Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

kaninens øje
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 22:45

da min datter og jeg var ude ved kaninerne i formiddags, lagde vi mærke til den ene kanins øje. Det nederste øjenlåg hang ca. 2-3 mm slapt ned og blottede en rød stribe. Der var ingen væske eller puds og kaninen var i hopla som den plejede og appetitten fejlede bestemt heller ikke noget. Jeg søgte lidt på nettet og ringede derefter til dyrlægen som anbefalede at skylle det med lidt kamilie te og ellers se tiden an til mandag. Kamile teen blev gjort klar hældt igennem to kaffefiltre for undgå grums fra teen og da den var afkølet blev øjet badet. Øjet var i løbet af tiden der var gået, blevet lidt mere lukket til det var ligesom om det øverste øjenlåg også hang lidt.

Er der nogen der har nogle gode råd og erfaringer de ville øse ud af. Eventuelt link, havde svært ved at finde noget om kaninens øjne.

Her er et lille billed fra i sommers af kaninerne de er en blanding af belgisk kæmpe og fransk vædder. Det er fra marts 2008, 2 piger og kuldsøskende. Jeg vil simpelthen ikke kunne forestille mig de kunne undvære hinanden. De bruger så meget tid på at nusse og ordne hinanden og ligger altid side om side og flyder ud, altid med bagbenene strakt langt bagud, eller helt om på siden som en hund. Det er den brogede der er patienten.

MVH Louise

Part i den dejligste islænder

Arkitekt MAA, hestetosset og ikke mindst mor til to dejlige unger.

0
0
Svar på denne tråd

er der ikke noget med
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 22:50

at man ikke må bruge kamillethe? noget med det kan skade øjet?

det er jeg ret sikker på at der er nogen af de kloge herinde der ved noget om!

jeg tror derimod ikke at du skal være så bekymret, den har måske kommet til at krasse sig selv tæt på øjet, og derved måske fået bakterier ind i øjet som man ikke kan se med det blotte øje

smuk haflinger sælges meget billigt, se link for mere infor eller skriv en pb

www.dba.dk//asp/soegning/ detail.asp?annonceid=5...23&se.y=21

0
0
Svar på denne tråd

dr. dyr
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 22:56

Kamilieteen var dyrlægens råd, som jeg fulgte.

MVH Louise

0
0
Svar på denne tråd

Bruger også
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 22:59

altid kamillete hvis der er vrøvl med mine egne øjne - Det virker formidabelt sparer mig for mange penge der ellers ville være røget til apoteket.

Mon ikke den bare er blevet kradset/fået en pind i øjet eller noget i den stil så det ser lidt sjovt ud lige nu.

Jeg ville også være afventende weekenden over og så se om det ikke skulle være blevet pænere på Mandag.

Venligst Anette :)

0
0
Svar på denne tråd

den "lille" ninus og bumblebee
Forfatter: 
Dato:  06-12-2008 23:16

Tak annette.

Man kan jo ikke lide det når de kære dyr, ikke har det helt ok. At det så er datterens kanin gør bestemt ikke ansvarsfølelsen overfor dyret mindre, hun er bare så glad for den.

MVH Louise

0
0
Svar på denne tråd

Kamillte bah!
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 01:13

Du skal koge vand selv 1 liter til en 1 tsk (strøgen) 10 gram salt- at opvebare i kogte syltetøjsglas i køleskab. Så renser du med væsken i et æggebæger eller ren kop, ikke vat, men make-uppads. Ny for hvergang du dypper. Du skal tørre ud mod næsen- aldrig den anden vej.Væsken opbevares i køleskab i højst 5 dage.

Du kan købe sterile saltvandspapler på apoteket. Eller ring til lægen og sig, du har fået øjenbetændelse. Så kan han ringe en recept ind på salve.

Ingen smådyrlæge vil anbefale kamillete. Og et nedhængende øjenlåg- lyder mere som "noget i øjet" Fremmedlegne der kan beskadige honhinde mm- øjet!. Gå til dyrlæge snarest!

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

tænk jeg vidste
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 01:19

slet ikke der har været debatter om kamillethe??!!

jeg ser mange bruge det når hestens øjne løber ?!? og har også selv brugt det på deres heste når jeg har ordnet dem en dag..

hvad gør kamille-the der er farligt for øjet??

spørg fordi jeg som bekendt ikke har hørt det skulle være dårlig før nu..

Team LuXus

0
0
Svar på denne tråd

jo der har været tråde
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 01:59

om at der er fundet ud af at kamillethe ikke er så godt for hornhinden (tror jeg det er)

men som skrevet så er der sikkert mange der ved meget mere om det end mig

vi bruger også saltvandspapler fra apoteket når voores hestes øjne løber om sommeren

(og fluemaske selvfølgelig)

smuk haflinger sælges meget billigt, se link for mere infor eller skriv en pb

www.dba.dk//asp/soegning/ detail.asp?annonceid=5...23&se.y=21

0
0
Svar på denne tråd

Kamillete indeholder
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 10:19

Ganske små urenheder, som det ikke er godt at komme i øjet, da det kan give anlededning til betændelse.

Kamillete er mildt desinficiserende, og et udmærket middel, hvis man drikker det! :-)

Saltvand (sterilt) er bedre til øjne, da det har samme saltindhold som øjet= det svier ikke. Jeg bruger det selv- hvis jeg er blevet smittet af kattene. (ER sket 1 gang!). Husk meget god håndhygiejne- vask hænder før og efter. Øjenbetændelse smitter!

Mvh
xtiny

*** Kærnemælkshorn til Folket!***

0
0
Svar på denne tråd

Kamiliethe eller ej
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 20:48

Så er kaninens øje helt i orden igen. Øjenlåget sidder helt fint ind til øjet igen og der har jo aldrig været puds eller væske der løb fra øjet.

Vil dog stadigvæk være obs. på det. Hver gang hun havde fået øjet badet og blev sat tilbage til søsteren, gik den i gang med den helt store forårs rengøring. "Lille" Ninus blev simpelthen vasket og vasket af hende og hun nød det.

Dyrlægen sagde også at det nok var noget der havde sat sig øjet og var det ikke blevet bedre mandag skulle jeg komme om med den.

MVH Louise

0
0
Svar på denne tråd

okay jamen
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 20:53

så blev jeg det klogere mange tak

Team LuXus

0
0
Svar på denne tråd

øv ........
Forfatter: 
Dato:  09-12-2008 16:09

Mandag var det ligesom om det blev noget skidt igen så vi drog til dyrlægen og det var godt jeg fulgte min mavefornemmelse for det lille pus havde en lille skramme på hornhinden. Jeg fik noget salve til øjet som vi skal bruge to gange om dagen i 7 dage og så fik den en insprøjtning.

Hun var bare så dygtig, men nøj hvor hun svedte af at være indenfor og sammen med stressen. Lagde hun sig bare fladt ned da vi kom hjem slappede af.

vi fik hende lige vejet dyrlægen gættede på ca. 3 kg... Ha Ha hun kunne så lige gange det med to, og søsteren må mindst veje 7 kg for hun er noget tungere at bære på.

tak for jeres gode råd

Med venlig hilsen

Louise Obel Rasmussen

Part i den lækreste ismule

Mor til to dejlig børn årgang 01 og 04

Kattekillinger bortgives til gode hjem og stalde.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider