Omsorgsdage - optjening?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 09:37

Hejsa

Er der nogen kloge hoveder, der kan oplyse mig om følgende:

2007: Termin den 28/7

2007: Havde arbejde i offentlig virksomhed

2007: gik på barsel 31/5

2007: Arbejde sluttede 31/7

2007: Røg på dagpenge

2007: Fødte 1/8

2007: Barsel

2008: Nyt arbejde 1/4

Er der nogen omsorgsdage fra 2007, eller er de væk pga. dagpenge?

Gerne links til sider hvor det måske skulle stå.

Tak.

Hvilke bogstaver kan flyve??

N'er

0
0
Svar på denne tråd

som jeg
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 09:44

kender til omsorgsdage så følger de kalenderåret og skal bruge i samme kalenderår. De kan mig bekendt ikke overføres til næste år. Man har to omsogsdage pr. barn pr år til og det fyldte 8 leveår. Håber det kan hjælpe dig lidt.

Dvs at til og med 31.12.08 har du to omsorgsdage hvis du ikke allerede har brugt dem og dem SKAL arbejdsgiver give dig....

Sally vil altid være savnet. Du var mit blod, min sved, min glæde og nu min store sorg.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ved
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 09:50

Jeg ved at hvis man er forhindret i at afholde dem pga. barsel kan de overføres. Dvs. jeg skulle have 4 i år - pga. jeg fødte august 2007 og havde barsel resten af året = kunne ikke afholde dem.

Spørgsmålet er bare om man har nogen når man også har været på dagpenge.

N'er

0
0
Svar på denne tråd

jeg mener
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 10:13

DP eller ej, at lige så snart du er ansat så har du dine 2 omsorgsdage pr. barn til og med barnet 7 leveår. Man kan godt få flyttet omsorgsdage over ved barsel (men kun hvis det er samme arbejdsgiver som under barslen) og arbejdsgiver siger god for det.

Det er rigtig InaAnd siger at omsorgsdage går fra 1/1-31/12 og så er det bare med at have brugt dem.

Håber jeg kunne hjælpe lidt

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

hvordan
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 10:18

Vi har en medarbejder der havde barsel sidste år, som jeg selv.

Hun blev ansat hos os 1/8 2008, med 4 omsorgsdage pga. dem fra sidste år og ansættelse fulgte hende.

Jeg er bare nysgerrig om jeg også har ret til de to ekstra dage????

Ved godt at de "normale" 2 Os går fra 1/1 til 31/12 og ikke kan flyttes.

N'er

0
0
Svar på denne tråd

Mit job..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 11:21

Der hvor jeg er, har vi fast 5 omsorgsdage, uanset om der er ingen børn eller 10. Disse skal afholdes inden for kalenderåret og kan ikke overføres, dog kan de udbetales.

Jeg startede den 1.4 derinde, og jeg har 4 omsorgsdage som jeg skal have holdt inden den 31.12.08

Tid til kærlighed, tid til kærtegn..

Tid til at dele, tid til at sige farvel...

Farvel min elskede, tak for tiden.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ka
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 11:33

Jeg kan hermed oplyse om at jeg faktisk HAR 2 dage fra 2007, som jeg ikke har afholdt.

Det kommer nok også lidt til at knibe, nu inden nytår...

Spændende.

Træls man ikke er blevet gjort opmærksom på dette.

Anede ikke at man optjente noget i det første år!

N'er

0
0
Svar på denne tråd

Jeg blev ansat
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 13:36

i det offentlige i 2005, på Rigshospitalet som klinisk assistent. Det var midten af december jeg startede efter en periode som ledig, efter barsel.

I 2006 fik jeg brev om at jeg havde 2 omsorgsdage for min store dreng Albert, som skulle afholdes i 2006. Dejligt nok :-)

I 2007 fødte jeg Sylvia, i November. Fik at vide at jeg fik 2 omsorgsdage for hende som jeg måtte overføre til 2008. Nu skal jeg så bare have knaldet 6 omsorgsdage, 4 for Sylvia og 2 for Albert. Men det bliver så til en lille lang juleferie.

Igen er det alt efter een overenskomst (fagforening) og hvilken stilling du er ansat i. Man kan altid se på bagsiden af sin lønseddel (fra den første) hvad du er berettiget til eller spørg dem endelig på personalekontoret. Jeg har spurgt mange gange om 1000 andre ting og altid fået søde svar.

Men det med første års ansættelse lig med ingen omsorgsdage, mener jeg ikke er rigtigt. Jeg mener det er gældende fra den dag man er ansat. Kan dog lige spørge dem på lønkontoret på mandag, ååååh nu kommer spørge-Beagle igen. Men så får de også det afklaret :-)

Knus,

Beagle.

Udstyr tilsalg:

til rytteren, ridebukser og veste (Pikeur og RTS)

til hesten, Kieffer striglekasse, OS martingal & OS gummitøjler, skridttæppe og Kieffer Grime.

Se min præsentation !

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 14:39

Kan de godt nægte en at holde dem?

Tænker pga. de få dage der er tilbage.

Er der noget varsling el.lign.

Jeg har ikke fået brev nogen steder om omsorgsdage.

Jeg er HK - ansat offentligt.

N'er

0
0
Svar på denne tråd

Normalt er der
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 15:30

ingen varsel i at holde dem. Fx. med barns sygdom kan man godt fx. ved første sygedag sige at man påtænker at holde een eller to omsorgsdage efter 1. sygedag (når det er skoldkopper fx.).

Ellers er det bare med at få meldt ud til arbejdsgiver hvornår man vil afholde dem ! De må ikke nægte dig at afholde dem, men de skal være afholdt inden 31/12 så du har et godt argument.

Jeg er så heldig at jeg kan holde mine når det passer mig med 1 dags varsel medmindre jeg har vigtige møder eller forsøg. Så det er meget fleksibelt fra min arbejdsgiver.

Jeg kan huske at jeg fra min første dag på Rigshospitalet fik en seddel om børn, deres alder og dokumentation om afholdte omsorgsdage andre steder (hvis man kommer fra en anden offentlig stilling et andet sted). Så udfylder man den og personaleafdelingen får det på ens lønseddel :-)

Jeg skal kigge på HK og deres omsorgsdage for offentlig ansatte, jeg har en mappe her faktisk fordi jeg selv har nogle HK´ere under mig :-) Det bliver først i aften, nu er det børnetid i de næste 5 timer :-)

Knus,

Beagle.

Udstyr tilsalg:

til hesten, Kieffer striglekasse, OS martingal & OS gummitøjler, skridttæppe og Kieffer Grime.

Se min præsentation !

0
0
Svar på denne tråd

vil det
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 21:51

Hmm, ikke nægte mig at holde dem?

Det skal vel passe ind i arbejdets tilrettelæggelse?

Og det kan vel forståes som man vil.

Nogen siger jo at det bare er synd, hvis jeg ikke når at holde dem.

Ja, korrekt, men syntes faktisk det er ret surt, først at finde ud af det nu og så lige pludselig bum, nix - det kan ikke nåes. :(

Havde jeg så bare slet ikke opdaget det, så havde jeg jo ikke noget at gå glip af *S*

"hvad du ikke ved har du ikke ondt af"

Men nu ved jeg det jo - og der er ikke længe tilbage, slet ikke i en adm. på et Lokalcenter.

Gibt es etwas KONKRET et eller andet sted man kan læse om?

Især mht. eventuel varsling inden afholdelse...

N'er

0
0
Svar på denne tråd

Bytte...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 13:09

Hvis du holder ferie mellem jul og nytår, kan du vil bare tage det som omsorgsdage og gemme ferien til 2009? Det kan vi på mit arbejde.

Hilsen Tenna

Gallakjole sælges, se præsentation.

www.123hjemmeside.dk/ SarahSpiegelhauer

0
0
Svar på denne tråd

odessa
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 18:52

Ja, men det gør jeg ikke ;)

Kun den 2. januar og så er vi jo i det nye år.

1. Er der varsel på omsorgsdage?
  2. Kan man nægtes at holde dem?
  3. Bruges de kun på syge børn?

N'er

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg kigget på
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 19:18

det og undskyld det tog så lang tid. Mine papirere er gamle og kan se på HK`s hjemmeside at der er kommet nye aftaler. Ups må hellere på opdateret mine mapper på jobbet.

1. varsel på omsorgsdage, nej egentlig ikke. Ringer du kl. 7.55 og spørger om du må holde en omsorgsdag, kan din arbejdsgiver nægte dig, hvis han ikke kan undvære dig. Ringer du på barns 1. sygedag fx. og siger at du også holder fri imorgen eller på 3. dagen kan arbejdsgiver måske få planen til at hænge sammen ved at indkalde en vikar etc.

2. Arbejdsgiver bør ikke nægte, han/hun er klar over omsorgsdagene forefindes og skal afvikles inden nytår. Men de kan nægte hvis du ikke kan undværes pga travlhed, sygdom eller årsafslutning.

3. NEJ ! Du kan også holde en omsorgsdag, sende ungen/ungerne i pasning og slappe af hjemme, købe julegaver etc. Normalt bruger jeg omsorgsdagene til at være sammen med ungerne: lægebesøg (vaccination, mine børn reagerer heftigt på vaccinerne), gå ture med dem inde i City, klippe kliste hele dagen eller se tv.

