Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Skimmelsvamp-HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 15:07

Jeg tror vi haer fået skimmelsvamp på vores værelse, problemet er bare er der noget man kan gøre ved det... Andet end a rive hele l*ortet ned og la det tørre igennen ???

Vi tror os a det er slimmesvamp da jeg det sidste halve år har været syg næsten konstant...

Håber der er nogen der kan hjælpe:)

Byghalm fra 2008 sælges god kvalitet kontakt mig for nærmer info (det er nede ved St. Heddinge)

Anika og Sonda Ferry

Kubius - 28/1-2008

Hvil i fred min egen <33

0
0
Svar på denne tråd

Skimmelsvamp
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 16:08

Det lyder meget sandsynligt, at det er skimmelsvamp - desværre.

Hvis det er fordi, at der er fugtigt indendørs, så kan I måske gøre noget ved det ved selvfølgelig at vaske skimmelsvampen ned med dertil egnede midler (Rodalon f.eks.) og derefter at holde en pinlig lav luftfugtighed indendøre! D.v.s. lufte ud flere gange om dagen, sætte ventilator op i badeværelse osv., IKKE tøre tøj indenfor og den slags.

Hvis det er bygningsværket, der fejler noget, så skal der en professionel til at vurdere, om man f.eks. kan dræne udenom eller noget, eller om der simpelthen skal rives noget ned, så det kan laves ordenligt.

Men det kræver lidt mere viden om det konkrete tilfælde.

Og det vigtigste: Du må IKKE bo der! Det koster dig altså dit helbred.

0
0
Svar på denne tråd

Sonda Ferry
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 16:53

Om det er sandsyneligt, at det er skimmelsvamp ved jeg ikke, for har jo ikke set det...

Men - skimmelsvamp kan du IKKE vaske af, lige meget hvad du bruger, ej heller male dig ud af. Man kan kun komme af med det, ved at fjerne ALT der har været i berøring med det. Det er helt utrolig giftigt, og du bør flytte ud hurtigere end hurtig. Mange har fået ødelagt livet for livstid, ved at blive der...

Normalt, så kommer skimmelsvamp ikke "bare" af lidt fugt, der er normalt en grum bagvedliggende årsag, manglende isolering, kuldebro o.l. og det kan du IKKE udlufte dig fra....

Overvej nøje, hvad du gør... det er selvfølgelig svært, for ejer du det, eller lejer du, der er jo temmelig meget forskel. Dog ved jeg, at opdager jeg skimmelsvamp i mit hus, sover jeg ikke der én nat mere....

Hilsen Vibeke

R.I.P Freykur, 8 År

Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog.

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vibs 1
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 18:09

Jeg vi give dig ret langt hen af vejen.

Men skimmelsvamp KAN altså godt komme "blot" af forkert indeklima:

www.bolius.dk/viden/fakta/sikkerhed- og-sundhed/indeklima/sadan-undgar- du-skimmelsvamp-i-din-bolig

www.bolius.dk/viden/fakta/sikkerhed- og-sundhed/indeklima/skimmelsvamp (her bekræftes det tilmed, at det i nogle tilfælde kan vaskes ned).

Jeg er selv temmelig hysterisk med problematikken, især nu hvor jeg bor i en lejelejlighed uden vinduer i badeværelset (det ligger "midt" i lejligheden). Så der er blevet installeret ventilatorer hvor det nu kan lade sig gøre, og selvom mig og min lille ekstremt-korthårs lille missekat fryser af H til, så må der luftes ud hver dag. Det er træls med vasketøjet på denne årstid, men det må lide under let tørretumbling (i vaskerummet, har ikke vaskemulighed i lejligheden) og ellers så vidt muligt bruger jeg tørring på stativ i svalegangen. Altså, her er ingen tegn på nogen problemer, og der har aldrig været det, imens jeg har boet her. Men jeg skal ikke nyde noget! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

pivnu...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 18:15

Jeg har lært af en fagmand, at det ikke kan lade sig gøre at vaske det af... altså, det kan godt forsvinde, det man ser, men ikke det ligger bag, og derfor er det ikke okay at gøre...

Dernæst, så er det kanon "farligt" at vaske af, fordi man dermed let indånder det, hvilket absolut IKKE er okay...

Jeg tror lidt, at der er forskellige forklaringer omkring skimmelsvamp, både fordi der er mange som kalder sig kloge, samt der er rigtig mange penge i klemme på området...

Jeg ville ikke bo der én nat mere, hvis jeg opdagede det, det er virkelig sygdomsfremkaldende...

Jeg har også boet steder uden vindue i badeværelset, det burde være forbudt at lave, så skal alt fugten ud i de andre rum, vanvittigt... men sådan lavede man engang mange boliger...

Hilsen Vibeke

R.I.P Freykur, 8 År

Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog.

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 19:14

Hvordan finder man ud af, om det er skimmelsvamp? Altså kan man kontakte nogen, som kan undersøge det?

Masser af børnetøj samt aktivitets legetøj sælges! Tjek hjemmeside....

Lækker lille islænder/shetlænder blanding sælges!

Kloge mennesker keder sig aldrig!!

0
0
Svar på denne tråd

Skimmelsvamp
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 19:32

er jeg efterhånden ekspert i og jeg stiller gerne min viden til rådighed både på mail og telefon 40 91 20 93. Jeg har grumme erfaringer med det og det har smadret min søns og mit liv og helbred.

Det kan ikke siges tydeligere, end Vibeke siger, så lyt til hende - hun er en klog kvinde.

Der er en 500 gange højere risiko for at udvikle kræft i forbindelse med skimmelsvamp og skimmelsporer.

Jeg har også erfaring i lovgivningen, kommunens ansvar og forpligtigelser, såfremt der er tale om en lejebolig.

/Tinamaria

Avlsgodkendt EU-palominohingst tilbyder bedækning.

Se fotos på præsentationen.

Feng Shui konsulent, forfatter, multiterapeut og underviser

http://www.danskfengshui.dk

0
0
Svar på denne tråd

sdfghjklo
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 09:19

Tak til alle for at have svaret :)

Nej der er ikk rigtig fugtigt der inde fordi jeg lufter meget ud og kan ikk li a der blir indelukket...

Saint Millton: Hvordan er din søns liv blevet ødelagt af det?? Hvis du ikk har lyst til a svare på det er det iorden

Jeg tar hjem til mine forældre og bor i et stykke tid ind til vi har fundet ud af hvordan vi kan komme af med det...

Vi tror vi har fundet ud a hvor det kommer fra...

I må lige rette mig hvis det ikk kan lade sig gøre a det er opstået pga det

Ude på den anden side a vægen ligger der altid meget vand, og vandet fra taget af styrter lige ind på den væg hvor det er...

kan det være grunden ??

Byghalm fra 2008 sælges god kvalitet kontakt mig for nærmer info (det er nede ved St. Heddinge)

Anika og Sonda Ferry

Kubius - 28/1-2008

Hvil i fred min egen <33

0
0
Svar på denne tråd

Jeg svarer
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 10:09

gerne :-)

Min søn bor i hverdagene hos sin far som følge af skimmelsvamp og jeg har fået astmatisk bronchitis og nedsat lungefunktion. Gudskelov har han ikke fået helbredsskade, da han ikke har opholdt sig lige så meget i huset grundet skole, kammerater og weekendbesøg hos hans far og min mor.

Derudover har det kostet tabt arbejdsfortjeneste i større stil, ødelagt indbo, ødelagt varelager og har haft - og har stadig - en lang række store følgekonsekvenser, så sagen har kostet langt over en million.

Der findes mange forskellige skimmelsvampe og nogle af dem er særligt biologisk aktive og udskiller giftstoffer, som kan give helbredsskade.

Omkring udluftning er der mange, som tror, det er nok at åbne et vindue. Det er imidlertid ikke udluftning. Der skal være gennemtræk og gerne et par gange om dagen. Hvis man har kondens på vinduerne, lufter man ikke nok ud eller man har et fugtproblem af andre årsager.

Opstigende grundfugt, vandskader eller andre former for indtrængende vand skal undersøges og udbedres. Isolering eller mangel herpå har også indflydelse.

Jf. byggeloven, bygningsreglementet og byfornyelsesloven har kommunen pligt til at undersøge forhold, som kan have helbredsskadelig karakter. Først skal du kontakte udlejer, hvis du bor til leje og bede om at få sagen undersøgt og fejlen udbedret, med mindre det drejer sig om manglende eller forkert udluftning. Hvis det bliver nødvendigt at rette henvendelse til kommunen, skal du gøre dig selv en tjeneste at holde dig til skriftlige henvendelser (også udlejer for den sags skyld). Telefoniske henvendelser skal følges op af skriftlige bekræftelser. Kommunen har tilsynspligt med ALLE lejemålstyper - også private udlejningsejendomme. Kommunen har PLIGT til at foretage disse prøver, hvis udlejer ikke vil.

Man kan godt selv foretage prøver. Man kan rekvirere prøvemateriale fra Teknologisk Institut, så man kan lave en mycometermåling og evt. en artsbestemmelse, men det er ikke helt billigt. Jeg havde firmaet Østergaard Bygge og Teknik inde over og lave en gennemgang, rapport, mycometerprøver samt artsbestemmelse og jeg gav ca. 8500 kr.

Man kan også få hjælp fra LLO i lejesager - dog skal man være opmærksom på, at de ikke kan hjælpe, hvis der er erhverv inde over. Kontakt udlejer i første omgang, dernæst kommune og evt. LLO.

Hvis udlejer ikke vil undersøge og udbedre sagen, skal kommunen hjælpe overfor udlejer samt evt. betale for flytning, rensning af indbo og stille en erstatningsbolig til rådighed, hvis det er greelt. Sidstnævnte hører ind under byfornyelsesloven.

Omkring indbo så kan en del renses og det er stort set alt, hvad der kan dyppes i vand. Madrasser, polstrede møbler, bøger, papir og pap er særligt modtagelige og svære at rense. Kasser alt hvad skimmelsvamp har vokset på.

Indbo skal først støvsuges med et hepafilter og afvaskes. Ved større angreb skal ALT og jeg mener ALT have denne behandling. Vægge, gulve, lofter, møbler, skabe, skuffer og alt hvad man har i disse.

Selvom vi fraflyttede gården med skimmelsvamp, er nissen flyttet med. Skimmelsporer er luftbårne og da de ikke er synlige, kan de sidde mange steder, hvorfor en afvaskning kan være utilstrækkelig. Det er ikke uden grund, at nogen vælger at kassere samtligt indbo og starte forfra, hvis skimmelangrebet er omfattende.

Symptomer på skimmelsvamp: hovedpine, træthed, muskelsvaghed, hoste, gener i hals, luftveje og øjne, hukommelsestab.

/Tinamaria

Avlsgodkendt EU-palominohingst tilbyder bedækning.

Se fotos på præsentationen.

Feng Shui konsulent, forfatter, multiterapeut og underviser

http://www.danskfengshui.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 13:49

Må jeg lige korrigere her:

Du kan IKKE selv tage en mycometertest, i hvert fald sender Teknologisk Inst. IKKE mycometerprøver ud til privatpersoner. Testen er uhyre afhængig af know-how, og er således ikke til privatundersøgelser.

Ja det vand der fiser ned af væggen er højst sandsynligt årsagen.

Brug fornuften og ikke mindst næsen - kig bag tapetet eller fodpanelet, mærk efter fugtige områder på væggen.

Selvom skimmelsvamp er årsag til meget, så kan det altså fjernes førend I nu maler fanden på væggen. MEN det allervigtigste er at fjerne ÅRSAGEN til det kommer - her er det primært fugt vi taler om, men tro mig, der findes mange eksempler på elementær manglende rengøring og uvidenhed.

HeidiS

0
0
Svar på denne tråd

Hvornår er det skimmel?
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 22:22

Hvis der er mørkt/sort et par steder i hjørnerne, og tøj der har ligget længe, lugter muggent, har man så skimmelsvamp?

Eller kan det være en anden form for mug/svamp el. lign?

0
0
Svar på denne tråd

Maler...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 22:32

Maler fanden på vægen, skriver HeidiS....

Dertil vil jeg blot sige, før i gør noget.... undersøg det et sted, hvor de har viden, og ikke nogle løse rygter...

Der er en grund til, at flytter man fra et skimmelsvampehus, så må man stort set intet tage med, hvis det ikke kan vaskes.. man smider normalt det meste af sit bohave ud, noget kan vaskes, men meget kasseres. Dem som skal gøre rent, går i rumdragter, hvis der er svampe nok.... Det er vanvittig farligt, men fordi man ikke kan mærke noget pludselig, så har mange et vanvittigt forhold til skimmelsvamep - netop som at sige, at man ikke skal male fanden på væggen... det skal man ikke, man skal tømrer ham fast med 7 tomme søm....

Ved tvivl, så læs indlæget længere oppe, der er en familie som er blevet ødelagt af skimmelsvamp......

Hilsen Vibeke

R.I.P Freykur, 8 År

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider