gerne 
Min søn bor i hverdagene hos sin far som følge af skimmelsvamp og jeg har fået astmatisk bronchitis og nedsat lungefunktion. Gudskelov har han ikke fået helbredsskade, da han ikke har opholdt sig lige så meget i huset grundet skole, kammerater og weekendbesøg hos hans far og min mor.
Derudover har det kostet tabt arbejdsfortjeneste i større stil, ødelagt indbo, ødelagt varelager og har haft - og har stadig - en lang række store følgekonsekvenser, så sagen har kostet langt over en million.
Der findes mange forskellige skimmelsvampe og nogle af dem er særligt biologisk aktive og udskiller giftstoffer, som kan give helbredsskade.
Omkring udluftning er der mange, som tror, det er nok at åbne et vindue. Det er imidlertid ikke udluftning. Der skal være gennemtræk og gerne et par gange om dagen. Hvis man har kondens på vinduerne, lufter man ikke nok ud eller man har et fugtproblem af andre årsager.
Opstigende grundfugt, vandskader eller andre former for indtrængende vand skal undersøges og udbedres. Isolering eller mangel herpå har også indflydelse.
Jf. byggeloven, bygningsreglementet og byfornyelsesloven har kommunen pligt til at undersøge forhold, som kan have helbredsskadelig karakter. Først skal du kontakte udlejer, hvis du bor til leje og bede om at få sagen undersøgt og fejlen udbedret, med mindre det drejer sig om manglende eller forkert udluftning. Hvis det bliver nødvendigt at rette henvendelse til kommunen, skal du gøre dig selv en tjeneste at holde dig til skriftlige henvendelser (også udlejer for den sags skyld). Telefoniske henvendelser skal følges op af skriftlige bekræftelser. Kommunen har tilsynspligt med ALLE lejemålstyper - også private udlejningsejendomme. Kommunen har PLIGT til at foretage disse prøver, hvis udlejer ikke vil.
Man kan godt selv foretage prøver. Man kan rekvirere prøvemateriale fra Teknologisk Institut, så man kan lave en mycometermåling og evt. en artsbestemmelse, men det er ikke helt billigt. Jeg havde firmaet Østergaard Bygge og Teknik inde over og lave en gennemgang, rapport, mycometerprøver samt artsbestemmelse og jeg gav ca. 8500 kr.
Man kan også få hjælp fra LLO i lejesager - dog skal man være opmærksom på, at de ikke kan hjælpe, hvis der er erhverv inde over. Kontakt udlejer i første omgang, dernæst kommune og evt. LLO.
Hvis udlejer ikke vil undersøge og udbedre sagen, skal kommunen hjælpe overfor udlejer samt evt. betale for flytning, rensning af indbo og stille en erstatningsbolig til rådighed, hvis det er greelt. Sidstnævnte hører ind under byfornyelsesloven.
Omkring indbo så kan en del renses og det er stort set alt, hvad der kan dyppes i vand. Madrasser, polstrede møbler, bøger, papir og pap er særligt modtagelige og svære at rense. Kasser alt hvad skimmelsvamp har vokset på.
Indbo skal først støvsuges med et hepafilter og afvaskes. Ved større angreb skal ALT og jeg mener ALT have denne behandling. Vægge, gulve, lofter, møbler, skabe, skuffer og alt hvad man har i disse.
Selvom vi fraflyttede gården med skimmelsvamp, er nissen flyttet med. Skimmelsporer er luftbårne og da de ikke er synlige, kan de sidde mange steder, hvorfor en afvaskning kan være utilstrækkelig. Det er ikke uden grund, at nogen vælger at kassere samtligt indbo og starte forfra, hvis skimmelangrebet er omfattende.
Symptomer på skimmelsvamp: hovedpine, træthed, muskelsvaghed, hoste, gener i hals, luftveje og øjne, hukommelsestab.
/Tinamaria