Her er et link til et cirkulære i HK:

www.hk.dk/stat/ univers_for_tillidsvalgte/aftaler/ cirkulaere_om_barsel_a...msorgsdage

Knus,

Beagle.

Udstyr tilsalg:

Se min præsentation !

0
0
Svar på denne tråd

beagle..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 19:57

Mange tak!

Vil det sige min chef burde vide at jeg havde de 2 dage ekstra?

Hvorfor er jeg så ikke informeret om det...

Og de herefter siger "nå synd, det kan du ikke nå" når jeg finder ud af det i torsdags...

N'er

0
0
Svar på denne tråd

omsorg
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 20:04

Husk at der også er barn 2. sygedag (gældende pr. 1. oktober) så i ikke bruger jeres omsorgsdage på det.

Inden på Personalestyrelsen hjemmeside er der en vejledning ang. barsel og omsorgsdage, desværre er den ikke ajourført ang. barselreglerne, men der er ikke sket ændring i omsorgsdagene.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

2. syge
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 20:13

Den 2. sygedag er da først fra januar ikke?

Og hvordan fungerer den i praksis?

Mig bekendt skal den 1. jo bruges på at finde pasning til barnet- hvad skal man så med nummer to?

Man kan vel ikke bare blive hjemme i to dage? (tvivler jeg meget på med min chef!)

økonomi økonomi økonomi økonomi *suk*

nåmen det hjalp jo ikke helt på afklaringen med omsorgsdagene...

N'er

0
0
Svar på denne tråd

omsorg
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 20:23

2. barns sygedag var gældende fra 1. oktober.

Ved omsorgsdage optjener man 2 om året som bortfalder, dog kan der overføres fra det første år.

Ang. optjening kommer det også an på hvor du var ansat da du fødte, men alt det står i barselvejledningen.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

hellea
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 20:29

Ok.

Mht. omsorg - så harjeg jo fundet ud af at jeg HAR 2 ekstra i år pga. barsel det første år.

Mit problem ligger i at jeg først nu har fundet ud af det, ved et tilfælde.

Og at min chef nu er lidt henad pisseligeglad, for det er jo for sent at holde dem, synd for dig godt for mig.

Det syntes jeg er unfair...

Og søger derfor mht. varsling om afholdelse af dem, og om de kan nægte mig at afholde dem.

Jeg har næste uge + de to dage før jul, hvor den 23. er juleafslutning.

Og så har jeg de 2 dage før nytår.

1 dag kunne vel godt afholdes???

Mener desuden at have læst at man kan holde dem på timer, altså man behøver ikke have en hel dag fri.

???

N'er

0
0
Svar på denne tråd

Christina (AmigoCjn)
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 21:37

Så tager du fat i HK, hvis du er ansat efter HK`s overenskomst. Håber du er medlem af fagforeningen ? Ellers skal du have fat i personalekontoret og bede om at tale med chefen der.

Det er nogle steder et "problem" med omsorgsdage, nogle kan bare ikke kapere man har de "ekstra" dage, især dem som ikke har børn. Jo, tak det har jeg prøvet.

Ang. barns 2. sygedag. Det er efter hvilken overenskomst man har. Min træder først i kraft den 1/4-2009. Hvis man først kan skaffe pasning på 3. dagen har man så mulighed for at passe barnet i 2 dage med fuld løn. Jeg tror mange har brug for det for at få hverdagen til at hænge sammen.

Prøv evt. at kigge i din ansættelseskontrakt og se hvad og hvilken overenskomst du præcist er ansat efter. Så skal jeg forsøge at finde det helt præcise for dig.

Knus,

Beagle.

Udstyr tilsalg:

Se min præsentation !

0
0
Svar på denne tråd

fagfor
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 21:49

Jeg er kun medlem af A-kassen, og de vil ikke svare på spørgsmål...

Ville de i hvert fald ikke tidligere...

Min overenskomst er (vel) den der gælder for offentligt ansatte assistenter?? (kontor).

N'er

0
0
Svar på denne tråd

barns sygedag
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 07:31

Derfor man skal være medlem af en fagforening...

Ang. barns 2. sygedag er det forskelligt hvornår det træder i kraft. Og så har man ikke krav på at holde den. Ens chef kan bede om at man kommer på arbejde, hvis man ikke kan undværes.

Meget mærkeligt. Jeg troede det var en ret man havde, men sådan er det ikke.

Hilsen Tenna

Gallakjole sælges, se præsentation.

www.123hjemmeside.dk/ SarahSpiegelhauer

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider